Howdy how,
Rikoin vuodenvaihteessa polveni Alpeilla, joka leikattiin heti kun pääsin takaisin Suomeen. Polven kierukkaan oli tullut suuria repeämiä joten sisempi kierukka (mediaali meniski) poistettiin tähystyksessä. Ortonilla operaation tehnyt kirurgi ei puhunut minulle oikeastaan mitään leikkauksen jälkeen joten epäilin että mitään hätää ei ole jatkon kannalta. Kevään mittaan polvi on kipeytynyt pienestäkin liikunnasta ja olen ihmetellyt mikä siinä on vikana. Olen kivun vuoksi käynyt haastattelemassa muutamaa ortopedia jotka sanoivat minulle että koska polven nivelpintoja suojaavaa kierukkaa ei ole lainkaan tallella tulevat polven nivelpinnat tuhoutumaan muutamassa vuodessa jos jatkan sen rasitusta. Tilanne olisi kuulemma ihan kohtuullinen jos kierukkaa olisi jäänyt edes 50% jäljelle mutta mulla poistettiin koko kierukka josta syystä ennuste on niin huono. Ortopedien mukaan en saa enää tehdä mitään polvea rasittavaa urheilua koska polvi menee vain päivä päivältä pahemmaksi eikä sitä voi korjata nykylääketieteen avuin. Mulle tulee vääjäämättä nivelrikko jonka takia minun pitää suojella polvea rasitukselta ja pitkittää tekonivelen asentamista. Ortopedit suosittelivat minulle ainoastaan vesijuoksua, uintia, melontaa ja kevyttä pyöräilyä sekä murtomaahiihtoa talvella. Olen huomannut että röykyttävä maastofillarointi on kierukattomalle polvelle aika rajua koska siinä tulee niin paljon vääntöjä ja iskuja. Tasaisella pinnalla fillarointi ei satu polveen lähellekään yhtä paljon.
Varsinainen kysymykseni on että miten teidän muiden polvet ovat kestäneet sporttista maasto-, ja maantiepyöräilyä ilman nivelkierukkaa? Oletteko keksineet jotain kikkoja millä vahvistaa lihaksia? Kannattaisiko minun yrittää muuttaa jotenkin jalkaterän asentoa esimerkiksi tuomalla painetta enemmän polven ulkosyrjälle?
Kiitoksia vinkeistä ja tsemppiä kaikille polvileikkauksien jälkeiseen kuntoutukseen!
Alla muutama liike jolla polvea ympäröiviä lihaksia voi vahvistaa ennen leikkausta ja sen jälkeen.
Kirjanmerkit