GiantHephaGarminElectrobike
Sivu 1 / 5 1 2 3 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1 - 30 / 140

Aihe: Hydr. levyjarrujen säätäminen

Askemux Guest

Hydr. levyjarrujen säätäminen

En löytänyt ohjeita miten saa hydraulisen levyjarrun keskitettyä/säädettyä.
    Olisiko jollain tiedossa linkkiä tai kertoa kenties itse?

Polo Guest
    Itseäni lainaten:
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Polo Katso viesti
    - Jarrusatulan pultteja löysälle.
    - Kahva pohjaan.
    - Edelleen kahva pohjassa pultit kiinni.
    Tämä tosin vain osalle merkeistä. Esim. Hopet (ainakin vanhemmat) keskitetään shimmeillä.

Tehokkaampaa säätäminen on, kun ruuvarilla painaa palojen läpi toisen puolen mäntää/mäntiä sisään ja tällä helpottaa toisen puolen männän/mäntien liikettä. Tällöin kahvan pumppaamisella saa palojen keskikohtaa siirrettyä.
    Pultit löysäämällä käy helposti niin, että levy vain taipuu hetkellisesti ja jää edelleen laahaamaan.
    Life - I have heard of it...

LostHighway Guest
    Tuli just säädettyä Shimanot (LX) ja käytin noita pankki-, opiskelu-, kirjasto- ja kaikenmaailman erivahvuuksisia jäsenkortteja shimmeinä. (Kerrankin niistä oli jotain hyötyä ). Jarrupalojen välinen rako oli niin kapea, ettei meisselillä olis saanut kuin tuhoa aikaan. Työnsin sopivan vahvuisen kortin väliin, pumppailin kahvasta ja sit uusia kortteja väliin ja pumppailua kahvasta kunnes rako on sopiva. Sit vanne levyineen paikalleen ja keskitys adapterien pulteista suunnilleen kohdilleen, jotta levy kulkee suht keskeltä paloja. Lopuksi pumppailin kahvasta ja hienosäädin ettei jää laahaamaan.

Tämä tekniikka oli sävelletty tämän foorumin kirjoituksia lueskelemalla, että kiitokset vaan kaikille asianosaisille kirjoittelijoille . Noista levareiden mukana tulleista ohjeista en mitään järkevää löytänyt, mut kai sen saa noinkin tehdä.

Nerokasta!
    Tarkennetaan vielä sen verran että tuossa minun selostuksessa ruuvimeisseli työnnetään jarrusatulan ja jarrupalan väliin. Siitä sitten väännetään satulaa vasten paloja+niiden välissä olevaa levyä kohti toista puolta. Pitäisin Hopen Mono M4:n rakoa varsin kapeana, mutta kyllä sinnekin se ruuvari mahtuu. Palojen ja levyn väliin tuskin mahtuisikaan.
    Life - I have heard of it...

Mikko H Guest
    Kiitos neuvoista, mä painin saman ongelman kanssa Trek 6300:en kanssa :P

Onko Tektron Auriga Compeissa palojen etäisyyssäätöä lainkaan?

Keskityshän on helppo sillä "ruuvit auki, kahva pohjaan, ruuvit kiinni"-metodilla mutta tosiaan tuo säätö.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Raikku Katso viesti
    Kahvan etäisyyttä voi säätää, mutta ei muuta.
    In a world without fences and walls, who needs Gates and Windows?

Varmaan tähän säätöketjuun sopii kysymys että onkos ne Avidin Elixirit sitten tälläkin saralla yksiä parhaita(?)

Katsellut myös että eivät edes ole kalliita jarruja moneen muuhun verrattuna.

edit. niin ja kuka myy pk-seudulla?

Varmaan tähän säätöketjuun sopii kysymys että onkos ne Avidin Elixirit sitten tälläkin saralla yksiä parhaita(?)

Katsellut myös että eivät edes ole kalliita jarruja moneen muuhun verrattuna.

edit. niin ja kuka myy pk-seudulla?
    Itse moiset asensin fillariin viime viikolla ja keskitys onnistuu täydellisesti tuolla kahva pohjaan-kiristä ruuvit tekniikalla.

Muutenkin olen ollut erittäin tyytyväinen noihin. Luulin aiemmin että Formulan K18 jarruttimet oli hyvät, mutta olin yllättäen taas väärässä...

Pk-seudusta en tiedä, mutta R-tech myy erittäin kilpailukykyiseen hintaan. Hintaeroa esim. CRC:hen oli vain kympin verran.
    Cycling El Burro
    Hitaasti mutta epävarmasti.

juhake Guest
    Tuolla ohjeita erimerkkisten hydraulisten levareiden säätöön:

http://www.parktool.com/repair/byreg...ageField2.y=12

Keskityshän on helppo sillä "ruuvit auki, kahva pohjaan, ruuvit kiinni"-metodilla mutta tosiaan tuo säätö.
    Mitä tarkotat tolla etäisyyden säädöllä? Siis sen välyksen säätöä vai? Ei ole. Mulla on noi Auriga Comp't olleet nyt pyörässä pian 2vkk / 5 ajoreissua. Kun asensin ne, painoin vaan kahvan pohjaan ja kiristin ruuvit. Sillä seurauksella, että edessä välys jäi kaikki toiselle puolelle. Kun pistin rakotulkin (1mm) sinne kiinni jäävälle puolelle ja taas painaessa kiristin, jäi kyllä niin keskelle kun jäädä voi. Ja on myös pysynyt, eli ei ole vähitellen ryöminy toinen pala iholle.

Vähän sikaa säkissä noi ostin pelkkien lehtijuttujen pohjalta (mm. viimesimmän numeron hybriditesti), vaikka Avidin, Hayesin ja Shimanon erilaisia jarruja olin päässyt koittamaankin. Ei ole ainakaan vielä tarvinnut katua, tosin Elixiriä en ole koittanut, mutta tunnokkuus ja täsmällisyys on kyllä Aurigassa kuin trial'n jarruissa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Hanski Katso viesti
    Vähän sikaa säkissä noi ostin pelkkien lehtijuttujen pohjalta (mm. viimesimmän numeron hybriditesti), vaikka Avidin, Hayesin ja Shimanon erilaisia jarruja olin päässyt koittamaankin. Ei ole ainakaan vielä tarvinnut katua, tosin Elixiriä en ole koittanut, mutta tunnokkuus ja täsmällisyys on kyllä Aurigassa kuin trial'n jarruissa.
    Eihän ne Aurigat mitkään huonot ole, mutta en kyllä ostaisi niitä irtotavarana. Omani tulivat pyörän mukana joten ei voinut valita. Nyt ne ovat sinkulassa kiinni varustettuna EBC:n sintratuilla paloilla ja teho alkaa olemaan paikallaan. Tuntumassa häviävät 6-0 Avideille. Samassa hintaluokassa kun pysytään, niin mieluummin ostaisin Avidin BB-7 mekaaniset, jotka kyllä pesevät nuo Tektrot mennen tullen.

Avid BB7 oli etujarruna tehoton ja takajarruna on/off, ja ne koittamani oli uudet. Eli sanoisin juuri päinvastoin Auriga/BB7 vertailussa. Liekö sitten eroa paloissa tms. onko jarrut jossain fillarissa ensiasennuksena vai ostaako irtosarjana? Ajajan painokin saattaa asiaan vaikuttaa. Mulla on vakioroippeet 130mm keulan kanssa, DH-keulan kanssa 203mm levy. Hintaluokasta en tiedä, takajarruksi mietin sitä BB7:aa, mutta totesin ettei sinne nyt ainakaan lähdetä viemään voimaa vaijerilla.

Mistäs noihin Aurigoihin saa noita sintrattuja paloja? Jos vaikka tuohon nybeliin hybridiin heti sellaisia vaihtelisi. Tosin eipä asfaltilla niin tuota jarrutehoa tarvitse, kun ei muutenkaan ole tapana meinata jäädä autojen alle.

Maastiksen tekniikan(ja rungon?) uudistuksessa voisi noita Elixerejä harkita, kun levyt siihenkin pitäisi saada HS33:sten tilalle.

Avidin jarrut vaativat pitkän sisäänajon toimiakseen parhaalla mahdollisella tavalla. Omat BB7 Road:it ovat todella tunnokkaat, toki ovat hieman eri tuntuiset, vetosuhteista johtuen. Kaverilla on BB7 ja Avidin kahvat maastopyörässä ja on kehunut niitä todalla hyväksi käytössä, samaisella kaverilla on kokemusta kuitenkin todella monista erilaisista jarruista.
    Loppukiri alkaa sadan kilometrin jälkeen.

Avid BB7 oli etujarruna tehoton ja takajarruna on/off, ja ne koittamani oli uudet. Eli sanoisin juuri päinvastoin Auriga/BB7 vertailussa. Liekö sitten eroa paloissa tms. onko jarrut jossain fillarissa ensiasennuksena vai ostaako irtosarjana? Ajajan painokin saattaa asiaan vaikuttaa. Mulla on vakioroippeet 130mm keulan kanssa, DH-keulan kanssa 203mm levy. Hintaluokasta en tiedä, takajarruksi mietin sitä BB7:aa, mutta totesin ettei sinne nyt ainakaan lähdetä viemään voimaa vaijerilla.
    Mulla on vähän eri kokemukset BB7:sta, sisäänajettuina saa yhdellä sormella helposti renkaat lukkoon millä tahansa alustalla yhdessä tai erikseen ja modulaatiossa löytyy. Mielestäni herkemmät ja tunnokkaammat kuin yhdetkään halpis-hydrauliset, mukaanlukien Aurigat.

Ne vaan tuntuvat olevan melko herkät vaijereiden huolelliselle asennukselle ja kuorenpäiden viimeistelylle. Kahvat vaikuttavat myös tuntumaan, itellä Avidin Speed Dialit.
    Jos maastopyöräilijä kaatuu metsässä, eikä kukaan ole kuulemassa, lähteekö siitä ääni?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Itsok Katso viesti
    Avidin jarrut vaativat pitkän sisäänajon toimiakseen parhaalla mahdollisella tavalla. Omat BB7 Road:it ovat todella tunnokkaat, toki ovat hieman eri tuntuiset, vetosuhteista johtuen. Kaverilla on BB7 ja Avidin kahvat maastopyörässä ja on kehunut niitä todalla hyväksi käytössä, samaisella kaverilla on kokemusta kuitenkin todella monista erilaisista jarruista.
    Taitaa olla sama kaveri, jonka jarruja kokeilin.

En kyllä mieltäny Aurigaa halppisjarruksi, kun Timelessit, SLX:t ja monet muut on halvempia. Pitäsköhän nyt masentua, tuli ostettua HALPPISjarrut, joku Tektro, eihän ne voi olla hyvät... kyllähän nyt brändijarruilla pysähtyis hienommin kun vaan vakaasti uskoo

Ainakin Tampereella Active Bikesta löytyy erilaisia paloja Aurigaan. Samat palat kuin lukuisissa muissa jarruissa, paketissa oli ainakin mm. Deore 525 mainittu. Itse otin ne pehmeimmät, kun tykkään käyttää kahvoja yhdellä sormella. Mun voimilla ei saa 180mm levyllä orkkispalalla eturengasta lukkoon asti.

En kyllä mieltäny Aurigaa halppisjarruksi, kun Timelessit, SLX:t ja monet muut on halvempia. Pitäsköhän nyt masentua, tuli ostettua HALPPISjarrut, joku Tektro, eihän ne voi olla hyvät... kyllähän nyt brändijarruilla pysähtyis hienommin kun vaan vakaasti uskoo
    No ei Aurigassa mitään vikaa ole, vaikka ei olekaan hienoimmat ja kalleimmat mitä löytyy. Halpisjarrut ne on BB7:tkin

Itse vaan tykkään enemmän Avidien tuntumasta kuin Aurigan.
    Jos maastopyöräilijä kaatuu metsässä, eikä kukaan ole kuulemassa, lähteekö siitä ääni?

Tuo kommenttini oli jo siellä sarkasmin puolella
    Kahdet käytetytkin kerkisin ensin hankkia, Avid Juicy 5 ja ne Shimanot, molemmat sai kyllä heti myytyä eteenpäin edes ilmoittamatta missään. Se ilo Brändikamoissa tietty on.
    Kantsii varmaan ihan itse kokeilla kaikkia mahdollisia ennen kuin tekee tuommosia 200+ e (tai jopa 600e) ostopäätöksiä. Mulla on ollut "paha tapa" suhtautua avoimesti marginaalimerkkeihinkin. Yleensä on kyllä saanut samaan rahana paljon enemmän tai pienemmällä rahalla saman, välillä on rahat menneet sitten hukkaankin.

Mistäs noihin Aurigoihin saa noita sintrattuja paloja?
    Foxcompista, EBC:n malli CFA327 (HH).

Mulla on ollut "paha tapa" suhtautua avoimesti marginaalimerkkeihinkin. Yleensä on kyllä saanut samaan rahana paljon enemmän tai pienemmällä rahalla saman, välillä on rahat menneet sitten hukkaankin.
    Levyjarrupuolella Tektro on kyllä enemmän marginaalissa, mutta muita jarruja (maantie/cc) taitaa kyllä linjalta tulla enemmän.

Olisikohan Tektrolla sitten isot heitot yksilöiden välillä? Meillä vaan on perheessä kahdessa pyörässä Aurigat (toisessa itse asiassa Auriga Comp), eikä kummankaan tuntuma ole missään määrin kehuttava. Pyörä toki noillakin pysähtyy. Meille vain on sattunut niitä huonoja yksilöitä, ja on mulla muutenkin huono tuuri.

Tektron jarrulevyt puolestaan ovat hintaansa nähden uskomattoman hyviä.

Tai sitten ne palat on tosiaan erilaisia OEM ja irtomalleissa tai jopa OEM merkkien välillä. Tai kuskin paino ratkaisee. Tosin viimesen numeron testin pohjalta vois sunkin teoria pitää kutinsa, kaippa ne isoja miehiä on olleet noi testaajat. Toisaalta Promax-markettijarrua kokeilin ja olin ihan tyrmistynyt, 180mm etulevy ja eihän sillä saanut edes 2.5mm vaijerilla etusta lukkoon sepelissäkään. Likka 26kg meinasikin sitten mennä jatkuvasti etukautta ympäri tai kyljelleen samalla jarrulla, oli pakko vaihtaa sille 160mm levy ja nyt homma on hanskassa, vaikka äkkitilanteissa lukkiutumisvirheitä tuleekin.

Levyt on tosiaan ainakin painossa hyviä, 180mm 140g ja 160mm 120g. Alligaattorikin painaa 203mm 150g ja 120mm 105g. Koko sarja taakse hydrauliikan osalta painoi 340g, eli on noi kevyet. Edessä en ole vakioletkulla punninnut, mutta teräspunosletkulla 390g (ja mun tuurilla se osui heti eka reissulla puuhun ja liittimen juuresta poikki) ja Shimanon letkulla 305g. Tosin se Shimanon letku on ihan susi, kahva painuu niin että jää loput sormet alle ennen kuin lukittuu -> koko kädellä ei pysty semmoiseen hienosäätöön voimassa mitä taarttis pitkän etujouston kanssa.

Tänäänkin noi halppisjarrut toimi ihan hyvin Paitsi toi shimanojousto, mutta aloin oppia elämään sen kanssa, kahvaa vaan tarttee säätää etäämmälle. Aurigassa saa muuten säädettyä säiliön asentoa, huomasin vasta illalla. Nyt ei tarvii enää pelätä MP-jarrujen tapaan koskemista jarrukahvaan kun pelit on ylösalasin pusikossa ;(

E: Olis kyllä ihan kiva kuulla jonkun "ison miehen" kommentti noista mun yksilöistä, tai päästä kokeilemaan toisia. Mun pyörän kokeilua hiukan rajottaa toi kun jousitus on säädetty 46-kiloselle.

Niki Tennilä Guest
    Postissa tuli juuri uusi cube acid-fillari, ja haluaisin tietää miten tuon etujarrun saa säädettyä kohdilleen. Keskittää osasin sen jarrun mutta jarrukahvaa kun painaa niin menee vaan pohjaan ilman minkäänlaista vastusta. Jarru toppaa kyllä kiinni kun kahva on ihan pohjassa mutta ei aiemmin...Neuvoja?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Niki Tennilä Katso viesti
    Postissa tuli juuri uusi cube acid-fillari, ja haluaisin tietää miten tuon etujarrun saa säädettyä kohdilleen. Keskittää osasin sen jarrun mutta jarrukahvaa kun painaa niin menee vaan pohjaan ilman minkäänlaista vastusta. Jarru toppaa kyllä kiinni kun jarru on ihan pohjassa mutta ei aiemmin...Neuvoja?
    Taitaa olla niin, että ei säätäminen auta vaan jarru on ilmattu huonosti. Mistä fillari tuli? Itsellä oli sama vika kun tilasin Saksasta Fun Cornerista, pistin sinne palautetta ja lähettivät uuden jarrun tilalle. Kannattaa olla yhteydessä myyjään, ei se jarru tuollainen saisi olla.

Niki Tennilä Guest
    Joo itelläki tuli pyörä fun cornerista, tosin olin ite onnistunu vuodattaan vähän öljyä ulos niin ei ihmekään ettei painetta ollu onneks ilmaus onnistu kotikonstein ja fillari on nyt iskussa

Onko normaalia, että jarrulevyihin tulee tuollaisia tummia jälkiä:

Mitä tuo voisi olla, koska kun yritin puhdistaa DirtWash:lla, niin ei lähtenyt irti. Onko tuo kiinni palanutta öljyä tai likaa? Mietin vaan, että onko turvallista laittaa uudet palat paikoilleen, että eivät menesi heti pilalle.
    Still rides with 26er

<ot>^Meillä on samanlainen matto lattiassa.
    Kannattaa varoo, sillä siihen imeytyy aika helposti väri esim huonekaluista... </ot>

Lainaus Alkujaan tämän lähetti jeeves Katso viesti
    <ot>^Meillä on samanlainen matto lattiassa.
    Kannattaa varoo, sillä siihen imeytyy aika helposti väri esim huonekaluista... </ot>
    [OT]Näin tosiaan tekee, edellisten asukkaiden jäljiltä hienoja jälkiä muovimatto täynnä.. Editoin tuostakin kuvasta yhden kellertävän jäljen pois [/OT]

Takaisin aiheeseen...

Voiko tuota jarrulevyä/-jä hiota esim. vesihiomapaperilla?
    Still rides with 26er

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Nappulakenka Katso viesti
    Onko normaalia, että jarrulevyihin tulee tuollaisia tummia jälkiä:
    Vastaavanlaisia jälkiä löytyy myös täältäkin ja syyllinen luultavastikin on ahkera jarrujen käyttö. Käytä jarruja vähemmän niin ei moisia jälkiä tule !

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •