Mulla oli itsellä 2000-luvun alkupuolella vastaavanlainen kevennysprojekti '95 Haro Impulse Compista Extralitellä, Tunella, SID Racella, jne. Tais lopulta painaa jotain 8 kilon paikkeilla. Loppujen lopuksi runko oli se painava osa, mikä esti kunnon lisäkeventelyn.
Toi Zaskarin runkohan ei ole mikään keijukainen vaan painaa jotain 1800-1900g. Vaihtamalla sen esim. Scottin Team Issue Scandiumiin (~1200g) saisit yli 600g pois, puhumattakaan esim. Scalesta yms. kuiturungoista.
Zaskar sitten vaikka runkona seinälle tai oikeaan retroprojektiin 'period correct' -osilla.
Asiaa puhut. Zaskar ei todellakaan ole mikään kevyt (1660g) runko, mutta päätin kokeilla mihin painoihin pääsisi ilman suurta tuskaa. Itsellä pyörä käytössä vielä reenipyöränä ja välillä jossain "teknisesti helposissa" marathonkisoissa ja viime vuonna TdH tuli kokeiltua. Käytön vuoksi osat valittu suht järkiperustein. Jos nyt oikein sekoaisi niin ton vois saada jonnekkin 6.6 - 6.7kg, mutta se ei olisi enää koko perheen viihdettä.
Ymmärrän "perioid correct" harrastajia...
.., hitaasti mutta varmasti. Soul Cycles Dillinger 29er
![]()
-Olen periaatteen mies. Mutta jos jokin periaate ei satu minua miellyttämään, olen valmis vaihtamaan sen.-
Nätti tai komea, hieno joka tapauksessa !
Mitähän mieltä olette hiilikuiturungon (tai miksei alumiinisenkin) rakentamisesta itse? Jonkun aikaa itseäni on kiehtonut ajatus tuollaisesta. Eihän siitä varmaankaan ensimmäisellä kerralla täysin onnistunut runko tulisi, mutta voisihan sitä edes yrittää jotain näpräillä. Itselleni on muodostunut ainakin kuva, että se olisi suhteellisen haastavaa puuhaa.
Edit: Tarkennetaan siis, että kyse maantiepyörästä.
Eikös Ilosen Samu aikanaan keittiössä temporungon tehnyt. (edit_ Samu`s kitchen topic oli jossain jenkkifoorumilla, koitapa googletella)
Tiggivehkeet pitäis omistaa jos alurungon haluaa hitsailla, kuiduttaminen lienee sitten muuten vaan haastavampaa.
Mutta juu, haastavaahan se on eikä mulle tulis mieleen yrittääkään. hermothan tuossa meniskiekkojen rakennus sen sijaan on lähestulkoon rentouttavaa puuhaa, pysyn siinä
![]()
Jäi taannoin yhdeksänkymmentäluvun alun Scott San Franciscon runko ylijäämäiseksi, ja kun noita osia oli mystisesti muutenkin nurkkiin kertynyt, projektoin velj'pojjaalle kommuutteripyörän. Tunnustaa että taisi vanha palvelija saada uuden elämän
![]()
member of #tou mtb team
Hiemanhan tuossa jää ikävöimään San Fransiscon kasariväritystä () mutta myönnetäköön, että erittäin asialliseen lopputulokseen on päästy.
Mulla ois tossa 2 vaihteisella kappavaihteella varustettu isojopo, suorilla vanteilla mutta muuten osaset on vähän pintaruosteessa, runko rumasti maalattu, poljin kiero ja satulasta saa peräpukamia. Mitähän tuolle tekisi ettei sitä ihan pilaisi? En tiedä viitsiikö lähteä laittamaan alkuperäiseen kuntoon ja museokatsastaa![]()
Tässä pari kuvaa Commencal Skinin voimansiirtoprojektista:
Kammiksi tulivat Shimanon XT:t 42/32/24-rattailla, hieman normaalista poikkeavassa värisävyssäProjekti on tältä osin vielä kesken tietyiltä osin. Ketjuna on uusi XTR-kymppiketju, joka tuntuu koeajon perusteella toimivan loistavasti 9-pakallakin.
Pakkana Shimanon Ultegra 12-27, hifistettynä XT-pakan 11-hampaisella pienimmällä rattaalla ja 11-hampaan lukkorenkaalla, minkä avulla painonsäästöä kertyi 11g. Muita XT-rattaita en sitten saanutkaan "keskustelemaan" Ultegran rattaiden kanssa, joten hybridi-maantie-maastopakka jäi suurimmaksi osaksi haaveeksi. Kevein välitys 24 edessä 27 takana vastaava melko pitkälti välitystä 28/32, joten kyllä pitäisi isommankin mäen kiipeäminen onnistua.
Koko kokoonpanosta kuvia pyöräsi kuvassa!
-Lauri
LJL muokkasi tätä : 07.05.2011 at 01.32
HongFu FM015 vimosia säätöjä vaille.
Onko tuolla Skinillä tarkoitus maastossa ollenkaan ajaa? Mulla on muutaman lenkin jälkeen uuden fillarin kammista maalit lähteneet aika kivasti kun kivikossa tuppaa kolisemaan...
Ei sillä tarkoitus ole paljon muualla ajakaan, toki kesän työmatka-ajot tulee ajettua myös tuolla kun en omista toista pyörää. Mutta olen rakentanut pyörän sellaiseen harrastusmaastoajoon jota tulee suurimman osan vuodesta ajeltua.
Maalithan lähti heti kammenpäistä kun kävin vähän Ounasvaaralla vatkaamassa.XTR-kampiin ei nyt ollut varaa ja teki mieli vähän kokeilla jotakin erilaista, niin noilla mennään tämä kausi. Mutta tuo maali on kyllä kiitettävän luja, että eiköhän se siinä kammenpäitä lukuunottamatta istu jonkin aikaa. Ainakaan ei vaikuttaisi ensituntumalta siltä, että maali olisi herkkä kengänhankaumille.
-Lauri
Mmmboppi tuli nikkaroitua talven aikana. Keulana Revelation ja voimansiirtona SLX 2x10. Stemmi vaihtunee vielä pidempään (nyt 45mm).
![]()
...Ja tähän päädyttiin:
Tuolta muutama lisäkuva
Vielä pitää pätkäistä ylimääräinen kaulaputki. Ja hyvältä vaikuttaa. Vaikka en ole ikinä omistanut kippurasarvista pyörää, niin tuo sopi käteen välittömästi.
Hiano Cotickki yläpuolella.
Samassa kaupungissa se tämäkin hiljalleen rakentuu.
Putkea poikki ja loput osat kiinni. Jokohan sitä viikonloppuna saisi ensiajelun suoritettua.
Jatketaan saman kylän tekeleillä.
Nopsa Presidentin toinen tuleminen:
![]()
Tuskasen hitaasti on projekti edennyt, mutta nyt ollaan jo voiton puolella.
Seuraavaks pitää lähteä pienelle lenkille, että saan kaffat asetettua ergonomisesti ja satulan korkeuden kohilleen, sitten vaan takonauhat kiinni ja kuvat vois laittaa tonne "pyöräsi kuva"-ketjuun.
Mulla oli fillariin musta satulatolppa, mutta se pirulainen oli 0,2 milliä liian paksu
Ehkäpä maalaan ton nykyisen samalla mustalla, ku rungonkin... kuhan saan sen eka oikealle korkeudelle. Kattoo ny sit...
Noh, tässä kuitenkin hätänen kännykällä otettu tilanneräpsy:
![]()
"When I orbited the Earth, I saw how beautiful our planet is. We must protect and preserve this beauty and not destroy it." - Yuri Gagarin
Aina joskus palstoilla joku mainostelee tekevänsä tarroja tilauksesta, tuleeko mieleen ketään? Tarve olisi parille projektifillarin runkoon tulevalle tarralle jotka pitäis tehdä kuvan perusteella.
*****************************
Alhainen kadenssi - dekadenssi?
Teippimies Ylistarosta voisi ehkä auttaa tarrojen kanssa.
Nyt alkaapi On-One Race Carbonin ympärille 29"n kasaus. Rungolla on painoa 1255g, kiekoilla 1380g ja joustokeppi heilautti viisaria 1343g, joten kai tuossa kohtuullisiin painoihin vielä päästään. Jarrut R1 carbon, vaihteet Sram XX (etuv. XTR High direct mount), Putket KCNC Scandium, kammet Bor 666, renkaat Geax Barro 2.0/Schwalbe RoRo 2.2, satula Tune Komm-vor...... yms.
Polku se on paikallaan polkeva polkukin... Aurora
Ei vitsit on muuten mahtavan näköinen keula!Lääh: http://twentynineinches.com/2011/05/...ut-of-the-box/ …mutta mitenköhän huoltopuoli?
Innolla odottelen kuvia projektin edistymisestä, kuulostaa erittäin mielenkiintoiselta!
-Lauri
Sieltä se lopulta valmistui. Swift.
Se on tuommoinen perusratkaisupyörä perusmiehelle. Osat käsittääkseni toimiva sekoitelma mm. X9, SLX, Deore.
Toivotaan pitkää ikää ja nautinnollisia kilometrejä. Grippien väri ei sitten millään osu rungon kanssa, mutta kun niitä on nyt hetken tuijotellut, niin olkoon. Siellä ne käden alla väijyy piilossa.
Takajarru tuntuu hiukan kumiselle letkun lyhennyksen jäljiltä, joten sen kun vielä roplaa kuntoon, niin projekti on valmis.
Olipa opettavainen etappi, ei onneksi suurempia kompasteluita osavalinnoissa tai muutenkaan. Koeajon aikana mikään ei hajonnut tai tippunut irti, joten kait ne on suht kunnolla kiinni pantu.
Rohkaisun sanana kaikille muille ensikertalaisille; Ehdottomasti tarttukaa tilaisuuteen koota pyörä itse, jos sellainen eteen tulee. Jos tämä onnistuu minulta, onnistuu se myös sinulta.
Kirjanmerkit