GiantFillariElectrobikeHepha
Sivu 3 / 7 EnsimmäinenEnsimmäinen 1 2 3 4 5 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 61 - 90 / 188

Aihe: Oikea runkokoko!

  1. #61
    Liittynyt
    05/2010
    Paikkakunta
    Malaga, Spain
    Viestit
    454
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Sakari Kyrö Katso viesti
    ps2. Monien ranskalaisten pyöräkauppiaiden nopea tapa saada oikea vaakaputken pituus on [sisäsauma x 0,67 = Vaakaputken suositeltu pituus].
    toimii! _b

    mutta nyt kadotin juonen tuossa linjan mittaamisessa. Ei tajuu.
    "Sun elämä on kuin katsoisi hidastettua junaturmaa"

    www.pauliinapohtii.blogspot.com

  2. #62
    Liittynyt
    02/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    1.217
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Sakari Kyrö Katso viesti
    ...Aloin miettimään onko aikaisemmin linkittämäni kaavan uusin versio kovinkin erilainen kuin aikaisemmin. Pistin weightweenies-foorumille kysymyksen Beatnikille joustavuuden vaikutuksen puutteesta. Saa nähdä mitä vastaa. Muutenkaan en mielestäni aikaisemmin saanut samoja tuloksia kuin uusimmalla versiolla...
    Joo, ei ota laskuri huomioon ollenkaan notkeutta, joka on yksi oleellinen tekijä määriteltäessä satulan/stongan välistä korkeuseroa. Kysy samalla miksi laskuri antaa kampien pituudeksi esim. 172 cm /eikä mm)



  3. #63
    Liittynyt
    02/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    1.217
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Polla Katso viesti
    toimii! _b

    mutta nyt kadotin juonen tuossa linjan mittaamisessa. Ei tajuu.
    Siis polvilinjan mittaamisessako?

    1. Istu satulassa ja hae normaali ajoasento. Pistä pyörä vaikka traineriin kiinni ja aja hetki.
    2. Siirrä oikeanpuoleinen (tai toinen) kampi vaakasuoraan asentoon siten, että kampi osoittaa eteenpäin. Pidä siinä. Älä liiku satulassa.
    3. Ota luotilanka (saa vaikka Hong Kongista muutamalla eurolla) ja laita siinä olevan narun yläpää polvilumpiosi sivuun, hieman lumpion etupinnasta taakse.
    4. Laske luotilangan paino alas koskettamaan polkimessa kiinni olevaa ajokenkääsi (kenkään voi jo ennaltakäsin laittaa pienen merkin osoittamaan poljinakselin keskikohtaa; tussilla pieni täppä, teipinpala...)
    5. Luotilangan painon kärki tulisi olla polkimen poljinakselin keskellä. Jos ei ole, niin siirrä satulaa tarvittavaan suuntaan.

    Siinä koko homma. Nyt polvikulmasi on kohdallaan. Joissain ohjeissa mitataan tuo polvilinja lumpion edestä ja joissain kuvaamallani tavalla lumpion sivusta. Jos mittaa lumpion edestä, niin satula jää hieman taaemmaksi.
    PHI muokkasi tätä : 03.02.2011 at 00.57



  4. #64
    Liittynyt
    02/2011
    Paikkakunta
    Kuopio
    Viestit
    103

    Help

    Jos runko on liian iso niin pystyykö jostain tilaamaan pienemmän rungon, siis pelkän rungon? Onkohan ees pelkkiä runkoja saatavana trek 7.3 fx disc malliin ja jos on niin mistä niitä saa? Ja paljonkohan kustantaa? En löytäny kun koitin ettiä. Jos joku viisaampi osais vastata

  5. #65
    di luca Guest
    Toki saa pelkkiä runkoja, mutta ne ovat suhteessa kalliita koko pyörään. Niitä kannattaa hommata lähinnä, kun on itsellä osat. Tapauksessasi vaihtaisin koko pyörän pienempään. Meillä paikallinen liike ainakin hyvittää vaihdossa ihan hyvin tai myyt entisen. Edullisimmin (ja monesti ainoa mahdollisuuskin) saanet pelkän rungon jostain nettikaupasta.

  6. #66
    di luca Guest
    http://www.cyclingtipsblog.com/2010/...-bike-fitting/

    Tässä lopullinen ratkaisu, ei ole vaikee. Tosin mulla ei ainakaan pidä paikkaansa nykyajoasentoon lähellekään.
    Tuo Competitive c:n laskuri muuten antaa meikäläiselle melko nykymitat paitsi satulassa ois jopa laskun varaa... Pyörän koko on kohillaan. Tuo laskuri huomioi persjalkasuuden selkeesti.

  7. #67
    Liittynyt
    09/1999
    Paikkakunta
    Uantaa
    Viestit
    10.324
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti di luca Katso viesti
    http://www.cyclingtipsblog.com/2010/...-bike-fitting/

    Tässä lopullinen ratkaisu, ei ole vaikee. Tosin mulla ei ainakaan pidä paikkaansa nykyajoasentoon lähellekään.
    Tuohan toimii vain huhtikuun alussa kun viilaillaan ajopelejä kesäkuntoon. Tosin klossien asentoon pitäisi saada joku yhtä toimiva systeemi.

  8. #68
    brewster Guest
    Tuossa samassa Kadens lehdessä oli mainintaa klossien sijoituksesta. Siinä sanottiin että on perusteltua sijoittaa ne paljon taaemmaksi kuin nykyisillä suosituksilla olisi. Liittyy muistaaksni siihen että loppujen lopuksi pyörittämistekniikka ei oikeasti toimi niinkuin ajatellaan vaan suurin voima polkemisesaa tuotetaan kuitenkin poljinkierroksen alaspäinpainamisvaiheessa. Tämä huomioiden kolossien tulisi olla aika takana.

  9. #69
    Liittynyt
    10/2009
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.878
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti PHI Katso viesti
    3. Ota luotilanka (saa vaikka Hong Kongista muutamalla eurolla) ja laita siinä olevan narun yläpää polvilumpiosi sivuun, hieman lumpion etupinnasta taakse.
    4. Laske luotilangan paino alas koskettamaan polkimessa kiinni olevaa ajokenkääsi (kenkään voi jo ennaltakäsin laittaa pienen merkin osoittamaan poljinakselin keskikohtaa; tussilla pieni täppä, teipinpala...)
    5. Luotilangan painon kärki tulisi olla polkimen poljinakselin keskellä. Jos ei ole, niin siirrä satulaa tarvittavaan suuntaan.
    Muistinpahan viimeinkin mitata tuon. Ihan hollillaan on, joten ei tarvitse siirtää poljinakseleita mihinkään suuntaan .

    Oman luotilankani tein pätkästä tummaa ompelulankaa kiinnittämällä sen kumpaankin päähän pienen metalliprikan. Aikaa rakentamiseen meni lähes minuutin verran, eli nopeampaa kuin lähimmässä honkkarissa pistäytyminen.
    Speksien sattuessa kohdalle ajetaan speksien mukaisesti. Sateen sattuessa kastutaan.

  10. #70
    Liittynyt
    02/2011
    Paikkakunta
    Kuopio
    Viestit
    103
    Myykö pyöräliikkeet yleensä käytettyjä? Mietin onnistusko liikkeen kautta sellanen päikseenvaihto käytetystä käytettyyn? Jos joku tietää kuopiosta hyviä liikkeitä niin saapi ehdottaa.

  11. #71
    Liittynyt
    04/2010
    Paikkakunta
    Kuopio
    Viestit
    211
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti dolbydin Katso viesti
    Myykö pyöräliikkeet yleensä käytettyjä? Mietin onnistusko liikkeen kautta sellanen päikseenvaihto käytetystä käytettyyn? Jos joku tietää kuopiosta hyviä liikkeitä niin saapi ehdottaa.

    Etköhän sä joudu väliä maksamaan jokatapauksessa. Hyviä pyöräliikkeitä kuopiossa on ainakin puijon pyöräpiste ja bikeplanet. En muista onko juuri heillä käytettyjä mutta kannattaa kysäistä.

  12. #72
    di luca Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti dolbydin Katso viesti
    Myykö pyöräliikkeet yleensä käytettyjä? Mietin onnistusko liikkeen kautta sellanen päikseenvaihto käytetystä käytettyyn? Jos joku tietää kuopiosta hyviä liikkeitä niin saapi ehdottaa.
    Päikseen vaihto ei varmaan onnistu, pitäähän kauppiaankin elää. Iisalmessa Pyöräpoijissa vaihdot onnistuu ja siellä on ykx 55 cm Scorpion käytettynä, jos käy/kiinnostaa. Ei ole mainos, olen vaan asiakas.

  13. #73
    Liittynyt
    02/2011
    Paikkakunta
    Kuopio
    Viestit
    103
    Pitääkin sitten käyä liikkeitä kiertelemässä ja kysellä =) Onpahan nyt ees joku pyörä alla vaikka sitten vähän iso, parempi kun ei mitään =S Maksoin pyörästä 60e + annoin vanhan läppärin joka oli itselleni joutava, onko paha? Ei haittaa jos väliäkin joutuu maksamaan jos sopivampi löytyy, ajellaan tuolla siihen asti.

  14. #74
    A.A Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Sakari Kyrö Katso viesti
    ps2. Monien ranskalaisten pyöräkauppiaiden nopea tapa saada oikea vaakaputken pituus on [sisäsauma x 0,67 = Vaakaputken suositeltu pituus].
    Taidan ajaa 6cm liian lyhyellä pyörällä...

  15. #75
    di luca Guest
    Tuo on muuten sama kaava, jolla lasketaan c-t korkeus. Siis, jos pyörä on 1:1 korkeus ja vaaka, niin tuo kaava on ihan ok ja kuski sopusuhtanen. Persjalkasuutta tai lyhytselkäsyyttä tuo ei huomioi. Mutta esim. meikäläinen saa pidemällä stemillä ajo-asennon tuollakin mitalla.

  16. #76
    Liittynyt
    02/2011
    Paikkakunta
    Kuopio
    Viestit
    103
    Mulle ehdotettiin vaihtoa Gary fisher kaitai pyörään (levyjarruilla), ja siinä on 15" runko. Väliä pitää maksaa. Ja itselläni oli siis nyt tämä Trek 7.3 fx disc. Kiinnostaa tietää onko tuo pyörä vähintään yhtä hyvä kun tuo Trek, vai kumpi vie voiton? Vähän epäilyttää tuo fisherin joustokeula... helppp!

  17. #77
    Liittynyt
    08/2009
    Paikkakunta
    Lago di Lahti
    Viestit
    1.108
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti dolbydin Katso viesti
    Mulle ehdotettiin vaihtoa Gary fisher kaitai pyörään (levyjarruilla), ja siinä on 15" runko. Väliä pitää maksaa. Ja itselläni oli siis nyt tämä Trek 7.3 fx disc.
    Tämä ketju on sisältänyt lähinnä teoreettista keskustelua siitä mikä maantiepyörän runkolaskuri on toimivin tai paras tapa laskea rungon koko.
    Hybridipyörän etsimisestä on varmasti parempiakin ketjuja: http://lmgtfy.com/?q=hybridi+site%3Afillarifoorumi.fi

  18. #78
    Liittynyt
    02/2011
    Paikkakunta
    Kuopio
    Viestit
    103
    Nyt pääsin tarkemmin mittailemaan pyörää. Tuon linkin kautta missä oli näytetty ne sopivat mitat, niin kaikki muut on oikeestaan aikalailla kohilleen mutta se vaakaputki on liian ylhäällä jos seisoo satulan eessä. Mutta onko sillä suurinta merkitystä jos kaikki muu on kohilleen siellä satulan päällä? Kun eihän sitä ajon aikana tuu satulan eessä seistyä? Neuvokaa taas viisaammat

  19. #79
    A.A Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti PHI Katso viesti
    Joo, ei ota laskuri huomioon ollenkaan notkeutta, joka on yksi oleellinen tekijä määriteltäessä satulan/stongan välistä korkeuseroa.
    Nimenomaan yksi. Jalat suorana kurottaessa lattiaa seistessä sormenpäät on noi 7cm polvilumpion alla. Eli notkeus on rautakangen luokkaa. Satulan ja stongan välinen korkeusero silti 15cm.

  20. #80
    di luca Guest
    Juu tuossa tärkeenä elementtinä myös raajojen pituus: mulla menee melkein kämmenet lattiaan ja ero satula-tanko 5-6 cm.

  21. #81
    A.A Guest
    Ja tästä raajojen pituus/vartalon erilaiset mittasuhteet PHI ja A:A tietävät jotain.

  22. #82
    Raijkaard Guest
    Mulle ei ole ihan valjennut, mitä toi sormetlattiaan-testi oikein pyöränmitoissa tarkoittaa. Kireissä takareisissähän se tietty tuntuu, mutta lyhytjalkainen vetää kireillä reisilläkin rystyset lattiaan. Ei kellään ole niin kireitä reiskoja, etteikö ajoasentoon pääsisi ja ajoasennossa ei koskaan ajeta polvi suorana. En ole jaksanut kattoa laskeeko toi ekselikaavio jotain arvoja kehonmittojen ja tuon taivutuksen avulla, joita sitten peilaa pyöränmittoihin. Muuten tuolla ei ole mun mielestä minkään valtakunnan merkitystä.

  23. #83
    Liittynyt
    02/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    1.217
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti A.A Katso viesti
    Ja tästä raajojen pituus/vartalon erilaiset mittasuhteet PHI ja A:A tietävät jotain.
    Clyde kuittaa



  24. #84
    Liittynyt
    10/2008
    Paikkakunta
    Hellsinki
    Viestit
    52
    Ihan en allekirjoita tuota S.K:n linkin mitoitusta, antoi mulle 2 cm eri mitan satulan kärjestä keskiöön mitassa verrattuna Comp.Cyc:iin, sekä siihen mitä olen käyttänyt menestyksellisesti kohta pari vuotta.
    "Life is shit, and then you fucking die" - Ozzy Osbourne

  25. #85
    Olenkohan hieman vammainen jos olen 182 pitkä ja jalan sisämitta on 90 cm? Minkä tässä esim. Surlyn cyclo-crossista tietää valita kun "ohjeistukset" sanovat että satulaputken pituus olisi 58 cm ja yläputken 54 cm... Onkohan 56 cm ihan metsään kun olisi sopiva kompromissi noiden väliltä?

  26. #86
    di luca Guest
    Sinun on etsittävä runkoa, jossa on nuo mittasuhteet ja käytettävä noemaalia lyhempää stemmiä lisämausteeksi. Esim. Ridley on kait tuommen merkki. Tärkeintä on löytää oikean mallinen runko, ei oikean merkkinen. Eli kannattaaa vertailla geometrioita ennen pyörän ostoa. Muuten satulaputken kulma myös vaikuttaa. 1 aste=1cm suuntaansa. Mulle persjaklasena Cervelon geo on hyvä, kun matala suhteessa pituuteen.

  27. #87
    A.A Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Raijkaard Katso viesti
    Mulle ei ole ihan valjennut, mitä toi sormetlattiaan-testi oikein pyöränmitoissa tarkoittaa. Kireissä takareisissähän se tietty tuntuu, mutta lyhytjalkainen vetää kireillä reisilläkin rystyset lattiaan. Ei kellään ole niin kireitä reiskoja, etteikö ajoasentoon pääsisi ja ajoasennossa ei koskaan ajeta polvi suorana. En ole jaksanut kattoa laskeeko toi ekselikaavio jotain arvoja kehonmittojen ja tuon taivutuksen avulla, joita sitten peilaa pyöränmittoihin. Muuten tuolla ei ole mun mielestä minkään valtakunnan merkitystä.
    Olet asian ytimessä.

  28. #88
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti di luca Katso viesti
    Sinun on etsittävä runkoa, jossa on nuo mittasuhteet ja käytettävä noemaalia lyhempää stemmiä lisämausteeksi. Esim. Ridley on kait tuommen merkki. Tärkeintä on löytää oikean mallinen runko, ei oikean merkkinen. Eli kannattaaa vertailla geometrioita ennen pyörän ostoa. Muuten satulaputken kulma myös vaikuttaa. 1 aste=1cm suuntaansa. Mulle persjaklasena Cervelon geo on hyvä, kun matala suhteessa pituuteen.
    Jees, uskottava kai se sitten on. Focukset näyttäisivät muuten olevan vielä lyhyempiä kuin Ridleyt, ja niitä löytää koeajoonkin hieman Ridleytä helpommin täältä Tampereen seudultakin.

  29. #89
    A.A Guest
    Valitset sen rungon vaakaputken pituuden ja emäputken korkeuden mukaan. Satulaa on kaikkein helpoin nostaa tai laskea sen muutaman sentin. Jos vielä otat noihin mukaan satulakulman, niin saat jo täydellisen. Mitä väliä sillä on onko se pystyputki 54 vai 56 senttinen, varsinkin kun on ainakin kolme tapa mitata ja ilmoittaa se. Vaakaputken pituus ja stemmin pituus normaali niin yletät ohjaamoon, ja emäputki niin lyhyt että saat tangon riittävän alas. Kyllä ne muut mitat tulee siinä mukana.

  30. #90
    Liittynyt
    09/2010
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    52
    Tuossapa näkyy olevan vielä yksi kokolaskuri, tosin se liittyy berliiniläisen pyöräkaupan teräsrunkotarjontaan:
    http://www.merileth.com/size-en.htm

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •