ElectrobikeFillariHephaGiant
Sivu 2 / 9 EnsimmäinenEnsimmäinen 1 2 3 4 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 31 - 60 / 254

Aihe: Auts! Kohtaaminen mopoauton kanssa

  1. Mopoautokuskilla oli tuuria ette vastaan tullut bussi! Onneksi sinullekaan ei käynyt tuon pahemmin.
    *****************************
    Alhainen kadenssi - dekadenssi?

  2. #32
    Liittynyt
    06/2008
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    178
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kivitatti Katso viesti
    Jos multa kysytään niin 60-vuotiaana pitäis käydä autokoulu kokonaan uusiksi ja sen jälkeen 5 vuoden välein käydä refleksi- ja näkötestissä ja lääkäristarkastuksessa. Saatais ne rapistuneimmat vanhukset pois liikenteestä. Ja mopokortti pakolliseksi kaikille mopoilijoille syntymävuoteen katsomatta!!
    Palataanpa asiaan sitten, kun teikäläinen alkaa lähestyä tuota ikää...

  3. #33

    Aika paha paikka

    On muuten melkoisen paha tuo tapahtumapaikka. Oheisessa linkissä näkymä suunnasta, josta mopoautoilija on tullut.
    http://maps.google.fi/?ie=UTF8&ll=60...88.79,,1,-0.17
    Orcatri on tullut kevaria pitkin ja noussut alikulusta suojatielle. Siinä matalana ajava pyöräilijä näkyy vasta melko myöhään ja nopeudella 35 km/h tilanne on tullut eteen aika äkkiä. Todella värikkään ja hyvin näkyvän vaatetuksen merkitystä ei voi kyllä liikaa korostaa.

  4. #34
    Liittynyt
    05/2008
    Paikkakunta
    Turku
    Viestit
    322
    Skidit 18-24 kaahaa eniten kuolemaansa. Keski-ikäiset kolaroivat parkkihalleissa mutta ikäihmiset aiheuttavat näitä risteyskolareita eniten. Kannattaa vaikka tarkistaa tilastoja jollei usko.
    Eniten itse skagaan näitä vanhuksia, koska ensin saattavat hidastaa antaen tietä ja sitten kaasuttaa.
    Vaarallisimpia, eli 40-vuotiaita "minä osaan jo ajaa, elä opeta" kavereita ei ehdi edes pelästyä tai pelätä, koska heillä tilannenopeuet ovat niin suuret, että ehtii tapahtua samantein.

    Orcalle pikaista satulaan paluuta ja uutta pyörää!

  5. #35
    Liittynyt
    04/2009
    Paikkakunta
    Pori
    Viestit
    376
    Edelleen kiitoksia kannustuksesta. Käsi on nyt kotvasen roikottimessa, mutta muuten olen ihan työkykyinen. Helpommalla minä täällä työpaikalla pääsen, kun ei ole jälkikasvua nosteltavana.
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Tauno Katso viesti
    Katselin tuota paikkaa Googlessa. Olitko ajamassa Turkuun päin vai Turusta poispäin, eli kääntyikö mopoautoilija eteesi takaapäin vai edestäpäin?
    Minä tulin Turusta ja mopoauto Piikkiöstä. Eli kääntyi eteeni edestä. Noita takaapäin eteenkääntyjiä osaan kyllä varoa, mutta tuollaisessa kohtaamistilanteessa pitäisi kyllä kuskin katsoa myös kevliä eikä suinpäin sihdata käännökseen maksimivauhtia.
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Tupe Katso viesti
    Hemmetin hyvä ettei pahemmin käynyt. Pyrä meni kyllä ikävän näköiseksi.

    Opetus on, että pitäisi aina olla täysin hereillä joka paikassa. Itsekin tulee yleensä loppujen lopuksi luotettua todella paljon siihen, ettei sieltä pusikosta tai kolmion takaa tai ihan mistä vaan juuri tänään ketään syöksy eteen tai päälle. Joka faking paikassa, missä risteää jokin tie, vaikka muurahaispolku, pitäisi olla valmiina pysähtymään. Vaan milläs sitten mihinkään liikutaan.

    Ja aivan: tämäpä onkin taas muistutus, miksei kannata myydä varafillaria.
    Jepjep. Kakkospyörästä tuli nyt sitten määrittelemättömäksi ajaksi ykköspyörä.
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ketjureaktio Katso viesti
    Mopoautokuskilla oli tuuria ette vastaan tullut bussi! Onneksi sinullekaan ei käynyt tuon pahemmin.
    Todellakin oli onni, että tinttasin mopoauton kylkeen. Pitääkin pistää Lotto vetämään - jos vaikka natsaisi toistamiseen.

    Ja tosiaan mopoautokuski oli 86-vuotias, eikä hänellä ollut (enää) kuin MT-kortti. Hän ja pelkääjän paikalla istunut vaimonsa(?) säilyivät fyysisesti täysin ehjinä.
    "pohjolassa kansa on sen kaamoksensa vanki"

  6. #36
    Liittynyt
    04/2009
    Paikkakunta
    Pori
    Viestit
    376
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Tauno Katso viesti
    On muuten melkoisen paha tuo tapahtumapaikka. Oheisessa linkissä näkymä suunnasta, josta mopoautoilija on tullut.
    http://maps.google.fi/?ie=UTF8&ll=60...88.79,,1,-0.17
    Orcatri on tullut kevaria pitkin ja noussut alikulusta suojatielle. Siinä matalana ajava pyöräilijä näkyy vasta melko myöhään ja nopeudella 35 km/h tilanne on tullut eteen aika äkkiä. Todella värikkään ja hyvin näkyvän vaatetuksen merkitystä ei voi kyllä liikaa korostaa.
    Onhan tuo paha paikka näin jälkikäteen ajateltuna. Päällä oli Euskatelin porkkanapuku, joten näkyvyys oli ainakin jotenkuten kunnossa. Ja korostan nyt vielä, että törmäyshetkellä tuskin oli enää ihan noin paljoa vauhtia.
    "pohjolassa kansa on sen kaamoksensa vanki"

  7. #37
    Liittynyt
    05/2002
    Paikkakunta
    Siilinjärvi
    Viestit
    6.906
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti nakkje Katso viesti
    Viestisi yleisestä sävystä ja siitä, mihin viestiin vastasit, tästä saa sellaisen kuvan että nuoret ikärasistit tuolla liikenteessä kiilaa vanhuksia ojaan minkä ehtii pelkästään iän takia. Melkosta.
    AP ainakin puhui jostain ilmeisen vanhasta kuskista ("viime vuosisadan alkupuolella syntynyt").
    Jospa lukisit vähän tarkemmin. Yleinen sävy on asiallinen ja perustelen mielipiteeni faktoilla.Mopoautokuskeista en puhunut mitään. Kivitatti puhui 60-vuotiaista.
    Nuoret eivät todellakaan osaa eritellä eri ikäryhmiä kun puhutaan yli 50-vuotiaista.
    Jos et aja et voi ottaa!

  8. #38
    Liittynyt
    04/2009
    Paikkakunta
    Pori
    Viestit
    376
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti jartsuli Katso viesti
    aina kun itsellä on ollut vakuutusyhtiöltä saatavia niin aina ne ovat koittaneet kusettaa .. siis ihan aina yhtiöön katsomatta. En tiedä onko se noiden firmojen toimintamallissa kirjoitettuna että pitää vaan yrittää kusettaa vaikka kuinka röyhkeästi jotta että asiakas tympääntyy ja suostuu hyväksymään pienemmän korvaussumman.
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Däni Katso viesti
    Harmillinen tapahtuma. Hyvä että olet kondiksessa. Laita inffoa miten nopeasti sait vakuutusyhtiön kanssa sovittua tuon pyörähankinnan. Itsellä meni melkein 2kk ennen kuin sain massit ulos ja homman hoidettua. Kustansin itse korjaukset, koska tiesin homman kestävän. Paranemisia.
    Toivon tosiaan, ettei vakuutuksen kanssa vääntöä tule. Pyöräpuoli on varmaan aika selvä homma, vaikka siinä varmaan pitää olla todella tarkkana, että saa omansa pois. Puhutaan tässä nyt kuitenkin yli viiden tonnin arvoisesta filosta. Käsiasia voikin sitten olla ongelmallisempi, jos tuo ei itsellään parane. Senpä vuoksi pitää aika pian käydä eksperttilääkärillä ja magneettikuvauksessa, jos tuo ei ala paranemaan. Ettei sitten vakuutus ala väittää, että on loukannut käden jossain muussa yhteydessä.
    "pohjolassa kansa on sen kaamoksensa vanki"

  9. #39
    Liittynyt
    08/2009
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    1.397
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti hannupulkkinen Katso viesti
    No esimerkiksi se, että jos joku nuori törppöilee mopoauton kanssa niin Sinä linkaat heti yli 60-vuotiaisiin. Ihan rasistinen rinnastus.
    En minä mistään 60-vuotiaista puhunut, enkä sen puoleen tehnyt mitään rinnastusta tämän ketjun mopoautoilijaan.

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti hannupulkkinen Katso viesti
    Kertaappa pahuuttasi eri ikäryhmien riskialttius liikenteessä ja yleistä vasta sen jälkeen,
    Vaikka tästä.

    Vasta yli 75-vuotiaiden riski kuolla liikenteessä nousee samalla tasolle kuin alle 20-vuotiaiden. 16-24 vuotiaat kuolevat ja osallistuvat liikenneonnettomuuksiin hurjasti enemmän kuin muut ikäluokat.
    64-75 vuotiaat osallistuvat liikenneonnettomuuksiin muuta väestöä vähemmän. 25-64 vuotiaat luokitellaan samaan ikäryhmään, joten päätelmiä 60-vuotiaiden riskialttiudesta ei voi tehdä.
    Linkkisi ei toimi.

    Olen kuitenkin jonkin verran suomalaisia onnettomuustilastoja lukenut, enkä ole vielä törmännyt tilastoon, jossa eri ikäryhmien onnettomuusluvut suhteutettaisiin ajettuihin kilometreihin. Vasta se antaisi todellista kuvaa eri ikäryhmien onnettomuuriskistä. Epäilyni on, että vanhuksilla alttius liikenneonnettomuuksiin on suhteettoman korkea ajomääriin nähden.

    Siitä ei toki ole epäselvyyttä, että nuorilla riski on joka tapauksessa korkea.

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti hannupulkkinen Katso viesti
    Pitää tutkia asioita ennenkuin alkaa osoitella sormella, muuten se sormi kääntyy automaattisesti osoittamaan sojottelijan omaa otsaa.
    Tässä kohtaa voisi tietty sanoa jotain koirasta, kalikasta ja älähdyksestä.

  10. #40
    Liittynyt
    05/2002
    Paikkakunta
    Siilinjärvi
    Viestit
    6.906
    http://www.lvm.fi/web/fi/julkaisu/view/1189778
    Taisi olla kivitatti, joka tällä kertaa syyllistyi ikärasismiin ja sinä vastasit hänelle esittämääni vastaukseen.
    Jos et aja et voi ottaa!

  11. #41
    Liittynyt
    04/2009
    Paikkakunta
    Turku
    Viestit
    160
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti hannupulkkinen Katso viesti
    Pitää tutkia asioita ennenkuin alkaa osoitella sormella, muuten se sormi kääntyy automaattisesti osoittamaan sojottelijan omaa otsaa.
    Sanos muuta, on hyvä tutkia.

    Jos sopii, niin lainaan tuota julkaisua: "Tieliikenteessä joka neljäs menehtynyt ja lähes joka kolmas loukkaantunut on nuori." ja "Joka neljäs tieliikenteessä kuollut on iäkäs."

    Jos pysytään vielä aiheessa, niin tässähän oli ratissa (ilmeisesti) yli 65 vuotias mieshenkilö, joten lainaan tekstiä vähän lisää: "Yli 65-vuotiaiden onnettomuusriski on korkea risteävien ajosuuntien onnettomuuksissa sekä jalankulkijaonnettomuuksissa."

    Hannu, enkö nyt osaa tulkita tutkimusta oikein vai mistä nämä sun "hurjasti enemmän kuin muut ikäluokat" tulee?

  12. #42
    Liittynyt
    05/2003
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    279
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti orcatri Katso viesti
    Lähestyin Saaristotien risteystä, ja totesin valon olevan vihreä, joten en sen enempää hidastanut vauhtia vaan aikomuksenani oli rullailla rennosti risteyksen läpi.
    Jos jotakin voi tapahtuneesta kritisoida, niin ehkä vähän tätä. Esimerkillisesti käyttäytyminen liikenteessä edellyttää pysähtymiseen valmistautumista mm. risteyksissä, paikoissa joissa on huono näkyvyys, jne. Ymmärrän kyllä, että fillarilla harvoin tekee mieli esimerkillisesti jarrutella vauhtia, jonka on omalla lihasvoimallaan saanut aikaan, mutta silti se on turvallisuudesta tinkimistä. Syy on kiistatta kääntyneen mopoautoilijan, mutta riskiä on otettu molemmilla puolilla.

    Ymmärsin niin, että fillari liikkui itään kevyen liikenteen väylää, joka kulkee tien vasemmalla pohjoisreunalla. Tällöin eteen kääntynyt ajoneuvo on tullut ajorataa idästä ja kääntynyt pohjoiseen. Fillaristi on siis nähnyt lähestyvän mopoauton etuoikealla, muttei ole ehtinyt tajuta sen kääntyvän eteen. Ehkä olisi ollut mahdollista nähdä, ehkä ei. Parasta kuitenkin liikenteessä olla luottamatta keneenkään.

    Tässä keskustelussa heitellyt esimerkit pensasaidan takaa yllättäen pompahtelevista lapsista eivät niin hirveästi poikkea siitä, että viisas liikenteessä liikkuja pyrkii varautumaan ennakoimattomaankin: valmistaudu pysähtymään, jos näkyvyys ei riitä. Kaikki lottoamiset "ei sieltä eilenkään ketään tullut" ovat ylimääräistä riskin ottoa omalla ja muiden hengellä.

    Takaisin tähän onnettomuuteen. Ikävää, että tällainen mälli kävi, pahoitteluni. Todella hienoa, ettei käynyt pahemmin, siitä onnitteluni. Paranemista ja jaksamista vakuutusyhtiöiden kanssa.
    Kusti polkee: tretjakov+fillari@iki.fi

  13. #43
    Liittynyt
    08/2004
    Paikkakunta
    Turunmaan saariston Helmi
    Viestit
    5.195
    Satuin muuten ajamaan kolaripaikan ohi, kun poliisit ja ambulanssi olivat paikalla. Ei ollut kiva fiilis, kun tajusin, että mopoauton kanssa oli ottanut yhteen joko kävelijä tai fillaristi kaikesta päätellen. Sinänsä hyvä, että selvisi tämäkin, koska kieltämättä tapaus jäi hieman painamaan mieltä. Toivotan orcatrille nopeaa toipumista!
    crash-test-Pikke

  14. #44
    Liittynyt
    05/2006
    Paikkakunta
    Kaarina
    Viestit
    1.126
    Jep, minä myös kauhistelin sitä osumajälkeä koppimopon tuulilasissa. Onni onnettomuudessa tosiaan. Paranemisia.
    Fuck e-bikes
    Fuck Strava
    Fuck tubeless

  15. #45
    JPK Guest
    Pikaista paranemista orcatrille

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti hannupulkkinen Katso viesti
    Taisi olla kivitatti, joka tällä kertaa syyllistyi ikärasismiin ja sinä vastasit hänelle esittämääni vastaukseen.
    Rasismi on rotusyrjintää eli yhden määritelmän mukaan: "kaikkea rotuun, ihonväriin, syntyperään tahi kansalliseen tai etniseen alkuperään perustuvaa erottelua, poissulkemista tai etuoikeutta". Joten ikärasisimi on ikärotusyrjintää.
    Tässä yhteydessä kannattaa käyttää termiä ikäsyrjintä eli ageismi.

  16. #46
    Liittynyt
    05/2002
    Paikkakunta
    Siilinjärvi
    Viestit
    6.906
    http://vanha.soc.utu.fi/sospol/sosge...ikarasismi.pdf

    Minun puolestani tämä ikärasismiasia saa olla. Liikenteessä voidaan syyllistää kaiken ikäisiä ja kokoisia. Syyllistäminen iän, sukupuolen tai kengännumeron mukaan ei ole järkevän ihmisen hommaa.
    Satuin joutumaan itse ikäsyrjinnän ja/tai rasismin kohteeksi ja sitä en hyväksy.
    Olen ikäluokkani edustaja ja siksi koin sen henkilökohtaiseksi.
    Jos et aja et voi ottaa!

  17. #47
    Liittynyt
    04/2006
    Paikkakunta
    Pori
    Viestit
    5.073
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JanneR Katso viesti
    Hannu, enkö nyt osaa tulkita tutkimusta oikein vai mistä nämä sun "hurjasti enemmän kuin muut ikäluokat" tulee?
    Sori, en ole Hannu, mutta vastaan lyhyesti: et.

    18-20 -vuotiaita kuoli 30 2008, 42 2007.
    65-74 -vuotiaita kuoli 16 2008, 15 2007.

    Heitäpä villi arvaus kyseisten ikäryhmien koosta? 3 ikävuosiluokkaa vs. 10. Siinä saa jo ajaa vähän enemmänkin. Toisaalta, ei 18-20 vuotiailla persaukisilla opiskelijoilla ole varaa kinnata ylenmäärin näillä bensan hinnoilla. Viikonloppuajeluista ei vielä suuria vuotuisia kilsoja kasata... eli metsään mennään siinäkin väitteessä.

    18-24 -vuotiaita kuoli 50 2008.
    Yli 65-vuotiaita kuoli 42.

    7 ikävuosiluokkaa versus ehkä ~30, joista vanhimpia toki todella vähän enää ratissa.

    Nuoret on kiistattomasti suurin riskiryhmä, sitä ei voi kieltää kukaan.
    Kaar ittelles vaa

  18. #48
    Liittynyt
    08/2010
    Paikkakunta
    Pohjois-Pohjanmaa
    Viestit
    93
    No kylläpäs tästä tuli meteliä. En minä ketään sorsia tarkoittanut!
    • Sanoin vain että kun vanhaksi tulee niin on liikenne ehtinyt muuttua niin paljon, että kertauskurssi tulisi tarpeeseen. Mitenhän tuo 86-vuotias mopoautoilija selviäisi kaksikaistaisesta liikenneympyrästä..
    • Ja vanhemmiten ne refleksit hidastuu väistämättä ja näkö ja kuulo heikkenee. Mielestäni nämä on asioita jotka tulisi tarkastaa vanhemmilta autoilijoilta. Tarkastetaanhan nuoriltakin näkö ja kuulo.
    • Enkä tarkoita että kaikki vanhemmat kuskit on vaaraksi liikenteessä, mutta esim niitä 60-vuotiaitakin on niin monen tasoisia. Jotkut on siinä iässä vielä nuoria, kun taas eräskin tuntemani jo aivan todella vanha. Ehkä osuvampi ikä tarkastukseen olisi sitten se 70 tai 75, mutta joka tapauksessa vanhemmiten ihminen rapistuu.
    • Mun mielestä on myös aika tyhmää että kun iäkäs ja huonokuntoinen henkilö ei saa ajaa enää autolla, hän saa kuitenkin vaarantaa liikennettä mopoautolla.
    • Ja siinä olit Hannupulkkinen ihan oikeassa, että ne nuoret ne on vaarallisimpia liikenteessä. Seuraavana tulee ne kiireiset, rutinoituneet, rattijuopot ja vanhukset..
    • Linja-autokaan ei mielestäni ole yhtään hassumpi kulkuväline. Bussilla liikkumisen voisi tehdä halvemmaksi vanhoille ja raihnaisille ihmisille, niin ei tulisi tarvetta sille mopoautoilulle.

    • Ugh. Olen puhunut. Ei enempää tästä aiheesta. Mielipiteitä on yhtä monia kuin on kuskeja.

    Ocratri! Kuinka voit sanoa rakkaasta Miekkavalaastasi että se oli "vain pyörä". Sille tulisi paha mieli jos se olisi kuulemassa. Kai sinä muistotilaisuuden sille pidät?
    All it takes is all you've got.

  19. #49
    Liittynyt
    03/2009
    Paikkakunta
    Hellsinki, Latokartano
    Viestit
    333
    Hyvä, ettei käyny mitään pahempaa orcatrille tällissä. pyöriähän saa aina uusia, ja mikäs sen parempaa kuin onnettomuuden aiheuttajan kustannuksella hankkia upouusi fillari.

    Näistä turvallisuusasioista Mutis tuumasi mun mielestä hyvin, että ikä ja kokemus ei paskaa kuskia tee, vaan vääränlainen asenne. Ja noihin mopo/mopoautojuttuihin tuleekin vähän muutosta, kun niidenkin ajokortin saamiseen tarvitsee käydä 1.6 lähtien ihan oikeaa ajo- opetusta.

    Mun mielestä olis hyvä käytäntö esim joka viides vuosi pakollinen teoriakokeen uusinta ihan kaikille ajokortin haltijoille. Olis edes liikennesäännöt tiedossa..
    Vauhti korjaa ajovirheet.. Useimmiten.

  20. #50
    Liittynyt
    04/2007
    Paikkakunta
    Lempäälä
    Viestit
    2.187
    Minäkin meinasin tänään kohdata mopoauton mutta onneksi tajusi väistää ojaan tullessaan kolmion takaa. Muuten olisi pari tonnia maastoautoa vyörynyt "hidastetöyssyn" yli.
    Vanha mutta lihava.

  21. #51
    Liittynyt
    12/2000
    Paikkakunta
    Birkala
    Viestit
    11.969
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti znood Katso viesti
    Minäkin meinasin tänään kohdata mopoauton mutta onneksi tajusi väistää ojaan tullessaan kolmion takaa. Muuten olisi pari tonnia maastoautoa vyörynyt "hidastetöyssyn" yli.
    0.1 tonnia ei ois mopoautoo kaatanut....

  22. #52
    Liittynyt
    07/2009
    Viestit
    2.402
    Parasta mahdollista paranemista orcatrille. Riipaisevassa kunnossa on ajokalusto, mutta hyvä että kuski selvisi vähemmillä ruhjeilla
    *Ketjut ovat sotkemista varten*

  23. #53
    Liittynyt
    04/2009
    Paikkakunta
    Turku
    Viestit
    160
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pekka L Katso viesti
    Sori, en ole Hannu, mutta vastaan lyhyesti: et.
    Sori, mutta yhden vuoden ja yhden kuvaajan perusteella on vähän hölmöä tehdä tuon tason päätelmiä. Lue mieluummin mitä niiden tilastojen valossa ne tutkijat ovat todenneet. He kuitenkin ovat asiantuntijoita alallaan, ja minä kun en nyt laatikon terävin veitsi ole, niin ainakin ennemmin heitä uskon, kuin paria nimimerkkiä netissä, jotka eivät välttämättä ole olleet ko. tutkimuksen kanssa tekemisissä.

    Tämä menee nyt niin paljon jo offtopicciin, etten rupea enempää kirjoittelemaan.

    PS. Tilastokeskuksen sivuilta löytyy kansalaisten ikäjakaumat ja AKE:n sivuilta löytyy tilastot ajokorttien lukumääristä, niin ei niitä tarvitse arvailla. Pidä hauskaa.

  24. #54
    Liittynyt
    06/2009
    Viestit
    182

    Peukalo ylös Juuri näin.

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti hannupulkkinen Katso viesti
    onneksi sinulta ei kysytä. Tuo on ikärasismia ja yleistystä.
    Olen 61- vuotias ja ajan varmaan paremmin kuin moni ikäisesi. Hasardia autoteillä eivät aiheuta 60-vuotiaat. Sinun ikäisillesi pitäisi tehdä persoonallisuustestit. Jokaiselta jolla on narsistinen persoonallisuushäiriö, ja niitä nätyttää löytyvän yllättävän paljon, pitäisi kortin saanti estää. Asennevammaisuus, joka usein yhdistyy vaikkapa ikärasismiin, on suurin uhka liikenteessä.
    Päihtyneenä ajavat ovat seuraavaksi suurin uhka. Tai väsyneenä, tai liian rutinoituneena tai kiireisenä.
    amen!!!

  25. #55
    Liittynyt
    04/2010
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    366
    Jos ajaa tuollaisiin risteyksiin yli kolmeakymppia niin ennemmin tai myöhemmin sattuu, aivan varmasti.
    Siis pliis, pientä itsesuojeluvaistoa vaikka etuajo-oikeus olisikin.
    Ehkä ajoin, ehkä ajoin.

  26. #56
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti jjyrki Katso viesti
    Jos ajaa tuollaisiin risteyksiin yli kolmeakymppia niin ennemmin tai myöhemmin sattuu, aivan varmasti.
    Sanoisin, että koko tuo kevarijärjestely tuossa kohdassa on täydellisen riskialtis. Pahin miina on tuossa alikulun suulla. Siinä kolmenkympin nopeudessa pelataan jo täydellistä lottoa.

    Nykyään tämäntyyppinen paikka rakennettaisiin niin, että alikulkutunnelista jatkuisi kevari poispäin jonkun matkaa ja risteys olisi näin kauempana tunnelin suusta ja samalla ylempänä. Silloin myös poistuisi suojatielle syntyvä miina piilosta ilmestyvästä pyöräilijästä. Tällaisia vaarallisia ratkaisuja Suomessa kyllä valitettavasti piisaa.

  27. #57
    Liittynyt
    08/2003
    Viestit
    4.237
    Pitäisi värävätä vaikka Hermann Tilke suunnittelemaan Suomen klvt uusiksi.

  28. #58
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti YT Katso viesti
    Pitäisi värävätä vaikka Hermann Tilke suunnittelemaan Suomen klvt uusiksi.
    Ihan hyvä. Luulen kuitenkin, että Hermann ei suostuisi kevareita suunnittelemaan, mutta saattaisi suunnitella muutaman nopeaan ajoon soveltuvan pyörätiepätkän

  29. #59
    JPK Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti hannupulkkinen Katso viesti
    http://vanha.soc.utu.fi/sospol/sosge...ikarasismi.pdf

    Minun puolestani tämä ikärasismiasia saa olla.
    Satuin joutumaan itse ikäsyrjinnän ja/tai rasismin kohteeksi ja sitä en hyväksy.
    Robert Neil Butler kehitti termin ageism eikä ageracism. Mallina hän käytti termejä sexism ja racism. Se, että linkissäsi Suhonen ei osaa suomentaa ja käyttää termiä rasismi väärin, ei muuta sen merkitystä. Rasismi on rotusyrjintää ja ageismi on ikäsyrjintää. Rasismi on syrjintää, mutta kaikki syrjintä ei ole rasismia.
    Jokaisen ihmisen toimintakyky tulee arvioida yksilöllisesti, eikä perustuen tiettyyn ikään. Suosittelen ketjun ageisteja jalkautumaan ikäihmisten pariin, jolloin huomaatte kuinka yksilöllistä vanheneminen on.

  30. #60
    Liittynyt
    05/2002
    Paikkakunta
    Siilinjärvi
    Viestit
    6.906
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JPK Katso viesti
    Robert Neil Butler kehitti termin ageism eikä ageracism. Mallina hän käytti termejä sexism ja racism. Se, että linkissäsi Suhonen ei osaa suomentaa ja käyttää termiä rasismi väärin, ei muuta sen merkitystä. Rasismi on rotusyrjintää ja ageismi on ikäsyrjintää. Rasismi on syrjintää, mutta kaikki syrjintä ei ole rasismia.
    Jokaisen ihmisen toimintakyky tulee arvioida yksilöllisesti, eikä perustuen tiettyyn ikään. Suosittelen ketjun ageisteja jalkautumaan ikäihmisten pariin, jolloin huomaatte kuinka yksilöllistä vanheneminen on.
    Termillä ei ehkä ole niin suurta väliä, mutta tuo mitä kirjoitat on täyttä totta.
    Ageismi ei ole vakiintunut termi suomessa, mutta ikärasismin ymmärtävät kaikki.
    Ikäsyrjintä taas ohjaa vähän väärille raitelle.
    Jos et aja et voi ottaa!

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •