Mikä noiden ISP 2,35:n hinta muuten oli?
Mikä noiden ISP 2,35:n hinta muuten oli?
Marathon winter on muuten melkoisen tiivis rengas. Otin koemielessä pistosuojat ja sisäkumit pois ja litkut tilalle. Asettui tosi kivasti ultegran vanteelle (tubeless-yhteensopiva) eikä alussa näkynyt mitään merkkejä edes kylkien vuotamisesta. Aika näyttää miten hyvin toimii käytännössä, mutta ainakin sepelinpelko on nyt hetkeksi poissa.
Onko kukaan testaillut litkujen pakkaskestoa? Kesälle laitetut maitoliima/vesiseokset ainakin jäätyvät kelvottomiksi nollan alla. Varakumillahan tuosta selviää, mutta sitä ei aina ole kesän jäljiltä matkassa. Myös tubeless-venttiili voi olla jäisille sormille rankka irrotettava.
Stanssin litku:
9. PHYSICAL and CHEMICAL PROPERTIES
VAPOR DENSITY: <1 (Air=10)
EVAPORATION RATE (n-BuAc=1): 1
SPECIFIC GRAVITY @ 20C: 1.06 (water=1)
MELTING OR FREEZING POINT: -20ºF
SOLUBILITY IN WATER: Dispersible
BOILING POINT: 286ºF
VAPOR PRESSURE, mm Hg @ 20°C (68F): Not Applicable
pH: ~ Not Applicable
APPEARANCE and COLOR: Crème colored liquid
Stanin notubes on speksattu myös käyttöohjeen mukaan -20F asti, joka olisi siis noin -29C. Ei riitä ehkä ihan kovimpiin olosuhteisiin, mutta Helsingin sääoloille ihan ok. Jätetään sitten ajelu väliin tai mennään riskillä, jos pakkasta on enemmän kuin tuo
Litkutin myös mun lumikelin renkaat eli Nordic Spike (42mm) ja jälleen Ultegran kiekoille. Tiivistyi yhtä nätisti, kuiin 35mm MW mistä mainitsinkin aiemmin.
Aloitin MW:llä ajon 5 barin paineilla. Tänään kävin kokeilemassa lumen peittämillä väylillä, ja olipas työlästä. Laskin paineet puoleen ja loppumatka sujui helpommin. Huomisaamun työmatka sitten näyttää, mikä on nopeusero. 48 minuuttia on mennyt tavallisesti. Nyt 2.5 barilla voi kestää pidempään.
rjrm
Paineet niin alas kuin mahdollista ilman että tarvitsee joka kanttaria pelätä.
Litkuilla ei tarvii pelätä käärmeitä ainakaan, mutta kovin kapeilla vanteilla tietysti on pakko pitää sen verran painetta ettei rengas putoa vanteelta pois.
Lumessa ja epätasaisessa matala paine tosiaan auttaa. Kovemmalla pinnalla pitää sitten hekea jo vähän rullaavuuttakin. Lumikelillä myös karkea kuvio on paljon mukavampi ajaa, ainakin tuo Nordic Spike on ihan eri peli kuin Marathon winter, jos mennään kunnon lumessa/sohjossa.
Nyt vois tulla lisää noita ISP 2.35" kokemuksia kiitos.
Hypistelin viime viikolla Ice Spiker Pro 2.35:sta ja Freddie's Revenz 2.3:sta. Mielestäni ISP 2.35 on hieman leveempi ja ilmatilaltaan isompi kumi. Yhtenä huomiona myös se, että Freddiessä on sivunappulat aina kahden nappulan "paketissa", kun ISP:ssä jokainen nappula on toisistaan irti. Itse en kyllä Freddietä harkitsisi, ellei sitä saisi selvästi halvemmalla kuin ISP 2.35:sta, jotka kustantaa 79e paikallisella kauppiaalla. Jotenkin Schwalbe vaikutti muutenkin modernimmalta kumilta, ihan näin hypistelyn perusteella. Toivottavasti vain kumiseos on riittävän kovaa, koska pehmeet seokset ainakin Maxxiksissa on täysin ajokelvottomat pakkasessa (esim. Super Tacky). Helsingissä esim. Fillarikellarissa on Freddieitä hyllyssä, mutta hinta oli muistaakseni 99e, josta olisivat olleet valmiita tiputtamaan 85e/kpl. Luulen, että jäävät näillä hinnoilla vuosiksi hyllyyn makaamaan...
Mä kun soitin Fillarikellarille tuossa kuukausi sitten sanoivat että on yksi Freddie ja pudottaisivat hinnan 60 (tjsp) tienoille. Olisin harkinnut, mutta pitäisi ehdottomasti olla pari ja mulle tulee jostain syystä aina huono omatunto kun menen sinne ostoksille.
Mikäs se sun paikallinen kauppias on? Foxcomp?
Olin näkevinäni niitä siellä ainakin 5 kappaletta roikkumassa seinällä. Mutta ei nyt mun puheen perusteella kannata silti toiselta puolelta Suomea matkustaa sinne.
En itseasiassa taida sanoa, kun en tiedä oliko toi 79e tarjoushinta vai normihinta. Mutta Helsinki kuitenkin kyseessä.![]()
Laitoin talvitäpäriin taakse Ice Spiker Pro:n väsyneen Nokian WXC300:n tilalle, ja olipas aikamoinen parannus. Toki osa erosta johtuu siitä että wanhan kumeksen vaihtoi uuteen ja tuorenastaiseen, mutta kyllä ISP jyrää. Vaihdoin eteenkin ISP:n vaikka WXC oli vielä hyväkuntoinen. Rullaavuus samaa luokkaa kuin WXC mutta pito lumessa ja sohjossa paljon parempi. Varsinkin tuo erittäin v-mäinen eturenkaan kiemurtelu väheni kummasti. Tosin täällä Espoon suunnalla ajokelit ovat olleet koko talven aika hyvät kun on ollut paljon kovaa lunta jolla ajaa, eikä sepelista tietoakaan. Kelit muuttuivat haastaviksi vasta tänään.
ja täsmennys: en aja maastoa enkä lenkkeile talvisin, ihan päivittäistä työmatkaa vaan. Ja sisäkumit on vaikka vanne sattuukin olemaan tubeless. En ole perehtynyt tubeless-osastoon.
"Hän löysi vihdoin itsensä", ne sanoivat miehestä, joka vasta varsin iäkkäänä lakkasi kehittymästä. -Samuli Paronen
Ainakin Turun Foxcompissa nuo ISP 2.35":t oli 79e. Ja hyvät on!
Edit: Vai olikohan sittenkin tuon 89e...? En muista varmaksi.
peippo muokkasi tätä : 10.01.2011 at 16.18
Helsingissä listahinta taisi olla 89€ kun tuossa soitin. Käsittääkseni kyllä nappasin viimeisen parin.
Ilmeisesti ISP:n kumiseoskin on toimiva? Sellaiset sitten itsellekin, mutta ehkä vasta ensi vuonna, tämä talvi menee vielä nykyisillä WXC 300 -renkailla jotka ovat vielä hyvässä kunnossa mutta omaan makuun liian kapeat ja ilmatilaltaan pienet. Pulleutta kaipaisin lisää, samoin vakautta pehmeässä lumessa ajamisessa. Kovalla pohjalla toimivat hyvin.
Kyllä kulkivat hienosti nuo allekirjoituksen Nokialaiset tänään kotiintulomatkalla. Todellisen liukkauden huomasi vasta kun laittoi jalan maahan ja meinasi kaatua turvalleen.![]()
Nokian Hakkapeliitta W240/W106, loppu se liukastelu...ehkä
Nyt loppuu sitten se Mount & Groundeilla sutiminen eli tulipa hommattua tuollainen 2.35" Ice Spiker Pro. Pitäisi vielä päättää heitänkö sen etu- vai takarenkaaksi, toisena renkaana olisi tavallinen 2.1" Ice Spiker. Leveämpää varmaankin eteen..?
Niin ja oli aika hemmetin kypsää työmatkapyöräilyä tänään, keskinopeus tasan 10 kmh!
Eipä kävelykään tänään hauskaa ollut, tai autoilu. Toivotaan että kaikki pakkasesta jatkuvasti valittaneet ovat nyt tyytväisiä kun on plussaa...
Myönnettäköön, että tämän aamun olosuhteet olivat ihan erilaiset kuin eiliset, mutta kyllä vaan kulki niin pirun hienosti tuo uusi 2.35" Ice Spiker Pro. Se vastusti sohjossa kiemurtelua viimeiseen asti ja meni peilijäätä pitkin kuin vettä vaan. Jäätyneistä uristakin selvisi yllättävän helpolla, kun suurin osa urista oli rengasta kapeampia.
Osuipa työmatkalle myös klassinen talvipyöräilyhetki, kun pyörittelin kevyesti ylös samaa jäätynyttä pihatietä, jossa huoltoyhtiön pickuppi suti onnettomana paikoillaan.
Kävin tänään noutamassa Helsingin Foxcompista noi kumit. Kuulemma saivat muutaman parin lisää, nopeat syö hitaat.
Continental Spike Claw 240 nyt tullut ajettua noin 300km. Kovalla/Jäisellä pinnalla pitoa löytyy mutta jos lunta vähän enemmän niin pitoa aika kehnosti.
Schwalbe Ice Spikerit tilaan varmaan ens talveksi kuulema todella hyvät kumit.
Nyt voinee kirjoittaa vähän kokemuksia ISP 2.35:sta, kun on tullut ajettua niillä pk-seudulle avatuilla enduro- ja dh-pätkillä. Aivan loistava rengas! Mahtava pito ja käyttäytyy todella ennalta arvattavasti! Leveys ja ilmatila riittää hyvin dh-rymistelyynkin. Paineita tosin kannattaa em. käyttöön laittaa vähemmän kuin se kyljessä ilmoitettu minimi (1.6bar), joka tuntu todella kovalta (vai näyttääköhän toi Pro:n uudehko lattiapumppu omiaan?).
Pari talvea tullut ajettua Conteilla, nastoja ei ole lähtenyt ja muutenkin tuntuvat kestävän varsin hyvin. Ei todellakaan mikään lumirengas, kiemurtelee melkoisesti vähänkin pehmeemmässä. Maksoin aikoinaan 35 €/kipale joten hinta laatusuhteeltaan ihan OK hankinta. Taitaa vaan nykyisin tuokin maksaa jo niin paljon että kymppi-pari lisää niin saa jo paljon paremmat nastakumit (Nokia, Scwalbe).
Ei mahda mitään, pakko kehua Ice Spiker Pro 2.35":n pitoa erinomaiseksi, eli femman arvosanan verran.
Hyvällä tiellä odotusten mukaisesti raskaampia kuin kesägummit (Fat Albert), mutta loskassa, lumessa ja jäällä aivan mahtavat eikä metsäpolulla tai muuallakaan ole liukastelusta tai ylimääräisestä kiemurtelusta ollut tietoakaan. Enemmän on tullut kesärenkailla liukasteltua kesäkelillä kuin näillä talvikelillä, tosin ajotunteja ei vielä ole kovin paljoa kertynyt eikä kesäisellä kurakelillä ole näillä vielä tullut ajeltua.
Joten kiitokset kaikille ISP:tä kehuneille, ei tullut hukkainvestointia.
Nyyh. Kai sitä joutuu ensi talvena hommaamaan yhdet ISP:t sitten. Yhdessä pyörässä nuo näinkin alla, ja on ne selkeesti pulleemmat kaverit ku WXC.
Nyt on kaks paria niitä WXC 2.2sia, ja vähän kyllä kaipais lisää ilmatilaa ja leveyttä - vaikka on ne paremman tuntuset kun ne vanhat 2.1set. Ollu pientä pompotusta molemmissa pareissa mitkä mulla on - sivusuunnassa - vaikka hyvin on vanteella ja tasaisella syvyydellä reunat.
Anyone can do any amount of work provided it isn't the work she is supposed to be doing at the moment.
Kirjanmerkit