HephaElectrobikeGiantFillari
Sivu 26 / 237 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 16 24 25 26 27 28 36 76 126 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 751 - 780 / 7087

Aihe: Hiihtojutut

Taas laitettiin vauhdin vihreetä ja kai se suksi luistaa paremmin kun perinteisen toppapukuhiihtäjällä, kävin Kaukajärveltä Kisapirtin majalla tänään ja se hyvä latu aloittelijalla kun alamäkee suurin osa matkasta ja mittari näytti 12.2km ja ei aikaa mennyt kuin 41min vaikka ihan peekoo alueella mentiin mutta toi outo ilmiö kun meinaa kumminkin paita kastua vaikka polkupyörällä samoilla sykkeillä ei paita meinaa kastua?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pekka L Katso viesti
    Tarkennus, pituudella tarkoitin tietenkin suksien haluttua pituutta. Ja hiihtovarusteet ei nyt kovin merkittävästi paina ellei käytä rinkkaa.
    On siinä toki sellainen pikku epävarmuustekijä, että ensi syksyn/talven paino pitää tietää keväällä. Siitä voi joillain olla liian optimistisia tavoitteita/kuvitelmia (lue esim. topikki Painon pudotus loppuvuoteen) ja sitten huomaakin hiihtävänsä liian löysällä pertsasuksella pidot kiinni ladussa
    Tilasin keväällä muutaman parin helppohiihtoisia pertsansuksia 74 kg painoiselle. Nyt on massaa jäljellä 83 kiloa ja sukset on hmmm... todella helppohiihtoisia. Vähän meinaa kahnata vastaan. Paino kävi jo 78 kilossa, mutta pari kuukautta sairastelua ja oltiin taas siellä missä ei pitäisi.

Tunnin tahkosin suksiani, nyt ei muuta ku peukut pystyyn että voitelu ja etenkin SUKSI sitten huomenissa toimiiiiiiiiiiiiii ..

--+MM+-- Guest
    Mun perzansukset on valittu silloin kun paino oli 69kg. Nykyään 80kg paikkeilla pyörivällä painolla ei ongelmaa. Hyvin menee ylä- ja alamäkeen.

µ

Punapää

Suksia voidellessani huomasin yhden asian lisää ryhmään 'kiireellä ei tule kuin ....' , suksen pohjassa oli kait palanen muovia painunut sisään ......

Pitänee kumminkin tehdä rekku ..... ja vongata vielä lisäaletta.

Ja mun 'väliaikais'voiteluteline ...

Lainaus Alkujaan tämän lähetti izmo Katso viesti
    Taas laitettiin vauhdin vihreetä...
    Jos käytät Vauhdin vihreätä pikaluistoa, niin levitä sitä suksiin edellisenä iltana. Sitten ennen hiihtämään lähtemistä seuraavana päivän huolellinen harjaus hyvällä nylonharjalla ja anna suksien jäähtyä ennen hiihtämistä. Näin se toimii parhaiten ja kestää pisimpään. Pikavoiteet kannattaa laittaa joka lenkille, koska ne ei kestä kauaa pohjassa.

Monoista:
    Nyt pitää ostaa kisamonot Rottefellan siteille. Niitä valmistaa ainakin Alpina, Madshus, Fischer ja Rossignol. Tuleeko muita mieleen, löytyykö kommentteja noista (tämänhetkisistä malleista)? Oulusta en löytäny toistaseki ku Fischeriä mutta mahtavalta ne kyllä tuntu. Oletteko nähneet nuista hyviä tarjouksia missään? Tänään pitää tehdä soittokierros tässäkin ketjussa kehuttuihin liikkeisiin.
    Freude am Fahren.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Liraren Katso viesti
    Jos käytät Vauhdin vihreätä pikaluistoa, niin levitä sitä suksiin edellisenä iltana. Sitten ennen hiihtämään lähtemistä seuraavana päivän huolellinen harjaus hyvällä nylonharjalla ja anna suksien jäähtyä ennen hiihtämistä. Näin se toimii parhaiten ja kestää pisimpään. Pikavoiteet kannattaa laittaa joka lenkille, koska ne ei kestä kauaa pohjassa.

Monoista: Tuleeko muita mieleen, löytyykö kommentteja noista (tämänhetkisistä malleista)?
    Alpinan huippumalli näyttää olevan suosionsa huipulla, mutta kokeilun perusteella kengän mukavuus (kova sisäkenkä) ei iskenyt. Lisäksi vetoketju-läppä -yhdistelmän työn jälki ja toimivuus ei ennusta pitkää käyttöikää. Häijäältä tämän olisi saanut 240 eurolla. Kuten myös Fischer Carbonlite, joka oli omasta mielestäni selvästi parempi Alpinaa niin tukevuudessa kuin laadussa. Tämä olikin valintani ja toimii. Kakkoskenkänä minulla on Madshusin RPS, jota jo joku taisi täällä aiemmin kehua. Se ei ole sarjan huippumalli ja taitaa olla jo vanhaa vuosikertaa,mutta sitä saanee jo alle satasella.

Muoks: ai niin, Alpinassa ei ole pikakiristystä, mutta Fisussa on ja se pitää.
    John McCurve muokkasi tätä : 20.01.2010 at 08.05 Syy: Lisäys

Mun nykyiset monot ja Alpinat mutta ne ei ole sitä parhainta mallia, taitaa olla nuo RS:t 2007 vuoden mallia. Ne on jotenki väsyneet, vaikka kilsoja ei tolkuttomasti olekaan. Ne taitaa olla myös ehkä numeron tai puolikkaan liian isot. Pitäs hirttää nauhoista (ei tosiaan ole pikakiristystä) niin perkeleesti, että jalka pysyis monossa paikallaan ja sivuttaistuki ei ole riittävä. Hirttämisestä seuraa, se että veri ei kierrä jaloissa > jalta jäätyy nopeasti ja tulevat kipeiksi. Tuosta vetoketjuasiasta olen samaa mieltä, mulle on jo toiseen monoon vaihdettu vetoketju. Olen kyllä jo oikeastaan tiputtanut tuon Alpina pois vaihtoehdoista, koska nämä "toiseksi parhaat" ei ole kyllä vakuuttaneet.

Edit: Uuh, Häijäällä Madshus Nano SKC:t 269 €.
    Freude am Fahren.

Monoista sen verran että Hansilla on ollut aina hankala löytää sopivaa kenkää vapaalle, selvästi vaikeampaa kuin pyöräilykenkää... no onhan vaatimuksetkin aivan eri luokka hiihdossa ja varsinkin luistelu sellaisessa. Pertsanmono löytyi laakista, tosin sekin oli Fischer eli sama kuin minkä olen havainnut sopivaksi myös vapaan puolella.
    Sellaisen huomion olen tehnyt että jos on jotain jalkaongelmia (lättä, rintava, tms) niin kannattaa kokeilla kisatasosta yhtä pykälää alempaa, tämän tason monoissa on pehmustetta ja painoa pikkaisen enemmän mutta tekniikka on usein kisatasoa... niiiiin ja fyllinki parantaa monon lämpötaloutta.
    Hannes polkee - kunnes halkee.

Ite oon tykännyt rossignolin x-iumeista. Pari viikkoa sitten taisi olla jotain tarjouksia Seinäjoen supersportissa. Toimittavat myös nettikaupan kautta, mutta kannattaa soittaa ensin. Mulla meni viime vuoden tammikuussa molemmista vetoketjut ja kesti vuoden ennenkuin maahantuoja sai mulle uudet tilalle. Rossareissa taitaa olla aika kapea lesti. Arvoin aikoinaan näiden ja madshusien välillä, mutta päädyin rossareihin suksien takia.

Lennart Guest

Monoista

Lainaus Alkujaan tämän lähetti John McCurve Katso viesti
    Alpinan huippumalli näyttää olevan suosionsa huipulla, mutta kokeilun perusteella kengän mukavuus (kova sisäkenkä) ei iskenyt. Lisäksi vetoketju-läppä -yhdistelmän työn jälki ja toimivuus ei ennusta pitkää käyttöikää. Häijäältä tämän olisi saanut 240 eurolla. Kuten myös Fischer Carbonlite, joka oli omasta mielestäni selvästi parempi Alpinaa niin tukevuudessa kuin laadussa. Tämä olikin valintani ja toimii. Kakkoskenkänä minulla on Madshusin RPS, jota jo joku taisi täällä aiemmin kehua. Se ei ole sarjan huippumalli ja taitaa olla jo vanhaa vuosikertaa,mutta sitä saanee jo alle satasella.

Muoks: ai niin, Alpinassa ei ole pikakiristystä, mutta Fisussa on ja se pitää.
    Minä olen muistaakseni kehunut Madshusin RPS monoja. RPS on Madshusin ns. kakkoskenkä ja jäykkyydeltään monen kilpamonon tasoinen. Itse vedin testilenkit Alpinan RS, Madshusin RPS ja Madshusin Nano SKC monoilla ennen ostopäätöstä. Valitsin siis tuon RPS monon, koska se tuntui jäykemmältä ja tiukemmalta jalkaan kuin Alpina. En oikeastaan huomannut mitään eroa RPS:n ja Nano SKC:n välillä siksi otin halvemman monon (159 euroa). En tiedä kuinka vanhaa mallia kyseinen mono on mutta myyjä sanoi sen olevan mallia 2009. Nyt olen hiihtänyt sillä n. 500km ja olen erittäin tyytyväinen. Minkäänlaista kulumista tai löystymistä ei ole havaittavissa. Ainoa asia mikä huolestutti ennen ostoa oli tuo nilkan tarrakiristys. Mutta sekin näyttää kestävän. Suosittelen.

Ainiin: Fisherin monot ei sovi minulle, koska niistä ei löydy kokoa 42,5. RPS kokona 43 on juuri tuo Fisherin 42,5.

Kiitoksia kommenteista.

Madshuseista ei oikeen löydy kokoa mistään ja Jämin Kesport ei halua niitä edes myydä, koska niitä on tullut niin paljon reklamaationa takaisin, päällysmateriaali ei kestä. Sanoivat myös Madshusia väljemmäksi lestiltään kuin esim Fischer ja Alpina. Tänään käyn kokeileen jalkaan Rossignolit, Fischerit ja Alpinat. Alpinan kisakenkä on kuulemma lestiltään (tätä sanoivat soittokierroksen kaikki myyjät) kapeampi ja napakampi kui tuo RS, joka mulla on. RS:ssä on enemmän pehmeää fylliä ja ne on muutenki isommalla lestillä kuin Carbon Skate ECS. Eräs myyjä sanoi Rossignoleja vähän muita pehmeämmiksi ja niissä on myös jalan asento vähän eri eli kantapää ylempänä. Näin etukäteen luulen, että ostan Fischerit tai Alpinat.

Huomenna viisaampi. Tänään taitaa jo illalla päästä testaan uusia monoja.
    Freude am Fahren.

Kyllä hieman mietityttää tuo älytön voiteluhypetys. Nyt lomalla kokeillu kolmella eri kelivoiteella voidella luistelusuksia eri lämpötiloissa. Tänään voitelin ihan tahallaan "persiilleen" ja tempasin pohjaan roden punaista, tarkoitettu 0 - -4 kelille. Ulkona oli -15 astetta pakkasta ja luisto aivan sama, kuin tälle kelille tarkoitetulla voiteella.
    Testipaikka on vuosikausia käyttämäni ja oon aikaisemminkin pistäny merkille, että pakkaskelillä on ihan se yks lysti mitä tonne pohjaan tunkee, siis jos puhutaan fluorittomista perusvoiteista. Luistokelillä pohjassa ei tarvitse olla mitään voiteita, aina se pakkaskelin luiston voittaa.
    Taidan siis jatkaa hyväksi havaitsemallani linjalla, lätkäsen harmaaseen pohjaan pakin pohjalta sitä mikä ensiks sattuu käteen, yleensä jotain sinistä.

Kilpatasolla homma on varmaan jotain muuta, mutta siitä en haluakaan tietää.

Peukalo ylös

ISO KIITOS edellisestä kommentista, kilpailijat on munkin kategoriassa eri, ja muuta en raski ostaa ku perusparafiineja joten niillä mennään ....

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Liraren Katso viesti
    Monoista:
    Nyt pitää ostaa kisamonot Rottefellan siteille. Niitä valmistaa ainakin Alpina, Madshus, Fischer ja Rossignol. Tuleeko muita mieleen, löytyykö kommentteja noista (tämänhetkisistä malleista)? Oulusta en löytäny toistaseki ku Fischeriä mutta mahtavalta ne kyllä tuntu. Oletteko nähneet nuista hyviä tarjouksia missään? Tänään pitää tehdä soittokierros tässäkin ketjussa kehuttuihin liikkeisiin.
    Syksyllä vaihdoin Rottefellaan koko kaluston, melekonen side rumba.. Testikäytössä pääsin kokeilemaan Rossaria ja Alpinaa. Hylkäsin Rossarin kun siinä oli jo ongelmia vetoketjun kanssa (kaverilla). Valitsin Alpinan, pertsat oli tosi hyvät alusta alkaen. Luistelukengässä oli kivulias sisäänajo vaihe. Nilkkatuen sarana painoi luuhun ja hiihtämisestä ei meinannu tulla mitään.
    Nyt kuitenkin vaikeudet ohi ja kenkään olen tosi tyytyväinen.

Huom. Alpinasta on tullut uusi pehmustettu malli. Nilkkaan on tullut toppausta lisää. Vanhassa on kullan värinen nahka nilkan kohdalla. Uudessa on toppausta.
    "Lapasesta lähti..."

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Johannes Katso viesti
    Syksyllä vaihdoin Rottefellaan koko kaluston, melekonen side rumba.. ...
    Saitko tukkualennusta? Harkinnu jo pari vuotta samaa, mutta (laiskuuttani varmaan...) lykänny tuota. Enkä oo oikeesti yhtään vakuuttunu että tuolla muuta saavuttais kun selkeesti paremman valikoiman potentiaalisia hiihtokenkiä... vai kuin?

Onks tuota mahdollisuudesta siirtää sidettä / painopistettä ollut kellekään todellista hyötyä (oletan nyt että nuissa mun hiihtimissä on nuo pilottisiteet suunnilleen siellä missä pitää) ???

Edit: ja kysymys on siis luistelusuksista ?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti PaH Katso viesti
    Saitko tukkualennusta? Harkinnu jo pari vuotta samaa, mutta (laiskuuttani varmaan...) lykänny tuota. Enkä oo oikeesti yhtään vakuuttunu että tuolla muuta saavuttais kun selkeesti paremman valikoiman potentiaalisia hiihtokenkiä... vai kuin?

Onks tuota mahdollisuudesta siirtää sidettä / painopistettä ollut kellekään todellista hyötyä (oletan nyt että nuissa mun hiihtimissä on nuo pilottisiteet suunnilleen siellä missä pitää) ???

Edit: ja kysymys on siis luistelusuksista ?
    Minulla vaihtui molemmat P/V.
    Rahaa meni kyllä siteen vaihtoon, vaikka suhteita olikin..
    Joo, homma lähti kengistä. Valikoima alkoi käydä suppeeksi. Vain Salomon/Atomic ja Botas.
    Suurin muutos oli että Rottefellassa jalka on lähempänä suksea. Koko paketti on matalampi, sen tuntee hiihtäessä. Minun tapauksessa kun vanhoihin suksiin vaihdettiin siteet, ei NIS levyn etuja päässyyt kokeilemaan. Uusi F:kin oli ilman levyä
    Faktaa on että esim. pertsassa ei voide pesä ole kaikissa samassa kohti. Pienestä säädöstä ei ole haittaa.
    Se että onko sillä merkitystä muualla kuin kisailussa on toinen tarina.
    "Lapasesta lähti..."

Mun mielipide siirrettävästä siteestä on, että siitä on loppupeleissä enemmän haittaa. Nimittäin voiko olla 100% varma, että se on just oikeassa lovessa just nyt...? Ja jos kisassa on moisia epävarmuustekijöitä, on ajatukset väärissä asioissa.
    Asia jota ei tarvi miettiä, ei myöskään vaivaa mieltä. Tiedän vaan että asioihin vakavasti suhtautuvat on tätä siteen asemaa kisan alla kuumeisesti pähkäillyt.
    Kaar ittelles vaa

Thnx NISsi-kommenteista. Itsellänikin tuo popo-politiikkaa asiaa ohjaa, jos joku. Atomicci ei istu jalkaan tai jalka ei istu Atomiciin, kuin päin vaan. S-kengät istuu, mut emmä niistä juur tykkää. Liittyisin "Centrixit takaisin"- kansanliikkeeseen jos sellainen olis olemassa
    Tuota Botasta pyörittelin männä keväänä käsissä kun F-sportissa kävin, ei vaan ollut silloin kun (vääriä) mallikokoja tarjolla, joten istuvuudesta en tiedä.

Muutamat kalikat on kyllä noilla NIS-levyillä nytkin, Pilotti on vaan pultattu siihen pintaan. Tuota Johanneksen mainitsemaa Pilotin korkeutta vs. NIS:n mataluutta en tullu miettineeks, nykycombon korkeus ei häiritse millään tavoin. Sen sijaan voisin kuvitella joskus kokeilevani mitä siirto vaikuttaa, ihan kiinnostuksen vuoksi - numerolappu on rinnassa nykyään enää sen verran harvoin, että mielenrauhaani siteen paikan oikeus ei heiluttele. Nuo nurkkiin kertyneet (vuosien varrella syystä tai toisesta valikoituneet) suksiparit kun tuntee sen verran hyvin, että ainoa asia mikä joskus tuppaa harmittamaan on et alla ei oo just se pari minkä tietää toimivan paremmin just niissä olosuhteissa kun se minkä on mukaansa valinnu. Mun vähät voitelut toimii kans tuolla pohjalla, kullakin parilla on sille sopivin tietämäni voitelu jota uusitaan tarvittaessa ja alle otetaan ne jotka olosuhteisiin / keliin käypi.

Joku muuten kyseli aikaisemmin kokemuksia pikaluistoista - omien kokemusten mukaan selkeä ykkönen tuossa kategoriassa on Tokon HelX- spray, sekä warm että cold. Pikaluistoks lasken tuon siks että on nopeeta laittaa - muut ominaisuudet sillä ehkä pudottaa sen tuosta kategoriasta.
    Muita positiivis-merkkisiä ovat Cezan fl-nesteet sekä Soldan fl-sprayt. Muista sitten enempi ristiriitaisia kokemuksia. Enkä ihan kaikkee oo ees kokeillu, mm. nuo MaPlussan tuotteet ovat melkein outoja. Se kylmän kelin P1(?) parafiini-spray kyllä toimii, sais sen vaan kestämään pohjassa pidempään...
    PaH muokkasi tätä : 20.01.2010 at 12.30

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ylva Hubatsa Katso viesti
    Kyllä hieman mietityttää tuo älytön voiteluhypetys. Nyt lomalla kokeillu kolmella eri kelivoiteella voidella luistelusuksia eri lämpötiloissa. Tänään voitelin ihan tahallaan "persiilleen" ja tempasin pohjaan roden punaista, tarkoitettu 0 - -4 kelille. Ulkona oli -15 astetta pakkasta ja luisto aivan sama, kuin tälle kelille tarkoitetulla voiteella.
    Testipaikka on vuosikausia käyttämäni ja oon aikaisemminkin pistäny merkille, että pakkaskelillä on ihan se yks lysti mitä tonne pohjaan tunkee, siis jos puhutaan fluorittomista perusvoiteista. Luistokelillä pohjassa ei tarvitse olla mitään voiteita, aina se pakkaskelin luiston voittaa.
    Taidan siis jatkaa hyväksi havaitsemallani linjalla, lätkäsen harmaaseen pohjaan pakin pohjalta sitä mikä ensiks sattuu käteen, yleensä jotain sinistä.

Kilpatasolla homma on varmaan jotain muuta, mutta siitä en haluakaan tietää.
    +1! Samaa mieltä. Jos on oikein valitut sukset oikealle kelille, niin aika minimaalisesti voi voiteilla tehdä suurta eroa (kilpatasolla kaikki sekunnit lasketaan). Mulla on pakkaskelille rossarin x-iumit ja ne luistaa pakkaskelillä aina, oli pohjassa mitä tahansa. Yleensä jotain sinistä tai vihreää peruparafiiniä. noin 100 kilomerin välein uutta vahaa pari kerrosta pohjaan. No sohjossa ja nahkealla ladulla ne ei sitten luistakaan. Siihen on mulla vanhat atomicin beta racet.

Sidevalinta tehty aikanaan sillä periaatteella että otetaan parhaiten istuva mono ja sen mukaan siteetkin eli Salomonilla mennään.
    NNN näyttää yleistyvän todella kovasti, mikä on etuna - paremmat monot, siteet, toiminta, halvempi tehdä vai mikä?

->PaH
    Eikös noita Fiskereitä ole vielä siellä täällä myytävänä nettikaupoissa, eli kai semmoiset vielä saa jos haluaa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti marco1 Katso viesti
    ->PaH
    Eikös noita Fiskereitä ole vielä siellä täällä myytävänä nettikaupoissa, eli kai semmoiset vielä saa jos haluaa.
    Muutaman kerran tsekkailin aikanaan, silloin ei löytyny kokoja. Aika monessa kaupassakin noita on vielä rajoitetusti näkynyt, ei vaan oikea koko kohdalle sattunu Täytynee tehdä vielä kierros nettikaupoissa...

Tuo Salomonin ja NNN välinen juttu johtuu pitkälti siitä että Amer osti Salomonin ja esim Fischer ei tietenkään voi käyttää suksissaan Salomonin siteitä koska heidän sopimus loppui viimevuoteen.Suuri syy on myös monojen pohjien hinnoittelussa NNN on n puolet halvempi . Salomon sitoi pohjan käyttäjät sopimuksella ,ettei saa myydä alle Salomon monojen, kuitenkin puitten monojen valmistajat eivät saaneet viimeisintä pohja versiota käyttöönsä , tämä oli aikoinaan mm. Karhun siirtyminen NNN järjestelmään

Itsellä ainakin siirtyminen rottefellaan aiheutui yksinkertaisesti siitä että madshusin monot sopivat parhaiten jalkaan. Alpinalla tuli suunnilleen tunti ja rakko, hiihteles siinä viittä tuntia päivässä keväthangilla kun parin päivän jälkeen kintut on kuin lihamyllyn jäljiltä. Lesti oli liian kapea.

Koko suksikaluston siteiden uusimisessa kannattaa ostaa hyvää liimaa että voi sitten liimailla täysin korkanneita siteitä takaisin. Kahdesta meni.
    "To avoid hitting the bumper of the car in front, I struck the pedestrian."

Näitä side vaihtoja kun tekee niin kanattaa otta huomioon , teikä jako on itse siteellä sama kuin Salomonissakin , mutta NNN siteen kiinitys pistett on n. 10-15 milliä taaempana , eli jos samoihin reikiin meinaa laitta on painopisteet persuksillaan.

Lennart Guest

Voiteista

Minua ihmetyttää esim. Startin perusluistovoiteiden kohdalla mainoslause: "Start SG -luistovoiteet ovat fluorittomia perusluistovoiteita. Voiteet on tarkoitettu harjoitus- ja kilpakäyttöön, kun ilman suhteellinen kosteus on alle 55%."

Etelä-Suomessa ilmankosteus on talvella melkein aina välillä 90-100% ja muuallakin harvemmin alle 80%. Pienin kosteuslukema, jonka olen nähnyt tänä vuonna ilmatieteenlaitoksen sivuilla on 78% ja se oli Kuusamossa kovilla pakkasilla. Swixin sivuilla taas suositellaan käyttämään LF-voiteita kun ilmankosteus on yli 70%.

Omien kokemusteni perusteella matalafluorisilla LF-voitella saa hiukan paramman luiston kuin perusvoiteilla. Todennäköisesti ne siis toimivat paremmin aina?

Vink vink

No nih, eka keikka uusilla Atomic:eilla heitetty, luisto oli kohtalaisen hyvä, suksi tuntui ihan hyvälta, jäisissä polanteissa ehkä inan liian löysältä mutta ihan BUENOT! Piti kelata 30 kilsaa mutta tuossa tuon isovarpaan 'märännyttyä' oli hetkonen taukoa joten noutaja otti pois ladulta 25 kilsan kohdalla ( 2,5 km lenkki), maanantaina aloin taas liikkua ja eilen tein pari harjoitusta ja palautuminen ei ollut parasta, ja liemikin loppu kesken (' ' 'kele ku en laittanut juomareppua täyteen! ! !).

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Lennart Katso viesti
    Minua ihmetyttää esim. Startin perusluistovoiteiden kohdalla mainoslause: "Start SG -luistovoiteet ovat fluorittomia perusluistovoiteita. Voiteet on tarkoitettu harjoitus- ja kilpakäyttöön, kun ilman suhteellinen kosteus on alle 55%."

Etelä-Suomessa ilmankosteus on talvella melkein aina välillä 90-100% ja muuallakin harvemmin alle 80%. Pienin kosteuslukema, jonka olen nähnyt tänä vuonna ilmatieteenlaitoksen sivuilla on 78% ja se oli Kuusamossa kovilla pakkasilla. Swixin sivuilla taas suositellaan käyttämään LF-voiteita kun ilmankosteus on yli 70%.

Omien kokemusteni perusteella matalafluorisilla LF-voitella saa hiukan paramman luiston kuin perusvoiteilla. Todennäköisesti ne siis toimivat paremmin aina?
    Tuo fluoriton perus voide tarkoittaa, on halvin ja tavalliselle hiihtäjälle riittävä voide , viittaus harjoitus ja kilpakäyttöön kuivilla keleillä tarkoitta niin kuin on kirjoitettu , eli kuivalla ei fluori luista samalla tavalla kuin fluoriton voide.

Eipä uskoisi, että sauvan jäykkyys vaikuttaa pertsan hiihtoon yllättävän paljon. Vuorotahdin työnnön loppuvaiheesta tuli selkeästi tehokkaampi verrattuna aiempiin 40% hiilarisauvoihin, jotka tuntuivat selkeästi löysiltä vasta tasatyönnöllä ylämäkeen hyökätessä. Tämä auttoi pitämään tekniikan paremmin kasassa ja homma tuntui jälleen pykälää mukavammalta.
    Nyt on kaikki muu kalusto kunnossa, paitti sukset. Tai no skeittiin löytyy yhdet kohtuulliset 0'-10' sukset kovalle pohjalle. Muut lankut on enemmän tai vähemmän huonoja. Kattoo nyt jos viittii vielä tänäkään talvena tehdä asialle mitään kun kyllä noilla lenkkeilee.
    If Jens Voigt was a country, his principle exports would be Pain, Suffering, and Agony.

Kertokaas hiihtoihmiset, voiko luistelusuksi olla liian löysä ja milloin suksi on liian löysä? Olen ymmärtänyt että löysä suksi toimii paremmin pehmeällä lumella ja jäykempi kovalla alustalla.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •