HephaFillariGiantElectrobike
Sivu 123 / 140 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 23 73 113 121 122 123 124 125 133 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 3.661 - 3.690 / 4198

Aihe: Tee-Se-Itse valot

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Esko Katso viesti
    Laserin sävyntoiston pitää kyllä sitten parantua ennen kuin minä sellaista "taskulamppukäyttöön" kelpuutan.
    käsittääkseni nimenomaan laserin puhtaus on oikeastaan samalla sen haitta.. esim tulevaisuudessa lcd telkun pikselit ovatkin "laser" pikseleitä jotka toistavat puhtaasti sen värin mitä pitääkin mutta silloin kun haluttaisiin laaja alaisempaa valoa niin pitää yhdistellä useampia lasereita ellei jopa kymmeniä...
    - Mitä etuja on pyörän keksimisestä? Neliskanttinen pyörä pomppii. -

Jahka se mopon eturengas taas hipaisee maata, niin muistutan vaan että sähköverkon jännite on Suomessa ollut jo pitkän aikaa 230V.
    Jonka osa jopa näköjään muistaakin.

Ihan aiheessa kuitenkin näköjään mennään. Tee se itse ulkovalo.
    Kaar ittelles vaa

mutanaama Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pekka L Katso viesti
    Jahka se mopon eturengas taas hipaisee maata, niin muistutan vaan että sähköverkon jännite on Suomessa ollut jo pitkän aikaa 230V.

Ihan aiheessa kuitenkin näköjään mennään. Tee se itse ulkovalo.

Ettei se pirulainen olisi jopa 240V

Lainaus Alkujaan tämän lähetti fsol77m Katso viesti
    mielestäni led tekniikka kyllä tulee rikkomaan tuon 1000lm/w viimeistään 10vuoden sisällä...
    1lm on noin 1.5mW eli teor maksimi on vajaa 700lm/W. Oma arvaus on, että tuonne 200-300lm/W tietämille päästään pikku hiljaa, siis käytännön valaisimissa. Samoin pikku hiljaa alkaa tulla oikeita led valaisimia (ei kömpelöihin E14 /E27 kantoihin perustuvia) myös kotikäyttöön. Näissä pääpaino on lämmönhallinnassa ei kuten hehkulampuissa lampun vaihdon helppoudessa.

Meillä on olohuoneen katossa valaisin, jossa on kolme 50W halogeenispottia. Ne on sellaisella 2-nastaisella kannalla. Yksi spotti poksahti tossa taannoin, niin otin kokeeksi kolmen ledin 3W spotin siihen, jonka mainostettiin vastaavan 35W halogeenia. Tuo lamppu oli todella positiivinen yllätys, se vastaa mutulla hyvinkin sitä 35W, sillä se ei pahemmin häviä niille 50W halogeeneille, eikä erotu paljon heikompana. Värisävykin on ihan ok, hieman valkoisempi kuin halogeenit. Sitten kun noitä halogeeneja hajoaa lisää, korvaan ne samanlaisilla ledeillä. Aika hyvä tiputus sähkönkulutuksessa, 150>9W. Kalliita kyllä ovat, 21.90€ taisi maksaa. Mutta mitäpä sitä ei maapallon eteen tekisi.
    Kaar ittelles vaa

Viesti

sähköverkon jännite on Suomessa ollut jo pitkän aikaa 230V.
    Yhtiömme pahoittelee viestiin livahtanutta virhettä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Akkumies Katso viesti
    1lm on noin 1.5mW eli teor maksimi on vajaa 700lm/W.
    Tosin tämä teoreettinen maksimi voitaisiin saavuttaa vain monokromaattisella vihreällä valolla, jolle ihmissilmä on kaikkein herkin. Valkoiselle valolle lukema on jotain ihan muuta. (click)

Hobbyking myy B-luokan lipo akkuja hyvällä alennuksella. Akuissa on normaalimalliin nähden isompi sisäinen vastus mutta ajanee asiansa hyvin valokäytössä. Turvallisuuteen en ota kantaa mutta hinnat on kyllä hyvin edullisia. Esim. 5000mAh 3s $16.58.

http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...idCategory=431

Minulla on käytössä Hobbykingin normi-brandattyjä vastaavia akkuja. Ne on toiminut hyvin. Näissä B-grade -akuissa on 20c leima kyljessä, kun meidän valosovelluksissa riittäisi oikeastaan 1/4c. Hyvähän se on, että jää vähän marginaalia. Suurempi sisäinen vastus ei siis ole ongelma, eikä suurien purkuvirtojen aiheuttamia lämpöongelmia pitäisi tulla kuten Hobbyking varoittaa. Jos olisi tarvetta, saattaisin hyvinkin tilata B-grade paketin.

Meillä on olohuoneen katossa valaisin, jossa on kolme 50W halogeenispottia. Ne on sellaisella 2-nastaisella kannalla. Yksi spotti poksahti tossa taannoin, niin otin kokeeksi kolmen ledin 3W spotin siihen, jonka mainostettiin vastaavan 35W halogeenia. Tuo lamppu oli todella positiivinen yllätys, se vastaa mutulla hyvinkin sitä 35W, sillä se ei pahemmin häviä niille 50W halogeeneille, eikä erotu paljon heikompana. Värisävykin on ihan ok, hieman valkoisempi kuin halogeenit. Sitten kun noitä halogeeneja hajoaa lisää, korvaan ne samanlaisilla ledeillä. Aika hyvä tiputus sähkönkulutuksessa, 150>9W. Kalliita kyllä ovat, 21.90€ taisi maksaa. Mutta mitäpä sitä ei maapallon eteen tekisi.
    Rohkenetko ostopaikkaa vinkata, samaa miettinyt itse ..
    Meille jotka kulkevat omia polkujaan

-- mtbSeikkailu 2016 --

GU10 kantaisia LED-spotteja on myös kiinalaisessa riistokaupassa myynnissä. Noin kymmenellä dollarilla saa neljän LED:n spotteja, jotka ovat kirkkaampia kuin 35W halogeeni tai 7W energiansäästölamppu silmämääräisesti arvioituna. Valitettavasti LED-spotit on noin 4mm pitempiä, kuin halogeenispotit, joten eivät sovi meidän talon upotettuihin valaisimiin.

Ihan tylsästi Prismasta vaan sen lampun hommasin, tuli kyllä ilman postikuluja sieltäkin.
    Sieltä tuli kerran kokeeksi ostettua myös yhden ledin 2W kynttilälamppu, sillä ei tehnyt kyllä mitään. Tai teki...se on nyt pojan huoneessa yövalona, kun siitä vidun disney-lampusta poksahteli 10W hehkulamput parhaimmillaan päivässä. Se sopi onneksi tuohon, hieman soveltaen.

Philips-merkkisiä molemmat.

Katselin joskus DX:n ledilamppuvalikoimaa, en ostanut yhtäkään edes kokeeksi kun ei oikein vakuuttanut se tarjonta. Vaikka voishan se olla ihan hauska kun olisi kaukosäätimellä toimiva lamppu, voisi valita värin fiiliksen mukaan Red alert! Red alert!
    Luulen, että viikon toiminta-aika olisi jo aika yläkanttiin toivottu.
    Kaar ittelles vaa

Tuttu myyjä ei halunnut myydä mulle noita verkkojännitteelle tehtyjä led lamppuja. Jännitteen muunnos ledille sopivaksi ja elektroniikan pakkaaminen niin pieneen ja kuumaan paikkaan kuulemma hajottaa noita lamppuja paljon ennen aikojaan. Erissä kuulemma isoja laadunvaihteluja sekä valmistajien kesken vielä suurempia vaihtelua laadussa. Eli hyvänkin voi löytää, megaman ei kuulemma ole niitä huonoimpia merkkejä..

Lainaus Alkujaan tämän lähetti mutanaama Katso viesti
    Ettei se pirulainen olisi jopa 240V
    OT: Taikka 195V kun PKS "hiukkasen" mitoitti väärin piuhan paksuuden muuntajalta 5km matkalle jolla oli toistakymmentä taloutta... Ei toiminut radio samaan aikaan kun hella ja vedenkeitin oli päällä...
    Cycling El Burro
    Hitaasti mutta epävarmasti.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti troh Katso viesti
    Minulla on käytössä Hobbykingin normi-brandattyjä vastaavia akkuja. Ne on toiminut hyvin. Näissä B-grade -akuissa on 20c leima kyljessä, kun meidän valosovelluksissa riittäisi oikeastaan 1/4c. Hyvähän se on, että jää vähän marginaalia. Suurempi sisäinen vastus ei siis ole ongelma, eikä suurien purkuvirtojen aiheuttamia lämpöongelmia pitäisi tulla kuten Hobbyking varoittaa. Jos olisi tarvetta, saattaisin hyvinkin tilata B-grade paketin.
    miten olet hoitanut ylipurkautumisen noilla?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti thomas_s Katso viesti
    Hobbyking myy B-luokan lipo akkuja hyvällä alennuksella. Akuissa on normaalimalliin nähden isompi sisäinen vastus mutta ajanee asiansa hyvin valokäytössä. Turvallisuuteen en ota kantaa mutta hinnat on kyllä hyvin edullisia. Esim. 5000mAh 3s $16.58.

http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...idCategory=431
    Mulla on pari halpaa hobbykingin 4S 4Ah Lipo-akkua. Tänä talvena oli autossa pientä sähköhäikkää niin piti useamman kerran hätäpäissään virittää nuo lipot auton oman akun jatkeeksi. Vaikkei auton omalla akulla meinannu jaksaakaan pyörittää niin hyvin se 5,7 litranen V8 niiden avustuksella käynnistyi, joka kerta, myös -20C pakkasessa.

Ei räjähtäny eikä sulanu. Kerran ku ei edes mittariston valot syttyny auton omalla akulla tuntui lipot käynnistyksen jälkeen käteen hieman lämpimälle.

Eli eiköhän niillä yhet fillarinvalot hehku oikein oivasti ja turvallisesti, virtaa kun ei tosiaan imetä juuri lainkaan.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti pumo Katso viesti
    miten olet hoitanut ylipurkautumisen noilla?
    Hobbykingin akuissa ei ole suojausta, vaan johdot on suoraan kennoissa kiinni. Oikosulku tekee kipeää. Ylilataaminen tekee kipeää ja syväpurkaus myös. Kysymys on siis aiheellinen.

Hammerstar III lamppusarjassa on ATtiny25 ohjaamassa toimintaa. Siinä on sisäänrakennettuna AD-muunnin ja lämpöanturi. AD-muunnin mittaa koko paketin jännitettä ja tiputtaa lampun tehon ensin 10% teholle ja sitten lopulta sammuttaa koko lampun akkujännitteen tippuessa rajan alapuolelle. Koska kennokohtaista valvontaa ei ole, on rajoihin jätetty turvamarginaalia. Lataus hoidetaan Imax B5 laturilla, joka osaa balansoida kennot. Lämpöanturilla varmistetaan, ettei lamppu pääse liian kuumaksi. Näin voi käydä erityisesti MC-E ja XM-L versioissa täydellä teholla lämpimällä säällä. XP-G versiossa ei lämpöongelmia ole johtuen pienemmästä tehosta.

Halvoissa 18650 kennoissa on eroja ja tämä suojaus ei ehkä ole riittävä. Hobbykingin kennot tuntuvat olevan tasalaatuisempia. Mitään tilastotutkimusta en tietenkään ole tehnyt, mutta ihan eksperimentaalisesti olen ollut havaitsevinani. Epäilysten varalta olen hankkinut summeri-varoittimen (Hobbykingistä sekin valmiina), joka valvoo jokaista kennoa. Toistaiseksi summeri ei ole soinut tositilanteissa ja en sitä nykyään jaksa enään mukaan ottaa.

Halpa ja helppo tapa hoitaa ylipurkautumissuoja on Hobbykingin muutaman euron palikka, joka piippaa heti kun jännite laskee alle 3v/kenno. http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...idProduct=7224

Toinen vaihtoehto, jota itse olen valitsemassa, on Taskledin ohjelmoitavat piirikortit. Siinä käyttäjä voi itse valita omalle akulle sopivat jänniterajat. Jännitteen laskiessa tämä ilmaistaan ensin merkkivalolla ja lopulta kun jännite laskee viimeiseen raja-arvoon valo sammuu.

Itse olen ajatellut tehdä (kun intoa riittää) irtonaisista Li-ion suojapiireistä suojan, joka tarkkailisi 2s paketin molempia kennoja (valmiin paketin, jossa kennot kiinteästi kytketty sarjaan). Ajatus oli kytkeä - napa suojapiirin kautta ja tämän suojapiirin + päähän kytkettävän piuhan kytkisin toiseen suojapiiriin ulostuloon eli - pään ensimmäisen kennon jännite tulisi kennojen välistä balanseripiuhasta toisen suojapiirin sisäänmenoon. Tämän toisen suojapiirin + piuha menisi paketin + päähän. Tällä kytkennällä kumman kennon tahansa jännitteen lasku katkaisurajalle katkaisisi myös - pään suojapiirin läpi menevän päävirran eli huomioisi molempien kennojen jännitteet. Jos valmiin suojapiirin katkaisuraja (2.75V) on liian matala voisi sitä nostaa näihin + päihin meneviin piuhoihin asennettavilla sotky diodeilla noin 0.3V. Tämä systeemi vaatisi siis akun virtapiuhan ja balanseripiuhan kytkemisen piirihässäkkään. Balansoidussa latauksessa en käyttäisi tätä, vaan kytkisin laturin suoraan akkuun. Vielä kun saisi kokeiltua, osat ovat olleet valmiina jo pari kuukautta.

ei nyt juuri liity pyöräilyyn mutta kiinnostaisi hintansa ja kapasiteettinsa puolesta nuo hobbykingin lipot mutta sukelluskäyttöön. tuossa on työnalla ledtechin 7up (xpg r5 ja ledsenserin driveri sille 14voltilla tarkoitus)
    mutta taitaa noi nimh rc akut olla turvallisin vaihtoehto vaikka ovatkin kalliimpia (ostin halpoja ja kärsin, kapasiteetti puolet luvatusta)

mutanaama Guest
    ei nyt juuri liity pyöräilyyn mutta kiinnostaisi hintansa ja kapasiteettinsa puolesta nuo hobbykingin lipot mutta sukelluskäyttöön. tuossa on työnalla ledtechin 7up (xpg r5 ja ledsenserin driveri sille 14voltilla tarkoitus)
    mutta taitaa noi nimh rc akut olla turvallisin vaihtoehto vaikka ovatkin kalliimpia (ostin halpoja ja kärsin, kapasiteetti puolet luvatusta)
    Katoppas piruuttas, onko scubamafialla järkihintasta pakettia. Mulla olis tarjolla linano 4s2p ylimääräisenä, ja laturikin löytyy.

joo olen tuolta noita kattonu hinnakkaita ovat, lähinnä tollasta 5Ah yritän saada, sillä pärjää varmasti yhden sukelluksen tolla 7upilla 1A kulutuksella (varoja pitää olla) ja yleensä parit dyykit.
    noilla scubamafian hinnoilla saa jo kunnollisia nimh akkuja.
    laturi minulla onkin jo imax b6

ja yleensä se pari akkupakettia pitää olla, joskus on reissuja ettei heti "ehdi" lataamaan täyteen joten toinen akku lamppuun ja takas pinnan alle

nyt menee jo niin offtopic että jätetään tää sukellus tähän.

Kokemuksieni perusteella Hobbykingin 15C-Lipoissa on hinta/laatusuhde kohdallaan. Samasta paikasta saa edullisesti myös kunnollisia tasaavia latureita. Esim. iMax B6AC on sellainen perusvarma laite. Noissa tulee vain jenkkijohto mukana, mutta kotimaan kaupoista saa eurotulpallisen tilalle. Ei ole järkeä säästää laturissa 10 € ja pelätä sitten, että kämppä lähtee savuna ilmaan hetkenä minä hyvänsä. Vastaavasti on turha maksaa 60C:n virranantokyvystä, jos akkua käytetään max 1C:n virralla.

Ps. Pistin huuto.nettiin isoja heijastimia ja led-tavaraa myyntiin...ops! Meni mainostamiseksi...

Lipo on turvallinen, kun käyttää hyvää laturia ja laittaa vielä sulakkeen akunjohtoon. Ja kun ei pudottele/kolhi akkua. Sama pätee myös muihin akkutyyppeihin. Tuskin noita Lipoja muuten käytettäisiin lapsille/nuorille suunnatuissa harrastusvälineissä eli RC-autoissa...

Alijännitesuojausta ei tarvitse, jos piirin virta tippuu pieneksi kennojännitteen laskiessa lähelle 3 volttia. Ledeillähän käy näin, jos on yhtä monta lediä sarjassa kuin Lipo-kennoja. Kannattaa kuitenkin mitata led-valaisimen I(U)-käyttäytyminen.

Lipojen mukava ominaisuus on myös ettei ne kovin helposti lämpene käytössä eikä ladatessa. Nimh lämpenee helpommin ja jos vähän isommalla virralla haluaa ladata pitäisi turvavarusteena olla lämpösensori. Eli kyllä nimh akkujen kanssa on myös syytä olla sopivasti varovainen.

Täällähän oli suunnistaja-virittelijöitä kuulolla? Näyttäs olevan ihan maailman huipulla TIS-mallin valot käytössä, osaako joku kertoa tuosta lisää? Kuvien resoluutio on niin basa ettei niistä oikein selviä tarkempia detaljeja.

http://www.hevoskuuri.fi/images/stor...romy010511.jpg
    --

Hannulla ja aika monella muulla KR:n miehellä on toi niiden viritelmä. Tekijänä joku joensuun yliopistossa töissä oleva tutkija, jolla oli vissiin budjetissa vähän löysää kun huhu kertoo että lumene-analysaattorikin on hankittu.
    Ledeinä tais olla ainakin vuosi sitten MCE. Ei mikään maaginen, mutta ihan järeä peli ja toimii kuulemma aikalailla 100% varmuudella, halpa verrattuna Lupineen. Ruma ku mikä tuo ainaski on.
    Oisko noita 30kpl erä joskus tehty.
    Oon mä tommosta kädessä pitäny mutta en muista oliko kuinka painava, se jäi mieleen että omassani oli parempi valoteho (mutta niin pitäiskin, mulla ei ole mikään massatuote )

Ei voi odottaa syksyyn kun pitäisi Lohjan kakkosneloseen virittää valot valmiiksi.

Tällainen setti siis tekeillä:
    Akut: Hobbyking Lipo akkuja 4Ah ja 5Ah kokoisia
    Ledit: 2 kpl Cree XM-L star, erinomainen hyötysuhde
    Ajuri: Taskled B2flex, ohjelmoitava ja joustava
    Linssit: Ledil Power Optik XL, XR ja XR-E ledeille (piti vähän viilata että sai sopimaan XM-L:lle)
    Kotelo: 100*50*30mm valualumiinia, vesitiivis painike, 1" kaulaputken korotuspaloja

Kustannus oli karkeasti ledit ja linssit 20eur, driveri 20eur, akut 15eur/kpl, kotelointi ja painike 20eur. Akkulaturin kanssa kokonaishinnaksi voi laskea satasen verran. RC-autoharrastuksen ansiosta kotoa löytyi jo osa tavikkeista.

Osat. Tuon syvemmälle linssi ei uppoa putkenpalasiin. Reunoista piti pari millin kymmenystä hioa vielä pois:

Piitahnaa keskelle, epoksiliimaa reunoille:

Leditähdet liimattu kiinni kotelon ulkopintaan:

Piuhat kiinni:
    :

Linssit sovitetaan ledien päälle. Suojaksi kaulaputken 20mm korotuspalat:

Side view:

Kun toimivuus on todettu linssit liimataan kiinni:

Kävin jo ulkosalla kokeilemassa että valaisee aika hienosti etenkin yli 1A virralla. Leveähkö keila on mukava mutta ihan hyvin olisi toinen linsseistä voinut olla kapeampikeilainen.

Nyt on liimaukset kuivumassa. Jatkoa seuraa.

Kuuma kysymys - pakko esittää: Riittääkö jäähdytys 1A virralla, 2A virralla, 3A virralla? Valoa tulee riittävästi ainakin täydellä teholla. Hammerstar III -sarjasta yksi on toteutettu XM-L LED:eillä (3kpl) ja sille riittää puoliteho ihan hyvin. Talvella myös 10% teholla pystyi ajelemaan metsässä kohtuullisesti.

Pidin lamppua aamulla päällä sisätiloissa puolisen tuntia 1,2A virralla. Kotelo kuumeni mutta niin että sitä ihan mukavasti vielä pitää käsissä. Tuon driverin maksimivirta on 1,5A. Käytännössä uskoisin että 1,2A riittää minulle. Silloin teho on noin 8W ja akkukesto pitäisi olla lähellä 4h. Jos virtaa haluaa kasvattaa 2-3A luokkaan tarvitaan kyllä järeämmät jäähdtytysratkaisut.
    thomas_s muokkasi tätä : 14.05.2011 at 11.50

Maalaamossa valkoista pintaan:

Kärsivällisyyden korvaava kuivaamo:

Kiinnityssysteemikin alkaa olla selvillä. Jatkoa seuraa.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •