ElectrobikeGiantHephaFillari
Sivu 18 / 75 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 8 16 17 18 19 20 28 68 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 511 - 540 / 2247

Aihe: Hiihto: voitelu

Lainaus Alkujaan tämän lähetti mantis Katso viesti
    Toistetaans tämä kysymys jos vaikka sais vastauksen. Eli millä saa tosi huono kuntoiset sukset puhtaaksi mahdollisimman vähällä vaivalla? Nyt oli vuorossa siskon jotkut halpis pertsat ja huoltohistoria 0. Sama vaiva kun noissa isän suksissa, mutta luistopintojen lopputulos huonompi koska pohja oli jotain huonoa matskua. Sukset jotkut salomonin classic 5 tjsp. Noita ei varmaan edes kannata hioa?
    Voiteenpoistoaine taitaa olla noihin suksiin paras mahdollinen aloitus. Jos suksen pohja on oikein naarmuinen, olen vetänyt esim. mattoveitsen terällä sitä suoraksi ja tasaiseksi, karhunkielellä puhdistus, sitten vaan vahaa jälkeen ja hiihtoa. Huomioitavaa on että kaikki kovemmat käsittelyt kannattaa tehdä kärjestä kantaan päin.
    "Lapasesta lähti..."

Lainaus Alkujaan tämän lähetti McPupu Katso viesti
    Ihan Intersportista ostettu n. 300e suksipaketti, joten ei nyt ihan umpisurkeat luulisi olevan. Valitettavasti en itse osaa sanoa onko hyvät vai huonot joten jouduin täysin myyjän armoille, oletan että kohtuulliset ovat vähintäänkin koska lauhemmilla keleillä kulkevat huomattavasti mielekkäämmin, ei tarvitse vk-alueella jyystää joka lenkkiä Vapaan tyylin suksista siis kyse.
    Itselle on välineiden hankinnasta tullut seuraava käsitys.

1. Jos todellakin haluat harrastaa hiihtoa, osta sukset asiantuntialta. Marketeissa voi olla hyviä suksia mutta silloin sinun pitää tietää mitä ostat. Vaadi jonkinlainen takuu suksille.

2. Perinteisen sukset voi olla halvimmillaan 2-3 tason (min 150€), mutta ei muovipohjainen. Hinnat näin yleisesti.

3. Luistelusuksi pitää olla min 2 tason, hinta min. 200€.

Jos vanhoista kisamalleista löytyy sopivia, niitä kannattaa ottaa.
    Johannes muokkasi tätä : 03.01.2011 at 12.02 Syy: Korjaus
    "Lapasesta lähti..."

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jussi_L Katso viesti
    Eipä siihen mitään oikotietä taida olla. Pehmeetä vahaa ja lämpimänä siklausta + rosteri/messinki harjalla kovaa harjausta. Jos se suksi on pidemmän aikaa ollut huonolla hoidolla, niin kyllähän siinä aika paljon saa töitä tehdä, että hyvä tulee. Hionnassa tietty saa jonkunlaisen kerroksen paskaa pois, mutta eihän se tuollasessa halvemmassa suksessa ihmeitä muuten aikaan saa. Jatkossa vaan parempaa huolta suksesta.
    Kiitos tiedoista. Eli periaatteessa olen tehnyt homman oikein. Ainoa että tuota rosteri/messinki harjalla kovaa harjausta en ole uskaltanut tehdä. Toi maplussan rosteri on tosi ottava ja olis varmaan hyvä, mutta pelkään että pilaan pohjat jos ne ensin siklataan ja sitten melkein voiteettomia suksia aletaan metallilla voimakkaasti harjaamaan.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Johannes Katso viesti
    Voiteenpoistoaine taitaa olla noihin suksiin paras mahdollinen aloitus. Jos suksen pohja on oikein naarmuinen, olen vetänyt esim. mattoveitsen terällä sitä suoraksi ja tasaiseksi, karhunkielellä puhdistus, sitten vaan vahaa jälkeen ja hiihtoa. Huomioitavaa on että kaikki kovemmat käsittelyt kannattaa tehdä kärjestä kantaan päin.
    Mattoveitsi.... hui En kyllä tuohon lähtis varsinkin jos olis vähänkään paremmat sukset. Ja jos voiteenpoistoaineella tarkoitat noita tärpätin kaltaisia aineita niin ei mielellään niitä käytellä. Mielummin sillä vauhdin base cleanerillä, mutta pistin kyllä merkille että vahalla nousee paska paremmin. Ja tuntuu ettei sillä pehmällä vahalla nouse kaikki koska violetilla/sinisellä kun ottaa tuon pohjustusvahan jälkeen niin paskaa nousee lisää. Ilmeisesti joku siellä pohjassa vaatii kanssa sitä kovempaa lämpöä noustakseen. Tai sitten olen tuota pohjustus vahaa siklannut liian pehmeänä pois. Mene ja tiedä

Sain muuten tuossa välipäivinä vastauksen minua joskus askarruttaneeseen kysymykseen, kun pertsasuksia katsoessani kyselin jäykkyyksiä. (elopainoa edelleen se liki sata..) Myyjä kertoi, että katselemamme "viime vuoden kisa atomicit" on itse asiassa tehty viime kesänä ja justiin tulleet kauppaan. Suksitehtaat kuulemma tekevät pohjoismaiden markkinoille tyypillisesti "re-production" malleja vanhalla kuorella. Totesin, että ovat ilmeisesti huomanneet, että mikä myy. Myyjä myönsi, että kyllähän se ostaja usein valitsee mielummin sen viime kauden kisamallin kuin samanhintaisen kakkossuksen. Salaliittoteorioihin taipuvaisena mieleeni tuli vaan, että mitähän siellä kuoren alla on? Saattaa olla vaikka sama suksi kuitenkin.. Mutta joo, on tuohon tullut itsekin sorruttua ja hyviäkin suksia saatu.

Jos vaan sitten mitenkään pystyy hankkimaan itsensä tilaisuuteen päästä testaamaan suksia ennen kaupantekoa, niin suosittelen lämpimästi. En sitten nimittäin taivututtanut atomic-nippua, vaan sain Vuokatti Ski Serviceltä testattavaksi kolme isojen miesten paria samalla tavalla voideltuina, kahdet karhu volcanit ja yhdet matukan nanosonicit. Toiset karhut olivat niin ylivoimaiset, että oli pakko ostaa pois kuleksimasta, vaikka olivat rumimmat.
    Ilo ilman pyörää on teeskentelyä..

Jussi_L Guest
    Kiitos tiedoista. Eli periaatteessa olen tehnyt homman oikein. Ainoa että tuota rosteri/messinki harjalla kovaa harjausta en ole uskaltanut tehdä. Toi maplussan rosteri on tosi ottava ja olis varmaan hyvä, mutta pelkään että pilaan pohjat jos ne ensin siklataan ja sitten melkein voiteettomia suksia aletaan metallilla voimakkaasti harjaamaan.
    Joskus joku tallivoitelija, tai itseasiassa useempikin on sanonut ettei käsin voi metallillakaan pohjaa likaa harjata. Ennemmin loppuu voima/kärsivällisyys tekijästä . Itte melkein joka kerta harjaan hiihdetyn pohjan messingillä ennen voitelua ja vielä suht napakasti.

Kyllä se lika varmasti kovemmalla lämmöllä paremmin tosiaan sieltä pohjasta nousee. En ole koskaan itte käyttäny voiteenpoistoainetta luistopinnoilla. Ymmärtääkseni se kuivattaa pohjaa turhaan. Tietty halvemmassa muovipohjassa sillä ei varmaan ole niin suurta merkitystä.

Nyt oli vuorossa siskon jotkut halpis pertsat ja huoltohistoria 0. Sama vaiva kun noissa isän suksissa, mutta luistopintojen lopputulos huonompi koska pohja oli jotain huonoa matskua. Sukset jotkut salomonin classic 5 tjsp. Noita ei varmaan edes kannata hioa?
    Jos suksen pohja on oikein naarmuinen, olen vetänyt esim. mattoveitsen terällä sitä suoraksi ja tasaiseksi, karhunkielellä puhdistus, sitten vaan vahaa jälkeen ja hiihtoa. Huomioitavaa on että kaikki kovemmat käsittelyt kannattaa tehdä kärjestä kantaan päin.

Mattoveitsi.... hui En kyllä tuohon lähtis varsinkin jos olis vähänkään paremmat sukset.
    Kyse olikin nuista "sankkomuovipohjaisista" salomoneista. En minäkään parempiin suksiin sitä tekisi... Yhtään väheksymättä mutta muovipohjaisten suksien luistovoitelu kun on niin ja näin...
    "Lapasesta lähti..."

Joskus joku tallivoitelija, tai itseasiassa useempikin on sanonut ettei käsin voi metallillakaan pohjaa likaa harjata. Ennemmin loppuu voima/kärsivällisyys tekijästä .
    Nyt täytyy sitten vain huomata, että tämä koskee suksia, joissa on kunnollinen pohja. Itse olen törmännyt siihen ongelmaan, että ns. "markettisuksesta" irtoaa mustaa pelkästään akryylisiklillä. Se ei ole likaa vaan pohjamateriaalia. Ei kannata lähteä tuollaiselle pohjalle rosteria näyttämään.

Juu, ei noita perussuksia ("ämpärimuoviset") kannata turhaan hinkata, ne ei siitä kummene.
    Niillä on se luontainen oma luistovauhtinsa kun pohja on kunnossa (ei puutu palasia), putsattu (vanhat pidot pois) ja asiallisesti voideltu perusparkulla.

Jussi_L Guest
    No tuo on kyllä varmasti totta. Halvassa suksessa se pohjamuovi on varmasti pehmeämpää ns. ämpärimuovia ja voi tietysti ottaa itteensä liian voimakkaasta harjauksestakin... eipä oo kokemusta . Jos kyseessä on niin halpa suks, ei siihen kyllä sit kannata yhtä voidekerrosta enempää aikaa uhrata muutenkaan. Voi siitä hetkellisesti kohtalaisen näköisen saada, mut eihän se voide siellä muutamaa kilometriä pidempää kestä kuiteskaan.

Kyse olikin nuista "sankkomuovipohjaisista" salomoneista. En minäkään parempiin suksiin sitä tekisi... Yhtään väheksymättä mutta muovipohjaisten suksien luistovoitelu kun on niin ja näin...
    Joo, ehkä noihin halpis salomoneihin uskaltais kokeilla tota mattoveistä jos oikein pahasti olis naarmuuntunut. Joo enpä kyllä enää voitelekkaan noita siskon suksia koska eivät ne ota sitä voidetta kunnolla vastaan. Tarkoitus olikin alunperin vain putsata sukset ja laittaa kunnolliset pitovoitelut kun kuulemma lipsuivat mahdottomasti. Mutta ajattelin että vois ne luistopinnatkin huoltaa siinä samalla.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Tauno Katso viesti
    Nyt täytyy sitten vain huomata, että tämä koskee suksia, joissa on kunnollinen pohja. Itse olen törmännyt siihen ongelmaan, että ns. "markettisuksesta" irtoaa mustaa pelkästään akryylisiklillä. Se ei ole likaa vaan pohjamateriaalia. Ei kannata lähteä tuollaiselle pohjalle rosteria näyttämään.
    Tässä tapauksessa on täysin mahdollista ja jopa todennäköistä että se 'musta paska' mitä sieltä pohjasta tuntu vaan nousevan ja nousevan olikin sitä pohjamateriaalia, koska tietääkseni noilla siskon suksilla ei ole edes älyttömästi hiihdetty.

Tuo että messingillä/rosterilla voi kohtuullisesti harjata sitä pohjaa ennen voitelua oli tavallaan uutta mulle. Tota vois kokeilla seuraavan kerran kun voitelee.

Joku taisi jo mainitakin, mutta koita sitä harjaa ensin vaikka kämmensyrjään. Varsinkin messingillä saa aika kovan paineen. Ei ole hyötyä painaa liian lujaa, menee vaan harja pilalle. Eli kova harjaaminen tarkoittaa mieluummin määrällisesti paljon.

Emmä noita messinki ja rosteri harjoja ole koskaan painanut kovaa. Oikeastaan sellainen paine mikä tulee kun harjaa kuljettava käsi suksen ja harjan päällä eli en paina lisää. Kovalla nylon harjalla painankin sitten lujaa, ei nyt ihan koko vartalon painolla, mutta niin kovaa että hiki tulee harjatessa.

Itselle on välineiden hankinnasta tullut seuraava käsitys.

1. Jos todellakin haluat harrastaa hiihtoa, osta sukset asiantuntialta. Marketeissa voi olla hyviä suksia mutta silloin sinun pitää tietää mitä ostat. Vaadi jonkinlainen takuu suksille.

2. Perinteisen sukset voi olla halvimmillaan 2-3 tason (min 150€), mutta ei muovipohjainen. Hinnat näin yleisesti.

3. Luistelusuksi pitää olla min 2 tason, hinta min. 200€.

Hyvä lista. Olen tässä pikkuhiljaa kypsynyt asiaan ja sisäistänyt sen että uusilla paremmilla suksilla ongelmat ratkeaisi. Jos vaikka haijaan sivuilta tarttuisi ostoskoriin jotain soveliasta

Testailin tuossa tota maplussan rosteri harjaa, joka on erittäin ottava. Harjattaessa vastus tuntuu noin kolme kertaa kovemmalta kuin pienellä vauhdin messinki harjalla ja jälki on sen mukaista.

Muuntelin tuota lirarenin ohjetta tuon harjan käytön osalta hieman. Ensiksi pyyhkäisin vanhoja voiteita rosterilla kevyesti pari kertaa ja pyyhkäisin liinalla puhtaaksi. Liinaan jäi ihan semmoista harmaata matskua aika paljon. Sitten base cleanerin toviksi ja kuivaus. Kuivattu pinta näyttää aivan samettiselta ja matalta. Siihen päälle sininen, kevyt siklaus, 1 hinkkaus nylonilla ja pari vetoa lämpimään sukseen rosterilla sekä hieman nylonia vielä lisää. Tuli vähän sellainen olo että voidetta poistui hieman liikaakin. Pinta oli tasainen ja hieman rasvaisen näköinen muttei niin paljon mitä pelkällä nylonilla ja kovalla hinkkaamisella on saanut. Sitten jäähdytys, hieman nylonia ja pari kevyttä vetoa messingillä vihreän paremman tarttuvuuden takia. Pölyt pois liinalla ja vihreä päälle. Tällä kertaa harjasin ensin rosterilla pari vetoa kevyesti heti siklauksen jälkeen ja perään nylonia hinkaten muttei läheskään niin paljon kuin aiemmin olen hinkannut. Nyt tulos oli rasvaisemman näköinen ja varsin tasainen. Ehkä tuon rosterin oikealla opettelulla pystyn säästämään harjaus määrässä ja ajassa, mutta pitää tota pelkällä nylonilla harjaustakin harjoitella vielä lisää tai varsinkin sitä millä sen saa tehtyä nopeasti. Ihan hauska kun on niin erityyppisiä harjoja .

Mää oon ymmärtäny rosteriharjan nimenomaan viimeistelyharjaksi. Mulla ei semmosta oo, enkä ehkä tule ostamaankaan, en tunne tällä hetkellä tarvetta sellaselle. Kuitenkaan en käyttäs rosteria lämpimään voiteeseen vaan jähtyneeseen ja nylonilla harjattuun sukseen. Noin niinku yleisellä tasolla. Mulla on nylonin lisäksi messinkiharja ja en silläkään harjaa koskaan lämmintä pohjaa/voidetta.

Rosteriharjaa on hyvä käyttää esim. pinnan kevyeen mattaamiseen voitelun lopuksi, jos keli sitä vaatii.

Rosteriharjan sijaan aion sijoittaa rahani kuviorautaan. Red Creekin +5/-5 havukuvioraudan aion ostaa. Sinetöi ostopäätöksen se järjetön ero luistossa, minkä sain kokea viime keväänä samalla suksella ja voitelulla, kun nollakelissä ja vesisateessa hiihdin kuvioimattomalla suksella vs. voitelun jälkeen kuvioidulla suksella. Voitelu oli Vauhdin sininen + LF vihreä + HF pinkki + kuvioraudalla kovaa painaen kuvio + kevyt mattaus messingillä.
    Freude am Fahren.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Liraren Katso viesti
    Mää oon ymmärtäny rosteriharjan nimenomaan viimeistelyharjaksi. Mulla ei semmosta oo, enkä ehkä tule ostamaankaan, en tunne tällä hetkellä tarvetta sellaselle. Kuitenkaan en käyttäs rosteria lämpimään voiteeseen vaan jähtyneeseen ja nylonilla harjattuun sukseen. Noin niinku yleisellä tasolla. Mulla on nylonin lisäksi messinkiharja ja en silläkään harjaa koskaan lämmintä pohjaa/voidetta.

Rosteriharjaa on hyvä käyttää esim. pinnan kevyeen mattaamiseen voitelun lopuksi, jos keli sitä vaatii.
    Mä hommasin tuon koska se mun messinkiharja oli semmoinen vauhdin nylon/messinki yhdistelmäharja. Ja tuo messinki siinä on hyvä nimenomaan viimeistelyyn/mattaamiseen koska se on aika pehmeä eikä poista voidetta paljon. Tuo rosteri on ehkä hieman erilainen mitä semmonen normi rosteriharja on. Harjakset on samaa pituusluokkaa kuin tuossa vauhdin kovassa nylon harjassa ja se ei mielestäni kyllä sovellu viimeistelyyn. Varmasti tuo ottavuus hieman pienenee kun harjaa käytetään enempi, mutta sanoisin että nimenomaan tuohon pohjan avaamiseen se on omiaan. (Siis ennen jä jälkeen voitelun). Eipähän ainakaan tarvi hommaa mitään rotoharjaa koska toi on nopeampi käyttää.

Rosteriharjan sijaan aion sijoittaa rahani kuviorautaan. Red Creekin +5/-5 havukuvioraudan aion ostaa. Sinetöi ostopäätöksen se järjetön ero luistossa, minkä sain kokea viime keväänä samalla suksella ja voitelulla, kun nollakelissä ja vesisateessa hiihdin kuvioimattomalla suksella vs. voitelun jälkeen kuvioidulla suksella. Voitelu oli Vauhdin sininen + LF vihreä + HF pinkki + kuvioraudalla kovaa painaen kuvio + kevyt mattaus messingillä.
    Ihan mielenkiinnosta, mittasitko eroa luistossa jollain kenno-systeemillä vai ihan perstuntumalla? Voisin kuvitella että monesti erittäin liukuherkkä suksi hitaassa vauhdissa ei välttämättä ole laskussa sen nopeampi, mutta hitaissa nousuissa saattaa tuo alkuluiston ero jo vaikuttaakkin.

Ilman kuviota suksi imi, ja mitä vauhdin kasvaessa koko ajan pahemmin. Kuviolla ja matattuna ei mitään imemistä. Ero oli VALTAVA.
    Freude am Fahren.

No kaipa tuommoinen pitää joskus hommaa jos huomaa hiihtävänsä vesikelissä. (kuten tulevana viikonloppuna täällä etelässä )

Luin noi käyttöohjeet. Ihan järkevä tommonen vekotin, missä kuvionnin jälkeen voi sen poistaa seuraavalla kerralla voitelemalla. Hinta on vain aika suolainen yhdestä metalli-vekottimesta. (Ainakin oli haijaa:lla)

Jussi_L Guest
    Onhan siitä kostealla kelillä todella suuri hyöty! Sitä vettä on vaan aivan liikaa siellä ladun ja pohjanvälissä, mutta kuviointi auttaa asiaan.

http://www.startskiwax.com/fi/suksiv...uviointilaite/

Tuohan se taitas olla yksi parhaista, mutta on harrastajan pakkiin aivan älyttömän hintainen...

Tulipa tuolla jossain vastaus vanhaan kysymykseen "paljonko voidetta menee suksenpohjaan"?
    Vastaus: Alle 2 grammaa (päässälaskua, älkää ampuko) jos neliösentille menee pari milligrammaa.
    Lähteenä pohjamateriaalin valmistajan tiedot: http://www.cps-gmbh.net/de/p-tex-sintered.php

Sit voidaan tehdä empiirinen testi ja punnita keittiövaa'lla voide pala ennen ja jälkeen. Päästään kartalle että mikä on haaskuuseen menevän voiteen osuus Oma villi veikkaus on enemmän kuin 100%

Onhan siitä kostealla kelillä todella suuri hyöty! Sitä vettä on vaan aivan liikaa siellä ladun ja pohjanvälissä, mutta kuviointi auttaa asiaan.

http://www.startskiwax.com/fi/suksiv...uviointilaite/

Tuohan se taitas olla yksi parhaista, mutta on harrastajan pakkiin aivan älyttömän hintainen...
    Mä olen joskus kokeillu tälläista kun kaveri sitä kovasti kehui. Ihan kohtuullisesti sukset luisti kuvioinnin jälkeen, mutta mitään "kenttävertailuja" kuvioitujen ja kuvioimattomien kesken ei tullut suoritettua.
    Onko muilla kokemuksia ko. vempaimesta, ihan mahottomissa hinnankiroissahan se ei ole?
    Niin näin alamäessä, ylämäessä ei ollenkaan

Jussi_L Guest
    Kyllähän noilla kaikilla myynnissä olevilla raudoilla urat pohjaan saa. Tuossa Startin raudassa ei pääse ainakaan helpolla tapahtumaan sitä, että terä ei jostain syystä pyörisikään. Siinähän on sellainen rulla pohjaa vasten mikä pyörittää sitä itse terää. Sellaisessa missä ei ole kuin se itse terä, on riskinä se että terä pysähtyy vaikka liike on eteenpäin. Ei se tietysti mikään iso riski ole ja ei siinä katastrofia käy jos vähänkään on järkeä kun uria pohjaan tekee.

Kun nyt muutenkin mopo on karannut näissä suksenlaittohommissa, niin tuli joku aika sitten hommattua 0/-10 havu-rauta (RC035). Ei vaan ole vielä ollut noin lämmintä keliä.
    Sitten tuosta innostuttua tuli vielä askarreltua suoraa uritusta varten red creekin mallinen suoran uran tekemiseen puurunkoinen laite pultista. Ei kyllä tiedä onko mistään kotoisin, mutta maksoi 1% kaupallisen versioon verrattuna.
    If Jens Voigt was a country, his principle exports would be Pain, Suffering, and Agony.

Käyttäny jokusen talven sekä Startin että Tokon kuviointivärkkejä, noita jo mainittuja. Ovat ihan ok, mutta ottaa jokusen kerran kokeilua ennenkun pohjaan saa koko matkalle nätin kuvion. Päädyin itse lopulta Holmenkollin TriMaxx:iin jossa 3 erisyvyistä / kulmaltaan erilaista "havukuviota" - nuo toimivat meikeläisessä lumessa jees. Käyttö uudella / satavalla lumella kun plussaa ja pinta pehmee tai liippautuva - hienoin heti nollan alla ja karkein losovesikelillä. Käyttö heleppoo, hinta vaan aikas suolainen. Hirmusti noille kuvioille ei oo käyttöö, märkä lumi ku vanhenee niin suora urakin pelittää, mut tuoreella snögellä noista on iloa.

Tätä ne ammattilaiset tällä hetkellä suosittelee:
    http://www.skiroller.fi/

Hinta on vaan ihan **tun jäätävä. Paitsi tuo Speedy SSR, jonka saa edulliseen 105 euron hintaan. Se on siis vakiokuviolla. Mutta tuohon toiseen laitteeseen voi vaihtaa teriä, ja niitähän tuolla firmalla riittää erilaisa. Mieli tekis mutta laitoin lompakon otsaa vasten ja ostamatta jää.

Kuvioinnista on eniten hyötyä lauhalla ja vesikelillä, kun lumi on kosteaa. Sen takia satsaan siihen +5/-5 rautaan ja muilla keleillä mennään ilman kuviota, pakkaskelillä sillä kuviolla ei enää ees oo niin suurta merkitystä. Tai saattaahan nuita ostaa myöhemmin lisää, mutta pitää kerätä enempi pulloja ja se on sitte hiihtoajasta pois.

Kuvio tehdään tosiaan voitelun lopuksi ja se lähtee seuraavalla voitelulla pois.

wanderer: Kai oot tulossa Hämeenlinnaan 12.2. ja 13.2.? Ja sakemannien rotumestaruudet on Äänekoskella 6.3. Siellä on makia rata, joskin yks 900 m pitkä nousu.
    Freude am Fahren.

Mun mielestä rosteri on juuri tuohon siklauksen jälkeiseen voiteenpoistoon. Muutaman kerran kun vetää kevyesti niin saa kuvion auki ja ei tarvitse harjata niin paljon. Ja pelkällä nailonilla jää kuitenkin liikaa voidetta, kun ei se kaikkea sieltä kuviosta poista

Joo niin se varmaan sitte on.

Ostin eilen hiihtokisoista sen Red Creekin +5/-5 kuviointilaitteen ja jätin myyjälle 2 pari asuksia hiottavaksi. Uusi toimija tällä seudulla, mutta puheet oli kovat, joten katotaan miten käy.
    Freude am Fahren.

wanderer: Kai oot tulossa Hämeenlinnaan 12.2. ja 13.2.? Ja sakemannien rotumestaruudet on Äänekoskella 6.3. Siellä on makia rata, joskin yks 900 m pitkä nousu.
    Kaipa ainakin Janakkalan starttiin voisi tulla, harrastussarjassa olis näköjään sama matka ku kilpasarjoissa. Pääsis taas näkemään paljonko tulee neniin.
    Ei taida olla osallistumisoikeutta spkl-kisoihin, kun en oo sellaisen seuran jäsen. SPL-mestaruudet on pahassa ajankohdassa, kun silloin pitäisi olla sätkimässä 90km Pirkan Hiihtoa.

Ja aiheeseen, tuli tuossa testattua kireän pakkasen halpaa herkistelyä sukseen. Harjasin rotolla 55km hiihdetyn lf vihreä-pinnan ja suihkutin pinnalle teflonia. Annoin kuivua ja hiersin rotokorkilla kiiltäväksi. Tuli ainakin omasta mielestä hyvä, testialustana jäälatu noin -25 pakkasta ja uusi vitilumi.
    If Jens Voigt was a country, his principle exports would be Pain, Suffering, and Agony.

Aika viihdyttävä lause tuolla skirollerin sivuilla:

"Pohjan voitelukerroksen kuviointi parantaa merkittävästi luistoa lisäämällä ilmavirran pyörteilyä suksen ja ladun välillä"

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •