Siis VK:na (MK:na) koko lenkki ei ole tietenkään järkeä. Intervalli sana tässä yhteydessä muuttaa asian; intervallihan tarkoittaa taukoa. Intervalliharjoituksia voidaan tehdä millä teholla (PK, VK, MK, harvoin PK) tahansa. Siis 2½h:n lenkki, jossa on esim. (niinkuin meidän lenkit usein on mulle) VK- jopa MK-vetoja (sykemittarin mukaan ja tuntemuksena jaloissa/kropassa; (niinkuin eilen; "hengätyin tuossa yhdessä kohdassa") 5-10krt. ja palautukset (=intervallit) siihen, niin sehän on ihan OK. Jos mennään 2½h VK- teholla jatkuvasti, niin se on tietty liikaa treenatessa. Kisaillessa eri juttu. Ja jokusen kisanomaisen VK-lenkin voi 1- 1½h:n mittaisena tasavauhtisenakin kesässä tehdä. Etenkin jos ei juuri kuntotapahtumissa tai kilpailuissa käy. Muutenhan ei kisavauhtiaan opi tuntemaan. Eli lyhyesti; Fourtour edellisessä sanoi asian just niinkuin meikäläinen asian kokee ja tietää. Ja edellinen postaukseni oli vain oma tuntemukseni. Moni kovakuntoisempi varmaan vellittelee PK- lenkillä, kun minä vedän melkein täpöä.
P.S. Mitä Tauno ymmärrät intervallilla, tarkoituksessa, jossa käytät sanaa lainauksen vikassa lauseessa? Et vissiin tarkoita taukoa?
P.S.2. Vauhtileikittely on myös hyvin lähellä sitä, mitä meidän porukkalenkit on mulle. Vauhtileikittely on intervalliharjoituksen serkku, jos ei veli.
Kirjanmerkit