Kyllä se "oikeesti" on hyvä että hitaammat kuskit on heti lenkin vetäjän takana. Näin se vauhti pysyy edessä sopivana just hitaammille kuskeille, eikä tule peränpitäjien kanssa vahingossakaan sitä efektiä että kun jonon perä tulee "stoppiin" niin letka jatkaa heti kun ensimmäiset ovat 5min olleet jo hyttystensyötävinä. Saatika sitten mahdollisia eksymisiä reitiltä kun kärki on karannut, ja jossainvaiheessa hitaampi kuski on menettänyt edessämenevään kaveriin näköyhteyden.
Nuo glykogeenipolttajahipit ja ei-kosketa-prkl-mihinkään -kaverit voi ajella omana letkanaan mielestäni jolloinka ottaa sitten itse sen vastuun perässäpysymisestä. Tai jos ajetaan yhtenä letkana niin nopeimmat ajaa porukan perässä jolloinka kiinnisaaminen tahi eksyminen ei yleensä ole ongelmana.
Jostain syystä käyttäjän forlon kanssa on asiasta keskusteltu lenkeillä ja foorumilla useampaan kertaan. Toimivimmaksi ratkaisuksi minun mielestä on osoittautunut juuri tuo mainitsemani järjestely.
ConD
#tou mtb team
Genesis Day One Cross ja Fuel Ex7 ajossa
Eihän siellä kyllä juuri sprinttailtu, mutta tuo maakosketusten välttely muilla kuin tauoilla on se mihin moni taitaa lenkeillä pyrkiä.
Tärkein sääntö lenkeillä on pitää huoli, että risteyksistä perässätuleva ei aja harhaan. Jokainen kuin vain vahtii tuota, niin homma pysyy kasassa. Toinen sääntö on tietysti huutaa "Seis." teknisen ongelman sattuessa. Ketään ei jätetä.
Hitaammassa porukassa sprinttailua ei sitten taideta harrastaa lainkaan. Joka tapauksessa, kuten sanoin, lenkeillä ajetaan yhdessä, mutta kuitenkin niin, että jokainen pystyy ajamaan suht häiriöttä omaa vauhtiaan. Tauot ja siirtymät on sitten tehty tilanteen tasaamista varten.
Täällä on taas niin hienoja sanoja käytetty että paremmin ymmärtää tätä länsinaapurin kieltäkin
Mutta juu, kaks päivää Årea takana ja miehet ja kalusto pelittää edelleen. Pientä statistiikkaakin on kerätty.. Laskua on kertynyt n. 6000 korkeuserometriä. Lasku huipulta ala-asemalle 7.1km, pitempääkin variaatiota löytyy. DH-banan tieten tarjoaisi saman korkeuseron astetta lyhyemmällä matkalla. Vuan täällä sitä on pomppivan ilmavasti hyvä etsiä ajolinjoja. Porukkaa on kuin kuuluisassa Heiton Bingossa, mutta hissijonoissa ei silti joudu vielä kärvistelemään. Kaikenkaikkiaan aikalailla hienoa settiä. Jatkamme niitten glykogeenivarantojenvaimitäneoli täyttämistä pripps blå:lla. Täältä tähän.
member of #tou mtb team
Tuo sääntö voi toimia yli 20 henkilön porukassa, mutta nyt kun on ajettu alle kymmenen henkilön ryhmissä, niin tuolle ei käytännössä ole tarvetta, ei ehdi tauoilla tai siirtymillä kylmettyä, mutta turhautuminen estetään tehokkaasti. Moni ei viitsi ottaa täällä foorumilla neniinsä, mutta lenkeillä on sellaista palautetta tullut, että olisi hyvä, että kokeneemmat menisivät eteen. Kun jokainen pitää vain risteyksissä huolen perässätulevastaan, niin kukaan ei eksy.
Porukka on siis nyt usein jaettu osiin ja niin on hyvä tehdä jatkossakin. Pienemmässä porukassa kun sitten toteutetaan tuota kokeneemmat eteen -sääntöä, niin haitariliikkeestä päästään aika hyvin eroon. Tuolla aloittelijat eteen -säännöllä haitariliike on käytännössä väistämätön.
Kuten siis sanottua, jokainen vastaa aina perässätulijastaan, ei niin että perässäpolkija vastaa perässäpysymisestään.Nuo glykogeenipolttajahipit ja ei-kosketa-prkl-mihinkään -kaverit voi ajella omana letkanaan mielestäni jolloinka ottaa sitten itse sen vastuun perässäpysymisestä.
Moni varmasti polttelee mieluummin lenkillä rasvaa hiilihydraattivarastojen sijasta, ei olekaan siis tarkoitus tehdä nopeammastakaan porukasta mitään 'kieli vyön alla' -kisaharjoitusporukkaa, sykkeet tasataan. Monella kuitenkin on tähtäin tuossa, ettei apuja maasta tarvitse hakea, kukapa ei haluaisi kehittyä teknisesti.
Jos jotakin kiinnostaa lukea lisää rasvanpoltosta, niin tässä näyttäisi olevan hyvä artikkeli sivuamaan asiaa:
http://www.noc.fi/urheilijan_ravitse...iilihydraatit/
"Kun liikunnan teho on noin 50% maksimaalisesta hapenottokyvystä, 2/3 energiasta saadaan rasvasta ja 1/3 hiilihydraateista. 75% teholla liikuttaessa hiilihydraateista saadaan suurin osa energiasta."
Eli kun mennään kisasykkeillä, niin rasva ei oikein pääse palamaan.
Älä nyt F kehtaa. Iha hyvällä mallilla ollu asiat täällä ku ei oo kukaan ollu latelemassa sääntöjä tiskiin. Ei ne bannit vissii koskaa oo sulle tullu ihan aiheetta...
Ajellaan vaan ajamisen ilosta, piiiiiz änd laav!
Kannattaa hetken miettiä mitä kirjoittaa tai on sitten kirjoittamatta.
Säännöistä on hyvä keskustella, varsinkin nyt kun porukkaa on jaettu pienempiin osiin ja moni uusi on tullut lenkeille mukaan. Vai oletko sitä mieltä, että olisi hyvä unohtaa tuo sääntö, että jokainen pitää huolta perässäajavasta, ettei aja risteyksissä harhaan? Ilman perussääntöjä homma väistämättä menee metsään.
Tuo banni kun on noussut tässä esille, niin teen nyt asian tässä selväksi. Laitoin Pyöräsi kuva -topiikkiin kuvia pyöristäni, jotka samanaikaisesti olivat toisaalla myynnissä, asia joka ei missään Fillarifoorumin säännöissä ole edelleenkään kielletty. Täysin absurdin tilanteesta teki se, että sain bannin siitä, että muut linkittivät myynti-ilmoitukseeni, vaikka en kuvissani edes vihjaillut, että pyörä on myynnissä. Tarkkaan ottaen bannille ei asetettu mitään syytä (kun ei ollut asettaa). Lähinnä siis huvittava tilanne aluksi, joka muuttui bannin myötä käsittämättömäksi vääryydeksi, diktatoriseksi diskriminaatioksi. Terveisiä vain herra Lehdelle. Ei ilmeisesti vain kestänyt, että joku onnistui sääntöjä rikkomatta heittämään piilokritiikkiä Tori-palvelun alkeellisuudesta. Ei mahdottomasti kiinnosta tilata lehteä, jonka päätoimittajana toimii henkilö, jolla oikeudentaju vaikuttaa olevan pahasti hukassa.
Hyvinhän tässä on menty pitkä pätkä tosiaan, kunnes eräänä päivänä...
Banaanilaivan paketti näyttää siirtyneen jo kansainvälisille vesille joten sitähän voi kohta joutua ajamaankin.Sattuispa vaa perjantaille nii pääsis hyvällä omallatunnolla hankkimaan flunssaa ja tankkaamaan hiilihydraattia nestemäisessä muodossa ku ihmettelee saapunutta rompekasaa.
![]()
ConD
#tou mtb team
Genesis Day One Cross ja Fuel Ex7 ajossa
Yleensä kirjoitan silti. Kuten nyttenkin. Post reply on paras ystäväni. Ettei jää mitään hampaankoloon
Säännöt on armeijassa, lait maassa ja hyvät tavat lenkeillä, eiks jea?
En ole kyllä käyttöehtoja lueskellut, mutta olettaisin että ne bannit voidaan antaa moderaattorien mielenkin mukaan jopa...? Olettais, että "piilokritiikki" varmaan on riittävä syy banneille. Mutta se siitä, tekevällehän sitä sattuu
Ja asiaan. Eilen piti käydä ajeleskelemassa, kun tälle päivälle näytti vähän kakkasäätä ja on viikon sateisimmalle päivälle saatu sumplittua muuta hommaa. Oli kyllä aivan kuiva se Kuivasjärven pohjoispuolella Kalimeenojalle menevä mävönen metsäautotien/-koneenura. Suosittelen!
Viime keskiviikon sateet karsi lenkkeilijät neljään, joista kaksi oli uutta naamaa *thumbs*! Minkä kesäsade kastelee, sen se myös kuivaa!
http://picasaweb.google.fi/buhvalo/C...15634153100402
Pikkasen vihreää niin saa kaikki hitumiinit hiilareiden ohelle.
Oijoijoi.. äiti sano jo pikkupoikana mulle et pitää muistaa vihreitäki juttuja nautiskella. Pitää pistää korvantaa.
Tarina kertoo myös että jonkun hienot puslat R-techistä sattukin olemaan 50% vääränkokoset, jotenka nyt sitte toivotaan että kun nuo 1,5mm liian pienet itellan hoiviin joutuu niin ne pääsis myös perille, ja periltä uudet oikeat lähtis sukkelaan Oulua kohti. Inhimilinen virhe lähettäjän päästä, mut silti tahtoo tympästä.
ConD
#tou mtb team
Genesis Day One Cross ja Fuel Ex7 ajossa
Muistuikin tuossa Cond:in speksailuista, että itsellänikin pieni joulu tuloillaan. Illalla sängyssä pyörii ja miettii tulevaa: DX:stä tilattu se 80 dollarin tuikku, kevennyspartsia tulossa about 150 g:n verran, keulaan tulossa uuet tiivisteet, puslat ja o-renkaat kera super slick grease. Mitäs vielä...Ööh, pyörävaakatilaus (koko pyörän punnaamiseen) lähdössä DX:een tällä viikolla. Saa nähdä mitä on tarkkuus, käyköhän viralliseksi vaa'aksi (tm). Tässä tuumaillu, että jotain vaaleampaa tuo Anthemi kaipaa. Vaijerinkuorien vaihtamista valkoiseksi olen ajatellut, mutta pitäisi varmaan samalla vaihtaa jarruletkutkin. Vai onko sallittua vaihtaa vain noi vaihdevaijerikuoret?
Hyvä tapahan se on olla jättämättä kaveria, mutta säännöllä (risteyssääntö) siitä vain tehdään yksinkertaista ja selkeää ja tuskin selkeyttä ja suoraviivaisuutta vastaan kenelläkään on mitään. Säännöt eivät tietysti ole mikään itsetarkoitus, vaan vain välttämättömyys, jotta lenkeillä sattuisi mahdollisimman vähän sellaista mitä siellä ei haluta sattuvan. Joka tapauksessa mitä vähemmällä säännöillä voidaan kitkattomasti edetä, sen parempi.
On vain absurdia miten suomalainen media voi käyttäytyä tällä tavoin ilman tätä fundamentaalista oikeusperiaatetta. Länsimaisen ja yleismaailmallisenkin oikeusperiaatteenhan mukaan oikeutta tulee jakaa vallitsevan lainsäädännön mukaisesti. Lakeja eikä sääntöjä tietysti voi rikkoa ennen niiden voimaantuloa. Nyt niitä ei ole edelleenkään tämän asian osalta säädetty.En ole kyllä käyttöehtoja lueskellut, mutta olettaisin että ne bannit voidaan antaa moderaattorien mielenkin mukaan jopa...? Olettais, että "piilokritiikki" varmaan on riittävä syy banneille. Mutta se siitä, tekevällehän sitä sattuu![]()
Sitten takaisin asiaan. Jos olette hankkimassa puntaria pyörän punnitsemiseen, niin tällainen on toiminut mainiosti, ei hinnallakaan pilattu:
http://cgi.ebay.com/40Kg-20g-Digital...item4aa32371ed
Tällainen niin ikään toiminut hyvin pienempiin kohteisiin:
http://cgi.ebay.com/0-1-1000g-Electr...ht_1056wt_1139
Sadehan ei tunnetusti maastolenkkiä pilaa, hiki vain virtaa vähemmän. Maantiellähän ei sateessa välttämättä viitsi lähteä, mutta maasto on eri juttu.
Tais olla semi-neitseellinen jengi tänään keskiviikkolenkillä kun palstajermut ei ollut paikalla? Tais fysiikka ja kemiakin unohtua heti kohta lähöstäNo, kisamiehiä ja ei-vielä-kisamiehiä oli mukana ja silti sovittiin samaan letkaan ja hauskaa oli, vai mitä?
Kuulin villiä huhua että oli Rocket Ron menny lähes riekaleiksi. Mikä voi universumin parhaassa renkaassa olla vikana?!:/
Jneed, kyllähä se palstahurjastelu hapottaa!Onkoha joku huomenissa hurjastelemassa pohjosen polkuja? Tämän hetken visio olisi se, että voisi käydä samoilemassa palauttavan lenkin tuolla Kalimeenojan pohjoispuolella. Kerran olen siellä käyny niin sillä varauksella kannattaa lähteä liikkeelle että matka saattaa venähtää. Tai miksei vaikka reittioppaaksikin voisi joku lähteä. Neljän-viiden aikaan tod. näk. lähtö...
Jo vain oli hyvä lenkki eilen, mutta lenkin vetäjälle iso miinus lukuisista arpomisista! Mulla jäi ennen lenkkiä glykogeenit syömättä, mutta näköjään noilla marmeladikarkeillakin pärjää. Rengastalkoisiin päästiin pariinkin otteeseen, ja jälkimmäisessä näytti tulleen ainakin minun silmään sen verran tuhoa, että rengas oli entinen. Pääsiköhän asianosainen muuten kotia asti ihan ajamalla?
Oisko iha tyhmä idea että jos höyhtyältäkin lähtis 2 kertaa viikossa yhteislenkki? ainakin itellä tulee aika pitkät siirtymät tuonne Linnanmaalle.
Nyt taisi Tenho avata taas maagisen kaapin...
Tämä hakee äänestyslipukkeet, kaupungin kartan, harpin ja popcornit valmiiksi. Sitten vaan nenä ruudussa odottelemaan ydinfyysikoiden reittioptimointeja siirtymien minimoimiseksi...
Mutta, ihan asiaan liittyen, niin mulle ainakin passaisi etelän lenkit hyvin työpäivän jälkeen.![]()
Joo Rocket Ronista tuli entinen, mutta kotiin pääsin kuitenkin ihan ajamalla vaikkakin rengas jumputti jo jonkun verran perillä..ja jälkimmäisessä näytti tulleen ainakin minun silmään sen verran tuhoa, että rengas oli entinen. Pääsiköhän asianosainen muuten kotia asti ihan ajamalla?
hyvä lenkki oli ja uusia polkuja nähtiin taas.. kiitokset
Jooh,
Itsellä tulee myös jostain syystä skipattua ne pohjoisen reissut etenkin keskiviikkona, kun ei muka töitten jälkeen viitsis. Tulee sitten silloin ajeltua etelässä työmatkan jatkot issekseen.
Ihan sillä riskilläkin että täällä mieliä pahoitellaan, kun Balance of Power lenkkien välillä uhkaa järkkyä, voisin heittää ilmoille ajatuksen Epävirallisesta Etelänlenkistä keskiviikon toiseksi vaihtoehdoksi. Että voipi tulla myös Hödelle kurkkimaan, onko muita samanmielisiä keskiviikkoisin liikenteessä.
www.lauhaa.com/mtbo
Selkeä kysyntähän toiselle etelän lenkille on olemassa ihan osallistujamääräindikaattorista luettaessa. Itse ehdottaisin torstaita tai perjantaita, ettei lenkit mene päällekkäin. Monihan voi haluta osallistua kaikille neljälle lenkille sitten, kun joka tapauksessa kävisi neljä kertaa viikossa ajamassa.
Voi teitä onnellisia. Lisäättä vaan lenkkien määrää. Meikällä talossa kellariremontti menossa. Ensin reilu parikymmentä tonnia tavaraa pois ja nyt sitte lapataan uutta tavaraa takasi. Lihaskuntoharkat menossa.. Ainut kosketus pyöräilyyn on se kun töitten jälkeen alottaa kellarihommat kantamalla pyörät ulos kellarista ja sitte iltayöstä takasi jemmaan kellariin, ku ei vihti öyksi pihallekkaan jättää.. mutta jospa sitä joskus pääsis taas lenkille. Onneksi ei tuu tuohon höyhtyälle ku parisataa metriä siirtymää, joten vois multaki tulla ääni toiselle eteläpuolen lenkille per viikko, tosin onhan ne pohjoisen lenkit hyvää vaihtelua välillä.
Eihän kellää ois vuokrata (halvalla!) 160cm naiselle maastopyörää ensviikolla (vko 30) pariksi päivää/viikoksi? Käytäis kokeileen avokin kanssa miltä se polku-urheilu maistuis, kallista ostaa pyörä jos ei tykkääkään![]()
Mitä jos tuo lauantain lenkki ajettaisiin vaikka parillisina päivämäärinä Linnanmaalta ja parittomina Höyhtyältä? Tuokin varmaan on toimiva ratkaisu, että keskiviikkoisin ajetaan varjolenkki etelässä niiden kesken, jotka eivät pohjoisen puolelle viitsi lähteä. Se nyt on varmaa, että kaikkia miellyttävää ratkaisua ei ole, mutta kunhan ehdottelen.
Aluksihan me lähdettiin lauantaisin aina Haapalehdon Shelliltä. Olisko nyt uusia polkuja sen verran sielläkin suunnalla takataskussa, että vois harkita uudestaan? Eipä sillä, sieltähän siirtyy viidessä minsassa Oyssin kulmille ja hyviä polkuja pitkin Huutilampi/kalimenojankin suuntaan.
www.lauhaa.com/mtbo
Ompas taas kokeneempien porukkalenkkeilijöiden todella hauskaa kattoa, kun tiettyjen reaalimaailmasta otteen kadottaneiden tahojen pitää aina säätää kaiken maailman hienoilla omilla "säännöillä" sen maalaisjärjen pettäessä ja homma on valamis leviämään käsiin.
Laitetaan tämä nyt vielä kerran: Porukkalenkki etenee aina ryhmän hitaimman mukana olevan vauhdilla ja ryhmän keulilla ei harrasteta mitään irtiottoja tai sprinttejä tjsp ellei näistä ole erikseen sovittu ja kaikille on reitti, sekä k-pisteet täysin selvät. Jos tämä ei kelpaa, niin ryhmä voidaan jakaa pienemmiksi tai sitten kiireisimmät voivat aina lähteä tahkoamaan omia polkujaan.
Juu ja olin muuten tuossa jo jossain tässä loman aikana ajatellut liittyä seuraan, mutta meni taas nekin himot ja muistui mieleen kaikki ne edelliset tappelut mm. tämän asian tiimoilta. Joku matemaatikko varmaan osaisi laskea hienon kaavan kuinka usein tämä tapahtuu kaikesta kokeneempien esim. Epan ohjeistuksesta huolimatta.
Jos lähtis vaikka lenkille..
Krossikommuuni / Syöte MTB
Haapalehdon Shelliltähän sitä ajeltiin aikoinaa, mutta se tosiaan siirrettiin, kun osalistuja määrä oli suunnilleen pari. Itelle tuon palauttaminen sopisi hyvin, kun nykykään asun ihan kulmilla. Muille lenkeille onkin sitten +10km siirtymää jos kotoa lähtee. Lauantain lenkki on muutenkin ollut normisti hieman pidempi, niin silloinhan tuolta Haapalehdosta tai jostain muualta niiltä kulmilta pääsee etelään tai pohjoiseen.
Hyvä tapa minimoida siirtymät työpäivän jälkeen, on olla sillä maastopyörällä töissä ja lähteä suoraan sieltä lenkille. Jos en tuota tekis, tulis siirtymiksi se +20km ennen lenkkiä.
Mä en lähtisi vuorottelemaan lenkkipaikkoja esim. viikkojen välillä. Siinä ei kukaan pysy perässä mistä se lenkki milloinkin lähtee. Porukkahan voi varjolenkkejä järjestellä mihin milloinkin haluavat. Sitä vartenhan tämä topiccikin on. Pidetään nykyiset lenkit paikallaan, vaikka voihan sitä lauantaita vähän säätää, kun siellä ei ole välttämättä niin paljoa osallistujia ole ollut.![]()
![]()
Kirjanmerkit