Kävin eilen ekalla lenkillä RQ'lla. Tätä ennen alla ollut aika pitkään Highrollerit ja NBX / Gazza Am. Nämä 2.4" RQ't ovat kuten mainittu aika massiiviset. Painoakin on vähän enemmän kuin vanhoissa, ja lisäksi väliaikaisesti käytössä sisäkumit jotka lisäävät painoa entisestään.
Rullaus parani selkeästi Highrollereihin verrattuna. Samoin pito, märät sivuttain kallellaan olevat kalliot olivat aina kysymysmerkkejä highrollereilla, näillä ei lipsunut yhtään kertaakaan (paitsi yhdessä jyrkässä mutasessa nousussa). Mulla oli eilen vähän liian matalat paineet (1.5 bar) ja tuntuikin kallion päällä kanttaillessa että kumit meinasivat taittua. Nostin tänä aamuna melkein kahteen bariin ja jämäköityivät. Kävin pikaisesti testaamassa lähimaastossa olevaa kalliota, ja pito oli vielä erinnomainen.
Melkein kiinnostaisi testata myös 2.2" malleja kun taitavat olla sen 200-250g kevyemmät.
Eikö ookin hämmentävä tunne, kun renkaisiin voi luottaa ilman pelkoa ylläreistä.
Mulla on High Rolleri kuluneenakin pitänyt aika kuninkaallisesti kaltevilla kallioilla. Tosin se on sitä Super Tackyä se eli vastannee Gooey Gluey, Stick-E kumeja pehmeydeltään. Kovemmalla seoksella tuollainen reunakuvio ei tosiaan sivuttain kaltevalle kalliopinnalle se paras ole, sama vaiva Tiogan 8² gumeella kun Reposaaren rantakallioilla ajeltiin... mut tietty eihän tuokaan varsinaisesti yllätä kun renkaan käytöksen etukäteen tietää.
Kuivaan rantahiekkaan tai vastaavaan ajettaessa sitten taas keskeltä lähes kaljuksi kulunut High Roller on kyllä aikamoinen luistin..![]()
..makes Jack a dull boy...
Kuinka paljon tässä märänkelin pidossa (märällä kalliolla, kivikoissa ja juurakoissa. Ei mutapaikoissa) on kyse renkaiden paineista? Loogiselta ainakin tuntuu, että kun paineita laskee niin pitoa saa lisää. Ainakin kun vertaa trial-mopojen rengaspaineta, joissa ihan oikeesti on pitoa, niin niissä paineet on todella pienet (liekkö alle 1 bar?). Onko siis ainoa todella hyvän pidon antava rengas, jossa paineita 1,5 bar tai vähemmän? Tosin näihin eri foorumikäyttäjien painelukuihin en kyllä täysin luota, kun ainakin ittestä tuntuu että osa paine-eroista johtuu mittareiden vaihtelusta. Ittellä ainakin on nyt pumpun mittariin tullut jotain vikaa kun ei paineita oikein näytä. Tai ainkin rengas tuntuu yhtä kovalta kuin aikaisemmin kun mittari näytti lukemiksi 3 baria, mutta nykyään mittari vaan näyttää 1,5 baria. No ittellä märänkelin renkaan metsästys jatkuu, sillä yhtään hyvää märänkelin rengasta ei ole alla vielä ollut (toivottavasti kyse ei olisi ainakaan pelkästään ajotaidoista). Mikäs se siis on tän hetken foorumiväen TOP3, kun haetaan hyvää pitoa märälle ja kovalle pinnalle? Onko se (vapaassa järjestyksessä) Nevegal, Rubber Queen, Fat albert?
DzeiDzei muokkasi tätä : 12.05.2010 at 14.52 Syy: kijrotusvkia
Itse olen alimmillaan vedellyt 16-18psi paineella eturenkaassa (parilla eri pumpulla samat lukemat), ja kyllä.. rengas on aivan tolkuttoman pehmeä jo siinä vaiheessa... etujousto ottaa osan iskusta ja kun kuski on kevyt ja rengas ei ihan lepsurunkoisin mahdollinen niin kyllä tuolla ilman rengasrikkoja ajaa.. maan-/pyörätiellä tosin ahistaa isosti kun ei oikeen rullaati rullaa.![]()
..makes Jack a dull boy...
Paineet vaikuttavat todella paljon pitoon. Suosittelen itse pienimpiä paineita jotka toimii, eli kunhan kumi ei tunnu taittuvan / lyö vanteille niin paineita on riittävästi. Mun mielestä yli 2 baria on esim. jo aika paljon.
Ainakin 2,4" Fat Albertin ja Big Bettyn rullaavuudet heikkenee tosi paljon, jos paineet laskee sinne puoleentoista baariin. Pitoa riittää kuitenkin hyvin kahdellakin baarilla. Lisäksi noin leveät renkaat trailipyörän kapeahkoilla vanteilla tahtoo kiemurrella ja taittua alle aika pahasti. Ilmatilan puolesta olisi kyllä varaa ajaa pienilläkin paineilla, toisin kun esim NBX:llä, joka vaatii tosi matalat paineet pitääkseen juurakoissa, mutta lyö pienen ilmatilan takia pahasti vanteelle.
Att inte cykla är att gå för långt
IMHO RQ 2,4" saa laittaa ainakin 2baria painetta niin rullaa hienosti vielä pidon kärsimättä.
≥2bar on pingispallo ihan xc-runkoisena renkaanakin sellaisissa päänkokoisista polvenkorkuisiin kiviin käsittävillä "kivikiukailla" ajellessa. Ehkä pitäs lihottaa äijää 15kg niin vois ajaa rullaavilla renkailla.. tai sitten vaan kiinnostua perinteisemmistä poluista, ei hajois osatkaan niin urakalla...![]()
..makes Jack a dull boy...
Olen samaa mieltä ja kokemuksesta. Ennen luulin ajavani noin 2.7 bar paineilla, mutta kun omassa Silcan pumpussa on kunnollinen mittariyhde, niin kävin hydrauliikkaliikkestä ostamassa uuden teollisuuslaatuisen painemittarin. 1/8" mittayhteellä 0-10 bar rosterimittari maksoi 20 euroa, mutta nyt näkee mitä ne paineet ovat. Tuo vanha 2.7 bar on nyt "oikeasti" n 2.1 bar.![]()
XT-vaihtajia vuodesta -95, ja välillä vähän foorumitauolla.
Ohiampuja, mistä liikkeestä tuollaisia saa?
Pneumatiikka ja hydrauliikka-alan kaupoista ja sitten paremmista LVI-alan liikkeistä.
XT-vaihtajia vuodesta -95, ja välillä vähän foorumitauolla.
Siis laitoitko sen uuden painemittarin vanhaan pumppuun, vai onko se erillinen painemittari (toimiiko presta-venttiileillä)?
Ikinä en ole ajanut yli kahden baarin paineilla edes kisarenkailla. Normaalisti mulla on noin 1,8 bar ja renkaat 2.2" sekä painoa mulla 70 kg. Harvemmin on tullut snakebiteja sisärenkailla ja Tubelessina ne ei edes haittaa.
Milloinkahan RQ:sta tulee 2.2" UST Black Chili-seoksella(vai Trail Kingikö se sitten on)? Vois tietenkin kokeilla myös normiblackchilirengasta litkuilla. Olis ainakin kevyt......
Polku se on paikallaan polkeva polkukin... Aurora
XT-vaihtajia vuodesta -95, ja välillä vähän foorumitauolla.
Olet asian ytimessä. Trial-mopoissa paineet on 0.4bar tuntumassa ja pitoa on aivan törkeästi.
RQ2.4 BC pitää hyvin jos paineet 90kg massalla on takana 1.7bar ja edessä 1.5bar. Tosin vuoden takan pyörinyt RQ ei silti oikein pidä jos on kiven/kallion päällä ohutta mujua. Olen kokeillut ajaa vieläkin pienemmillä paineilla mutta sitten alkaa rengas rypistyä kaltolla pinnalla ajaessa ja tuntuma menee täysin veteläksi.
hyvillä poluilla RQ2.4iin voi sitten pistää 2.5-3bar jolloin ne rullaa oikein hyvin.
Nokia Gazza 2.3 on pidoltaa RQ2.4 parempi metsässä mutta siinä on pienempi ilmatila ynnä se on sairaan raskas poljettava upottavassa sammaleessa (suolla). RQ on vähän parempi kuivilla kallioilla.
Kiituri muokkasi tätä : 14.05.2010 at 21.09
Taitaa suomen metsiköissä olla aina vähän märät olosuhteet, mahtaako sitä kannattaa edes harkita mountain kingien tms kesägummien ostoa vai mennä suosiolla märän kelin satsilla?
Paikallisessa olisi Panaracer Rampage SC varsin kohtuulliseen 40-42e hintaan, wigglessä esim. tarjousmyynnissä 39 euroa. Miten tuo toimisi?
Tsätti: #fillarifoorumi @IRCNet
Jaa-a, tuotakaan ei uskoisi ellei sitä internetissä sanottaisi
Asiaan: tulet pärjäämään aivan mainiosti niillä Mountain Kingeillä ja melkeinpä millä tahansa muullakin renkaalla.
Osta jotkut renkaat ja jos et ole tyytyväinen vaihda toisiin tai aja loppuun. Taas uusia renkaita hankkiessasi vot ostaa samanlaiset tai toisenlaiset. Kyllä säätämön nurkassa jonkinlaisen rengaspinon tarvitsee.
Huonoa ajotaitoaan ei saa laittaa renkaiden syyksi. Muistatteko miten Jarno Saarinen ajoi kilpatovereidensa roskiin heittämillä renkailla? Niitä pehmeitä paikkoja on poluilla kuitenkin sen verran vähän ja sateella ei muutenkaan tee mieli paljoa ajaa, niin loppupelissä renkaan rullaavuus ja kohtuullinen nappulointi taitaa riittää - ainakin minulle. Lohjalle MTB24:een meinaan laittaa Michelin Mountain Dry 2:t alle.
Tjoo, laitoinkin parille foorumille ostoilmoitusta renkaista. Voi sitten kokeilla useampaa paria ja jos löytää hyvät, voi ostaa uudet samanlaiset alle. Tässähän menee vararikkoon jos hirveästi pitäisi renkaita ostaa vain todetakseen ettei tykkää tai korvien välissä joku kertoo että ei nää oo hyvät. Taitaa osaltaan renkaiden erot silläkin selittyä![]()
Tsätti: #fillarifoorumi @IRCNet
Voihan sitä ajaa vaikka bilteman pyörällä mukana tulevilla renkailla jos siltä tuntuu. Tämän ketjun tarkoitus kai on lähinnä pohtia minkälaiset renkaat toimivat märällä kivellä ja juurakolla. Itse ajan enemmän märällä kuin kuivalla joten aihe on lähellä sydäntä.
Berehän just vaihtoi noista misukan xc dry kumeista rubber queeneihin, jos hän on sitä mieltä ettei merkittävää eroa ole lopetan tämän ketjun seuraamisen.
Onhan tuolla oikeassa metsässä melkein aina märkää, milloin aamu- ja milloin iltakosteutta. Ja myöskin siellä kieltämättä on sekä juurakoita että kivikoitakin, joten munmielestä tämä on aika validi ketju. Omat renkaani on feltin ensiasennusrenkaat ja ne on muuten ihan pätevät maastossa, mutta kosteat kivet ja juurakot lopettaa pidon justiinsa. Seuraavia renkaita ajatellen itsekkin tätä ketjua suurella mielenkiinnolla seurailen![]()
Jo se että tämä ketju on kautta aikain rengasosaston neljänneksi luetuin, kertonee siitä että aihe kiinnostaa joitakin. Voi toki olla että nuo ovat pääosin olleet uteliaita ihmettelijöitä.![]()
Kirjanmerkit