ElectrobikeHephaFillariGiant
Sivu 8 / 237 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 6 7 8 9 10 18 58 108 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 211 - 240 / 7087

Aihe: Hiihtojutut

Lainaus Alkujaan tämän lähetti E.T. Katso viesti
    20 vuotta sitten Suolijärven ladulla kävin koittaan semmosia pitopohjia..mummutkin meni ohi. Nakkasin ne suosilla roskiin samantein enkä sen koommin oo hiihtänyt..
    Taitaa olla pikkasen muuttunut systeemit nykyaikana

Noista raudoista sen verran, että olen vertaillut omaa Rexin voitelurautaa Startin rautaan ja Rex on huomattavasti parempi. Start tuntuu rimpulalta, eikä lämpö pysy tasaisena. Rex on jämäkkä ja lämpö on tasainen.

Pitopohjista sen verran, että Karhun Spectra Optigrippejä on hehkutettu melko ahkerasti. Ihan silkkaa uteliaisuuttani ostin itsellenikin moiset ja huomenna pitäisi päästä testaamaan niitä. Mulla on kyllä entuudestaan pakkaskelin sukset ja liisterisukset, mutta joskus on kelejä, jolloin kumpikaan ei ole hyvä...

--+MM+-- Guest
    Tuskin kannattaa makkaroita paistaa samoilla tulilla. Ainakaan selvinpäin.

Kyllä se hiihto alkaa sujumaan, kun saa hieman rauhallisia tunteja alle. Itsellä kanssa sykkeet katossa vaikka seisoisi ladulla paikallaa. Kroppa ei ole tottunut siihen että kädet ja jalat liikkuu yhtä aikaa.

Huomenna eka startti. Melkein 20km harjoitusta takana.

µ

Suksien voitelusta tuli mieleen Startin nettisivuilta löytyvä kiva palvelu voiteenvalinnasta. Ohjelma antaa voiteluohjeet valitun lumityypin, lämpötilan ja tason (kuntoilija/kilpailija) mukaan. Jokusen kerran talvessa teen voitelun ohjelman mukaan, eikä ainakaan vielä ole kovin pahasti mettään suositus mennyt.

Startin voiteluraudasta on pakko vielä sanoa, että ainakin oma 4 vuotta vanha Startin rauta on ollut alusta asti varsin hengetön. Valittu lämpötila ei pysy yllä, vaikka antaisi raudan rauhassa lämmetä.

--+MM+-- Guest
    Samalla perusvahalla menee kaikki voitelut jos vaan lenkkeilee. Ei sen sen vaikeampaa ole.

µ

Lainaus Alkujaan tämän lähetti dakar-xam Katso viesti
    Pitopohjista sen verran, että Karhun Spectra Optigrippejä on hehkutettu melko ahkerasti.
    Täräytin tollaset talliin ennen joulua ihan vaan internezin hehkutuksen vuoksi. Nyt hehkutan muiden mukana, ei kuntohiihtäjä tarvii muita perinteisen suksia kuin NANOpitopohjat.
    --

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kuutio Katso viesti
    Suksien voitelusta tuli mieleen Startin nettisivuilta löytyvä kiva palvelu voiteenvalinnasta. Ohjelma antaa voiteluohjeet valitun lumityypin, lämpötilan ja tason (kuntoilija/kilpailija) mukaan. Jokusen kerran talvessa teen voitelun ohjelman mukaan, eikä ainakaan vielä ole kovin pahasti mettään suositus mennyt.
    Jostakin kumman syystä vain noiden ohjeiden noudattaminen alkaa käydä ns. rahapussin päälle. Joka kelille pitää olla eri mömmöt ja aina vähintään kolminumeroinen summa pitäisi pistää voiteisiin.

Tosiasia on kuitenkin se, että suksen luistossa ratkaisevinta on suksen profiili. Seuraavaksi tulee pohjan hionta ja sen jälkeen pohjustus. Itse kelivoitelun osuus tuppaa olemaan aika marginaalinen. Tietysti marginaalitkin on tärkeitä sitten, kun numerolappu pannaan rintaan.

Eli jos on löysää rahaa, se kannattaa kantaa ensin suksikauppiaalle, seuraavaksi suksen hiojalle, sitten voi hommata ison palan halpaa pohjustusvahaa. Jos jotakin vielä on jäänyt jäljelle, sitten niitä kelivoiteita.

Jos haluaa toimivat sukset, niin kannattaa hommata ns. "tallisukset", mielellään sellaiset jossa on muutama kisaleima. Silloin tietää että niitä on ainakin joskus käytetty kisoissakin. Ei näinkään tietenkään mitään huippupareja saa, mutta aivan muuta kuin paikallisen Intersportin hyllystä.

Pohjavoitelun tarpeellisuudesta en ole varma, mutta yleensä olen vedellyt peruskunnostuksessa vähän pehmeämmän parkun varmuuden vuoksi ensin ja sitten kelin mukaisen päälle. Matalafluorisia parempaa kuntoilija tuskin tarttee, eikä välttämättä niitäkään.

Suksien hionta maksaa sen pari kymppiä, parempaa kohdetta hiihdossa rahan laitolle ei varmaan ole, riittää kun sen teettää kerran talveen, kun ladut alkaa olemaan kunnossa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Liraren Katso viesti

...Sitten kisoja varten mulla on 3 eri HF (high fluor) fluoripalikkaa, joita käytän vain kisavoiteluihin. Nämä levitetään aina perussinisen ja LF vihreän päälle. Eli joka ikiseen voiteluun tulee aina perussininen ja LF vihreä. Vimpan päälle liukas pinta tehdään sitten HF:illä ja mahdollisesti vielä napilla ja pulverilla, mutta minä en noiden pölyjen kans ala pelleileen. Mutta perussininen, LF vihreä ja kelin mukainen HF -reseptillä tulee jo helvetin liukas suksi. Sinisellä ja vihreällä tehdään kova ja kestävä pohja varsinaiselle luistopinnoitteelle (HF + napit ja pölyt). Reenilenkille aina laitan sininen + LF vihreä. Tuo vihreä toimii oikeestaan millä tahansa pakkaskelillä, (-1) - (-26) lukee paketissa ja on jo sinänsä ihan erilailla luistava voide kuin pelkkä sininen.
    [QUOTE=Tauno;1312225

Tosiasia on kuitenkin se, että suksen luistossa ratkaisevinta on suksen profiili. Seuraavaksi tulee pohjan hionta ja sen jälkeen pohjustus. Itse kelivoitelun osuus tuppaa olemaan aika marginaalinen. Tietysti marginaalitkin on tärkeitä sitten, kun numerolappu pannaan rintaan.

Eli jos on löysää rahaa, se kannattaa kantaa ensin suksikauppiaalle, seuraavaksi suksen hiojalle, sitten voi hommata ison palan halpaa pohjustusvahaa. Jos jotakin vielä on jäänyt jäljelle, sitten niitä kelivoiteita.[/QUOTE]

Noilla kahdella yllä olevalla ohjeella pärjää jo pitkälle! Pakki-niin oma kuin voidekkin menee kyllä sekasin kun hankkii kaikkien voidevalmistajien kaikki mömmöt ja siihen päälle vielä kuuntelee oman- ja naapurikylän voidegurujen ohjeet, jotka kaikki tietenkin ovat erilaiset. Noilla eväillä sitten kisa-aamuna tai paremminkin yönä aletaan kouhottamaan kisatälliä. Joskus aikoinaan tuolla Pogostan hiihdossa yövyin koulun yhteismajoituksessa. Siellä muutama kaveri voiteli koko yön suksiansa, kyttäsivät pakkasmittaria ikkunan pielessä ja kun se liikahti asteen, voitelu uusiksi. Siihen päälle sitten naapurikopilla kerrotut voiteluvinkit ja soppa oli valmis!

Jasi Guest
    Mä teen yleensä näin jos sukset on jo pohjustettu pehmeillä voiteilla.

Lämmitän sinistä parkkupalaa hiustenkuivaajalla jolloin se pehmenee. Sen jälkeen hankaan voidetta pohjiin suoraan palasta. Sitten nopea raudoitus ja muutama kevyt sikliveto ja hyvä harjaus päälle. Voidetta säästyy eikä voitelusta tule koskaan epätasainen. Sanoisin että tuo on helpoin tapa jos ei ole juuri voitelukokemusta.

Tämä on siis lenkkivoitelu. Kisoihin ihan kuin Liraren kirjoitti: Sininen fluoriton- Vihreä LF(tai grafit)- Kelin mukainen HF (miel kovemmasta päästä)- Pulveri, nappi tai geeli jos siltä tuntuu.

Reaktiovoitelu toimii myös erinomaisesti. Tässä ohjeet: http://www.normark.fi/extra/images/e...asonLuisto.pdf

Biltemasta muuten saa hyvän kaasusuojaimen 15egellä fluorihommiin. Itse käytän sitä aina voidellessa.

Lirarenille sanoisin että fluorinapin käyttö on helppoa, mutta ei se paljoa paranna luisto HF verrattuna.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti usko juntunen Katso viesti
    Pakki-niin oma kuin voidekkin menee kyllä sekasin kun hankkii kaikkien voidevalmistajien kaikki mömmöt ja siihen päälle vielä kuuntelee oman- ja naapurikylän voidegurujen ohjeet, jotka kaikki tietenkin ovat erilaiset.
    Olen samaa mieltä, voitelu kannattaa pitää yksinkertaisena, mutta silti sen voi tehdä huolellisesti ja kunnolla. Sama koskee vaikkapa polkupyörän kunnossapitoa.
    XT-vaihtajia vuodesta -95, ja välillä vähän foorumitauolla.

Joo ei se niin monimutkaista ole kun luulis. Lind sanoi mulle, että jos et pulvereihin ja nappeihin lähe ja Vauhdin voiteita aiot käyttää luistelusuksiin, niin tarvit:
    - perus sininen
    - LF vihreä
    - HF sininen (pakkaskeli), HF pinkki (pikkupakkanen), HF keltainen (vesikeli)
    - Fluor Base Claener

Tuohon sitten miehen omaedustaman merkin voiteluohjeet päälle, niin ei ole kovin monimutkaista. Lind sanoi mulle suoraan, että turha ostaa koko palettia ja nuilla pärjää ihan varmasti niin, että ei jää voitelusta kiinni. Toki sitten vähän välineitä; sikli, harja, olaskynä, rauta, karhunkieltä, mikrokuituliinaa, teflonliina.

Tästä lähtien en aio enää mistään voiteluvinkkejä hakea, koska nyt olen hyväksitodetut ohjeistukset saanut. Pitää vaan nyt opetella tekemään näillä niin hyvin kuin mahdollista. Lisäksi, kun on yhtä merkkiä käyttänyt nyt 2 talvea, niin alkaa oleen hyvä näppituntuma miten ne voiteet käyttäytyy.

Sinistä ja vihreää ostin isot palikat, koska niitä menee koko ajan ja sitten kisoja varten pienimmät pakkauskoot HF:iä.

En ole oikeanlaisesta suksesta, hionnasta ja pohjustuksesta puhunut mitään, koska pidän niitä itsestäänselvyyksinä. Tosin nyt olen alkutalven kyntöolosuhteet hiihtänyt alkutalvesta ostetuilla kakkossuksilla, joita ei ole hiottu ikinä, pohjissa on hirveitä naarmuja ja koloja ja olen jo paikannut niitä pohjanpaikkaus"lakulla" (eikä ole senkään jälkeen hiottu). Jäykkyys kyllä sattu ihan hyvä. Silti ne on luistanu paremmin ku mulla suksi koskaan, koska nyt voitelu suunnilleen onnistuu. Mielenkiinnolla odotan, että pääsee ottamaan käyttöön juuri hiotut ja pohjustetut ykkössukset ja niitä voitelemaan.
    Liraren muokkasi tätä : 30.12.2009 at 13.11
    Freude am Fahren.

Jasi Guest
    Mä oon kanssa huomannu että mun kivikelin Atomicit (V-P Kurunmäen vanhat) toimii siinä missä uudet fisukatkin. Ehkä ne naarmut poistaa imua sopivasti

Mitäs mieltä palstan hiihtomiehet/naiset on seuraavista voiteista:

Ski Go violet LF- luistovoide

Start LF7- fluoriluistovoide

Tällaisia tuli tilattua, tarkoituksena käyttää perusvoiteina lenkeillä. Numerolappua ei (enää) välttämättä rintaan tule. Olen jonkin verran suksia voidellut ja perusasiat hallitsen, mutta voidetietämys ei ole parhaasta päästä. Meillä on aina isäukko hoitanut suksihuollon, mutta kyllä nyt pitää itse hommaa tehdä ja hankkia voiteita.

Suksina on viitisen vuotta vanhat kilpafischerit, kilometrejä nähneet erittäin paljon mutta vielä hyvässä iskussa. Isäni on sukset pohjustanut ja voidellut, mutta nyt muutaman lenkin jälkeen alkaa pohjat jo näyttää harmaalta.

Onko noista ylempänä mainituista voiteista mihinkään, tuollaisina yleisvoiteina? Lisää voin toki hankkia, johan tässä ketjussa on suosituksia tullutkin.

Vielä kun voitelupukki ja muut tarvikkeet saapuisivat, pääsisi tositoimiin.
    Ananasakäämä!

Jasi Guest
    Ski Gon violetti LF (sellainen kynttilänmallinen) on ollut tosi liukas pikkupakkasen voide. Startista ei kokemusta. Mä luotan normaalisti Swixiin. Niiden Sininen HF on kyllä pirun liukas (ja kallis) voide.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jasi Katso viesti
    Ski Gon violetti LF (sellainen kynttilänmallinen) on ollut tosi liukas pikkupakkasen voide. Startista ei kokemusta. Mä luotan normaalisti Swixiin. Niiden Sininen HF on kyllä pirun liukas (ja kallis) voide.
    Hintaeroa tuntuu olevan (melkein merkistä riippumatta) LF ja HF voiteiden välillä sen verran, että yritän itse pärjätä LF-voiteilla. No ehkä yhden palan voisi juuri jotain Swixin HF-palaa ostaa, kokeeksi. Yksi vaihtoehto voisi olla Toko, siellä on suhteellisen edukkaita voiteita ja on niitä tainnut joku joskus kehuakin.
    Ananasakäämä!

Jasi Guest
    Xtrainerille sanoisin vielä että voitele normaalisti fluorittomilla (Lue Sininen perusvaha) voiteilla niin suksen pohjat pysyy parhaassa iskussa. Sanotaan että fluori kuivattaa pohjia.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Grr Katso viesti
    Täräytin tollaset talliin ennen joulua ihan vaan internezin hehkutuksen vuoksi. Nyt hehkutan muiden mukana, ei kuntohiihtäjä tarvii muita perinteisen suksia kuin NANOpitopohjat.

Pistinpä tilaukseen nanovehkeet minäkin.. saa nähdä tuleeko näille lumille kun kuulema myydään enempi kun ehditään veistämään.

Tilaako immeiset muuten voiteita netistä vai kantaa kaikki paikallisen intersportin valikoimista itselleen aineet? Saako jostain netistä kilpailukykyiseen hintaan?
    Pyöräilyseura Velo Saimaa ry

Pyöräilyn puolesta Mikkelissä

Lainaus Alkujaan tämän lähetti random5 Katso viesti
    Tilaako immeiset muuten voiteita netistä vai kantaa kaikki paikallisen intersportin valikoimista itselleen aineet? Saako jostain netistä kilpailukykyiseen hintaan?
    Kavereiden kanssa ollaan tehty kimppatilauksia aika usein www.haijaa.fi kauppaan.

Meillä Oulussa esimerkkinä Vauhdin HF:t urheilukaupassa 65 € ja Prismassa 47,90.

Tuolla Haijaassa näyttäs olevan vielä halvemmalla, mutta postikulut taitaa syödä edun mitättömiin.
    Freude am Fahren.

Itse tilasin voiteita scandinavian outdoor storesta, ja samaan tilaukseen kaikenlaista voitelutarviketta.
    Ananasakäämä!

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Tauno Katso viesti
    Jostakin kumman syystä vain noiden ohjeiden noudattaminen alkaa käydä ns. rahapussin päälle. Joka kelille pitää olla eri mömmöt ja aina vähintään kolminumeroinen summa pitäisi pistää voiteisiin.
    Ei tainnut Kuutio kuitenkaan tarkoittaa sitä, että aina pitäisi lukea esim. Startin ohjeita kuin piru raamattua ja tuhlata kolminumeroinen summa voiteisiin? Noissa kuntoilijan ohjeissahan mennään kaiken lisäksi ihan muutamalla perusvoiteella, äkkiähän sitä sitten oppii, että mikä on hyvä ja mikä ei.

Niin..käytännössä kuitenkin se suksen jäykkyys ja uritus vaikuttaa vähintään yhtä paljon ja joskus enemmänkin kuin kovemman sarjan voiteet. Tottakai niilläkin on merkitystä, mutta pitäisi perusvauhdit olla aika kovat.

Yle Urheilun hiihtäjien blogissa oli muuten hauska juttu maajoukkueen huoltajien arjesta 450 paria suksia mukaan ja lähdetääs voitelemaan

http://www.yle.fi/urheilu/tapahtumat...ia_170671.html

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Markku Silvenius Katso viesti
    Yle Urheilun hiihtäjien blogissa oli muuten hauska juttu maajoukkueen huoltajien arjesta 450 paria suksia mukaan ja lähdetääs voitelemaan

http://www.yle.fi/urheilu/tapahtumat...ia_170671.html
    No hellpoahan se on, kun niillä on kuiteski voitelupenkki eikä tartte lattialla tai tuolin selkänojilla askarrella

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Liraren Katso viesti
    Meillä Oulussa esimerkkinä Vauhdin HF:t urheilukaupassa 65 € ja Prismassa 47,90.

Tuolla Haijaassa näyttäs olevan vielä halvemmalla, mutta postikulut taitaa syödä edun mitättömiin.
    10€ tulee postikuluja, joten yhtä parkkua ei paljon kannata tilailla.

Millä lämpötilalla sinä sulatat tuon vauhdin sinisen voiteen? Itse aloin vasta viime talvena käyttämään tuota vauhdin sinistä ja sen sulatuslämpö ei ole vielä täysin avautunut (yleensä taidan käyttää 140 astetta).

Jopas otti rangan päälle tuo luistelun testailu. Kyljet on arkana kun hyvänkin kickboxaus sparrauksen jäljiltä...
    XT-vaihtajia vuodesta -95, ja välillä vähän foorumitauolla.

--+MM+-- Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Markku Silvenius Katso viesti
    Niin..käytännössä kuitenkin se suksen jäykkyys ja uritus vaikuttaa vähintään yhtä paljon ja joskus enemmänkin kuin kovemman sarjan voiteet. Tottakai niilläkin on merkitystä, mutta pitäisi perusvauhdit olla aika kovat.
    ...

Itse suksi tekee 80% luistosta ja loput on kuvion ja voitelun osuutta.

Raudan lämpötila kannattaa olla mahdollisimman alhainen, mutta kuitenkin niin että sulaa kunnolla. Jauhot asia erikseen.

µ

Lainaus Alkujaan tämän lähetti --+MM+-- Katso viesti
    Itse suksi tekee 80% luistosta ja loput on kuvion ja voitelun osuutta.
    Joo, näin se on. Tämän tajuamiseen meni itseltäkin kauan ja koitin kikkailla voiteiden kanssa. Nyt on varastossa 7 paria luistelusuksia, jotka on eri lailla hiottu ja vakiovoideltu tietyille keleille. Ei muuta kuin katsotaan keli, valitaan sukset ja lähdetään hiihtämään.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Tauno Katso viesti
    Joo, näin se on. Tämän tajuamiseen meni itseltäkin kauan ja koitin kikkailla voiteiden kanssa. Nyt on varastossa 7 paria luistelusuksia, jotka on eri lailla hiottu ja vakiovoideltu tietyille keleille. Ei muuta kuin katsotaan keli, valitaan sukset ja lähdetään hiihtämään.

johan on markkinat... mä luulin että riittää yhdet pari jokka rasvataan neljän vuoden välein?
    ja sitten pitää olla semmoset "rospuuttokelin" sukset jolla voi hiihtää vaikka hiekalla muutaman sata metrii

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •