GiantFillariHephaElectrobike
Sivu 106 / 140 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 6 56 96 104 105 106 107 108 116 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 3.151 - 3.180 / 4198

Aihe: Tee-Se-Itse valot

  1. #3151
    Liittynyt
    02/2008
    Viestit
    49
    Mitään osia ei ole vielä käsissä, muttei se estä rakentamista. Sorvailin vähän lampun runkoa valmiiksi. Välineet on mitä on ja jälki on sen mukaista. Alla pari kuvaa. Alimmassa kuvassa on pari vuotta sitte sorvattu 2nd gen valo.

    3G


    3G


    2G


    Uuden lampun ulkohalkaisija on 39mm, mikä teki sorvaamisesta melko hankalaa. Vanha oli 57mm. Enää puuttuu jäähdytysrivat taakse ja vähän ulkoasun siistimistä. 2G mallin ripoja tehdessä katkoin muutaman viilan ja taisi rälläkkäkin olla työvälineenä. Nyt pitäisi kehittää jokin parempi tapa ripojen sorvaukseen. Saa ehdottaa jos löytyy sorvareita. Toinen mahdollisuus on jättää runko pelkäksi kupiksi ja liimata taakse tietokoneen jäähdytyssiili.

  2. #3152
    Liittynyt
    04/2007
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    1.281
    Öö...tyhmiä kysymyksiä, mutta varmuuden vuoksi kysyn silti. Millaisia "viiloja" käytit, eikö sorvauksessa käytetä ennemmin kovametalli paloja talttoina? Entä käytitkö voitelunestettä sorvatessa?

  3. #3153
    Liittynyt
    04/2006
    Paikkakunta
    Pori
    Viestit
    5.073
    Mä sorvailin omiin tuikkuihin nuo urat kovametallisella katkaisuterällä. Ihan harrastajatason puuhastelija oon sorvin ääressä, mutta tuollaisella terällä pitää olla kierrosnopeus sitten aika matala.
    Havainto jäähdytyksestä ja sen riittävyydestä. Ajoin maanantaina iltalenkin ledivalo kypärässä kiinni. Pakkasta 4-5 astetta. Valo oli päällä kotipihaan asti. Menin sisään, riisuin kypärän pöydälle. Alumiininen valon runko oli hetkessä jäisen huurteen peitossa. Eli eipä tuo XPG:llä juurikaan lämpene, ei tosin ajeta maksimilla.
    Kaar ittelles vaa

  4. #3154
    mutanaama Guest
    Mulla olis tulossa kiinanihmeeseen 6 kpl xpg:tä, kolmella on toiminut aivan loistavasti. Saattaa olla, että lämmön kanssa tulee vaikeuksia. Raaporttia myöhemmin.

  5. #3155
    Liittynyt
    01/2009
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    684
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti mantis Katso viesti
    Entä käytitkö voitelunestettä sorvatessa?
    Mä olen käyttänyt ihan tenua, tekee alumiiniin parhaan pinnan...

  6. #3156
    Liittynyt
    02/2008
    Viestit
    49
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti mantis Katso viesti
    Öö...tyhmiä kysymyksiä, mutta varmuuden vuoksi kysyn silti. Millaisia "viiloja" käytit, eikö sorvauksessa käytetä ennemmin kovametalli paloja talttoina? Entä käytitkö voitelunestettä sorvatessa?
    Perus metalliviila jota olin vähän smirgelillä muotoillut. Sekin tuntui hyvin alumiiniin purevan, mutta katkeaa helposti. Vettä kaadoin välillä voitelunesteeksi. Kaapista kun ei löydy riittävän pitkiä ja kapeita kovametallipaloja.

  7. #3157
    Liittynyt
    01/2009
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    684
    Tuo vastaa 5-10 kunnon heijastimella varustettua

  8. #3158
    Liittynyt
    01/2003
    Paikkakunta
    Kuopio
    Viestit
    116
    Tuota testailtiin akateemisesta mielenkiinnosta vertaamalla sitä 150W halogeeniin ja toimiihan se (150W halogeeni on pirun himmeä tuohon nähden), mutta hinta on kyllä melko tähtitieteellinen halogeeniin nähden.

    t. Janne
    Jehu muokkasi tätä : 25.03.2010 at 13.37 Syy: Vertailukuvat poistettu, tuli noottia

  9. #3159
    Kertokaapa mitä teen väärin.

    Taskledin hipCC ajuri käytössä.

    Yhdelle ledille reilun 8V akkupaketilla saan helposti 2.8A.

    Kahdelle (sarjassa olevalle) ledille 8V akkupaketilla mittari näyttää 1.88A.

    Sitten jos käytän neljää akkua sarjassa (~16V) rupeavat ledit vilkkumaan (silloin kun virtamittari on piirin välissä, ilman mittaria valot pelittää hyvin).

    Lisäyksenä semmonen että suoravirralla, ilman ajuria 2kpl tuoreita 18650 akkuja (8.4V) mittari näyttää noin 2.4A.

    Olen myös kahdella eri ajurilla testannut ja molemmat antaa tuon 1.88A.
    Kinkkujuusto muokkasi tätä : 25.03.2010 at 01.20 Syy: Muutama lisäys.

  10. #3160
    Liittynyt
    05/2000
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    4.224

    Nauraa

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jehu Katso viesti
    Joo, työkaverin suunnittelemahan tuo paneeli ja tuon paneelin ohjainkortti. Sitä testailtiin akateemisesta mielenkiinnosta vertaamalla sitä 150W halogeeniin ja toimiihan se (150W halogeeni on pirun himmeä tuohon nähden), mutta hinta on kyllä melko tähtitieteellinen halogeeniin nähden.

    Halogeeni ja ledit.

    t. Janne
    Alkaa kilpavarustelu selvästikin karata käsistä, ellei se sitä ollut jo ennestään. Mites on, teittekö lämpötilamittauksia? Näyttää jo vähän sen sortin laitokselta, että ajoviimajäähdytyksellä saattaisi tehdä tiukkaa jo näin kevättalvellakin. Samalla tekisi kyllä mieli kysyä myös vähän volteista ja amppeereista; Johdot ovat sen verran ohuet, ettei varmaan kovin montaa ledikertaa rinnankaan voi olla, mutta toisaalta, jos kaikki olisivat sarjassa, voltteja olisi jo täysin avoimena toteutetuksi lampuksi aika paljon.

    Mikäs tuossa valokuvassa oikein on homman nimi? Pätkikö elektroniikka valoa, vai miksi lumihiutaleet ovat helminauhoina?

  11. #3161
    Liittynyt
    03/2010
    Viestit
    30
    Parit kysymykset tähän väliin:

    1.Mikä olisi hyvä ajuri kahdelle CREE R2 ledille, jolla saan maksimitehon irti (3.7v akku)?

    2.Onko olemassa ajuria jolla voin ajaa esim. neljää p7, kuudella 18650 akulla rinnakkain, niin että ajuri antaa kaikille neljälle sen 2.8A?

    3.Kun ledin siili on ilmavan muovikotelon sisällä, riittääkö että jättää kotelon takaosaan ilmanvaihtoreikiä vai vaatiiko se puhaltimen? (kotelossa 2 x r2 ja 1 x p7 siilet)

    4.Onko vaikea yleensä ohittaa ajurista kaikki ylimääräiset toiminnot ja tehdä kytkimestä pelkkä on/off?

    5.Voinko laittaa 18650 akkuja vaikka 100 rinnakkain ja kytkeä ne driveriin niin ettei ledi kärähdä? ilmeisesti ilman driveriä ei ainakaan onnistu.
    aksutus muokkasi tätä : 25.03.2010 at 23.15

  12. #3162
    mutanaama Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti aksutus Katso viesti
    Parit kysymykset tähän väliin:

    1.Mikä olisi hyvä ajuri kahdelle CREE R2 ledille, jolla saan maksimitehon irti (3.7v akku)?

    - Taitaa olla liian pieni jännite kunnolliselle ajurille

    2.Onko olemassa ajuria jolla voin ajaa esim. neljää p7, kuudella 18650 akulla rinnakkain, niin että ajuri antaa kaikille neljälle sen 2.8A?

    - Katso mitä taskled tarjoaa. Toisaalta, miksi et laita akkuja sarjaan. Sen jälkeen aukeaa uusi maailma ajureiden suhteen.

    3.Kun ledin siili on ilmavan muovikotelon sisällä, riittääkö että jättää kotelon takaosaan ilmanvaihtoreikiä vai vaatiiko se puhaltimen? (kotelossa 2 x r2 ja 1 x p7 siilet)

    - kokeilemalla se selviää

    4.Onko vaikea yleensä ohittaa ajurista kaikki ylimääräiset toiminnot ja tehdä kytkimestä pelkkä on/off?

    - Moni ajuri toimii heti täysillä kun virrat kytketään.

    5.Voinko laittaa 18650 akkuja vaikka 100 rinnakkain ja kytkeä ne driveriin niin ettei ledi kärähdä? ilmeisesti ilman driveriä ei ainakaan onnistu.
    - Voit.

  13. #3163
    Liittynyt
    03/2010
    Viestit
    30
    Välttelen akkujen sarjaan kytkemistä koska tuo laturini on 3.7 voltin ja se katkaisee sopivasti latauksen 4.2voltin kohdilla. Tietysti jos laitan 3x3.7v sarjaan, niin siitähän tulee 11.1v jolloin voisin sitä latailla tuollaisella scootterille ja moottoripyörällle tarkoitetulla 12v laturilla, mutta se ei tietääkseni katkaise jännitettä kun akut on täynnä.

    3 rinnan, 2 sarjassa voisi olla helpoin ja ne voisi ladata kahtena eri pakettina erikseen 3.7 voltin laturilla, mutta paraneeko 7.4v akulla ajurivalikoimat hyvästikkin?

    7.4voltin akulle hyvä driveri ajamaan 2x cree r2?

  14. #3164
    mutanaama Guest
    Lyijyakun laturi lataa noin 14 voltin tietämille, vähintään. Älä vaan sitä käytä lionien lataamiseen.

    Mutta mitä noihin ajureihin tulee, niin tästä threadista löytyy kaikki se tieto, mitä tarvitset. Suosittelen käyttämään tunnin tämän lukemiseen.

    Tässä olis lyhyt tietoisku http://www.fillarifoorumi.fi/forum/s...postcount=2502

  15. #3165
    Liittynyt
    03/2010
    Viestit
    30
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti mutanaama Katso viesti
    Lyijyakun laturi lataa noin 14 voltin tietämille, vähintään. Älä vaan sitä käytä lionien lataamiseen.

    Mutta mitä noihin ajureihin tulee, niin tästä threadista löytyy kaikki se tieto, mitä tarvitset. Suosittelen käyttämään tunnin tämän lukemiseen.

    Tässä olis lyhyt tietoisku http://www.fillarifoorumi.fi/forum/s...postcount=2502
    Jep, kiitos tietoiskusta, säästyin muutaman lisätunnin opiskelulta sen ansiosta pari viikkoa sitten Perusasiat hyvässä paketissa tuossa linkissä!

    Eipä taida tarvitakkaan noille r2:lle uutta ajuria ku luulin että ne palaa kirkkaasti vasta 1A virralla, mutta suositusvirta näkyi olevan 350ma ja maksimi 1000ma.

    Mittailin tuossa aiemmin noita virtoja niin yli puoli ampeeria näkyi olevan tuolla alkupeäisellä ajurilla, niin eiköhän se riitä tuohon väliaikais lamppuun.
    Kokeilin myös tuohon ajuriin syöttää 7.5volttia ja ampeereita taisi mennä noin 1200ma, niin rupesi jotain suhinaa kuulumaan ja savut täräytti ilmoille jostain, mutta vielähän tuo pelaa.

  16. #3166
    Liittynyt
    05/2000
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    4.224

    Viesti

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti aksutus Katso viesti
    Jep, kiitos tietoiskusta, säästyin muutaman lisätunnin opiskelulta sen ansiosta pari viikkoa sitten Perusasiat hyvässä paketissa tuossa linkissä!
    Jos olit lukenut tuon jo aikaisemmin niin varmistetaan nyt vielä, että ymmärsit myös lauseen: "Laturi saa sitten olla ko-akulle sopiva". Ei todellakaan mitään lyijyakuille tarkoitettuja prätkälatureita litiumien lataamiseen.

  17. #3167
    Liittynyt
    01/2009
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    684
    Noniin. nyt on tutkittu ja hutkittu noita AMC-ongelmia hermostumiseen asti, eli:
    Uudet AMC7135 ajurilevyt missä on "erillinen" led- kanta ja vain yksi diodi ovat ongelmallisia, syystä että:
    yksinään tulee nätisti 1400ma. Sitten kun lyö toisen kiinni niin tulee 1600-2000ma.
    Eli sitä virtaa hukkuu jonnekin suht radikaalisti.

    Ja kun ajaa yhtä lediä, tulee se vajaa 2A mutta sitten kun pistää toisen ledin päälle (eri ajurit ja katkaisin) niin tulee yhteensä 3A plussapiuhaan. Kolmas ledi päälle ja vajaa 4A.

    Mikäs tuossa nyt oikein tökkii? Vanhemman mallisilla AMC:n ajureilla toimii mainiosti, mutta nuo eivät vaan suostu yhteispeliin.
    EDIT_ sain siis niistä vanhoista 2,75-2,85A kun vähän virtamittaria kovistelin eli mittari ja mittaustapakin on kunnossa.

    Ihan kuin akku ei jaksaisi työntää tarpeeksi virtaa, mutta eri akuilla tutkittu kyllä.



    tuossa jonkun jenkkipojan tekele, samanmoinen kytkentä näyttää olevan eli se lienee kondiksessa...


  18. #3168
    Liittynyt
    05/2007
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    305
    Onko Maglitessä (4D) joku oma kantansa, vai onko se jokin yleinen ja mikähän sen nimi siinä tapauksessa on? Nyt kun saan h-a-l-v-a-l-l-a 4D:n led-moduuleita, ajattelin rakentaa niistä pyöriin valot.

    Yhtä jo speksailin ja kuumenee aika iloisesti, joten joku alumiinintyöstöprojekti tästä vielä tulee. Ajurihan noissa on sisällä, mutta ei ilmeisesti ole kovin highend, koska moduuli on ehkä vuodelta 2001. Kuitenkin luvattu 3W voi suunnilleen pitää paikkansa ja uskon että siitä irtoaa minulle tarpeeksi valoa kaupunkipyöräilyyn.

    Jos joku haluaisi auttaa alumiinin työstämisessä, voisin lähetellä paluupostissa muutaman ko. moduuleita.

  19. #3169
    Liittynyt
    08/2008
    Viestit
    417
    Kontio, oletko kokeillut esim jollain 6V möhköakulla? Ja mitannut ledien kynnysjännitteet ja sen minkä verran ajuri tiputtaa jännitettä. Jos vaikka ledien kynnykset on poikkeuksellisen korkealla, akku kyykkää ja virtamittari syö jännitettä, ehkä jokin huono juotoskin oudottaa jännitettä sillä seurauksella että jännite ei vaan riitä. En oikein ymmärrä miksi muuten erillään antaisi 1.4A mutta yhdessä ei 2.8 jne

  20. #3170
    Liittynyt
    03/2010
    Viestit
    30
    Noniin nyt se on nähty, ledilamput on kyllä piru kirkkaita ja hyviä vehkeitä
    Ruuvailin ne 2 x cree r2 ja p7:n yhteen niin jo alkoi näkemään, ja noissa r2 ledeissä on "zoomi" eli valokeilan saa todella laajaksi tai ihan pieneksi pisteeksi.

    Semmosta vielä pitää miettiä, että kun tuossa on nyt tuo muovikotelo tekeillä, niin pitäisiköhän ne akut jemmata sinne kotelon sisälle kiinteästi ja sitten vain kylkeen latauspistoke laturia varten ja tietysti on/off kytkin, sekä p7:lle oma kytkin johdolla jonka voisi köyttää ohjaustankoon.

    Kysymys kuuluu montako 18650/2400mAh akkua kannattee varastoida tuohon koppaan, jos haluan sen pelittävän noin 2tuntia?
    kuusi saman merkkistä ja uutta akkua olisi saatavilla heti ja 2 on vielä postissa tulossa, luulisi 8 ainakin riittävän enintään.





    Kuvassa näkyvä käpöstys on tulossa krossipyörään etulokariin kiinni, siksi tuon muotoinen ja ulkonäöllä tai painolla ei ole juurikaan väliä
    Pienemmäksi paketin olisi tietysti saanut, mutta haluan säilyttää p7 taskulampun ja otsavalot ehyenä, koska teen vielä kunnon valon myöhemmin, tämä projekti oli vain sitä varten että saa jonkun valon keulille äkkiä ja siksi, että näen onko ledeistä yleensäkkään mihinkään muuta kuin saunan tunnelmavaloksi
    aksutus muokkasi tätä : 26.03.2010 at 21.18

  21. #3171
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti aksutus Katso viesti
    Kysymys kuuluu montako 18650/2400mAh akkua kannattee varastoida tuohon koppaan, jos haluan sen pelittävän noin 2tuntia?
    Varmaan neljä hyvää 18650 akkua voisi riittää. Enempi parempi.

  22. #3172
    Liittynyt
    03/2010
    Viestit
    30
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kinkkujuusto Katso viesti
    Varmaan neljä hyvää 18650 akkua voisi riittää. Enempi parempi.
    4 Näkyy mahtuvan helposti, mutta kokeilempa jos kuusikin menisi tässä kunhan nuo liimat kuivuu ja noita osia kestää liikutella. Tulee vain painoa jo sen verran, että saas nähdä miten etulokari rupeaa hyppimään valon painosta

  23. #3173
    Liittynyt
    01/2009
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    684
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jagge_ Katso viesti
    Kontio, oletko kokeillut esim jollain 6V möhköakulla? Ja mitannut ledien kynnysjännitteet ja sen minkä verran ajuri tiputtaa jännitettä. Jos vaikka ledien kynnykset on poikkeuksellisen korkealla, akku kyykkää ja virtamittari syö jännitettä, ehkä jokin huono juotoskin oudottaa jännitettä sillä seurauksella että jännite ei vaan riitä. En oikein ymmärrä miksi muuten erillään antaisi 1.4A mutta yhdessä ei 2.8 jne
    Yksi CSXOI on testiledinä ollut, lampussa on kolme DSVOI:tä ja sama ilmiö kaikilla...
    Kokeilin just: Akusta 4,02V ja ajureiden jälkeen ilman lediä 4,01V. Ledi kiinni ja 3,25V. Mitä tuo nyt sitten tarkoittaakin? CSXOI oli ledi.
    Analyysi, kiitos ja kumarrus?

    Pitänee testata jollain möhköllä saisko täyttä virtaa läpi.

    Jos jollain on myydä toimivia AMC:n ajureita, ostetaan ilolla.

  24. #3174
    Liittynyt
    01/2009
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    684
    Kyllä se nyt vaan niin on että akku kyykkää. Täydellä 18650 kennolla saa 2,82A ja se tipahtaa siitä sitten suht nopeasti yhdelläkin ledillä, kolmesta puhumattakaan.Perkele.

    Tietääkö joku, mistä saa 2-diodisia vanhanmallisia AMC7135:iä??? olis aika kipeä tarve.

    edit_ tietysti noi vanhatkin kyykkäävät vähäsen jossain vaiheessa, mutta saisi nyt nuo olemassa olevat tekeleet toimimaan ja jatkais evoluutiota seuraavaan lamppuun...eli muutamaa vanhaa AMC:n levyä kaipaisin.

  25. #3175
    Liittynyt
    03/2010
    Viestit
    30
    Ei taida kulkea lähellekkään täysillä nuo 2x r2 ja p7 ku mittasin päävirtakaapelin välistä virtaa, niin se oli 1.93A ja jännite oli tuolloin akku irrallaan n.4.05 v

    Ajattelin, että yhteisvirrankulutuksen pitäisi olla noin 3A akun ja drivereiden väliltä?

  26. #3176
    Liittynyt
    01/2009
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    684
    Voipi olla sama ongelma kuin meilläkin ettei akku jaksa painaa tarpeeksi paljon. Kokeile ladata akku ihan täyteen ja tuleeko sitten eri lukema...

  27. #3177
    Liittynyt
    03/2010
    Viestit
    30
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kontio Katso viesti
    Voipi olla sama ongelma kuin meilläkin ettei akku jaksa painaa tarpeeksi paljon. Kokeile ladata akku ihan täyteen ja tuleeko sitten eri lukema...
    Kokeillaan, ei se aivan täynnä ollutkaan. Tänä iltana juottelen 6x18650 yhteen ja kokeilen sitten niillä miten ne jaksaa jyllätä.

  28. #3178
    Liittynyt
    03/2008
    Paikkakunta
    Raisio
    Viestit
    441
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kontio Katso viesti
    Kyllä se nyt vaan niin on että akku kyykkää. Täydellä 18650 kennolla saa 2,82A ja se tipahtaa siitä sitten suht nopeasti yhdelläkin ledillä, kolmesta puhumattakaan.Perkele.

    Tietääkö joku, mistä saa 2-diodisia vanhanmallisia AMC7135:iä??? olis aika kipeä tarve.

    edit_ tietysti noi vanhatkin kyykkäävät vähäsen jossain vaiheessa, mutta saisi nyt nuo olemassa olevat tekeleet toimimaan ja jatkais evoluutiota seuraavaan lamppuun...eli muutamaa vanhaa AMC:n levyä kaipaisin.
    Mulla on kanssa DX:n 4xAMC7135 -ajureita, joissa piirilevyllä yksi diodi. Eikös se yksikin diodi ole ihan turha ja aiheuttaa vaan turhaa jännitteen alenemista. Ilmeisesti se on siinä suojaamassa piirejä siltä varalta, että joku menee kytkemään jännitteen väärin päin. AMC7135:n datalehden mallikytkennässäkään ei mitään diodeja ole. Yhden LiPo-kennon lampussa ei oikein ole varaa tuhlata 0,6 volttia, joten poistin sen ensitöikseni ja hyvin toimii. Piuhan luonnollisesti juotin siihen, missä diodin katodi oli.
    kide muokkasi tätä : 27.03.2010 at 19.36

  29. #3179
    Liittynyt
    08/2008
    Viestit
    417
    Käsitääkseni turha sitä diodia on poistaa. Ledille menevä virtahan ei mene siitä läpi, ainoastaan jonkinlainen ajurin tarvitsema ohjausvirta. Siis sehän on siinä kohdassa johon + johto tulee kiinni. Korkeintaan sitä menee virta joka pitäin mennä hukkalämmöksi. Ylijännitehän tuossa ajurissa menee suuoraan lämmöksi.

    Luulen että ihan sama onko yksi vai kaksi diodia. Jos vanhalla ja uudella ajurilla on jotain käytännön eroa, niin ero on itse amc piireissä.

    Jännitteen voi saada paremmin riittämään, jos laittaa yhden ajurin taakse 2 tai 3 lediä ja akkuja vastaavasti 2 tai 3 sarjaan. Tällöin johtojen ja ajurin jännitehukka menetetään vain kertaalleen ja voitetaan volteissa muutama kymppä. Sen ansiosta jännite luultavasti riittää. Tai ainakin riittää paremmin. Eli sellainen kytkentä, jossa ajurin takana on yksi ledi, loput ledin on ajurin ja akun välissä. Tällöin ajuri näkee vain speksien mukaisen jännitteen eikä kärähdä vaikka akussa onkin jännitettä 7.4 tai 11.1V.

    Kontio, huomaa että virtamittari tiputtaa luultavasti pari kymmenystä, voit mitatakin sen jos löytyy toinen jännitemittari. Piirissä menee enemmän virtaa kun virtamittaria ei ole. Eron voi ehkä jopa huomata kun käsipelissä jollain johdolla "vilkuttelee" (ohittaa hetkellisesti virtamittarin).

  30. #3180
    mutanaama Guest
    Jos syöttöjännite kulkee diodin läpi, niin se kannattaa poistaa. Muuten siihen hukkuu 15% yhdellä kennolla.

    Virtamittari ledin kanssa sarjassa kertoo tasan tarkkaan, kuinka paljon virtaa ledille menee. Ajurin kuuluu säätää virta sille asetetulle arvolle, oli mittari välissä tai ei.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •