ElectrobikeFillariHephaGiant
Sivu 16 / 75 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 6 14 15 16 17 18 26 66 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 451 - 480 / 2247

Aihe: Hiihto: voitelu

Lainaus Alkujaan tämän lähetti wanderer Katso viesti
    Ja rotolla tulee kieputettua nylonosuudet.
    Tarviiko muuten toi sun voitelutilan lattia siivota joka voitelun jälkeen?
    Tarvii siivota. Paikkana on kerrostalon häkkivarasto, niinku varmaan näkyy. Rikkaharjalla ja lapiolla otan röysteet pois ja käyn kippaan taloyhtiön roskiin.

Itse asiassa hommasin itellekki nylonroton, mutta tein tuon videon manuaaliharjoilla, koska monilla ei oo rotoa, jos nyt joku haluaa mua matkia.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ohiampuja Katso viesti
    Suunnilleen samalla tyylillä tulee itsekin sukset voideltua. Aika nopeastihan tuo itse voitelu sujuu, minulla kestää se "voiteluaseman" pystytys, purkaminen ja sitten loppusiivous. Noihin menee enemmän aikaa kuin siihen voiteluun.

Montako eri harjaa sinulla oli tuossa käytössä?
    Vauhdin nylonharja ja Vauhdin messinkiharja.

Joo kyllä se rutiinin myötä menee jo aika nopeasti, mutta tosiaan nuo oheishommat vie myös aikaa, kun ei ole mahdollisuutta pitää voiteluasemaa jatkuvasti pystyssä, vaan aina pitä kasata, siivota ja purkaa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti mantis Katso viesti
    Kiva joululahja. Kiitos!

Sen verran ois vielä voinu kysäistä että annatko noroja tehdessä raudan kulman koskea suksen pohjaan niin kuin tuossa videossa näytää? Itse ainakin tulee pidettyä rautaa suksen pohjaa vasten kun valuttaa tota voidetta.
    Raudan nurkka liukuu kiinni pohjassa noroja levittäessä.
    Freude am Fahren.

Jussi_L Guest
    Hyvä ja selkee video!

Uskoisin et tuosta on monelle hyötyä ja tuo video on ennenkaikkea selkeä. Jos tuon jälkee vielä joku vielä väittää, että voitelu on vaikeeta, sotkuista ja aikaa vievää, niin on väärässä. Perus voitelu on kuitenkin melko simppeliä.

Ittellä kans raudan kulma koskettaa pohjaa, kun noroja tekee.

Pitovoiteista toi Roden Multigrade on kyllä yks parhaita. Vaikka purkissa lukee 0..-2 niin voidetta voi huoletta käyttää lähelle kympin pakkasiakin. Itte käytän pohjalla Rexin PowerGripin vihreetä, ohut kerros lämmitettynä pohjaan. Lämmitys joko raudalla tai kuumailmapuhaltimella. Siihen sit päälle kelin mukainen pito. Tuo PowerGrippi on sitkeetä ja joustavaa siellä pohjalla. Kestää hyvin kulutusta.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Hepe Katso viesti
    Hiihtomaajoukkueen pitovastaavalta sain sain vuosia sitten (7v) vinkin, että tuota roden "luupäätä" 0--2 2-3 kerrosta, jonka päälle 1 kerros kelin mukaista pito voidetta ja hyvin on perinteiset sivakat pitäny.
    Puhista vanhat pitovoiteet ensin huolella alta pois, sitten Roden multigradea 0- -2 2-3 kerrosta ja siihen yksi kerros tuota startin universalia 0--20, näillä mie lähtisin kokeilemaan.

Eikös "luupää" ole toi blue super 0--3 eli vaaleensininen. Multigrade violetti on 0--2. Täällä meilläpäin tänään toimi kyllä hyvin kovemmat voiteet esim. vihreä rode -4--10 tai vastaava Tokon purkki. Tosin olin tossa Kaupin tykillä jossa on kova pohja ja paanat kuin rautatietä.Huomenna jos satelee lunta niin joutuu varmaan laittaa ton "luupään" joko pelkästään tai sitten vähän kovempaa esim -3--7 vihreää Multigradea siihen päälle.

JK. Niin tohon kisavoiteluun vielä että itse laittasin siihen Multigraden päälle joko sitä Roden -1--5 tai sitten Startin sinistä -2--6 , ja ton universaalin jättäisin pois. Ainoo universaali mitä minä käytän on Rexin universaali liisteri ja sen keliä ei ole ihan lähiaikoina ollut eikä taida olla tulossakaan. Vois noi Roden -1--5 ja Startin sininen toimia ihan pelkästäänkin.
    ollehuima muokkasi tätä : 25.12.2010 at 14.12 Syy: jälkikirjoitus

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Liraren Katso viesti
    Ei oo tarkotuskaan jähtyä, koska sitten lentävät "lasina" pois ja pohjiin ei jää mitään. Sitä jääkin siihen pohjaan tarpeeksi ja tasaisesti, kun se ei lennä "lasina" pois. En ole mitenkään nopeuttanut prosessia videon takia, vaan teen siinä niin kuin aina teen.

Tämä voitelutekniikka on kopioitu täysin Vauhdin Johan Lindiltä.
    Joo hyvä video kuten jo sanoinkin. Itsellä vaan tyylinä se että kovat voiteet vetelen pois lämpimänä (kuten vaikka grafiitit, jota ei kyllä oikein jäähtyneenä enää irti saakaan ) sitten pehmeämpien voiteiden annan jäähtyä noin 10min ennen siklausta ja tiukkaa harjaamista. Samoin itsellä menee hiukan enemmän aikaa harjauksen kanssa mutta lopputulos olisi varmaankin sama hieman vähemmälläkin työllä. Nämä voiteluohjeet siis iskostuneet itselleni päähän joltain voitelukurssilta aikanaan.

http://www.startskiwax.com/fi/suksiv...voiteluohjeet/

Tämä linkki on täällä saattanut jo ollakin mutta laitetaan silti.

Tietty pehmeämmät käsitellään eri tavalla, mutta nämä siniset ja vihreät on kovia.
    Freude am Fahren.

Joo olet ihan oikeassa, nyt vasta tsekkasin että sä olitkin laittamassa SG6 + LF sinne pohjaan eli ihan just noin kuten teetkin Meen ottamaan tukiopetusta lukemisen ymmärrykseen

Lainaus Alkujaan tämän lähetti MTBwannabe Katso viesti
    Meen ottamaan tukiopetusta lukemisen ymmärrykseen
    Tuolla virheellä ei pääse Foorumin tukiopetukseen, ei lähimainkaan. Täällä on pahempiakin tapauksia (katsoo peiliin... )
    XT-vaihtajia vuodesta -95, ja välillä vähän foorumitauolla.

Olen jo pari kertaa voidellut uusia suksiani. Rexin sinistä luistoa olen luullut laittaneeni pohjaan. Olenkin ihmetellyt kun pussissa on kahden eri sävyistä sinistä. Nyt huomasin pussissa koodin 425, sehän taitaa olla violettia. Ei ihan ole osunut voitelu näille pakkasille. Silti ohitettu alamäessä ne jotka ylämäessä menivät ohitse.

Nyt on aivan voodoo-voiteet alla. Violettia alla (piti olla sinistä) ja päällä jotain vuosimallin 1975 vihreätä Rexiä. Joka siihen aikaan ainakin oli kovan pakkasen luistoa, mutta raudottaessa se suli kylmemmässä kuin tuoreempi violetti. Taitaa olla puusuksille optimoitu tai pahasti ominaisuudet kärsineet.

Joo-o, pusseissa Rexin voiteita ei ole ollut about kymmeneen vuoteen...

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Plus Katso viesti
    Joo-o, pusseissa Rexin voiteita ei ole ollut about kymmeneen vuoteen...
    No perhana. Siksi sille oikealle siniselle ei sitten ole omaa pussia, vaan lykätty violetin pussiin.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti makkeli Katso viesti
    päällä jotain vuosimallin 1975 vihreätä Rexiä. Joka siihen aikaan ainakin oli kovan pakkasen luistoa,
    Muistaakseni tuo oli se Eero Mäntyrannan nimikirjoituksella varustettu purkki. Sehän oli tai on nimenomaan vitikelin erikoisvoide, eli kyllä sen nyt pitäisi pelata

Tuo vihreä Rex Eero Mäntyrannan purkki on pito voide viti kelille. hyvin pitävä muttei mikään luistava voide , jo 80 luvun puolen välin aikoihin tuli Roden super blue eli luu pää joka on vieläkin yks parhaista vitikelin pitovoiteistakun ilma on yli -10 astetta, niin unohtakaa että purkin kyljessä on -2- -4 astetta . tuo voide on vielä 90 luvun yks eniten käytetty kilpa voide voidetiimistä välittämättä. taasen vihreä on varmaan yks luistavimmista keliluistoista tän talven aikana. Tuntuu että taas tulee talvi ettei kukaan saa oikein liukkaita suksia keväällä kun ilmat lämpenee,kun talvi työnnetään suksenpohjaan vain kovia voiteita menee pohja tukkoon ,mutta siihen auttaa taasen hiomakone jolla pohja saadaan aukaistua .

pazi Guest
    Hio reilusti voimalla sitä uuden raudan pohjaa ja pohjan kantteja karhunkielellä. Puhdista hiomajäte hyvin ennen voitelemista. Mulla kulki tuo Vauhdin 1000W rauta aluski nihkeästi, mutta sitten otin hioin pohjan ja pohjan kantit ja rupes rauta liikkuun kevyesti.
    Käytitkö pelkästään karhunkieltä hiomiseen, vai jouduitko ottamaan järeämmät aseet käyttööön? Itselläkin uusi vauhdin rauta kulki hieman nihkeesti suksen pohjaa pitkin. Lisäksi terävät kantit "siklas" voidetta pois.

-Pasi

Tein voiteluelokuvan sininen + LF-vihreä:
    http://www.youtube.com/watch?v=P0tD7lz9NgY
    Tein tuon ohjeen mukaisesti voitelun ja kyllä on tähän mennessä paras tulos jonka olen itse saanut aikaan. Pohjasta näki oman kuvansa ennen viimeisiä messinkiharjan vetäisyjä. Kiitos!

Lainaus Alkujaan tämän lähetti pazi Katso viesti
    Käytitkö pelkästään karhunkieltä hiomiseen, vai jouduitko ottamaan järeämmät aseet käyttööön? Itselläkin uusi vauhdin rauta kulki hieman nihkeesti suksen pohjaa pitkin. Lisäksi terävät kantit "siklas" voidetta pois.

-Pasi
    Samalla tavalla mulla ennen hiontaa.

Käytin pelkästään karhunkieltä ja voimaa. Mutta viilaa tai hiomapaperia jonku palikan kans voi käyttää kantteihin jä vähän pyöristellä niitä.
    Liraren muokkasi tätä : 26.12.2010 at 18.15
    Freude am Fahren.

Tein tuossa semmoisen havainnon että ne sukset kanssa vaatii hiihtämistä jonkun verran että tulos alkaa paranemaan. Nytkin olin vedellyt pohjaan tuon sininen+vihreä LF ja kävin hiihtelemässä 25km. Sipaisin tuon jälkeen pari kertaa pohjaa harjalla kun sisäkanteissa ja kannan alla oli inaus harmautta ja ai että oli rasvaisen sekä tasaisen näköiset pohjat sen jälkeen!

Asiasta kolmanteen. Huolsin tuossa isä-ukkoni suksia kun tuli joululahjaksi luvattua. Kyseessä oli pertsat joihin oli satunaisesti laiteltu noita pika-luistoja ja pika-pitoja. Sukset oli ihan hirveässä kunnossa. Mikä on nopein tapa puhdistaa noista vanhat paskat pois?

Nyt meinaan laitoin aluksi base cleaneriä ja annoin seistä 10-15min, jona aikana lämmitin pitoja vessapaperin läpi ja pyyhin tärpättiin kastetulla karhunkielellä jämiä pois. Sitten pyyhin cleanerit pois ja aloin laittaa pehmeää pohjavoidetta. Jouduin laittamaan 3 kertaa tuon ennen kuin alkoi edes tulemaan jollakin tavalla puhdasta jätettä. Sininen kovemmalla lämmöllä ja paskan nousu jatkui. Sininen uudestaan ja alkoi taas tulla puhtaampaa. Lopuksi vielä vihreä. Aikaa paloi tolkuttomasti ja voide kerroksia tuli lopulta 6. Tuon jälkeen sai vielä karhentaa pitoalueet ja laittaa pohjavoiteen sekä muutama kerros pakkas pitovoidetta. Aika kova urakka oli, mutta lopuksi tuli niin hyvää jälkeä kuin tuossa kunnossa olevilta pohjilta voi odottaa.

Tampereelta vihjettä mistä saa voitelupenkin?... itte en tarvi mutta toveri kysyy

Lainaus Alkujaan tämän lähetti izmo Katso viesti
    Tampereelta vihjettä mistä saa voitelupenkin?... itte en tarvi mutta toveri kysyy
    Häijäästä ainakin: http://www.haijaa.fi/verkkokauppa/in...l?ryhma_id=130

Itse olen tottunut käyttämään kahta ruuvipuristinta ja keittiön tuoleja.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti izmo Katso viesti
    TAMPERE RTV-Yhtymä Oy Sammonkatu 56, 33540 Tampere Puh. (03) 233 3100,
    fax (03) 233 3150 http://www.koskenmetalli.net/index.p...auppa&vmcchk=1

Tarvii siivota. Paikkana on kerrostalon häkkivarasto, niinku varmaan näkyy. Rikkaharjalla ja lapiolla otan röysteet pois ja käyn kippaan taloyhtiön roskiin.
    Aika todennäköinen paikka varmaan aika monelle. Parvekkeella ei kuitenkaan huvittaisi voidella ja se olisi paljon vaikeampi siivota. Jos haluaa nopeuttaa siivousta voi tohon alle levittää jonkun vanhan lakanan, josta sitten vaan kippaa roskat muovikassiin. Mulla on kanssa säilytystilan kanssa vajetta eli voiteluteline ei mahdu kokonaisena varastoon. Tein sellaisen patenttiratkaisun että ruuvasin tuon puurun pp1 profiilin lautaan kiinni. Tuohon lautaan on kiinnitetty toinen lauta kohtisuoraan eli muodostavat T-mallisen liitoksen. Siihen vielä stopperipalikat. Jaloiksi kyhäsin tuollaiset A-pukit joissa yläpäässä on kaksi levyä joissa on tuon laudan mentävä kolo. On hyvä ja jämäkkä pukki, menee pieneen tilaan ja kokoaminen kestää ehkä 20s. Ei tarvi ruuvata mitään. Ja kun ei ole pöytää mihin laskea voitelurautaa niin tuossa telineessä on kiinni koukku johon raudan voi laittaa roikkumaan.

Ketjussa oli aiemmin puhetta siitä että jos kovia voiteita pukataan koko talvi saattavat pohjat mennä tukkoon. Mikä on paras kotikonsti tuon asian hoitoon? Karhunkieli, rosteriharja vai joku muu?

Pehmeämmällä perus voiteella , sulatetaan se suksen pintaan ja hetikun se on nahoittunut siklataan pois , sen kun toistaa pari kertaa saa huokoisista nostettua liat ja vanhat voiteet pois. tuo toimenpide pitäis tehdä periaatteessa aina kun aloittaa voitelun . On helppo tapa aina vaan pistää kelivoiteetsukseen,mutta voi syntyä jossain vaiheessa ongelmia kun pohja on tukossa. Esimerkiksi Grafiitti ja Molybdeeni pohjaisilla voiteilla ei saisi kahta kertaa peräkkäin voidella ilman pohjan puhdistusta sama ilmiö on näiden vitikelin voiteiden kanssa.

Hmm... okei. Mitäs luulet ajaako tuo vauhdin base cleaner saman asian?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti mantis Katso viesti
    Ketjussa oli aiemmin puhetta siitä että jos kovia voiteita pukataan koko talvi saattavat pohjat mennä tukkoon.
    Ite en henkilökohtaisesti aio olla huolissani tuosta asiasta vaan voitelen noilla kovilla menemään omalla systeemilläni ilman mitään välihuoltoja lällyvahoilla, aina ennen voitelun alkua puhdistus base cleanerilla. Jos hiotutan sukset, niin sitten base cleanerilla pohjustan ja taas videon mukainen meininki jatkuu. Mulle on sanottu, että nykyisillä pohjamateriaaleilla ei ole tarvetta käyttää pehmeitä voiteita, ainakaan suksien kunnon puolesta.

En tiedä, liittyykö tämä enemmän suksiin vai voiteluun mutta kirjataan tänne. Mulla on ostettuna tuommoset halpis Atomic Pro Skatet kivikelin suksiksi. Satuin kokeilemaan niitä viime talvena pakkaskelilläkin (ei liippalatu) ja toimivat hyvin, vaikka pohjat oli täynnä koloja ja naarmuja. Hiihdin niillä yhden koirahiihtokisankin, kun luistivat vaan paremmin ku "ykköspari". Nyt kivikelien mentyä ohi paikkasin pahimmat naarmut ja kolot pohjasta ja vein hiottavaksi. Laitatin suoran 6:sen. Kylläpä muuttu vielä paremmaksi nuo sukset pakkaslumella. Tätä ennen niitä ei oltu siis hiottu ikinä. Ne on muuten tuossa mun aiemmin postaamassa videossa juuri voideltavina pohjustuksen jälkeen ja videon lopusta näkee valokuvan pohjakuviosta.

Atomicin World Cup Skateissa mulla on suora 7 ja ne sukset sopii muutenkin paremmin välille 0...-10.
    Freude am Fahren.

Atomicin World Cup Skateissa mulla on suora 7 ja ne sukset sopii muutenkin paremmin välille 0...-10.
    Mitähän nuo Rintamäellä veistelevät sinne pohjiin. Vein sukset sinne hiottaviksi ja ei ollu puhetta mistään ja en kyllä osannu tuommosta edes ajatella.

Siellä mää just nuita kapuloita oon hiottanu. Seiskan saat varmasti, jos et mitään sanonu. Tuo kutonen on pakkaskelin kuvio ja ei siedä oikein kosteaa.
    Freude am Fahren.

Tein voiteluelokuvan sininen + LF-vihreä:
    http://www.youtube.com/watch?v=P0tD7lz9NgY
    Kiitoksia vaan voiteluvinkeistä!

Eilen oli -16 asteen kelissä aivan huippuluisto tuolla sinisen ja LF-vihreän yhdistelmällä. Tuskin maltan odottaa miten tuo toimii hieman lämpimämmällä kelillä

Mara Guest
    Mulle myös kauppias sanoi, että nykysuksien pohjamateriaalit on sellaisia, että pehmeitä vahoja ei kannata käyttää. Kilpavoitelijatkin kertomansa mukaan aloittaa nykyään pohjustuksen suoraan sinisellä. Ja kisatällin alla on melkein aina kova vaha. Eikä kuulemma tarvi ihan älyttömiä määriä kerroksia. Muutama riittää. Base Cleaneria sen sijaan suositteli putsaukseen. Ja huolellista perustyötä painotti luiston saamiseksi. Ts. siklaus ja harjaus huolella.

Hiihtokausi avattu. 2.5km perinteistä Hanikan kuntoradalla. Sai hiihtää ihan tosissaan alamäkeenkin, taitaa olla viime kevään merijäitä varten laitettuja sotkuja pohjassa. Katsotaan josko niitä jollain skrabailisi, purkkivoiteite 0-20C terva, sitten lämpimämmän kelin purkkia ehkä ja liian notkeat parimetriset sukset.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Mara Katso viesti
    nykysuksien
    Mitähän nuo herrat kauppiaat oikein ymmärtävät "nykysuksella". Tarkoittavatko tämän vuoden malleja, viisi vuotta vanhoja, vaiko muovipohjaisia yleensä erotuksena puusuksiin?

Mara Guest
    Kauppias / suksihuoltaja antoi ymmärtää pohjamateriaalien muuttuneen jonkin verran ihan viimeisten muutaman vuoden aikana. Kertoi esim. että Karhun esivoidellulla kilpasuksella kannattaisi hiihtää ensin, ennen kuin alkaa voidella. Ja että ostamani Madshus Nanosonic luistaa suoraan hyllystäkin otettuna erittäin hyvin ilman voitelua....noo voidellaan nyt kuitenkin, muttei pehmeämpää kuin sinistä käyttäen. Tänä talvena oikeastaan pelkkää vihreää ja maksimissaan LF, en ole enempää fluoria oikeastaan koskaan käyttänyt. Tai olen kyllä kokeillut, mutten ole kokenut saavani mitään hyötyjä. Enkä ole huomannut perusparkun ja LF:n luistossakaan mitään eroa, muttei se LF nyt niin kauhean kallista ole, varsinkin, kun hankinnat kohdistaa markettien kevään alennusmyyntiin. Kannattaa pitää silmät auki erityisesti CM:n voidehyllyn suhteen keväällä. Yleensä laittavat -50% muutamaksi päiväksi ennen varastointia. Iso Swixin LF -pala ei ollut keväällä kauhean hinnakas.

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •