GiantHephaElectrobikeFillari
Sivu 11 / 75 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 9 10 11 12 13 21 61 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 301 - 330 / 2247

Aihe: Hiihto: voitelu

  1. #301
    Liittynyt
    09/2000
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    1.210
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Tauno Katso viesti
    Hyviä ohjeita, mutta tässä on vähän sama ongelma kuin ruokareseptien kanssa. Siis mitä tarkoittaa tässä lämpimänä? Onko voiteen oltava sulaa vai pitääkö sen tuntua käteen lämpöiseltä? Muistatko jotakin summittaista aikamäärää sulatuksesta, kun voi ruveta siklaamaan?
    Mulla se menee niin, että kun saan voiteen sulatettua ja levitettyä, niin heti tyhjennän olaksen ja viimeistään puolen minuutin sisään sulatuksesta jo siklaan. Eli sen, että saa raudan pois käsistä ja olaksen tyhjäksi. Vauhdin 1000W rauta, Vauhdin voiteet, raudan läpötila asetettu 7 ja 8 väliin, n.140 astetta.

    Viime talven alun laikkupohjasuksista kesti silti 4-5 voitelukertaa oikeiden metodien oppimisen jälkeen, että ne laikut hävis ja tuli tilalle tasasävynen. Voitelin joka lenkille myös sen takia, että opin sen tekniikan nopeammin ja saan rutiinia touhuun.

    Edelleen haluan muistuttaa, että varmasti on hyvin hyvin useita muitakin "oikeita tapoja" kuin nämä minun tänne rustaamat. Mutta nämä on ne jotka mulle on ammattilainen kädestä pitäen opettanu ja hyvin tuntuu toimivan, ainakin hänen edustamillaan tuotteilla.

    Pitää kai se vaimo joskus laitta vielä filmaamaan tuo kovan vahan laitto.

    Pehmeitä vahoja en juuri käytä, ainoa on HF pinkki. Reenit sininen + LF vihreä (tai LF grafitti). Kisoihin sininen + LF vihreä/grafitti + pinnat (HF/geeli/nappi).
    Freude am Fahren.

  2. #302
    Liittynyt
    07/2006
    Paikkakunta
    Espoo, Tillinmäki
    Viestit
    720
    Kannattaako aina muuten laittaa kovempi vaha alle (sininen) vaikka viimeiseksi voiteeksi tulisikin esim. punainen? Mulla on ollut nyt aina punaista alla. Samaa mitä olen yrittänyt "imeyttää" pohjiinkin.

  3. #303
    Liittynyt
    01/2009
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    684
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Iletys Katso viesti
    Kannattaako aina muuten laittaa kovempi vaha alle (sininen) vaikka viimeiseksi voiteeksi tulisikin esim. punainen? Mulla on ollut nyt aina punaista alla. Samaa mitä olen yrittänyt "imeyttää" pohjiinkin.
    Vähän riippuu kelistä, mutta keskimäärin kyllä. Pysyy paremmin kun pohja ei kulu pois.

    Ei se väärin ole samallakaan tehdä, 90km Pirkan hiihtoon tms sitten voi pohjiakin vähän miettiä.

  4. #304
    Liittynyt
    09/2000
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    1.210
    Voitelukurssin pitäjä muuten sanoi, että nykyisten suksien pohjamateriaalit on varsinkin parin viime vuoden aikana kehittyneet niin paljon, että pehmeiden vahojen käytölle ei juuri ole tarvetta. Ei niin kuin ennen vanhaan, että sukseen piti 20 kertaa sulatella pohjustusta yms. Nykysuksilla riittää kovien vahojen käyttö uusiin ja hiottuihin suksiinkin ja pehmeiden vahojen imettäminen on turhaa. Lisäksi voitelun tarve on selkeästi pienempi. Kovilla vahoilla saadaan kulutuskestävyytä.

    Mutta jos pehmeää pitää käyttää (esim. pinkki tai keltainen HF) niin alle tulee sininen ja LF vihreä.
    Liraren muokkasi tätä : 10.12.2010 at 10.42
    Freude am Fahren.

  5. #305
    Liittynyt
    07/2006
    Paikkakunta
    Espoo, Tillinmäki
    Viestit
    720
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Liraren Katso viesti
    Voitelukurssin pitäjä muuten sanoi, että nykyisten suksien pohjamateriaalit on varsinkin parin viime vuoden aikana kehittyneet niin paljon, että pehmeiden vahojen käytölle ei juuri ole tarvetta. Ei niin kuin ennen vanhaan, että sukseen piti 20 kertaa sulatella pohjustusta yms. Nykysuksilla riittää kovien vahojen käyttö uusiin ja hiottuihin suksiinkin ja pehmeiden vahojen imettäminen on turhaa. Lisäksi voitelun tarve on selkeästi pienempi. Kovilla vahoilla saadaan kulutuskestävyytä.
    Eli siis uunitus on tavallaan myöskin turhaa? Niin ja leudoille kosteille keleille voitelu myöskin? Paitsi ehkä sen fluorin takia?
    Ethän sinä tietenkään näin sanonut vaan se voitelukurssin pitäjä.

  6. #306
    Liittynyt
    04/2003
    Paikkakunta
    Joensuu
    Viestit
    2.357
    Tulipa taas tehtyä retki lähi(hiihto)kauppaan ja nyt on sitten rotokahvaa parin harjan kera. Jos alkais tulla järkeä harjaamiseen noilla.
    Perusparafiineja näytti olevan monta sorttia, esim Roden 500g pala 14,90e/kpl.
    Kuviointirautoja tuli silmäiltyä, mutta tällä kertaa jäivät hyllyyn. Pakkaskelin havukuvio houkutteli kyllä kovasti.
    If Jens Voigt was a country, his principle exports would be Pain, Suffering, and Agony.

  7. #307
    Liittynyt
    09/2000
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    1.210
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Iletys Katso viesti
    Eli siis uunitus on tavallaan myöskin turhaa? Niin ja leudoille kosteille keleille voitelu myöskin? Paitsi ehkä sen fluorin takia?
    Ethän sinä tietenkään näin sanonut vaan se voitelukurssin pitäjä.
    Joo just näin. Ei ikinä mitään muuta ku sinistä ja vihreää. Olen robotti.

    Tehköön kukin miten haluaa. Vesikelille voiteenpoistoaineella kaikki pois ja yläjyrsimellä vinot vesiurat pohjaan, niin ku ralliauton renkaisiin. Minä olen saanut reseptit yhdelle voidemerkille sen edustajalta useassa tilaisuudessa ja olen todennut ne erittäin toimiviksi. Jos niitä juttuja tänne kirjoitan ja joku ei osaa niitä lukea, niin paistakoon suksensa liukkaiksi vaikka nuotiolla. En mää ketään pakota tottelemaan. Täällä vaan suurin osa mankuu ohjeita yksinkertaiseen mutta kuitenkin toimivaan, kustannusystävälliseen ja kilemetrejä kestävään voiteluun. Niitä oon yrittäny antaa, moneen kertaan sanonu, että en ole mikään ammattilainen voitelussa, mutta kun jotain on todennut opettelemalla toimivaksi, niin yritän lieventää tuskaa muilta, jotka on samassa tilanteessa ku ite 2 vuotta sitten. Kilpa- ja muut hifistelyvoitelut on vähän eri asia (toki niitä itekkin harrastan ja yritän paraikaa oppia lisää).

    Muistan vaan ite, kun pikapurkkeja kummempi voitelu alko kiinnostaan, niin olihan sitä jumalauta ihan kujalla näiden asioiden kans. Luin varmaan kaikkien voidevalmistajien sivut täysin läpi ja yritin ymmärtää. Jokainen katsottu tuote ja "voitelukoneen" ohje lisäsi vaan tuskaa. Sitten päätin, että se on yks merkki ja pakko on päästä sen merkin ammattilaisen puheille ja nähdä miten se tapahtuu. Sanoin, että homman pitää pysyä kuitenkin suht yksinkertaisena vaikka kilpailenkin (koirahiihto). Onnistu, ja nyt on voitelussa rutiini ja vinkit sen merkin ammattilaiselta. Tosin nyt on viime talvesta lähtien ruvennu kertymään pakkiin niitä hifimpiäkin tuotteita (ja sen takia olinkin nyt käyttämäni merkin kilpavoitelukurssilla). Kisaa edeltävän iltana oon saanu soittaa ja kysyä, mitä pohjiin pannaan ku testilenkki tuntu nihkeältä. Korjausohjeet tuli ja suksi luisti paremmin ku koskaan sellasella kelillä.

    Sekin on tullut kokeiltua ja opittua, että kun ottaa sokeasti paketin lämpotila-alueita tuijottaen perusparafiinin ja matalaflurisen palan (varsinkin leudolla/kostealla kelillä) ja vetää sitä onnessan pohjiin, niin ei luista juuri sen kummemmin ku esim. perus sininen pala tai jopa se vihreä. Pari vuotta sitten tuli aika monta turhaa palaa ostettua. Sielä ne on pakin pohjalla tai sulateltuna jonku muun suksiin.
    Freude am Fahren.

  8. #308
    Liittynyt
    07/2006
    Paikkakunta
    Espoo, Tillinmäki
    Viestit
    720
    Elä per**le hikeenny. Tuo tila missä voiteluhierarkiassa olet on juuri se mitä itsekin haen. Eli voiteluoppaita on lueskeltu, mutta jos joku käytännössä näyttäisi nämä jutut niin kuin ilmeisesti sinulle on näytetty, niin mahtavaa olisi. Ei tarvitse edes mitään kisavoiteluita. Kunhan säästyy kaikelta turhalta säädöltä.
    Oliskos vinkata jotain voitelukurssia täältä pääkaupunkiseudulta?

  9. #309
    Liittynyt
    09/2000
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    1.210
    Katso paikallisten hiihtoseurojen sivut, voide-edustajien urheiluliikevierailut jne. Jos menet urheiluliikkeeseen voide-edustajan luo, niin älä anna sen lappaa sulle heti käsiä täyteen kaikkea mahdollista vaan vaadi yksinkertaisuutta ja laita se näyttämään se homma ja sen jälkeen kokeile sormin ja katsele sitä pohjaa. Mene kotiin ja tee homma niin monta kertaa, että tulee samanlainen.

    Jos hakisin ite perussettiä luistoon peruskeleille (ei vesikelit tmv. vaativat), niin se olisi:
    - sininen
    - kova LF
    - puhdistus/pohjustusneste/öljy
    - rauta
    - kova nylonharja
    - olaskynä
    - paksu sikli
    - karhunkieli
    - jotain mikrokuituliinoja

    Noita, kun oppii käyttään tehokkaasti, niin pärjää pitkälle.

    Uudet sukset/hiotut sukset kaupasta käteen ja sitten:
    - karhukielellä hionta
    - pyyhitään pölyt pois
    - pohjustysneste/öljy pohjiin yön yli
    - pyyhitään neste pois, ei tartte ihan kuivaksi hinkata
    - sulatetaan sininen voide, annetaan jäähtyä 10 min, koska pohjustusneste/öljy pehmentää voidetta
    - siklaus ja harjaus nylonilla
    - kevyt mattaus karhunkielellä l. yks veto (metalliharjalla) ja pyyhitään pölyt liinalla
    - sininen voide, siklaus ja harjaus nylonilla heti lämpimänä, pyyhitään liinalla
    - kova LF (vihr./valk.), siklaus ja harjaus nylonilla heti lämpimänä, pyyhitään liinalla
    - antaa jäähtyä ja harjaa nylonilla

    Sitten tarpeen mukaan (jos luisto huononee paljon, pohjat harmaantuu) uusitaan sininen ja kova LF. Pitäis mennä 2-3 lenkkiä ainakin yhdellä voitelulla. Jonakin kertoina puhdistetaan pohjat puhdistusnesteellä ja sitten sininen + kova LF. Joka lenkkiä ennen kuitenkin ainakin vähän harjausta nylonilla.
    Freude am Fahren.

  10. #310
    Liittynyt
    07/2006
    Paikkakunta
    Espoo, Tillinmäki
    Viestit
    720
    Avaako tuo nylon harjaus tarpeeksi pohjan kuviota? Vai onko tässä tarkoituskaan avata sitä?
    Jos ei nyt ihan vesikelin suksea tekisi, mutta tuollaisen pikkupakkasen ja kosteahkon etelän lumen suksen tekisi, niin miten varioisit tuota ohjetta?

  11. #311
    Liittynyt
    09/2000
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    1.210
    No metalliharja vielä sitten ostoon, niin saa aukastua pohjaa, jos siltä tuntuu, mutta hyvällä nylonharjallakin pärjää. Oulussa -2...-4 kelillä sulattelin viimeksi sinisen ja vihreän perään vielä Vauhdin LF sinistä. Voihan siihen violetinki aatella... en tiiä ku en oo siellä hiihtäny ja kokeillu, se riippuu sitten myös monesta muusta asiasta. Mutta pointtina se, että jos tuosta jatkaa vielä, niin aina siellä on se sininen ja kova LF, koska niiden päälle rakennetaan se pintavoitelu, mutta se kova LF itsessään riittää pinnaksi normaali pakkaskelillä. Ääripäät aiheuttaa sitten tarvittaessa lisätoimenpiteitä. Oulussa tosin vedän nykyään kaikki reenilenkit kelialueella -2...-20 yhdistelmällä sininen + vihreä LF. Narisevalla lumella harjaan lopuksi kevyesti messinkiharjalla mataksi mutta muuten viimeistelen nylonilla. Sitten kun on märkää, jotain muuta spesiaalia tai kisat, niin kaivetaan pakkia syvemmältä HF:t sun muut ja kuviointilaite.

    Tuolla edellisen viestin reseptillä tein kaverin uudet sukset viime kevättalvella. Kaveri hiihti koko kevättalven tekemättä suksille mitään ja eihän tuo ainakaan moittinu eikä tuonu uudestaan suksia voideltaviksi vaikka sanoin, että saa tuoda heti ku siltä tuntuu. Nyt tehtiin pari päivää sitte sama setti niihin suksiin.
    Freude am Fahren.

  12. #312
    Liittynyt
    07/2006
    Paikkakunta
    Espoo, Tillinmäki
    Viestit
    720
    Kiitoksia! Ihan järkeenkäypiä vinkkejä.
    Pitää mennä ostamaan pala vihreätä ja kokeilla tuota. Kyllä täällä etelässäkin pakkasia taas tänäkin talvena on, eli ei purkin ohjearvojenkaan mukaan käytettynä varmasti jää pakkaukseen lojumaan.

  13. #313
    Liittynyt
    10/2006
    Paikkakunta
    Olvila
    Viestit
    320
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Liraren Katso viesti
    Ei ikinä mitään muuta ku sinistä ja vihreää.
    Kyllähän nuo keltaiset ja punaiset perusvahat ja LFät on aika turhia voiteita. Keltaista tulee käytettyä lähinnä kesäsäilytykseen ja punaista kisavoitelun aloituksessa. Mm. Holmenkollenilla ei ole kuin yksi LF vaha.
    "Lapasesta lähti..."

  14. #314
    Liittynyt
    07/2006
    Paikkakunta
    Espoo, Tillinmäki
    Viestit
    720
    Eli siis 0...-4 kelille mieluiten sinistä fluorillista voitetta, ei punaista?

  15. #315
    Liittynyt
    10/2006
    Paikkakunta
    Olvila
    Viestit
    320
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Iletys Katso viesti
    Eli siis 0...-4 kelille mieluiten sinistä fluorillista voitetta, ei punaista?
    Lenkki käytössä samoilla linjoilla Lirarenin kanssa. 0-8 Violetteja 8-< ja sinisiä/vihreitä vahoja. Harjausta ei voi koskaan liioitella.
    "Lapasesta lähti..."

  16. #316
    Liittynyt
    07/2009
    Paikkakunta
    Keskuspuiston kylki
    Viestit
    1.771
    ^^johannes ym. - Aika turhia nuo pehmeet vahat päällyskerroksina ovat, oli ne sit miten fluoripitoisia
    (tai minkä värisiä kenelläkin valmistajalla) tahansa. Pinta jää niin pehmeeks et luisto kärsii ja keräävät
    vaan kaiken saissen siitä lumenpinnasta. Joten komppaan.

    Suksen saa toimimaan samalla kelillä hyvin monellakin eri tavalla tehdyllä voitelulla ja käyttämällä erilaisia
    voiteita tai niiden yhdistelmiä, mitään yhtä oikeeta ratkaisua ei oo eikä tule. Mut nuo nollan lähellä
    olevat kelit ja pikkupakkaset, kun ilman / lumenkosteus alkaa olla korkea, hoituu ihan hyvin noilla
    kovemmilla paloilla. Yks omista suosikkivoiteista noille keleille on violetit Startin palat, käytän itse
    HF:ää ja PHF:ää kun niitä nurkissa yleensä pyörii mut LF ajaa lähes saman asian.
    Mun perusvoitelu on tälläinen,
    - pohja puhtaaks rätillä jossa ruiskaus Vauhdin punaista fluoricleaneriä
    - pohjan kuivaus kuumailmapuhaltimella (kellä sitä olis aikaa odotella paria minuuttia...)
    - violettia palaa hankaamalla pohjaan kerros tai pari, nopea silitys raudalla
    - olas ja kantit muovilla auki, siklaus älskin terävällä 8mm akryylisiklillä
    - irtoaines pois kuitukankaisella rätillä
    - pari pyyhkäisyä messinkiharjalla
    - poraharjalla (valkea nylon) pohja kiiltäväks
    - baanalle
    + jos haluu hiukka hifistellä, niin lisäks
    - ohut kerros 100% fluoria spraynä, levitys heti sormella (tai pulverina tai nappina, jos intoa riittää)
    - kun kuivunut harmaaks mataks, pari vetoa hienolla karvaharjalla tai kuitukankaalla

    Ottaa aikaa ~5 min eikä yleensä tartte luistoa murehtia.

  17. #317
    Liittynyt
    07/2006
    Paikkakunta
    Espoo, Tillinmäki
    Viestit
    720
    Onko eroa luistossa tai sen kestävyydessä jos vertaa tapoja joissa toisessa ensin hangataan voide suksen pohjaan ja sitten raudalla tai sitten sulatetaan voidetta raudalla palasta ja sen jälkeen levitetään/sulatetaan se suksen pintaan?
    (olipa pitkä kysymys)

  18. #318
    Liittynyt
    07/2009
    Paikkakunta
    Keskuspuiston kylki
    Viestit
    1.771
    ^iletys, oma mutu sanoo ettei eroa ole. Samalla lailla se voide sinne loppupelissä pohjaan raudalla sulatetaan.
    Violetit (startin) palat on siitä kivoja, et ne saa vielä hankaamalla tarttumaan.
    Siniset / vihreet joutuu sit sulattamaan palasta.

    Hankaamalla pohjaan saa riittävästi vahaa, mut haaskiolle joutuu vähemmän kun kerros on "sopiva"
    vs. sulattamalla melkein aina syntyvä liika vahamäärä joka näkyy sit siklaustöhnänä.
    Kestää pala pidempään kun hankaa.

  19. #319
    Liittynyt
    07/2006
    Paikkakunta
    Espoo, Tillinmäki
    Viestit
    720
    Kylmässä varastossa tuo hankausmeininki vaan tuntuisi houkuttelevalta. Pitääpi ostaa vähän violettia LF palaa. Tai no sulatetaan punaiset LF:t ensin harakoille.

  20. #320
    Liittynyt
    10/2006
    Paikkakunta
    Olvila
    Viestit
    320
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Iletys Katso viesti
    Tai no sulatetaan punaiset LF:t ensin harakoille.
    Sitä punaista voit kovettaa kun jäähtymisen jälkeen raudoitat sen uudestaan... Se onko sillä merkitystä onkin toinen juttu
    "Lapasesta lähti..."

  21. #321
    Liittynyt
    06/2007
    Paikkakunta
    Vaasa
    Viestit
    611
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti PaH Katso viesti
    Siniset / vihreet joutuu sit sulattamaan palasta.
    Kovempia voiteita voi vähän lämmittää painamalla palaa äkkiä rautaa vasten, ja sen jälkeen heti hinkata sukseen. Toimii ainakin sinisillä.
    Att inte cykla är att gå för långt

  22. #322
    Liittynyt
    01/2009
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    684
    Mm. Holmenkollenilla ei ole kuin yksi LF vaha.
    LF vahat on turhia, siitä ollaan yhtä mieltä mutta se on Holmenkol, from Germany

    edit_ no jos yksi LF vaha pitäis olla niin se olis joku tosikova -15....-30. siinä se voi puoltaa paikkaansa. veikkaan että saksalaisilla on just näin...?
    kontio muokkasi tätä : 10.12.2010 at 17.16

  23. #323
    Liittynyt
    05/2001
    Paikkakunta
    Uusimaa
    Viestit
    1.184
    On tää voitelu näköjään hurjaa hifistelyä.
    Mulla on 2 pitovoidepurkkia, sininen ja tervapito, niillä mennään ja lipsutellaan.
    Eilen oli järkyttävän huono pito, melkein hatutti.

  24. #324
    Liittynyt
    10/2006
    Paikkakunta
    Olvila
    Viestit
    320
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kontio Katso viesti
    LF vahat on turhia, siitä ollaan yhtä mieltä mutta se on Holmenkol, from Germany

    edit_ no jos yksi LF vaha pitäis olla niin se olis joku tosikova -15....-30. siinä se voi puoltaa paikkaansa. veikkaan että saksalaisilla on just näin...?
    Gyntteri tuntuu olevan eri linjoilla vahojen suhteen. Niillä on eri voiteet uudelle ja vanhalle lumelle. Uuden lumen kylmissä voiteissa on vain vähän fluoria. Hinnoittelu on tehty fluorimäärän mukaan eli vihreä on halvin voide.
    Se LF on varsin pehmeä ja rasvainen voide, menee pikkupakkasella...


    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ylva Hubatsa Katso viesti
    On tää voitelu näköjään hurjaa hifistelyä.
    Mulla on 2 pitovoidepurkkia, sininen ja tervapito, niillä mennään ja lipsutellaan.
    Eilen oli järkyttävän huono pito, melkein hatutti.
    Jos raskit ostaa vielä violetin niin muuta et tarvii...
    "Lapasesta lähti..."

  25. #325
    Liittynyt
    07/2006
    Paikkakunta
    Espoo, Tillinmäki
    Viestit
    720
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kontio Katso viesti
    LF vahat on turhia, siitä ollaan yhtä mieltä mutta se on Holmenkol, from Germany

    edit_ no jos yksi LF vaha pitäis olla niin se olis joku tosikova -15....-30. siinä se voi puoltaa paikkaansa. veikkaan että saksalaisilla on just näin...?
    Perustuuko mielipide siihen, että LF voiteissa on liian vähän fluoria? Hinta kuitenkin kovempi.

  26. #326
    Liittynyt
    01/2009
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    684
    Ai, okei.
    Mulla on tasan yks gyntterin voide, pulveri jossa lukee mid-dry, old-new, -5...-15 eli suomeksi pakkaskelin pulveri.

    Ihan pätevä aine, 55€ purkista kärsin viime talvena. Pirkassa tarvii tuommoista pinnoitetta lähes joka vuosi.

    Perustuuko mielipide siihen, että LF voiteissa on liian vähän fluoria? Hinta kuitenkin kovempi.
    Mielipide perustuu siihen, että jos tehdään (normaaleille keleille eli nykyään näillä leveysasteilla +2...-10 haarukkaan) kisavoitelua niin kuitenkin sinne lyödään kerros tai kaksi HF:ää väliin. Ja lenkille fluorit on turhia. edit_ säännön vahvistava poikkeus löytynee ehkä ylivauhtisista vedoista jos halutaan hermotusta kiusata maksimoimalla vauhti. No kaapii sen HF:n sinne sitten ja teflonin läpi raudalla,niin säästyy ainetta

    Tolle vitikelin LF:lle on mun mielestä tilausta siksi, että joskus on semmoinen keli että pulverit ja muut fluorimyrkyt pehmentää pintaa liikaa ja kisavoiteena on paras kovettajapulveri+LF vaha. Kerran oon pelkällä kovettajapulverilla ja kovalla perusvahalla hiihtänyt kilpaa. Oli Kuntolan Eskon voitelemat. No kuviota oli kyllä suksessa liikaa, olis pitäny vaihtaa vielä testin jälkeenkin.Siinä tuli sössittyä kun valokennoon oli tietysti hinkattu enemmän kuin kisaladulla (luistelu).
    kontio muokkasi tätä : 10.12.2010 at 18.21

  27. #327
    Liittynyt
    07/2006
    Paikkakunta
    Espoo, Tillinmäki
    Viestit
    720
    Ok, ymmärrän.

    Nyt tässä jatkan juttua jo seuraavalla kysymyksellä... Mulla löytyy "pakista" kovettajapulveria jota olen hommannut yhdessä luistonauhan kanssa. Miten tuota pulveria voisi käyttää perus parkkujen kanssa? Pitäisikö levittää sulatetun parafiinin päälle ja sulattaa vielä kertaalleen vaiko samaan tapaan kuuman raudan kanssa kuin fluoripulveritkin?

  28. #328
    Liittynyt
    01/2009
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    684
    En tiedä onko sille kovettajalle "oikeaa tapaa", mä olen yleensä sotkenut kovan vahan sekaan siten että vetänyt vahaa norot olaksen molemmille puolille ja siihen sekaan sitten jauhot ja koko höskä kerralla sulaksi.
    Pelkällä jauholla kikkaillessa on riski että jossain kohtaa sitä ei sitten olekaan ja pohja ottaa osumaa sikakuumasta raudasta. Äh. kai sen silleenkin voi tehdä jos on oikein tosivitikeli tai jotain. Tarpeeksi vaan jauhoa

    Pulveri kannattaa muuten taputella raudalla ekana kiinni ennenkö lähtee sulattamaan.Ei karkaa mihinkään.

  29. #329
    Liittynyt
    09/1999
    Paikkakunta
    Uantaa
    Viestit
    10.328
    Hyviä kirjoituksia edellä. Sen verran täytyy palauttaa soraääntä että tiedän puolenkymmentä hyvää voitelijaa ja kaikki tekee voitelun jonkin verran eri tavalla. Joten ainoaa oikeaa tapaa ei ole mutta katsomalla vierestä ja kokeilemalla jokainen löytää varmasti lenkille kelpaavat systeemit.

    Kisavoiteluita en kommentoi kun en niistä ymmärrä mitään. Jauhoja, kananverta ja sukupuuttoon kuolleiden eläinten luita taidettin tarvita...

  30. #330
    Liittynyt
    02/2007
    Viestit
    307
    Sen verran kuulin Aikun hovivoitelijalta et kovettajapulveri on jauhettua SG8:a. Voitelijamestari vaan totes: ei ole mitään järkeä laittaa kovaa kovan päälle. Siis sama aine palana ja pulverina.

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •