HephaGarminGiantElectrobike
Sivu 8 / 16 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 6 7 8 9 10 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 211 - 240 / 461

Aihe: Ammattilaispyöräilijöiden nousutietoja (aika, km/h, VAM, W, W/kg etc.)

  1. #211
    Liittynyt
    10/2008
    Paikkakunta
    Pelto-Helsinki
    Viestit
    1.218
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti vetooo Katso viesti
    Ferrarin kaavassa lasketaan nimenomaan pelkästään tuo W/kg -lukema. Ajajan paino on tiedettävä itse. Ajajan paino * W/kg -lukema = W -määrä. Eikö tämä luonnistui? Eli kerrotaan ajajan paino ja W/kg -lukema ja saadaan lopullinen keskiteho.
    Olenko oikeassa, kun käsitin että kaavalla lasketaan montako wattia / kuskin kilo on kuski on jo tuottanut nousun aikana. Jos kaavan tuloksen avulla keskitehoa laskettaessa siihen otetaan pyörän massa mukaan, niin teeskennellään, että pyörän 7 kiloakin tuottivat watteja nousun aikana. Silloin keskiteholukemasta tulisi virheellinen. Kaava on siis säädetty arvioimaan vain yhdellä lihakilolla tuotettua tehoa. Se ei tietenkään ole matemaattisen täydellinen, mutta ilmeisesti aika lähellä, koska ainakin tässä tapauksessa mittausdata vastaa laskennallista. Tarkoitushan koko hommalla tietysti on, että kaavalla lasketut tehot ovat toistensa kanssa vertailukelpoisia.
    Hylkylistalla: Mikrometri, Oatmeal Stout, kivimaa, IncBuff

    "Asiatonta. Kaverin itse laatima julkinen hylkylista kertoo jo paljon."

  2. #212
    Liittynyt
    10/2008
    Paikkakunta
    Hellsinki
    Viestit
    52
    Olen postannut tämän viestin viime keväänä tuonne Giro-ketjuun http://www.fillarifoorumi.fi/forum/s...44#post1408544

    Laitetaanpa tähänkin se, koska tästä on mielestäni kysymys Ferrarin kaavassa:

    __________________________________________________ _____________

    Ei sinänsä kuulune tähän ketjuun, mutta VAM laskelmathan ovat riippumattomia paketin (paketti = kuski + kilkkeet) painosta. Jos paino tiedetään, saadaan keskiteho laskettua helposti.

    VAM laskelma olettaa, että kuski tuottaa mäen keskijyrkyydestä riippuvalla hyötysuhteella tehoa, jolla tekee työtä nostaen pakettinsa massan potentiaalienergiaa tietyssä ajassa.

    Eli: mgh = cPt, josta saadaan

    gh/tc = P/m

    g = 9.81 m/s2, h = nostokorkeus, m = paketin massa, P = keskiteho ja t = aika, c= hyötysuhde.

    Hyötysuhde 11% nousussa on 0.847, 6% nousussa 0.709 (http://www.53x12.com/do/show?page=article&id=74)

    Eli kun tunnetaan nostokorkeus, aika ja jyrkkyys, saadaan laskettua VAM, josta saadaan keskiteho/kilo, oli paketti sitten 60 kg tai 120 kg.

    __________________________________________________ _____________

    Tuo kaavahan perustuu ihan normifysiikkaan, eli potentiaalienergian muutokseen tarvittavaan työhön. Ainoa kohta, jossa teoriassa voisi olla otettuna erikseen huomioon kuskin paino ja pyörän paino, olisi tuo kerroin c. Tällöin kaava toimisi oikein ainoastaan tietylle kuski/paketti suhteelle, esim. 63 kg /70 kg. En tiedä, onko näin, pitäisi varmaan kysyä tohtorilta iteeltään.
    "Life is shit, and then you fucking die" - Ozzy Osbourne

  3. #213
    Alpe d'Huez'n syvällisempi nousutietoprojekti

    Tutkimusduuni tehdään seuraavalla tavalla:

    - Alpe d'Huez'n lähtöpaikaksi katsotaan Sarennes ja tarkemmin se vasemmalle kääntyvä mutka.
    - Alpe d'Huez'n maalipaikaksi katsotaan hotelli Le Chaix'n tuntumassa aukeava leveämpi kadunosa.
    - Neulansilmämutkia on yhteensä 21. Selvitettäviä asioita 21 mutkasta: etäisyys nousun lähtöpaikasta ja korkeusero.
    - Tarpeen vaatiessa muitakin helpottavia kiintopisteitä voidaan käyttää hyödyksi.
    - Alpe d'Huez'n neulansilmämutkat on numeroitu 21:stä 1:een. Numerot juoksevat alaspäin (21, 20, 19 ...).
    - Alpe d'Huez'n kokonaispituudesta on lukemattomia eri versioita. ASO ilmoittaa sen 13,8 km:ksi, mutta suorittamani mittaustyön mukaan se on 13,70 km.
    - Kaikkiin em. asioihin pyritään löytämään jonkinlainen vastus. Katsotaan mitä tästä tulee. Ainakin edessä on kiinnostava urakka.

    PHP-koodi:
    RANSKAN YMPÄRIAJO 199510. ETAPPILA PLAGNE ALPE D'HUEZ, 162,5 km

                PANTANI    INDURAIN    ero
    LÄHTÖ        0.00       0.00      +0.00
    MUTKA 21     2.16       2.16      +0.00
    MUTKA 20     4.12       x.xx      +x.xx
    MUTKA 19     4.43       5.10      +0.27
    MUTKA 18     5.26       x.xx      +x.xx
    MUTKA 17     6.32       x.xx      +x.xx
    MUTKA 16     7.10       x.xx      +x.xx
    MUTKA 15     8.47       x.xx      +x.xx
    MUTKA 14     9.40      xx.xx      +x.xx
    MUTKA 13    11.41      xx.xx      +x.xx
    MUTKA 12    12.59      14.25      +1.26
    MUTKA 11    xx.xx      xx.xx      +x.xx
    MUTKA 10    15.48      xx.xx      +x.xx
    MUTKA  9    xx.xx      xx.xx      +x.xx
    MUTKA  8    xx.xx      20.45      +x.xx
    MUTKA  7    xx.xx      xx.xx      +x.xx
    MUTKA  6    xx.xx      25.12      +x.xx
    MUTKA  5    xx.xx      26.32      +x.xx
    MUTKA  4    xx.xx      27.15      +x.xx
    MUTKA  3    xx.xx      xx.xx      +x.xx
    MUTKA  2    30.02      31.34      +1.32
    MUTKA  1    xx.xx      xx.xx      +x.xx
    MAALI       36.50      38.14      +1.24 
    PHP-koodi:
    RANSKAN YMPÄRIAJO 199713. ETAPPISTETIENNE ALPE D'HUEZ, 203,5 km

                PANTANI    ULLRICH     ero
    LÄHTÖ        0.00       0.00      +0.00
    MUTKA 21     2.02       2.02      +0.00
    MUTKA 20     4.03       4.03      +0.00
    MUTKA 19     4.32       4.32      +0.00
    MUTKA 18     5.13       5.13      +0.00
    MUTKA 17     6.19       6.19      +0.00
    MUTKA 16     7.32       7.32      +0.00
    MUTKA 15     8.35       8.35      +0.00
    MUTKA 14     x.xx       x.xx      +x.xx
    MUTKA 13    11.30      11.30      +0.00
    MUTKA 12    12.50      12.52      +0.02
    MUTKA 11    14.04      14.13      +0.09
    MUTKA 10    15.37      xx.xx      +x.xx
    MUTKA  9    17.11      xx.xx      +x.xx
    MUTKA  8    xx.xx      xx.xx      +x.xx
    MUTKA  7    20.31      xx.xx      +x.xx
    MUTKA  6    23.42      24.09      +0.17
    MUTKA  5    25.39      xx.xx      +x.xx
    MUTKA  4    xx.xx      xx.xx      +x.xx
    MUTKA  3    28.45      xx.xx      +x.xx
    MUTKA  2    xx.xx      30.43      +x.xx
    MUTKA  1    xx.xx      xx.xx      +x.xx
    MAALI       36.55      37.42      +0.47 
    PHP-koodi:
    RANSKAN YMPÄRIAJO 200110. ETAPPIAIX LES BAINS ALPE D'HUEZ, 209 km
     
                ARMSTRONG  ULLRICH     ero
     LÄHTÖ       0.00       0.00      +0.00
     MUTKA 21    2.07       2.07      +0.00
     MUTKA 20    x.xx       x.xx      +x.xx
     MUTKA 19    4.35       5.01      +0.26
     MUTKA 18    5.19       5.53      +0.34
     MUTKA 17    x.xx       x.xx      +x.xx
     MUTKA 16    x.xx       x.xx      +x.xx
     MUTKA 15    x.xx       x.xx      +x.xx
     MUTKA 14    9.34      xx.xx      +x.xx
     MUTKA 13   xx.xx      12.53      +x.xx
     MUTKA 12   xx.xx      14.23      +x.xx
     MUTKA 11   xx.xx      15.44      +x.xx
     MUTKA 10   xx.xx      xx.xx      +x.xx
     MUTKA  9   17.39      19.09      +1.30
     MUTKA  8   xx.xx      xx.xx      +x.xx
     MUTKA  7   21.01      22.43      +1.42
     MUTKA  6   xx.xx      25.59      +x.xx
     MUTKA  5   25.39      xx.xx      +x.xx
     MUTKA  4   27.00      28.51      +1.51
     MUTKA  3   xx.xx      xx.xx      +x.xx
     MUTKA  2   xx.xx      xx.xx      +x.xx
     MUTKA  1   32.29      xx.xx      +x.xx
     MAALI      38.05      40.04      +1.59 
    PHP-koodi:
    RANSKAN YMPÄRIAJO 20038. ETAPPISALLANCHES ALPE D'HUEZ, 219 km

                MAYO      ARMSTRONG    ero
    LÄHTÖ        0.00       0.00      +0.00
    MUTKA 21     x.xx       x.xx      +x.xx
    MUTKA 20     x.xx       x.xx      +x.xx
    MUTKA 19     4.49       4.49      +0.00
    MUTKA 18     5.48       5.48      +0.00
    MUTKA 17     x.xx       x.xx      +x.xx
    MUTKA 16     7.42       7.42      +0.00
    MUTKA 15     9.32       9.32      +0.00
    MUTKA 14    10.29      10.29      +0.00
    MUTKA 13    12.40      12.40      +0.00
    MUTKA 12    14.01      14.11      +0.10
    MUTKA 11    15.17      15.41      +0.24
    MUTKA 10    16.53      17.32      +0.39
    MUTKA  9    xx.xx      19.26      +x.xx
    MUTKA  8    20.25      xx.xx      +x.xx
    MUTKA  7    xx.xx      23.18      +x.xx
    MUTKA  6    25.12      26.56      +1.44
    MUTKA  5    xx.xx      28.17      +x.xx
    MUTKA  4    xx.xx      29.44      +x.xx
    MUTKA  3    xx.xx      32.20      +x.xx
    MUTKA  2    31.51      33.57      +2.06
    MUTKA  1    xx.xx      35.38      +x.xx
    MAALI       39.09      41.21      +2.12 
    PHP-koodi:
    RANSKAN YMPÄRIAJO 200615. ETAPPIGAP ALPE D'HUEZ, 187 km

                LANDIS & KLÖDEN
    LÄHTÖ        0.00
    MUTKA 21     x.xx
    MUTKA 20     4.19
    MUTKA 19     4.45
    MUTKA 18     5.31
    MUTKA 17     x.xx
    MUTKA 16     x.xx
    MUTKA 15     9.03
    MUTKA 14     x.xx
    MUTKA 13    xx.xx
    MUTKA 12    13.32
    MUTKA 11    14.54
    MUTKA 10    xx.xx
    MUTKA  9    18.13
    MUTKA  8    xx.xx
    MUTKA  7    xx.xx
    MUTKA  6    25.21
    MUTKA  5    26.47
    MUTKA  4    27.55
    MUTKA  3    30.40
    MUTKA  2    xx.xx
    MUTKA  1    xx.xx
    MAALI       38.36 
    PHP-koodi:
    RANSKAN YMPÄRIAJO 200817. ETAPPIEMBRUN ALPE D'HUEZ. 210,5 km

                SASTRE     EVANS       ero
    LÄHTÖ        0.00       0.00      +0.00
    MUTKA 21     2.04       2.09      +0.05
    MUTKA 20     4.16       4.26      +0.10
    MUTKA 19     x.xx       5.00      +x.xx
    MUTKA 18     5.36       5.52      +0.16
    MUTKA 17    xx.xx       7.07      +x.xx
    MUTKA 16    xx.xx       7.49      +x.xx
    MUTKA 15    xx.xx       9.35      +x.xx
    MUTKA 14    xx.xx      xx.xx      +x.xx
    MUTKA 13    xx.xx      12.56      +x.xx
    MUTKA 12    xx.xx      14.30      +x.xx
    MUTKA 11    xx.xx      16.04      +x.xx
    MUTKA 10    xx.xx      17.50      +x.xx
    MUTKA  9    xx.xx      19.34      +x.xx
    MUTKA  8    xx.xx      21.52      +x.xx
    MUTKA  7    21.55      23.25      +1.30
    MUTKA  6    xx.xx      27.17      +x.xx
    MUTKA  5    xx.xx      28.45      +x.xx
    MUTKA  4    xx.xx      30.04      +x.xx
    MUTKA  3    xx.xx      32.59      +x.xx
    MUTKA  2    xx.xx      34.26      +x.xx
    MUTKA  1    xx.xx      36.19      +x.xx
    MAALI       39.32      41.47      +2.15 
    PHP-koodi:
    CRITERIUM DU DAUPHINE 20106. ETAPPICROLLES ALPE D'HUEZ, 151,5 km

                CONTADOR & BRAJKOVIC
    LÄHTÖ        0.00
    MUTKA 21     2.21
    MUTKA 20     4.42
    MUTKA 19     x.xx
    MUTKA 18     x.xx
    MUTKA 17     7.23
    MUTKA 16     8.06
    MUTKA 15     9.58
    MUTKA 14    10.55
    MUTKA 13    13.17
    MUTKA 12    14.46
    MUTKA 11    xx.xx
    MUTKA 10    xx.xx
    MUTKA  9    19.30
    MUTKA  8    21.39
    MUTKA  7    23.19
    MUTKA  6    27.19
    MUTKA  5    28.46
    MUTKA  4    30.04
    MUTKA  3    33.05
    MUTKA  2    xx.xx
    MUTKA  1    36.45
    MAALI       42.20 
    PHP-koodi:

    RANSKAN YMPÄRIAJO 2011
    19. ETAPPIMODANE ALPE D'HUEZ, 109,5 KM

                ROLLAND  CONTADOR  A. SCHLECK & EVANS

    LÄHTÖ        0.00       0.00       0.00
    MUTKA 21     x.xx       2.23       2.23
    MUTKA 20     x.xx       4.32       x.xx
    MUTKA 19     x.xx       x.xx       x.xx
    MUTKA 18     x.xx       x.xx       6.05
    MUTKA 17     x.xx       x.xx       x.xx
    MUTKA 16     x.xx       7.46       8.09
    MUTKA 15    xx.xx      xx.xx      xx.xx
    MUTKA 14    xx.xx      xx.xx      xx.xx
    MUTKA 13    13.56      12.48      13.30
    MUTKA 12    xx.xx      14.18      xx.xx
    MUTKA 11    xx.xx      xx.xx      xx.xx
    MUTKA 11    xx.xx      xx.xx      xx.xx
    MUTKA 10    xx.xx      xx.xx      xx.xx
    MUTKA  9    xx.xx      20.11      xx.xx
    MUTKA  8    xx.xx      xx.xx      22.22
    MUTKA  7    xx.xx      22.58      24.00
    MUTKA  6    xx.xx      xx.xx      xx.xx
    MUTKA  5    29.11      27.55      xx.xx
    MUTKA  4    xx.xx      xx.xx      xx.xx
    MUTKA  3    33.18      32.18      xx.xx
    MUTKA  2    xx.xx      xx.xx      35.03
    MUTKA  1    xx.xx      xx.xx      xx.xx
    MAALI       42.03      41.35      42.09 
    vetooo muokkasi tätä : 01.08.2011 at 20.16
    https://twitter.com/ammattipyoraily

  4. #214
    Alpe d'Huez -tutkimus sujuu kuin Pantanin ajo 1990-luvulla. Nyt on jo vuodet 1995, 1997, 2001, 2008 ja 2010 kasassa. Seuraavina vuodet 1999, 2003 ja 2006. Vuosista 1991 ja 1994 taitaa löytyä vain lyhyet koosteet, joten perusteellisempi työ ei ehkä onnistu. Myös vuoden 2004 tempo voi olla hieman kinkkinen "hyppelevän" tv-ohjaustoiminnan vuoksi.

    Projekti on aika heikoilla hangilla niin kauan, kun neulansilmämutkien väliset etäisyydet ja korkeuserot puuttuvat. Työstän nekin ajan kuluessa.

    Pantanin 1995 ja 1997 Alpe d'Huez -voitot ovat kyllä jotain, mihin kukaan ei tule yltämään. 36.50 ja 36.55 ovat rikkoontumattomia ennätysaikoja. Ehkä jos kiipijäkaartiin ilmestyy usainbolteja, niin Pantanin "michaeljohnsonmaiset (200 m, 19,32) ME-lukemat" voivat rikkoontua. Joskus hamaassa tulevaisuudessa.

    Nyt kun Contador on saatu pannaan, Andyltä voitaneen odotella kovinta Alpe d'Huez -aikaa ensi kesän Ranskan ympäriajossa. Uskon vakaasti, että nykyajan ammattilaispyöräilyssä mennään koko ajan parempaan - vähenevään - suuntaan d-osastolla (kaikesta huolimatta). Pantanin 36.55 v. 1995 = alle 39.00 v. 2011.
    https://twitter.com/ammattipyoraily

  5. #215
    Alpe d'Huez'n neulansilmämutkien etäisyydet juuresta korkeuserojen kera

    PHP-koodi:

    LÄHTÖ      0
    ,00 km |     729 m

    MUTKA 21   0
    ,77 km |     803 m
    MUTKA 20   1
    ,45 km |     889 m

    MUTKA 19   1
    ,64 km |     904 m
    MUTKA 18   1
    ,91 km | (   880 m ) * Karttaohjelma ei älyä korkeuskäyrää.
    MUTKA 17   2,26 km | ( 1 002 m ) * Karttaohjelma ei älyä korkeuskäyrää.
    MUTKA 16   2,48 km | (   980 m ) * Karttaohjelma ei älyä korkeuskäyrää.
    MUTKA 15   3,13 km |   1 026 m
    MUTKA 14   3
    ,48 km |   068 m
    MUTKA 13   4
    ,23 km |   1 110 m
    MUTKA 12   4
    ,69 km |   1 146 m
    MUTKA 11   5
    ,18 km |   1 178 m
    MUTKA 10   5
    ,78 km |   1 250 m

    MUTKA  9   6
    ,31 km |   1 308 m
    MUTKA  8   6
    ,90 km |   1 339 m
    MUTKA  7   7
    ,40 km |   1 368 m
    MUTKA  6   8
    ,53 km |   1 492 m
    MUTKA  5   9
    ,04 km |   1 514 m
    MUTKA  4   9
    ,49 km |   1 563 m
    MUTKA  3  10
    ,32 km |   1 629 m
    MUTKA  2  10
    ,76 km |   1 663 m
    MUTKA  1  11
    ,29 km |   1 703 m

    MAALI     13
    ,70 km |   1 848 m 
    Tämä työstettiin Mapmyride -karttasivustolla. Tekemäni nousulaskelmat Alpe d'Huez'sta löytyvät osoitteesta: http://classic.mapmyride.com/route/f...29646275150541

    * * * * *


    Alpe d'Huez'n nousun yksi tunnetummista nähtävyyksistä on Saint Ferreolin kirkko, joka sijaitsee mutkassa numero 7. Saint Ferreolin mutkasta starttaa legendaarinen hollantilaisfanien kortteliksikin kutsuttu pätkä. Mutkasta 7 lähtien tietä kansoittavat sadat ja taas sadat hollantilaiset oransseine rekvisiittoineen. Sarennes'sta (nousun alku) Saint Ferreoiliin (mutka numero 7) on matkaa 7,40 kilometriä, korkeuseroa 661 metriä ja keskijyrkkyyttä 8,93 %. Muutamia aika, keskari, VAM- ja W/kg -tuloksia:

    Sarennes - Saint Ferreol
    (7,4 km, 8,93 %, 661 m korkeuseroa)

    Marco Pantani | 1997 | 20.31, 21,64 km/h, VAM 1933 m/h, 6,68 W/kg
    Lance Armstrong | 2001 | 21.01, 21,13 km/h, VAM 1887 m/h, 6,52 W/kg
    Carlos Sastre | 2008 | 21.55, 20,26 km/h, VAM 1810 m/h, 6,25 W/kg
    Contador, Brajkovic | 2010 | 23.19, 19,04 km/h, VAM 1701 m/h, 5,88 W/kg
    vetooo muokkasi tätä : 02.08.2011 at 08.10
    https://twitter.com/ammattipyoraily

  6. #216
    Liittynyt
    02/2000
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    653
    Vartioharjun Voigt

  7. #217
    Suuret kiitokset Samulille yo. kuvasta. Luotan noihin korkeuseroihin enemmän, mitä sain karttaohjelmalla. Erityisesti neulansilmämutkien todellinen korkeus merenpinnasta on lähempänä todellisuutta tuossa picturessa verrattuna allekirjoittaneen tutkimustuloksiin.

    Kuvan Depart sijainnee muutamaa sataa metriä ennen Sarennesia. Tästä syntyy kuvan (720 m) ja minun tutkimuksen (729 m) välinen ero. Maalipaikan korkeus ilmoitetaan myös hieman toisella tavalla - kuvassa 1 839 m, minulla 1 848 m.

    Nämä voitaneen hyväksyä virhemarginaalin sisään, sillä kuvan ja minun tulkinnat kokonaiskorkeuserosta ovat samat: 1 119 m.
    vetooo muokkasi tätä : 02.08.2011 at 06.11
    https://twitter.com/ammattipyoraily

  8. #218
    Ei ole nousutietoja, vaan tasamaatietoja. Pari kuukautta vanhaa dataa, mutta linkitetään tämä silti: Andre Greipelin SRM-tiedot Tour Down Underin 1. & 3. etapilta.

    Tour Down Under 2011 - Andre Greipel's SRM Data
    https://twitter.com/ammattipyoraily

  9. #219
    Leopejo, jos satut lukemaan tämän viestin, niin onko sinulla tietoa italialaisista sivustoista, joissa on nousutietolukemia? Ainakin Gazzetta tuntuu mainitsevan jutuissaan hyvin usein teholukemia (mm. Contadorin ITT-suorituksen wattiarvio Murcian ympäriajossa). Myös RAI:n selostaja Davide Cassani ottaa nousuaikoja. Näistä olisi mielenkiintoista lukea lisää.
    https://twitter.com/ammattipyoraily

  10. #220
    Liittynyt
    10/2009
    Paikkakunta
    Wrocław, Puola
    Viestit
    0
    En sinänsä. Foorumeissa voi jotain löytyä etsien "VAM", "record" tai "tempo" yhdessä nousun nimen ja/tai pyöräilijän kanssa.

    bdc-forum.it "kilpapyöräfoorumi" ja Forum dello scalatore "mäkipyöräilijän foorumi" luultavasti voivat auttaa. Veikkaan, että Cassanilla on ihan vain omat muistiinpanonsa, mm. Cipressa ja Poggio (Sanremo), Mortirolo, Alpe d'Huez ja Ventoux.

    Jos etsit jotain tiettyä nousua, voin yrittää auttaa, mutten ole muualla nähnyt tällaisia listauksia kuin tässä ketjussa ja Cyclingnewsin foorumissa. Ja jotain myös Michele Ferrarin 53x12-sivulla.
    Kehittämässä Keski-Euroopan pyöräilykulttuuria

  11. #221
    Marco Pantanin etappivoitot Girossa ja Tourissa

    Giro

    1994
    Lienz - Merano (14. etappi)
    Merano - Aprica (15. etappi)

    1998
    Schio - Piancavallo (14. etappi)
    Cavalese - Plan di Montecampione (19. etappi) | Plan di Montecampione (viimeiset 7,0 km, 8,0 %, 560 m korkeuseroa) : 17.54, 23,46 km/h, VAM 1877 m/h, 6,70 W/kg

    1999
    Pescara - Gran Sasso d'Italia (9. etappi)
    Racconigi - Santuario di Oropa (15. etappi)
    Castelfranco Veneto - Alpe di Pampeago (19. etappi) | Alpe di Pampeago (viimeiset 5,0 km, 10,86 %, 543 m korkeuseroa) : 16.24, 18,29 km/h, VAM 1987 m/h, 6,39 W/kg
    Predazzo - Madonna di Campiglio (20. etappi)


    Tour

    1995
    La Plagne - Alpe d'Huez (9. etappi) | Alpe d'Huez (13,8 km, 7,97 %, 1100 m korkeuseroa) : 36.50, 22,48 km/h, VAM 1792 m/h, 6,41 W/kg
    Saint Orens de Gameville - Guzet Neige (14. etappi)

    1997
    Saint Etienne - Alpe d'Huez (13. etappi) | Alpe d'Huez (13,8 km, 7,97 %, 1100 m korkeuseroa) : 36.55, 22,43 km/h, VAM 1787 m/h, 6,39 W/kg
    Courchevel - Morzine (15. etappi) | Col de Joux Plane (viimeiset 5,0 km, 8,9 %, 445 m korkeuseroa) : 13.05, 22,93 km/h, VAM 2041 m/h, 7,06 W/kg

    1998
    Luchon - Plateau de Beille (11. etappi) | Plateau de Beille (15,9 km, 7,86 %, 1250 m korkeuseroa) : 43.30, 21,93 km/h, VAM 1724 m/h, 6,19 W/kg
    Grenoble - Les Deux Alpes (15. etappi) | Les Deux Alpes (8,8 km, 6,8 %, 606 m korkeuseroa) : 21.24, 24,67 km/h, VAM 1699 m/h, 6,32 W/kg

    2000
    Carpentras - Mont Ventoux (12. etappi) | Mont Ventoux (viimeiset 16,2 km, 8,54 %, 1 383 m korkeuseroa) : 49.00, 19,84 km/h, VAM 1693 m/h, 5,93 W/kg
    Briancon - Courchevel (15. etappi) | Courchevel (viimeiset 17,5 km, 6,57 %, 1150 m korkeuseroa) : 43.36, 24,08 km/h, VAM 1583 m/h, 5,96 W/kg


    Pantanin hallussa pitämän merkittävimmät nousuennätykset


    Passo del Mortirolo (15. etappi, Giro 1994) | Epävirallinen tieto. Itse en ole laskenut nousuaikaa. Ennätys voi olla myös Ivan Gottilla (Giro 1999?)
    Luz Ardiden (12. etappi, Tour 1994) | 13,9 km, 7,4 %, 1030 m korkeuseroa : 34.54, 23,90 km/h, VAM 1771 m/h, 6,46 W/kg
    Mont Ventoux (15. etappi, Tour 1994) | Viimeiset 16,2 km, 8,54 %, 1 383 m korkeuseroa : 46.00, 21,13 km/h, VAM 1804 m/h, 6,32 W/kg
    Alpe d'Huez (9. etappi, Tour 1995) | 13,8 km, 7,97 %, 1100 m korkeuseroa : 36.50, 22,48 km/h, VAM 1792 m/h, 6,41 W/kg
    Col de la Joux Plane (15. etappi, Tour 1997) | Viimeiset 5,0 km, 8,9 %, 445 m korkeuseroa : 13.05, 22,93 km/h, VAM 2041 m/h, 7,06 W/kg
    Plateau de Beille (11. etappi, Tour 1998) | 13,8 km, 7,97 %, 1100 m korkeuseroa : 36.50, 22,48 km/h, VAM 1792 m/h, 6,41 W/kg
    Les Deux Alpes (15. etappi, Tour 1998) | 8,8 km, 6,8 %, 606 m korkeuseroa : 21.24, 24,67 km/h, VAM 1699 m/h, 6,32 W/kg
    Alpe di Pampeago (19. etappi, Giro 1999) | Viimeiset 5,0 km, 10,86 %, 543 m korkeuseroa : 16.24, 18,29 km/h, VAM 1987 m/h, 6,39 W/kg


    Eihän tuosta listasta puutu oikeastaan yksikään ns. legendanousu. Col du Tourmalet taitaa olla ainoa joka uupuu... Pantanilla on hallussaan tod.näk. myös Telegraphe-Galibier -record (15. etappi, Tour 1998). Col de Peyresourdesta en ole varma.
    vetooo muokkasi tätä : 29.03.2011 at 11.39
    https://twitter.com/ammattipyoraily

  12. #222
    Criterium International 2011, 1. etappi, maalinousu Col de l’Ospedale (viimeiset 10 km, 6,97 %, 697 m korkeuseroa)

    Col de l'Ospedalen viralliset mitat ovat 14,2 km, 6,2 %, 883 m korkeuseroa, mutta 10 km -kyltiltä ajanotto onnistui helpommin.

    1. Frank Schleck (LUX / Leopard) | 27.18, 21,98 km/h, VAM 1532 m/h, 5,68 W/kg

    /// Eurosportin koostelähetyksessä oli useista mainoskatkoja kesken maalinousun, joten Schleckin lukemat ovat enemmän kuin epävarmoja. Täytyy tehdä tutkimustyötä. ///



    * * * * *

    Criterium International 2010 1. etappi, maalinousu Col de l’Ospedale (viimeiset 10 km, 6,97 %, 697 m korkeuseroa)

    Col de l'Ospedalen viralliset mitat ovat 14,2 km, 6,2 %, 883 m korkeuseroa, mutta 10 km -kyltiltä ajanotto onnistui helpommin.

    1. Pierrick Fedrigo (FRA / Bouygues Telecom) | 27.03, 22,18 km/h, VAM 1546 m/h, 5,73 W/kg
    23. Alberto Contador (ESP / Astana) | 28.16, 21,23 km/h, VAM 1479 m/h, 5,49 W/kg
    44. Jussi Veikkanen (FIN / Francaise des Jeux) | 30.44, 19,52 km/h, VAM 1361 m/h, 5,05 W/kg
    50. Lance Armstrong (USA / The Shack) | 31.54, 18,81 km/h, VAM 1311 m/h, 4,86 W/kg
    https://twitter.com/ammattipyoraily

  13. #223
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti vetooo Katso viesti
    Criterium International 2011, 1. etappi, maalinousu Col de l’Ospedale (viimeiset 10 km, 6,97 %, 697 m korkeuseroa)

    Col de l'Ospedalen viralliset mitat ovat 14,2 km, 6,2 %, 883 m korkeuseroa, mutta 10 km -kyltiltä ajanotto onnistui helpommin.

    1. Frank Schleck (LUX / Leopard) | 27.28, 21,84 km/h, VAM 1523 m/h, 5,65 W/kg

    /// Eurosportin koostelähetyksessä oli useista mainoskatkoja kesken maalinousun, joten Schleckin lukemat ovat enemmän kuin epävarmoja. Täytyy tehdä tutkimustyötä. ///
    No niin, tutkimustyötä on tehty. Eurosportin koostelähetys ja Ranskan tv:n lähetys imuroitu netistä. Ensinnäkin, Eurosportilla oli kaksi mainoskatkoa viimeisen 10 km aikana. Näiden yhteiskesto oli 3 min 51 sek.

    Kooste oli leikattu siten, että mainoskatkojen aikana kisassa oli "pause" (mainoskatko alkoi 4,8 km maaliin -> mainoskatko loppui 4,8 km maaliin). Tästä syystä ajajien käyttämät ajajat maalinousussa ovat lähes 4 minuuttia parempia kuin lauantaiset laskelmani. Ranskan tv:n lähetys vahvistaa asian.

    Oletetaan, että maalinousu Col de l’Ospedalen strategiset mitat pysyvät samoina. Eli, viimeiset 10,0 km, 6,97 %, 697 m korkeuseroa

    1. Frank Schleck (LUX / Leopard) | 23.37, 25,41 km/h, VAM 1771 m/h, 6,57 W/kg
    2. Vasili Kirijenka (BLR / Movistar) | 23.53, 25,12 km/h, VAM 1751 m/h, 6,49 W/kg
    3. Rein Taaramäe (EST / Cofidis) | 23.59, 25,02 km/h, VAM 1744 m/h, 6,47 W/kg

    Näin hurjat noususuoritukset herättävät runsaasti kysymyksiä. Epäselvien asioiden karsimiseen tarvitaan lisää tutkivaa journalismia.

    Ensinnäkin, Col de l’Ospedale on paikallisesttava Googlen karttaohjelmalla ja tehtävä tarvittavat toimenpiteet 10 km matkan saamiseksi. Tällä kyetään selvittämään, miten paljon tv-kuvan yläreunassa ollut "ruutulippu-km -määrä" eroaa itse tehdyistä tutkimustuloksista.

    Toiseksi, viimeisen 10 km korkeusero on saatava selville käyttäen muuta lähdettä kuin järjestäjät.

    Kolmanneksi, Rein Taaramäe kirjoittanee blogiinsa tarkemman analyysin Criterium Internationalista lähipäivinä. Taaramäe on julkaissut poikkeuksellisen avoimesti SRM-tietonsa netissä. Toivotaan, että virolainen valottaa hieman tarkemmin Col de l’Ospedalen suoritustaan.
    https://twitter.com/ammattipyoraily

  14. #224
    Liittynyt
    10/2009
    Paikkakunta
    Wrocław, Puola
    Viestit
    0
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti vetooo Katso viesti
    Ensinnäkin, Col de l’Ospedale on paikallisesttava Googlen karttaohjelmalla ja tehtävä tarvittavat toimenpiteet 10 km matkan saamiseksi. Tällä kyetään selvittämään, miten paljon tv-kuvan yläreunassa ollut "ruutulippu-km -määrä" eroaa itse tehdyistä tutkimustuloksista.
    Ei usein näe noin suurta eroa GPS:n matkalla maaliin (TV-ruudun yläkulma) ja järjestäjien "N kilometria maaliin" kylteillä ja bannereilla reitillä. Jossain kohdassa ero oli lähes kilometri.

    Kolmanneksi, Rein Taaramäe kirjoittanee blogiinsa tarkemman analyysin Criterium Internationalista lähipäivinä. Taaramäe on julkaissut poikkeuksellisen avoimesti SRM-tietonsa netissä. Toivotaan, että virolainen valottaa hieman tarkemmin Col de l’Ospedalen suoritustaan.
    SRM-tiedosto ratkaisisi kaikki ongelmat.
    Kehittämässä Keski-Euroopan pyöräilykulttuuria

  15. #225
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Leopejo Katso viesti
    Ei usein näe noin suurta eroa GPS:n matkalla maaliin (TV-ruudun yläkulma) ja järjestäjien "N kilometria maaliin" kylteillä ja bannereilla reitillä. Jossain kohdassa ero oli lähes kilometri.

    SRM-tiedosto ratkaisisi kaikki ongelmat.
    No niin, tuli tehtyä tässä parisen tuntia selvitystöitä ja sain hieman selvyyttä GPS:ään ja järjestäjien "N kilometriä maaliin" -kyltteihin. Ihme kyllä, kilpailun järjestäjän ASO:n "10 km maaliin" -kyltti on täsmälleen samassa kohdassa, jonka sain itsekin tutkimustyössäni. Tein reitin Mapmyride-sivustolla. Tässä työni (oikeasta yläkulmasta saa vaihdettua mailit kilometreiksi). Viimeisen 10 km korkeuseroksi sain tasan 700 m, kun se ASO:n ilmoituksen mukaan on 697 m. Ero on hyvin pieni - 0,5 % luokkaa. Ja vielä turhien väärinkäsitysten minimoimiseksi: käytin lähtöpisteenä etapin maalia ja siitä sitten alamäkeen 10 km.

    Ajajien nousutiedot, jotka laskin "GPS-ruutulippu-km:ää" käyttäen:

    1. Frank Schleck (LUX / Leopard) | 23.37, 25,41 km/h, VAM 1771 m/h, 6,57 W/kg
    2. Vasili Kirijenka (BLR / Movistar) | 23.53, 25,12 km/h, VAM 1751 m/h, 6,49 W/kg
    3. Rein Taaramäe (EST / Cofidis) | 23.59, 25,02 km/h, VAM 1744 m/h, 6,47 W/kg

    Lukemat eivät todellisuudessa ole näin hurjia. Täytyy tässä laskeskella uudelleen aika, keskari, VAM:t ja W/kg:t...

    Tietenkin lopullinen totuus saataisiin Rein Taaramäen SRM:stä. Toivottavasti Taaramäe julkaisisi sen lähiaikoina.

    * * * * *

    Tässä uudet laskelmani:

    Criterium International 2011, 1. etappi, maalinousu Col de l’Ospedale (viimeiset 10 km, 6,97 %, 697 m korkeuseroa)

    1. Frank Schleck (LUX / Leopard) | 25.20, 23,68 km/h, VAM 1651 m/h, 6,13 W/kg
    2. Vasili Kirijenka (BLR / Movistar) | 25.36, 23,44 km/h, VAM 1634 m/h, 6,06 W/kg
    3. Rein Taaramäe (EST / Cofidis) | 25.42, 23,35 km/h, VAM 1627 m/h, 6,03 W/kg
    vetooo muokkasi tätä : 02.08.2011 at 08.10
    https://twitter.com/ammattipyoraily

  16. #226
    Italian ympäriajo 2011, 9. etappi, maalinousu Monte Etna (viimeiset 7,0 km*, 6,66 %, 466 m korkeuseroa)

    * Viimeiset 7,0 km = 8,0 km -> 1,0 km maaliin.

    Alberto Contador (ESP / Saxo Bank) | 17.10, 24,47 km/h, VAM 1629 m/h, 6,11 W/kg
    https://twitter.com/ammattipyoraily

  17. #227
    Liittynyt
    10/2009
    Paikkakunta
    Wrocław, Puola
    Viestit
    0
    Tuossa nousussa tuuli oli suuri tekijä, yleensä vastaan, vaikka myös sivu- ja myötätuuli.
    Kehittämässä Keski-Euroopan pyöräilykulttuuria

  18. #228
    Liittynyt
    10/2009
    Paikkakunta
    Wrocław, Puola
    Viestit
    0
    Igor Antonin aika Zoncolanilla oli hivenen Basson aikaa korkeampi, mutta silti tajuttoman kovat VAM-lukemat.

    Mutta Contadorin aika eilen Rifugio Gardeccian nousussa on vieläkin merkittävämpi. Mitä Davide Cassani laski, 18 km/h 10 % nousussa, eli 1800+ VAM: älytön lukema, jos ottaa huomioon eilisen nousun vaihtelevine jyrkkyyksineen, ja jopa pari pätkää tasaista tai alamäkeä. Plus yli seitsemän tuntia ja yli viisituhatta metriä noustua metriä ennen viimeistä nousua, plus Grossglockner ja Zoncolan, ...

    vetooo:lta odotetaan innolla tarkat ajanotot.
    Kehittämässä Keski-Euroopan pyöräilykulttuuria

  19. #229
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Leopejo Katso viesti
    Igor Antonin aika Zoncolanilla oli hivenen Basson aikaa korkeampi, mutta silti tajuttoman kovat VAM-lukemat.

    Mutta Contadorin aika eilen Rifugio Gardeccian nousussa on vieläkin merkittävämpi. Mitä Davide Cassani laski, 18 km/h 10 % nousussa, eli 1800+ VAM: älytön lukema, jos ottaa huomioon eilisen nousun vaihtelevine jyrkkyyksineen, ja jopa pari pätkää tasaista tai alamäkeä. Plus yli seitsemän tuntia ja yli viisituhatta metriä noustua metriä ennen viimeistä nousua, plus Grossglockner ja Zoncolan, ...

    vetooo:lta odotetaan innolla tarkat ajanotot.
    Heh, innolla ja innolla. Aloitetaan Monte Zoncolanilla ja Gardeccia/Val di Fassalla.

    Italian ympäriajo 2011, 14. etappi, maalinousu Monte Zoncolan (viimeiset 10,0 km, 11,94 %, 1194 m korkeuseroa)

    Igor Anton (ESP / Euskaltel) | 40.42, 14,74 km/h, VAM 1760 m/h, 5,64 W/kg
    Alberto Contador (ESP / Saxo Bank) | 41.15, 14,55 km/h, VAM 1737 m/h, 5,57 W/kg
    Vincenzo Nibali (ITA / Liquigas) | 41.22, 14,50 km/h, VAM 1732 m/h, 5,55 W/kg
    Michele Scarponi (ITA / Lampre) | 41.53, 14,33 km/h, VAM 1710 m/h, 5,48 W/kg
    Denis Mentshov (RUS / Geox) |öäö | 42.03, 14,27 km/h, VAM 1704 m/h, 5,46 W/kg


    Italian ympäriajo 2011, 15. etappi, maalinousu Gardeccia/Val di Fassa (6,15 km, 10,0 %, 618 m korkeuseroa)


    /// KORJATUT LUKEMAT ///


    Alberto Contador (ESP / Saxo Bank) | 21.50, 16,90 km/h, VAM 1698 m/h, 5,48 W/kg
    Michele Scarponi (ITA / Lampre) | 21.56, 16,83 km/h, VAM 1691 m/h, 5,45 W/kg
    John Gadret (FRA / AG2R) | 22.27, 16,44 km/h, VAM 1652 m/h, 5,33 W/kg
    ---
    Mikel Nieve (ESP / Euskaltel) | 25.42, 14,36 km/h, VAM 1443 m/h, 4,66 W/kg


    Monte Zoncolanin "tarkastuslaskennassa" ajat heikkenivät 1 sekunnilla. Alunperin kellotin Antonille 40.41 viimeisestä 10 km:stä, mutta se näyttäisi olevan 40.42. Puhumme hyvin suuresta muutoksesta...
    vetooo muokkasi tätä : 02.08.2011 at 08.10
    https://twitter.com/ammattipyoraily

  20. #230
    Liittynyt
    10/2009
    Paikkakunta
    Wrocław, Puola
    Viestit
    0
    Innokas kiitos!

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti vetooo Katso viesti
    Alberto Contador (ESP / Saxo Bank) | 21.50, 16,90 km/h, VAM 1698 m/h, 5,48 W/kg
    Ok, tuo on jo inhimisellisempi - Cassanin laskema aika oli 20 minuuttia jotakin - mutta silti loistava, etenkin tuo 1700 m/h.

    5,48 W/kg:lla ei varmaan ole paljon arvoa, kun jyrkkyys vaihteli niin paljon Gardeccian nousussa (myös nollaan ja alle).
    Kehittämässä Keski-Euroopan pyöräilykulttuuria

  21. #231
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Leopejo Katso viesti
    Innokas kiitos!

    Ok, tuo on jo inhimisellisempi - Cassanin laskema aika oli 20 minuuttia jotakin - mutta silti loistava, etenkin tuo 1700 m/h.

    5,48 W/kg:lla ei varmaan ole paljon arvoa, kun jyrkkyys vaihteli niin paljon Gardeccian nousussa (myös nollaan ja alle).
    Dr. Ferrarin W/kg -kaava on vain suuntaa antava, joten sitä ei ehkä pitäisi käyttää lainkaan. Näissä meikäläisen laskelmissa W/kg on jokaisen nimen perässä lähinnä muodollisuuden vuoksi.

    Käyttämäni kuvamateriaali nousutietojen laskemiseen on peräisin joko tallentavasta digiboxista tai PC:lle imutetusta lähetyksestä. Suosin digiboxia, koska PC:n kowolle hankkimat lähetykset ovat aina jonkun toisen henkilön tarjoamia (voi olla aavistuksen leikattuja, editoituja tms.).

    Absoluuttista totuutta ei ole nousuajoissakaan. Ne voivat vaihdella joitain sekunteja lähteestä riippuen. Käytetty aika antaa kuitenkin osviittaa, minkälaista vauhtia ajajat pitävän nousuissa, vaikka aika ei olisikaan ihan täsmällinen laskselmissani. Pyrin mahdollisimman lähelle täsmällisyyttä. Tarvittaessa suoritan myös nousujen pituuksien mittaamista - kuten Gardeccia/Val di Fassan nousussa ( hahmotelmareitti ).

    * * * * *


    Tuosta Gardeccia/Val di Fassa -maalinoususta vielä pari yksityiskohtaa:

    - Scarponi käytti maalinousun viimeiseen kilometriin aikaa 4.36.
    - Contador käytti maalinousun viimeiseen kilometriin aikaa 4.53.
    - Scarponi oli siis Contadoria 17 sekuntia nopeampi päätös-km:llä.
    vetooo muokkasi tätä : 23.05.2011 at 13.22
    https://twitter.com/ammattipyoraily

  22. #232
    Cyclingnewsin artikkeli Alberto Contadorin nousutiedoista Italian ympäriajossa: Data Reveals Contador's Giro D'Italia Performance | Cyclingnews.com
    https://twitter.com/ammattipyoraily

  23. #233
    Liittynyt
    10/2009
    Paikkakunta
    Wrocław, Puola
    Viestit
    0
    Sivu poistettu?
    Kehittämässä Keski-Euroopan pyöräilykulttuuria

  24. #234
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Leopejo Katso viesti
    Sivu poistettu?
    Erikoista. Kyllä se oli vielä reilu tunti sitten Cyclingnewsissa. Sivuston "Alberto Contador -tietokannassa" on tuo linkittämäni juttu, mutta se ei avaudu tai on poistettu.

    * * * *

    Contadorin tietokanta CN:ssä: Alberto Contador Velasco Rider | Cyclingnews.com



    Data reveals Contador's Giro d'Italia performance

    Horner had a higher VAM in the Tour of California
    https://twitter.com/ammattipyoraily

  25. #235
    Liittynyt
    07/2007
    Paikkakunta
    Turku
    Viestit
    46
    Ehkä korjaavat siinä olleita virheitä. Siinähän oli sekoitettu VAMit ja tehopainosuhteet.

  26. #236
    Italian ympäriajo 2011, 9. etappi, maalinousu Etna (Rif. Sapienza) (19,0 km [20 km -> 1 km], 6,36 %, 1208 m korkeuseroa)

    Alberto Contador (ESP / Saxo Bank) | 48.51, 23,33 km/h, VAM 1484 m/h, 5,63 W/kg
    Jose Rujano (VEN / Androni) | 48.54, 23,31 km/h, VAM 1482 m/h, 5,62 W/kg
    Stefano Garzelli (ITA / Acqua & Sapone) | 49.47, 22,90 km/h, VAM 1456 m/h, 5,52 W/kg
    Vincenzo Nibali (ITA / Liquigas) | 49.47, 22,90 km/h, VAM 1456 m/h, 5,52 W/kg
    Roman Kreuziger (CZE / Astana) | 49.47, 22,90 km/h, VAM 1456 m/h, 5,52 W/kg
    David Arroyo (ESP / Movistar) | 49.47, 22,90 km/h, VAM 1456 m/h, 5,52 W/kg
    Konstantin Sivstov (BLR / HTC) | 49.47, 22,90 km/h, VAM 1456 m/h, 5,52 W/kg
    ---
    Michele Scarponi (ITA / Lampre) | 50.04, 22,77 km/h, VAM 1448 m/h, 5,49 W/kg


    Italian ympäriajo 2011, 13. etappi, viimeinen luokiteltu nousu Kasereck (viimeiset 6,3 km [13,5 km -> 7,2 km maaliin], 9,63 %, 607 m korkeuseroa)


    Alberto Contador (ESP / Saxo Bank) | 20.36, 18,35 km/h, VAM 1768 m/h, 5,97 W/kg
    Jose Rujano (VEN / Androni) | 20.36, 18,35 km/h, VAM 1768 m/h, 5,97 W/kg
    Michele Scarponi (ITA / Lampre) | 21.10, 17,86 km/h, VAM 1721 m/h, 5,81 W/kg
    Vincenzo Nibali (ITA / Liquigas) | 21.10, 17,86 km/h, VAM 1721 m/h, 5,81 W/kg
    Denis Mentshov (RUS / Geox) | 21.10, 17,86 km/h, VAM 1721 m/h, 5,81 W/kg
    Roman Kreuziger (CZE / Astana) | 21.10, 17,86 km/h, VAM 1721 m/h, 5,81 W/kg
    Igor Anton (ESP / Euskaltel) | 21.10, 17,86 km/h, VAM 1721 m/h, 5,81 W/kg
    David Arroyo (ESP / Movistar) | 21.10, 17,86 km/h, VAM 1721 m/h, 5,81 W/kg


    Italian ympäriajo 2011, 14. etappi, maalinousu Monte Zoncolan (viimeiset 10,0 km, 11,94 %, 1194 m korkeuseroa)

    Igor Anton (ESP / Euskaltel) | 40.42, 14,74 km/h, VAM 1760 m/h, 5,64 W/kg
    Alberto Contador (ESP / Saxo Bank) | 41.15, 14,55 km/h, VAM 1737 m/h, 5,57 W/kg
    Vincenzo Nibali (ITA / Liquigas) | 41.22, 14,50 km/h, VAM 1732 m/h, 5,55 W/kg
    Michele Scarponi (ITA / Lampre) | 41.53, 14,33 km/h, VAM 1710 m/h, 5,48 W/kg
    Denis Mentshov (RUS / Geox) |öäö | 42.03, 14,27 km/h, VAM 1704 m/h, 5,46 W/kg


    Italian ympäriajo 2011, 15. etappi, maalinousu Gardeccia/Val di Fassa (6,15 km, 10,0 %, 618 m korkeuseroa)

    Alberto Contador (ESP / Saxo Bank) | 21.50, 16,90 km/h, VAM 1698 m/h, 5,48 W/kg
    Michele Scarponi (ITA / Lampre) | 21.56, 16,83 km/h, VAM 1691 m/h, 5,45 W/kg
    John Gadret (FRA / AG2R) | 22.27, 16,44 km/h, VAM 1652 m/h, 5,33 W/kg
    Jose Rujano (VEN / Androni) | 22.24, 16,47 km/h, VAM 1655 m/h, 5,34 W/kg
    Vincenzo Nibali (ITA / Liquigas) | 23.33, 15,67 km/h, VAM 1575 m/h, 5,08 W/kg
    Joaquim Rodriguez (ESP / Katusha) | 23.33, 15,67 km/h, VAM 1575 m/h, 5,08 W/kg
    --- (etappivoittaja) ---
    Mikel Nieve (ESP / Euskaltel) | 25.42, 14,36 km/h, VAM 1443 m/h, 4,66 W/kg


    Italian ympääriajo 2011, 16. etappi, maalinousu Nevegal (ITT) (viimeiset 7,3 km, 8,22 %, 600 m korkeuseroa)


    Alberto Contador (ESP / Saxo Bank) | 20.58, 20,89 km/h, VAM 1717 m/h, 6,08 W/kg
    Jose Rujano (VEN / Androni) | 21.32, 20,34 km/h, VAM 1672 m/h, 5,92 W/kg
    Michele Scarponi (ITA / Lampre) | 21.40, 20,22 km/h, VAM 1662 m/h, 5,89 W/kg
    Denis Mentshov (RUS / Geox) | 21.43, 20,17 km/h, VAM 1658 m/h, 5,87 W/kg
    Vincenzo Nibali (ITA / Liquigas) | 21.45, 20,14 km/h, VAM 1655 m/h, 5,87 W/kg
    Stefano Garzelli (ITA / Acqua & Sapone) | 21.48, 20,09 km/h, VAM 1651 m/h, 5,85 W/kg


    Italian ympäriajo 2011, 19. etappi, maalinousu Macugnaga (viimeiset 5,0 km, 5,54 %, 277 m)

    Alberto Contador (ESP / Saxo Bank) | 10.57, 27,40 km/h, VAM 1518 m/h, 5,94 W/kg
    Vincenzo Nibali (ITA / Liquigas) | 11.00, 27,27 km/h, VAM 1511 m/h, 5,92 W/kg
    John Gadret (FRA / AG2R) | 11.03, 27,15 km/h, VAM 1504 m/h, 5,89 W/kg
    Joaquim Rodriguez (ESP / Katusha) | 11.03, 27,15 km/h, VAM 1504 m/h, 5,89 W/kg
    Steven Kruijswijk (NED / Rabobank) | 11.03, 27,15 km/h, VAM 1504 m/h, 5,89 W/kg
    Michele Scarponi (ITA / Lampre) | 11.05, 27,07 km/h, VAM 1500 m/h, 5,87 W/kg
    --- (etappivoittaja) ---
    Paolo Tiralongo (ITA / Astana) | 11.11, 26,83 km/h, VAM 1486 m/h, 5,82 W/kg


    Italian ympäriajo 2011, 20. etappi, Colle delle Finestre (18,45 km, 9,18 %, 1694 m korkeuseroa)

    Jose Rujano (VEN / Androni) | 1.02.21, 17,75 km/h, VAM 1630 m/h, 5,59 W/kg
    Rosa-paidan ryhmä Rodriguez, Contador, Kruijswijk, Mentshov, Gadret, Scarponi | 1.03.56, 17,31 km/h, VAM 1590 m/h, 5,45 W/kg
    Vincenzo Nibali (ITA / Liquigas) | 1.04.11, 17,25 km/h, VAM 1584 m/h, 5,43 W/kg
    --- (etappivoittaja) ---
    Vasili Kirijenka (BLR / Movistar) | 1.04.18, 17,22 km/h, VAM 1581 m/h, 5,42 W/kg
    vetooo muokkasi tätä : 02.06.2011 at 15.27
    https://twitter.com/ammattipyoraily

  27. #237
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti vetooo Katso viesti
    Italian ympäriajo 2011 | Alberto Contador

    Etna (Rif. Sapienza), 9. etappi | VAM 1484 m/h, 5,63 W/kg
    Kasereck, 13. etappi | VAM 1768 m/h, 5,97 W/kg
    Monte Zoncolan, 14. etappi | VAM 1737 m/h, 5,57 W/kg
    Gardeccia/Val di Fassa, 15. etappi | VAM 1698 m/h, 5,48 W/kg
    Nevegal, 16. etappi (ITT) | VAM 1717 m/h, 6,08 W/kg
    Macugnaga, 19. etappi | VAM 1518 m/h, 5,94 W/kg
    Colle delle Finestre, 20. etappi | VAM 1590 m/h, 5,45 W/kg

    Keskiarvot: VAM 1645 m/h, 5,73 W/kg


    Paremmuusjärjestys (W/kg)


    1. Ivan Basso | 2006 | 6,08 W/kg
    2. Denis Mentshov | 2009 | 6,02 W/kg
    3. Damiano Cunego | 2004 | 6,01 W/kg
    4. Gilberto Simoni | 2003 | 5,99 W/kg
    5. Danilo Di Luca | 2007 | 5,93 W/kg
    6. Gilberto Simoni | 2001 | 5,93 W/kg
    7. Paolo Savoldelli | 2005 | 5,84 W/kg
    8. Alberto Contador | 2011 | 5,73 W/kg

    9. Alberto Contador | 2008 | 5,64 W/kg
    10. Ivan Basso | 2010 | 5,63 W/kg
    11. Paolo Savoldelli | 2002 | 5,54 W/kg
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti vetooo Katso viesti
    Suurten ympäriajojen voittajat, keskitehot 2000-luvulla

    1. Roberto Heras | Vuelta 2004 | 6,32 W/kg
    2. Lance Armstrong | Tour 2003 | 6,18 W/kg
    3. Alberto Contador | Tour 2009 | 6,17 W/kg
    4. Aitor Gonzalez | Vuelta 2002 | 6,16 W/kg
    5. Lance Armstrong | Tour 2004 | 6,09 W/kg
    6. Lance Armstrong | Tour 2005 | 6,09 W/kg
    7. Ivan Basso | Giro 2006 | 6,08 W/kg
    8. Lance Armstrong | Tour 2001 | 6,07 W/kg
    9. Denis Mentshov | Vuelta 2005 | 6,05 W/kg
    10. Denis Mentshov | Vuelta 2007 | 6,04 W/kg
    11. Denis Mentshov | Giro 2009 | 6,02 W/kg
    12. Damiano Cunego | Giro 2004 | 6,01 W/kg
    13. Angel Casero | Vuelta 2001 | 6,00 W/kg
    __________________________________

    14. Gilberto Simoni | Giro 2003 | 5,99 W/kg
    15. Roberto Heras | Vuelta 2000 | 5,98 W/kg
    16. Vincenzo Nibali | Vuelta 2010 | 5,98 W/kg
    17. Lance Armstrong | Tour 2000 | 5,97 W/kg
    18. Lance Armstrong | Tour 2002 | 5,97 W/kg
    19. Danilo Di Luca | Giro 2007 | 5,93 W/kg
    20. Gilberto Simoni | Giro 2001 | 5,93 W/kg
    21. Alberto Contador | Tour 2007 | 5,92 W/kg
    22. Alexander Vinokourov | Vuelta 2006 | 5,85 W/kg
    23. Carlos Sastre | Tour 2008 | 5,85 W/kg
    24. Paolo Savoldelli | Giro 2005 | 5,84 W/kg
    25. Alejandro Valverde | Vuelta 2009 | 5,82 W/kg
    26. Roberto Heras | Vuelta 2003 | 5,82 W/kg
    27. Alberto Contador | Tour 2010 | 5,78 W/kg
    28. Alberto Contador | Vuelta 2008 | 5,75 W/kg
    29. Alberto Contador | Giro 2011 | 5,73 W/kg

    30. Floyd Landis | Tour 2006 | 5,67 W/kg
    31. Alberto Contador | Giro 2008 | 5,64 W/kg
    32. Ivan Basso | Giro 2010 | 5,63 W/kg
    33. Paolo Savoldelli | Giro 2002 | 5,54 W/kg
    Tässä vähän suuntaviivoja, mihin lokeroon Giro 2011 menee. Kokonaiskilpailun voittaja Contadorin W/kg -lukemat ovat yhdet alhaisimmista, joilla on saavutettu suuren ympäriajon voitto 2000-luvulla.

    Seuraavaksi analysoin, mitkä seikat johtivat näihin arvioituihin keskitehoihin.
    https://twitter.com/ammattipyoraily

  28. #238
    Liittynyt
    10/2009
    Paikkakunta
    Wrocław, Puola
    Viestit
    0
    Wow, Kirijenkan ja Nibalin välillä ei melkein ole eroa, ja Nibalilla sentään kaksi apuajajaa.

    Hei, onko teknisesti mahdollista jakaa Colle delle Finestre kahteen osaan, eli asfaltti ja soratie?
    Kehittämässä Keski-Euroopan pyöräilykulttuuria

  29. #239
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Leopejo Katso viesti
    Wow, Kirijenkan ja Nibalin välillä ei melkein ole eroa, ja Nibalilla sentään kaksi apuajajaa.

    Hei, onko teknisesti mahdollista jakaa Colle delle Finestre kahteen osaan, eli asfaltti ja soratie?
    On. Pieni hetki (10 min).

    EDIT: Menikin vähän kauemmin...
    vetooo muokkasi tätä : 02.06.2011 at 18.45
    https://twitter.com/ammattipyoraily

  30. #240
    Colle delle Finestre (18,45 km, 9,18 %, 1694 m korkeuseroa)

    Asfalttitie (0,00 km -> 10,65 km = 10,65 km, 9,13 %, 972 m korkeuseroa)

    Rujano | 34.25, 18,57 km/h, VAM 1695 m/h, 5,82 W/kg
    Contadorin ryhmä | 35.13, 18,14 km/h, VAM 1656 m/h, 5,69 W/kg
    Kirijenka | 36.15, 17,63 km/h, VAM 1609 m/h, 5,52 W/kg

    Hiekkatie (10,65 km -> 18,45 km = 7,80 km, 9,26 %, 722 m korkeuseroa)


    Rujano | 27.56, 16,75 km/h, VAM 1551 m/h, 5,30 W/kg
    Kirijenka | 28.03, 16,68 km/h, VAM 1544 m/h, 5,28 W/kg
    Contadorin ryhmä | 28.43, 16,30 km/h, VAM 1509 m/h, 5,16 W/kg
    Nibali | 28.58, 16,16 km/h, VAM 1496 m/h, 5,11 W/kg

    * * * * *

    Tohtori F:n laskelmat
    Kiryienka's Feat at the Giro 2011
    By: Michele Ferrari
    Published: 29 May 2011

    On the Colle delle Finestre, 1694m of climbing at 9%, 722m of which on dirt road, Rujano was able to improve his time done in 2005 (with Simoni and Di Luca) by 20", completing the ascent in 1h01’29”: 1746m/h was his VAM on the asphalt part (6.02w/kg) and 1547m/h on the dirt road.

    The group of the favorites climbed in 1h03’03”, with a VAM = 1704m/h (5.87w/kg) on the first part and 1506m/h on the dirt.

    But Vasily Kiryienka was able to pull a massive performance: on the attack all day in the break, he managed to climb the Colle delle Finestre with the same time as the Maglia Rosa group, 1h03'03” with a VAM over the whole climb of 1619 m/h, eventually winning the stage big time.
    Welcome to 53x12.com

    Joko minä tai tohtori F on väärässä. Tai sitten me molemmat...

    * * * * *


    Hieman offarina: Leopejo, satutko muistamaan missä kohdassa Marco Pantani hyökkäsi Telegraphe-Galibier -nousuyhdistelmässä (etappi päättyi Les Deux Alpesin maalinousuun), joka ratkaisi Merirosvolle Ranskan ympäriajoin voiton vuonna 1998?
    vetooo muokkasi tätä : 02.06.2011 at 18.56 Syy: Lisätty kappaleet "Dr. Ferrari" ja "Pantani".
    https://twitter.com/ammattipyoraily

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •