ElectrobikeGiantHephaFillari
Sivu 120 / 140 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 20 70 110 118 119 120 121 122 130 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 3.571 - 3.600 / 4198

Aihe: Tee-Se-Itse valot

  1. #3571
    Liittynyt
    03/2003
    Paikkakunta
    Pudasjärvi
    Viestit
    262
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti mehtä Katso viesti
    Viime talvena tehty kypärälamppusydeemi:
    Ballasti:Cobra miniballasti 9-32V http://www.xenonkauppa.fi/epages/Kau...sti%209-32V%22
    Xenon:MR16 HID 6000K 35W http://www.xenonkauppa.fi/epages/Kau...2073513&Page=3
    Akku:Motonetistä ostettu lyijyhyytelöakku 7.0Ah

    Ja kysymys kuuluu -miksi akun virta ei riitä ku 1h 20min? Eikös pitäisi kestää sen parisen tuntia, vai ottaako jostain syystä maksimi virtaa koko ajan. Minkälaisella akulla pääsisi ainaki siihen pariin tuntiin, jos akussa vika.
    Joutuu idän ihmeellä lopumatkan ajeleen ja aika tehoton se on xenonin jälkeen.
    Itse taistelin viime talvena suunnilleen saman ongelman kanssa (7.2Ah bilteman akun kanssa tosin). Akku lopahteli jo tunnin lenkin jälkeen. Toki tuo akkukaan ei liene enää parhaimmillaan, mutta suurin syy löytyi laturista. Iäisenvanha automaattilaturi lopetti latauksen aivan liian aikaisin, eli akku ei ollut koskaan täynnä. Motonetistä hankitulla älylaturilla päästiin pitemmälle, eli nyt kuvittelisin 1.5h-2h akselilla olevan käyttöajan. Eli tämän kanssa voi lyhyemmät lenkit ajella.

    Pitempiä lenkkejä varten hankin sitten motonetistä 12Ah akun. Painoa tuli lisää, mutta toisaalta tuossa riittääpi virtaa vähän pitemmällekin lenkille - tosin paljon yli 2h lenkkiä ei ole käytännön syistä tullut testattua vielä

    Yksi merkittävä asia noitten akkujen kestossa on lämpötila. Nuo kapasiteetit taitaa olla mitattu suunnilleen +20 asteen lämpötilassa, eli kun mennään pakkaselle, homma muuttuu melkolailla. Itse laittelin järjestelmääni viitteeksi ja turvaksi napajännitettä mittaavan pienen rc-volttimittarin, josta näkeepi sen pisteen, kun napajännite alkaa tipahtaa liian alas, jotta osaapi suunnata pois metsästä
    member of #tou mtb team

  2. #3572
    Liittynyt
    07/2009
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    118
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti rav Katso viesti
    Motonetistä hankitulla älylaturilla päästiin pitemmälle, eli nyt kuvittelisin 1.5h-2h akselilla olevan käyttöajan. Eli tämän kanssa voi lyhyemmät lenkit ajella.
    Jonkin sortin älylaturin oisko ollu Benton mä silloin Motonetistä ostin. Sen piti kuulema olla oikeanlainen laturi lyijyhyytelöakulle -en raaskinu Ctekin laturia osta oli sen verran kalliimpia. Tulikohan taas säästettyä väärässä paikkaa. Pitänee miettiä hakeeko isomman akun vai ajeleeko Xenon / DX yhdistelmällä jatkossakin. Reilun kilonhan se paino nousisi jos 12Ah akun hakisi nykyisen 7Ah tilalle -hyvin viellä repussa menisi, mutta onko se sen väärti. Kohtahan se on taas valosaa muutenkin...

  3. #3573
    Liittynyt
    09/2000
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    90
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti mehtä Katso viesti
    Viime talvena tehty kypärälamppusydeemi:
    Ballasti:Cobra miniballasti 9-32V http://www.xenonkauppa.fi/epages/Kau...sti%209-32V%22
    Xenon:MR16 HID 6000K 35W http://www.xenonkauppa.fi/epages/Kau...2073513&Page=3
    Akku:Motonetistä ostettu lyijyhyytelöakku 7.0Ah

    Ja kysymys kuuluu -miksi akun virta ei riitä ku 1h 20min? Eikös pitäisi kestää sen parisen tuntia, vai ottaako jostain syystä maksimi virtaa koko ajan. Minkälaisella akulla pääsisi ainaki siihen pariin tuntiin, jos akussa vika.
    Joutuu idän ihmeellä lopumatkan ajeleen ja aika tehoton se on xenonin jälkeen.
    Tuo 1h 20min taitaa olla aika lailla lyijyakun spekseissä. Eli se nimelliskapasitettii 7Ah on mitattu varsin pienellä virralla. Taisi olla luokkaa 0.1C. Esim. 1C-virralla akusta saakin enää alle puolet nimellisestä kapasiteetista.
    -
    Menni

  4. #3574
    Liittynyt
    01/2009
    Viestit
    284
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti mehtä Katso viesti
    Ja kysymys kuuluu -miksi akun virta ei riitä ku 1h 20min? Eikös pitäisi kestää sen parisen tuntia, vai ottaako jostain syystä maksimi virtaa koko ajan.
    Lyijyhyytelöakun sisäinen resistanssi aiheuttaa sen, että se ei ole niin hyvä kun puretaan isommalla virralla. Eli kun tuplataan purkausvirta, niin käyttöaika putoaa alle puoleen.

    Voi myös olla, että akku ei ole täyteen ladattu, kuten tässä jo mainittiinkin.

    Itse kyllä suuntaisin katseet vähän kevyempiin vaihtoehtoihin, 12Ah lyijyakku painaa jo aika älyttömästi, ei taida 4kg riittää?

  5. #3575
    Liittynyt
    03/2010
    Viestit
    254
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti mehtä Katso viesti
    Jonkin sortin älylaturin oisko ollu Benton mä silloin Motonetistä ostin. Sen piti kuulema olla oikeanlainen laturi lyijyhyytelöakulle -en raaskinu Ctekin laturia osta oli sen verran kalliimpia. Tulikohan taas säästettyä väärässä paikkaa. Pitänee miettiä hakeeko isomman akun vai ajeleeko Xenon / DX yhdistelmällä jatkossakin. Reilun kilonhan se paino nousisi jos 12Ah akun hakisi nykyisen 7Ah tilalle -hyvin viellä repussa menisi, mutta onko se sen väärti. Kohtahan se on taas valosaa muutenkin...
    Bentonen laturissa on vain vakiovirtalataus kolmella eri eri virralla eli 3.8A, 3A ja 0.8A. Akun täyttymisen kannalta olennaista on missä kohtaa lataus loppuu ja se on joko 14.4V, virran ollessa 0.8A tai lumihiutaleasennossa 14.7V (virta 0.8A) eli molemmat ohjelmat (auton akku tai mp:n akku) lataavat lopussa 0.8A virralla.

    Ctek:n laturi lataa vakiovirralla 14.4V tai 14.7V (lumihiutaleasento) asti, jonka jälkeen tulee vakiojännitevaihe ja lataus loppuu, kun virta on laskenut 0.4A:n. Tällä tavalla (loppulatausvirta on pienempi) akku tulee vähän täydemmäksi, mutta ero on hyväkuntoisella akulla aika pieni. Latausaika Cetek:llä on periaatteessa lyhyempi, kun lataa pidemmälle isolla virralla (jänniterajaan asti), mutta pienempi loppuvirta taas pidentää sitä.

    Kotona oli Bilteman 6V 4.5Ah lyijyhyytelöakku ja tämän mukana tuli paperi, jossa oli purkukapasiteetit eri purkuajoilla:
    20h ja 10h, 4.5Ah (lopetus 5.25V)
    5h(0.765A) 3.825Ah (5.25V)
    1h (4.5A) 2.025Ah (4.8V)
    0.33h (13.5A) 1.62Ah (4.8V)

    Eli lyijyakku soveltuu aika huonosti alle 5h (0.2C) purkuajoille. Tämän perusteella akkusi toimii lyijyakuksi ihan normaalisti.

    Jos kaipaat kevyttä akkua niin joku tämän tapainen voisi olla edullisin mahdollinen:
    http://www.hobbycity.com/hobbycity/s...idProduct=9176
    Vaatii oman laturi ja on ei pidä tyhjäksi purkamisesta eli kaipaa seuraksi hälyttimen tms. Energiamäärä riittäisi teoriassa jopa 3h purkuaikaan, jos ballastin ottoteho on noin 35W.

  6. #3576
    Liittynyt
    05/2009
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    113
    No nyt on saatu kaverin kanssa ensimmäinen fillarilamppuprojekti valmiiksi (kaveri kyllä teki tässä suurimmanosan työstä), valitettavasti itse lampusta ei ole kuvaa, mutta tässä linkki kuvaan tuosta valon näyttämästä, etäisyys puihin n.35-40m. Kuva. Suuret kiitokset Mutanaamalle avustuksesta! valaisimena toimii siis tuntematon 4 x led yhdistelmä, jolle syötetään hönkää 4s 4000mAh akusta 1000mA BUCK:n läpi. Tuossa vielä toinen kuva, jossa puhkipalamista: Kuva2, tässä kuvassa metsänreunaan on etäisyyttä yli 50m karttaohjelman mukaan.

  7. #3577
    Liittynyt
    01/2009
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    684
    Suolijärven uimaranta?

  8. #3578
    Liittynyt
    05/2009
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    113
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kontio Katso viesti
    Suolijärven uimaranta?
    Kyllä vain

  9. #3579
    Liittynyt
    07/2000
    Viestit
    3.031
    Jos joku haluu rakenteluaihion ilmaiseksi, niin Töölöstä saa tulla hakemaan:
    MTE SSC P7 2-mode taskulampusta rumasti ghettomodattu lamppu (lamppuosa sahattu irti patterivarresta), jossa erillinen pieni li-ion akku ("Lithium Li-Ion 18650 3.7V 6600mAh Battery Pack with PCB"). Lamppu oli mulla kypärässä kiinni sisärenkaasta leikatulla O-muotoisella palalla ja hyvin natsas. Itse en vaan saanut oikein toista johdinta kiinnitettyä lampun metallikuoreen, kun tina ei pysyny kiinni siinä. Osaavampi tee-se-itse-mies löytänee tähän ratkaisun. En tosin valitettavasti enää muista, millä laturilla tota latailin.
    http://images.madeinchina.com/229/49...50_4937229.jpg

  10. #3580
    Liittynyt
    05/2000
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    4.224

    Viesti

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti mehukatti Katso viesti
    Itse en vaan saanut oikein toista johdinta kiinnitettyä lampun metallikuoreen, kun tina ei pysyny kiinni siinä. Osaavampi tee-se-itse-mies löytänee tähän ratkaisun.
    Poraa kuorentynkään pieni reikä, laita siitä pultti läpi ja kiristä niin, että johto jää pultinkannan (tai mutterin) ja kuoren väliin puristuksiin.

  11. #3581
    Liittynyt
    10/2007
    Viestit
    231

    xenon

    Ilmestyipä juuri uusi BIKE lehti(moottoripyörälehti) ja sen lisänä teemanumero X BIKE(crossi ja enduro).

    Tämä teemanumero sisältää ihan hyvän jutun kypärävaloista itserakentaja miehille mm. xenonvaloista.

    tv HaMu

  12. #3582
    mikar Guest
    Drop init saapuivat kaidosta aikaa sitten ja samapäivänä posti toi akun
    Hobbykingistä 5000mha 3s1p 25euroa postiin toimitettuna,purin kennot erilleen
    Ja tinasin ne 1s3p nyt on 15ah akku valmiina.valopäätä en ole kerennyt edes aloittamaan vielä,modulit testasin että toimivat ja valokuvio näytti aika leveältä
    Mikä oli jo tiedossakin.akkuloinen on kyllä kivan pieni ja kevyt.
    -mika

  13. #3583
    Liittynyt
    08/2008
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    840
    Valoprojekti valmis, tehty kolmelle kuskille lamput.
    Kypärävalo1 kiiinni kypärässä:

    kypärävalo2 irrallaan, vieressä kypärän sisään tuleva kiinnitin.

    tekniikka: kussakin kaksi tähteen valmiiksi asennettua 4:n ledin sarjaan kytkettyä
    Cree MC-E lediä. Kypärälampuissa Carclon 20deg ja 29deg heijastimet, ohjaustankomallissa kaksi 29deg heijastinta. Ledin käyttöjännite on siis n. 14V.
    Virtälähteenä kaksi RC-auton NiMh-akkua sarjaankytkettynä. Pienessä alumiinipurkissa kummallekin lediyksikölle oma virtakatkaisin ja 700mA vakiovirtasäädin.
    Lampunpesät sorvattu 40mm alumiinitangosta. Kiinnittimet tehty n. 1mm paksusta alumiinilevystä ja ohjaustangon ympäri kiinnitetty panta 8mm alumiinilevystä.
    Ledit ja säätimet Led-Tech:stä n. 260EUR
    Sorvatut lampunpesät 100EUR
    yhteensä n. 420EUR / 6lamppua =70EUR/lamppu.
    Testattu lauantaiyönä Leinola-Niihama-reiteillä (kiitos Kanuunat lapioinnista!). Kypärälamppu näyttää toimivalta, kapeampi valokeila antaa kirkkaan keskialueen ja kantamakin on riittävä. Omassa pyörässä oleva tankovalo on myöskin toimiva, laitoin leveämmät valokeilat molempiin, jottei tangon heilunta aiheuttaisi välkyntää. Valo ei tunnu tietenkään niin kirkkaalta kuin kypärävalo, muttavaloa tulee riittävästi. Kestävyyskin tuli testattua useammallakin sukelluksella hankeen ja kerran jopa kuusipuskaan.
    t. Kari

  14. #3584
    Liittynyt
    05/2000
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    4.224

    Kymysys

    Cool whiteilla saadaan suurimmat lumenit, mutta onkos kukaan kiinnittänyt projekteissaan huomiota valon sävyyn tai värien toistoon? Onko kukaan käyttänyt neutral white-, warm white- tai high cri -ledejä? Jos näitä on harkittu mutta silti päädytty cool whiteen, niin perustelutkin olisi mukava kuulla.

    Googlehaku neutral white -sanaparilla ei ainakaan tuottanut kuin jokusen tuloksen foorumilla, ja niistäkin puolet oli minun itseni kirjoittamia.

  15. #3585
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Esko Katso viesti
    Cool whiteilla saadaan suurimmat lumenit, mutta onkos kukaan kiinnittänyt projekteissaan huomiota valon sävyyn tai värien toistoon?
    Juu, tää asia kiinnostais paljon muakin. Varsinkin siis vertailevat kokemukset siitä miten värisävyt käyttäytyy pimeässä märässä metsässä, lumella, sateella jne.

    Oon kuullu juttuja että tyyliin joskus lämpimät 500 lumenia valaisee paremmin kuin kylmät 800 lumenia, mutta itellä on kokemusta pelkästään viileän sävyisistä ja pelkästään niitä muistaakseni on muillakin näkynyt tuolla lenkeillä.

  16. #3586
    Liittynyt
    01/2009
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    684
    Puhukaa värilämpötiloista, niin on helpompaa.

    Lähellä päivänvaloa oleva 4300K on teoriassa se tehokkain, mutta mä en kyllä oikein tykännyt DSVNI ledin valosta tykännyt, liian kellertävä. En tiedä miksi. Muistuttanee henkisesti liikaa halogeenilampun valoa, silloin ei rasti löydy

    Näkemisessä en eroa huomannut verrattuna kylmempiin väreihin.
    DSXOI:lla oon tyytyväisenä lätkinyt menemään. optimi vois olla SWO mutta niitä on aika nihkeä saada, hyvälaatuisia SXO:ta oon tuosta Saksanmaalta kätevästi saanut.

    SYP on sitten kyllä aika sininen ja siinä huomaa tehon heikkenemisen. olivat virheostoksia, kaikkea protoilua niillä tehty.

    Autokäytössä musta, märkä asfaltti ehkä on se peikko mikä siinä vaatii valkoisen valon mahdollisimman vähällä sinerryksellä jolloin 4300K xenon on pop.


  17. #3587
    Liittynyt
    05/2000
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    4.224

    Viesti

    Tavallisten ledien (CRI 70-80) suurimmat puutteet ovat vaaleansinisissä-sinivihreissä sekä syvän punaisissa sävyissä (jälkimmäinen lähinnä cool- ja neutral -ledeissä). Luonnossa oleellisimmat värit lienevät vihreä ja ruskea.

    Tyypillinen kromaattinen käyrä:


  18. #3588
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Espoo, Perkkaa
    Viestit
    72
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Esko Katso viesti
    Onko kukaan käyttänyt neutral white-, warm white- tai high cri -ledejä?
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kontio Katso viesti
    Puhukaa värilämpötiloista, niin on helpompaa.

    Lähellä päivänvaloa oleva 4300K on teoriassa se tehokkain
    Älkää sekoittako CCT:tä ja CRI:tä. Mikään värilämpötila ei ole hyvä, jos CRI on kovin huono. Hyvällä CRI:llä taas ei ole edes optimaalista värilämpötilaa, koska luonnonvalokin vaihtelee melko paljon aamuruskon n. 5000K:stä pilvisen päivän 6500K:n. 4300K on jo lähempänä kuunvaloa, ja toki erilaisia hehkulamppuja.

    Lisäksi kirkkaimmissa ledeissä ei värilämpötila sano oikein mitään. Esim. Creen uusien S2:n sävy on niin vihreä, ettei se täsmää mitään CCT-skaalan arvoa.

    Makuasioita noi värit on. Itselläni on yksi CW ja yksi NW valo, ehkä se NW on kivempi sisätiloissa, mutta ainakaan talviajossa ei ole kyllä mitään väliä kumpaa käyttää.

  19. #3589
    Liittynyt
    01/2009
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    684
    4300K on jo lähempänä kuunvaloa,
    Onko xenonien ja ledien kelvineissä sitten eroa? (fysiikan lakien mukaan ei kai pitäisi olla, koska kelvin on kelvin eikä muuksi muutu vaikka voissa paistaisi?) Ei mulla ainakaan autossa xenonit kuun värisenä loista...

    edit_ vajaa 5000K on suora auringonvalo tuon alimman taulukon mukaan. 4300K toimii autoillessa ainakin mainiosti, mutta kuten totesin, suunnistaessa en tykännyt.
    Ja joku syy siihenkin kai on miksi kaikki (Audin ja volkkarin ainakin) orkkisxenonit on just 4300K.




  20. #3590
    Liittynyt
    05/2000
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    4.224

    Viesti

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti tpievila Katso viesti
    Älkää sekoittako CCT:tä ja CRI:tä. Mikään värilämpötila ei ole hyvä, jos CRI on kovin huono. Hyvällä CRI:llä taas ei ole edes optimaalista värilämpötilaa, koska luonnonvalokin vaihtelee melko paljon aamuruskon n. 5000K:stä pilvisen päivän 6500K:n. 4300K on jo lähempänä kuunvaloa, ja toki erilaisia hehkulamppuja.

    Lisäksi kirkkaimmissa ledeissä ei värilämpötila sano oikein mitään. Esim. Creen uusien S2:n sävy on niin vihreä, ettei se täsmää mitään CCT-skaalan arvoa.
    Ei sekoiteta, tai ainakaan minä en sekoita. Ja taitaa se ulkovalo vaihdella vähän laajemmaltikin, tyyliin ~2000K-10000K riippuen olosuhteista ja vuorokaudenajasta. Keskipäivän luonnonvalo tosiaan siinä 5000K tienoilla ja sitä tekisi mieli suosia.

    Nuo hyvän sävyntoiston (high cri) ledit ovat vain aika harvinaisia. Lämpimän valkoisina (3000K ympäristöstä) niitä löytyy, mutta se tekee sävyt keltaisiksi. Kuten hehkulampun valo. Ja on tietysti myös kaikkein huonoin lumenien suhteen. Lähempänä päivänvaloa olevia ledejä löytyy SSC:ltä, Nichialta ja Stanleyltä. Mutta kaikkia on vaikea saada mistään (luonnollisesti se valotehokin on tavallisia ledejä huonompi, mutta jos teho on kuitenkin parhaimmillaan ~70lm/W niin ei se nyt aivan surkea ole). SSC:n ledien valo vain on vissiin kirjavaa, Nichia on kieltänyt tuotteidensa vähittäismyynnin, ja Stanleyt ovat pienitehoisia (1W ledejä) ja kalliita.

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti tpievila Katso viesti
    Makuasioita noi värit on. Itselläni on yksi CW ja yksi NW valo, ehkä se NW on kivempi sisätiloissa, mutta ainakaan talviajossa ei ole kyllä mitään väliä kumpaa käyttää.
    Mielenkiintoista. Mitä olen lukenut, niin ennemminkin mielipiteet ovat olleet toisenlaiset. Että urbaaniin ympäristöön CW on ok, mutta luontoon mieluummin NW. Omat kokemukset ovat vielä sen verran ohuet, etten osaa sen kummemmin vertailla.

    edit: Vastailun ohessa tuli touhuttua vähän sapuskaakin, ja nähtävästi kontio ehti linkkata väliin luonnonvalon CCT:stä kertovan kuvaajan.

  21. #3591
    Liittynyt
    05/2000
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    4.224

    Viesti

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kontio Katso viesti
    Onko xenonien ja ledien kelvineissä sitten eroa? (fysiikan lakien mukaan ei kai pitäisi olla, koska kelvin on kelvin eikä muuksi muutu vaikka voissa paistaisi?) Ei mulla ainakaan autossa xenonit kuun värisenä loista...
    Kelvin on kelvin joo. Ja vaihtelee se kuun valokin, jos vertaa lähellä horisonttia illalla mollottavaa kellertävää kuuta ja nyt yöaikaan pilvettömältä taivaalta katsonutta valkoista kuuta. Mutta kelvinit eivät vielä kerro mistä aallonpituuksista valo koostuu. Ideaalitapauksessa tietysti kaikista melko tasaisesti (jolloin sävytkin toistuvat hyvin), mutta kun katsot esim. tuota aiemmin linkittämääni ledien toistokäyrää, niin se on aika kaukana tasaisesta.

  22. #3592
    Liittynyt
    08/2008
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    840
    Nuo meidän tekemät olivat cool white Led-tech:n merkintöjen mukaan, tilauskoodi oli tämä: MCE4WT-A2-WG-M0. Lumisessa metsässä kirkkaalla kelillä vaikuttivat mukavilta. Valinta perusteena oli tylysti lumenimäärä. Lämminsävyiset saattaisivat olla toimivammat sumuisessa kelissä. Muutama vuosi sitten kun olin ostamassa silmälaseja jotta autoa ajaessa heijastukset eivät aiheuttaisi ongelmia, optikko suositteli oransseja (=ruskeita) lievästi tummennettuja laseja. Perustelu oli, että ne poistavat sinisen valon, joka taittuu silmässä epätarkimmin ja on lisäksi usein korostuneena esim. valon heijastuessa vedestä.
    kerran ostin autoon sinisävyiset h4-polttimot, valo tuntui aluksi kirkkaalta, mutta jonkin ajan kuluttua huomasin ettei tie erottunut yhtä selvästi kuin perinteisillä h4:lla.

  23. #3593
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Espoo, Perkkaa
    Viestit
    72
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kontio Katso viesti
    Onko xenonien ja ledien kelvineissä sitten eroa? (fysiikan lakien mukaan ei kai pitäisi olla, koska kelvin on kelvin eikä muuksi muutu vaikka voissa paistaisi?)
    Onhan niissä eroa. Kelvinit puhuttaessa väristä tarkoittavat mustan kappaleen säteilyä. Eli jos lämmität ideaalista onteloa 5000K lämpötilaan niin se antaa 5000K valoa. Mutta kun ledi ei toimi lämmittämällä, joten niille annetut arvot ovat enemmän tai vähemmän viitteellisiä. Näitä käytetään lähinnä, koska lamput ovat perinteisesti toteutettu lämmittämällä metallia, joka on melko hyvä likiarvo mustasta kappaleesta.

    Kuten onkin mainittu, ainut oikea tapa olisi katsoa kunkin valon spektrikäppyrää ja verrata omaan ideaaliinsa.

  24. #3594
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Espoo, Perkkaa
    Viestit
    72
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Esko Katso viesti
    Mielenkiintoista. Mitä olen lukenut, niin ennemminkin mielipiteet ovat olleet toisenlaiset. Että urbaaniin ympäristöön CW on ok, mutta luontoon mieluummin NW. Omat kokemukset ovat vielä sen verran ohuet, etten osaa sen kummemmin vertailla.
    Urbaanistihan minä ajelenkin. Mutta sisätilavertailussa kirkkaan ledilampun valovoima kyllä kompensoi kaiken mahdollisen värisävytappion hehkulangalliselle lampulle niin tehokkaasti, etten oikeasti osaa sanoa oisko yhtä monta lumenia eri spektrillä sitten parempi vai ei.

    Milloinkahan joku CPF:llä alkaisi tehdä valolaatikkokokeita vaikkapa villakangastakilla ja windstopperilla, jotka ovat täällä päin melko yleinen valoa tehokkaasti imevä "maastoeste" kotiin polkiessa .

  25. #3595
    Liittynyt
    03/2010
    Viestit
    254
    Öö tota, mikä musta kappale kestää 5000K lämpöä, eli onko tämä värilämpotilajuttu perua hehkulamppuajoilta?

  26. #3596
    Liittynyt
    02/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    1.217
    Värilämpötila kuvaa valon sävyä, ei lämpötilaa.



  27. #3597
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Akkumies Katso viesti
    Öö tota, mikä musta kappale kestää 5000K lämpöä, eli onko tämä värilämpotilajuttu perua hehkulamppuajoilta?
    Älä ota niin kirjaimellisesti.
    Kyllä se kappale saa olla sulaa mönjääkin kun puhutaan lämpösäteilyn spektristä. Eikä sitä "mustaa kappaletta" ole oikeasti missään olemassa. Se on teoreettinen yksinkertaistus.

  28. #3598
    Liittynyt
    01/2007
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.046
    Tervetuloa opiskelemaan säteilylämmönsiirtoa
    Loppukiri alkaa sadan kilometrin jälkeen.

  29. #3599
    Liittynyt
    08/2008
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    840
    tässä on Creen MC-E ledien jakautumakäyrät, sininen=cool white, vihreä=neutral white ja punainen=warm white. tästä näkee vain mille aallonpituksille teho jakautuu.

    Ledien lumenit ovat likimain suhteessa Cool:neutrel:warm = 100%:85%:70%.
    KJP muokkasi tätä : 23.02.2011 at 23.08 Syy: virheellistä tietoa poistettu...

  30. #3600
    Liittynyt
    05/2000
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    4.224

    Viesti

    Vähän epätieteellistä joo, ja pitäisiköhän kuitenkin skaalata käyrien alle jäävän pinta-alan mukaan tjsp...

    Ohessa Nichian high cri -ledien käyrä sekä tarkempi informaatio eri värien sävyntoistosta (perinteinen CRI on käsittääkseni värinäytteillä R1-R8 saatujen tulosten keskiarvo, tjsp.)


Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •