GiantElectrobikeHephaFillari
Sivu 54 / 98 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 4 44 52 53 54 55 56 64 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1.591 - 1.620 / 2922

Aihe: Pyöräilijöiden tervehtiminen

Palataanpas aiheeseen eli pyöräilijöiden tervehtimiseen. Eiköhän tuolle kypäräkeskustelulle ole jo joku sopivampi ketju tällä palstalla.
    "Palstapyöräily on yksi vaativimpia pyöräilyn alalajeja, ellei peräti se kaikkein vaativin." © kanttiinin tollo

Schöne Scheisse Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti TuH Katso viesti
    Lääkäriseura Duodecimin katsauksessa "Pyöräilykypäräpakko on paikallaan" kirjoitetaan, että kypärän käyttö on vähentänyt pyöräilytapaturmissa merkitsevästi pään, aivojen ja kasvojen vammoja sekä kuolemia. Kypärän tehokkuus kuolemaan johtavien vammojen vähentämisessä on kansainvälisten tutkimusten valossa 73 % luokkaa.
    Kun onnistuin kaatumaan (ihan omaa syytäni) sen verran pahasti, että tarvitsin lääkärinapua, ihmettelin kovasti miksi minulta kahteen eri otteeseen kysyttiin, olinko käyttänyt kypärää, vaikka minulla ei ollut minkäänlaista päävammaa ja olin kertonut etten ollut lainkaan lyönyt päätäni kaatuessani. Sitten tajusin, että näinhän tilastoihin saadaan yksi tapaus lisää, jossa kypärä on estänyt pään, aivojen tai kasvon vamman...

No, voi olla että ylitulkitsin - ja käytän maantiepyörän kanssa aina kypärää.

Tervehtimisestä ja kypärästä vielä sen verran, että minulla on kaksi kypärää: hieno (tai jopa ũberhieno) maantiemerkkipotta ja markettikypärä mallia dorka (sen alle menee sopivasti pipo ja/tai tuulenpitävä huivi) kylmiä kelejä varten. Kun käytän jälkimmäistä, minua tervehditään noin viisi kertaa harvemmin (vaikka yleensä tervehtimistodennäköisyys kasvaa kelin heikentyessä ja pyöräilijöiden harventuessa).

Mitä ihmettä kun tänä kevään huomattavasti suurempi prosentti vastaantulijoista moikkaa (takasin) kuin aikaisempina vuosina?

Morjestan, morjestan...

Aiheeseen liittyen: Minä moikkasin eilen kahta kanssapyöräilijään ihan suusanallisesti. Kehuin heitä suuntamerkin näyttämisestä vasemmalle käännyttäessä. Siinä oli heiltä esimerkillistä toimintaa, jonka toivoisi olevan yleisempääkin.

Tuli joku täpärillä vastaan, ei moikannu. En oo vieläkään nähnyt yhtään tyyppiä Tampereella joka ois polkupyörän selästä ketään moikkaillu?

Tänään työmatkalla joku moikkasi äänekkäästi. Laskin työmatkapyörällä n. 37 km/h mittarissa alamäessä ja puolessa välissä joku vanhempi herrasmies talutti vaihteetonta peruspyörää mäkeä ylös ja ostoskassikin taisi roikkua haarukassa. Säikähdin kun hän huusi: "TERVE!!!" ja lapanen nousi hänellä pystyyn. Ehdin juuri ja juuri huikata takaisin, mutta tassua en ehtinyt nostaa.

Näytin ilmeisesti riittävän VOMP:lta hänelle, kun oli punaiset ajohanskat, musta softshell-takki, ajolasit ja kypärä.

eilen juuri työmatkalla sain kiinni 3 lenkillä ollutta maasturikuskia, morjestin sällejä ja ajelin samaa matkaa jonkun kilsan verran jutellen niitänäitä, piristää kivasti duunimatkaa..
    Paljon pyöriä, liian vähän aikaa..

Eilen Hyrylään päin ajellessa oli ensimmäinen kerta kun moikkaukseen vastattiin takaisin, minä olen pyrkinyt moikkaamaan kaikkia mutta vastausten suhteen on ollut vähän nihkeää.

Mukava etä joskus tulee vastauksiakin

Toxo Guest
    Vepa Se vain on niin cool ajaa ilman kypärää
    Onhan se 'coolia' ajaa ilman kypärää, vain nöösit ja nynnyt käyttää sitä. Tosi-miehet ja -naiset polttavat tupakkaakin ja vetävät joka viikonloppu kunnon kännit.
    Toi oli ilmeisesti sarkasmia?

Muualta vasta tulleena, pitää eka tarkkailla, miten natiivit toimii Ei nää morjesta, kypärällä tai ilman (siis mullahan ei sitä penteles vieköön ole ja se "cool" taitaa olla jotain kasarihommia niinku takatukka..)
    Toxo muokkasi tätä : 17.05.2011 at 21.52 Syy: selvennys???

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Toxo Katso viesti
    Toi oli ilmeisesti sarkasmia?

Muualta vasta tulleena, pitää eka tarkkailla, miten natiivit toimii Ei nää morjesta, kypärällä tai ilman (siis mullahan ei sitä penteles vieköön ole ja se "cool" taitaa olla jotain kasarihommia niinku takatukka..)
    Noup. Sosiaalinen paine ohjaa ihmisten toimintaa, mikä saa kypärän jäämään helposti kotiin hattuhyllylle. Sama ryhmäpaine koskee myös tupakkaa ja alkoholia. Mulla on nykyään fillarikypärä päässä enkä polta tai juo enää.

Vielä coolimpaa on pyöräillä se kypärä viritettynä reppuun tai roikkumassa ohjaustangosta! Näitäkin tulee jonkun verran vastaan.

Toxo Guest
    Se sosiaalinen paine on suurempi kypärän käyttämiseen. Mun päälle syljetään ja uhataan polttaa roviölla ja syyllistetään. kun meidän piltti kuolee kun se ottaa mallia noista paholaisen kätyreistä jotka ajaa ilman kypärää

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Vepa Katso viesti
    Onhan se 'coolia' ajaa ilman kypärää, vain nöösit ja nynnyt käyttää sitä. Tosi-miehet ja -naiset polttavat tupakkaakin ja vetävät joka viikonloppu kunnon kännit.
    Nyt ollaan asian ytimessä. Vepakin on sisäistänyt asian. Itse en käyttäisi kypärää, mutta rouvake kerran käski ja laitoin ja samantien muutaman kilometrin päässä kotoa kypärä kolisi pitkin katua mun pää sen sisässä.
    Sydänhymiömies vartioi vierelläsi

Lainaus Alkujaan tämän lähetti majis Katso viesti
    Nyt ollaan asian ytimessä. Vepakin on sisäistänyt asian. Itse en käyttäisi kypärää, mutta rouvake kerran käski ja laitoin ja samantien muutaman kilometrin päässä kotoa kypärä kolisi pitkin katua mun pää sen sisässä.
    Vanha viidakon sananlasku. Kun vaimo (tai mustanaamio) puhuu, silloin kuunnellaan.

Kyllä sosiaalinen paine on se, joka kypärän pois jättää. Erityisesti lapsilla. Paikallisen yläasteen rehtori sanoi joskus taannoin, että koulussa on satoja pyöräilijöitä, mutta ainoastaan kolme pyöräilykypärän käyttäjää. Lisäsi, vielä että nekin ovat opettajia...

Lapsilla pysyy hyvin kypärät päässä, jos saavat itse valita mieleisensä. Löytyy muksuilta Paul Frankia, vaaleanpunaista kukkaa ja nyt just on fullface-kypärä valkattu pojalle valmiiksi.

Sama pätee aikuisiin, tai ainakin toimii mulla: jos kypärä on mieluisa, kevyt, sopiva ja hyvä, niin kyllä sitä jaksaa päässäkin pitää...
    "nothing is sacred,
    when everyone's talking
    and no one is listening"

(Lagwagon - Messengers)

eilen vastaan tuli kolme (3) kypärätöntä käyris kuskia, tosi harvinaista. ei moikattu, mut oltiin vähän silleen et: 'kyl sä tiiät'
    Fucked up and ready to die.

Eilen Messilä-Tiirismaa akselilla törmättiin usemapaankin maastokuskiin ja kaikki moikkasi.
    Parin kuskin kanssa muutama sananenkin vaihdettiin, kun Tiirismaan tv-mastolle kivuttiin.

Lapsellisuus on taas noussut ihan uusiin sfääreihin...
    En moikkaa ku et pidä kypärää niinku mää pidän. Mää olen parempi ihminen enkä moikkaa sua koska olet huonompi ihminen ku mää olen.

Pistäkää itkupillit tutti suuhun, niin tunnistan teidät. Saatan jopa moikata.
    "Jos rahaa jää säästöön, on väärät harrastukset"

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kemmi Katso viesti
    Lapsellisuus on taas noussut ihan uusiin sfääreihin...
    En moikkaa ku et pidä kypärää niinku mää pidän. Mää olen parempi ihminen enkä moikkaa sua koska olet huonompi ihminen ku mää olen.

Pistäkää itkupillit tutti suuhun, niin tunnistan teidät. Saatan jopa moikata.

Käy nollaamassa tilannetta murkkunuoten joukkuelajeissa Mä en syötä SULLE, koska SÄ et ole MUN kaveri ideologialla ja korsoraatorilla käänntettäväksi oikeaan tajunnan virtaan.
    • EI, se ei ole optinen harha - se näyttää siltä
    • EI, se ei ole epäselvästi sanottu - se kuullostaa sitä
    • Tunne Todellisuus - Kosketa Maailmakaikkeutta

Toxo Guest
    Suurin osa pyöräilyssä kuolleita on kuitenkin lapsia ja ikäihmisiä. Molemmissa päissä motoriikka on mitä se nyt on. Kaikella kunnioituksella.

Sitten ne väliinputoajakaatujat on niitä aikuisia, jotka ei ole koskaan harjoitelleet kaatumista...Ja ne on tod. vähemmistö anyway.

Sitten nää aktiivi succisheebot ja kilpailijat ilman kypärää. Kuka tekis tilaston siitä, että montako on kuollut per ajokilometrit?

Lentäminen on turvallista verrattuna autolla ajamiseen kun verrataan "ajotunteja", vaikka aina pelotellaan lentämisen vaarallisuutta kun kerralla kuolee monta kymmenntä/ehkä vuodessa. Per kk taitaa mennä sama luku autoliikenteessä menee helposti rikki
    Toxo muokkasi tätä : 18.05.2011 at 19.52

villatakki Guest
    Suurin osa pyöräilyssä kuolleita on kuitenkin lapsia ja ikäihmisiä. Molemmissa päissä motoriikka on mitä se nyt on. Kaikella kunnioituksella.

Sitten ne väliinputoajakaatujat on niitä aikuisia putojia jotka ei ole koskaan harjoitelleet kaatumista...No vaikka se kypärä päässä.

Sitten nää aktiivi succis heebot. Kuka tekis tilaston siitä, että montako on kuollut per ajokilometrit?
    Vedätkö hatusta vai perustuuko toi johonkin oikeaan tilastoon? Mikäli jälkimmäinen, voisitko laittaa linkin ko. tutkimukseen - aihe näet kiinnostaa mua.

Toxo Guest
    Niin ja ei tää kypärähomma ole tervehtimisen suhteen OT, koska toiset ei nyt vaan tervehdi tunneperäisen mielipiteen perusteella kypärättömiä

Toxo Guest
    On siellä tietoa kun haluaa tonkia. Pyöräilijät liikennekuolemat tilastot jne.

Siinä iässä kun mopot hankitaan niin pyöräily kuolemat lähes loppuu. 18- 30 kuollaan autolla. Pyörällä ei juurikaan, kun on opittu ajamaan(ainakin suurin osa). Sitten alkaa taas tuonen viikate korjata satoa joskus 65 v. jälkeen, kun siirrytään takaisin pyörän selkään...Eikä siellä erotella onko kuollut kypärä päässä niska murtuneena tai infarktin takia kun se pyörän kaa kaatuminen voi olla anyway aika tiukka paikka ikäihmiselle.

Toxo Guest
    Siis joku tieliikennehallinnon jotain onnettomuustilastot.

Ei vaan "kun noi muutkin pitää kypärää ja vaimokin käski " laumaa kiinnosta tutkia kriittisesti omaa kantaansa. Tunteella mennään kun laumasta ei ole hyvä erottua

villatakki Guest
    On siellä tietoa kun haluaa tonkia. Pyöräilijät liikennekuolemat tilastot jne.

Siinä iässä kun mopot hankitaan niin pyöräily kuolemat lähes loppuu. 18- 30 kuollaan autolla. Pyörällä ei juurikaan, kun on opittu ajamaan(ainakin suurin osa). Sitten alkaa taas tuonen viikate korjata satoa joskus 65 v. jälkeen, kun siirrytään takaisin pyörän selkään...Eikä siellä erotella onko kuollut kypärä päässä niska murtuneena tai infarktin takia kun se pyörän kaa kaatuminen voi olla anyway aika tiukka paikka ikäihmiselle.
    Lähes 3/4 osaa pyöräilijöiden kuolemantapauksista johtuu törmäyksistä moottoriliikenteen kanssa. Oman kokemukseni perusteella 20-30 vuotiaana törmäyksiltä liikennesääntöjä rikkovien autojen kanssa on pelastanut yksinomaan nopeat refleksit.

On topic: ajan hiilikuituisella pyörällä tiimivaatteet päällä. Näytän aika prolta. Morjenstan jos huomaan. Harvemmin kukaan halvemmalla pyörällä ajava morjestaa takaisin. Mä en varmaan näytä tarpeeks tavikselta. Tää harmittaa mua ihan älyttömästä.

Ei vaan "kun noi muutkin pitää kypärää ja vaimokin käski " laumaa kiinnosta tutkia kriittisesti omaa kantaansa. Tunteella mennään kun laumasta ei ole hyvä erottua
    Voitko esittää jonkun loogisen perusteen (edes teoreettisen), miksi kypärän käyttämättömyys olisi turvallisempaa?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Vepa Katso viesti
    Noup. Sosiaalinen paine ohjaa ihmisten toimintaa, ryhmäpaine koskee myös tupakkaa ja alkoholia. Mulla on nykyään fillarikypärä päässä enkä polta tai juo enää.
    Enkö mää olekkaan ainut! Tosin mulla on kolme kypärää jota mä käytän eri kelien tai muuten vaan vaihtelun takia.

En polta vaikka mulla onkin sikareita .

Conjakkia löytyy vieraille,joskus tutuillekin. vaikka en käytäkkään aikakaan toistaisex.
    ehkä ajoin,ehkä en....

Pahat sedät 50/60

Toxo Guest
    Voitko esittää jonkun loogisen perusteen (edes teoreettisen), miksi kypärän käyttämättömyys olisi turvallisempaa?
    Piti ihan tavaamalla lukea omat viestit läpi, enkä kyllä löytänyt yhtään lausetta jossa olisin väittänyt tollaista

Ketjuhan koskee tervehtemistä ja melkein kaikki paheksuu kypärättömiä.

Tottakai kypärä on turvallisuutta lisäävä varuste, jota kannattaisi käyttää aina heti sen jälkeen kun nousee sängystä Tonhan ny tajuaa idioottikin..

Absolutismi taasen saattaa lyhentää elämää, vaikka se taatusti tuntuisi pidemmältä

Toi kastijako "ajan kypärä päässä olen parempi ihminen en tervehdi kuin kaltaisiani" hieman huvittaa

Edelleenkään en ole nähny pyöräilijöiden tervehtemistä mansessa

Kaupunkiliikenteessä ei minun mielestäni kannata, ihan liikenneturvallisuuden ylläpitämiseksi, muuten tervehtiä kuin korkeintaan nyökkäämällä jos sitäkään. Kyllä sitten Tampereenkin ympäristössä toimii perinteinen jakauma eli 20 % vastaantulijoista morjestaa ensin ja 80 % vastaa kun sinä morjestat.

Fiz Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti rhubarb Katso viesti
    En sinänsä markkinoi kypärän käyttämättä jättämistä ja käytän (ja tulen käyttämään) kypärää itsekin, mutta tutkitusti autot ohittavat kypärää käyttävän pyöräilijän lähempää kuin pyöräilijän, joka ajaa ilman kypärää.

Lähde: http://www.cyclingnews.com/news/rese...helmet-wearers

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •