HephaGiantElectrobikeFillari
Sivu 14 / 75 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 4 12 13 14 15 16 24 64 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 391 - 420 / 2247

Aihe: Hiihto: voitelu

Pikku hiljaa... kyllä alkaa saada juonesta kiinni. Harjauksessa huomasin että vihreätä ei kannata jäähdyttää hirveästi ennen harjausta, oli meinaa aika kova homma harjata kuvio esiin pohjasta jota olin pyyhkässy siklillä pari kertaa kevyesti.

Mun kohdalla ei voida kyllä vielä puhua mistään nopeasta toiminnasta. Jos putsaan pohjat, laitan 2x sinisen ja vihreän päälle, menee aikaa ainakin 1 tunti/pari.

Vähän funtsin että päivittäisin tuon raudan tuohon rexin 1000W rautaan kun halvalla sais. Ymmärsin että tuo rexin rauta on jo paljon parempi kuin tuo perus start.

Joo ei ennen ensimmäistä harjausta tarvi vihreän kanssa jäähdyttää yhtään. Vihreän voi myös siklata hiukan voimakkaammin. Harjaa heti lämpimänä, siiten anna jäähtyä ja sipase pari kertaa messingillä ja vielä perään pikku kiillotus nylonilla.

Mulla entisellä raudalla, jossa ei riittäny teho kunnolla edes vihreälle, jäähtyi vihreä voite ritisevän äänen kera sulatuksen yhteydessä. Nyt vauhdin raudalla ei ole moista ääntä kuulunut. Varmaan se voide jäähtyi liian nopeasti raudan perässä.

Jos ei ole kyse pohjustuksesta, niin pyyhi vaan puhdistusaine kunnolla pois ja pohja kuivaksi ennen voitelua. Se kannattaa jättää kosteaksi vain pohjustuksen yhteydessä. Jos teet perusvoitelua lenkkien välissä (ei siis uudet tai hiotut sukset), niin turhaan laitat 2 sinistä. Paa kerran molempia. Voi olla, että olen itse kirjoittanut jossain välissä, että sininen X 2 mutta kerta riittää.

Päivitä vaan se rauta suosiolla. Tulee uusia ahaa-elämyksiä.
    Freude am Fahren.

No nyt on rauta päivitetty tokon tikitaaliseen. Nätisti nostaa ja pitää lämmön.
    Eilen pääsi taas herkuttelemaan loistavaan hiihtokeliin hyvällä luistolla. Jos nyt vaikka lopettaisi speksailut ja keskittyisi itse suksien ulkoilutukseen..
    If Jens Voigt was a country, his principle exports would be Pain, Suffering, and Agony.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Liraren Katso viesti
    En tiiä mitä osia tuon Vauhdin 1000W raudan sisässä on mutta siinä ei kyllä lämmöt heittele. Sitä voin kyllä kokemuksesta suositella. Asteikko no siinä 5-10, mutta raudan käyttöohjeissa luki seuraavaa:

Vauhdin 1000W voiteluraudan lämpötilansäätimen numerosymbolit ja vastaava lämpötilat.
    5. 80 °…95°C
    6. 100°…115°C
    7. 120°…135°C
    8. 140°…155°C
    9. 160°…175 °C
    10. 180°…195 °C

Ite laitan aina tuohon 7 ja 8 puoliväliin. Tasasisesti ja nopeasti on vihreäkin sulanut savuamatta. Tuossa selityksessä taitaa oikeasti tarkoittaa esim. että 7-8 väli on 120-135 astetta.

...
    Sama rauta T1702 ? Minun kappaleessa säädin pitää olla lähempänä 9 jotta edes sininen sulaa savuttomasti ja tasaisesti!? Aika suuri heitto, jos tuo rautani on ehjä.. Voitelutila on huoneenlämpöinen, samoin sukset. Lämpötila kylläkin säilyy tasaisena paremmin kuin vanhassa Tokon 1000w raudassa. Savun määrällä mitattuna Tokossa on watteja selvästi enemmän. Hifistelin ja punnasin raudat..
    Toko: 976g
    Vauhti:1230g
    Poikkitieteellisen tutkimuksen perusteella raudan keventely ei ole påp..

Rautojen pohjaurituksista oli puhetta tuossa aiemmin. Tokossa on ristiurat ja Vauhdin 1000w sileäpohjainen (850w on uritettu) käytänössä en ole huomannut merkittävää eroa, onko sileä vai uritettu.
    usko juntunen muokkasi tätä : 17.12.2010 at 18.45 Syy: tyyppinumero

Lainaus Alkujaan tämän lähetti usko juntunen Katso viesti
    Sama rauta(T7322) mutta minun kappaleessa säädin pitää olla lähempänä 9 jotta edes sininen sulaa savuttomasti ja tasaisesti!? Aika suuri heitto, jos tuo rautani on ehjä.. Voitelutila on huoneenlämpöinen, samoin sukset. Lämpötila kylläkin säilyy tasaisena paremmin kuin vanhassa Tokon 1000w raudassa.
    Minkä ikäinen rautasi on? Mun on ostettu viime keväänä maaliskuussa ja se on ns. uutta erää ja siinä on hieman muutoksia sisuksissa verrattuna sitä aiempiin. Tuo muuttunut malli, vaikkakin ulkoisesti samanalainen entisen kanssa, tuli hyllyihin juuri viime keväänä. Tämä siis Vauhdin Lindiltä kuultua.

Tuo ero vois selittyä sillä. Juuri tulin voitelemasta ja edelleen 7,5 oli lämpötilasädin ja vihreäkin suli hienosti ja helposti.
    Freude am Fahren.

Minkä ikäinen rautasi on? Mun on ostettu viime keväänä maaliskuussa ja se on ns. uutta erää ja siinä on hieman muutoksia sisuksissa verrattuna sitä aiempiin. Tuo muuttunut malli, vaikkakin ulkoisesti samanalainen entisen kanssa, tuli hyllyihin juuri viime keväänä. Tämä siis Vauhdin Lindiltä kuultua.

Tuo ero vois selittyä sillä. Juuri tulin voitelemasta ja edelleen 7,5 oli lämpötilasädin ja vihreäkin suli hienosti ja helposti.
    Tänä syksynä ostettu. (Korjasin tyyppinumeron ed.viestiini T1702)

Tuossa kun aiemmin valittelin että siklaaminen tasaisesti on vaikeaa, niin syy selvisi. Pohjat oli huonosti viimeistelty tehtaalla. Pointsit kallesportin porukalle joka hoiti homman takuuna kuntoon nopeasti vaikka siellä on aikamoinen hulabaloo päällä. Oli vähän toisenlainen kokemus siklata suoraa pohjaa ja voidekkin levisi mielestäni helpommin koko pohjan alalle.

Hyvä hyvä. Nyt se alkaa sitten natsaamaan.
    Freude am Fahren.

Suksen profiililla on uskomattoman iso vaikutus. Mulla on niin hyvät pakkaskelin fisserit, että eihän niitä tarvis edes voidella ja silti luistaa. Tottakai voitelen niitä, mutta esim. tänään en ehtinyt voidella ja läksin hiihtämään vaikka pohjat oli aika harmaat, ja luisto oli suorastaan hyvä. Sitten taas olen koittanut noita toisia vähän lämpimämmälle kelille tarkoitettuja fissereitä -5 - -10 pakkasessa, eikä mihinkään. Suksi oikein puri kiinni. Plussakelillä tuo pari taas toimii aivan loistavasti. En tiiä millanen ois se kompromissi, joka luistaisi kelillä kuin kelillä.
    Ananasakäämä!

Lainaus Alkujaan tämän lähetti xtrainer80 Katso viesti
    Suksen profiililla on uskomattoman iso vaikutus. Mulla on niin hyvät pakkaskelin fisserit, että eihän niitä tarvis edes voidella ja silti luistaa. Tottakai voitelen niitä, mutta esim. tänään en ehtinyt voidella ja läksin hiihtämään vaikka pohjat oli aika harmaat, ja luisto oli suorastaan hyvä. Sitten taas olen koittanut noita toisia vähän lämpimämmälle kelille tarkoitettuja fissereitä -5 - -10 pakkasessa, eikä mihinkään. Suksi oikein puri kiinni. Plussakelillä tuo pari taas toimii aivan loistavasti. En tiiä millanen ois se kompromissi, joka luistaisi kelillä kuin kelillä.
    Olishan se hienoa jos näitä profiileita pääsisi testaamaan jossain (omalle painolle). Ostelu kun on niin kallis tapa testailla.
    Nyt itsekin kuvittelee, että omistaa "yleis-suksen", mutta onkohan se sitten näin?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Iletys Katso viesti
    Olishan se hienoa jos näitä profiileita pääsisi testaamaan jossain (omalle painolle). Ostelu kun on niin kallis tapa testailla.
    Nyt itsekin kuvittelee, että omistaa "yleis-suksen", mutta onkohan se sitten näin?
    Tähän liittyen on aiemminkin ollut kaveripiirissä puhetta. Ainoa ongelma tässä taitaa olla se, että ne kenellä olisi sopiva/huippukalusto ovat niin kiireisiä talvisin muiden hiihtohommien kanssa ettei aikaa riitä hiihdättää kaikkia halukkaita ja ne kenellä olisi aikaa, niin niiltä ei sitten sitä kalustoa/tietotaitoa löydy.

Rahahan tämänkin sanelee. Jos joku on valmis maksamaan, niin kyllähän asiantuntijoita luulisi jostain löytyvän?
    Sprintterin jalat, mäkimiehen nopeus

www.rex.fi/bike

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jeesu Katso viesti
    Tähän liittyen on aiemminkin ollut kaveripiirissä puhetta. Ainoa ongelma tässä taitaa olla se, että ne kenellä olisi sopiva/huippukalusto ovat niin kiireisiä talvisin muiden hiihtohommien kanssa ettei aikaa riitä hiihdättää kaikkia halukkaita ja ne kenellä olisi aikaa, niin niiltä ei sitten sitä kalustoa/tietotaitoa löydy.

Rahahan tämänkin sanelee. Jos joku on valmis maksamaan, niin kyllähän asiantuntijoita luulisi jostain löytyvän?
    Jos sitä mittauttaisi omat sukset jossain Skiselector systeemissä, niin jotain osviittaa voisi saada profiiliinsa. Se, että kuinka paljon eroa voisi olla sitten jossain kelissä toisella suksella... se on vain spekulaatiota.
    Nyt vaan voi tyytyä voidevalintojen ja voitelutaitojen tekemiin eroihin.
    Eikös pääkaupunkiseudulla Kallespotissa pitäisi olla tällainen järjestelmä? Minulle siellä sukset valittiin kyllä ihan perinteisesti "painelemalla".

Lainaus Alkujaan tämän lähetti mantis Katso viesti
    . Pointsit kallesportin porukalle joka hoiti homman takuuna kuntoon nopeasti vaikka siellä on aikamoinen hulabaloo päällä.
    Vähän offtopiccina.

Joo, ilmeisesti. Itse kävin liikkeessä lokakuun alussa ja ilmoitin haluavani sukset. Ideana että ei kiireellä tarvtse puristella. Painot ja kelit otettiin ylös ja luvattiin ottaa yheyttä kun sukset tulee. Kolmesti jaksoin soittaa niiden perään ja kerran kävin paikan päällä kun ei mitään kuulunut. Ostin sitten Carilaiselta ja tuli todella hyvä pari. Useita kertoja yritin soittaa että en tarvitse enää. Aina varattua.

Paikan päällä palvelu oli kyllä hyvää.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti tero76 Katso viesti
    Joo, ilmeisesti. ... Kolmesti jaksoin soittaa niiden perään ja kerran kävin paikan päällä kun ei mitään kuulunut. Useita kertoja yritin soittaa että en tarvitse enää. Aina varattua.

Paikan päällä palvelu oli kyllä hyvää.
    En yhtään ihmettele etteivät vastaa puhelimeen. Ei siellä kukaan kerkiä vastailla puhelimeen kun asiakkaat joutuvat ottamaan vuoronumeroita saadakseen palvelua. Ei siellä yksinkertaisesti olla varauduttu sellaseen asiakasmäärään minkä tää talvi on tuonut tullessaan. Luulen että samaa syytä voi syyttää siitä ettei sun suksista kuulunut mitään. Voi olla muistilaput sun muut menny hieman sekaisin/hävinnyt.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti xtrainer80 Katso viesti
    Suksen profiililla on uskomattoman iso vaikutus. Mulla on niin hyvät pakkaskelin fisserit, että eihän niitä tarvis edes voidella ja silti luistaa. En tiiä millanen ois se kompromissi, joka luistaisi kelillä kuin kelillä.
    Valitettavasti tuollaista joka kelin oikeasti luistavaa kapulaa ei ole olemassakaan, profiilit ja painealuevaatimukset eri keleillä on niin erilaiset ettei saman suksen ole mahdollista luistaa esim +5, -5 ja -20 kelillä. Vinkki, kokeilkaapa vesikelin kapulaa kovalla pakkasella...

Muuttuvaprofiilinen suksi, vähän niinkuin täysjouston muuttuva geometria?

No ei, mutta alkaa ymmärtää miksi kilpahiihtäjillä on yleensä niin kattava arsenaali suksia. Etenkin kärkipään menijöillä ts. maailmancupia kiertävillä. Toki siellä ne sukset maksaa joku muu kuin hiihtäjä, niin kelpaa ollakin kymmenen paria joka kelille.

Itse pärjään aivan hyvin näillä kahdella parilla, olisihan se kiva jos useammasta parista voisi valita, mutta toisaalta sitten joutuisi testaamaan enemmän ja kaiken kaikkiaan hommasta tulisi vielä enemmän välineurheilua.
    Ananasakäämä!

Juu, eipä se jokakelin suksi ole mikään helppo tehdä. Jos semmoisen tekee, se on vähän kuin jakoavain: periaatteessa aina sopiva, mutta kuitenkin koko ajan lipsuu.

Perinteisen suksessa se olis vähän liisteriä kestävä eli päkiän alta pienen taskun omaava purkkisuksi, medium-lyhyillä painealueilla joka teoriassa on kisakelpoinen kaikilla muilla kuin vesikelillä,koska pertsan ura aina kostuu hiihdettäessä kuitenkin. Ja käytännössäkin on ihan mahdollista. Tuon näköisillä tonnin painavilla laudoilla on tullut kymmeniä kertoja hiihdettyä kisaa, ja harvoin on kellään parempaa kapulaa ollut. Sosialisoin aikanaan isäpapalta kisakäyttöön, kun se meni ostamaan vähän liian liukkaat lenkkisukset. Eikä siis ole edes RCS malli. Parhaimmillaan ovat olleet pohjaliisterin kanssa tykkilumiladulla, toki myös lumikelillä ja pakkasella pelkällä purkilla on tullut käytettyä ihan menestyksekkäästikin.

Luistelusuksessa "jokakelin" versiota rajoittaa jo vähän sekin, että keulan ja kannan jäykkyyksiä olis hyvä olla erilaisia. Kovan ladun lenkkisuksi ei mene mihinkään vasta rouhitulla baanalla, ja semmoisia kisoissa yleensä on kuitenkin.
    Ja kelivaihtelut on isompia kuin pertsan uralla. Räntäsade vs vitilumi.perinteisen ura on kuitenkin aina jossain määrin liipalla ja enemmän tai vähemmän kova.

Tai no liukkaan suksenhan voi vielä saada melkein joka kelille, mutta ei sillä hiihtämään pysty

"aijai...vähän on liukkaampi suksi Elofssonilla, mutta toivotaan että Jarin suksi on parempi hiihdettävyydeltään". -Pekka Vähäsöyrinki Lahden 2001 takaa-ajoa selostaessaan, kun Isometsä tippui peesistä laskussa... Tuskin saa hyvälumiselle pakkaskelille niin isoa eroa hiihdettävyyteen, että sillä sekunteja per kilometri kuitataan...
    kontio muokkasi tätä : 18.12.2010 at 11.45

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Proj.nro Katso viesti
    Mistä ostatte voiteenne? Löytyiskö jostain nettikaupasta halvalla isoja kimpaleita (tai pieniäkin jos ovat halpoja) perusvahoja, kuten rexin sinistä tai vastaavaa. Prismastakaan ei saa nykyään kuin yhdistelmäpakkausta sininen/virheä. Täältä viimetalvena joitain fluorillisia löysin edukkaasti.
    http://www.xc-elitesports.com
    Muita?
    Kokeilin tätä ja tästä lähtien tilaan voiteeni tuolta. Tasan viikossa tuli kamat. Vauhdin 45 g. HF:t tuolta 27 € / kpl vs. Oulun urheiluliikkeet 65 €. Tilasin 3 kpl 45 g palikkaa (2 x HF ja 1 X LF) ja postikulut oli alle 8 euroa. Vaikka tuolla nettisivuilla on kuvat Vauhdin vanhoista pakkauksista, niin postissa tuli kuitenkin uusissa pakkauksissa olevat voiteet.
    Freude am Fahren.

Kokeilin tätä ja tästä lähtien tilaan voiteeni tuolta. Tasan viikossa tuli kamat. Vauhdin 45 g. HF:t tuolta 27 € / kpl vs. Oulun urheiluliikkeet 65 €. Tilasin 3 kpl 45 g palikkaa (2 x HF ja 1 X LF) ja postikulut oli alle 8 euroa. Vaikka tuolla nettisivuilla on kuvat Vauhdin vanhoista pakkauksista, niin postissa tuli kuitenkin uusissa pakkauksissa olevat voiteet.
    Mä kokeilin kanssa. Tilasin 8.12 eli 10 päivää sitten. Joku tavara ei ollut hyllyssä eikä mun paketti ole vieläkään lähtenyt. Eikä mitään ilmoitustakaan ole tullut, selvisi vasta kun aloin kyselemään perään. Vastailevat posteihin kyllä nopsaan.

[QUOTE=Iletys;1525076]Olishan se hienoa jos näitä profiileita pääsisi testaamaan jossain (omalle painolle). Ostelu kun on niin kallis tapa testailla.

Olen käsityksessä, että ylläs- hallin yhteydessä olevassa liikkeessä asioidessa voisi ottaa tyypit hallissa? Soita ja kysy
    Huonoilla teillä tarvitaan paksut kumit.

Oli pyörä sitten kuitua, titaania tai terästä,
    niin kuntoni on perästä.

Last man out of the water.

Varmaan kysyjälle liian kaukana mutta Vuokatin hiihtoputkessa pääsee testaamaan suksia, no ainakin mulle antoivat mahollisuuden ennen ostoa ja mainostivat ko. ominaisuutta olevan tarjolla.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti vituxman Katso viesti
    Varmaan kysyjälle liian kaukana mutta Vuokatin hiihtoputkessa pääsee testaamaan suksia, no ainakin mulle antoivat mahollisuuden ennen ostoa ja mainostivat ko. ominaisuutta olevan tarjolla.
    Putkessa on tietysti vain se yksi lumen olomuoto. Eli en tiedä onko tuostakaan apua. Vuokattiin tekisi kyllä mieli mennä.

Jos sitä nyt tyytyisi välillä hiihtämiseen. Tieto lisää tuskaa.

Kyllähän Osaava kauppias osaa valita suksen eri kelialueille ilman ettei sitä tarvitse välttämättä hiihtää, on tietenkin asia kuinka usein on halutun profiilin keli. Tämän takia kilpa hiihtäjillä on ylennsä monen laisia suksia kun joskus ei voi paljon käytetyt sukset toimi on pakasta kaivettava suksi tai lähimmäksi oikeasuksi keliin, yleensä pärjää hyvin 2 erilaisella parilla ja jos on hyväpari niin silläkin pärjää. Tieto lisää kipua ja tietämättömyys myös.

Hyvän perinteisen suksen löytää suht helposti puristelemalla ja testilaudalla seisomalla, luistelusuksi on vaikeampi.
    Jos mahdollista, käytetettynä kannattaa ostaa. Itselle moneen vuoteen ei ole suksia tullut hankittua kun ei tosissaan kisaa tule hiihdettyä kuin ehkä puoli-Pirkka, mutta nyt on kaverin talli-Atomicit tuossa testissä, eivät kyllä mitenkään vakuuttavat ole vaikka ihan kohtuullinen suksi onkin. Taitavat jäädä ostamatta.
    Joku purkkisuksi pitäis löytää jostain millä sais sen verran etua mitä tasatyönnössä pro-hiihtäjille häviää

Putkessa on tietysti vain se yksi lumen olomuoto. Eli en tiedä onko tuostakaan apua. Vuokattiin tekisi kyllä mieli mennä.

Jos sitä nyt tyytyisi välillä hiihtämiseen. Tieto lisää tuskaa.

Uskoisin että pääsee ulkonakin kokeilemaan, eihän se latu nyt niin kaukana ole ulkosallakaan..

Mut oikea asenne, kilometrejä vaan alle, mulla kans alkaa joka kevät polttelemaan oikein tykkiparia pertsaan vesikelille, ne puuttuu vaikka suksia jo moooonta paria...

Lainaus Alkujaan tämän lähetti vituxman Katso viesti
    Tän jälkeen loppuu offtopic, mutta mikä on tuo Vuokatin hiihtoputken suksikauppa?

Tän jälkeen loppuu offtopic, mutta mikä on tuo Vuokatin hiihtoputken suksikauppa?
    Intersport Piipponen.

Hommasin uuden rexin raudan. Ihan pätevän oloinen vehje vanhaan startin rautaan verrattuna. 1200W ja paksu pohja niin lämpöä riittää. Mittailin huvikseni noiden kahden raudan termostaattien tarkkuuksia. Yllättävän tarkkoja molemmat ovat. Start ei vain kykene pitämään lämpöjään voideltaessa.

Jotakin outoa kuitenkin sattui. Levitin tuolla rexillä mielestäni riittävät norot vihreää LF:ää pohjaan ja sulatin ne. Kun voide oli jäähtynyt, näytti että se olisi sulanut suksen reunoille ja olaksen ympärille. Eli noi kohdat mihin norot oli levitetty näytti jopa kuivalta. Siklasin kolme kertaa ja harjasin tunteella, mutta loppujen lopuksii nuo reunat erottui vielä ihan selvästi kiiltävämpinä kohtina. Eli siellä olisikin ollut sitä voidetta liikaa?? Mikäköhän tässäkin nyt meni mönkään?
    mantis muokkasi tätä : 21.12.2010 at 09.12

Lainaus Alkujaan tämän lähetti mantis Katso viesti
    Siklasin kolme kertaa ja harjasin tunteella, mutta loppujen lopuksii nuo reunat erottui vielä ihan selvästi kiiltävämpinä kohtina. Eli siellä olisikin ollut sitä voidetta liikaa?? Mikäköhän tässäkin nyt meni mönkään?
    Välttämättä mikään ei ole mennyt pieleen. Kovat vahat on hankalampi levittää. Varsinkin reunoille vaha ei meinaa sulaa riittävän hyvin, joutuu lämmittämään uudestaa. Jos pohja ei ole ihan suora sekin voi aiheuttaa kyseisen ilmiön. Myöskin pohjan tukkeutuminen aiheuttaa epätasaista imeytymistä.
    E. Tämä siis tuli Rexin raudalla. Älä paina rautaa kovasti suksea vasten. Uudessa raudassa riittää lämpöä tasaisemmin.
    "Lapasesta lähti..."

Jussi_L Guest
    Ja joskus uuden raudan pohja kaipaa voitelua...ainakin joskus houmannut, että pohja on vähän karhea alkuunsa. Jonkin aikaa kun on voidellu tuntuu rauta liikkuvan liukkaammin suksea vasten.

Mutta tuo on jännä, jos voide on ikäänkuin karannut reunoille. Onhan uuden raudan pohja suora? Näitä on meinaan joskus ollut kierojakin liikkeellä...

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •