GarminGiantElectrobike
Sivu 1 / 3 1 2 3 ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1 - 30 / 66

Aihe: Shimano Nexus

Kaitainen Guest

Lamppu syttyi Shimano Nexus

Etsiskelin haulla tästä vaihteistosta juttua ja huomasin,että tästä monet kysyy paljon ja topiceja on paljon.

Tämän aiheen idea olisi nyt nimenomaan antaa sitä tietoa Nexus -vaihteista,jotta ei tarvitse kaikkea tietoa etsiä jonkin kiven alta.
    Tänne siis tekniikka,käyttökokemukset ja huhut yms. Nexuksesta.

Kaikki Nexusta koskevat tiedot ja kysymykset voisi siis laittaa tänne saman otsakkeen alle.
    Helppoa eikö totta.

Kaitainen Guest

Nexus 8

Minulle on kertynyt kokemuksia Nexus 8-vaihteistosta nyt n.2500km eli uskaltaa jotain jo sanoakin. Alun perin napa tuli hybridipyörän mukana, mutta erinäisistä ihmismielen kiemuroista johtuen napa on nyt kiinni maastopyörässä,jolla talvella lenkkeilen maanteillä ja kevyessä maastossa.

Napaan ei ole tehty muuta kuin ensihuolto,joka sekin oli vaihteiden säätö omatoimisesti. Ohjekirja neuvoisi jo viemään navan huoltoon, mutta avattuani navan itse,uskalsin huoltoa vielä pitkittää,jonka itse aion tehdä.
    OHJE NAVAN HUOLTOON: www.sheldonbrown.com/nexus8/index.htm

Usein väitetään,että Nexus lisää polkemisvastusta.Väite on tosi.
    Ajaessa huomaa joidenkin vaihteiden olevan muita raskaampia.
    Esimerkiksi vaihteet 3 ja 4 ovat selvästi vaihdetta 5 raskaampia.
    Polkeminen muistuttaa kuntopyörällä ajoa.
    Toisaalta jalkalihakset paisuu mukavasti,kun Nexuksella runttaa eteenpäin.

Myös huoli napavaihteen kestävyydestä painaa mieliä.
    Aika näyttää, kuinka omani toimii. tähän mennessä on toiminut hyvin kelillä kuin kelillä. Toisilla vaihteisto on kestänyt paremmin kuin muilla. Syynä tähän saattaa olla esim. huollon laiminlyöti tai vaihteiston etelään suunniteltu versio,jollaisia löytyy joistakin halppis- ja tuontipyöristä.
    Myyjän mukaan mm. Tunturi ja Helkama käytävät vaihteiston pohjoisiin olosuhteisiin kehitettyä versiota,jonka pitäisi kestää meikäläiset säät.

Itselläni napa on siis kiinni maasturissa. En usko vaihteiston olevan esim. Rohloffin tasoinen maastossa saati muutenkaan,mutta eihän sitä maastoon ole tarkoitettukaan. Maastossa olen kyllä ajanut,mutta suuremmat hypyt toistaiseksi jättänyt tekemättä. Maastokäyttökin toimii, mutta itse vielä etsin navan rajoja.Tarkoitus olisi kokeilla jotakin maastoajotapahtumaa ensi kesänä.

Nexus on kiinni rungossa,jossa on horisontaalit haarukanpäät.
    Navan saa ketjunkiristäjän avulla kiinni myös muunlaisiin haarukoihin.
    TÄÄLLÄ KETJUNKIRISTÄJIÄ www.pyorahuolto.com

Laitan lisää kokemuksista,kunhan niitä kertyy.
    Jouluna olisi tarkoitus suorittaa navan rasvaus ja katsotaan miten siinä sitten käy..
    Kaitainen muokkasi tätä : 12.12.2007 at 08.05

Linkkivinkki: Hubstrippingissä ainakin on jotain infoa navasta jos toisesta.

Kaitainen Guest
    Tässä Nippelin hintoja Nexukselle:

SG-8C20 (ns.perusmalli)

SG-8R25 (premium)

Minulla SG-8R20 hajosi totaalisesti noin 3500 km kohdalla. Vaihdoin tilalle SG-8R25:n. Sillä olen nyt ajellut noin 2300 km ilman ongelmia. Häviöt tuntuvat selvästi pienemmillä vaihteilla, joka ei sinänsä mailmaa kaada. Mutta kannattaa valita rattaat niin, että voi ajaa mahdollisimman paljon vitosvaihteella, joka on suora. Napa toimii hyvin kovallakin pakkasella, vain vaijerin jäätyminen voi haitata (alas päin vaihdettaessa). Mutta sehän ei ole navan vika. Rohloffissa ei tosin tätäkään ongelmaa ole, koska siinä on kaksi vaijeria.
    "Uusimman henkilöliikennetutkimuksen (HLT 04–05) mukaan pyöräilyn osuus kulkutapaosuuden mukaan tarkasteltuna on noin 9 prosenttia."

Kaitainen Guest

Peukalo ylös Aiempi kekustelu,jossa Nexuksesta

Nyt löytyi hyvä keskustelu asiasta. Tämä on jostain syystä mennyt aiemmin ohi silmieni.
    Toivoisi,että Kilju kertoilis vielä,kuinka Napa on toiminut?

"Napavaihde särki?" -keskustelu
    "Shimanon 7/8 vaihteinen kappa" -keskustelu
    "Nexus 7" -kekustelu
    "Uutta napavaihde projektia kenelläkään mielessä"
    Ja sitten vielä napavaihteen sovittamisesta kippurasarviseen:
    "Uusi napavaihdeprojekti kippuratangolla...".

Ei tarvitse sitten jonkun uuden kuulla,että "käytä hakua".
    Kaitainen muokkasi tätä : 17.12.2007 at 10.03 Syy: Lisää linkkejä

MtB Guest
    Minulla Nexus 8 ei kestäny maastoajoa, joten en suosittele mitään kovaa runttaamista

Kyllä 8-v Nexus on herkempi ajaa kuin vanha 7 mutta ei se tietenkään ketjuvedolle vedä vertoja. Muistelen että voimansiirtohäviö olisi ketjuvedossa 1%, Rohloffissa luvataan 2%, Nexus-7 5% ja Nexus-8 3%. Keventämistä ja tarkkuutta vaihtaminen vaatii kaikissa napavaihteissa ketjuvetoa enemmän.

Nexus-7:ssa 4. vaihde on suora ja 8:ssa vitonen.
    "Pythagoraksen mukaan katselemalla oppii lähes aina enemmän kuin päättömästi juoksemalla."

"Ernest Hemingwayta mukaillen; vain härkätaistelu, kilpapyöräily ja moottoriurheilu ovat urheilua, muut ovat pelejä."

Gamlas Guest
    Moi.
    Nyt tulee varmaa aika tyhmä kysymys mut ette sattuis tietää olisko mitenkää mahdollista saada tosta nexuksen 8-v navasta sinkula mallinen?
    Ku mul on vaan se takanapa enään,vaihtajat ja muut osat siihen on mystisesti kadonnut,niin varmaa tulis halvemmaks jos siitä sais vaan duunattua sinkula.
    Pahoittelen tietämättömyyttäni : /

dauppi Guest
    Siis kyseessä on todellakin Shimano Nexus 8-vaihteinen napavaihteisto? Ja hukassa on vaihdevipu ja vaijeri? Uusi vipu ei paljoa maksa (n. 15€), mutta toki tuosta saa sinkulankin, kun vaijerinpätkän vaan laittaa kiinteästi kiinni vaikka ketjusuojan pultin alle tms. paikkaan. Tai ilman vaijeriakin tuolla voi ajella ykkösvaihteella.

Gamlas Guest
    Ehkäpä käyn vaan ostamassa uudet osat siihen

Varmasti helpoin sinkulointiprojekti ikinä. Vaihdevaijeri poikki ja sen perään kori keppanaa asennusjuomaksi
    *Ketjut ovat sotkemista varten*

Gamlas Guest
    Okei.siis mul ei oo mtn vaijereita eikä mitään osia niihin vaihteisiin.Siin kiekos jossa se takanapa on nii siinähän on vaan se yks ratas,ja onhan se koko ajan "sinkula" mut aika vi**umaisen löysällä välityksellä.Mietin just et jos sen välityksen sais muutettua vaan?

Gamlas Guest
    Ja noista vaijereista niin mun mielestä siin ei oo mtn paikkaa enään ees vaijerille ku tosissaan siin on vaan se yks ratas?

Gamlas Guest
    jep mut mul ei tosissaa oo ku se se napa vaan eli mult puuttuu toi "casette joint".
    Eli se vissii kandee nyt ekaks käydä ostaa jostain.Oisko hajua mistä tollasia löytyy?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Gamlas Katso viesti
    jep mut mul ei tosissaa oo ku se se napa vaan eli mult puuttuu toi "casette joint".
    Eli se vissii kandee nyt ekaks käydä ostaa jostain.Oisko hajua mistä tollasia löytyy?
    Google: "Nexus cassette joint" palauttaa muutaman sivullisen fillariliikkeitä. Jos nettitilaus ei kiinnosta, niin about mikä tahansa vähittäismyyjä (siis ei polkupyörätukku) voi tilata sellaisen (olikos se Euroopan keskusvarasto ollut Hollannissa). Toimitusajat voi kyllä olla mitä sattuu, kun on tää tuhkahäröily päällä.
    Hylkylistalla: Mikrometri, Oatmeal Stout, kivimaa, IncBuff

"Asiatonta. Kaverin itse laatima julkinen hylkylista kertoo jo paljon."

rigor m Guest

levyjarru

kysinkin jo toisessa ketjussa, mutta kysyn täälläkin kun en saanut vastausta ongelmaani.

oisko kellään tietoa saisko tuohon nexus 8 premium napaan millään virityksellä levyä tai vaikka sitten rullajarrua? ei viitsis uutta napaa ostaa ja vannejarruja en enää jaksa.

Polkija Guest

Missä vika? (Shimano Nexus 7-v)

Minulla on vajaa 10 vuotta vanhassa Helkama kulkurissa Shimanon Nexus 7-v takanapa jalkajarrulla, ja se on jo pidempään kiukutellut, nykyään jo niin pahasti ettei sillä viitsi enää ajellakaan. Ongelma on siis sellainen, että suurin osa vaihteista rohisee ikävästi, ja jumittelee polkimia välillä ja välillä myös eteenpäin polkiessa alkaa jarruttamaan. Olen käyttänyt pyörää pari kertaa vuosihuollossa, mutta tämä ongelma on aina palannut suht. nopeasti. Osaisiko joku gurumpi kertoa samantein että missä vika, ja että onko mahdollisesti korjattavissa muuten kuin vaihtamalla koko napa? Muuta en ole vaihteille itse tehnyt kuin säätänyt kireyden säätöruuvista ohjeiden mukaan, tällä ei ole kuitenkaan ollut erityistä vaikutusta.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti polkija Katso viesti
    minulla on vajaa 10 vuotta vanhassa helkama kulkurissa shimanon nexus 7-v takanapa jalkajarrulla, ja se on jo pidempään kiukutellut, nykyään jo niin pahasti ettei sillä viitsi enää ajellakaan. Ongelma on siis sellainen, että suurin osa vaihteista rohisee ikävästi, ja jumittelee polkimia välillä ja välillä myös eteenpäin polkiessa alkaa jarruttamaan. Olen käyttänyt pyörää pari kertaa vuosihuollossa, mutta tämä ongelma on aina palannut suht. Nopeasti. Osaisiko joku gurumpi kertoa samantein että missä vika, ja että onko mahdollisesti korjattavissa muuten kuin vaihtamalla koko napa? Muuta en ole vaihteille itse tehnyt kuin säätänyt kireyden säätöruuvista ohjeiden mukaan, tällä ei ole kuitenkaan ollut erityistä vaikutusta.
    uus napa.
    turhaa on katsoa ja haaveilla,
    Kun voi kokea ja kaatuilla.

Polkija Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti bartagma Katso viesti
    uus napa.
    Kiitos, tätä epäilinkin. Tähän liittyen olisin vielä kysynyt aloittelijana, että jos haluan vaihtaa tilalle nexuksen 8-vaiheisen navan, pitääkö tässä ottaa jotakin erityistä huomioon vai meneekö se sujuvasti 7-vaiheisen tilalle?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Polkija Katso viesti
    Kiitos, tätä epäilinkin. Tähän liittyen olisin vielä kysynyt aloittelijana, että jos haluan vaihtaa tilalle nexuksen 8-vaiheisen navan, pitääkö tässä ottaa jotakin erityistä huomioon vai meneekö se sujuvasti 7-vaiheisen tilalle?
    7-vaihteiseksi laitetaan vain uudet sisuskalut takanavan kuoren sisälle. Homma vaatii vain kahden-kolmen mutterin irroittamisen. 8-vaihteiseksi puretaan takakiekosta kaikki puolat pois ja laitetaan kokonaan uusi takanapa ja uudet puolat (ja uudet vaijerit ja uusi vaihtaja tankoon).

Se 8-vaihteinenkin Nexus on mun mielestä niin paska, ettei maksa vaivaa, eikä rahaa.
    Hylkylistalla: Mikrometri, Oatmeal Stout, kivimaa, IncBuff

"Asiatonta. Kaverin itse laatima julkinen hylkylista kertoo jo paljon."

Nexus 7 laahaa

Emännän pyörässä on 7-vaihteinen Nexus (SG-7C15), joka on nyt ruvennut laahaamaan. Eli ikään kuin olisi jarru vähän päällä koko ajan, erityisesti tietyssä kohdassa kierrosta. En tiedä laahaako jarrut vai laakerit vai mikä. Missähän vika voisi olla ja onko mahdollista korjata ilman erikoistyökaluja ja ilman erityistä kokemusta napojen huollosta?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti asb Katso viesti
    7-vaihteiseksi laitetaan vain uudet sisuskalut takanavan kuoren sisälle. Homma vaatii vain kahden-kolmen mutterin irroittamisen. 8-vaihteiseksi puretaan takakiekosta kaikki puolat pois ja laitetaan kokonaan uusi takanapa ja uudet puolat (ja uudet vaijerit ja uusi vaihtaja tankoon).

Se 8-vaihteinenkin Nexus on mun mielestä niin paska, ettei maksa vaivaa, eikä rahaa.
    nyt on käytössä 3-vaihteinen nexus. markkinoilla tuntuu olevan muitakin napavaihteisia. onko jonkun muun valmistama mahdollisesti parempi? käytössä on rumpujarru.

Kymysys Shimano Nexus 3v vaihdetappi

Katkesi tuosta kolmivaihteisesta Shimanosta se jousi/tappi joka laitetaan renkaan navan reikään (en oikein tunne näitä termejä ). Vaihdetapiksi sitä jossain sanottiin. Tietäiskö joku mistä saa uuden, mieluiten jostain suomalaisesta verkkokaupasta. Alkaa nimittäin kyllästyttämään tämä ykkövaihteella polkeminen .

Tuolla http://www.fillarikellari.fi/index.p...&md=35&sd=3502 näyttäisi olevan ainakin.

Itse kyllä kysyisin lähimmästä pp-huollosta jos olisi tarvetta.

Onko tuo sitten varmasti oikean kokoinen.

Sitähän minä en voi tietää, mutta samanmittainen tietysti kannattaa hankkia rikkimenneen tilalle.
    Josko tuosta selviäisi ?

nekku Guest

Nexus 8 säätöongelma

Vaihdoin takarenkaan jonka jälkeen vaihteiston pykälät 5-8 eivät enää toimi entiseen malliin. Pykälät 1-4 toimivat kuten ennenkin. Kummallisinta on se, että keltaiset säätömerkit ovat täysin kohdakkain. Olen myös ajaessa yrittänyt hienosäätää vaihteistoa. Suuremmilla vaihteilla siis vaihde naksahtaa ja veto katkeaa hetkeksi. Miten tarkka tuo säätö oikein on?
    Takapyörää irroittaessa irroitin vaijerin pään mutterin hahlostaan, myöhemmin luin ohjekirjasta että koko paketti olisi irronnut akselilta pikalukituksella, ei kai tällä voi olla merkitystä? Vaijeri kulkee mielestäni nytkin aivan oikeasta paikasta.

nekku Guest

vielä Nexus 8:sta

Tutkin pyörää vielä ja havaitsin että takapyörä heiluu aika paljon eli laakereita pitäisi kiristää. Voisiko vaihteiden ongelmat johtua tästä? Poistuuko välys helposti kartiomuttereita kiristämällä? Voisiko muka olla että laakeri olisi päässyt löystymään pyörää irroitettaessa?

Eikö kukaan keksi mitään kommentoitavaa?

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •