ElectrobikeAjopyoraCanyonLostInLaplandGiant
Näyttää tulokset 1 - 28 / 28

Aihe: Ilmakeula vs. Jousikeula

  1. #1
    Liittynyt
    09/2009
    Viestit
    30

    Ilmakeula vs. Jousikeula

    Haluaisin kokemusta omaavien kommentteja ilmakeulan ja jousikeulan eroavaisuuksista/ominaisuuksista.

    Itselläni on kokemusta vain Tora SL- teräsjousikeulasta ja kiinnostaisi tietää mitkä ovat näiden kahden eri keulatyypin vahvuudet/heikkoudet ja voiko karkeasti jaotella kumpi keulatyyppi sopisi paremmin xc-maastopyörään jolla ajetaan suomalaisessa juurakkojen ja kivikoiden siunaamassa singletrack-polkumaastossa?

    Olenko kovin kaukana totuudesta kun olen ymmärtänyt, että ilmakeula on kevyempi ja sitä on mahdollista säätää monipuolisemmin? Jos näin on, niin onko mitään muuta syytä suosia teräsjousikeulaa kuin halvempi hinta?

    Olen haaveillut RockShox Reba SL Dual Airista tai Rock Shox Reba SL-stä.

    Voiko muuten poplockin asentaa jälkeenpäin keulaan missä sitä ei alunperin ole?

  2. #2
    Liittynyt
    05/2007
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    2.092
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Silvera Katso viesti
    Olenko kovin kaukana totuudesta kun olen ymmärtänyt, että ilmakeula on kevyempi ja sitä on mahdollista säätää monipuolisemmin? Jos näin on, niin onko mitään muuta syytä suosia teräsjousikeulaa kuin halvempi hinta?

    Olen haaveillut RockShox Reba SL Dual Airista tai Rock Shox Reba SL-stä.
    Kokemusta mulla on niukasti, mutta jorisen silti. Pitää edes yrittää päteä. Kai ne on yleensä herkempiä, jousikeulat, kun ei tarvi tiivistää kuin öljyt sisälle. Mut sit tämä ei ihan päde, jos verrataan jousi-Toraa Rebaan. Niistä mulla on molemmista kokemusta ja Tora oli ainakin mulla jotenkin kinnaava. Siis ei mitään hirveitä, mut semmonen fiilis siitä jäi. Ihan alku ehkä on herkkää, mutta sitten alkaa semmonen nykivä joustoliike. Tai jotain. Ehkä se olis kaivannut jotain huomiota. Ei Rebatkaan mitään ihmeherkkiä ole.

    Noi mainitsemasi Rebat ovat samoja. Reba on aina dual-air. SL:ään poplockin laitto riippuu vähän vuosimallista. Kai. Muistaakseni mun kaikki Rebat ovat SL:iä ja vain 2010 on ns. poplock-valmis suoraan. Muissa on se käsikäyttönen systeemi (kai sen "korkin" saa vaihdettua niihinkin). Voi kyllä olla, että toi uusin ei ollutkaan SL, en ole varma. Ite olen viimeaikoina pikkuhiljaa pudotellut noi lukitukset pois kun en olekaan sitten lopulta kovin usein käyttänyt ja silloin harvoin kun, niin olen aina seuraavassa alamäessä ihmetellyt, että mikä keulassa on vikana.

    Rebasta tulee helpommin jousi tahattomasti ulos kuin vieterikeulasta.

  3. #3
    mirw Guest
    Itsellä on ollut Rock Shox boxxer world cup jousi/öljy versiona ja tällä hetkellä sama keula ilma versiona. Täytyy kyl sanoa, että tuo ilma versio on aivan hiton paljon parempi, jotenkin toiminta tuntuu olevan paljon herkempää ja sulavampaa. Helppo tuo on ainakin säätää omaan ajotyyliin sopivaksi.

    Maastofillarissa on sit Rokkarin SID race ilmakeula ja hyvin sekin toimii ja on jopa yllättävän jämäkkäkin kunnollisella titaanipikalinkulla, pystyy tykittään polkua alas ihan kiitettävää tahtia. (alkuperäisen teräpikalinkun kanssa oli paljon löysempi).

  4. #4
    Liittynyt
    08/2009
    Viestit
    33
    Anteeksi noobiuteni, mutta onko todella erilaisilla pikalinkuilla huomattava vaikutus keulan jäykkyyteen?

  5. #5
    mirw Guest

    Hymy

    Noo, ainakin omassa keulassa huomasin eroa kun vaihdoin teräsakselisen muovikahvalla olevan pikalinkun tähän:

    http://www.hi5bikes.fi//product_details.php?p=2465
    Noi saa ainakin helposti tarpeeksi kireälle.

    Sinänsä ei noista erilaisista pikalinkuista ole tuon enempää kokemusta, kun ei noissa dh-keuloissa ole tuollaisia ollut ja vasta viime syksyllä pitkästä aikaa ostin ihan tavallisen maastopyöränkin.

  6. #6
    Liittynyt
    09/2002
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.862
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti jeeves Katso viesti
    Anteeksi noobiuteni, mutta onko todella erilaisilla pikalinkuilla huomattava vaikutus keulan jäykkyyteen?
    Kyllähän se vaikuttaa, mutta on ihan ihmisestä ja ajotavasta / maastosta kiinni huomaako eron. Täältä löytyy kyllä vanhoja ketjuja joissa väitellään tuosta.

    Väittäisin että valtaosa ihmisistä huomaa selkeän eron jos ajaa kivikkoisessa / juurakkoisessa maastossa. Jos ei vaihtessa jäykempään, niin ainakin vaihtaessa takaisin löysempään.

    Vielä näihin mietintöihin siitä mikä on herkempi, niin kyllä saman keulan kierrejousellinen on aina väkisin herkempi kuin ilmajousellinen (huom, myös ilmakeulassa on jousi, se on vain ilmajousi), jäähän siitä monta tiivistettä pois. Esim. Foxilla ja Rokkarilla on reilusti keuloja jotka ovat muuten identtisiä, kierrejousen tilalla vain ilmajousipatruuna. Vertailu voi kuitenkin olla hankalaa, koska ainakin itselläni kaikki viimeisimmät keulat ovat tulleet niin kuivina tehtaalta että se kitka ei johdu jousesta, vaan yleisestä voitelun puutteesta. Samoin ilmajousen saa säädettyä paineilla juuri omalle painolle sopivaksi kun taas kierrejousellisessa joutuu joko testaamaan monia eri jäykkyisiä jousia / käyttämään esijännitystä joka taas voi tappaa herkkyyden.

    Noissa keuloissa on aika paljon muuttujia jotka vaikuttavat siihen kuinka herkkä se on, eikä se jousi ole siellä oleellisimmassa päässä. Kuitenkin jos otat identtiset keulat joissa ainut ero on se jousi, huollat molemmat tasan samaan kuntoon ja samalle voitelulle (myös niin että muhvit ovat yhtä tiukat) niin se kierrejousellinen on väkisin herkempi (olettaen että kierrejousellisen jousi on sopivan jäykkä sinun painollesi).

  7. #7
    Liittynyt
    09/2002
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.862
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti mirw Katso viesti
    Noo, ainakin omassa keulassa huomasin eroa kun vaihdoin teräsakselisen muovikahvalla olevan pikalinkun tähän:

    http://www.hi5bikes.fi//product_details.php?p=2465
    Noi saa ainakin helposti tarpeeksi kireälle.

    Sinänsä ei noista erilaisista pikalinkuista ole tuon enempää kokemusta, kun ei noissa dh-keuloissa ole tuollaisia ollut ja vasta viime syksyllä pitkästä aikaa ostin ihan tavallisen maastopyöränkin.
    Tuskin teräsakselisen vaihto titaaniseen voi merkittävästi jäykkyyttä lisätä ellei se teräsakselinen muuten ole viallinen / suunniteltu ihan virheellisesti.

  8. #8
    Liittynyt
    05/2009
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    749
    Nykyäänhän näyttää tuo ilma vieneen aika pitkälle voiton jousimateriaalina(heh..). Valtaosa keuloista ilma-sellaisia.

  9. #9
    Liittynyt
    09/2002
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.862
    Mutta ilmakeulat eivät välttämättä ole suositumpia sen vuoksi että olisivat herkempiä, vaan sen vuoksi että:

    - Ovat kevyempiä
    - Ne on helpompi säätää kuskin painolle sopiviksi

    Kierrejousellisissakin on etuja, mutta eri ihmisille eri asiat ovat tärkeitä. Itselläni kyllä on ilma-keula, mutta kierrejousellinen kyllä houkuttelisi.

  10. #10
    Liittynyt
    08/2009
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    3.085
    molempia käyttäneenä, uskallan väittää, että kierrejousikeula on oikein säädettynä herkempi ja varsinkin alkuherkempi, sekä oikeanlaisella jousella juuri niin lineaarinen tai progressiivinen kuin käyttäjä haluaa.. Nykyään alla kierrejousi foxi, enkä ilmamalliin vaihda niin pitkään kun toi kestää.. Painossa otetaan takkiin parisataagrammaa, mutt kuskissa on varaa keventää.. =)
    Paljon pyöriä, liian vähän aikaa..

  11. #11
    Liittynyt
    09/2005
    Viestit
    1.267
    Mitenkäs homma toimii painavalla kuskilla? Olen tässä harkitsemassa fillarin oston miettimistä ja joku 140mm jouston tienoilla oleva keula kiinnostaisi.
    Jos paino on yli 110kg niin loppuuko ilmakeuloista säätövara tai tuleeko korkeammista paineista tiivisteiden kanssa ongelmia?
    Kierrejousivehkeissä homma on itselle selkeämpää, jos jousista riittää jäykkyys niin homma pelaa.

  12. #12
    mutanaama Guest
    Ilmapumppuun voi vaan lisätä ilmaa, kierrejouselliseen pitää vaihtaa jousi. Helppoa. Uuden kierrejousellisen lyrikin omistajana olen hyvin tyytyväinen.

  13. #13
    Liittynyt
    08/2009
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    3.085
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti tchegge_ Katso viesti
    Mitenkäs homma toimii painavalla kuskilla? Olen tässä harkitsemassa fillarin oston miettimistä ja joku 140mm jouston tienoilla oleva keula kiinnostaisi.
    Jos paino on yli 110kg niin loppuuko ilmakeuloista säätövara tai tuleeko korkeammista paineista tiivisteiden kanssa ongelmia?
    Kierrejousivehkeissä homma on itselle selkeämpää, jos jousista riittää jäykkyys niin homma pelaa.
    Juuri näin, ilmakeula on _huomattavasti_ hankalampi säätää herkäksi painavammalle, kuin oikeanlaisella jousella varustettu kierrejousimalli.. itsellä ollut/on painoa yli tuo 110kg myös ja voin erittäin lämpimästi suositella kierrejousellista mallia!!

    edit: jos oot tampereen seudulla, niin voi toki tulla koittamaan miten smoothisti r-tech custom foxi toimii
    Kemizti muokkasi tätä : 25.08.2010 at 17.10 Syy: pikku lisäys
    Paljon pyöriä, liian vähän aikaa..

  14. #14
    Liittynyt
    09/2009
    Viestit
    30
    Tähän asti tulleista kommenteista vedän johtopäätöksen, että 84kg painoiselle kuskille ilmajousellinen keula on kuitenkin yhtä toimiva vaihtoehto kuin kierrejousellinenkin.

    Mitenkäs huoltovapaus/kestävyys? Kumman tyyppisellä keulalla selviää helpommalla huollettaessa?

  15. #15
    mirw Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Silvera Katso viesti
    Tähän asti tulleista kommenteista vedän johtopäätöksen, että 84kg painoiselle kuskille ilmajousellinen keula on kuitenkin yhtä toimiva vaihtoehto kuin kierrejousellinenkin.

    Mitenkäs huoltovapaus/kestävyys? Kumman tyyppisellä keulalla selviää helpommalla huollettaessa?
    Kaitpa tuo huoltohomma riippuu ihan keulasta, ainakin Rokkarin Boxxer World cup keula on helppo huoltaa riippumatta siitä onko kyseessä ilma vai kierrejousiversio. Ennemmin kyllä huoltaa ilmaversion, vähemmän öljyä jonka kanssa läträtä.

    Maastopyörässä Rokkarin SID ilmakeulassa ei ole ollut mitään ongelmaa ja kilsoja on takana tuhat jotain. Vasta tein siihenkin huollon eikä se kyllä mikään vaikea ollut tehdä.

  16. #16
    Liittynyt
    09/2002
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.862
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Silvera Katso viesti
    Mitenkäs huoltovapaus/kestävyys? Kumman tyyppisellä keulalla selviää helpommalla huollettaessa?
    Taitaa huoltovälit olla enemmän valmistaja kuin mallikohtaisia, ja useimmiten aika hurjat suositukset. Mutta jälleen, vähemmän tiivisteitä, teoriassa vähemmän tarvetta huoltaa. Samoin tietysti vähemmän vaihdettavaa huollossa (tai siis ei tarvitse ainakaan sitä ilma-patruunaa huoltaa erikseen). Kierrejousi ei paljoa huomiota kaipaile, taitaa keula kuolla ennen sitä jousta.

  17. #17
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Kello
    Viestit
    2.059
    Huonon ilmakeulan suoraan Saksan kaupasta saaneena vois lisätä että jos, siis jos, ilmakeula menee rikki maastossa, se menee kasaan, ja sillä on kurja ajaa kotiin. Jousikeula pitää paremmin ryhtinsä kotia asti ellei se ihan poikkikatki mene.

  18. #18
    Liittynyt
    07/2000
    Viestit
    3.029
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kemizti Katso viesti
    Juuri näin, ilmakeula on _huomattavasti_ hankalampi säätää herkäksi painavammalle, kuin oikeanlaisella jousella varustettu kierrejousimalli..
    Kuinka niin? Ainakin Rokkarin Dual Air -keulan saa kyllä herkäksi kun laittaa negapuolelle vaikka 5-10psi enemmän painetta kuin positiivipuolelle, eikä siinä pitäis kuskin painolla olla merkitystä.

  19. #19
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    20.805
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti mutanaama Katso viesti
    Ilmapumppuun voi vaan lisätä ilmaa, kierrejouselliseen pitää vaihtaa jousi. Helppoa. Uuden kierrejousellisen lyrikin omistajana olen hyvin tyytyväinen.
    Totta virkat... Itsellä oli aikoinaan Judyn XC joka modattiin Englundin TotalAirin patruunoilla ilmakeulaksi niin kyllä toiminta muuttui jousiversioon verrattuna ja jousetkin oli sentään Eibachia... Oli kyllä hyvä vertailukohde.

  20. #20
    Kumman arvon raati ottaisi? Fox 36 vanilla r (kierrejouselinen) tai Fox 32 talas rl( "ilmakeula")


    Vanillassa on 160mm joustoa kun taas talaksessa on 140mm joustoa, joten ei ihan vertailu kelpoinen. Kuski painaa siis semmoiset 65kg. Vanillassa olisi musta jousi tai sitten sopivampi jos löytyy.

  21. #21
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti xc-pyöräilijä Katso viesti
    Kumman arvon raati ottaisi? Fox 36 vanilla r (kierrejouselinen) tai Fox 32 talas rl( "ilmakeula")


    Vanillassa on 160mm joustoa kun taas talaksessa on 140mm joustoa, joten ei ihan vertailu kelpoinen. Kuski painaa siis semmoiset 65kg. Vanillassa olisi musta jousi tai sitten sopivampi jos löytyy.
    Mihin runkoon keulaa haet? 36 ja 32 on käyttötarkoitukseltaan eri luokkaa ja kummastakin löytyy Van- sekä Talas-versiot.

  22. #22
    Siis Keulat ovat jo pyörässä ja ne ovat muuten samanlaisia vai keulat ovat eri. Siis kysessä on radon slide ed 7.0 ( 160mm), http://www.radon-bikes.de/xist4c/web..._id_15905_.htm ja radon slide am 7.0 http://www.radon-bikes.de/xist4c/web..._id_15901_.htm . Nyt vain että kumpi on parempi tämöiselle kevyelle ja suomi maastoon?

  23. #23
    Liittynyt
    09/2002
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.862
    Musta noi joustomatkan muutokset ovat yleensä aika turhia, itse ainakin onnistun ajamaan jotakuinkin kaiken pitkällä keulalla. Ja noiden väliseen eroon:

    - Ilmakeula toimii mielestäni huonommin kuin kierrejousellinen
    - Talas toimii huonommin kuin perus ilmakeula kun tiivisteitä on enemmän, ero on suurempi mitä kevyempi kuski

    Mut kuten sanottu, noiden keulojen ero on muutenkin iso. Fox 36 on selkeästi jäykempi ja järeämpi keula kuin Fox 32. Eroa ei ole vain jouston pituudessa, vaan siinä miten hyvin se pitää valitun suunnan, ja miten taipuilee alla.

  24. #24
    Liittynyt
    12/2007
    Paikkakunta
    Pirkkala
    Viestit
    705
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti xc-pyöräilijä Katso viesti
    Siis Keulat ovat jo pyörässä ja ne ovat muuten samanlaisia vai keulat ovat eri. Siis kysessä on radon slide ed 7.0 ( 160mm), http://www.radon-bikes.de/xist4c/web..._id_15905_.htm ja radon slide am 7.0 http://www.radon-bikes.de/xist4c/web..._id_15901_.htm . Nyt vain että kumpi on parempi tämöiselle kevyelle ja suomi maastoon?
    140 ilmakeula riittää vallan mainiosti Suomen poluille rymistelyyn varsinkin kevyelle kuskille, kun sen saa oikeasti herkäksikin. Jos tarkoitus on ajella välillä myös hissiavusteisesti ja esim. enskakisoja niin sitten tuo 160 van on varmasti ihan paikallaan. Kyllä silläkin kuulemma ihan lenkkiäkin ajelee Eli hyviä keuloja ovat molemmat ja käyttötarkoitus ratkaisee kumpi sopii paremmin.

    Edittiä: Kuten drop totesi, kannattaa tuota muunneltavan joustomatkan (Talas) tarvetta myös miettiä. Kiva ominaisuus, jos pyörällä on tarkoitus ajella pitempiä nousuja esim. vuoristossa, mutta lienee tarpeeton polkuajelussa Suomessa.
    Johannes
    "I want to ride my bicycle
    I want to ride it where I like"

    -Queen


  25. #25
    Liittynyt
    11/2010
    Viestit
    2.204
    Huhuu!
    Täysin eri geometriat noissa pyörissä, nyt mennään metsään ja kovaa jos hankit pyörää pelkästään keulan speksien mukaan jotka vielä eivät ole mitenkään verrattavissa toisiinsa.. (Toisessa 36mm liukuputket ja toisessa 32mm).

    Kysyt nyt vain itseltäsi haluatko pöörän joka on helpompi tiputella dropeista alas/ajaa alamäkeä vai ajatko enemmän tasamaa polkemista/ylämäkeen.

  26. #26
    No joo. Ja kyllä tuo vanilla on varmaan se koska vauhti kasvaa koko ajan ja tuo on nyt selkeästi paremmin toimiva. Tottakai tulisi myös pyöräilyä myäs tasaisella, mutta mäkiä ei ole täällä eikä siellä missä ajan.

  27. #27
    Edelleen valitsisin pyörän ennemmin käyttötarkoituksen kuin keulan perusteella.

  28. #28
    Tarkoitin että tuo radon slide ed 7.0 kuulostaa paremmalta, koska pyörä tulee enemmän enduro käyttöön. Tilaan sen tuonne fillariosaan jossa ne tekee säädoöt ja vaihtaa vanillaan mustan jousen. Kiitos kaikille.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •