Lainaus Alkujaan tämän lähetti Maranello Katso viesti
Tervehdys, herätelläänpä kiekonrakennuskeskustelua hieman.

Talven mittaan pitäisi kasata kasata kiekot maasturiin ja liiallisen pähkäilyn tuloksena tietenkin löysin ongelmia, mitkä vaativat valistuneempien näkemyksiä.

Kiekot rakentuvat NoTubesin Arch-kehille ja AC:n navoille. Archeille on annettu pinnakireydelle suositukseksi n. 100 kgf. NoTubesin foorumilla on yhtiön edustajat laukoneet totuuksia, joissa suositellaan rakennettavaksi kiekot pyöreillä pinnoilla ja unohtamaan esim. CX-rayt heidän tuotteidensa kanssa. Syyksi on mainittu, että CX-rayt sopivat paremmin kireämmille pinnakireyksille ja pyöreillä pinnoilla saisi muutoinkin kasattua sivuttaissuunnassa jäykemmät kiekot. Tässä linkit herrojen näkemyksiin NT:n foorumilla:

http://messageboard.notubes.com/view...php?f=2&t=2737

http://messageboard.notubes.com/viewtopic.php?f=2&t=896

Kannattaako nyt suosiolla unohtaa kiekkojen kasaaminen CX-raylla ja tilata revo/comp-osastoa tähän projektiin? Vaikeaa on niellä, että 2.0/1.5/2.0-pinnoilla saisi kasattua kokonaisuutena paremman setin kuin CX-raylla. Onko noissa NoTubesin esittämissä kommenteissa jotain perää, vai onko tässä taustalla jotain muuta mystiikkaa?

Kuitenkin esim. maantiekiekot rakennellaan käytännössä aina aeropinnoilla ja niin myös NT:n 340 Alphalle herrat suosittelee Aeroliteä ja CX-rayta. Sama 100 kgf:n max-raja on annettu niillekin kehille.

http://messageboard.notubes.com/view...php?f=2&t=2841

Mikä miulta nyt on jäänyt ymmärtämättä? Tietty pyöreät ohennetut pinnat antaa luultavasti enemmän periksi pituussuunnassa, mikä voi olla paikallaan NT:n maastokehien kanssa, kun ilman holkkeja ovat tehty?

Ei kai yleensäkään kiekkoja rakennella kovinkaan paljon yli 100 kgf kireyksille, vai miten kireälle täällä rakentajat on noita CR-rayta vetäneet? Kasauksen alla on myös maantiekiekot, joissa hiilarikehälle on ilmoitettu maksimiksi 130 kgf. Noihin ne CX-rayt ainakin tulee.

-Markus
Mulla oli viime kesän alla Crestit CX-Raylla XC/Maraton/tahko/tasamaa-enskassa. Kasasin itse juurikin tuohon 100 kiloon. Ne on yhtä suorat (tai kierot) kuin kasauksen jälkeenkin, enkä menisi niitä ainakaan löysiksi moittimaan - käytän niitä ajamiseen enkä esim. yritä kammeta niillä kiviä pellosta.

Kuljettajan elopaino viime kesänä pikkaisen vajaa 90 kiloa ja tyypillisesti ison ilmatilan kumet alla.