GiantElectrobikeGarmin
Sivu 4 / 11 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 2 3 4 5 6 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 91 - 120 / 328

Aihe: Sähköavusteiset polkupyörät

  1. #91
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti magnuken Katso viesti
    Yritän elvyttää tätä säiettä "sähköhyötyfillaristien" joukossa!

    Siis, kertokaapa minkälaisia kokemuksia teillä on sähköfillareista lähinnä henkilöauton korvaajina ja työmatka-ajoissa? Tämä pyyntö siis nyt, kun kutakuinkin kaikilta ovat jo lomat loppuneet ja on siirrytty siihen puuduttavaan työmatkailuun.

    Itse olen nyt syyskaudella alkanut polkea duuniin melko usein sähköfillarilla entisen helvetin pensasyöpyn nelivetoVolvon sijasta. Matkaa on suuntaansa noin 20km ja tässä se onkelma onkin, nimittäin se akku ei aina riitä mennen tullen.
    Ostin Kalkhoff Pro Connect-merkkisen sähköfillarin. Olen neljättä vuotta ympärivuotinen työmatkapyöräilijä. Työmatkaa on 15 km suuntaansa. Kesällä ajan Bianchin maantiepyörällä, ja talvet olen tähän saakka ajanut CicliB cyclocrossilla. Viime talvena tuli pitkä tauko tammi- maaliskuussa kun lunta oli niin paljon ja pyöratiet huonosti aurattu. Tänäkin vuonna näyttää huonolta, joulukuussa olen mennyt kerran pyörällä töihin.

    Sain Kalkhoffin tällä viikolla, ja olen tehnyt sillä kaksi lenkkiä. Olen erittäin tyytyväinen. Ensivaikutelma on sellainen, että rasittavuudeltaan, työmatka sähköfillarilla huonohkosti auratulla pyörätiellä pienoisessa vastatuulessa vastaa suurinpirtein ajamista maantiepyörällä tyynenä kesäpäivänä. Tämä oli juuri se mitä hain, eli työmatka on mielestäni ollut liian raskasta huonolla talvikelillä, ja sähköfillarilla sama matka tuntuu juuri sopivalta.

  2. #92
    Liittynyt
    04/2004
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    514
    Yep

    http://www.engadget.com/2009/05/22/s...c-bike-review/
    Tuommoinen tuli ostettua.
    Tänään tuolla kinoksissa ja lumisateessa ajoin 1t 20min, matka 18 km kesärenkailla.
    Keskinopeus 13km hujakoilla. Lenkin data :
    http://connect.garmin.com/activity/60642140
    Hienosti pääsi eteenpäin, en taida tarvirenkaita vaihtaa, tosin eteen,
    missä tuo moottori sijaitsee voisi ensi talveksi kokeilla.
    Akku kesti hyvin tuon lenkin, kun pienimmällä teholla ajoin koko ajan.
    Tuo pienin teho riitti mainiosti kaikkiin ylämäkiin, eikä tarvinnut takapuolta satulasta edes nostaa.....
    Toshiban uutta akkutekniikkaa, latautuu 30 min. täyteen.
    Ei avusta ilman polkemista.
    Sykkeet pyöri tuolla 140-150 välissä, joten töitä joutuu tälläkin tekemään.
    Hulvaton menopeli!
    Mulla on n. 14 km työmatka, ja aion yrittää jatkossa tällä hoidella
    työmatkat ainakin muutaman kerran viikossa....jos vaan lumitilanne sallii

    Steni
    Steni muokkasi tätä : 26.12.2010 at 14.59 Syy: linkki ei pelannut

  3. #93
    Liittynyt
    06/2005
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    128

    Haibike sähköpyörät

    Mielenkiintoisia sähköpyöriä, eikä hinnatkaan ole aivan mahdottomia...jollain jo kokemuksia???

    http://www.haibike.de/produkte_liste_de,685.html

  4. #94
    Liittynyt
    07/2002
    Viestit
    2.345
    Onko sähköpyörän omistajat tehneet havaintoja, miten paljon vauhti vaikuttaa akun kestoon? Eli jos ajaa koko ajan "rajoitinta vasten" tai vaikka 15-20km/h.
    -

  5. #95
    Liittynyt
    04/2004
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    514
    Yep

    Tämmöinen Schwinn Tailwind - testi
    tuli tehtyä :

    29.12 Kuortti Lämpötila -13
    Matka 23,3 km, aika 1.05 eli keskari 21.
    Keskisyke 154.
    Ajoin koko ajan pienimmällä teholla
    Akkumittarin 4 punavalosta vain 1 oli sammunut.
    Akku latautui täyteen 11 minuutissa.
    Lenkin data:
    http://connect.garmin.com/activity/61013738

    30.12 Kuortti Lämpötila -14, pientä lumisadetta
    Matka 23,3 km, aika 57.40 eli keskari 24,3.
    Keskisyke 153.
    Ajoin koko ajan keskimmäisellä teholla.
    Akkumittarin 4:stä punavalosta 2 oli sammunut,
    ja välillä sammutteli myös 3:tta.
    Akku latautui täyteen 20 minuutissa.
    Lenkin data:
    http://connect.garmin.com/activity/61115794

    Akun normaalilataus tyhjästä täyteen on 30 min.

    Tapani

  6. #96
    Näillä tehoilla alkaa jo pyörä liikkumaan: http://www.ego-kits.com/en/motor/

  7. #97
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Espoo, Perkkaa
    Viestit
    72
    Minkähänlaiset osat ja runko tuohon pitää ostaa kaveriksi, ettei moottori hajoita kaikkea vuodessa...

  8. #98
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti HMK Katso viesti
    Onko sähköpyörän omistajat tehneet havaintoja, miten paljon vauhti vaikuttaa akun kestoon? Eli jos ajaa koko ajan "rajoitinta vasten" tai vaikka 15-20km/h.
    Itselläni saksalainen Rixe Nancy S (sama kuin Kalkhoff Pro Connect S) ja siinä 10 Ah akku.

    Jos ajan fillarilla 1 tai 2 avustasolla pääsen lumettomalla kelillä ja melko tasaisessa maastossa akullisella noin 40-60km. Avustustasolla 3 matka kutistuu johonkin 20-30 kilometriin. Mutta jos käytän käsikaasua paljon eli liki jatkuvasti, niin ajomatka tippuu johonkin 10-20 kilometriin.

    On siis hyvin vaikeata sanoa kuinka pitkä jonkun pedelecin toimintasäde on. Itse olen suunnitellut vaihtavani sen 10 Ah akun 18 Ah akkuun, jotta etenkin se käsikaasulla avitettu matka pitenisi.

  9. #99
    Liittynyt
    04/2004
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    514
    Yep

    Vähän samansuuntaista kokemusta kuin magnukenilla on mulla ton Schwinn Tailwind:n kanssa. Olen näillä lumilla ja pakkasilla ajellut pääsääntöisesti pienimmällä teholla, ja esim. tänään 21km lenkki meni 20 keskarilla ja 4 akkupalkista ei yksikään sammunut, eli varmaankin tuohon 50-60 kilsaan pääsee...alle 15 keskarilla varmaankin ei pääse lähellekään,
    arvioisin 25-30 kilsaa tolla pienimmällä teholla.

    Tapani

  10. #100
    kamuleontti Guest
    Tavarafillari.fin puolelle vinkkasin just Bikeradarin "kuinka korvaat katumaasturin"-kokeilusta. Siellä oli pelinä Trekin Transport+.

    Tuossa Transport+:ssa on muuten Suomessa laiton 350W moottori. Toisaalta, se on mitoitettu 100 kilon kuormille, mikä sekin on tuplaten Suomessa kaksipyörälle sallittu lasti.

  11. #101
    Itse olen reilun puoli vuotta jo käyttänyt paljolti auton korvikkeena Tampereen Salamapyörästä hankkimaani varsin tehokasta saksalaisvalmisteista sähköfillaria merkiltään Rixe Nancy S.

    Nyt ostin myös tuossa vuoden vaihteessa vaimolleni samaisesta erittäin hyvän asiakaspalvelun harjoittamasta firmasta sellaisen perinteellisen naisten fillarin mutta sähkökäyttöisenä. Siis saksalainen Rixe Bordeaux perinteellinen naistenfillari ja varustettuna Panasonicin keskiömoottorilla ja muutenkin Panan sähkövernein.

    Vasta tänään kokeilimme uutta vehjettä täällä Helsingin "lumihelvetissä" ja täytyy sanoa, että fillari toimii erittäin pehmeästi ja huomaamattomasti poljinavustusta lisätessään. Koska tuo laite on käytännössä äänetön, niin on aika "huisi tunne" kun avustusta päälle kytkettäessä tuntuu kuin jaloissasi olisi "kaiken maailman voima"! Sellainen fiilari siis tästä Rixen pedelecistä tuli.
    magnuken muokkasi tätä : 12.02.2011 at 00.49

  12. #102
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Espoo, Perkkaa
    Viestit
    72
    Fillarimessuilla oli muutamia sähköpyöriä kokeiltavana. Sisäradalla oli hankala saada tuntumaa, kun nopeudet olivat pieniä eikä kunnon mäkeä ollut. Siltikin eroja kyllä oli havaittavissa.

    Ensimmäinen kokeilemani pyörä oli Salaman jokin malli. Myöskin kaikista huonoin päivän koeajoista, enkä ainakaan tuon perusteella suostuisi ottamaan käyttöön. Sähkö"avusteisuuden" sijaan pyörä tuntui olevan pikemminkin poljinaktivoitu sähkömopo, moottori jatkoi puskemista vielä pari sekuntia sen jälkeen kun itse oli jo lopettanut polkemasta. Samoin tehon kynnys oli melko terävä. Jos halusi edetä järkevällä nopeudella, avusteisuus piti ottaa pois päältä. Muuten vaihtoehdot olivat todella hiljaa tai sitten kynnyksen ylittyessä melko lujaa, kun moottori antoi reippaasti tehoa.

    Toisena esillä olleena valmistajana oli boostbike. Vähän samaa ongelmaa kuin Salamassa, mutta lievempänä.

    Viimeisenä ja ehdottomasti parhaana oli Kalkhoff. Näiltä kokeilin kahta erilaisella kytkimellä (joten oletan myös koko paketin olleen erilainen) varustettua pyörää, joista paremmassa avusteisuus oli jo melkeinpä täysin huomaamattoman pehmeää. Kummatkin silti kelvon oloisia malleja.

    Toki kunnolliseen arvioon näitä pitäisi päästä testaamaan ulkona, mutta sanoisin että kannattaa suoraan testata näistä vaihtoehdoista vain Kalkhoffia ja unohtaa muut. Tosin en kysynyt hintoja, ehkä niistä löytyy pohjimmainen syy eroihin .

  13. #103
    kamuleontti Guest
    Boostbike ja Salamapyörähän iskevät käsittääkseni hynttyitä yhteen ja avaavat justsillään sähköfillarikaupan Helsinkiin, olikos se Munkkiniemessä se paikka ja nimi Electrobike? Tuli messuilla juteltua tyyppien kanssa.

  14. #104
    kamuleontti Guest

  15. #105
    Tervehdys,
    tuli tehtyä impulssiostos ja hankitua Anttilasta oheinen härpäke työmatkailuun:
    http://www.soliferpyorat.fi/index.ph...d=20&Itemid=24

    Olisiko kenelläkään kokemuksia Akkujen tilaamisesta ja hyvistä ostopaikoista ulkomailta?
    Kiinnostaisi oheinen tuote:
    http://www.mxmracing.com/servlet/the...ePO4%29/Detail

  16. #106
    Liittynyt
    08/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    443
    Oon selannu muutamaa sähköpyöräkeskusteluu, mutten enää löydä postausta semmosesta "mäkiavustimesta", jonka vois laittaa mihin tahansa fillariin. Kevyt ratkaisu verrattuna täyteen sähköpyörään.

    Siinä oli kait vaakaputken alle kiinnitettävä akusto ja pystyputkeen satulan alle tuli ite moottori, josta jousipainoitteinen vetorulla suoraan takarenkaan kulutuspinnalle. Ja ku napista paino, niin anto pienen voimapurskeen takakumille.

    Tunnistatko laitteen? Laita linkki, kiitos!

  17. #107

    Sähköavustus

    Moikka,
    tarkoititohan oheista:
    http://hiddenpower.co/

  18. #108
    kamuleontti Guest
    Gruber Assistista yleensä on tässä yhteydessä ollut puhe.

  19. #109
    Liittynyt
    08/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    443
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Juhax Katso viesti
    Moikka,
    tarkoititohan oheista:
    http://hiddenpower.co/
    Juu, tossa on oikee idea. Täällä lisätietoa: http://pedalix.com/index.php?id=15&L=1

    Ei taida olla myynnis viel missään. Siistin näkönen paketti kyllä.

    Kyselin ostamismahdollisuudesta tuolta Pedalix:sta.

  20. #110
    Liittynyt
    05/2009
    Paikkakunta
    joensuun lähistöllä
    Viestit
    22
    Muitakin schwinnejä käytössä, niin pitää siitä kommentoida se, että minulle Schwinn tailwindin akun kesto on ollut pienoinen pettymys. Keskiteholla ajettaessa melko kevyellä polkemisella pisimmillään olen päässyt 20km. Lievään vastatuuleen päin tullessa muutamia isoja mäkiä sisältäneessä reitissä akku on loppunut jo 14km kohdalla, enkä muistaakseni käyttänyt edes kolmostehoa. Vaikea kuvitella että 50km pääsisi mitenkään.

    Se mittari tangossa joka näyttää paljonko akkua jäljellä on aika huono ennustin, jos akku on jo lopuillaan, ja ajaa ykkösteholla, myötätuuleen/loivaan alamäkeen, saattaa näyttää kolmea palkkia, todellisuuden ollessa vaikka 10%. Se akun perällä oleva valo näyttäisi pitävän paremmin paikkansa. Erään lenkin lopulla näytti 1 tolppaa kun tankomittari näytti kolmea, ja niimpä se akku loppuikin muutama kilometri myöhemmin.

  21. #111
    Liittynyt
    04/2004
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    514
    Yep

    Kokeilin tuota Schwinn Tailwind keskitehoa jokin aika sitten,
    pääsin 47 km ennen kuin akku hyytyi, keskari vähän yli 24.

    Tapani

  22. #112
    Liittynyt
    08/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    443
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti skott Katso viesti
    Kyselin ostamismahdollisuudesta tuolta Pedalix:sta.
    Ja vastasivatten:

    "Thank you very much for your interest. The price in Switzerland ist around € 1'350.-
    Currently we can't ship to Finland because of some legal restrictions."

  23. #113
    Liittynyt
    05/2009
    Paikkakunta
    joensuun lähistöllä
    Viestit
    22
    Tietääkö kukaan, voiko Schwinin Tailwindiin vaihtaa "heittämällä" suurempaa lifepo4 akkua entisen SCiB akun tilalle? Lähinnä että käyttääkö SCiB akut erilaista controlleria. Tekisi mieli vaihtaa vaikka 15Ah akku, kun tuo originaali on vain 4.2Ah, niin ei pääse kaupunkiin ja takas lataamatta välillä. Nythän taitaa yleisintä olla 36v pyörissäkin 10Ah, mikä kai vastaisi 24 volttisessa 15Ah akkua kestoltaan.

  24. #114
    Liittynyt
    05/2007
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    305
    Mutua: Laturin joudut vaihtamaan, mutta jos uudessa akussa on omat suojapiirit syväpurkua ja virtaa säätelemässä, niin ei kai se pyörä tiedä mistä se sähkö tulee?

  25. #115
    Liittynyt
    05/2009
    Paikkakunta
    joensuun lähistöllä
    Viestit
    22
    Aa, aivan, ajattelin jotenkin että se purun ja akun sammutuksen ohjaus olisi siinä ratin tehosäätimen yhteydessä.
    Tälläistä ajattelin ehkä, laturi tulisi valmiiksi.
    http://www.pingbattery.com/servlet/t...LiFePO4/Detail
    toki ei istu järkevästi siihen nykyisen akkukehikon paikalle, mutta ehkä tuota tai vastaavaa saisi pitkulan mallisena, jolloin sijoittelun saisi paremmaksi.
    En vaan tuostakaan ilmoituksesta osaa sanoa sitä, että onko akussa mitään suojapiirejä vai ei.

  26. #116
    Liittynyt
    05/2007
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    305
    Discharging Cut-off Protection: 40 Amps

    Eipä siinä taida olla muita suojauksia. Jokin mikropiiriohjattu rele tms. katkaisemaan virrat ettei kennot pääse tyhjenemään liikaa, niin eikös tuosta tule ihan hyvä? En tosiaan ole akkuexpertti, mutta ilman suojauksia niitä ei kannata käyttää tai käy huonosti. Lievimmässä tapauksessa akku vain vanhenee nopeammin, pahimmassa tapauksessa se pamahtaa silmille.

  27. #117
    Mokateko Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Juhax Katso viesti
    Tervehdys,
    tuli tehtyä impulssiostos ja hankitua Anttilasta oheinen härpäke työmatkailuun:
    http://www.soliferpyorat.fi/index.ph...d=20&Itemid=24

    Olisiko kenelläkään kokemuksia Akkujen tilaamisesta ja hyvistä ostopaikoista ulkomailta?
    Kiinnostaisi oheinen tuote:
    http://www.mxmracing.com/servlet/the...ePO4%29/Detail
    Minulla on ollut noin vuoden saman lainen soliferi.
    Akku siinä on tosiaan se huonoin lenkki.
    Sain vähän aikaa sitten siihen aliexpress.com osoitteesta tilatun
    lifepo4 24v 10A akun latureineen.
    Akun hinta oli 180 Dollaria. Rahteineen ja tulleineen hintaa kertyi
    noin 235 Euroa.
    Akun kiinnitin runkoputken päälle. Siinä tulee miellyttävämpi painojakautuma. Tehoa uudesta akusta löytyy huomattavasti enemmän kun alkuperäisestä akusta.

  28. #118
    Liittynyt
    08/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    443
    Tämmöstäkin ilmenee näemmä. Yli.fi -sivulta napattu:
    -------------------------------------------------------
    Sähköpyörät pelottavat Keski-Euroopassa

    Nopeasti yleistyvät sähköavusteiset polkupyörät herättävät kiistelyä Keski-Euroopassa. Itävallan liikenneturvallisuusvirasto arvioi, että jo noin neljä prosenttia maassa myytävistä pyöristä on varustettu sähkömoottorilla.

    Nykyisen lainsäädännön mukaan alle 25 kilometriä tunnissa kulkeva pyörä on polkupyörä, jonka on pysyttävä kevyen liikenteen väylillä.

    Liikenneturvallisuusviraston mukaan nopeasti liikkuvat sähköpyörät aiheuttavat kuitenkin ongelmia erityisesti jyrkissä ylämäissä, joissa tavallisten polkupyörien vauhti putoaa jyrkästi. Ongelmaa lisää se, että sähköpyöriä suosivat usein iäkkäät henkilöt, joiden kyky hallita pyörää liikenteessä on muutenkin tavallista heikompi.

    Itävallassa kaatui äskettäin lakiesitys, jolla sähköpyörillä sallittaisiin ajo muun ajoneuvoliikenteen seassa.

    YLE Uutiset

  29. #119
    Liittynyt
    07/2009
    Paikkakunta
    Kuu
    Viestit
    1.029
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti mehukatti Katso viesti
    Vauhti putoaa jyrkässä alamäessä? "ok".

  30. #120
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Mokateko Katso viesti
    Minulla on ollut noin vuoden saman lainen soliferi.
    Akku siinä on tosiaan se huonoin lenkki.
    Sain vähän aikaa sitten siihen aliexpress.com osoitteesta tilatun
    lifepo4 24v 10A akun latureineen.
    Akun hinta oli 180 Dollaria. Rahteineen ja tulleineen hintaa kertyi
    noin 235 Euroa.
    Akun kiinnitin runkoputken päälle. Siinä tulee miellyttävämpi painojakautuma. Tehoa uudesta akusta löytyy huomattavasti enemmän kun alkuperäisestä akusta.
    Kiitos tiedosta.
    Viitsisitkö laittaa tarkempaa infoa tuosta akusta, jonka olet kikkaillut pyörääsi.

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •