Tietty jos kaivaa tarpeeksi vanhoja topic:eja niin löytyy varmaan erisuuntaisia juttuja kun puhutaan eri malleista kuin nykyiset. Silloiset 290tpi Vittoriat painoivat melkein 300g (niitä löytyy yhä kaupoista, Zipp kuviolla ja leimalla) ja kestävyys oli hieman eri kuin nykyisillä 320tp 240g versioilla. Ja vanhoista sai venttiilin järkevämmästä paikka irti. Nykyinen on paikka-aineen kanssa vähän kypsä.
No, anyway,ei renkaista voi olla tiettyä mieltä joka käyttöön paitsi jos ne on ihan sudet ihan joka kelissa ja käytössä. Mää esimerksi joskus "sata vuotta sitten" tykkäsin kovasti Maxxiksen Vorm drive xc-renkaasta kovasti mutta koska se kesti ekan generaation, 40?, gummiseoksella yhden XC-kisan takana, oli pakko vaihtaa johonkin lompakolle ystävällisempään. Kolmen renkaan/kolmen kisan jälkeen alkoi tuntumaan hinnakkaalta...
Riippuu nääs painotuksesta mitä arvostaa. Sateen jälkeen tai jos painottaa kilsa kestävyyttä (kisagummit ei usein kestä tolkuttomasti), ei jaksa joka kerta pumppailla kun fillarilla lähdetään,tai vanne ei satu olevaan niille sopiva, ei ne ole ihan ekana mun listalla. Vittoria pelaa ihan ok muuten. Irtohiekka sateen jälkeen lienee kypsin mitä siihen ei kannata yhdistellä.
Mulla on melkoinen tapuli erilaisia kokeiltuja tuubeja nytkin mutta Tufon ominaisuuden sopii mun käyttöön parhaiten, kestävyys (pistoja/kilsoja), helppokäyttö (ei tarvi pumpata joka päivä) sopii kaikille vanteille (eräs Turkulainen ratakuskikin ajaa kokoa-ajan osittain irti-olevilla Vittorioilla , äänestä päätellen, kun ne ei sovi heidän vanteille. Ne nääs narisee ajossa kun reunat on irti ja sen kuulee...), kevyt paino, malliston laajuus +saatavuus toki. On mulla Vittoriaakin toki hyllyssä nytkin. Ite vaan en jaksa niitä noin keskimäärin maantiepyörässä, paitti se halvempi avokki on 225g ja kestää yllättävän hyvin (Pia:n fixissä oli sellasen viime kesänä.), 185g Crono CS oli hiano ajaa mutta se hupi ei kauaa kestänyt. Ratakiekkoihin varmaan ihan jees, jos ajaa Hesassa.
Mutta on niillekin sopivia käyttökohteita. Esim Vittorian sliksi-CX renkaat näyttivät toimivan hyvin Jenkkien suurimmassa CX-kisassa, Las Vegas:issa, rutikuivalla nurtsilla. Cross Vegas on hiano kisa, varmaan mennään seuraavaankin. Ja renkaat on sliksit....ja vauhti ns. jäätävää...siä olisi "Wheelers and Dealers" luokka joka on se verran "vapaamuotoinen", ns. kauppiasluokka (muut on m/n pro-luokat ja kuskit on pääosin täysammattilaisia,naisten luokan top-10 oli kaikki jonkun maan mestareita (USA, Tsekit..) etc.) että voisi olla kiva ittekin kokeilla. Tosin ei viitsi kahta pyörää kyllä raahata....jos ajaisi samalla kun Pia...![]()
![]()
![]()
Kirjanmerkit