Mahtuuko Nokian 622*37 cyclocrossiin? Onko nokialla kapeampia?
Mahtuuko Nokian 622*37 cyclocrossiin? Onko nokialla kapeampia?
Riippu kuinka leveä haarukka ja takahaarukka on pyörässä.
Sama rengas, mutta eri pyörässä. Takana sitä ennen noin 150km lumisilla teillä ajoa Maraton-kesärenkaalla. Nyt laitoin Winterit alle ja kävin ajamassa kokeeksi 12km. Aivan mahtava pito verrattuna pelkkään maratoniin. Painetta laitoin 5 baria. Nyt uskaltaa ajaa taas kovaa töihin. Sisäänajon aikana ei vaan saisi suditella liikoja :-)
Onneksi täällä "pohjoisessa" talvi normaalisti on talvi, eikä tarvi loskan kanssa taistella. Otin suojalumen varalta kuitenkin cyclosta lokarit pois. Niillä ei pohojosen talavessa tee mitään.
rjrm
Olen hurahtanut maantie-pyöräilyyn - tosin tähän mennessä vain kesäaikaan.
Nyt olen sitten suanu pieneen päähäni idean, että laitan nastat alle ja aloitan myös talvella ajon.
Suositelkaa renkaita? Muuta huomioitavaa?
(Mielellään semmosia renkaita mitkä pysyisi edes jollakin tavalla kohtuu-hinnoissa, opiskelijan varoilla ei ihmeitä ostella.)
En halua olla kuin joku muu.
Jos olisin, kuka olisi minä?
Tarkoitatko että käyttäisit maantiepyörää myös talvella? Silloin on lähinnä kysymys siitä miten paljon tilaa renkaalle on. Jos mahtuu 35mm rengas voisi Schwalben Marathon Winter olla kelvollinen. Myös Nokian W106 saattaa löytyä sen kokoisena mutta en tiedä onko pienempiä olemassakaan.
Jos on tarkoitus ajella esim. pääkaupunkiseudun kevyen liikenteen väyliä olisi kyllä mukavampi hankkia kokonaan toinen ajopeli talviajeluun. Maastopyörä on hyvä lähtökohta. Silloin myös hyviä rengasvaihtoehtoja löytyy paljon enemmän.
thomas_s muokkasi tätä : 19.11.2010 at 13.32
Hieman sohaisen rengasfriikkien tunteita. Viime talvi meni naisten hybridillä ja Nokian W106 edessä ja takana, ihan ok, mutta kiemurtaa ja pito välillä pelottava. Nyt laitoin omaan miesten Scottin hybridiin Bilteman 622-32 nastakumit (markkinoiden kapeimmat tällä hetkellä?), joiden profiilin idea näytti tosi hyvältä: syvät ja jyrkät kuviot, kapeat, todella paljon (huonolaatuisia?) nastoja. On ollut nyt 90 km erittäin positiivinen kokemus, polkeminen on rentoa auratulla pyörätiellä, pito ainakin näin vähän kuluneilla nastoilla jäällä hyvä, kuivalla hiljaiset ja hyvin rullaavat. Syvä profiili ja kapeat kumit purevat kovaan lumeen lähes kuin kesällä ja syvä kuvio menee suoraan pienessä uudessa lumessa (kokemus vasta 5 cm:stä). MInulla ei ole Bilteman osakkeita ja siellä paljon roskaa(kin) myynnissä.
![]()
![]()
Tervehdys,
Tänne helsinkiin tuli pyöräteille melkoisen kehnot ajopinnat, kun lumi sataa, tallataan möykkyiseksi ja jäätyy. Lyhyitä koulumatkoja olen kulkenut muutamat talvet jo fillarilla ihan perus kesärenkailla (maastopyörällä). Nyt kuitenkin eturengas on kulunut melkein sileäksi ja ajattelin testata talveksi jotain nastarengasta ainakin etupyöräksi.
Nokian renkaista tuo W204 näytti hyvältä reunanastojensa vuoksi. Mistä kyseistä rengasta saisi? Saa suositella myös samaa hintaluokkaa olevaa toistakin rengasta.
Koulumatka siis tapahtuu pyörätiellä, joka on vaihtelevasti aurattu, mutta useinmiten jäätynyttä loskaa, eli liukasta ja möykkyistä pintaa.
Tarkoittanet W240 -rengasta? "Lähikaupasta" saanee edullisesti Extreme294 -rengasta, joka on havaintojeni mukaan oiva valinta vaihteleviin talviolousuhteisiin. http://www.hi5bikes.fi//product_details.php?p=1944
- Tomi
Miltähän tuo 294 tuntuu verrattuna freddieen tai wxc300'een? Erityisesti toiminta lumessa kiinntostaa.
Kumi ei tukkeudu lumella, vetopitoa on sen verta paljon että loppuu mummovaihteella ennemmin jaloista joissain kohdissa voima kuin sutisi, vetopidon puolelta oon pidon saanut loppumaan tamppaantuneella loskalla, silloin lähtee perse liiraamaan ylämäissä.
Vertailua ko. renkaisiin en pysty sanomaan kun en ole ajanut... tietty jollain lenkillä voi tota orankia testata noilla kumeilla.
Vertailenpa hieman, kun kaikilla olen kuitenkin jonniin verran ajanut:
Lumessa kaikista huonoin on vanha WXC300 2.1"-leveä taitettava versio. Extreme 294 2.1" menee lumessa paljon kauniimmin, mutta pienen ilmatilan vuoksi rengaspaineita ei voi laskea kovin alas. Freddies SW 2.3" ('lite') on tässä juuri ilmatilansa vuoksi parempi.
Jäällä ja muilla kovemmilla pinnoilla eroa Freddie's SW:n ja Extreme 294:n välillä on vaikeaa huomata, molemmat luistavat jo varhain, mutta ilman yllätyksiä.
Uusi 2.2"-levyinen Hakka 300 SWA tuntuu myös hyvältä yleisrenkaalta arkiajoon, mutta sillä en ole ajanut vielä sataa kilometriäkään joten on hieman aikaista vetää johtopäätöksiä -- paitsi että veto- ja jarrutuspito kirkkaalla jäällä on täysin käsittämätön, voisi luulla että alla on ruuvirenkaat
Summa summaarum: lumelle kannattaa laittaa alle mahdollisimman isot renkaat mahdollisimman pienellä ilmanpaineella, nastoilla ei ole merkitystä. (eli puksutin siis...)
- Tomi
No ehkä sitten poimin ne uudet 2.2" WXC't, onpahan helpompi säilöä kesällä.
Ärsyttävää, miksi tuon uudemman 2.2" wxc'n kokemuksia ei löydy mistään? Kukaan ajanut vanhalla ja tuolla? Onko eroa? Kiermurteleeko vähemmän?
Ostin just noi 2.2set, mutta en kerenny vielä ajamaan. Huomenna tarkotus olis ajaa työmatka niillä niin sais sisäänajettua ennen metsään menoa. Vertailukohtana muutaman vuoden ollu ne 2.1set...Laitan kommenttia kun olen testannut.
Anyone can do any amount of work provided it isn't the work she is supposed to be doing at the moment.
Olisiko ihan kuollut idea heittää Noksun Extreme 294 eteen ja jatkaa Mount & Ground W160:llä takana? Vähän tuntuu turhan huteralta tämä nykyinen yhdistelmä W160+W160, erityisesti, jos väylää ei ole höylätty viimeisen päälle sileäksi. Kahdella 294:llä ajaminen taitaa olla jo melkoista kivireen vetämistä?
Minä sain sen litkuilla nousemaan vanteelle. Litkut renkaaseen. Pyörittelyä ja renkaiden kyljistä vetämällä vannenauha vanteen urasta kylkiä päin... Oli aika paini, mutta onnistui. Pari päivää sai pumppailla paineita aamuisin, mutta sitten alkoi pitämään ilmat sisällä.
MH
Kiitti vinkistä. Saatanpa seurata esimerkkiä ja testata noita aivan piruuttani. Talvipyöräily ei välttämättä ole kovin lähellä sydäntäni, mutta siltä varalta, että vieroitusoireet fillarista käyvät ylitsepääsemättömiksi, pitäisi olla jonkunlaiset nastagummit olemassa. Biltema-kamaksi nuo eivät ole edes kovin erityisen halvat.
Keli jossa nastoista voisi olla paljonkin apua on syksyn märät kalliot, juurakot ja iljanteiset pitkospuut - onhan suunnistajienkin tossuissa nastat myös kesällä!
Näin ei kannata olettaaItsellä kauppasinkulassa 1.75" Marathon Winter 200 nastalla ja rullaavalla kuviolla. Maasturissa 2.1" Ice Spiker Pro ja nastoja 361. Marathon Winter jäykkäkylkisenä painaa kuitenkin 950g, kun taittuvakylkinen Ice Spiker painaa 695g. Ja tuon eron kyllä huomaa (osin kyllä pyörästäkin johtuvaa). Ice Spiker Prolla ajelee oikein mielellään kun Marathon Winterillä tuntee kyllä paljon selvemmin ajavansa nastarenkaalla. Kovalla pinnalla, tasaisessa maastossa tuo Marathon Winter saattaa kuvionsa ansioista olla rullaavampi, mutta vielä en ole sitä kyllä havainnut
Kevyemmällä on vaan paljon kevyempi ajaa ja rullaavuuteen vaikuttaa aika paljon myös kumiseos ja kyljet.
Johannes"I want to ride my bicycle
I want to ride it where I like"
-Queen
Nyt tuli vähän luntaki kotimatkalla, ja alla oli nuo 2.2set WXC:t. Ohkasessa lumessa mun mielestä kiemurtaa vähemmän ku 2.1set, mut en tiedä onko vaan plasebovaikutusta. Ajoin tosin vasta muutaman sentin lumessa ja poluilla en vielä käyny, pitää huomenna ajaa loput sisäänajot ja jos sitte kerkeis vielä koittaa jossain polunpätkälläkin noita.
Niillä 2.1 WXCeillä oon ajanu monta vuotta, ja tykänny kovasti kaikin puolin muuten, mutta just tuo paksun lumen käytös on aina ärsyttäny hiukkasen. Ei nuo ainakaan huonommat oo![]()
Anyone can do any amount of work provided it isn't the work she is supposed to be doing at the moment.
Mun mielestä WXC300 ei edes ole kiemurrellut mitenkään erityisen pahasti. Ainakaan jos vertaa Schwalben Ice Spikeriin, se vasta mahdoton rengas on. Sitäpaitsi Noksu rullaa huomattavasti kevyemmin. Maalaisjärjellä ajatellen kiemurtelu pehmeässä lumessa voisi jopa lisääntyä sitä mukaa, kun leveys kasvaa? Mutta jos ei, niin vois kyllä ainakin eteen vaihtaa sellaisen 2,2":sen.
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
Aijaa. Mulla nimittäin on Marathon Winter 1.75" vaihteellisessa työmatkamaasturissa ja sillä tempoaa kuin kesäkumeilla konsaan. Maastosinkulassa oli Ice Spiker Pro 2.1" ja ne oli musta melkoisen raskaskulkuiset. Vaihdon takaisin wanhat WXC300:set ja johan rupesi sinkulakin kulkemaan.
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
Oli taas taman paivan pyryssa ja auraamattomilla klv:lla ajaminen sellaista duathlonia, etta kotimatkalla paatin koukata paikallisen pyorakaupan kautta. Ei ollut Noksua hyllyssa, joten mukaan lahti Extremen kaltainen Schwalben Ice Spiker (304 nastaa). Semmoinen siis eteen, Mount & Groundilla jatketaan takana. Raportoin yhdistelman toimivuudesta jahka kilometreja taas kertyy.
Menipa muuten helposti tuo Schwalbe Mavicin vanteelle. Ei tarvinnut edes rengasrautoja avuksi.
Kirjanmerkit