GiantElectrobikeHephaFillari
Sivu 3 / 25 EnsimmäinenEnsimmäinen 1 2 3 4 5 13 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 61 - 90 / 740

Aihe: DIY-teräsrunko?

  1. #61
    Liittynyt
    09/2004
    Paikkakunta
    kokkola
    Viestit
    100
    Onko joku tietty syy, että stemmi on noin lyhyt? Jos tuo kuvassa oleva tangon etäisyys
    satulaputkesta on se, mitä tarkasti haet, niin eikö kannattaisi lyhentää vaakaputkea hieman.
    Saisit ajaa normaali kokoisella (100-110mm) stemmillä tuon kokoiseen runkoon. Emäputki
    voisi myös olla pidempi, jos haluat tangon tuolle korkeudelle.
    Emäputken pituus ja vaakaputken pituus on mielestäni niitä harvoja hyviä syitä tehdä runko itse.
    Spacerit stemmin alla, kertoo sarjavalmistuksesta ja rungon sovittamisesta erikokoisille kuskeille.

  2. #62
    Liittynyt
    04/2009
    Paikkakunta
    Karjalohja
    Viestit
    157
    Joo, kiitos mielenkiinnosta ensiksikin, hyviä pointteja.
    Ja sitten tuohon asiaan; ensiksi emäputken mitta on nyt määräytynyt vaakaputken korkeuden mukaan. Minulla se on maksimissaan 800, ja tuossa noin 790mm. Ja kun haluaisin tuon vaakaputken oikeasti vaakaan, niin se osuu tuohon. Muhvi määrää sitten emäputken pituuden vaakaputken yläpuolelle.
    Tietysti voisi vaakaputkeen asteen pari laittaa kallistusta, tai nousua niin silloin emäputkea voisi jatkaa ihan niinkuin sanoit. Eikä sitä vielä silmällä huomaisi...
    Tähänhän tulee kierteellinen etuhaarukka, jolloin spacereista ei tule ongelmaa...

    Ja vaakaputken mitoitus. Olet aivan oikeassa, mietin sitä itsekin ja piirtelin lyhyempää putkea, mutta muhveissa on lähdöt tietyillä kulmilla, jotka rajoittavat runkoputkien kulmia. Tässä tapauksessa keskiömuhvin kulmat eivät natsaisi putkikulmien kanssa lyhyemmällä vaakaputkella. Muhviputkien kulmia voi muuttaa, kuulemma, asteen pari, mutta ennenkuin saan muhvit käsiin ja väänneltäviksi en tiedä mihin saakka niissä on pelivaraa.
    Ja muuten, vaakaputken lyhennyksen joutuisi tekemään loiventamalla vielä emäputken kulmaa, koska akseliväliä ei edestä varmaan voi enää kovin paljon lyhentää...? Kuinka lähelle polkimet voi oikeasti tuoda eturengasta? Nythän tuo center-front mitta on 589mm.

    Mutta tottakai rungosta täytyy tehdä "sopiva", tämä onkin vaan alustava suunnitelma, jonka postasin tänne juuri tämän palautteen takia.

  3. #63
    Liittynyt
    04/2009
    Paikkakunta
    Karjalohja
    Viestit
    157
    Joulupukki kävi




  4. #64
    Liittynyt
    04/2009
    Paikkakunta
    Karjalohja
    Viestit
    157
    Heippa vaan taas.

    Semmonen asia että löytyykös jostain netin syövereistä mitoitustaulukoita, esim. campan rattaiden ketjulinjoista, kampien etäisyyksiä keskilinjaan, etuvaihtajan korvakkeen korkeus, alaohjainlaakerin korkeus yms.?

    Olis kiva tietää moiset asiat ennenkuin tulee ongelmia.

  5. #65
    Liittynyt
    06/2009
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    758
    Törmäsin tänään artikkeliin teräsrunkoisista pyöristä ja kun asia liippaa näin läheltä, niin laitetaas linkit tännekin:
    http://i12.photobucket.com/albums/a2...Ksteel1700.jpg
    http://i12.photobucket.com/albums/a2...Ksteel2720.jpg
    http://i12.photobucket.com/albums/a2...Ksteel3720.jpg
    http://i12.photobucket.com/albums/a2...Ksteel4720.jpg
    http://i12.photobucket.com/albums/a2...Ksteel5720.jpg

    Vai oliko nämä jo linkitetty jonnekin tänne?
    "When I orbited the Earth, I saw how beautiful our planet is. We must protect and preserve this beauty and not destroy it." - Yuri Gagarin

  6. #66
    Liittynyt
    04/2009
    Paikkakunta
    Karjalohja
    Viestit
    157
    Kylmät tyypit:


    Tuolla kuvia tähän astisista. Putkien sovittelua ja ihmettelyä, enimmäkseen;
    http://www.flickr.com/photos/44637422@N07/

  7. #67
    Liittynyt
    02/2002
    Paikkakunta
    turku
    Viestit
    924

    Nauraa

    Sillo ku tekee ite niin saa semmosta ku haluaa, ainaki useimmite ( jos taoit riittää ...) !

    t:kotiparturi

  8. #68

    Hieno projekti

    No niin Sammatissa on päästy asian ytimeen. Mielenkiintoinen projekti, sanoisinpa jopa koukuttava

    Pistä 1.eero kuvia ja juttua tulemaan ; voipi olla, että Ilmajoellakin jossakin vaiheessa juotetaan ... öhh runkoa.
    Tuossa on sekin plussa vielä, että rungon korjaaminenkin sitten sujuu kun sen on itse kasannut.

    JT

  9. #69
    Liittynyt
    04/2009
    Paikkakunta
    Karjalohja
    Viestit
    157
    On siinä sekin riski että kun itte tekee niin tulee mitä sattuu...
    Ja senpä takia kohtuuttomasti aikaa menee pähkäilyyn ja mietintään, ettei menis pieleen. Mutta kyllä se pähkäily kannattaa, just tuon tubemiterin kaavion meinasin teipata väärinpäin vaakaputkeen kiinni ellen olis vielä kerran tarkistanut ja miettinyt oikein ajan kanssa...

  10. #70
    Liittynyt
    02/2002
    Paikkakunta
    turku
    Viestit
    924
    Niinpä! Muistan kun inan vajaat 1/4 vuosisata sitten kokosin toyotani 1600 cm Levin-konetta ja kantta päälle sovittaessa huomasin että männät olivat väärinpäin ........ B-)

  11. #71
    Liittynyt
    04/2009
    Paikkakunta
    Karjalohja
    Viestit
    157
    Hyvä ettei nurinpäin...

  12. #72
    Liittynyt
    04/2009
    Paikkakunta
    Karjalohja
    Viestit
    157

    Pikkuhiljaa

    Lähettivät ceewayltä vääräkulmaisen keskiön, ja sitä odotellessa vääntelin haarukanlavat;



    Jigi puusta, ura muotoiltu puolipyöreäksi. Kun en tohkeissani malttanut tehdä kiristystä jigin kärkeen, niin pätkä haarukan kärjestä jäi suoraksi, mutta eipä haittaa kun on varaa lyhentää hiukan. Yläpäässähän noissa on varaa viissenttiä.
    Vääntyy ihan käsin, ilman jatkovarsia, massalla vaan.

    Jigistä kuva tuolla: http://www.flickr.com/photos/44637422@N07/

  13. #73
    Liittynyt
    04/2009
    Paikkakunta
    Karjalohja
    Viestit
    157
    Huomenta.

    Takahaarukan putket vielä pätkimättä lopulliseen mittaansa ja etuhaarukkakin lyhenee viitisen milliä .
    Ens viikonloppuna hopea sulaa.

  14. #74
    Liittynyt
    02/2002
    Paikkakunta
    turku
    Viestit
    924

    Peukalo ylös

    Hmmm, klassisen hieno, täytyy sanoa.

  15. #75
    Liittynyt
    04/2009
    Paikkakunta
    Karjalohja
    Viestit
    157
    Niin, mallihan on ajaton, eikä muhvien kanssa voikaan paljoa irrotella, kun niissä on ne kulmat mitä on, ja valikoima on rajallinen.
    Voisihan ne muhvit tietysti tehdä itse, mutta ehkä sitten joskus. Yksityiskohtienkin kanssa on valmiiden palikoiden kanssa vähän sidottu, mutta sitten joskus kun on omat kaasuvehkeet ja paja niin voi tehdä ohan kokonaan oman maun mukkaan.
    Mutta silti epäilen ettei malli tästä paljon parane; toistasataa vuotta viritelty kokoaisuus.
    Pitäis keksiä hyvä nimi ja logo...

  16. #76
    Liittynyt
    11/2001
    Paikkakunta
    JKL
    Viestit
    68

    Peukalo ylös

    Törmäsin tuollaiseen sivustoon: http://www.kirkframeworks.com/jk_cross1.htm
    Toivottavasti on avuksi lopuissa työvaiheissa.

  17. #77
    Liittynyt
    04/2009
    Paikkakunta
    Karjalohja
    Viestit
    157
    Jep, kiitos, olikin ennennäkemätön ja hyvä sivusto. Ei äijänketku kumminkaan kaikkea kertonut; muhvien juotosjärjestys ja jostain syystä muhvien viimeistelykonstit piti omana tietonaan... No, eipä siinä loputtomassa hiomisessa ja hinkkaamisessa olis varmaan paljon kertomista ollutkaan.
    Hyvä juotosjärjestys olis kyllä ollut kiva tietää.

  18. #78
    Liittynyt
    05/2007
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    305
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti ykköseero Katso viesti
    Jep, kiitos, olikin ennennäkemätön ja hyvä sivusto. Ei äijänketku kumminkaan kaikkea kertonut; muhvien juotosjärjestys ja jostain syystä muhvien viimeistelykonstit piti omana tietonaan... No, eipä siinä loputtomassa hiomisessa ja hinkkaamisessa olis varmaan paljon kertomista ollutkaan.
    Hyvä juotosjärjestys olis kyllä ollut kiva tietää.
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Dave
    It’s been a pleasure sharing this process with you. I feel there is no “black magic” involved in any of this and I try to demystify the process as much as I can. If you have any questions let me know.

  19. #79
    Liittynyt
    04/2009
    Paikkakunta
    Karjalohja
    Viestit
    157
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Dave
    The brazing of each lug is done in an order that allows the frame to move around as it needs to but in the end, when cool, end up straight. It took a very long time to develop my routine and I don’t share it with anyone.
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Dave
    I have a few particular techniques that I’ve developed over the years that allow me to get things clean and smooth and these are techniques I don’t share.
    Minusta aika selkeesti sanottu, eikö?

  20. #80
    Liittynyt
    05/2007
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    305
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti ykköseero Katso viesti
    Minusta aika selkeesti sanottu, eikö?
    Emmää lukenu niin tarkasti, katoin vaa hienot kuvat ja luin sieltä täältä...

  21. #81
    Liittynyt
    04/2009
    Paikkakunta
    Karjalohja
    Viestit
    157

    Dingldangel


  22. #82
    Liittynyt
    04/2009
    Paikkakunta
    Karjalohja
    Viestit
    157

    Been there, done that

    Noniin, runko juoteltu, ja haarukka, ja alun turaamisen ja tusinan harjoittelumuhvin ja totuttelun jälkeen homma olikin aika mukavaa. Harjoittelumuhveista ja putkiliitoksista kävi selville muhviliitoksen tolkuton lujuus; putki hajoaa vääntäessä ennen juotosta huonossakin liitoksessa.
    Edellinen ei tietystikään tarkoita että runkoon saisi jäädä huonoja liitoksia.

    Halkaisin treenimuhvit aina jälkeen ja tutkiskelin juotosaineen tunkeutumista, ja kun olin tyytyväinen, kävin käsiksi runkoon. Kannattaa harjoitella niin kauan kuin on aikaa tai viitsii, koska harjoitus tekee, jos ei mestaria, niin ainakin rennomman fiiliksen ja jännitys rauhoittuu, kiire häviää ja yhtäkkiä onkin aikaa tutkia juoksutteen muutoksia ja metallin väriä ihan rauhassa.




    Keskiö on juotettu messingillä, muut liitokset hopealla, koska keskiön putkien sovitus oli väljempi ja ajattelin tehdä varman päälle. Haarukka messingillä. Ruoste kuvassa on seurausta juoksutteen poistoliotuksesta; se liukenee veteen.

    Satulaputken juotin keskiöön käyttäen ohjurina alumiinirimaa ja keskiöntyöstettyä reunaa; emäputken ja viistoputken juotin seuraavaksi kulmaansa, ja sitten loput liitokset käyttäen ohjureina kahta alumiinirimaa kuvan mukaan; viistoputken ja keskiön välisen suoruuden tarkastin samoin kuin satulaputken. Emäputken ylimääräinen osa pakottaa koko rungon suoraksi. Juottaessa viistoputken kohdallakin oli puristin ja ohuet simmilevyt koska emä putki on hieman paksumpi (31,8) kuin satula- ja viistoputki (28,6).
    Rungosta tuli suora noin helposti, mutta haarukka oli aika homma saada suoraksi joka suuntaan ilman jigiä, mutta täppäämällä aina pienesti kiinni, tarkistamalla, ja uudelleen ja uudelleen siitä tuli suora(hko). Ei täydellinen mutta kyllin hyvä minulle. Haarukan teko vaatii jigin, oikeasti, ja kunhan sen saan väsättyä seuraa uuden haarukan kokoaminen.
    Mutta näillä mennään nyt.

  23. #83
    anakonda Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti TeijoH Katso viesti
    Törmäsin tuollaiseen sivustoon: http://www.kirkframeworks.com/jk_cross1.htm
    Toivottavasti on avuksi lopuissa työvaiheissa.
    Wow! Ollapa kätevä käsistään niiin tuota tekisin työkseni.

  24. #84
    Liittynyt
    04/2009
    Paikkakunta
    Karjalohja
    Viestit
    157
    Runko painaa 1811 grammaa. Putket on ohentamattomia; ceewayn sivuston mukaan paremmalla, tai ainakin kevyemmällä putkisarjalla painosta olisi saanut vajaat puoli kiloa pois (Columbus Gara vs. Genius). Ehkä enemmänkin huolella valitsemalla.
    Harjoittelurungoksi kuitenkin ihan ok, kyllä se mulle välttää.
    Yläputken sisällä menevä jarruvaijerin messinkiputki painaa sekin tietysti, mutta tyyliseikoista ei voi tinkiä...

    Paterekin vanhan manuaalin voi muuten ladata ihan luvan kanssa; http://www.timpaterek.com/tpmanual_pdf.htm . Vanha versio, mutta täyttä asiaa.

  25. #85
    Liittynyt
    06/2005
    Paikkakunta
    kokkola
    Viestit
    252
    Minä tein cc runkoni Columbuksen Spirit putkista, joka oli kevein Columbuksen putkisarja (vaaka ja viistoputken seinämävahvuus 0,38mm).
    180cm kuskille tehty runko painaa 1621gr maalattuna ja lakattuna. Jos runko olisi tehty cantijarruille, levyjarrujen sijaan,
    painosta olisi lähtenyt 30-50gr pois (levyjarru-ja vahvistuskorvake pois ja canti tapit tilalle)


  26. #86
    Liittynyt
    04/2009
    Paikkakunta
    Karjalohja
    Viestit
    157
    Hieno laite.
    Täytösjuottamalla säästää vielä varmasti paljon kokonaispainossa.

  27. #87
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    7.682
    Hienoja pelejä ja kiitos tuosta juottotarinasta. Pitäisikin hommata jostain tuollaisia harjoitteluosia ja kokeilla että tulisiko siitä juottamisesta mitään. Mutta oli lohdullista kuulla sen muhviliitoksen lujuus.

    Ps. Onko se täytösjuottamista vai onko se jo hitsausta teräslangalla? Tehdäänkö noita DIY-runkoja kaasulla hitsaamalla? Se olisi minulle tuntumpi menetelmä, tai miksei vaikka TIG:llä...
    XT-vaihtajia vuodesta -95, ja välillä vähän foorumitauolla.



  28. #88
    Liittynyt
    04/2009
    Paikkakunta
    Karjalohja
    Viestit
    157
    Täytösjuottaminen tehdään messingillä.
    Ja miksei niitä vois hitsata, jos osaa. TIGillä tuleekin nätti sauma.

    Tuota muhvijuotosta kannattaakin harjoitella etukäteen, itse tilasin putkien ja muhvien mukana prässättyjä harjoitusmuhveja tusinan verran ja putkia muutaman pätkän että sai harjoitella ihan oikeita muotoja ja vahvuuksia.
    Juotosaineen saaaminen uppoamaan muhviin ei ole kovin vaikeaa, vaikeampaa ensialkuun on liiallisen lämmön välttäminen ja sitä tietä juoksutteen polttaminen, ja vaikeinta on yhdistää edelliset niin että juotosaine todellakin menee niin pitkälle kun on tarvis. Satulaputken ylämuhvi on mullakin tuossa 25-35mm. Hopea kyllä hulahtelee iloisesti kun kaikki napsahtaa kohdalleen.

    Juoksutteen liiallista lämmittämistä kannattaa välttää siitäkin syystä ettei se palaneena enää lähde liottamalla, vaan istuu metallissa kuin tauti.

  29. #89
    Liittynyt
    06/2007
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    4.058
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ohiampuja Katso viesti
    Pitäisikin hommata jostain tuollaisia harjoitteluosia ja kokeilla että tulisiko siitä juottamisesta mitään.


    Tuollaisella on hyvä harjoitella täyttöjuottamista. Ei ole kallis ja useimmille tuollainen riittää yhdeksi harjoituskerraksi.

    Oli pakko. Jatkakaa.
    Holokki auki ku H. Moilane.

  30. #90
    Liittynyt
    06/2005
    Paikkakunta
    kokkola
    Viestit
    252
    Hyvä heitto h.moilaselta, kokeilempa...

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •