Ostin oman Park toolin pinnankireysmittarin ihan epämuodikkaasti suomalaisesta kivijalkakaupasta. En muista tarkkaa hintaa, mutta Tikkurilan ajomiehestä sai sellaiseen hintaan, ettei tarvinnut harkita mitään jenkkitilauksia ja jännäämään tulleja.
Ostin oman Park toolin pinnankireysmittarin ihan epämuodikkaasti suomalaisesta kivijalkakaupasta. En muista tarkkaa hintaa, mutta Tikkurilan ajomiehestä sai sellaiseen hintaan, ettei tarvinnut harkita mitään jenkkitilauksia ja jännäämään tulleja.
Nyt sain mitattua, 3mm on kierteetöntä osaa nippelissä. Mittailin myös muita nippeleitä mitä kotoa löytyi ja löysin pari 12mm nippeliä joissa kierre alkaa vasta 4mm kohdalla. Valitettavasti ei ole hajuakaan minkä merkkisiä ne on tai mistä ne on peräisin.
Mutta sellaisilla ongelma tosiaan ratkeaisi.
Senkin huomasin että jos käyttää ohennettuja puolia niin niissä ei tuollaista ongelmaa olisi kun ne menee kierrettäessä nippelistä kokonaan läpi.
Ei muuten pitäisi mennä, koska myös ohennetussa pinnassa kierre on tehty ohentamattomaan osaan, ja pinna muuttuu ohuemaksi vasta vähän kauempana kierteestä. Esim. DT Competition (2,0/1,8 mm) jatkuu kaksimillisenä vielä useamman sentin kierteen jälkeen ja DT Revolution (2,0/1,5 mm) silmämääräisesti puolisen senttiä.
Jos nippeli pyörii vaivatta kierteen yli epäilisin lähinnä 2,0 mm nippeliä 1,8 mm pinnassa. Kerran kun rakentelin kiekkoa ohuemmilla DT Competitioneilla (1,8/1,6 mm) oli DT:n nippelirasiaan eksynyt yksi 2,0 mm nippeli, enkä huomannut ongelmaa kunnes lopullista kiristystä tehdessäni nippeli pamahti pinnasta irti.
En nyt pysty antamaan suoraa vastausta, mutta kokeileminen ei paljon maksa. Suurin piirtein sen 3mm tyhjää oli myös 12mm Sapim nippeleissä, mutta siinä missä mulla aikanaan 12mm DT jäi löysäksi, niin nuo kiristyi kunnolla. Silläkin on vaikutusta, että nippelin kanta Polyax-nippelissä on eri mallinen ja aavistuksen (0,3-0,4mm) korkeampikin, ts. nippeli jää ylemmäs. Tuo muotoero todennäköisesti lähemmäs tuplaa tuon korkeuseron, yli puoli milliä kuitenkin.
Sapim Polyax nippeleitä voit Suomessa kysyä Bikestation:lta, hän tuo ne itse maahan. 100kpl pussi lienee reilun kympin. Uimosen (maahantuoja) kautta tulee vaan peruskakkaa, eli muualta kyseleminen on ajanhukkaa.
Mun Park Tool TM-1 näkyy maksaneen postikuluineen noin 46,62€ ja tipahti kirjeenä postilaatikkoon.
Kaar ittelles vaa
Noh, ennen vanhaan oli kaikki halvempaa
E: viidenkympin pintaan se menee nykykurssilla, ehkä karvan ali. $69 posteineen on halvin.
Kaar ittelles vaa
^ Jensonilla näyttää päivän kurssiin perustuvassa arviossa 41,59 + 15,39 = 56,98€. PayPallilla maksettaessa 82,13$, sekin PayPalin päivän kurssin mukaan. 82$ päivän kurssin mukaan on 58€. ALV23% siihen niin 71,34€ ja joutuu hakemaan tullista. Yli kympin maksuthan joutuu tullissa maksamaan.
Mutta tuossahan tuota: http://cgi.ebay.de/Park-Tool-TM-1-Sp...-/250807843542
Tulliin joutuu välillä pieniäkin kirjeitä ja silloin niitä kyllä kiinnostaa kun ulos ei vaan saa ilman kuittia. 49,30 tulisi 11,33€ ALV.
what can be said at all
can be said clearly
Mä en ole ikinä mistään alle satasen kamasta joutunut tullissa käymään, tuurista kiinni.
Ja tuohon tulee tullit päälle, mutta eipä se noin pienessä summassa tunnu. (myös rahdista maksetaan veroa ja tullia, jossen nyt ihan väärin muista)
^ Tullia tuosta ei tietääkseni peritä. Siinä on nykyään isompi hintaraja, kai 150 euroa.
what can be said at all
can be said clearly
Taitaa olla paree jatkaa alv/tullit keskustelua tuolla Kaupat osiossa, missä löytyy ennestään samat väännöt...![]()
Rule #6 // Free your mind and your legs will follow.
Nyt ei kirjallisuuden hankinta ole rahasta kiinni.
https://www.amazon.co.uk/Art-Wheelbu...8212845&sr=8-1
Ja ilmainen oli postitus Suomeenkin (ainakin pari päivää sitten vielä).
Onko minulla enää toivoa?![]()
Palstalle hyvin epätyypilliseen tapaan keskustelu on pyörinyt pinnankireysmittareiden osalta budjettimallin (Park) ympärillä kun tarjolla olisi vielä ainakin DT:n mallit, FSA ja Wheelsmith. Noista ilmeisesti vain Park ja DT ovat nykyään helposti saatavilla. Täytyi laittaa nämäkin esille kun muistissa on värikkäät keskustelut näistä isojen poikien uutisryhmässä (r.b.t).
Onkos jollain muuten arviota tuosta Roger Mussonin kirjasta?
http://www.wheelpro.co.uk/wheelbuilding/book.php
marco1 muokkasi tätä : 16.06.2011 at 13.45 Syy: Tarkennuksia ja linkkien korjauksia
^ Tekeekö DT myös rihtauspukkeja?
Noi DT:n mittarin hinnat taitaa laskea vähän yleistä kiinnostusta...
Parkin mittari ajaa harrastelijalla kyllä asiansa. Absoluuttista kireyttä tärkeämpää on tasakireys ja siinä se toimii ihan täysin. Toisaalta tehdaskiekoista mittaillut kireydet on Parkilla olleet kyllä hyvinkin juuri sitä mitä pitää.
Joko mittari näyttää oikein, tai sit ne kiekot on olleet yhtä paljon pielessä![]()
Kaar ittelles vaa
Juu, Parkin mittari on varmasti riittävä mutta yleensähän täällä lähtee ns. lapasesta nuo speksaukset kaikissa muissa aiheissa niin miksei sitten täälläkin.
Omat kiekkoni väsään toki neljänkympin Minouran pukissa ilman mittareita, aseina sentään Parkin avaimet, haukansilmä + kotkankäsi -menetelmällä apuna pling-ja-vaikkukorva -mittaus. Ja referenssikiekkoja plingautellaan välillä.
Kertokaapas viisaammat aloittelevalla kiekonrakentajalle seuraavaa:
Pinnalaskuri antaa pinnan pituudeksi esm. 257mm, mutta saatavana on joko 256 tai 258mm.
Kummanko otan ja miksi?
^ Lyhyemmät on kevyemmät!Eikä siitä mitään hyötyä ole että pinna ulottuu nipan läpi yli. Eikä ainakaan lopu kierre kesken.
what can be said at all
can be said clearly
Sanoisin että kokeile muutamaa laskuria niin saat tarkemman lopputuleman, sit varmistut että on standardi 12mm nippeli.
Ainakin pistää vetopinnat sisäpuolelle niin saa varmuutta siihen ettei nippelit katkeile vedossa (siis jos 256:een päätyy), ei se siitä millistä kiinni ole mutta jonkun muun accidentin kautta voi jotain vaikuttaakin, kuten jotenkin erikoinen nippeli tai hiukan huonosti mitattu kehän halkaisija tai jotain...
ainakin menee varmalle puolelle.
Yli millin tais vaikuttaa että kummalta puolen navan laippaa lähtee.
edit_ mutta mun mielestä parempi on että jää kierteen pari optimista kuin että kierre loppuis kesken jonkin sattuman kautta eli ottaisin lyhyemmän. (sattumien minimoimiseksi itse käytän kahta eri laskuria ristiin)
Mutta noin yleisesti milli ei vaikuta mihinkään
(olipas epäselvä selostus, olennaisen ymmärtänee kun lukee ajatuksella)
Mites kun nuo Sapimin nipat ovat 14mm pitkiä? Pitäisikö tämä huomioida jotenkin?
Pinnoina Sapim CX-Ray ja laskurina Sapimin sivuilla oleva.
sapimin laskuri ehkä osaa sen huomioida? joku viisaampi tietänee.
en oo ikinä käyttänyt sapimin laskuria, mutta näin järjellä ajatellen kierteen pohjaamisen riski kasvaa kun nippeli pitenee. eli tukee lyhyttä mielestäni, toimii vaikkei sapimin laskuri osaiskaan huomioida.
edit_ toisaalta pinnahan on kuitenkin saman mittainen, kierteen mitoitus vaan on hiukan tarkempi. jos siis kierre on pidempi 14 millisessä, kai se vähän on?eikö näin?
Tulinpas tilanneeksi tuon Parkin mittarin ja pöydällä olisi pari 105 etunapaa ja seinää vasten kolme Mavic Open Sporttia. Posti on vielä tuomassa Sturmey-Archerin jarrullisen dynamonavan, jolle pitäisi vielä tilata Sputnik vanteeksi. Pari muutakin ideaa on mielessä kasailuun, voisi vaikka parit perusluokan etukiekot kasailla ja pistää vaikka myyntiin, jos ei muuta käyttöä keksi.
Nyt menee mutulla, mutta eikös DT Swissin 12 ja 14 millisissä ole sama kierteen pituus. Sen verran noista laskureista, että nyt tein ensimmäisen kiekkoni mittaamalla itse ERD:n kehästä. Valmistajan mitat otin napaan. DT Swissin laskurin tulos osui juuri kahden pinnamitan väliin. Otin lyhyemmät ja onnistui täydellisesti. Edellisellä kerralla käytin netin ERD tietoja Mavicin kehälle ja liian pitkät tuli pinnoista. Kehä kestää maastossa, mutta kierteet alkavat olla pohjassa.
---
Parempi pipo taskussa kuin oksalla.
Kyllä minustakin kierteen pituus on sama nippelin korkeudesta riippumatta. Pahus kun tässä vieressä ei nyt ole mistä tarkistaa
Toiseksi eniten ketuttaa kaikki
Mistään en ole löytänyt DT:n nippelin speksejä, vaikka joskus etsinkin. Sapimin sen sijaan olen löytänyt, tuossa selviää ja eroahan niissä on.
Mä ottaisin mitään miettimättä sen lyhyemmän.
Perusteluna, vaikka pinna tulisi kierrettäessä läpi nippelistä jonkin verran, niin sen kierteen pito loppuu käytännössä sen kannan ruuviuran pohjaan. Eli siitä uran pohjasta nippelin kannan päähän oleva "kierre" ei enää vaikuta pätkääkään lujuuteen. Ja yleensähän ERD siis mitoitetaan juurikin siihen kannan päähän, eikö.
Mavicin vanteille ilmoitetuissa erd:ssä on ristiriitaisuuksia. Valmistaja ilmoittaa sen vähän eri tavalla, mutta toisaalta Mavicin omalla laskurilla tulee kyllä oikeat pinnan mitat.
Kaar ittelles vaa
En muista minkä merkkisiä pitempiä nippleitä mulla on ollut mutta sama kierteen mitta niissä on ollut eli väärää pinnanmittaa nillä ei voinut korjata.
Mun mielestä pinnan mitta on ideaalinen kun pinna tulee nipasta läpi, ei uran pohjalle. Varsinkin alunipoilla se on kriittistä, niitä katkeilee jos mitta on vähänkin alle.
Samu
Kirjanmerkit