GiantHephaFillariElectrobike
Sivu 42 / 237 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 32 40 41 42 43 44 52 92 142 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1.231 - 1.260 / 7087

Aihe: Hiihtojutut

Cool

En oikeastaan tiedä hyvästä luistosta mitään mutta kelit osuivat näemmä noille Atomic RS 11:le to ja tänään kohdalleen, varsinkin tänään alkuvauhti (minulle 'tumpelo'hiihtäjälle' ) oli varsin muikeata, on se kiva kun sukset toimii B-) joskaan en tiedä miksi sillä olen nyt hiihtänyt niillä kolmeen kertaan omistajan vaihdoksen jälkeen ja jotain niissä oli pohjassa mutta en tiedä mitä ;-) Tais tälle viikolle tulla tuntejakin enkka sitten 90-l lopun, varsinkin
    talveen ja 17 h on mulle kyllä hyvä arvo, keväällä tunteja 'saa helpolla' pyörästä joten silloin taidetaan mennä 2:lla alkavia lukuja. Eli vuoden tavote on vahvasti horisontissa!

17 tuntia viikossa. No helkkari kun pääsiskin noihin lukemiin. Työ ja perheen muiden jäsenten harrastukset vaan haittaavat sen verrran että puolet tosta on jo hyvä saavutus. Tuntuu siltä että lasten ja emännän harrastukset menevät prioriteeteissa aina edelle..

Nauraa

Lainaus Alkujaan tämän lähetti steelmän Katso viesti
    on se kiva kun sukset toimii B-) joskaan en tiedä miksi sillä olen nyt hiihtänyt niillä kolmeen kertaan omistajan vaihdoksen jälkeen ja jotain niissä oli pohjassa mutta en tiedä mitä ;-)
    Piti oikein soittaa ja kiittää myyjää suksista, kysyinkin mitä oli pohjiin laittanut ja vastaus oli' varastointirasvat' B-) Mitenkähän ne luistaa jos mä voitelen ne? Pitänee kokeilla.

On se hiihtäminen mahtavaa hommaa, kun keli on kohallaan.
    http://www.youtube.com/watch?v=kwUXjBMPm-s

Nauraa 'Oispa saannut olla mukana!'

Ihan törkee luisto & vauhti ! ! !

Tekniikka apuja

Kertokaas hiihtoniilot mikä mättää kun vauhti on koko ajan liian kova ja ukko hapoilla alta aikakaksikon? Mogren menee joten kuten, mutta jos wassua yrittää hitaalla vauhdilla ei meinaa tulla mitään? Kuntopohjaa pitäisi kyllä olla, onko sitten lajivoiman puutetta vai mitä? En ole luisteluhiihtänyt vuosiin, joten tekniikkavirheistä varmaan kyse.
    Tekniikkavideoitakin on tullut katseltua netistä aika monta tuntia. Tuollaisesta wassusta kuin yllä olevassa videossa on turha edes haaveilla tällä hetkellä.

Aika oudolta kuulostaa, että mogren menee, mutta wassu ei. Tarkoittanet mogrenilla perusluistelua eli kuokkaa? Eniveis syynä lienee joko tuo tekniikkavirhe (suksi kokoajan kantillaan tjsp?) tahi suksen huono profiili ja sitäkautta luisto.
    "pohjolassa kansa on sen kaamoksensa vanki"

--+MM+-- Guest
    Hiihdä sauvoitta tasaisella niin kauan ja hiljaa että alkaa luonnistua. Sitten sauvoja mukaan ajatuksen kanssa. Puutteet löytyy melko varmasti pipon ja monon välistä. Sitä alempaa on turha etsiä syyllisiä.

µ

Lainaus Alkujaan tämän lähetti leecher Katso viesti
    Mogren menee joten kuten, mutta jos wassua yrittää hitaalla vauhdilla ei meinaa tulla mitään?
    Mulla oli vikana liian lyhyt liuku, eli wassulla työnnön tiheys kasvoi niin suureksi, että pumppu ei enää pysynyt mukana. Kuokka ja mogreni meni mielestäni muka ihan hyvin. Auttoi tasapainon parantaminen (eli rento ja rauhallinen luistelu tasaisella ilman sauvoja) ja parempi suksien voitelu. En mä vieläkään pysty wassua vetämään kuin tasaisella, mutta se johtuukin heikosta ylävartalosta. Pyöräilijä... minkäs teet.
    Hylkylistalla: Mikrometri, Oatmeal Stout, kivimaa, IncBuff

"Asiatonta. Kaverin itse laatima julkinen hylkylista kertoo jo paljon."

--+MM+-- Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti asb Katso viesti
    ... minkäs teet.
    Teet sen että seisot suksen päällä tasapainoisessa asennossa, etkä suksien välissä. Tällöin sulla on aikaa työntää liu'ulle niin pitkään kuin haluat. Kyllä se wassu sitten alkaa nousemaan mäkeenkin.

µ

Lainaus Alkujaan tämän lähetti --+MM+-- Katso viesti
    Teet sen että seisot suksen päällä tasapainoisessa asennossa, etkä suksien välissä. Tällöin sulla on aikaa työntää liu'ulle niin pitkään kuin haluat. Kyllä se wassu sitten alkaa nousemaan mäkeenkin.
    Elä jaksa länkyttää, kun et minun fysiikkaani ja tekniikkaani lainkaan tunne.
    Hylkylistalla: Mikrometri, Oatmeal Stout, kivimaa, IncBuff

"Asiatonta. Kaverin itse laatima julkinen hylkylista kertoo jo paljon."

--+MM+-- Guest
    Sitten kannattaa kömpiä kuokalla kaikessa rauhassa.

µ

µ
    Tuo on kyllä totta. Heti kun painon siirtoon kiinnittää huomiota, liuku pitenee. Helposti menee vain väsyessä keskipainolla tikatessa. Kuinka paljon "ponnistatte" liun lopussa? Pitääkö polvia koukistaa oikein tarkoituksella, vai ennemmin pienellä terävällä potkulla painonsiirto toiselle sukselle?

Wassu on kyllä hieman haastellista, vaikka sitkeesti oon minäki sitä yrittäny treenata. Ojennus ylävartalosta jää mulla tekemättä tai se jää puolitiehen...
    Mulla auttoi jo kovasti kun huomasin, että käsillä tehdäänkin wassussa huomattavasti lyhyempää työntöä kuin Mogrenissa tai kuokassa. Nyt menee jo huomattavasti jyrkemmät mäet kuin viime talvena wassulla. Hiihtotekniikka on oikeesti haastavaa ja pitää olla ajatus mukana, että löytää ne parannettavat kohdat.
    - pyörä kulkee, kun sitä polkee -

Cool

Hiihdä sauvoitta tasaisella niin kauan ja hiljaa että alkaa luonnistua. Sitten sauvoja mukaan ajatuksen kanssa. Puutteet löytyy melko varmasti pipon ja monon välistä. Sitä alempaa on turha etsiä syyllisiä.

µ
    Sama vika Rahikaisella, mulla on ollut 'kiire' saada hiihtopuku märäksi ja menin alati Jan Boklöv:inä, viimeksi liian kovan alun jälkeen rauhoitettuani meni todella hitaasti hetken ja huomasin että sainhan se minäkin sen suksen lähtemään liikkeelle miltei suoraan eteenpäin asennosta ( eikä heti kantiltaan). Tuli muute hiano olo!

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ylva Hubatsa Katso viesti
    On se hiihtäminen mahtavaa hommaa, kun keli on kohallaan...
    Olikos toi YH:n omasta hiihdosta kuvaa? Sen verran jos saa neuvoa antaa niin jalat ja suksi siis myös nousee turhan ylös, kun sen ei tarvii nousta kuin pikkasen lumenpinnasta niin säästyy energiaa. Samoten liu'un saa huomattavasti pidemmäksi samalla energialla, mutta onpa toi latukin liian kapea kunnon vapaan hiihtoon. Enpä löytänyt Youtubesta mallia energiataloudellisesta vassuttelusta, mutta tuleehan sitä telkkaristakin näin olympialaisten aikaan. sen mitä eilen katoin lyhyesti naisten 10 km hiihtoa niin Kristina Smigunin hiihto näytti aika taloudelliselta ja tehokkaalta.
    Polku se on paikallaan polkeva polkukin... Aurora

Lainaus Alkujaan tämän lähetti haedon Katso viesti
    Olikos toi YH:n omasta hiihdosta kuvaa? Sen verran jos saa neuvoa antaa niin jalat ja suksi siis myös nousee turhan ylös, kun sen ei tarvii nousta kuin pikkasen lumenpinnasta niin säästyy energiaa. Samoten liu'un saa huomattavasti pidemmäksi samalla energialla, mutta onpa toi latukin liian kapea kunnon vapaan hiihtoon. Enpä löytänyt Youtubesta mallia energiataloudellisesta vassuttelusta, mutta tuleehan sitä telkkaristakin näin olympialaisten aikaan. sen mitä eilen katoin lyhyesti naisten 10 km hiihtoa niin Kristina Smigunin hiihto näytti aika taloudelliselta ja tehokkaalta.
    Oli juu omaa hiihtoa.
    Juu, eihän tuo hiihto ihan malliesimerkki ollu. Latu pirun kapea ja oikean suksen kohdalla pitkittäissuunnassa aika korkea harjanne, ei vaan näy hyvin kuvassa.
    Lisäksi nuo mun sukset ei ihan ole tasapainossa, side on himpun verran liian edessä, tahtoo tuo kärki nousta liikaa.
    Onhan tekniikassakin paljon hiomista, toivottavasti kelejä riittää harjoitteluun.
    Colognan hiihto 15 kilometrillä oli kyllä kaunista katsottavaa.

Oli muuten jännä juttu taannoin kun tuli tv:ssä puhe noista tekniikkojen nimistä. Vaikka suomalaiset on kautta aikain poteneet enemmän tai vähemmän alemmuudentuntoa Ruotsin edessä, on täällä kuitenkin yleisessä käytössä nuo Mogren ja Wassberg, vaikka jm. oli lähes kirosana aikanaan...
    Norjalaiset sen sijaan kyräilevät Ruotsin suuntaan ja niillä on ihan omat nimet tekniikoille, wassu oli muistaaksen dubbeldans
    Kaar ittelles vaa

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pekka L Katso viesti
    Norjalaiset sen sijaan kyräilevät Ruotsin suuntaan ja niillä on ihan omat nimet tekniikoille, wassu oli muistaaksen dubbeldans
    Dobbeldans, enkeldans ja padleteknikk. (taas kerran tekniikanopetusvideoita, tällä kertaa norjalaisten)

Edit: tässä kaikki tekniikat.
    Liraren muokkasi tätä : 18.02.2010 at 08.19
    Freude am Fahren.

KAUKOPARTIOHIIHTO

Tervehdys, onko teillä kokemusta tästä tapahtumasta:
    http://www.mil.fi/maavoimat/joukot/utjr/kaukopartio.dsp

Kirjoita kokemuksistasi ja anna noviisille hyviä vinkkejä, mikäli sinulla on kokemusta tapahtumasta.

JOULU

En hiihdosta ymmärrä edes pyöräilyn vertaa, mutta helmikuun Tiede-lehdessä oli mielestäni varsin mielenkiintoinen artikkeli "15 kilometriä kipua Vancouverissa", joka oli siis analyysi Matti Heikkisen 15 km hiihdosta. Matti kertoo miltä hiihto tuntuu, kaksi proffaa selittää miksi siltä tuntuu. Verryttelyn tarkoituksesta, jännityksestä, maitohappoista, tekniikan hajoamisen syistä, kehon reagoinnista ylä- ja alamäen vaihteluihin, rajoista, kivusta jne.
    "nothing is sacred,
    when everyone's talking
    and no one is listening"

(Lagwagon - Messengers)

Lainaus Alkujaan tämän lähetti asb Katso viesti
    Mulla oli vikana liian lyhyt liuku, eli wassulla työnnön tiheys kasvoi niin suureksi, että pumppu ei enää pysynyt mukana. Kuokka ja mogreni meni mielestäni muka ihan hyvin. Auttoi tasapainon parantaminen (eli rento ja rauhallinen luistelu tasaisella ilman sauvoja) ja parempi suksien voitelu. En mä vieläkään pysty wassua vetämään kuin tasaisella, mutta se johtuukin heikosta ylävartalosta. Pyöräilijä... minkäs teet.
    Jatkan aiheesta, vaikken minäkään ominaisuuksiasi tunne
    Mulla on Rasmussenin ylävartalo, eikä jaloissakaan juuri lihasta ole, mutta wassu on se paras tapa edetä mulle. Myös kohtuulliseen ylämäkeen. Uskaltaisin väittää, että kyse on nimenomaan tekniikasta eikä niinkään voimasta.
    Oma ongelmani taas on kuokka. Sellainen nousu, johon ei enää ihan wassua jaksa työntää (ei siis kovin jyrkkä vielä), vaan pitää mennä kuokalle, niin mummotkin menee ohi kun ei taito riitä pitämään vauhtia. Jyrkät nousut on asia erikseen, niissä loppuu voima ja happi ensin...

Omaa hiihtoani en ole koskaan nähnyt. Jo pelkästään se auttaisi varmaan korjaamaan monta virhettä, saati jos joku vähän neuvoisi. Moni on kyllä kehunut mun hiihtoa helpon näköiseksi. Ilmeisesti laiska luonne on kehittänyt jonkinlaisen hiipivän tyylin, jolla pääsee lähes ilmaiseksi etenemään. Niin pitkä liuku, että kroppa ehtii täysin palautua ennen seuraavaa

Lainaus Alkujaan tämän lähetti JOULU Katso viesti
    KAUKOPARTIOHIIHTO

Tervehdys, onko teillä kokemusta tästä tapahtumasta:
    http://www.mil.fi/maavoimat/joukot/utjr/kaukopartio.dsp

Kirjoita kokemuksistasi ja anna noviisille hyviä vinkkejä, mikäli sinulla on kokemusta tapahtumasta.

JOULU
    Ei ole itsellä kokemusta, mutta onko tämä jo tuttu ketju ?:
    http://www.seponkotisivut.com/vb/showthread.php?t=2911

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Batti Katso viesti
    Mulla on Rasmussenin ylävartalo, eikä jaloissakaan juuri lihasta ole, mutta wassu on se paras tapa edetä mulle. Myös kohtuulliseen ylämäkeen. Uskaltaisin väittää, että kyse on nimenomaan tekniikasta eikä niinkään voimasta.
    Täsmälleen samat kokemukset. Aluksi wassu tuntui todella hankalalta, mutta kun lopetti jatkuvan eteenpäin kaatumisen ja oppi siirtämään painon kunnolla liukuvan suksen päälle, niin meno parani paljon. Vaati kyllä muutaman nöyryyttävän kaatumisen, kun välillä siirsi painoa vähän liikaa, mutta pikku hiljaa se löytyi. Varmaan tekniikasta löytyy paljon korjattavaa edelleen mutta nykyään tulee luistelulenkeillä hiihdettyä wassua enemmän kuin muita tekniikoita yhteensä.

Mitä tuolla laduilla ihmisten hiihtoa katsoo, niin tuntuu olevan todella yleinen ongelma. Mutta en toki sorru länkyttämään minäkään.

--+MM+-- Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JiiH Katso viesti
    Vaati kyllä muutaman nöyryyttävän kaatumisen, kun välillä siirsi painoa vähän liikaa,.
    Sattuuhan näitä olympialaisissakin. Tosin alpissa tällä kertaa

µ

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Batti Katso viesti
    Jatkan aiheesta, vaikken minäkään ominaisuuksiasi tunne
    ----
    Ilmeisesti laiska luonne on kehittänyt jonkinlaisen hiipivän tyylin, jolla pääsee lähes ilmaiseksi etenemään. Niin pitkä liuku, että kroppa ehtii täysin palautua ennen seuraavaa
    En minäkään asiasta mitään tiedä mutta avaudunpa silti.

Mulle helpointa on mennä mogrenia. Pitkät liut ja pitkä rauhallinen työntö koko yläkroppaa hyödyntäen joka toiselle liu'lle. Wasperi on sellasta.. hätäsen olosta huitomista, häsläämistä. Tulee sitäkin joskus kokeiltua. Moogreenia menen tasaisella ja loivissa vastamäissä, oikein jyrkissä kuokin. Ihan sikajyrkissä mennään miten satutaan pääsemään.

Itsellä ainakin wassu muuttui kevyemmäksi kun satuin kuulee mailmanmestarin opettavan junioria käsien käytöstä. Kädet eivät saa pysähtyä "takakuolo kohdassa" vaan tavallaan pyöritetään niitä. Vaati tosin harjoittelua et kädet ja jalat saa palanssiin. Helposti käy niin et vanhoilla työntötehoilla vauhti kasvaa liian kovaksi ja tekniikka sekoaa. Mulla oli sama ongelma fillarilla kun aloittelin pyörittämistä polkemisen sijasta.

Taneli Vartio Guest
    Nyt on Atomiceilla täynnä 7000 km.
    Luonnonlumi laduilla on hiihdetty paljon ja se näkyy pohjissa.
    Ne ovat järkyttävässä kunnossa, mutta hienosti luistaa vielä.
    Kerran on hiottu.
    Eli en voi ainakaan välineurheilijaksi itseäni tituleerata.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti karva Katso viesti
    Itsellä ainakin wassu muuttui kevyemmäksi kun satuin kuulee mailmanmestarin opettavan junioria käsien käytöstä. Kädet eivät saa pysähtyä "takakuolo kohdassa" vaan tavallaan pyöritetään niitä. Vaati tosin harjoittelua et kädet ja jalat saa palanssiin. Helposti käy niin et vanhoilla työntötehoilla vauhti kasvaa liian kovaksi ja tekniikka sekoaa. Mulla oli sama ongelma fillarilla kun aloittelin pyörittämistä polkemisen sijasta.

Ja toinen perisynti on hiihtää ns. koukkukädellä. Eli työntövoima karkaa kyynärpäästä harakoille. Koukkukädessä on kädet tai toinen käsi liiaksi rinnan edessä ja sauva tekee työnnön lopussa turhan lenkuran. Itse olen omassa hiihdossani tähän kiinnittänyt enemmän huomiota viime aikoina..
    Tämä Ylen hiihtojen kommentaattorikin sanoi, että työntö on ollu puhdas jos sauva ei mene kaarelle.
    On olemassa miesten työt ja yhteiset työt...

--+MM+-- Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti cujo Katso viesti
    Tämä Ylen hiihtojen kommentaattorikin sanoi, että työntö on ollu puhdas jos sauva ei mene kaarelle.
    Tämä toteutuu silloin kun tuotetaan voimaa sauvan pituussuuntaan. Siitä ei tosin näe meneekö työntä "läpi" käisistä tai jostain muualta.

Käsi voi olla hieman koukussaki, jolloin kannattaa kääntää hieman ranteita sisäänpän. Tällöin käsi lukittuu hieman eikä päästä läpi.

Kommentaattori Jarmo Punkkisellahan on omaa nimenään kantava hiihtoharjoitusmuoto. Siinäpä oiva perjantai kyssäri. Mitä tehdään kun hiihdetään Punkkista ?

µ

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •