FillariElectrobikeHephaGiant
Sivu 100 / 140 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 50 90 98 99 100 101 102 110 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 2.971 - 3.000 / 4198

Aihe: Tee-Se-Itse valot

  1. #2971
    Vaivasin taas päätäni ja luulen keksineeni miten tuon lautauksen hoitaisin.


    Tuossa siis punainen plus ja miinus ovat ne, josta otetaan virta käytössä. Mustat olisivat käytössä kiinni toisissaan jollain liittimellä, joka ladatessa irrotetaan ja ladataan 2p paketit erikseen. Minun logiikallani tuon pitäisi toimia, vai löydättekö jotain erhettä?

  2. #2972
    Liittynyt
    06/2009
    Paikkakunta
    Lahti
    Viestit
    111
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti simppaa Katso viesti
    Vaivasin taas päätäni ja luulen keksineeni miten tuon lautauksen hoitaisin.


    Tuossa siis punainen plus ja miinus ovat ne, josta otetaan virta käytössä. Mustat olisivat käytössä kiinni toisissaan jollain liittimellä, joka ladatessa irrotetaan ja ladataan 2p paketit erikseen. Minun logiikallani tuon pitäisi toimia, vai löydättekö jotain erhettä?
    Minun logiikkani äkkiseltään ajateltuna myös tukee tuota kuvan periaatetta.
    Laturin avaamalla saa kätevästi piuhat juotettua sisälle, pieni reikä vaan johtoa varten.
    http://www.el34world.com/Misc/bike/BikesLights1.htm
    tuolta mallia laturiin: http://www.el34world.com/Misc/bike/BikesLights22.htm
    ja tuostahan voi myös ottaa mallia, ajatuksena, ettei tarvi juotella akkuihin mitään: http://www.el34world.com/Misc/bike/BatteryHolder3.htm
    "Virheistä oppii...!"

  3. #2973
    moto Guest
    Mikähän voisi olla kun 8xAMC1735 seutpilla missä on siis 2kpl drivereita rinnan niin ei saa kuin 2.22A ledille virtaa? Mittaan virrankulutusta akulta drivereille menevästä (-) johdon välistä.

    Kun irroitan (-) napoja yksitellen drivereista saan mitattua virtalukemiksi 1.4A ja toisesta 1.38A.

    Okei ilmeisesti virhe voi olla mittausvirhettäkin, mutta epäilen sitä, koska yksittäin mitatut virtamäärät täsmäävät. Olen käynyt mielestäni jokaisen liitännän läpi ja drivereiden vaihtokaan ei auttanut. Ledin olen vaihtanut yhden kerran. Drivereiden juotokset olen uusinut, ledijuotokset tein ledin kantoihin suoraan. Onko 2.2-2.8A:lla niin suurta merkitystä, että sitä kannataisi murehtia vai laitanko lisäksi rinnalle vielä yhden driverin kolmella AMC1735 piirillä.

  4. #2974
    Liittynyt
    06/2005
    Paikkakunta
    Jyväskylä, Vaajakoski
    Viestit
    137
    Valokuvio-otoksia erilaisilla linsseillä:
    http://www.elisanet.fi/kai_js_nurmin...y-lights2.html
    Pitänee tilata vielä Kiinaihme vertailuun. Se kun ei sanottavasti enää nosta harrastuksen kokonaiskustannusta.

  5. #2975
    Liittynyt
    06/2007
    Paikkakunta
    Vaasa
    Viestit
    611
    Hyvää työtä Kaitsulta! Pitää ajan kanssa selata tarkemmin noi sivut. Kuvia ainakin piisas
    Tuo kotelo on näppärä, mutta taitaa 7 XP-G:tä amppeerilla ajettuna käydä vähän kuumana jo?
    Att inte cykla är att gå för långt

  6. #2976
    Liittynyt
    06/2005
    Paikkakunta
    Jyväskylä, Vaajakoski
    Viestit
    137
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Patrik Katso viesti
    ... 7 XP-G:tä amppeerilla ...
    Joo, odotan kovempia pakkasia, -24 ei riitä, maxFlex säätää virtaa pienemmälle aika äkkiä. Näin pakkasella valo pysyy ajaessa päällä pykälää pienemmällä asetuksella. Ledien virta on silloin n. 0.65A.

  7. #2977
    Liittynyt
    11/2008
    Viestit
    100

    2.8 A driver 4xP7:lle?

    4xP7 sarjassa
    Akkuna on tarkoitus käyttää 4S-lipoa eli tulojännite olisi 13,2 - 16,8V.
    Kokeilemani kaidomainin 2,8 A:n hakkuri-driveri (http://www.kaidomain.com/ProductDeta...ProductID=6282) ei vakavoi eikä rajoita, vaan virta riippuu tulojännitteestä suurillakin jännitteillä. Ja mikä pahinta lähtövirta ei rajoitu 2,8 ampeeriin.

    Vin......Iled
    13,2 V 1,3 A
    13,4 V 1,5 A
    13,7 V 1,8 A
    13,9 V 2 A
    14,7 V 2,8 A
    14,9 V 3 A !!!

    Enempää en uskaltanut kokeilla. Varsin kehno suoritus siis ja tulee lähinnä sarjavastus mieleen.

    Nadenexin valikoimassa olisi 1.4 A:n drivereita, joita voisi kytkeä 2 kpl rinnan. Sivustolla tosin mainitaan, että tulojännitteen pitäisi olla 3 volttia enemmän kuin ledien kynnysjännite eli 4S-lipo ei riittäisikään.

    Jos jollakin olisi ehdotuksia driveriksi, laittakaa ihmeessä viestiä.

  8. #2978
    Liittynyt
    05/2008
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    334
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kaitsu Katso viesti
    Valokuvio-otoksia erilaisilla linsseillä:
    http://www.elisanet.fi/kai_js_nurmin...y-lights2.html
    Pitänee tilata vielä Kiinaihme vertailuun. Se kun ei sanottavasti enää nosta harrastuksen kokonaiskustannusta.
    Kiitokset kuvista, mikä pyöreä kotelo kuvissa näkyy? Itse tehty vai jostain ostettu..
    Satuitko testejä tehdessäsi mittaamaan jännitteitä? Meille hyötysuhteista kiinnostuneille watti lukemat kuvateksteissä olisi arvokkaita myös. Ihmeen hyvin näyttäisi silmämääräisesti pärjäävän vanha xr-e R2 sarjakin, mutta kyllä omat kokemukset xp-g ledistä on positiiviset vaikkakin valon värissä olisi toivomisen varaa.

  9. #2979
    Liittynyt
    02/2002
    Paikkakunta
    Espoon erityistalousalue
    Viestit
    1.468
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JH1 Katso viesti
    Jos jollakin olisi ehdotuksia driveriksi, laittakaa ihmeessä viestiä.
    No miksei ne TaskLedin tekeleet kelpaa? Ei kai ne ny nii kalliita ole? Mulla on 2D Maglitessa 1xP7 ja hipFlex, akku on 2S (LiIon). Toimii oivasti

    Tuo 4xP7 sarjassa ja 4S akku on kaiketi hieman hangala yhdistelmä vähän kaikilla drivereilla.

  10. #2980
    Liittynyt
    06/2005
    Paikkakunta
    Jyväskylä, Vaajakoski
    Viestit
    137
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti mteebee Katso viesti
    ...mikä pyöreä kotelo kuvissa näkyy?:..
    Satuitko testejä tehdessäsi mittaamaan jännitteitä? Meille hyötysuhteista kiinnostuneille watti lukemat kuvateksteissä olisi arvokkaita myös....
    Se on Lumicyclen halogeenin koppa vähän modattuna, sisälle on lisätty putki parantamaan lämmönjohtavuutta.

    Wattilukema kuviin on hyvä idea. Itse asiassa minulla kyllä oli Watts Up -mittari kiinni, mutta vain akulta tulevassa johdossa. Sen näyttö hyytyi pakkasessa. Varmistin sillä, että maxFlex:t ja bFlex:t toimivat täysillä, niistä kun osa on vanhempaa mallia, jossa lämpösuojaus aktivoituu nollassa. Niitä joutuu lämmittämän hetken aikaa, että ne saa täysille. Tuolla ensimmäisellä sivulla on alussa ja lopussa taulukot, joissa on joitain mittaustuloksia:
    http://www.elisanet.fi/kai_js_nurminen/html/diy-lights.html

  11. #2981
    Liittynyt
    11/2008
    Viestit
    100
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Janu Katso viesti
    No miksei ne TaskLedin tekeleet kelpaa? Ei kai ne ny nii kalliita ole? Mulla on 2D Maglitessa 1xP7 ja hipFlex, akku on 2S (LiIon). Toimii oivasti

    Tuo 4xP7 sarjassa ja 4S akku on kaiketi hieman hangala yhdistelmä vähän kaikilla drivereilla.
    Kiitos vinkistä.

    Löysin miljoonalaatikkoni pohjalta vanhan kunnon DIY-driverin, joka toimii kuin unelma tähän tarkoitukseen. Virta tosin on vain 2 A, mutta voisihan tuota hieman virittää, sillä FET kestää reilut 3 A. Kelan kyllästymisestä en vielä osaa sanoa, mutta tuokin selvinnee... Tämä vakavoi vielä 4S-Lipon alarajalle asti. Sitten ledien virta tipahtaa eikä akku pääse liian tyhjäksi ellei valoa unohda päälle. Hyötysuhde on kyllä todella kovaa luokkaa eikä lämpöä synny kuin nimeksi 16,8 voltin jännitteellä.

    Hyvä driver niille, joilla kolvi pysyy kädessä ja driverin on toimittava vielä mahdollisimman pienellä jännitehäviöllä:

    http://www.kolumbus.fi/hietala2/jukk...led/Driver.pdf

    Tuosta poiketen IC:nä on MAX16819 ja fettinä ST2306 ja vastuksena 2 kpl 0,22 ohmisia rinnan. Muuten samat rojut kuin ohjeessa.

  12. #2982
    Liittynyt
    07/2009
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    118
    [QUOTE=H. Moilanen;1311135]Pienemmissä wateissa luvatut valomäärät jäävät minusta köyhälle tasolle tehotarpeeseen nähden, 35w näyttäisi olevan paras teho/lumen-suhteeltaan.

    Löysin sellaisen ballastin, jolle valmistaja lupaa 7-19V käyttöjännitteen, mutta kenttäkokeissa lamppu palaa vielä kuudellakin voltilla täydellä teholla. Viiden voltin paikkeilla valo rupeaa välkkymään ja silloin kestävyyskin rupeaa kärsimään. Tuon puolesta 3S-akku menisi vielä kennojen omalla suojauksella ilman vaaraa alijännitteestä.
    QUOTE]

    Meikällä on tollanen 7-19V miniballisti, johon potkua antaa 12V/7.2A akku ja lamppuna siis 35W MR16 HID (24 asteinen -tosi hyvä valokuvio). ...mutta mistä johtuu että valoa riittää vain tunnin ajoon -eikö pitäs riittää kahteen. Repiikö ballisti enemmän akusta ku mitä pitäs.

  13. #2983
    Liittynyt
    09/2000
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    90
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti mehtä Katso viesti
    Meikällä on tollanen 7-19V miniballisti, johon potkua antaa 12V/7.2A akku ja lamppuna siis 35W MR16 HID (24 asteinen -tosi hyvä valokuvio). ...mutta mistä johtuu että valoa riittää vain tunnin ajoon -eikö pitäs riittää kahteen. Repiikö ballisti enemmän akusta ku mitä pitäs.
    Onko kyseessä lyijyakku? Jos on, niin niissähän kapasiteetit ilmoitetaan hyvin pienillä purkuvirroilla. Isommilla virroilla (esim. 1C) ulos saatava Ah-lukema jää huomattavasti pienemmäksi.

    Esim. Biltema 12V 26Ah, 1C:n eli 26A:n virralla purkuaika on alle puoli tuntia.

    -
    Menni

  14. #2984
    Liittynyt
    07/2009
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    118
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Menni Merkkari Katso viesti
    Onko kyseessä lyijyakku? Jos on, niin niissähän kapasiteetit ilmoitetaan hyvin pienillä purkuvirroilla. Isommilla virroilla (esim. 1C) ulos saatava Ah-lukema jää huomattavasti pienemmäksi.

    Esim. Biltema 12V 26Ah, 1C:n eli 26A:n virralla purkuaika on alle puoli tuntia.

    -
    Menni

    Joo lyijyhyytelöakku on. Ja loput saat suomentaa tai vääntää rautalangasta. Ballastin tietoja tarkemmin
    http://www.xenonkauppa.fi/epages/Kau...sti%207-19V%22

    Eli minkälaisella akulla sen pari tuntia sais valua?

  15. #2985
    Liittynyt
    06/2007
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    4.058
    Ampeeritunneiltaan saman suuruinen LiPo-akku varmaan antaisi paremman ajoajan.

    ---

    Tilailin itselle projektia varten 5000mAh LiPo-akut. Toisessa akussa (4S) oli kennojännitteet 3,8-3,8-3,8-1,2 kun sain akun käsiini. Latailemalla ja purkamalla kennojen jännitteet ovat tasaantuneet (eivät aivan tasassa vielä) eikä tuo yksi kenno pura itseään. Onko toiveita saada tuosta akusta vielä käypäistä laitetta vai onko suoraa romukoppatavaraa?
    Holokki auki ku H. Moilane.

  16. #2986
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.524
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti H. Moilanen Katso viesti
    Tilailin itselle projektia varten 5000mAh LiPo-akut. Toisessa akussa (4S) oli kennojännitteet 3,8-3,8-3,8-1,2 kun sain akun käsiini. Latailemalla ja purkamalla kennojen jännitteet ovat tasaantuneet (eivät aivan tasassa vielä) eikä tuo yksi kenno pura itseään. Onko toiveita saada tuosta akusta vielä käypäistä laitetta vai onko suoraa romukoppatavaraa?
    Akun lataamiseen voi kulua aikaa, sillä 5000mAh kenno ladataan suurimmalla balancerivirralla, joka lienee joitain kymmeniä milliampeereja. Eli semmoinen sata tuntia ei vielä ole mitenkään mahdotonta. Latausta voi yrittää nopeuttaa purkamalla muita kennoja esimerkiksi vastuksella jonnekin 3.5V paikkeille. Silloin tyhjinkin kenno saa sähkö vähän nopeammin aina niin kauan, että ensimmäinen kenno täyttyy.

    Toinen temppu, jolla sen yhden kennon saattaisi saada nopeammin täyteen on laittaa toinen akku rinnalle. Rinnankytkennässä kannattanee käyttää vastuksia hidastamaan tasausta. Toisin sanoen, maat yhteen ja sitten 1s, 2s, 3s ja 4s aina yhteen vastuksella.

  17. #2987
    Liittynyt
    11/2008
    Viestit
    100
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti H. Moilanen Katso viesti
    Ampeeritunneiltaan saman suuruinen LiPo-akku varmaan antaisi paremman ajoajan.

    ---

    Tilailin itselle projektia varten 5000mAh LiPo-akut. Toisessa akussa (4S) oli kennojännitteet 3,8-3,8-3,8-1,2 kun sain akun käsiini. Latailemalla ja purkamalla kennojen jännitteet ovat tasaantuneet (eivät aivan tasassa vielä) eikä tuo yksi kenno pura itseään. Onko toiveita saada tuosta akusta vielä käypäistä laitetta vai onko suoraa romukoppatavaraa?
    Hommasin viime kesänä lennokin ja siihen Lipo-akun. Kennojännitteet olivat 3,8 ja 0,17 volttia. Latasin Nicd-ohjelmalla 0,1 ampeerin virralla tyhjän kennon 0,17 voltista 3,8 volttiin ja siitä sitten normaali balansoidulla latauksella koko akun 0,5 ampeerilla täyteen. Laturina iMax B5. Akun kapasiteetti 3 000 mAh eli jokainen voi laskea paljonko meni aikaa...

    Tietysti pelkäsin ilotulitusta, koska kyseessä oli ensimmäinen Lipo-akkuni ja siksi pidin virran pienenä ja akku oli palamattomassa astiassa pihanurmella.

    Olin ostanut akun Modelmaniacsonlinesta ja sieltä toimitettiin 5 päivässä uusi akku eikä vanhaa tarvinnut palauttaa. Elvytetty akku toimii edelleen ja säilyttää jännitteensä, tosin elvytetty kenno kadottaa jännitettä aavistuksen nopeammin kuin terve, mutta ero on olematon.

    Eli elvytys voi onnistua näinkin tyhjästä lähtökohdasta ja kunnon laturi vääntää jännitteet kohdilleen kertalatauksella, kunhan kennossa on jonkinlainen lähtöjännite.

  18. #2988
    Liittynyt
    03/2003
    Paikkakunta
    Pudasjärvi
    Viestit
    262
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti mehtä Katso viesti
    Joo lyijyhyytelöakku on. Ja loput saat suomentaa tai vääntää rautalangasta. Ballastin tietoja tarkemmin
    http://www.xenonkauppa.fi/epages/Kau...sti%207-19V%22

    Eli minkälaisella akulla sen pari tuntia sais valua?
    Oman kokemuksen perusteella moisella setillä pitäisi tuollaisen 7.2Ah akun riittää ainakin tuonne 1.5-2h välille, ainakin jos se oikeasti on ladattu täyteen (tässä oli itsellä ongelmia). Mittailin että sytytyksen jälkeen akulta lähtee tuollaista 3.5-4A joka on hyvinkin ballastin spekseissä itsellä.

    Itsellä kun oli hieman epäselvyyttä onko tuo 7.2Ah akku kärsinyt elontiellä, ostin toiseksi pitempiä lenkityksiä varten 12V/12Ah akun, sillä pitäisi jo päästä astetta pitemmälle, painoa toki edelleen sitten tuli lisää mutta kulkee se repussa ~samalla tuskalla kuin tuo pienempikin. 12Ah akku Motonetissä n. 25 eur..
    member of #tou mtb team

  19. #2989
    Liittynyt
    06/2007
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    4.058
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JH1 Katso viesti
    Hommasin viime kesänä lennokin ja siihen Lipo-akun. Kennojännitteet olivat 3,8 ja 0,17 volttia. Latasin Nicd-ohjelmalla 0,1 ampeerin virralla tyhjän kennon 0,17 voltista 3,8 volttiin ja siitä sitten normaali balansoidulla latauksella koko akun 0,5 ampeerilla täyteen. Laturina iMax B5. Akun kapasiteetti 3 000 mAh eli jokainen voi laskea paljonko meni aikaa...

    Tietysti pelkäsin ilotulitusta, koska kyseessä oli ensimmäinen Lipo-akkuni ja siksi pidin virran pienenä ja akku oli palamattomassa astiassa pihanurmella.

    Olin ostanut akun Modelmaniacsonlinesta ja sieltä toimitettiin 5 päivässä uusi akku eikä vanhaa tarvinnut palauttaa. Elvytetty akku toimii edelleen ja säilyttää jännitteensä, tosin elvytetty kenno kadottaa jännitettä aavistuksen nopeammin kuin terve, mutta ero on olematon.

    Eli elvytys voi onnistua näinkin tyhjästä lähtökohdasta ja kunnon laturi vääntää jännitteet kohdilleen kertalatauksella, kunhan kennossa on jonkinlainen lähtöjännite.
    Imaxin B6 hylki alkuun tuota akkua, koska jännite oli lähempänä 3S kuin 4S akkua. Onneksi pienellä kikkailulla jännite nousi sen verran, että 4S latausmoodi pysyi päällä ilman virheilmoituksia. Olen tuota nyt balanssilataillut 0.1A virralla 0.04V heikoimman ja vahvimman kennon välillä. Aikaisempi, nopeampi lataaminen ei nostanut tuon heikoimman kennon jännitettä ollenkaan yli 3.8V, kun muut olivat jo 4.2V ja pienikin käyttö romahdutti tuon yhden kennon jännitteen. Täytynee jatkaa vielä pienellä virralla latailua ja kokeilla uudelleen kun kennojen jännitteet ovat tasassa ja täynnä.

    Itse ostin akut HobbyKingistä. Reklamaation vastattiin nopeasti, mutta siinä se ilo sitten olikin. Akku pitää palauttaa heille omalla kustannuksella ja akun pitää olla modifioimaton. Palautuskustannut lienee lähellä akun hankintahintaa ($39,95) ja akun pitää olla alkuperäisessä kunnossa. Kerkesin tuohon akkuun työstämään oman liittimen, eli takuut voi unohtaa. Jos tuo ei tokene, täytyy jossakin vaiheessa ostaa lisää akkuja ja toivoa, että ovat ehjiä.
    Holokki auki ku H. Moilane.

  20. #2990
    Liittynyt
    07/2009
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    118
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti rav Katso viesti
    Oman kokemuksen perusteella moisella setillä pitäisi tuollaisen 7.2Ah akun riittää ainakin tuonne 1.5-2h välille, ainakin jos se oikeasti on ladattu täyteen (tässä oli itsellä ongelmia). Mittailin että sytytyksen jälkeen akulta lähtee tuollaista 3.5-4A joka on hyvinkin ballastin spekseissä itsellä.
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti rav Katso viesti

    Itsellä kun oli hieman epäselvyyttä onko tuo 7.2Ah akku kärsinyt elontiellä, ostin toiseksi pitempiä lenkityksiä varten 12V/12Ah akun, sillä pitäisi jo päästä astetta pitemmälle, painoa toki edelleen sitten tuli lisää mutta kulkee se repussa ~samalla tuskalla kuin tuo pienempikin. 12Ah akku Motonetissä n. 25 eur..

    Joo, eilen tuli taas käytyä lenkillä. Tais nippa nappa tunnin kestää ja sitte väläkky. Akku oli kyllä latattu täyteen. Onneksi on aina toinen lamppuki mukana niin kotia löytää. 3.7A lähtee lampulle ku mittasin. 10.3V tais olla akussa voltteja lenkin jälkeen??? Oliko sulla se 9-32V ballasti voiko sillä olla vaikutusta vaikka eikö periaatteessa mun 7-19V pitäs toimia paremmin??

    Mitä muuten tuo akun kylessä oleva teksti: initial current less than 2.1A meinaa?
    Pitäs varmistua eka missä vika, ettei turhaa uutta akkua osta -ainakaan vääränlaista.

  21. #2991
    Liittynyt
    03/2003
    Paikkakunta
    Pudasjärvi
    Viestit
    262
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti mehtä Katso viesti
    Joo, eilen tuli taas käytyä lenkillä. Tais nippa nappa tunnin kestää ja sitte väläkky. Akku oli kyllä latattu täyteen. Onneksi on aina toinen lamppuki mukana niin kotia löytää. 3.7A lähtee lampulle ku mittasin. 10.3V tais olla akussa voltteja lenkin jälkeen??? Oliko sulla se 9-32V ballasti voiko sillä olla vaikutusta vaikka eikö periaatteessa mun 7-19V pitäs toimia paremmin??
    Hmm.. Mulla oli eilen repussa tuo 7.2Ah akku, lenkki kesti ~1.5h, lampulle polttoa tuosta ehkä luokkaa tunti ja vartti. Mittasin akun lepojännitteeksi palatessa ~12.1V, lenkille lähtiessä lepojännite siis 14.5V.

    Jos tuo 10.3V on akun lepojännite, aletaan tosiaankin olla rajalla että kuorman alla tipahtaa alle ballastin minimijännitteen. Itse taannoin testailin oman 9-32V ballastin, että ~8V jännite on raja jollon valo katkeaa. Käytännössä tuonne pääsee vain yhtäjaksoisella poltolla, syttymisen raja lie tuo 9V aika tarkkaan. Tuolla 8V jännitteellä akun lepojännite juurikin tuossa 10V pinnassa.

    Eli nyt siis herättää kysymystä se, mikä mahtaa olla sulla akun jännite sillonkun lataus lopetetaan?
    rav muokkasi tätä : 28.01.2010 at 13.50 Syy: selvennöstä
    member of #tou mtb team

  22. #2992
    Liittynyt
    07/2009
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    118
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti rav Katso viesti

    Eli nyt siis herättää kysymystä se, mikä mahtaa olla sulla akun jännite sillonkun lataus lopetetaan?

    Taittaa olla alle 14V, oisko ollu 13.7V pitääpä mitata ku kottiin vaan aikanaan töistä päässee(akku laturissa). Onkohan akku sitte paska vai rupiaako nää akut toimimaan vasta muutamien käyttökertojen jäläkkeen. Onko näissä "kiinalaisissa" akuissa eroja vaikko eikö laturi toimi.
    Vaikko sitte ballasti baska.

  23. #2993
    Liittynyt
    03/2003
    Paikkakunta
    Pudasjärvi
    Viestit
    262
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti mehtä Katso viesti
    Taittaa olla alle 14V, oisko ollu 13.7V pitääpä mitata ku kottiin vaan aikanaan töistä päässee(akku laturissa). Onkohan akku sitte paska vai rupiaako nää akut toimimaan vasta muutamien käyttökertojen jäläkkeen. Onko näissä "kiinalaisissa" akuissa eroja vaikko eikö laturi toimi.
    Vaikko sitte ballasti baska.
    Äkikseltään tuntuis että jos ballasti imee kertomasi kaltaista virtaa, ei siinä varmaankaan vikaa ole. 13.7V vähän haiskahtaa siltä ettei ihan viimeseen asti olisi ladattu.

    Tuo oli itselläkin ongelma kun käytin vanhaa asuntovaunun automaattilaturia, ei ladannut oikeasti akkua likimaitenkaan täyteen (lisäksi latausvirta on vähän turhan kova tuollaiselle akulle...) Sittemmin ostin tuollaisen c-tekkiä vastaavan "älylaturin" mätänetistä, se on lataillut varsin kivasti.

    En ainakaan itse ole havaittavaa eroa huomannut vereksen akun ja vähänkäytetyn toiminnassa..
    member of #tou mtb team

  24. #2994
    Liittynyt
    07/2009
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    118
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti rav Katso viesti
    Äkikseltään tuntuis että jos ballasti imee kertomasi kaltaista virtaa, ei siinä varmaankaan vikaa ole. 13.7V vähän haiskahtaa siltä ettei ihan viimeseen asti olisi ladattu.

    Tuo oli itselläkin ongelma kun käytin vanhaa asuntovaunun automaattilaturia, ei ladannut oikeasti akkua likimaitenkaan täyteen (lisäksi latausvirta on vähän turhan kova tuollaiselle akulle...) Sittemmin ostin tuollaisen c-tekkiä vastaavan "älylaturin" mätänetistä, se on lataillut varsin kivasti.

    En ainakaan itse ole havaittavaa eroa huomannut vereksen akun ja vähänkäytetyn toiminnassa..

    No tuo laturi on tuommonen bentonin BX-4. Akussa oli poveria 13.65V ku äsken mittasin ja laturissa on koko ajan. Mittauksen ajaksi otin pois. Miten lie sitte tuo laturi latailee ku niin automaattinen mukamas on. Olokkooppa nyt vaan piuhan nokassa pitempään. 12V akulle 14.4V/750mA on tuo latausjutska.

    ja akku on tommonen HQ 12V7AH/20hr.

  25. #2995
    Liittynyt
    06/2007
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    4.058
    Lyijyhyytelöakun latausjännite pitäisi olla muistaakseni 14.8V.
    Holokki auki ku H. Moilane.

  26. #2996
    mutanaama Guest
    Voipi sitä semmoisellakin lataílla, muttei kovin pitkään. Täyden lyijyakun ominaisjännite on 13,8V

  27. #2997
    Liittynyt
    03/2008
    Paikkakunta
    Raisio
    Viestit
    441
    Bilteman 12V 4.5Ah akkuun (Art. 80-409) on painettu:
    Cycle use 14.4 - 15.0V (20ºC)
    Standby use 13.5 - 13.8 (20ºC)

    Onpa hienoa, että osaavat kertoa, mikä on sopiva jännite erityisesti pyöräilykäytössä .

  28. #2998
    Liittynyt
    11/2008
    Viestit
    100

    4 x P7 täydellä teholla



    Nyt olen ehtinyt ajelemaan valo tangossa ja hyvinhän tällä näkee. Ja tarvittaessa voi kypärään pultata 1680 lumenia lisää. Kuvassa kamera on pyörän edessä oikealla.

    http://personal.inet.fi/koti/elinaja.../40W%20led.htm

  29. #2999
    mutanaama Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JH1 Katso viesti
    *nips*

    Nyt olen ehtinyt ajelemaan valo tangossa ja hyvinhän tällä näkee. Ja tarvittaessa voi kypärään pultata 1680 lumenia lisää. Kuvassa kamera on pyörän edessä oikealla.

    http://personal.inet.fi/koti/elinaja.../40W%20led.htm
    Jiihaaa

  30. #3000
    Liittynyt
    10/2007
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    575
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JH1 Katso viesti
    Nyt olen ehtinyt ajelemaan valo tangossa ja hyvinhän tällä näkee.
    Ootko nyt aivan varma jotta tuo riittää ahtaalle mettäpolulle?

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •