above_forum

Collapse

Pikakysymykset.

Collapse
This is a sticky topic.
X
X

• Aika
  • Show
Clear All
new posts
  • lynxlynx
    • 04/2026

Pikakysymykset.

Ajattelin perustaa tällaisen yleisthreadin, jossa voisi kysyä jotain yksittäistä asiaa mihin tahansa varusteeseen liittyen, jonka modet voisi lukita tuohon ylös, niin olisi helposti saatavilla, eikä tarvitsisi käyttää hakua.

Ja oma kysymykseni: Mulla on talvipyörässä "halpisnastarenkaat", joille ei löydy matkamittareista oikeaa asetuslukua. Nyt käytössä on lähinnä sopiva luku, jonka olen huomannut heittävän hieman, eli 24km tunnetulle matkalle mittari antaa lukeman 24,8km. Pienennänkö vai suurennanko tuota 2076 asetusta, että pääsen lähemmäs totuutta?
  • Esko
    Palstajyrä
    • 05/2000
    • 4223

Alkujaan tämän lähetti lynxlynx Katso viesti
    Ja oma kysymykseni: Mulla on talvipyörässä "halpisnastarenkaat", joille ei löydy matkamittareista oikeaa asetuslukua. Nyt käytössä on lähinnä sopiva luku, jonka olen huomannut heittävän hieman, eli 24km tunnetulle matkalle mittari antaa lukeman 24,8km. Pienennänkö vai suurennanko tuota 2076 asetusta, että pääsen lähemmäs totuutta?
    Pienennät. 2076 / 24,8 * 24 = uusi luku

Comment

• ellmeri

Lainasin retkivehkeitä,olinko hölmö kun en tuppautunut Lyngeniin mukaan.

Comment

• Pekka L
        Veteraani
        • 04/2006
        • 5063

*poistui offariin*
        Last edited by Pekka L; 26.03.2010, 17.22. Syy: piti lähteä
        Kaar ittelles vaa

Comment

• lynxlynx

Tänks Esko. Ja muille: Ajattelin kyllä että tästä voisi tulla ihan asiallinen keskustelu, jossa voisi kysellä asiallisia asioita, esim: Minulla on nalinin housut kokoa 3, mikähän löflerin koko sopisi minulle? Juu tiedän kyllä, 48 / s. Mutta tämä olisi siis idea, menkää offtopicoimaan jonnekin muualle. Kiitos.

Comment

• Tank Driver
            Palstajyrä
            • 05/2006
            • 3727

Onko nyt niin, että kun täällä kysyy jotain, vastaukseksi ei saa sanoa "Käytä 'ttu hakua!"?

Jos, niin kiitos tästä. Ja halipusi!
            #1 Joulun Suuri Runorace 2009-voittaja

There can be only one.

Comment

• mutanaama

Vastauksen kuuluu sisältää vastaus.

Comment

• oh7nyo
                Vakiovieras
                • 10/2005
                • 108

Jep. Ei helevetti äijät. Muutama vuosi sitten ihastuin tähän keskustelupalstaan, koska tämä tuntui olevan yksi niistä harvoista joilla puhuttiin asiaa yhteisen harrastuksen ympärillä. Nyt tuntuu kuin täällä olisi näitä läpänheittäjiä joka paikassa. Lähenkö tästä lenkille ja pistän tietokoneen kiinni.

Comment

• VPR
                  Aktiivijäsen
                  • 05/2009
                  • 2531

Älä vaan muuta sitä lukua, eikös se ole hyvä vaan niin auttaa kilsojen kertymisessä antamalla vähän ekstraa.

Comment

• p bonk
                    Yöhöpisijä
                    • 07/2005
                    • 3486

Alkujaan tämän lähetti oh7nyo Katso viesti
                    Jep. Ei helevetti äijät. Muutama vuosi sitten ihastuin tähän keskustelupalstaan, koska tämä tuntui olevan yksi niistä harvoista joilla puhuttiin asiaa yhteisen harrastuksen ympärillä. Nyt tuntuu kuin täällä olisi näitä läpänheittäjiä joka paikassa. Lähenkö tästä lenkille ja pistän tietokoneen kiinni.
                    Kyllä.
                    A Gentleman will walk but never run

Comment

• Risto Koivunen
                      Aktiivijäsen
                      • 10/2009
                      • 2889

Alkujaan tämän lähetti Esko Katso viesti
                      Pienennät. 2076 / 24,8 * 24 = uusi luku
                      Ja tuosta tulisi tulokseksi noin 2009.

Empiirisesti suuntautuneet voivat kokeilla myös tarkan arvon mittaamista työntämällä/ajamalla pyörää yhden pyörän ympärysmitan verran lattialla. Eli pyörä niin että venttiili on alhaalla, merkitään paikka lattiaan esim. maalarinteipillä ja sitten rullataan hitaasti tuo kierros lisää kunnes venttiili on taas alhaalla ja merkitään se kohta. Mitataan etäisyys. Tarvittaessa toistetaan pari kertaa ja lasketaan keskiarvo. Avustajan läsnäolo helpottaa hommaa.
                      Speksien sattuessa kohdalle ajetaan speksien mukaisesti. Sateen sattuessa kastutaan.

Comment

• lynxlynx

Kiva että uusi aihe herättää mielenkiintoa, ja saa jopa joitakin asiallisia vastauksia. Riston mittaohje oli kyllä tiedossa, kunhan vain ajattelin olla laiska ja etsiä oikotietä. Ehkä pienennän lukua summamutikassa, ja ajelen tuttua pätkää niin kauan että saan riittävän tarkan lukeman. Vpr:n kommentti on kyllä paikoillaan, mutta kilometrien sijaan kerään treenitunteja. En silti kysy miten mittarin kellon saisi käymään nopeammin

Comment

• Risto Koivunen
                          Aktiivijäsen
                          • 10/2009
                          • 2889

Ei pidä myöskään unohtaa että waltion wiisaat wiranomaiset ovat pyöräilijöiden iloksi merkinneet erinäisten maanteiden varsille 1000 metrin mittaratoja joilla voi myös mukavasti kokeilla tuota mittarinsa kalibrointia.

Viime viikonloppuna löysin yhden tuollaisen kun ajelin Lahdentien vartta Kuusijärveltä pohjoiseen päin, ja saatoin todeta mittarini näyttävän kyseisen matkan riittävän tarkasti.
                          Speksien sattuessa kohdalle ajetaan speksien mukaisesti. Sateen sattuessa kastutaan.

Comment

• alli
                            Aktiivijäsen
                            • 11/2006
                            • 1126

Alkujaan tämän lähetti lynxlynx Katso viesti
                            Ehkä pienennän lukua summamutikassa, ja ajelen tuttua pätkää niin kauan että saan riittävän tarkan lukeman. Vpr:n kommentti on kyllä paikoillaan, mutta kilometrien sijaan kerään treenitunteja. En silti kysy miten mittarin kellon saisi käymään nopeammin
                            Miksi summanmutikassa? Eskon ohje oli nähdäkseni pätevä, tai ainakin itse olen käyttänyt tuommoista menetelmää. Käynyt ajamassa juurikin tuon Kuusiksen lähellä olevan mittaradan ja sen jälkeen korjannut (taulukosta saatua) lukemaan tuolla laskukaavalla.

Saako kysyä autoasiaa? Ajovalon polttimo oli palanut ja naapurin kanssa vaihdettiin se, kun hänellä oli ylimääräinen. Oli kylmä ja pimeä, joten ei siinä turhaan viilailtu. Nyt suuntaus on kuitenkin pielessä ja ohjekirjassa lukee, ettei suuntausta kuitenkaan "tarvitse" itse korjata polttimon vaihdon yhteydessä. Voiko tuollaiselle itse tehdä jotain?

Comment

• Proj.nro
                              Vakiovieras
                              • 04/2008
                              • 321

Tarkistapa ensin, että kaikki sieltä valosta avatut on kunnolla kiinni ja paikoillaan ja lamppu varmasti oikealla paikalla. Veikkaisin, että joku siellä on esmes väärillä kierteillä ja lamppu sojottaa pikkasen sivuun. Tai sitten jotain on mennyt rikki..

Edit. Ja tää on loistoketju, olen meinannut tällaista avata jo varmaan 19 kertaa. Monasti on pientä kysymystä, jota varten ei viitsi omaa topicia tehdä.
                              Miksi vasta tuplaviskin jälkeen sanot mulle Rakastan sua?

Comment

Working...