Vaikka nyt on kesä, ei se estä lampunrakentelua
Nyt on sopivasti aikaakin nikkaroida. Entinen 2.5 vuotta sitten rakentama pyörän tankoon asennettava ajovalo oli liian epäkäytännöllinen ja ei toiminut toivotulla tavalla. Töyssyissä tuli kontaktihäiriöitä ja asennus fillariin vei sen 15 min.
Nyt otin ajovaloni ja muutin sen kypärävaloksi. Lisäsin akkukotelon päähän taskupampun takaosan, johon kuuluu kytkin, kierteillä varustettu korkki ja pohjassa jousi. Myös akkukotelon toiseen päähän asensin jousen, joten nyt ei pitäisi töyssyissä sammua virransaanti.
Tein myös lampun irroitettavaksi akkusäiliöstä ja regulaattorista. Tämä mahdollistaa helpon käyttöönoton.
Lampun speksit:
3x Seoul P4 sarjaan kytkettynä (240*3=720 lumenia)
Fraen 10 asteen optiikka
Konlux regulaattori (1000mA output)
4x Li-ion akkua sarjaan kytkettynä ( 3.7V*4=14.8V, max 4.2V*4=16.8V)
Akkukesto noin 2.5-3h
2.5 vuotta sitten
Nyt ehostettuna
Lisää kuvia:
http://s89.photobucket.com/albums/k2...albumview=grid
Vanhan lamppuprojektin kuvat:
http://s89.photobucket.com/albums/k2...albumview=grid
Nykyään kaikki höpisee noista P7 ledeistä, mutta hyötysuhdehan on P4 ledeissä itseasiassa parempi. P7 tosin mahdollistaa suuremman valomäärän tuottamisen pienemmältä alueelta ja siksi on varsin varteenotettava vaihtoehto. On myös helpompi ja halvempi reakentaa yhden tehokkaan ledin lamppu kuin tämä kolmen pienemmän viritelmä. Luultavasti jos nyt rakentaisin alusta asti lampun niin käyttäisin itsekkin P7 lediä sen vaivattomuuden vuoksi.
Kirjanmerkit