FillariHephaGiantElectrobike
Sivu 44 / 237 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 34 42 43 44 45 46 54 94 144 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1.291 - 1.320 / 7087

Aihe: Hiihtojutut

--+MM+-- Guest
    Välinevastaus:

Suksen pohjan ja kyljen välinen liimasauma pitää suksen muodossaan (oli sitten normaali tai cap rakenne). Eli kyllä se varmasti jotain vaikuttaa luistoon.

Jos et itse huomaa eroa, niin anna mennä vaan. Uudet voi sitten laittaa vaikka alennusmyynneistä.

µ

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Portti Katso viesti
    Välinekysymys:

Minun pertsa-suksista näyttää molemmat pohjat irvistävän pikkuisen suksen takaosasta luistoalueen kohdalta sivusta. Ts. pohjan pinta on hieman irronut muusta suksesta ja on pikkuisen kohollaan. Mitäs vaikutusta tuolla on luistoon? Pitäisikö harkita uusien suksien ostoa vai onko irvistyksellä mitään merkitystä?

Sukset on n. 4v. vanhat Peltonen Astra-sukset. Vissiin suht halvat, mutta ei kaikista halvimmat.
    Peltosen suksissa on tätä vikaa. Yleensä pohja alkaa irrota ja irvistää sieltä kannasta. Ei muuta kuin pikaliimaa väliin ja puristimella pinnat yhteen. Kyllä ne taas sitten jonkun aikaa menee.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti xtrainer80 Katso viesti
    Veikkaisin että jo polvia notkistamalla ja tuomalla kädet lähemmäs kehoa, hiihto alkaa näyttää ja tuntua paljon paremmalta. Wassusta vielä tuo jonkun mainitsema "pyörittäminen" kuvaa tyyliä mielestäni todella hyvin, pitäisi saada aikaan jatkuva tasainen liike.
    ... mikä on muuten aika vaikeaa, jos sauvat on liian pitkät. Wassukin alkoi sujua, kun tyytyi ihan suositusten mukaisiin sauvapituuksiin.
    Ilo ilman pyörää on teeskentelyä..

Lainaus Alkujaan tämän lähetti EePee Katso viesti
    ... mikä on muuten aika vaikeaa, jos sauvat on liian pitkät. Wassukin alkoi sujua, kun tyytyi ihan suositusten mukaisiin sauvapituuksiin.
    tänään yritin keskittyä pitkään liukuu. Tästä seurasi se, että hiihdosta tuli tökkivää. Sauvoilla työntö ja suksien potkuvaihe oli jotenkin väkinäistä, eikä missään nimessä pyörittävää. Hommaa tosin haittasi pöpperölumi jota oli aika reilusti ladulla

XT-vaihtajia vuodesta -95, ja välillä vähän foorumitauolla.

Cool

Lainaus Alkujaan tämän lähetti steelmän Katso viesti
    Nyt alkaa ihan potuttamaan kun tätä talviharrastamisen kirjoa varjostaa ihan urakalla varpaitten kohmeentuminen ...... kait pahiten kärsin siitä hiihdossa ( kun pisimpiä justkia), noi monot on aika sopivan kokoiset (vois kait olla inan isommatkin), pohjallinen on joku paksu seospolyuretaani.

Vaihdoin tosiaan pohjallisen ohuempaan ( alumiinikerroksella varustettuun) pohjalliseen (tuli se kaipaamani inan lisää tilaa jalalle) ja otin käyttöön villapohjasukat ( tähän asti käytin kyllä jo joitain hieman normaalia paksumpia mutta 'normi'sukkia) niin kappas eilen vaikka omassa ennätyspakkasessa hiihdinkin ( no oli just alle 10 astetta) niin jalat kesti hyvin 2 tunnin hiihtelyn. Ja jännä juttu toi hansikas-osasto, aika ohuilla nahkasormikkailla (kämmensyrjässä joku pikku fyllinki) pistelen menemään, hetken kylmät mutta kun veri alkaa liikkua niin hyvät on ...... ja kun ottaa pois suksien autoonlaittoa varten niin samantein on näpit jäässä ;-)

Tänään ei (kroppa) jaksa hiihtää, josko taas huomenna .....

Lainaus Alkujaan tämän lähetti leecher Katso viesti
    tänään yritin keskittyä pitkään liukuu. Tästä seurasi se, että hiihdosta tuli tökkivää. Sauvoilla työntö ja suksien potkuvaihe oli jotenkin väkinäistä, eikä missään nimessä pyörittävää. Hommaa tosin haittasi pöpperölumi jota oli aika reilusti ladulla
    Luiston täytyy tietysti olla hyvä jotta voi pitkään liukua, muutenhan nopeusvaihtelu on liian suurta ja syö energiaa. Mutta kokeilepa wassulla kahta sauvatyöntöä per liuku. Siinä on hyvää tasapainotreeniä ja opettaa tekemään sitä sauvatyötäkin. Tuosta(kaan) hommasta ei hosumalla tule mitään.
    Kaar ittelles vaa

--+MM+-- Guest
    Jos vieläkin halutaan mennä enemmän perusasioihin vassun työnnössä, niin harjoittelee tasatyöntöä ihan suoraan toinen jalka ilmassa. Tästä on sitten helppo lähteä liukumaan potkun kanssa ja harrastella esim. kaksi työntöä liu'ulle juttuja.

µ

Nuorena vitsa väännetään

Ostin tänään pojalle sukset. Yhdet sillä jo on, sai ne ~33h ikäisenä, mutta ne on vähän liian pitkät opettelun aloitukseen. Metriset sukset + sauvat sai 15 eurolla. Marraskuun lopulla kun lähdetään ensilumille, niin poju on silloin 1v9kk, kyllä siinä jo joutaa hiihtämään opetella. Kun kerran nyt, tasan vuoden vanhana, kävelee jo hyvin.

Ei, näillä lumilla en niitä sen jalkaan vielä laita.
    Kaar ittelles vaa

Voiskai se jo tasurireeniä vetää?

Viikonlopulle lupaa onneksi lauhtuvaa, mutta mättää luntaki urakalla. Jospa sitä pääsis pikkuhiljaa tuosta narinalumesta eroon. Alakaa riittään nimittäin.
    Freude am Fahren.

Joo, kyllä olen samaa mieltä. Eilen oli varmaan talven huonoin luisto. Tuli hiihtäessä mieleen, että nyt olisivat voitelupoppamiesten neuvot tarpeen. Vihreät LF:t pohjissa eikä luistanut mihinkään.

Huippuvoiteluohjeita rupeaa varmaan taas ilmestymään, kunhan kelit muuttuvat liukkaammiksi

--+MM+-- Guest
    Tuli sitten ilmoittauduttua Vuokatti Hiihtoon kuudenkympin perinteiselle. Onko palstalaisia samassa startissa?

µ

Meikällä ei oo pahemmin lumi suksen alla narissu tässä viime päivinäkään. Startin BWLF + vihreä LF + vihreä HF on viime ja tällä viikolla ollu. Vaan eikö se oo suksesta tuo homma kiinni eikä voiteista. Vissiin aika hyvä pari mulla sattunu näille keleille. Oikeestaan tää nykynen ykköspari on toiminu vähintään kohtuullisesti kaikissa keleissä missä oon menny, eikä niillä voiteilla ole ollu juuri väliä. Kait aika hyvä yleissuksi siis.

^ Hitsi kun löytäis itellekin joskus tommosen huippuparin, joka pelaa suhteellisen hyvin kelissä kuin kelissä. Täytyy olla hereillä ensi syksynä, kun suksimarkkinat alkaa, jos sattuis hyvä pari kohdalle.
    www.kaupinkanuunat.net

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ana75 Katso viesti
    ^ Hitsi kun löytäis itellekin joskus tommosen huippuparin, joka pelaa suhteellisen hyvin kelissä kuin kelissä. Täytyy olla hereillä ensi syksynä, kun suksimarkkinat alkaa, jos sattuis hyvä pari kohdalle.
    Mistähän tuollaisen huippuparin sitten tunnistaa siellä kaupassa?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti leecher Katso viesti
    Mistähän tuollaisen huippuparin sitten tunnistaa siellä kaupassa?
    Lähdetään siitä, että kannattaa mennä oikeaan suksikauppaan. Esim. ForteSport Maaningalla olis yks hyvä vaihtoehto. Ostin viime talvena pertsat ja on tosi sopivat mulle! Suosittelen.
    - pyörä kulkee, kun sitä polkee -

Tänään meni ensimmäistä kertaa sää plussalle, sitten marras-joulukuun vaihteen. Tähän asti on hiihdetty Rexin vaaleansinisellä ja pari kertaa Rexin violetti-hopealla. Nyt piti aamulla laittaa Punainen Super ja sitten päälle kylmään sukseen kylmästä purkista ohut kerros tuota violetti-hopeaa. Yllättävän hyvin piti, latu ei tosin ehtinyt liippaantua, kun tuli ajoissa lähdettyä.

Minun hiihtoharrastus-vuosien aikana ei ole ennen ollut näin hyvää pakkastalvea. Näin pitkä pakkasjakso on kuulema edellisen kerran ollut 1969-1970. Eipä tullut silloin paljon lenkkeiltyä, tai mistä sitä tietää kuinka kovasti minua on lastenvaunuissa lenkitetty.
    XT-vaihtajia vuodesta -95, ja välillä vähän foorumitauolla.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ohiampuja Katso viesti
    Tänään meni ensimmäistä kertaa sää plussalle, sitten marras-joulukuun vaihteen. Tähän asti on hiihdetty Rexin vaaleansinisellä ja pari kertaa Rexin violetti-hopealla. Nyt piti aamulla laittaa Punainen Super ja sitten päälle kylmään sukseen kylmästä purkista ohut kerros tuota violetti-hopeaa. Yllättävän hyvin piti, latu ei tosin ehtinyt liippaantua, kun tuli ajoissa lähdettyä.

Minun hiihtoharrastus-vuosien aikana ei ole ennen ollut näin hyvää pakkastalvea. Näin pitkä pakkasjakso on kuulema edellisen kerran ollut 1969-1970. Eipä tullut silloin paljon lenkkeiltyä, tai mistä sitä tietää kuinka kovasti minua on lastenvaunuissa lenkitetty.
    kivaa nyt kun ei palele... kuulemma mä saanut kyytiä mopolla vaunuissa ja vaunut lentäneet lumihankeen kurvissa niin tämmönen musta sitten tullut....
    Finlandiassa kuulemma pöperöladut olleet tänään...

Salla Guest

keneltä puuttuu sukset?

Nyt olis hyvät Fischerit myynnissä.

Justyny Kowalczyk kauppaa suksiparia.
    http://www.allegro.pl/show_item.php?item=943428105

kiva hintahan muodostuu, hetkellä jo n. 10300e

kyllähän noi kannatta ostaa jos paino osuu kohallee...
    Mut noissa 3:ssa kuvas olevat eivät kyl oo samat sukset ku tos tuuletuskuvassa. tuuletuskuvassa ei oo noita valkosia datatarroja...
    Ja tuon naikkosen nimi o kirjotettu väärin.
    turhaa on katsoa ja haaveilla,
    Kun voi kokea ja kaatuilla.

Salla Guest
    Justyna on pihi. jätti siteet pois NNN järjestelmän side roffella r4 maksaa 45e.

Omat mitat saattais sattua. Pituutta 4cm vähemmän ja painoa sama, mut 10500e fischereistä niin jätän väliin kun on jo Fischerit

Salla Guest
    Justynasta on tullut viime vuosina lempparini Petran ohella joten Justynan harjoittelua On siellä vähän pyöräilyäkin, paitti JK ei pyöräile
    http://www.youtube.com/watch?v=8Z0lt...eature=related

elääkö se noilla? Justyna laittaa salaattia pöytään
    http://www.youtube.com/watch?v=lMobT...eature=related

Salla Guest
    http://www.youtube.com/watch?v=eVuoy...eature=related
    Löyty Justyna pyöräilemästä. 8.00 kohdilta tulee maantiepyörän kanssa Tarkistakaa maantiefillareista onkohan oikea koko fillarilla? Kypärä unohtui

Eilen dobermannien 2010 vetomestaruuskisoissa toiselle kierrokselle kääntämässä. Kuva Susanna Tikka

Freude am Fahren.

Ostin jälkikasvulle Karhun Optigripit. Kahden ekan kilsan jälkeen pohjissa näkyy selkeitä kiillottumisen merkkejä. Hiihtokin kuulosti huomattavan hauskalta harjoittelusuksien jälkeen.

Nuo jos toimii, niin ostan itelle samanlaiset.
    Hylkylistalla: Mikrometri, Oatmeal Stout, kivimaa, IncBuff

"Asiatonta. Kaverin itse laatima julkinen hylkylista kertoo jo paljon."

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Forzza Katso viesti
    Itse oon hiihtänyt n.800 km Kuzminin menetelmällä siklatuilla suksilla, luisto on aivan riittävä. Siklejä löytyy plus kelistä,pikku pakkaseen ja kylmempään. Minulle riittää tämä luisto, ei menee rahaa voiteisiin ja sitä helvetillistä aikaa parafiinin sulatteluun,siklaukseen, harjaukseen... harjaukseen... Eli suksen profiili tärkein. Niin ja tää sikalus on pikku pakkaselle. On toiminut 0-miinus 10 asteen pakkaselle.
    http://www.kuzmin.se/movies/steelscrapingorg.wmv
    Aika paljon lähtee tavaraa tollee siklaamalla toki se mikä irtoo on melkosta höttöö mut ite voitelen ja harjailen ihan mielelläni tietäen et hiihdän samoilla suksilla vielä 20v päästä.
    Voiteilla on kumminki semmonen pohjaa suojaava vaikutus eiköös sitä autoakin vahata sen takia?
    Ja eiköös ne vahat myös pienennä veden pintajännitettä samalla kun suksen painealueet sitä tuottavat?
    Saatan toki olla väärässäki ku oon tämmöne alottelija näis hommis.
    turhaa on katsoa ja haaveilla,
    Kun voi kokea ja kaatuilla.

Aika mielenkiintoinen tuo Kuzminin lisuri koskien pelkästään siklattujen ja vahattujen suksien eroja. Siinä tulee esiin mm. että

- grafiittipohjaiset sukset eivät kyllästy vahaamisesta, koska vahojen polymeerimolekyylit ovat vesimolekyylejä suurempia ja vesi ei tunnetusti imeydy suksen pohjaan
    - kivihionta itsessään heikentää pohjan hydrofobisuutta ja se pitää aina korjata vahaamalla
    - pohjien harmaantumisessa ei ole kyse hapettumisesta vaan siitä että pohjan lamellit nousevat esiin ja tämä taas lisää kitkaa
    - kuzminsikleillä siklattuna pohjien hydrofobisuus on selvästi suurempi kuin kivihiotuissa ja vahatuissa suksissa
    - nykyaikaiset vahat itse asiassa sitovat likaa enemmän kuin vahaamattomat pohjat

Jos tämä olisi totta, niin voidevalmistajien olisi jo pitänyt tehdä vastahyökkäys asialle. Tätä en ole itse huomannut.

Mutta onko tämä totta vai vain yksittäinen havainto? Se hänelle nyt kertokaa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti John McCurve Katso viesti
    Aika mielenkiintoinen tuo Kuzminin lisuri koskien pelkästään siklattujen ja vahattujen suksien eroja. Siinä tulee esiin mm. että
    --- nips ----
    Jos tämä olisi totta, niin voidevalmistajien olisi jo pitänyt tehdä vastahyökkäys asialle. Tätä en ole itse huomannut.

Mutta onko tämä totta vai vain yksittäinen havainto? Se hänelle nyt kertokaa.
    Eipä ole tainnu nuo teoriat juuri tunteita voidevalmistajissa herättää. On ne asiaa tutkinut aikanaan - Swix versio löytyy kun laitat kuukkeliin hakusanoiks "scraping_vs_waxing", Tokon kommentit tuossa - muitakin löytyy kun hakee.
    Ja itse kysymykseen, jos siklattu suksi olis parempi kun voideltu, niillä hiihdettäis myös siellä missä voiteen hinnalla tms ei oo mitään merkitystä

Niin, ja eihän tuo Kuzmin ole viitannut sanallakaan itse sukseen ja sen profiiliin, joka lienee sen luistonkin kannalta tärkein ominaisuus

Luin tuon Kuzminin artikkelin muutama vuosi takaperin. En nyt tarkalleen muista+jaksa kaivaa sitä mistään mapista, mutta kyllähän tuo hieman vaikutti tutkimukselta, jossa haluttiin tarkoituksella päästä tahdottuun tulokseen.

Eniten minua häiritsi tehtyjen testien vähyys ja se, että ne tehtiin myöhään keväällä. Suomessakin pitkään on tiedetty, että keväällä tietyillä keleillä on parempi hiihtää täysin puhtaalla pohjalla. Ei mulla muuta...
    Sprintterin jalat, mäkimiehen nopeus

www.rex.fi/bike

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •