Lainaus Alkujaan tämän lähetti TuH Katso viesti
Lääkäriseura Duodecimin katsauksessa "Pyöräilykypäräpakko on paikallaan" kirjoitetaan, että kypärän käyttö on vähentänyt pyöräilytapaturmissa merkitsevästi pään, aivojen ja kasvojen vammoja sekä kuolemia. Kypärän tehokkuus kuolemaan johtavien vammojen vähentämisessä on kansainvälisten tutkimusten valossa 73 % luokkaa.
Kun onnistuin kaatumaan (ihan omaa syytäni) sen verran pahasti, että tarvitsin lääkärinapua, ihmettelin kovasti miksi minulta kahteen eri otteeseen kysyttiin, olinko käyttänyt kypärää, vaikka minulla ei ollut minkäänlaista päävammaa ja olin kertonut etten ollut lainkaan lyönyt päätäni kaatuessani. Sitten tajusin, että näinhän tilastoihin saadaan yksi tapaus lisää, jossa kypärä on estänyt pään, aivojen tai kasvon vamman...

No, voi olla että ylitulkitsin - ja käytän maantiepyörän kanssa aina kypärää.

Tervehtimisestä ja kypärästä vielä sen verran, että minulla on kaksi kypärää: hieno (tai jopa ũberhieno) maantiemerkkipotta ja markettikypärä mallia dorka (sen alle menee sopivasti pipo ja/tai tuulenpitävä huivi) kylmiä kelejä varten. Kun käytän jälkimmäistä, minua tervehditään noin viisi kertaa harvemmin (vaikka yleensä tervehtimistodennäköisyys kasvaa kelin heikentyessä ja pyöräilijöiden harventuessa).