Itäpuolella maasto on sen verran tasaisempaa kuin lännessä, että peesissä pääsee tuolla paljon helpommalla.
KP:n luonnoksessa ei näytä olevan mitään uusia pätkiä ja on noita taukojakin ideoitu sen verran reilusti, että varmaankin jätän tuon keikan väliin, vaikka muuten idea periaatteessa kiinnostaisikin.
300 km, hmmm.
Yks pointti: aika kauas ulottuu tuo lenkki, väsähdyksen sattuessa saattaapi olla vaikea matka kotiin.
Jos reitti pysyttelisi esim. Lohja-Karkkila-Hyvinkää-Mäntsälä-Porvoo -kaaren
alapuolella niin kotiin pääsisi kesken reissun järkevällä noin 50 km ajolla.
Ehkä ajoin, ehkä ajoin.
Juu ei. 300 km:n lenkki ajetaan tietysti mahdollisimman kauaksi että tulee nähtyä uusia reittejä. Jos väsähtää niin sitten junalla tai bussilla takaisin. Mutta juu, mää en pääse osallistumaan tuona viikonloppuna kun on kalenteriin merkitty rock-juhlat. (Ei kyllä pahasti muitakaan viikonloppuja ole vapaana ennen kisakauden loppua).
Hienoja pätkiä olet kerännyt tähän lenkkiin, esim sakkolenkki Porvoon eteläpuolella ja reitti Porvoonjoen vartta ylös Orimattilaan (oletan, että reitti ajetaan kp-mäisesti vastapäivään).
Mutta miksi rangasta porukkaa ajattamalla Hki-Porvoo väli Uutta Porvoontietä/Helsingintietä? Tuo on yleensä sen verran vilkas tie, että autoilijat eivät juuri ymmärrä ajotiellä pyöräilyä, kun klv on kuitenkin koko matkalle olemassa. Pohjoisempi reitti Nikkilän ja Hinthaaran kautta on monin verroin miellyttävämpi. Eikä siellä onneksi juuri ole pyöräteitä.
Tätä ei saa nyt kuitenkaan tulkita niin, että olisin jo tässä vaiheessa ilmoittaunut tuolle retkelle.
Joo ton pitkän reitin suunnittelussa oli 3 princiippiä: >300km, itään ja mahdollisimman suoraan Vantaan ja Helsingin ohi. Laitoin sen siksi jo näkyviin, että mahdollisimman moni viilais sitä paremmaksi, sillä itelle noi kaikki Lahdentien itäpuolet on vieraita.
Eli kaikki ideat on enemmän kuin tervetulleita erityisesti niiltä, jotka on noita ajellut. Niille, jotka pohtii jaksaako lenkin ajaa, niin tämä ei ole oikea lenkki. Mutta esim Vätterundiin aikoville varmaan kohallaan.
On varmaankin paikallaan pikku kertaus ryhmässäajamisen periaatteisiin?
Jonon vetäjä on koko jonon palveluksessa. Vetäjä valitsee ajoreitin niin, että perässätulijat voivat turvallisesti seurata samaa jälkeä hyvinkin tiukassa peesissä. Kuopat ja reiät kierretään loivin ajolinjoin. Yksin ajaessahan kuopat voi ohittaa hyvinkin läheltä, mutta ryhmää vetäessä tämä tapa johtaa takuuvarmasti siihen, että joku jäljempänä täräyttää siihen montuun. Ja huuto: "Monttu!" pitää kuulua. Käsimerkit ovat sitten vain lisänä.
Näitä monttuun ajamisia yleensä sattuu, kun ajetaan kahdessa jonossa rinnakkain. Voitaisiinko ajatella, että näin ajettaessa kärkiparin olisi syytä jopa rajoittaa keskinäistä keskusteluaan ja keskittyä enemmän etumaaston skännäämiseen?
Ajattelin polkaista tänään vaihteeksi pohjoiseen. Käväisen tuvan kautta klo 18 joten mukaan pääsee jos haluaa. Vauhtia pyrin pitämään silleen että ollaan VK-alueella eli varmaan joku 30km/h.
Tuossa reitti: http://www.google.fi/maps/ms?ie=UTF8...,0.613174&z=11
mantis muokkasi tätä : 02.05.2011 at 10.39
Kannatetaan. Ryhmäajotavoista pitää pystyä keskustelemaan avoimesti ja niitä tulee hioa näin alkukaudesta koska ne ovat monilla meistä vähän hakusessa. Tunnustan ensimmäisten joukossa omat mokani siellä letkan kärjessä. Niitä ei saisi tulla, mutta niitä vain tulee erinäisistä syistä. Välillä veto ei ole tarpeeksi tasainen, välillä veto mäkeen loppuu liian aikaisin ja niin edelleen. Joskus monttuja on vaikea nähdä riittävän aikaisin varjojen, valon tai muiden syiden takia.
Tosin ainakin eilen kävi iloinen puheensorina niin kiivaana välillä että merkit eivät kyllä kulkeneet parhaalla tavalla senkään takia. Kyllä siellä peesissäkin pitää olla hereillä ja keskittyä ensisijaisesti ryhmässä ajamiseen puhumisen sijasta.
Missään tapauksessa tarkoitus ei ole osoittaa ketään sormella. Pyörälenkithän ovat mitä suuremmassa määrin sosiaalisia tapahtumia, jossa keskustelu vieruskaverin kanssa mitä mainiointa yhteishengen kohottamista. Peesistä vaan noita monttuja on melko vaikea havaita riittävän ajoissa ja vielä ehtiä varoittaa takanatulevia.
Montun läheltä ajettaessa ei enää irroteta kättä tangosta, ainoaksi konstiksi jää huutaminen. Olen myös hieman skeptinen sen suhteen, että onko yleensä turvallista aloittaa esteiden väistely keskellä glungaa. Aika usein näistä manöövereistä aiheutuu vain kasoja, kun väistäjä kaataa liian lähellä ajavan takanatulijan. Turvallisinta onkin ajaa suoraan, vaikka sitten siihen monttuun (vaikka siinä saattaa mennä oman fillarin vanne). Esteen voi kuitenkin aina yrittää ylittää hyppäämällä. Hyppääminen on suht helppoa, koska fillari edustaa yleensä vain 10%:ia kuskin painosta. Polkimet vaaka-asentoon, pylly irti satulasta ja hyppäys ylös samalla kun nostaa ohjaustangosta ja hiukan koukistaa polvia. Tätä on vain harjoiteltava niillä lenkeillä, jossa ei ole muita mukana, esim nuo kouluja edeltävät poikittaistärinäraidat ovat oivia "harjoitusmonttuja".
Heikki muokkasi tätä : 02.05.2011 at 20.32 Syy: tarkennus esteen yliittämiseen
Huomenna olisi tarjolla tuvalta klo 10 myös hieman normitupailua iisimpi vaihtoehto: tavoitteena nelisen tuntia leppoisaa 28-vauhtia, pyrkimys suht tasaiseen tehoon eli mäet rauhassa.
Tämä ei ole takuulenkkiVauhti ei siis välttämättä ole ihan tarkalleen tässä ilmoitettu, mutta tavoitteena on kuitenkin ajaa melko rauhallisesti.
Tänään oli kiva lenkki, jota itse häiritsin omalla tasatehoyritelmälläKilsoja kertyi kotoa saakka 135, vauhti taisi olla himpun verran yli sen 28km/h. Reittinä oli Veikkola - Kylmälä - Lappers - Tähtelä - Degerby, kuulemma perus-Inkoosetti, mutta toisin päin (vaihtelu virkistää
). Suunnattiin Juhonen kanssa Kirkkonummelta suorempaa tietä Etelä-Espooseen, muut taisivat jatkaa tuvalle?
Onko huomenna lähtijöitä klo 11?
Inkooseen asti vauhti oli Garminin mukaan aavistuksen päälle 28 km/h. Siitä eteenpäin mentiin hieman kovempaa, koska tehomittarin hankinta on jäänyt Risulta harkinnan asteelle ja takaa kuuluvat vapaarattaiden äänet kuulemma kannustivat lisäämään vauhtia. Kimppalenkkiä kertyi mulle Finnoontielle asti 125 km, avg 28.9 km/h. Harvoin kun näille lenkeille pääsen/viitsin lähteä, niin on hienoa, että sattui kohdalle hyvät säät ja leppoisa porukka.
Hyvä lenkki hyvässä säässä ja mukavassa seurassa - tällaisia täytyy saada lisää. Huomenna olisi tarkoitus ajella Järvenpäähän äitienpäivää viettämään joskus aamupäivällä. Jos joku haluaa ajella pohjoiseen tuvalta, minusta saa seuraa puolimatkaan. Ajattelin ajella hieman reippaammin, mutta sekään ei ole välttämättömyys.
Meikäläinen hoitelee siirtymät autolla, onhan se noloa kaivaa fillari takakontista mutta laiskuus näyttää iskevän huomennakin
Täytyypä tutustua espoon reitti-tarjontaankin lähiaikoina, eipä ole tullut käytyä veikkola-kylmälä-osastoa lännemmässä, mielenkiintoisia reittejä lienee sielläkin.
Mukavia ajeluja huomiselle!
Ajeltiin rapiat 120. Ylimääräisen siirtymälenkin jälkeen kotoa kotiin 187 km. Kiitos mukana olleille!
http://connect.garmin.com/activity/84251386
http://connect.garmin.com/activity/84251367
http://connect.garmin.com/activity/84251339
Olisko huomenna Espoonlahden maanantailenkille lähtijöitä? Aattelin tällaisen perinteisen siivun käydä ajelemassa: http://maps.google.fi/maps?f=d&sourc...,0.622101&z=11
Mäkin voisin yrittää tuollaiselle lenkille. Reitistä sen verran, että tuo Kylmäläntie Evitskogiin oli ihan ruvella, kun sen torstaina ajoin. Itse ajaisin suosiolla Sjökullantietä Evitskogintielle asti ja kääntyisin sieltä sitten länteen.
Ajoin sen eilen ja kyl se oli ihan ajokunnossa paria kohtaa lukuunottamatta. Viime vuonna lähettiin puol seiskalta mutta mulle käy kyllä jo kuudeltakin, eipähän viilene niin paljon loppua kohden. Toi oli 58,5 km joten jotain parin tunnin luokkaa siihen pitäis mennä. Palauttelua eilisestä satakasiseiskasta.
Tiistaina Bembölen tuvalta klo 16.30 Vantaankoskelle. Nykyään ajetaan Vantaankoskella niin kovaa, että käydään ennen sinne menoa lämmittelemässä noin 30minVelskolan mäessä.
Kirjanmerkit