Hienoa jälkeä olet saanut aikaan, nuohan ovat kuin uusia osia![]()
*Ketjut ovat sotkemista varten*
Upea kuvakin vielä!
Hmm... Koskas se seuraava huutokauppa olikaan...![]()
Nyt on pyörä kutakuinkin kasassa. Koeajaessa huomasin kuitenkin, että ketju "hyppii" kahdella keskimmäisellä takarattaalla eli pitäisi varmaan uudet rattaat hankkia. Löytyykö tuollaisia kuuden rattaan pakkoja vielä pyöräkaupoista?
Jaa en tiedä mutta jos malli on kasetti niin pistä privaa, yksi uusi olisi .....
En ole vielä varma onko kasetti vai kierre, täytyy tutkia tarkemmin.
Nyt olisi vanha Nopsa, ehkä retkipyörä, "maantietangolla" kuitenkin. Harkitsin siitä jotain projektia, ensimmäinen asia on se, että takavaihtaja puuttuu.. vivuissa lukee positron, niin kannattaako hommata positronin vaihtaja (~50e) vai olisiko muita vaihtoehtoja?
Hienoja pyöriä nuo vanhat nopsat. Itselläni oli tarkoitus tehdä viime kesänä sellaisesta sinkula, mutta en raaskinut kun vanha vaihtaja toimi niin hyvin. Onneksi syksymmällä löytyi toinen nopsa josta vaihtaja puuttui, jolloin raaskin siitä tehdä sinkulan. Ainut huono puoli noissa on vähän turhan eksoottiset rengaskoot. Ensimmäisen 27 tuuman vanheisiin (630mm) löytyi renkaita Suomesta vain 32 milliä leveinä (onneksi nettikaupasta löytyi 28 milliset) ja toisen 590 millisille vanteille ei tietääkseni löydy renkaita kuin kierrätyskeskuksesta ja biltemasta.
Vielä yksi osa jos löytyisi niin projektit näyttäisivät valmiimmilta. Mistä noita tuossa nishikin osakuvassa näkyviä jarrukahvojen päällä olevia muoviosia saa? Löytyykö ihan peruskaupoista ja millä nimellä kannattaa hakea netistä? Ilman niitä ei tuon aikakauden jarrukahvojen päällä ole oikein kunnon otepintaa, jolloin osa maantietangon tarjoamasta monipuolisuudessta menetetään.
Tässä uusin rojekti ennen lopun alkua, polkujyrä sai uudet värit. Mukana jatkotoimenpiteissä tarvittavat työkalut.
![]()
Kenen valmistama toi keskiö on?
Kaalimaan vihreä näyttää aina hyvältä
^^ Hieno myös tuo leathermanin charge tti, titaanikahvat ja kaikki.![]()
Ananasakäämä!
Nahkamiehen, vasaran ja kissan avustuksella konkeli saatiin seuraavanlaiseen kuosiin..
Muutaman tunnin päästä tästä oltiin tässä, jarruletkut jäi vähän pitkiksi joten pitää ne vielä pätkiä.. Jospa tää muutamassa päivässä olis jo ihan kokonainen pyörä taas. Vaihtaja, jarrujen ilmaus, uuden ketjun hankinta ja avot.
![]()
Greek Letter Pi muokkasi tätä : 27.04.2010 at 22.23 Syy: Lisää materiaalia.
Ei oo vieläkään uusia kampia näkyny, joten josko laittais tollaset Epikkiin
Sori, ei ollut sitä viimeistä punaista pulttia tähän hätään
..eikä noikaan ihan mahdottoman painoiset silti ois. 668,8g + puuttuva pultti + noin 90g keskiöstä. Ja oispaha halvat..
px / pekkatahkola@youtube / ptahkola@instagram / syotemtb.fi / pappiskapartio.blogspot.fi / krossikommuuni.fi
Toihan on halpaa ja helppoa keventämistä kun jättää pultit veks
Kreikan kirjaimella on sen verran asiallisen näkönen kissa, että käypä esittelemässä se tuolla kissaketjussa. Eikä pyörästäkään pahaa sanottavaa löydy![]()
Kaar ittelles vaa
Elikäs homman nimi on seuraava. Olen ollut ilman minkäänlaista fillaria jo pari vuotta ja nyt tekisi mieli sitten hankkia kunnollinen kulkine. Cyclocrossaria olen harkinnut ja mielellään itse koottua. Tiedän että kaupasta saa luultavasti helpommin ja halvemmalla, mutta pitäähän sitä jotain rakentamista aina itselläkin olla.
Fillaria en ole koskaan kasannut (purkanut kyllä pari, mutta ei puhuta siitä) mutta foorumia ja nettiä selaamalla olen tullut tulokseen, että pakkohan sitä on yrittää.
Ongelmaksi heti tähän alkuun on muodotunut se, että mistä sopiva levyjarru pidikkeet omaava runko. Tuota pituutta kun on kumminkin kertynyt 193 cm ja painoakin 105 kiloa, niin ei tuo rungon löytäminen ole mitenkään helppoa. Ilman levyjarrujapidikkeitä olevia löytyy kyllä, mutta eihän tästä liian helppoa saa tehdä.
Asettaako tuo paino muita rajoituksia pyörän kasaamiselle? Ilmeisesti ainakin jotkut kiekot on tehty kevyemmille henkilöille?
Onko tässä mitään järkeä, vai parempi vaan unohtaa koko homma ja hakea valmis paketti kaupasta?
Pyörän kasaaminenhnan harvoin on taloudellisesti kovin kannattavaa, mutta siten saa juuri semmoisen kuin haluaa.jos siis tietää mitä haluaa. Ja onhan se hauskaa nikkaroida.Asettaako tuo paino muita rajoituksia pyörän kasaamiselle? Ilmeisesti ainakin jotkut kiekot on tehty kevyemmille henkilöille?
Onko tässä mitään järkeä, vai parempi vaan unohtaa koko homma ja hakea valmis paketti kaupasta?
Eipä tuo paino paljoa muille kuin kiekoille aseta rajoja, jotkut kuituosat ja rungot ehkä on out-of-bounds mutta siinä vaiheessa niiden laatu on melkein muutenkin kyseenalaista.
Jos kevyet kiekot joskus haluat niin riittävästi pinnoja ja laadukas kehä. Perusulkoiluun käy monenmoiset Mavicin 150€ Aksiumeista alkaen, eiköhän ne kaikki alle kilon C4 pommitkin kestä. vähän kun googlettaa osaa niin saa nopeasti selville,mitä se kestää.
95kg isäpapalle CRC:ltä Prolite Comot cycloon maantiekiekoiksi Pirkan pyöräilyä varten tilasin, 120€ ja "not the lightest, but totally bombproof" oli lyhyen googletuksen lopputulema.
px / pekkatahkola@youtube / ptahkola@instagram / syotemtb.fi / pappiskapartio.blogspot.fi / krossikommuuni.fi
Vihdoin pyörä kasassa, kauan siinä vierähtikin.. Niin kauan, että tuntui kummalta kun hyppäsi ohjaamoon.
Pitääpä käydä laittamassa jotain myös pyörän kokoomisessa kovasti auttaneesta kissassa tuonne kissaketjuun
![]()
Kai täällä voi apujakin kysellä? Eli tarkoitus olisi koota itse osista tai ostaa retkipyörä/CC-tyyppinen ratkaisu ekaksi "kunnolliseksi" pyöräksi. Budjetti max 1000e. Pyörän pitää olla kestävä, osien painavuudesta en välitä yhtään. Omamassa on siis 135 kg. Pyörä tulee ympärivuotiseen käyttöön ja toivoisin että siinä on hydr. levyjarrut. Suoralla tangolla voisi aloittaa ja jos intoa ja rahaa on, joskus voisin kokeilla käyrääkin.
Nykyisestä pyörästä ei saa mitään osia hyödynnettyä projektissa, ehkä lukkopolkimet
Ongelmana on löytää sopivan edullinen runko ja keula joissa on kaikki tarvittavat kiinnikkeet. Pitäisi myös löytää sivut, joilla on kattavasti vertailtu eri hydrauliset levyjarrut.
Vaihtoehto 2 on jonkinlainen kompromissi, eli valmiin pyörän ostaminen, mutta ei sekään ole helppoa, koska varsinkin takakiekon pitää olla todella lujaa tekoa.
Kaikki apu on tervetullutta! Kiitos jo tässä vaiheessa ja anteex jos tää on väärässä paikassa
Tarkennusta: pyörässä tulisi olla jäykkä keula, vaihteet 2x9 tai 3x9, tilaa tavaratelineelle ja lokasuojille.
Pisami muokkasi tätä : 28.04.2010 at 20.58 Syy: tarkennusta
Pisami
Olisiko tuo runko sopiva:
http://www.planet-x-bikes.co.uk/i/q/...cle-john-frame
Siihen sitten sopiva levyjarrukiinnikkeillä oleva keula esim tuo:
http://www.chainreactioncycles.com/M...?ModelID=18196
Metsänpeikko muokkasi tätä : 28.04.2010 at 21.23
Kiitoksia, heti alkaa näyttää hyvältä. Onkos tuo punasetä rrrautaa vai alumiinia? Lisää näitä
Löysin uuden tuttavuuden: http://www.redlinebicycles.com/bikes...nquest-classic. Mahtaisiko kukaan tietää mistä pelkkää runkoa ja kaulaa saa? En ole ainakaan vielä löytänyt muuta kuin pro-mallia ja haluan itse tuon classicin.
Salsa Vayankin runko & keula kiinnostavat, en tiedä niidenkään hintaa ja ostopaikkaa...
Pisami muokkasi tätä : 29.04.2010 at 08.30
siinä olisi itse kasattu näkemys ebay pyörästä. Campan osilla, kammet ja jarrut velocee muut centauria.
![]()
Mitkäs kiekot noi on? satula lienee chargen spoon?
Kirjanmerkit