Kuormaliina renkaan ulkokehälle ja kiristetään sopivasti.
turhaa on katsoa ja haaveilla,
Kun voi kokea ja kaatuilla.
Kyllä se liina auttaa sen renkaan nousemisessa vanteelle.
Tänään asensin DTSWISS 420 kehille ghettotubelekset jalkapumpulla ja 1h/rengas sain asennettua.
Renkaina Geax sturdy takana ja loboloco edessä vannenauhoina Kendan 24" sisurit.
Takarengas asentu helposti mut etusta sain vääntää ½h vanteelle ja sen jälkee meni pumppaamisee vartti enne ku alko imee itteensä ilmaa(onneks tuli harjoteltua tasatyöntöö talvella![]()
turhaa on katsoa ja haaveilla,
Kun voi kokea ja kaatuilla.
Aika moni tuntuu käyttävän saippuavettä, itse käytän lasinpesusprayta, sellaista vaahtomaista. Tiivistää mielestäni paremmin kuin saippuavesi, ei sotke niin paljon (vaahto häviää yllättävän nopeasti), ja liukastaa tarpeeksi.
Itse käytän litkua sen renkaan nostamises koska samalla se tiivistää sen reunan ku sitä o si jo valmiina siinä renkaan reuna ja litkuna käytän Rema TipTopin TT sealia ohennettuna +50% ohentimena toimii vesi tai glykoli(jäähdytinneste).
Mitäköhän paljon hehkutettu Stanin litku tekee vanteelle ku sitä ei saa joutua vanteelle????
turhaa on katsoa ja haaveilla,
Kun voi kokea ja kaatuilla.
Hyvää kamaa se on, eikä siitä mitään haittaa oo vanteille vielä ollu. Olisko ollu ajatuksena, että siitä on haittaa vanteen jarrupinnalla.
Saippuavesi on mulla pienessä astiassa, josta mä levitän sitä sienellä. Samalla sienellä on helppo sipasta snadisti renkaan ja vanteen reunaa, niin näkee mahdolliset vuodot.
Värkkälin ghettotubelekset kuutioon, mutta takarenkaana toimiva 2.15" schwalben big apple ei suostu "nousemaan vanteelle" millään ilveellä. Kokeiltu on saippuavedellä lutrailua, sielun irroittamista ja kuormaliinaa, mutta ei meinaa funkata millään.
Vanteena on alexrimsin ZX24 tms, joku ei-tubeless-tusinavanne kuitenkin kyseessä, 19mm "sisäleveys". Poistin orkkisvannenauhan, putsaus, yksi kierros nylon vahvistettua "vanneteippiä" ja kaksikierrosta mustaa 19mm leveää normaalia sähköteippiä siten että stanin tubelesventtiili jää sähköteipin alle. Eturenkaana oleva 2.1" smart sam nousi kertaheitolla vanteelle kompuralla ja tiivistyi litkuilla hetkessä ja on senjälkeen pitänyt paineensa moitteetta.
Big apple oli kuitenkin huomattavan paljon löysempi vanteelle kuin smart sam, käytännössä tuon saa vanteelle ja pois "paljain käsin", kun smart sami piti avittaa muovisin rengasraudoin. Olen siis koittanut käyttää reilusti saippuavettä, irroittanut venttiilistä sielun ja koitanut kikkailla kuormaliinalla josko kumin reunoja saisi vähän lähemmäs vanteen reunoja ja täten "napsahtamaan" paikoilleen. Mutta rengas tuntuu olevan niin väljää sorttia että kaikki ilma karkaa vanteen ja renkaan välistä taivaan tuuliin, vaikka käytössä on huoltoaseman kompura mallia "riittävä".
Ideoita millä omenan saisi hyppäämään vanteelle?
I'm in a band called 1023MB, we haven't had any Gigs yet...
Joko kokeilit laittaa kumin paikoilleen sisuskumin avulla, jonka jalkeen kumi varovasti toiselta reunalta pois paikoiltaan, sisuskumi pois, venttiili paikoilleen ja ilmaa kompurasta. Joskus joutuu viela venyttamaan kasin irtonaista kumin reunaa vannetta vasten, jotta nousee.
Skandit hukassa, pahoittelen.
ei taira auttaa kyseinen kikka, sillä rengas todellakin on todella löysä vanteella, eli kun sisäkumin ottaa pois niin se ulkorengas tippuu välittömästi "sisemmäs", eli vähä niinkun rengas olis yhtä pykälää liian iso vanteelle... :/
I'm in a band called 1023MB, we haven't had any Gigs yet...
Onpa harvinaisen perseestä tämä tubelessien asentaminen. 3 tunnin sähläämisen jälkeen toinen rengas on paikoillaan, toinen oli jo lähellä. Sain renkaan täyttymään mutta ilman prestan corea ja litkuja, kun lisäsin nuo niin se ei enää suostunutkaan nousemaan. Sai riittää pumppailu tältä illalta...
Vertti83, oletko koittanut ujuttaa rengasmuovilla kumin reunaa lähemmäs vanteen reunaa? Eli rengasmuovi niiden väliin ja kiskoo sitä sitten ympäri kiekkoa... luulen että tuo auttoi tuossa omassa onnistuneessa asennuksessani. Samaa ongelmaa minulla meinaan, renkaan reunat valahtaa jatkuvasti siihen vanteen keskelle ja sen jälkeen välissä on reikiä vaikka miten fairyllä lutraisi.
jos ymmärsin oikein mitä tuolla rengasmuovilla ujuttamisella ajoit takaa niin tuskin sekään auttaa, kun renkaan "vaijeri" ei tosiaan pysy siinä vanteen reunalla oikein ollenkaan. Kävi mielessä että josko sitä vetäisi tuota sähkömiehenteippiä heti muutaman kierroksen enemmän, josko tällä saisi vanteen reunojen halkaisijaa kasvatettua senverran että tuo "vaijeri" pysyisi edes jotenkin siinä vanteen reunalla.
Toinen mikä tulee mieleen on jos jostakin löytäisi jotakin oikein kunnon stydiä "rengasrasvaa", eli vaseliinimaista paksua tököttiä joka ikäänkuin liimaisi renkaan reunat vanteen reunaan...
Täällä saapasmaassa tosin tua kielimuuri tuppaa olemaan kovin vahva ja kaikenmaailman erikoistyökalujen hankkiminen on vähintäänkin haastavaa, ja esim läheskään joka huoltsikalta ei kompuraa löydy, saati sitten sellaista jossa olisi "riittävästi" tilavuusvirtaa saatavilla =D
I'm in a band called 1023MB, we haven't had any Gigs yet...
Jos vanne/rengas -yhdistelmä on löysä, niin auttaa kai jos laittaa paksua vannenauhaa, esim. Velox, rimstripin tai muun ghettovirityksen alle. Jos käytössä ei ole rimstrippiä vaan ainoastaan pelkkä venttiili, on homma varmaan lievästi sanottuna hankala. Stanin Rimstrip on kuitenkin itsekin jo aika paksu. Sähkömiehen teippiä saa laittaa "aika monta" kerrosta saman paksuuden saamiseksi... Pelkän venttiilin käyttöä suositellaan ainoastaan UST-vanteille, kaikille muille suositellaan rimstripiä. Se nimittäin edesauttaa renkaan pysymistä vanteella sitten ajaessakin. Amerikan mantereella on noita kauhutarinoita pois luiskahtaneista normirenkaista normivanteilta jos käytetään pelkkää venttiiliä.
Stanin vanteillakin suositellaan käytettäväksi rimstripiä normirenkaiden kanssa, vaikka sisäprofiili on "paksumpi" jo valmiiksi. Tällöin asennus on ihan naurettavan helppoa, onnistuu vaikka jalkapumpulla venttiilin core sisällä ja ilman saippuaa. Jos siis on sopiva rengas, esim. Nevagal tai RR. Siltikään tälle napakalle Stanin kehän + rimstripin yhdistelmän päälle ei saa nousemaan kaikkia löysäreunaisia renkaita edes kompuralla ilman corea, joten voin vain kuvitella miten toivoton sinun yrityksesi on.
Ei mielestäni siis kannata menettää hermojaan taistelemalla epätoivoisten yhdistelmien kanssa. Sanoisin että unohda pelkän venttiili käyttö tuolla rengas/vanne -yhdistelmällä.
Plus muokkasi tätä : 14.04.2010 at 07.38
Tuo oli taktiikkana joo, tuuppasin vaan välissä litkua sisään venttiilistä saatuani ensin renkaaseen ilmaa. Ajattelin että rengas nousee helposti uudestaan kun sen on kerran saanut täyteen ja asettumaan vanteelle... toisen kanssa se toimikin noin.
Kompressoria ei ole käytössä, eikä taida olla enää jalkapumppuakaan. Taisi imaista liikaa fairy+litku sekoitusta sisuksiinsa tmsJos vaikka sitten seuraavaksi sinne huoltoasemalle kokeilemaan.
Noh kerrotaan ny välillä positiivisiakin kokemuksia....vaikka vähän oli säätämistä kun ekaa kertaa ilman sisuria renkaita asentelin.
Käytössä notubesin ztr crest vanteet + stanin litkut ja stanin vanneteippi.
Tekniikaksi valitsin renkaan nostamisen vanteelle sisäkumilla, jonka jälkeen toisen puolen avaaminen ja sisurin ehjänä pois ottaminen. Tämän jälkeen oli tarkoitus mennä presta-adapterin kanssa bensikselle leikkimään kompressorilla, mutta ohops eipäs tarvinnutkaan vaan tavallisella pylväskäsipumpulla Contin MK supersonic hyppäsi iloisesti vanteelle ilman litkuja ja ilman kompuraaVentiilistä en edes vaivautunut ottamaan sielua pois tässä vaiheessa...tosin myöhemmin piti että sai litkutkin sisälle.
Toisen vanteen kanssa sain kustua teipin asentamisen venttiilin reiän tekovaiheessa....X-tyyppisen reiän tekeminen ei toiminut vaan teippi jatkoi halkeamistaan ja vuoti siis venttiilin juuresta. Nooh onneksi teippiä riitti uuteen yritykseen.
Testilenkki on jo heitetty about 2-3 tunnin asentamisen jälkeen ja hyvin toimii....Mountain Kingien kyky pitää ilmat sisällä vähän arvelutti foorumin kommenttien perusteella, mutta näyttäisi tuolla pysyvän kolmenkin baarin paineet tarvittaessa (ja toivottavasti pysyy myös yön yli). Normaalisti riittää tosin 2 baria mun ajotyylillä.
ps. ai niin joo unohdin käyttää liukkaria vaikka ämpärillinen tiskivettä oli valmiiksi vieressä![]()
Viime syksynä roplailin ghetto-tubeless juttuja ja kyllähän se onnistui mutta hermo meni.
Nyt hommasin stanin keltaista teippiä ja vannenauhat. Homma helpottui noin kymmenkertaisesti. Maxxis ardent meni käsipumpulla paikalleen ja contin mountain king nousi loppujenlopuksi huoltsikan irtopullolla. Aiemmin vaati kunnon kompuran. Lisäksi renkaat tiivistyivät litkuilla huomattavasti nopeammin. Joten suosittelen - unohtakaa kaikki ghetto meiningit ja hommatkaa joko kunnon ust-kamat tai stanin nauhat. Vaikka ne maksaakin niin kyllä hermotkin säästyy.
Kerrotaan täältäkin helppo tarina --> ensikertalainen asensi kahdet setit melko helpolla kiitos tämän thredin.
1) No tubes Flow + kenda El Moco 2.35 (normi, ei ust)+ stanin kumiset vannenauhat + stanint litkut
2) No tubes Crest + Raven 2.2 + vannenauhat + litkut
Flow vanne ja El Moco oli erittäin tiukka saada vanteelle (joutui käyttämään varovasti rengasrautaa, vaikka ei saisi). El Mocot nousivat pylväspumpulla, ilman prestan sielun irroitusta. Molemmat renkaat tiivistyivät litkuilla hyvin. Toisessa renkaassa oli kyljessä valmiina pieni reikä. Aluksi laitoin epähuomiossa vain 30ml litkuja, jota sitten lisäsin toiset 30 ml. Toisessa Kendan El Mocon kumin toisessa kyljessä olikin sitten satoja pieniä hengitysreikiä kyljen alaosassa olevassa "karhennuksessa" jotka tyhjentivät renkaan yössä. Sipasin renkaan toiseen sivuun sormella ohuen kerroksen mustaa ulkokäyttörakennusliimaa. Reikiä varmasti jäi, mutta toisen lenkin jälkeen ilma on pitänyt jo monta vuorokautta. Oliskohan litku päässyt näihin hengitysreikin, joihin eivät ensimmäisten päivien aikana tuntuneet tehoavan tai sitten rakennusliima teki temppunsa. Toisessa Mocossa ei hengitysreikiä sitten ollutkaan.
Ravenit ja Crestit vannenauhalla menivätkin kaikinpuolin heittämällä kuntoon jalkapumpulla ja ilman sielun irroituitusta (vain 30ml sisällä, kunnes lähden ekalle lenkille kelien kuivuttua). Vanneteippikin voisi toimia nauhan sijaan, mutta pieni lisäpaino ei minua haittaa.
Hippohip muokkasi tätä : 21.04.2010 at 15.42 Syy: lisäys
Crossmax ST + Schwalbe Rocket Ron 2.1 + varmuuden vuoksi Stanin litkua. Nousivat jalkapumpulla ongelmitta niin kuin kuuluu, vaikka olen ensikertalainen.
Mutta kyllä noiden kanssa olisi kannattanut ährätäkin! Uskomaton parannus ajotuntumaan ja pitoon. Juurakot menee kuin lentävällä matolla eikä tarvitse murehtia käärmeenpuremia.
Aika löysät kiekot ne kyllä on, siitä varmaan tulee osa fiiliksestä.
Päivitetääs noita yllä olevia omia kokemuksia sen verran että huoltoasemalla sen toisen kumin sai paikoilleen hetkessä ja helposti. Turha siis jalkapumpulla sen enempää tapella jos ei heti onnistu. Yhdistelmänä oli mulla ZTR Arch ja High Roller 2.35 42a & 60a.
Pitääpä päivittää myös hieman kokemuksia. Tänään tuli koitettua mitä tapahtuu kun kikkailee ghettoviritelmällä ja liian alhaisilla paineilla
Viikonlopun testiajoilta olin koittanut jättää eturenkaaseen hieman turhan alhaiset paineet, about 1.5bar, ja tänään kun kikkaillessa tartaanialusta+etujarru+jyrkkä käännös hiljaisessa vauhdissa, niin eturengas ryökäisi ilmat pihalle. Ilmeisesti rengas vaan taittui niin voimakkaasti että ilmat pääsi karkaamaan vanteen ja renkaan välistä.
Vauhtia oli käytännössä nolla, joten mitään sen kummempaa ei tapahtunu, mutta vähän toki säikähti. No, hätä ei ollut tämän näköinen, ilmat sai takaisin renkaaseen tommosella minikokoisella käsipumpulla, ja meno jatkuu, tosin ehkä hieman reilummilla paineilla...![]()
I'm in a band called 1023MB, we haven't had any Gigs yet...
Vuodatusta... eli vuotoa...
Mavicin Crossmax -vanteet ja Intensen tubeles-kombinaatio kyseessä.
Paskan marjat minä niitä saa omilla taidoilla ja vehkeillä ilmaa pitämään.
Mitään tiivistelitkuja ei ole - eikä ollut edellisenäkään kesänä (silloin joku osaava oli ne laittanut kohilleen).
Mutta eipä ole kunnon pumppuakaan joten naapurilta sellanen Bilteman pikkukompura lainaksi. Kivasti se rengas hetkessä pullistui mutta joka paikasta kusi eli vuosi. Oli hieman Fairy-vettä välissä niin näki hyvin iloista kuplamuodostusta. Pari kertaa kokeilin molemmilla vanteilla ja sitten menin oluelle kun hokasin että ei helvate jos tätä samaa sähläystä taas ensi kesänä nastakauden jälkeen. Ei vanha mies jaksa moista - kun ei osaa
Vienkö kamat huoltoon vai ostanko sisäkumit? Minulle tuo paino ei merkkaa paljoakaan - tosin kiva olisi alhaisilla paineilla päästellä mutta ei kait se mahdollinen sisäkumes sitä estä... ?
-E
Got to have Nerve in forest!
Maksimipaine renkaaseen saattaa riittää asettamaan kumin paikalleen muutaman tyhjentymisen ja saippuan kuivumisen jälkeen.
Suosittelen laittamaan litkua renkaaseen. Jos lähistöltä ei löyty Stan's:n lientä, maitoliima+vesi(50/50) seos menee ihan yhtälailla. Tuo maitoliima-vesi-cocktail kuivuu renkaan sisään melko nopeasti, jolloin mitään ekstraa pistosuojaukseen tuosta ei saa. Renkaan se kuitenkin liimaa tiiviiksi vanteelle ja kuivunut liima on helppo poistaa renkaan sisältä kun renkaan poistaa vanteelta.
Holokki auki ku H. Moilane.
Putsaa ne vanteet kunnolla, ja poista renkaasta kaikki ylimääränen valujätös. Mitä sileemmät pinnat, sen parempi. Pistä painetta kerralla joku 3bar, ja anna renkaan asettua. Jo tolla pitäis alkaa pitämääm.
Mut jos ajelet matalilla paineilla kivikossa, niin litkuilla voit vetää lenkkiä ihan huolettomasti. Sisurit menee paskaks noin 10 kertaa useemmin kuin ustit.
Niijoo, renkaan säilyttäminen taiteltuna saattaa aiheuttaa renkaan jalkaosaan vekin, joka aiheuttaa vuotamista alkuun. Runsaalla paineella ja ajan kanssa asettuu taas pitäväksi.
Holokki auki ku H. Moilane.
Ovatko täällä vaikeuksia kokeneet kirjoittajat katsoneet Stanin videon siitä, miten tavallinen rengas tiivistetään? Siitä videosta löytyi minulle apu tubelessrenkaiden nostamiseksi vanteelle; katsoin sen läpi kerran, sitten yritin itse, ja menin hikisenä ja kiroillen katsomaan videon uudestaan. Tässä vaiheessa operaatio tuntui täysin mahdottomalta jalkapumpulla. Tarkistin videolta, että kaikki työvaiheet ovat täsmälleen samat ranteen ja jalkaterän asentoa myöten, ja menin sitten kokeilemaan uudestaan. Homma toimi heti ja ensimmäisellä pumppausyrityksellä Nevegal pompsahti XM 819:n päälle.
http://www.notubes.com/movieinstall.php
Se mitä itse en tajunnut ensin tehdä, oli taputella ulkorengasta kämmenellä ympäriinsä juuri ennen pumppausta. Tuntuu täysin turhalta työvaiheelta, Stanin videolla taas sanotaan että se on tärkeä. Ja homma lähti toimimaan, which is niceä.
No niin,
marssin pyörähuoltoon ja sain paineilmaa ja kumit nousemaan nätisti.
Toinen kuitenkin falskaa venttiilin juuresta; venttiilin "kantakumi" - siis se osa joka painuu vanteen sisäkehää vasten - näyttäisi olevan vaurioitunut joten etsimään toinen liike jossa noita venttilejä olisi. Ja joskohan sieltä sitä litkuakin... on tää..... tämmöstä.... aloittelijan tohellusta....
-E
Got to have Nerve in forest!
Eipä noita tubeles venttileitä löydy varmaan keltään hyllystä itse just tilasin Ajomieheltä parin tuli muutamassa päivässä . Sitä kiristys palaa ei tartte mitenkään kovaan kääntää jos käyttää voimaa se mutraa sen kanta palan . litkuilla saat senkin pitämään, Mulla täitaa olla muutama ylimääräinen ehjä varastosta jos hirvee kiire tulee, ni paaayv.tä tulee.
Mä ainakin käytän vanhojen sisäkumien venttiileitä niin ei tarvii ostaa erikseen Tubeless-venttiileitä, jotka tulevat vielä kalliimmaksikin. Leikkaa vaan sopivan kokoiseksi.
Polku se on paikallaan polkeva polkukin... Aurora
Kirjanmerkit