ElectrobikeEfatGiantGarmin
Sivu 3 / 5 EnsimmäinenEnsimmäinen 1 2 3 4 5 ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 61 - 90 / 140

Aihe: Spinning for dummies

Lainaus Alkujaan tämän lähetti rhubarb Katso viesti
    Spinning ei ole sama kuin pyöräily, yleensä, joten en tiedä olisiko sillä menekkiä. Ehkä. Seuroilla onkin usein omat lajinomaisemmat spinning-treeninsä.
    en tiedä olisiko menekkiä mutta ihan sanoja tekniikka harjoitteita noillakin "pyörillä" pystyy tekemään mitä mä teen himassa maantie+traineri/rulla combolla. Korkea kadenssi pienellä välityksellä, yläkropan hallintaa, yhdellä jalalla pyörittämistä etc.
    "Sun elämä on kuin katsoisi hidastettua junaturmaa"

www.pauliinapohtii.blogspot.com

Hymy Kuulaa

Lainaus Alkujaan tämän lähetti mehukatti Katso viesti
    Tää on näitä ihmeellisyyksiä, mitä jotkut huonot ohjaajat viljelee. En itse ainakaan ymmärrä, että mitä hyötyä on polkea seisoalteen täysin pystyasennossa (näyttääkin todella naurettavalta) ja kutsua sitä "hölkkäämiseksi". Eiks spinningin kuitenkin jollain tavalla pitäis yrittää simuloida oikeaa pyöräilyä. Moniin muihinkin vastaaviin juttuihin on tullut törmättyä. Mutta sit kun löytää hyvät ohjaajat, niin kannattaa pitäytyä vain niissä.
    Jokin aika sitten kuulin radiosta kuinka tärkeää on vaihdella lihasärsytystä erilaisilla liikuntamuodoilla. Itse pari vuotta talvisin spinningissä käyneenä olen suhtautunut uusiin juttuihin juuri siihen lajiin kuuluviksi ja kokenut sen mahdollisuutena. Itse asiassa tällä talvikaudella olen vähentänyt hieman lajiharjoitusta ja korvannut sen keskikehoa valmentavalla kahvakuulaharjoittelulla. Jälleen keho saa uusia ärsykkeitä.

Viesti

Alkuperäisessä Johny G:n Spinningissä painotetaan, että spinning on pyöräilyä.
    Asentoja on neljä, käsiasentoja kaksi.
    Rytmit ovat min 60rpm - max 120rpm.

Kaikille harrastajille se ei tahdo riittää, ja ohjaajat lähtevät helposti
    kosiskelemaan asiakkaitaan erilaisilla tempuilla.
    Poljetaan tuhatta ja sataa, jäädytetään ja roikutaan satulan takana.

Kyllä on juhlaa ohjata KanuunaSpinningiä!
    ****Timo
    ex tusinakerholainen

Kadenssi 200?

ja lisää videoo:

http://www.youtube.com/watch?v=IaTL0...eature=related

hirveetä heijaamista noilla reunimmaisilla ohjaajilla.
    "Sun elämä on kuin katsoisi hidastettua junaturmaa"

www.pauliinapohtii.blogspot.com

Tässä ketjussa näköjään korostuu jokaisen "pyöräilylliset lähtökohdat" spinnaamisen suhteen... Mikä ei sinänsä ole tietenkään yllättävää. Maantiekuskeilla on runsaasti sanottavaa yläkropan käytöstä ja tekniikasta, koska se on teille huomattavan olennaista omassa lajissanne. Itse taas enskakuskina en edes osaisi kiinnittää moiseen huomiota spinussa(kaan), koska endurossa luonnollisesti jumpataan yläkropalla jatkuvasti muutenkin. Kapeilta tuntuu nuo spinning-pyörien stongat...

Pari kertaa on nyt tullut käytyä salilla ohjatusti pyörittämässä ja oon kyllä positiivisesti yllättynyt! Tehokasta tuntuu olevan ja hiki virtaa. Ja hyvinhän ne kammet lenkkareillakin pyörii...
    Mud, sweat and beers.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti fiber Katso viesti
    Aika monessa Youtube-videossa spinnaajat tosiaan heiluvat villisti joka suuntaan. Kaipa se sitten näyttää menevämmältä...
    Hölinälläni tarkoitin lähinnä sitä, että sillä jolta kommenttia tuli, ei ollut hajuakaan pyöritystekniikasta sun muusta, joten jannulla itsellään se polkeminen oli aikamoista heilumista verrattuna mun suoritukseen, etenkin kun niitä kierroksia alkoi tulemaan -> perse alkaa poukkoilla siinä satulassa. Joten kai se tyyppi koki siinä vieressä minun ajoni kovin kovin erilaiseksi.
    Vaikka en minäkään mikään guru ole...

Kun luin tämän ketjun, niin odotukset ekaa spinningtuntia kohtaan olivat sen jälkeen todella matalalla. No käytin sadepäivän sitten kuntosalin spinningtunnille tutustumiseen.

Mitä mukaan:
    - 3/4-mittaiset löysät shortsit ja sali-tyylinen urheilupaita on hyvä asuste
    - 1-2 juomapulloa (0,7 litraa on sopiva pullon koko)
    - Käsipyyhkeen kokoinen "hikipyyhe" ohjaustangon päälle (tämä unohtui)
    - SPD-lukkokengät (käytin halpoja Shimanon maastokenkiä) tai sisäkengät.
    - Sykemittari ranteeseen, jos tarvitset

Ilokseni totesin että alussa pyörä käskettiin säätää järkevästi, ensin satulan korkeus n. lantionluun kohdalle kun seisotaan pyörän vieressä ja sitten ohjaustanko samalle korkeudelle kuin satula. Jalka jäi aavistuksen koukkuun kuten kuuluukin. Onneksi tunnin aikana pyörän päällä ei käsketty "hölkätä" tai jotain muuta älytöntä vaan ne niin sanotut ylämäet ajettiin maantiepyörämäiseen tyyliin putkelta ja hyvin matalana.

Kehut hyvästä spinningtunnista menevät Lumo-hyvinvointikeskuksen (www.wellfitfinland.fi ) suuntaan Lahteen. Ohjaajana oli Sari-Anne. Ainut mitä en ensimmäisellä kerralla tajunnut, niin siellä ei ole riippulukkoja pukukaapeissa vaan pitää viedä oma (tai lainata kassalta). No pistin vaatteet reppuun ja vein repun sinne saliin spinninpyörän viereen tunnin ajaksi.
    Jani R. muokkasi tätä : 08.08.2011 at 17.45

Kävin maantaina sadepäivän kunniaksi (Fixillä sateessa salille toki...) Spinnaamassa. Oli ihan kivaa vaihtelua välistä. On ihan kivaa vetää muutamat kirit sisällä lämpöisessa ilman että tarttee kattella sivulle. Aukeaa jalat kivasti.

Se että kadenssi rajoitettaisiin 120PRM on kyllä ihan vaan keskiverto puntinostajan jolla ei jalat oikein toimi, takia. Niille jotka ajaa ulkonakin se ei ole kyllä millään muotoa hyvä juttu. Tai ne hight-rpm-vedot pitäsi tehdä sitten erikseen rullilla himassa. Jäänee vaan tekemättä useimmilta. Multa ainakin...

Noh ainakin meillä spinningissä ohjaajat suosittelevat myös RPM-rajan lisäksi ettei molempia käsiä otettaisi pois tangolta ajon aikana, mutta kun sitä on talven jälkeen niin harjaantunut pyörittelemään sillä pyörällä että siinä voisi vaikka ristikkoa täyttää ilman minkäänlaista ongelmaa.

Riippuu vähän ohjaajasta mitä siellä tunnilla tehdään,
    toiset miettii nähtävästi hommat lihaskuntoilun perusteella, toiset taas ihan pyöräilyn perusteella. Kyllä mulle ne jännät liikkeet (vaikka se hölkkä) käy jos lihaksia polttelee oikein mukavasti. Onpahan hyvää harjoitusta sekin.

Meillä ei ollut mitään kadenssin rajoituksia. Lopussa ohjaaja huusi "tuplatempo", jolloin kadenssi tuplattiin hetkeksi. Jos sillä hetkellä oli valmiiksi on 90-100, niin sen jälkeen jalat pyörivät melko tiuhaan, tosin joillakin oli siinä tuplatempon aikana arviolta vasta alle 100. Ei myöskään neuvottu ettei käsiä saisi irrottaa tangosta. Käsien asentokin neuvottiin hyvin maantiepyörämäiseksi eli ajoasennossa (kumarassa) piti pysyä ilman että käsillä nojaa tankoon ja se ote on vain kevyt kosketus.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Samu Ilonen Katso viesti
    Kävin maantaina sadepäivän kunniaksi (Fixillä sateessa salille toki...) Spinnaamassa. Oli ihan kivaa vaihtelua välistä. On ihan kivaa vetää muutamat kirit sisällä lämpöisessa ilman että tarttee kattella sivulle. Aukeaa jalat kivasti.
    Pian spinning GoGo:lla onkin ihan huippu.

Huono ohjaaja taas:
    • pistää musiikin liian lujaa
    • kuvittelee, että tunnin kovuus tulee seisaallaan ajattamisesta
    • huomauttelee, jos ei halua tehdä kaikkea ohjaajan perässä
    • teettää koko ajan jotain kikkailua: ilman käsiä tai luonnottomia asentoja.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Mari Katso viesti
    Se oli hyvä juttu että selvästi annettiin vaihtoehto, koska nuo seisaallaan pyöräilyt aloitettiin sanoilla "Jos haluat...niin laita lisää vastusta" ja sen jälkeen aloitettiin se seisaaltaan ajettava osuus.

Nauraa

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Mari Katso viesti
    Pian spinning GoGo:lla onkin ihan huippu.

Huono ohjaaja taas:
    • pistää musiikin liian lujaa
    • kuvittelee, että tunnin kovuus tulee seisaallaan ajattamisesta
    • teettää koko ajan jotain kikkailua: ilman käsiä tai luonnottomia asentoja.
    Tampereella ei ole kuin Timo/Liikuntakeskus Syke ja Pia/GoGo jotka osaavat vetää spinningiä pyöräilijöille.

Tämä on kuitenkin ainoastaan Subjektiivinen näkemys, joka ei perustu mihinkään tieteelliseen aineistoon/materiaaliin, eikä näin ollen oikeuta mielipahan syntymiseen muiden spinningvetäjien keskuudessa.

Musta vaan pirsana tuntuu aina siltä tunnin/tuntien jälkeen.....

Hyvä ohjaaja: Ottaa tilan haltuun omalla esimerkillään ja karismalllaan, ilman ylimääräisiä temppuja tai alkulöpinöitä.

Huono ohjaaja: Huutaa ensimäisenä "Onks teill hyvä fiilis...?" Mikä ihmeen hyvä fiilis...mehän tultiin reenaan. Pitääkö meillä olla siis salimaksun lisäksi vielä joku "fiilis" mukana? ei siitä ollut mitään puhetta kun sopimusta tehtiin.. no joo vitsi vitsi..

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Zahal Katso viesti
    Huono ohjaaja: Huutaa ensimäisenä "Onks teill hyvä fiilis...?" Mikä ihmeen hyvä fiilis...mehän tultiin reenaan. Pitääkö meillä olla siis salimaksun lisäksi vielä joku "fiilis" mukana? ei siitä ollut mitään puhetta kun sopimusta tehtiin.. no joo vitsi vitsi..
    Meillä yksi ohjaaja laulaa biisien mukana, yleensä silloin kun sattuu kajahtamaan ilmoille sellanen ysäri-happyhardcore-jumputus.
    Ja "tää on kunnon ryminäsettiä!" yleensä jostain suomi-iskelmän danceversiosta. Tekisi niin mieli tuoda soittoon jotain hardcore-jyystöä,
    "die motherfucker die!" samplella varustettu jytinä kävisi mukavasti mäkinousuun...

OJK Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Talisker Katso viesti
    Itse olen käynyt tällä kylällä samalla salilla seitsemän vuotta yhden ja saman ohjaajan tunneilla. Alkuaikoina yritin parin muunkin ohjaajan tuntia, mutta oli liikaa temppuja. Tämä yksi Johnny G.-uskollinen on pikemminkin vuosien saatossa koko ajan yksinkertaistanut tuntejaan, mikä sopii mainiosti minulle. Parina viime vuotena mukaan ovat tulleet "teematunnit" eli kerta viikkoon musiikki on pelkkää hard rockia, mikä jälleen sopii minulle.

Tuurailen silloin tällöin tarpeen mukaan tätä vetäjää näillä hard rock -tunneilla. Omat tunnit pyrin pitämään mahdollisimman yksinkertaisina. Yleensä näille hard rock -tunneille onkin valikoitunut sellaisia pitkän matkan nitkuttajia, jotka eivät kaipaakaan akrobatiaa pyörän selässä. Kadenssit pysyvät siellä 70-100 rpm:n välillä, riippuen mennäänkö kovalla vastuksella lajivoimamaisesti vai tehdäänkö tasamaamatkaa.
    Musa on kyllä minulla lipsunut tuosta oikeaoppisesta hard rockista jonkin verran tuonne elektro-industrialinkin suuntaan.

Yleensä tuolla meidän salilla ei ohjaajan tarvitse kysellä meidän fiilisten perään. Meille riittää, kun omien reisien ulvoessa vilkaisee viereen. Jos siellä vielä hymyillään, niin ei muuta kuin irvistys pois ja naama peruslukemille ja hengitys nenän kautta sieraimet pesuvadin kokoisina.

KanuunaSpinningit alkoivat tänään. Meitä oli n 30 ajajaa.

Ohjasin PK-tunnin.
    Huohotuksesta päätellen mentiin taas välillä vähän ylärajoilla.
    Mutta niinhän se on, että kukin ajaa oman harjoituksensa.

Tältä se näytti omina graafeinani: https://docs.google.com/viewer?a=v&p...NvrsJOX1&hl=fi
    Talisker muokkasi tätä : 11.10.2011 at 21.12
    ****Timo
    ex tusinakerholainen

Tänään aamulla kävin ekalla spinnig tunnilla fressillä.
    Hyvin ajoi PK-lenkin asian ja positiivinen yllätys oli kokonaisuudessaan.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Talisker Katso viesti
    Alkuperäisessä Johny G:n Spinningissä painotetaan, että spinning on pyöräilyä.
    Asentoja on neljä, käsiasentoja kaksi.
    Rytmit ovat min 60rpm - max 120rpm.

s
    Kyllä on juhlaa ohjata KanuunaSpinningiä!
    Olen kyllä taliskerin kanssa samaa mieltä....kanuuna spinning on ainoa spinning, joka tuntuu pyöräilyltä ilman kikkailua (Itse eniten inhoa 'pystyssä juoksemista', jotenkin tuntuu ettei se palvele mitään/ketään).
    Kiitos ja kumarrus kaanuuna spinningistä ;-)

Jaa-a. Todellisena spinning-nöösinä (vasta neljä kertaa takana) en voi kommentoida muita kuin Timon ohjaamia Kanuunatunteja. Mukavan pyöräilynomaisesti on tähän asti menty. Pitää varmaan käydä jossain muualla kokeilemassa kikkailuspinningiä, niin tiedän mistä puhutaan

Tehoruuvin käyttöä täytyy opetella lisää, sopivan vastuksen löytäminen ei ole ihan helppoa. Varsinkin putkelta tuntuu luontevimmalta polkea namikka kaakossa, mutta sykkeet nousevat ennen pitkää lähelle sataa prosenttia, ja sitähän ei tällä kunnolla koko tuntia jaksa.

Näin lyhyellä kokemuksella erikoisinta on ollut huomata oman polkemisfiiliksen vaihtelu, kun olosuhteet pysyvät vakiona. Viikko sitten jaksoi raataa päälle 90% sykkeillä vaikka kuinka, mutta tänään ei kulkenut ei sitten mitenkään. Tien päällä eroa ei huomaa yhtä helposti, kun tuulet vaihtelevat ja täsmälleen samaa reittiäkään ei tule yleensä tahkotuksi monta kertaa peräkkäin. Vai olisiko tänään ollut vähän vähemmän energistä musiikkia kuin aiemmin? Ei tullut yhtään Foo Fightersia eikä Musea... Disturbed voisi olla sopivan aggressiivista taustaa jollekin mäkiosuudelle, vink vink.

Tänään ajettiin intervalli.
    On mahdollista, että noista puristuksista et palaudu lyhyehköjen kevyiden jaksojen aikana.

Viime viikolla ajettiin mäki, välillä tiukempaa, välillä kevyempää.
    Ehkä Sinä olet nykykunnossasi enemmän mäkimiehiä? Ehkä tasaista
    rasitusta siedät paremmin?
    Intervallin tarkoitus on rassata yläpäätä (ei nuppia ) toistuvilla kovilla piikeillä,
    Väliin lyhyemmillä, väliin pidemmillä. Tänään lyhimmät 10sek, pisimmät yli 3min.
    ---
    Tältä näytti Garminin sykekäppyrä:
    http://connect.garmin.com/activity/126248205
    (muu info turhaa mössöä)
    Talisker muokkasi tätä : 04.11.2011 at 00.12
    ****Timo
    ex tusinakerholainen

Kantsii laittaa se GPS pois käytöstä niin ei tuu turhaan karttaa ja nopeutta. Meillä spinnattiin näin: http://connect.garmin.com/activity/126263607

Lainaus Alkujaan tämän lähetti drafter Katso viesti
    Pitää varmaan käydä jossain muualla kokeilemassa kikkailuspinningiä, niin tiedän mistä puhutaan
    En ole ainakaan Tampereen GoGolla tai Elixian Xyclingissä kokenut mitään ihmeellistä kikkailua, normaalia spinningiä. Tosin vetäjätkin ovat olleet jonkinlaisia kisakuskeja tai alan harrastajia. Ainoa mitä Kanuunaspinningissä ei ole muistaakseni esiintynyt ovat ne kovat maksimikadenssin pyöritykset tai pidemmät (n. 1min) putkelta ajamiset. Joista kyllä itse ainakin tykkään. Ja voihan sitä tietysti ajaa ihan omaakin ajoa.

Tänään sai tmilekin ajaa KanuunaSpinningissä yli minuutin mäkiä putkelta.
    Mäki kesti n 45 minuuttia yhteensä.
    ---
    Kovat maksimikadenssin pyöritykset ovat minulla pannassa.
    Ne ei vaan toimi spinningpyörillä; useimmat/kaikki ajaisivat
    ne kuitenkin käytännössä ilman vastusta, peffa penkissä pomppien.
    Vaikka Wattbikilla, trainerilla, vapailla rullilla se on ok, mutta
    vauhtipyörällä varustetulla kiinteävetoisella spinningpyörällä
    siinä ei mielestäni ole mitään järkeä.
    Johnny G:n ohjeistuksessa maksimikandenssiksi on määritelty 110RPM.
    ****Timo
    ex tusinakerholainen

Myös ratapyörässa on kiinteä välitys että sillä ei kadenssin kanssa ole hirveästi tekemistä, paitti jos unohtaa polkea välillä, ja eikököhän syy miksi J-G:n "raja" on vain 110rpm, on esiksi että sen systeemi on vain täysin kaupallinen ratkaisu joka on tehty jenkkilän malliin, rajattu vaan riskejä pois. Reenillistä syytä siihen ei ole. Pari-kolme puolen minuutin avaavaa kovemmalla kadenssilla intervallitunnilla toimii pyörälyn harrastajille aika hyvin minusta. Varsinkin kangistaaan talviakaan mun monella niitä rullia ei ole. Noi tunnit on niin lyhyita että oikeastaan ei niillä pitäisi olla kuin intervalli ja vk-tunnit. Tietty jos käy "joogaamassa" jonkun niin tulee ajettua lämpöinen palauttava...

Btw, Pia lähti Wien:iin ajaan ympyrää, en tullut baarista...
    Samu Ilonen muokkasi tätä : 09.11.2011 at 05.37

Taliskerin sopisi tulla pitämään tunteja pk-seudulle

Sunnuntaina olin ekaa kertaa sellaisella tunnilla, jossa oli talon puolesta sykemittarit ja lukemia katsottiin valkokankaalta. Mielestäni oikein hyvä juttu, kun ohjaaja vielä sanoi, että minkä värisellä aueella sopi kulloinkin liikkua. No, sikäli mulla meni hivenen p*rsiilleen, että olin ilmeisesti arvioinut oman maksimini noin 10 lyöntiä liian alhaiseksi. Ensi kerralla olen viisaampi. Tunti itsessään oli oikein mukava ja kerrankin jaksoi tehdä maltilla.
    Festina lente

Mitäs mieltä palstan spinning-insinöörit ovat korkealla kadenssilla putkelta ajelusta eli "juoksemisesta". Tuntuu olevan nyt kuumaa hottia tuossa meidän salilla. Tunnit haukutaan paskoiksi, jos ei puolet ole ollut juoksua. Hämmästelen vaan, että miten porukka jaksaa nylkyttää sitä minuuttisotalla. Olisikohan pieni vastus/nousevalla jalalla jarruttaminen vippaskonstina?

"Juoksun" idean näen siinä, että sillä opetetaan keskikropan hallintaa.
    Jumpsit mäki istuen/"juoksu" hallitulla liikkeellä on ihan ok.

Poljinkierrokset n 80RPM, vastusohjeistus "keskiraskas".

Juoksuttamisessakaan korkealla kadenssilla (~yli 90) ei siinäkään ole mielestäni mitään järkeä.
    Niin kuin ei pystysuorassa nylkyttämisessäkään.
    Nousevalla jalalla vastustaminen kuulostaa hassulta. Toinen väärä tapa keventää
    on siirtää paino käsille ja kannatella kroppaa jäykillä käsillä hartiat korvissa.
    ****Timo
    ex tusinakerholainen

C:n kadenssi vaihteli välillä 80 - 90RPM tuossa "juoksupätkässä".
    Tosi hyvän näköistä menoa, tietenkin.
    ****Timo
    ex tusinakerholainen

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •