Mun viime talven valoina toimi SSC-P7, ihan sellanen taskulamppumallinen ohjaustangossa. Mekaaninen kaksitoiminen (low/high) oli luotettavampi kuin nuo 5-mode lamput, jotka kärsivät joskus tärinästä/pompuista.
Kypärässä oli kapeampikiilainen valo lisäksi spottina. Sillä sai katseltua kauammas ja viistoon sivulle, esimerkiksi ennen kuin alkaa kääntää mutkaan sisälle. Ohjaustankovalohan näyttää vain suoraan eli jyrkkään mutkaan ei näe sivulle tarpeeksi aina.
Käytin monesti spottia osoittamaan esim. ohitettavan jalankulkijan vierelle puoleen mistä olen tulossa. Kilikellon tarve väheni ihan olennaisesti takaa lähestyessä eikä kellään ollut hinkuja pomppia sinne mihin se valokiila ilmestyy rinnalle.
Akunkesto suoraan ajettuna (18650-akulla) lienee tunnin luokkaa täysteholla P7:lla (jonka jälkeen edelleen tulee valoa mutta se on jo selvästi himmentynyt). Valaistuilla paikoilla ja muita kohdatessa käytin vajaatehoa, jolla akut kestää paljon pidempään. Mun tavanomaisilla parin tunnin lenkeillä ei tarvinnut vaihtaa akkuja kertaakaan, joskin vara-akku kulki silti taskussa varuiksi.
Kirjanmerkit