GiantElectrobikeFillariHepha
Sivu 121 / 140 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 21 71 111 119 120 121 122 123 131 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 3.601 - 3.630 / 4198

Aihe: Tee-Se-Itse valot

  1. #3601
    Liittynyt
    03/2010
    Viestit
    254
    Tuo kysymys materiaalien lämmönkestosta ei ollut ihan tosissaan laitettu, mutta ilmeisesti tämä värilämpötila kuvastaa jotenkin skaalattuna hehkuvaa kaasua. Jos kyseessä olisi tietty kaasu/aine ja sen spektri niin asia olisi aika selkeä.

    Alla oleva käyrä ei vielä ole oikein auennut.
    Eli miten tätä pitäisi lukeaTosin lamppujen valmistajat kertovat aika huonosti lesistä muuta, kuin esim. CW, tai NW eli kai se ainoa hyvä tapa hankkia lamppu on lueskella CPF:a ilta/lampun hankinta ja ostaa vain tämän raadin hyväksymiä lamppuja ja näin viimeksi teinkin ja oli juuri mitä tavoittelin

  2. #3602
    Liittynyt
    05/2000
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    4.224

    Viesti

    Ottia tuota... Löytyy varmasti parempiakin asiantuntijoita, mutta yritetääs nyt saada ainakin jotkin pääasiat kohdalleen.

    Elikkäs, Tässä laajempi versio tuosta väriavaruudesta (klikkaamalla suurempi kuva):



    (Eri laitteet voivat toistaa eri määrän sävyjä, ts. tietokoneen näyttö, digikamera, valokuvapaperi, silmä jne. pystyvät toistamaan erilaisen osan olemassa olevasta väriavaruudesta.)

    No juu. Kelvinit kuvassa kertovat luonnollisestikin värilämpötilasta. Tuo BBL-viiva taas määritelmien mukaisesta valkoisesta... Ja värit sitten antavat lisätietoa ledien sävyistä... Teknisistä dokumenteista löytyy isot taulukot noita cx ja cy -arvoja. Nuo kolmekirjaimiset lyhtenteet taas ovat ledivalmistajien omia määritelmiä. Eli jos SSC ilmoittaa jonkin ledinsä väribiniksi vaikkapa SVN, sen toistaman valon pitäisi löytyä kromaattisilla asteikoilla tuon SVN-laatikon sisältä. Kaikilla valmistajilla on omat määritelmänsä ja rajansa noille värimääritelmille, mutta tuo taustalla näkyvä asteikko pysyy samana.

    CW, NW ja WW ovat vain ylimalkaisia tapoja ilmaista värilämpötilaa. Tyypillisesti CW voi olla luokassa 6500K, NW 4000-5000K ja WW 3000K. Tarkempaan tietoon tarvitaan tuo tarkempi väri-bin.

    Joku muu voi korjata tai täydentää tarvittaessa.

  3. #3603
    Hei, miten tota akkukäyttöistä pyöränvaloa tulee säilyttää? Esimerkiks kesällä tai muuten kun sille ei ole käyttöä? Ladattuna vai tyhjänä? Ja pitääkö sitä käyttää "huvikseen" jos ei muuten tule käyttöä?

  4. #3604
    Liittynyt
    03/2010
    Viestit
    254
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti pauks Katso viesti
    Hei, miten tota akkukäyttöistä pyöränvaloa tulee säilyttää? Esimerkiks kesällä tai muuten kun sille ei ole käyttöä? Ladattuna vai tyhjänä? Ja pitääkö sitä käyttää "huvikseen" jos ei muuten tule käyttöä?
    Säilytystapa riippuu akkutyypistä ja siitä miten pitkästä ajasta oikeasti on kysymys. Pari viikkoa menee kaikilla akkutyypeillä hyvin täyteen ladattuna, mutta kaksi kuukautta on jo ns. säilytystä.

    Jos akkuna on perinteinen Li-ion (nimellinen kennojännite 3.7V, max. latausjännite 4.2V) niin säilytykseen suositellaan noin 50% varausta. Käytännössä tämä tarkoittaa kennojännitteenä noin 3.9V. Jos akkua säilyttää täyteen ladattuna (kennojännite 4.2V) se vanhenee(kapasiteetti pienenee yms.) nopeammin, kuin 50% varaustilassa säilytetty, mutta ei kuitenkaan mene piloille. Akkua ei saa säilyttää tyhjänä. Jos kennojännite on alle 2.5V akku voi kuolla jo ensimmäisellä kertaa ja näin alhaiseen jännitteeseen päässeen kennon lataus voi olla vaarallista. Eli mielummin täynnä, kuin tyhjänä, mutta tuo 50% on paras, kunhan aina välillä tarkastaa että jännite ei ole paljon laskenut.

    NiMH akut eivät myöskään pidä tyhjänä säilyttämisestä, vaan jänniteen lasku 0V/kenno voi tuhota kennon jo ensimmäisellä kerralla, tosin nämä toipuvat kohtuudella, kun ajaa useamman syklin, mutta parempi pitää täytenä kuin tyhjänä. Valmiille 7.2V pakoille suositellaan 20-30% varustilaa, mutta irtokennojen tapauksessa en ole huomannut tarvetta alhaisempaan säilytykseen varsinkin jos kyseessä on ns. LSD (hitaasti itsepurkautuvat) kennot. Tavallisten kanssa on hyvä, jos niille ajaa välillä lataus-purkaus syklin, vaikka kerran kuukaudessa. Näille luvataan satoja syklejä eli tämä ei käytännössä lyhennä niiden elinikää, vaan käytännössä pidentää.

    Lyijyakku tykkää olla täynnä ja myös se menee helpolla piloille jos pääsee täysin tyhjäksi.

    Kaikkia akkutyyppejä on hyvä säilyttää viileässä eli vähän normaalia huoneenlämpötilaa alhaisemmassa paikassa. Normaali huoneenlämpötilakaan ei ole paha, mutta lämpimässä pannuhuoneessa niitä ei kannata säilyttää.

  5. #3605
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Espoo, Perkkaa
    Viestit
    72
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti pauks Katso viesti
    Hei, miten tota akkukäyttöistä pyöränvaloa tulee säilyttää? Esimerkiks kesällä tai muuten kun sille ei ole käyttöä? Ladattuna vai tyhjänä? Ja pitääkö sitä käyttää "huvikseen" jos ei muuten tule käyttöä?
    Älä myöskään unohda hanskalokeroon, hattuhyllylle tai muualle missä aurinko tekee kesähelteillä tepposet. Jos haluat panostaa, niin säilytä akut pakastimessa

  6. #3606
    Liittynyt
    05/2000
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    4.224

    Viesti

    Pari valikoitua vertailukuvaa CPF:llä. High cri vs. tavallinen ledi. Näitä vertailukuvia on tosiaan jonkin verran tuolla foorumilla, näissä erot näkyvät mielestäni selvimmin.

    Vasemman puoleiset kuvat high cri. Ensimmäisessä kuvaparissa pitäisi olla myös kutakuinkin sama värilämpötila.





  7. #3607
    Liittynyt
    03/2010
    Viestit
    254
    Homma menee vieläkin vaikeammaksi. Mistä tämä CRI (värientoistoindeksi) juttu oikein näkyy jos ostaa kaupasta lampun. Tämän asian selvittäminen itselle/lamppu taitaa vaatia jo useamman illan lueskelun CPF:llä.

  8. #3608
    Liittynyt
    05/2000
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    4.224

    Viesti

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Akkumies Katso viesti
    Homma menee vieläkin vaikeammaksi. Mistä tämä CRI (värientoistoindeksi) juttu oikein näkyy jos ostaa kaupasta lampun. Tämän asian selvittäminen itselle/lamppu taitaa vaatia jo useamman illan lueskelun CPF:llä.
    No tämän asian selvittäminen on oikeastaan aika helppoa. Jos siinä on ledi ja sitä myydään jossain kaupassa, se ei ole high cri.

    Jotkut valmistajat tekevät neutral white -lamppuja ja jotkut jopa warm white -versioita, mutta itse en äkkiseltään tiedä kuin yhden pikkuvalmistajan, jolla on tällä hetkellä high cri -ledilamppuja valikoimassaan. HDS Systems. Ei ole mikään varsinaisesti halpa valmistaja. Jotain yhden hengen nyrkkipajaa saattaa löytyä lisäksi, mutta hinnatkin ovat sitten juuri sellaiset kuin tuollaisilla pitkälti käsityönä tehdyillä tuotteilla voisi olettaa olevan.

  9. #3609
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Espoo, Perkkaa
    Viestit
    72
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Akkumies Katso viesti
    Homma menee vieläkin vaikeammaksi. Mistä tämä CRI (värientoistoindeksi) juttu oikein näkyy jos ostaa kaupasta lampun. Tämän asian selvittäminen itselle/lamppu taitaa vaatia jo useamman illan lueskelun CPF:llä.
    Tosiaan jos löydät lähikaupasta, niin kerro meillekin. Testaus käy niin, että otat mukaan väriläpyskän ja pyydät testaamaan jossain syrjässä pimeässä. Vaikka tällaisen: http://www.pantone.com/pages/product...x?pid=560&ca=4, tai sitten lainaat sisustuskaupoissa olevia pakkoja (jotkuthan antavat sellaisia mukaan, jotta voi kotona katsoa "mikä sohvan väri sopii verhoihin").

    Huomaa, että kotiprintterillä printattu värimittari ei ole oikeasti hyvä, koska siinä on vain pieniä pisteitä kolmea väriä (plus mustaa), eikä aidosti kaikkia spektrin eri aallonpituuksia imeviä värejä.

    Sitten kun sinulla on lamput ja paletti samassa paikassa, tutkit mikä niistä valaisee laajimmin eri värejä. Pienen CRI:n valot valaisevat vain osan, muut jäävät tummiksi (kuten ylemmässä esimerkkikuvassa HCRI valaisi sekä vihreät lehdet että punertavan rungon, tavallinen valo vain lehdet).

  10. #3610
    Liittynyt
    03/2010
    Viestit
    254
    Lähikaupassa on vain LedLensereitä eli ilman lentokonetta en pääse minun kauppiaiden luokse. Matka-aika lentäen on reilu 8h eli tuo vertailu on aika vaikeaa tehdä.

  11. #3611
    Liittynyt
    05/2000
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    4.224

    Viesti

    Tee-se-itse -miehelle helpoin ratkaisu olisi varmaankin käyttää Stanleyn ledejä, saatavuuden vuoksi (Brittiläisestä RS Componentsista saisi esim. 10 kpl kappalehintaan 5,70€, tai 25kpl a' 4,60€). Huonoja puolia on sitten se, että ne ovat tosiaan yhden watin ledejä, ja ledin fyysinen kokokaan ei ole ihan pieni (4mm). Lisäksi ledeissä ei ole primäärilinssejä, joten tarvittaisiin varta vasten sellaisille tarkoitetut optiikat. Pyöräteille riittäisi ehkä 3-4 lediä, mutta maastoon tarvittaisiin vähintään 3*3 tai 3*4 ledin patteri. Jos linssit ovat vähänkin isompia, alkaisi lampullekin tulla turhan reilusti kokoa.

    Mutta olisi mielenkiintoinen lamppu, eikä taitaisi toista samanlaista tulla vastaan.


  12. #3612
    Liittynyt
    03/2010
    Viestit
    30
    Rakenteilla olisi 35-55w hid ja kaikki osat alkaisi olla kasassa, mutten saa balanserilaturia toimimaan, voisiko joku kertoa missä vika? Laturi on titan b6 merkkinen ja koitan sillä latailla 3000mah 18650 suojattuja akkuja, olikohan ultrafire merkkisiä. Laturi ilmoittaa "battery vol error cell connect" =wrong connection of the connector detected; please check the connector and cable.

    Olen koittanut ladata lipo ja nimh ohjelmilla, tuo lipo lienee oikea? 2s ja 4s kokeiltu, aina lataa, purkaa tai "balansoi" muutaman sekunnin, jonka jälkeen tulee tuo virheilmoitus. Virtalähteenä on joku 1.2A 12v muuntaja ja akkusarjan kumpaankin päähän olen kytkenyt paksut niille kuuluvat virtakaapelit ja jokaisen akun yhdyskohtaan olen laittanut balanserijohdon sekä akkusarjan alku ja loppupäähän.

    Akkujen jännitteet pyörii siinä 3.8-4v. Olikohan noilla balanceri johtojen järjestyksellä väliä?

  13. #3613
    mutanaama Guest
    Sain vihdoin viritettyä kiinanihmeen sisälle Maxflexin ohjaamaan kuutta XP-G R5 lediä. Taakse sain lisää tilaa ruuvamalla perään alumiinilätkän, johon kytkimen sai kiinnitettyä. Imho siitä tuli nyt aivan uitun hyvä. Tehoalueet noin 1,5,8,15 ja 25W - hyötysuhde 80-90%, maximivirta ledeille 1,3A. 5-10Watin tehot riittää lumisessa metsässä täysin.
    Lumeneita tosta pitäsi irrota noin 2300 täydellä teholla. Riittää mulle
    mutanaama muokkasi tätä : 26.02.2011 at 23.43

  14. #3614
    Liittynyt
    03/2010
    Viestit
    254
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti aksutus Katso viesti
    Rakenteilla olisi 35-55w hid ja kaikki osat alkaisi olla kasassa, mutten saa balanserilaturia toimimaan, voisiko joku kertoa missä vika? Laturi on titan b6 merkkinen ja koitan sillä latailla 3000mah 18650 suojattuja akkuja, olikohan ultrafire merkkisiä. Laturi ilmoittaa "battery vol error cell connect" =wrong connection of the connector detected; please check the connector and cable.

    Olen koittanut ladata lipo ja nimh ohjelmilla, tuo lipo lienee oikea? 2s ja 4s kokeiltu, aina lataa, purkaa tai "balansoi" muutaman sekunnin, jonka jälkeen tulee tuo virheilmoitus. Virtalähteenä on joku 1.2A 12v muuntaja ja akkusarjan kumpaankin päähän olen kytkenyt paksut niille kuuluvat virtakaapelit ja jokaisen akun yhdyskohtaan olen laittanut balanserijohdon sekä akkusarjan alku ja loppupäähän.

    Akkujen jännitteet pyörii siinä 3.8-4v. Olikohan noilla balanceri johtojen järjestyksellä väliä?
    -Montako kennoa on sarjassa, oletettavasti 4s kytkentä vai onko?
    -Mikä latausvirta?
    -Miten olet kytkenyt ne balanserijohdot? Järjestys pitää olla oikea, muuten laturi ei tykkää.
    -Onko laturi toiminut jonkin akun kanssa, vai onko uusi?

    Virtalähde on aika pieni, kun laturin max. ulostuloteho on 50W eli tällä virtalähteellä saa ulos noin 10W lataustehon. Kokeile ladata lyhyt aika tavallisella LiPo ohjelmalla pienellä virralla, ei balanser ohjelmalla, toimiiko sitten. Epäilisin, että jonkin kennon suojapiiri katkoo herkästi, jos jokin kenno on täynnä.

  15. #3615
    Liittynyt
    03/2010
    Viestit
    30
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Akkumies Katso viesti
    -Montako kennoa on sarjassa, oletettavasti 4s kytkentä vai onko?
    -Mikä latausvirta?
    -Miten olet kytkenyt ne balanserijohdot? Järjestys pitää olla oikea, muuten laturi ei tykkää.
    -Onko laturi toiminut jonkin akun kanssa, vai onko uusi?

    Virtalähde on aika pieni, kun laturin max. ulostuloteho on 50W eli tällä virtalähteellä saa ulos noin 10W lataustehon. Kokeile ladata lyhyt aika tavallisella LiPo ohjelmalla pienellä virralla, ei balanser ohjelmalla, toimiiko sitten. Epäilisin, että jonkin kennon suojapiiri katkoo herkästi, jos jokin kenno on täynnä.
    Akut ovat irrallaan niin olen testannut 4s ja 2s, kuitenkin tuo 2s ei vissiin toimi 4s balanserin liittimellä vai mitenkä? noita akkuja on 8 niin voisin kokeilla ettei vaan ole vika jonkun akun suojapiirissä.

    latausvirtana olen kokeillut 0.1 ja 0.3 ja 1A
    Olen kokeillut järjestyksessä ja vähemmän järjestyksessä
    Laturi on uusi ja ei ole toiminut vielä kertaakaan.

    Kerrotaampa vielä semmoinen salaisuus, että kun tuon laturin sain paketista pois niin siinä kun värkkäilin, oli pelkästään balanseri johdot ja ne akkujen varsinaiset + ja - johdot kiinni, alkoi laturi suhisemaan ja pukkasi aika sakeat usvat pihalle, ja moneen otteeseen. Eli laturille ei tullut silloin sisään virtaa ollenkaa inputtiin. mutta laturi näyttää kuitenkin toimivan kaikinpuolin, vaan vielä on hakusessa se että miten johdot kytketään, varsinkin ne balanserin johtojen järjestys kiinnostaisi tietää.

    Tein myös sellaisen tempun kun tuli nyt luettua noita juttuja netistä että mitä liitäntöjä tuossa vehkeessä on, niin siellä mainittiin että laturille voi ottaa sisään virran joko normaalilla yleislaturin plugilla tai sitten hauenleuvoilla jotka ovat plugiliitännän vieressä. Ensimmäiseksi otin laturille virran hauenleuvoilla ja kaikki valikot ja systeemit näytti pelaavan, mutta myöhemmin kun tarkastelin uutta laitetta, luki haenleukaliitännän kohdalla "temp sensor" :O

    Onko mitään nyrkkisääntöä, että miten balanserin johdot tulee kytkeä, manuaalissa oli aika epäselvät ohjeet?

  16. #3616
    Liittynyt
    03/2010
    Viestit
    254
    Helppo tapa laittaa balanseripiuhat kiinni akkuun on käyttää valmista jatkopiuhaa, josta on toinen liitin otettu pois, vaikka tätä 4s akulle:
    http://www.hobbyking.com/hobbycity/s...idProduct=9737

    Johdot kytketään siten, että reunimmainen musta tulee - napaan, toisessa reunassa oleva punainen + napaan ja näiden välissä olevat järjestyksessä kennojen sarjaankytkentä kohtiin.

    Laturi on ilmeisesti vastaava:
    http://www.hobbyking.com/hobbycity/s...idProduct=7028


    Jos laturissa on samanlaiset kiinteät liittimet balanserille niin liitin laitetaan siihen liittimeen, missä on 5 piikkiä.

    Jos laturista on tullut jo savut pihalle niin se ei välttämättä enää toimi oikein vaikka näennäisesti toimiikin.

    Jos kennot ovat edelleen irtonaisina niin laturi ei lataa yhtä kennoa 2s tai 4s ohjelmalla. Laturi mittaa kennon ja varmistaa, että akun jännite on sama, kuin asetettu kennomäärä eli yhden kennon lataus pitää tehdä tavallisella LiPo ohjelmalla ei LiPo balansi ohjelmalla, kun tämä balansi ohjelma ei tunne 1s akkua, kun sitä ei tarvitse balansoida.

  17. #3617
    Liittynyt
    03/2010
    Viestit
    30
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Akkumies Katso viesti
    Helppo tapa laittaa balanseripiuhat kiinni akkuun on käyttää valmista jatkopiuhaa, josta on toinen liitin otettu pois, vaikka tätä 4s akulle:
    http://www.hobbyking.com/hobbycity/s...idProduct=9737

    Johdot kytketään siten, että reunimmainen musta tulee - napaan, toisessa reunassa oleva punainen + napaan ja näiden välissä olevat järjestyksessä kennojen sarjaankytkentä kohtiin.

    Laturi on ilmeisesti vastaava:
    http://www.hobbyking.com/hobbycity/s...idProduct=7028


    Jos laturissa on samanlaiset kiinteät liittimet balanserille niin liitin laitetaan siihen liittimeen, missä on 5 piikkiä.

    Jos laturista on tullut jo savut pihalle niin se ei välttämättä enää toimi oikein vaikka näennäisesti toimiikin.

    Jos kennot ovat edelleen irtonaisina niin laturi ei lataa yhtä kennoa 2s tai 4s ohjelmalla. Laturi mittaa kennon ja varmistaa, että akun jännite on sama, kuin asetettu kennomäärä eli yhden kennon lataus pitää tehdä tavallisella LiPo ohjelmalla ei LiPo balansi ohjelmalla, kun tämä balansi ohjelma ei tunne 1s akkua, kun sitä ei tarvitse balansoida.

    Jes tämän halusinkin tietää "reunimmainen musta tulee - napaan, toisessa reunassa oleva punainen + napaan" huomenna uudestaan testailemaan, jos ei pelitä niin ei muuta ku uutta laturia tilaamaan.
    kuvassa oleva laturi näyttää samalta paitsi minun laturissa ei ole tuuletinta.

  18. #3618
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti mutanaama Katso viesti
    Sain vihdoin viritettyä kiinanihmeen sisälle Maxflexin ohjaamaan kuutta XP-G R5 lediä. Taakse sain lisää tilaa ruuvamalla perään alumiinilätkän, johon kytkimen sai kiinnitettyä. Imho siitä tuli nyt aivan uitun hyvä. Tehoalueet noin 1,5,8,15 ja 25W - hyötysuhde 80-90%, maximivirta ledeille 1,3A. 5-10Watin tehot riittää lumisessa metsässä täysin.
    Lumeneita tosta pitäsi irrota noin 2300 täydellä teholla. Riittää mulle
    Kansa vaatii valokuvaa!

  19. #3619
    mutanaama Guest
    Modulin asennus


    Raakile ilman pintakäsittelyä


    Sama edestäpäin


    Valon jalka on sramin etuvaihtajasta, että lämpöä saadaan siirrettyä stongaan mahdollisimman paljon, 25W teholla lämpöä tulee melko rajusti.
    mutanaama muokkasi tätä : 28.02.2011 at 13.44

  20. #3620
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti mutanaama Katso viesti
    Valon jalka on sramin etuvaihtajasta, että lämpöä saadaan siirrettyä stongaan mahdollisimman paljon, 25W teholla lämpöä tulee melko rajusti.
    Hieno paketti. Ei taida olla hiilaritangossa optimaalisimmillaan tuo täysteholla...

    Tulisko kuitenkin alkuperäiseen lediin verrattuna noin kolminkertainen määrä lumenia sillä 8 watin tehollakin?

  21. #3621
    mutanaama Guest
    Vaikea verrata, kun tuossa valo hajaantuu tasaiseksi leveämmäksi keilaksi alkuperäisen ollessa pistemäisempi. Uskoisin että tolla 8W teholla valoa tulee pikkasen enemmän. Vertailu on vaikeeta, kun alkuperäinen ledi taitaa olla jo luovutettu eteenpäin. Lumella on vähän hölmöä ottaa kuvia, kun kaikki tuntuu niin pirun kirkkaalta

  22. #3622
    Liittynyt
    04/2009
    Viestit
    144
    Toivottavasti sopii kysyä tässä ketjussa vinkkejä lukematta ensin kaikkia viestejä.
    Kotoa löytyisi useita 4Ah 2S lipo akkuja latureineen (RC autoihin tarkoitettuja). Ajatus olisi hyödyntää nämä valoprojektissa. Akkuja on useita, joten niitä voisi myös ajatella käytettävän kaksi sarjassa.

    Olisiko vinkkejä millaisia osia kannattaisi hankkia?

    Toivomuslista:
    -hyödyntää olemassaolevia 2S 4Ah lipo akkuja
    -lamppuosa mielellään valmis tai helposti rakennettava
    -jännitevahti ettei akun jännite pääse laskemaan liikaa
    -mielellään eri tehoalueita säästötehosta ylöspäin
    -budjetti kymppejä mutta ei satasia

  23. #3623
    Liittynyt
    04/2006
    Paikkakunta
    Pori
    Viestit
    5.073
    No tuo ns. kiinanihmehän olisi varmaan passelein jos helpolla haluaa päästä. Saakohan niitä ilman akkua ja laturia?
    Kaar ittelles vaa

  24. #3624
    Liittynyt
    04/2009
    Viestit
    144
    Näyttäisi tulevan aina akun ja laturin kanssa mutta hinta on kyllä silti ihan kohtuullinen. Mikä mahtaa olevan kiinanihmeen cutoff jännite? Se on varmaankin vakiona liian alhainen 2s lipo akuille.

  25. #3625
    Liittynyt
    03/2010
    Viestit
    254
    Mielestäni tuo totaalinen cutoff on vähän huono fillarin lampussa, esim. keskellä jyrkkää alamäkeä yllättäen täysi pimeys. Parempi olisi jokin hälytin, ledi tai summeri ja näitä löytyy reilusti 2s akuille. Paras tietenkin olisi kennokohtainen hälytys ja näitäkin näköjää on nyt saatavana eli esim. tämä:
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...dProduct=14520

  26. #3626
    mutanaama Guest
    Ei siinä cutoffissa mitään vikaa ole, silleen taitaa toimia kaikki kiinanihmeet ja muutamat muutkin. Kiinanihmeessä akut on 2s2p, ja akun jännitettä ilmoittava ledi muuttuu punaiseksi jännitteen aletessa. Siinä vaiheessa uusi akku peliin tai pudottaa tehon puolikkaalle. Toinen vaihtoehto on rakentaa sellainen akku, ettei tarvii pelätä akun loppumista.

  27. #3627
    Liittynyt
    03/2010
    Viestit
    254
    Itse ajattelin cutoff:lla sitä, että katkaisee kokonaan sähköt (->täysi pimeys) tyyliin akkujen suojapiiri/RC laitteiden cutoff, mutta jos se tarkoittaa merkkivalon muuttumista punaiseksi niin hyvä. Itse olen pitänyt akut täynnä lähitessä ja lenkit lyhyinä eli ei ole nuo kiinanihmeen akun loppumisjutut tulleet tutuiksi.

    Onko joku mitannut missä jännitteessä perus kiinanihmeen merkkilamppu vaihtaa väriä?

  28. #3628
    Liittynyt
    04/2009
    Viestit
    144
    Nyt olen sitten lukenut vähän enemmän tätä ketjua ja näyttää innostus nousenvan sen verran että homma on karkaamassa käsistä. Eli ei tästä nyt ihan mahdollisimman helppoa sitten tulekaan.

    Lueskelin Maxflex driverin manuaalia ja siinä vaikuttaisi olevan ohjelmoitavissa kaikki haluttavat, eli myös tuon akkujännitteen ilmaisun saisi värillisellä ledillä näkyviin. Sitten löytyi led-tech sivuilta tällainen 7,90 euron XM-L T6 led joka ymmärtääkseni on hyötysuhteeltaan erinomainen ja siihen voisi syöttää jopa 3A virtaa. http://www.led-tech.de/en/High-Power...4_120_170.html

    Olisiko tuo Maxflex + XM-L hyvä lähtökohta? Pärjääkö yhdellä ledillä? Millainen linssi on sopiva pyöräilyyn tiellä ja maastossa?

  29. #3629
    mutanaama Guest
    Maxflexim maksimi virransyöttö on jotain 1.3A. Samalta valmistajalta löytyy myös buck-versiota isommille virroille

  30. #3630
    Liittynyt
    10/2003
    Paikkakunta
    turgu
    Viestit
    1.721
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Akkumies Katso viesti
    Onko joku mitannut missä jännitteessä perus kiinanihmeen merkkilamppu vaihtaa väriä?
    jännitteistä ei ole tietoa mutta noin neljän lampun testiotoksella niin toiset lamput vaihtavat punaiseksi noin tunnin käytön jälkeen (jolloin toimii vielä sen jälkeen noin 80min) ja toiset kahden tunnin jälkeen (jolloin toimii tuon jälkeen enään 20min) ja muut tuossa välimaastossa...
    - Mitä etuja on pyörän keksimisestä? Neliskanttinen pyörä pomppii. -

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •