Johannes"I want to ride my bicycle
I want to ride it where I like"
-Queen
Kyllähän noita löytyy mutta suurin osa on näitä Shimanot kokoa X ja NW:t kokoa Y. Ne ei paljoa auta, kun käytän kesäisin Sidejä. Shimanon talvikenkää (MW80 tjsp.) joskus testasin Kauppaveljillä ja sopiva koko paksun sukan kanssa oli muistaakseni 46 tai 47. Tosin silloin kantapää oli löysällä mutta varpaista ei enää puristanut. Johtui ilmeisen kapeasta lestistä tai kuun asennosta. Eeppinen ero normaaliin 42-43 kokoiseen kenkään joka tapauksessa. Täytyy varmaan lähteä tuohon 45 kokoiseen Celsiukseen.
Mulla on normi kävelykenkä kokoa 43, Simpan kesäkenkä 44 ja NW talvikenkä 45. Paksumpi sukka mahtuu hyvin ja sitten tosi pakkasilla päälle Urheiluareenan karvasuojat.
Kyllä nuo celsiukset pitää hommata, mutta ajattelin vielä varmistaa pari asiaa:
Ovatko nuo liian kuumat tuollaiseen +5 keliin kun vettä tulee, eikä kesäkengillä viitsi mennä?
Ja tuo koko vielä kävin shimanon mw80 sovittamassa ja niistä 44 olisi ollut sopiva, niin että saa paksumman sukan vielä mahtumaan. Kannattaako noista celsiuksista ottaa 44 vai 45 koko, Ja kesäkenkä shimanoista on mulla kokoa 43?
Ei oo liian kuumat, jos oikeesti tulee vettä. Noista ei mene vesi sisään, kuten yleensä väistämättä kengänsuojien kanssa käy. Eikä ne oikeestaan liian kuumatkaan sillon ole
Loppukiri alkaa sadan kilometrin jälkeen.
Laken talvikenkiä on ilmaantunut nyt myös Helsingin myymälöihin asti. Kävin tänään poimimassa itselleni yhdet Cycle Centeristä (Helsinginkatu 9). Kauppaveljien kotisivujen mukaan nämä saivat myös kyseistä kenkää hyllyynsä pari päivää sitten.
Kommentoin noista joskus myöhemmin kun muistan. Viime talvi meni puhtaasti M91 maihareilla, että siihen ajattelin verrata.
Speksien sattuessa kohdalle ajetaan speksien mukaisesti. Sateen sattuessa kastutaan.
Mulla on kesäkenkä (M086) 42 ja sinne mahtuu yksi paksu sukka, MW80set otin 44set. Mahtuu paksu sukka + villasukka ja sitten on sopivan napakka, ei purista vielä ikävästi.
43 olis menny kahella ohkasella sukalla, mut paksun villasukan kanssa tuntu ahtaalta.
Ei oo liian kuumat kengät pienillä plusasteilla, jossai +10 ja vesisadetta oli vielä sopivat.
(Koville pakkasille haluis vielä Laket, mutta ei oo varaa vielä. Pitää kattoa kuin kylmille nuo Shimanot riittää...)
Anyone can do any amount of work provided it isn't the work she is supposed to be doing at the moment.
Tuota Lakea sai ainakin muutama vuosi sitten kokoon 50 asti, eli standardi koko 48.
Miksi tänne pitäisi jotain kirjoittaa?
Itse oon ollu ainakin näillä 5 asteen pikkupakkasilla tyytyväinen komboon hiihtosukat+perus MTB lukkokengät + Shimano Originals multi-function kengänpäälliset.
Mematecin lämpöpohjalliset tuli koeponnistettua -2 pakkasessa. Ekallakin tasolla tuli varpaille hiki kun oli vielä paksu vaellussukka jalassa. Näyttäisi, että niillä tarkenee vähän kovemmassakin pakkasessa. Jos viikonloppuna olisi täällä etelässäkin kovemmat pakkaset, niin voisi kokeilla miten vielä kylmemmässä pärjää.
In a world without fences and walls, who needs Gates and Windows?
Mitkä talvipopot arvon raati suosittelee kapealle lestille? NW:tä kehuttu/haukuttu väljäksi lestin kohdalta, eli ne voin suosiolla unohtaa. Laket kiinnostaisi kyllä, lompakko tahtoo Shimanot.
Lake on leveä. Shimanokin sinne suuntaan kallellaan. Sidiltä saa kapean talvikengän.
Suomesta ostetut suvishimanot saan kiristää ihan siihen viimeiseen hampaaseen asti. Voipi olla, että paksuilla sukilla MW80 on ihan istuva kenkä, pitääkin käydä katsastamassa lähikaupassa. Toinen vaihtoehto on tilaaminen jostain kapealestisestä maasta esim Saksasta. Suomessa myytävät mallit on vissiin kaiikki tarkoitettu paksummille sorkille.
Kannattaako Sidin talvikengästä maksaa se Laken verran pyytämä hinta?
En ole ainakaan itse kuullut että pyöräilykengistä olisi samasta mallista saatavana erikseen kapea- ja leveälestisiä versioita.
Speksien sattuessa kohdalle ajetaan speksien mukaisesti. Sateen sattuessa kastutaan.
Itse pistin nyt nuo celsius arcticit tilaukseen, koossa 44. Saa nähdä millaiset sieltä nyt tulee.
Hauli muokkasi tätä : 23.11.2010 at 15.13 Syy: typo
Laken 302 bootsista on ainakin normaali ja leveä lesti. Aiemmin oli normaalit ja nyt leveät, leveät sopii hyvin mulle.
Näkyypi olevan muistakin malleista kahta leveyttä.
http://www.veltecsportsusa.com/default.aspx?tabid=557
Ei mielestäni. Kävin itse kokeilemassa ja aika balettitossulta tuntui. On ehkä enemmän pitkävarsinen kisakenkä kylmemmille keleille. Jos hakee kenkää jolla polkee talvella esim metsissä niin kannattaa mielestäni katsoa muita. Lisäksi Sidin pohjassa "mieto" pohjakuviointi. Omat vielä hakusessa? Olisikohan sitten noi NW Arctic? Mistä joutuu noista maksaa vähiten? Pitää varmaan olla koko #48.
Muakin vähän huolettaa MW80, on jo AM50 joka on liian leveä (ja kuitenkin monet haukkuvat kapeaksi). Olis kyllä kiva olla jotkut talvikengät, viime talvena ajoin 5.10'llä kun kaikki lukkokengät haukkas liikaa lunta / olivat kylmiä.
NW:n Celsiukset olleet nyt pari-kolme työpäivää jalassa. Koko 45 on aika passeli ajatellen talvikäyttöä tämmöiselle normi 42 1/2 -jalalle. Tilaa on ohuen merinosukan ja paksumman polvisukankin jälkeen reilusti. Mahdollisuus kunnon pohjalliseen ja mummon kutomaan villasukkaankin siis löytyy. Kiristyssysteemillä kengän saa kuitenkin napakasti jalkaan ja uusittu pehmeä nilkka on paljon mukavampi kuin vanha kova ja jäykkä rakenne. Vedenpitävyyttä ei ole vielä testattu kunnon loskakeleillä mutta näillä etelä-Suomen pikkupakkasilla erittäin toimiva kenkä tähän mennessä.
vähän vastaavalla setillä tarkeni vielä eilen reilun tunnin ilman ongelmia kovassa tuulessa ja -5C kelillä, tosin mulla suvi MTB kenkien päällä BBB neopreenisuojat. Viikonlopun kovia pakkasia varten ajattelin hakea lähikaupasta täälläkin mainostetut "toe warmerit" sukan alle. Katsotaan miten tuolla setillä sitten pärjää.
Mitäs sitten kun astutte syvään hankeen niillä perus kengillä? Se mulla on ainakin metsässä yleensä ollut suurin haaste...
Itse käytin säärystimiä pahimpaan lumiaikaan. Tiivisti nilkka-alueen eikä kertaakaan tarvinnut pelätä että lunta menisi lahkeen suista/nilkka-alueelta sisään. Tosin oli mulla käytössä MW80 popotkin, mutta säärystimet toimi hyvin siinäkin vaiheessa kun tuli kynnettyä yli polveen upottavassa hangessa.
Jaa, no pitänee käydä ens kerralla penkomassa vaimon vaatekaappia ennen lenkkiä.
Itsellä tulee ne neopreeni suojat jonnekin 30cm korkeudelle mtb kengän koron kera suojaan nilkkaa, alla pitkää hiihtosukkaa jne. joten kyllä sillä pienessä hangessa pärjää. En epäile hetkeäkään etteikö kunnon talvipyöräilykengät olisi paremmat, mutta kun en viitsi/raaski maantie ja mtb kenkien lisäksi hankkia kolmansia lajikenkiä.
Kirjanmerkit