Mikäs cosmiceissa on vikana, muuta kuin pituus?
Ei ainakaan eilen Sarin mukaan ollut kuin OneWaytä tarpeeksi pitkänä. En myöskään itse nähnyt muita pitkiä sauvoja telineessä. Ei kai Cosmicissa mitään vikaa ole, en tunne kyllä tuotetta kovin hyvin.
Siltä varalta, että muillakin on samanlaisia ongelmia, Ylläshallilta suostuivat viimein vastaamaan puhelimeen ja sieltä löytyy männävuotisia swixejä satasella. (uskallan kertoa, koska varasin parin)![]()
Ilo ilman pyörää on teeskentelyä..
Hiihtosuunnistushommissa sauvat ovat melkoista kulutustavaraa. Tosin tänä talvena ei ole mennyt vielä yhtään poikki, mutta vielä kerkiää.
Minulla on erikseen ostettuna hiilikuituputkia, joihin sitten kiinnitän katkenneesta sauvasta kädensijan ja somman. Niissä on pituutta riittävästi ja meikäläinen joutuu aina lyhennyshommiin. Sääntönä on, että kisareissulla pitää aina olla vähintään kaksi varaputkea mukana.
Ootko tutustunu KV+ -putkiin? Näkyy tulevan kotio matkahuollon kautta, pituuksia näytti vielä nettisivun mukaan olevan. Mulla on noi Gammat, joissa on 90% hiilaria, huomattavasti kevyemmät kuin entiset Exelin "kilpasauvat".
http://www.fortesport.fi/sauva_kv__ch1_clip_pr_CH1.html
- pyörä kulkee, kun sitä polkee -
[QUOTE=hiihtokapulat;1363099]Ekan kerran kuulin vaan tuosta jäykkyydestä että ei tarvis kannan alle riittää, ja siksi kyselin onko joku muukin samaa mieltä.
Pitää testata noi hyvin toimivat fischerit vielä paperilla niin saa varmuutta asiaan.QUOTE]
Nyt on fischerit testattu paperilla, niissä paperi liukui kannan alle.
Tuossa on varmasti yksi syy miksi sukset toimivat paremmin kuin ne joissa paperi stoppas jo jalan puoleenväliin.
Suunnistajan Kauppa myy erillisiä putkia ja myöskin Seppo Keltamäki (http://www.keltamaki.com/index.php).
Molemmista voi tilata netin kautta, mutta Keltamäki taitaa olla sieltä Oulusta katsoen lähempänä. Sompina olen käyttänyt Exceliä, mutta myös Rexin leveät sommat käyvät. Täytyy vain tarkistaa putken halkaisija. Kädensijat minulla ovat varmaan 10 vuotta vanhat Venäläiset, mutta eihän sitä hyvistä kannata luopua. Näiltä keppien myyjiltä saa myös kädensijoja ja sompia.
Jossain vaiheessa valittelin jalkojen jäätymistä, onko kukaan kokeillut (varsinkin suunnistajien ja just kuulin että Päitsin ajajien suosimia) neopreenisukkia? Joskus vuonna kivi ostin neopreenihanskat ja joskus kokeilin niitä hiihdossa, toimi ihmeen hyvin ja ei hankautumiakaan tullut vaikka malli oli aika 'kömpelö'.
Tänään hajos tuosta pilotti pertsasiteestä taaempi kiinnitysklipsu, se joustava hihna joka tulee monoon kiinni.
Saako tuohon varaosia jostakin?
Taitaa olla aika turha kapistus, en huomannu mitään eroa hiihtotuntumassa.
Olivat vielä täysin tuntemattomat kaksi viikkoa sitten, mutta epäonnisen hiihdon jälkeen Sveitsissä kylän urheilupuodissa koittivat myydä mulle tuollaisia puolihiilarisia. Vakuuttivat, että ovat parempia hiihtotapahtumissa, kuin täysihiilariset, koska eivät katkea niin halposti. Sanoin, että tiedän...
Ilo ilman pyörää on teeskentelyä..
Kontiolahden sm viiskymppisellä ainakin pari pyörämiestä! J. Rissanen ja T. Ketelä, nämä ainakin tunnistin, liekö vielä muita?
Vieläkös olette etelässä raaskineet käydä hiihtämässä? Itse viimeistelin kauden hiihdot tänään kun tuntui olevan vielä yön jäljiltä hieman kovat ja jäiset latu-urat. Roskaahan siellä on paljon mutta muuten oli hyvä luisto. Kilometrejä tuli talvelle hulppeat 620 johtuen pitkästä kaudesta, vastaavasti sitten pyöräily jäikin työmatkat poislukien aika vähälle.
Kävin tänään töiden jälkeen Helsingissä lopettelemassa hiihtokautta kiertämällä Paloheinän kolmosta kolme kierrosta, jolloin sain kauden kilsoiksi 1201. Latu oli lämpimän päivän jäljiltä aika pehmeä, jopa sohjoinen ja lumi melko likaista sekä roskaista. Lunta on edelleen paljon, eikä missään edes näyttänyt siltä, että pohja tulisi näkyviin. Siksipä uskalsinkin valita suksiksi ihan testimielessäkin vasta hiotut vapaan sukseni, joita olin hartaasti pohjustanut ja voidellut. No luisto ei ollut häävi, mutta se ei ollut suksien, vaan kelin vika. Pariin muuhun hiihtäjään verrattuna Karhut kulki kiitettävän hyvin. Peltolatu näytti äkkiä katsottuna siltä, että sen päivät ovat ainakin paikka paikoin melko nopeasti luetut.
Salomon on itsekin todennut pilot-siteen pertsassa toimimattomaksi, uusi side näyttää kovasti samalta kuin vanha profil:
http://2.bp.blogspot.com/_Me24If-e8D...onPropulse.jpg
Kantalappu on jännä, tai periaatteessa sitä ei ole ollenkaan.
Tänään täällä Pyhällä 21 kilsaa Optigripeillä. Nyt ne näyttivät kyntensä.
Liippalatu ja tosimärän päivän jälkeen lämpötila -0. Aivan loistavat.
Luisto ehkä anauksen huonompi kuin liisterisuksilla olisi ollut, mutta pito.
Sellaiset nousut, joita en ole ikinä hiihtänyt uraa pitkin ylös menivät kuin seinästä olisi potkinut. Uskallus meinasi loppua, mutta tunne oli aivan mahtava kun pitivätkin. En usko, että näitä mäkiä olisi noussut latu-uraa pitkin millään muilla suksilla kuin näillä.
Ihan vain tämän kokemuksen takia kannatti nämä hankkia ja taitaa olla vielä monta lenkkiä viikonloppuna ja alkuviikosta kun Optit ovat jalassa, sevverran kivaa oli. Luistelu-urakin oli pehmeä, joten luikkareillakaan ei tällaista huikeaa kokemusta olisi tänään saanut.
Jos et aja et voi ottaa!
Nyt kun hiihtokausi on kohta ohitse, niin on hyvä hetki arvioida mennyttä kautta. Kovasti kun puhutaan kuntasektorin huonosta taloustilanteesta, niin kuinka se näkyi teillä ladulla? Tämä hyvä lumitilanne tietysti korjasi kovasti, nyt saatiin hyvään kuntoon nekin ladut, joiden pohjatyöt on laiminlyöty.
Mitäs mieltä olette latuverkoista ja niiden hoidosta? Itselläni tulee mieleen, että liikaa satsataan määrään. Minä vähentäisin ylläpidettävien latujen määrää, ja satsain laatuun. Tämä ei ehkä palvelisi kaikkia, mutta uskon että aktiivisesti hiihtävät tykkäisivät siitä kun ladut olisivat hyvässä kunnossa, vaikka ne eivät kotiovelta alkaisikaan. Ja tärkeää olisi että ne ajetut ladut kerrottaisiin ihmisille, ettei tarvitsisi töiden jälkeen iltapäivällä soitella kavereille ja haeskella, että mistä löytyy ne tänään ajetut ladut. Ainakin Jämsässä tilanne on hiukan tuonkaltainen...
Tietysti latujen hoito maksaa, mutta luulen että ladulla kustannukset / käyttäjä on ihan kohtuullisella tasolla. Lisäksi ladut palvelevat laajaa ihmisryhmää lapsista vanhuksiin ja taviksista kilpaurheilijoihin. Samaan ei taida pystyä liikuntapaikoista kuin uimahallit.
XT-vaihtajia vuodesta -95, ja välillä vähän foorumitauolla.
Kun veraa näitä Pyhän mökkilatuja ja Siilinjärven kotilatuja niin ero on kuin yöllä ja paivällä. Määrää on kotona lisätty, mutta vielä siellä on vähemmän kuin täällä Pyhällä. Tällä yksi mies ajaa konetta ja muita kunnostajia on yksi.
Siilissä ei osata useammallakaan miehellä.
Pahin juttu on, että vapaahiihdon alueelle tulee kynnyksiä, jotka haittaavat erityisesti vassun ja mogrenin hiihtämistä.
Pyhän ja Luoston laduissakin on pykälän ero Luoston hyväksi. Siellä jälki on viimeistellympää kuin täällä. Joten nyt sinne ladulle tästä vetelehtimästä.
Jos et aja et voi ottaa!
Huonoilla teillä tarvitaan paksut kumit.
Oli pyörä sitten kuitua, titaania tai terästä,
niin kuntoni on perästä.
Last man out of the water.
Suksien hankinnan aika on NYT
Tossa pari esimerkkiä. Muitakin varmasti on.
http://www.haijaa.fi/tiedotteet/nayta.tmpl?id=42
http://www.carilainensport.fi/materi...ainos_2010.pdf
Häijäällä ainakin on edustajia paikalla ja niiltä jos joltain kannattaa kysellä ja jutella. Sopivasti, muttei epäkohteliaasti kun naureskelee ensin niiden myyntipuheille, niin se asiavaihde kyllä vaihtuu päälle ja sieltä voi sitten poimia yhtä ja toista tiedonjyvästä.
Kaar ittelles vaa
Näin on! Tuli tehtyä pari "herätetilausta" seuraavan talven varalle! Paikalla oli lähes kaikkien merkkien edustajat.
http://www.fortesport.fi/sukset_cat_1001.html
Oneway Classic 9 Tekkeekö näillä mitään. Satukulla myyään pois.
Jos et aja et voi ottaa!
Hiihtoa tuli tälle talvelle 1160 km, oon pirun tyytyväinen noihin kilometreihin.
Nyt on otettu pyörä kehiin ja koitetaan saada aikaiseksi kolme lenkkiä per viikko.
Pikkasen lenkkeilyä sekään ja yksi punttikuuri per viikko.![]()
Meikällä tuli hiihtoja 680 km. Yllättävän hyvään kuntoon pääsi noillakin tammi - maaliskuun aikana.
Ny sitten n. 200..300 km pyörää + kolme punttista / viikko.
µ
Kirjanmerkit