HephaGiantElectrobikeFillari
Sivu 96 / 140 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 46 86 94 95 96 97 98 106 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 2.851 - 2.880 / 4198

Aihe: Tee-Se-Itse valot

Lainaus Alkujaan tämän lähetti mehtä Katso viesti
    Pistipä noissa kuvissas silmiin että onko tuossa käytävän päässä metallinen ovi josta nuiden kirkkaiden spottivalojen säteet heijastuu takaisin. Jos se mitttari on samalla sivulla kuin lamppu ja kamera niin sillon kyllä tuolla ovesta tapahtuvalla heijastuksella on vaikutusta lopputulokseen.
    Onko se virallinen loota minkä mallinen, ku eihän noiden ohtalamppujen säteet tavota millonkaan tuota peräseinää josta ne vois heijastua. Minusta noiden heikompien lamppujen valo on kyllä luonnossa varmasti kirkkaampi kuin kuvat antaa ymmärtää, mutta useinhan kuva vääristää aikalailla. Muutenkin käytännössä tavalliset ohtalamput osottaa parin metrin päähän eikä kymmenen metrin päähän kuten testissä.
    Turha näitä eri tarkoitukseen tarkotettuja lamppuja on panna samalle viivalle.
    Et sitte ollu ottanu kuvia noista työvaloista. Luuulenpa että ne valaisee niille tarkoitetun alueen paljon paremmin kuin nämä megaspotit. Työvaloissa tasainen valo on mielestäni tärkeämpää kuin liian kirkas spotti.
    Jos tarvii nähä kauas niin sitte kytketään kaukovalot päälle.

Hommaahan jostakin vielä joku ilmatorjunnassa käytettävä/-tty spotti ja mittaa senkin teho.. eihän sillä muistaakseni ollu väliä minkä painosen lampun siihen pyörän sarveen ripustaa.

Hyvähän se on että mittaillaan ja verrataan valoja, mutta se pitäisi tehä luokitellusti.
    Aika nolo homma, että alat haukkumaan vee:n mittaustapaa epäpäteväksi ilman että tiedät siitä näköjään hajuakaan. Nyt olisi hieman anteeksipyynnön paikka.
    Edelleen, enpä tiennytkään että on olemassa joku absoluuttinen painoraja, jota pyörään asennettava valaisin ei saa ylittää. Eiköhän se ole jokaisen oma asia, eikä kuulu muille millään lailla.

Eikö se vois olla niin jotta jokainen käyttää sellasta tuikkua ku tykkää? Jos vee haluaa ajaa 5000 lumenin tykki tangossa niin ajakoon, ite en moista käyttäs vaikka se maksas kymmenes osan nykyisestä. Minusta nähen voip tarakalle pystyttää vaikka tälläsen jos tuntuu olevan tarve.
    Meikäläisen ajoihin ainakin riittää täysin parin tulitikkuaskin kokoinen viiden kympin idän-riistolamppu. Jokainen taplatkoon tavallaan.

[QUOTE=vee;1307404]Kun et tiedä asiaan ole näemmä sen enempää perehtynyt, miksi alat aukomaan. Et ilmeisesti lukenut viestejäni kunnolla, vaan innokkaasti aloit kirjottamaan?
    Jos sanon että mittalaatikko, se tarkoitta sitä. Se ei silloin voi olla mittakäkäytävä, eihän?
    Se on laatikko.
    Täällä oli K-Maatalous kaupassa valopäivät ja siellä esittelivät nämä mallit. Kotiin en niitä saanut kuvattavaksi.
    Mittakäytävää en sinne mukaan ottanut.

Eli kävit katsomassa valoja muttet ole niitä mitannut mittarilla. Millä laskit valotehon? En minäkään työvaloa yksinomaan pyörää varten hankkisi. Olen sitä mieltä että valot kannattaa hankkia käyttökohteen/tarkoituksen mukaan. Ite näen kyllä vähemmälläkin valolla ja onhan tuolla horisontin yläpuolella joskus aina joku keltanen pallo joka meille onneksi jonkin aikaa vielä valoa suo.

Ja mitä tähän käytävä hommaan tulee, niin itsehän kehoitit muita katsomaan lamppuvertailua. Tein vain omat huomioni ja kerroin ajatuksiani. En ole kaikkia viestejäsi lukenut. Lampuista tiedän ite sen verran että kun napista painaa niin valo syttyy ja toisella painalluksella sammuu(voi sammua kyllä itestäänki jos ei oo energiaa enää jälellä).

Miten ihmeessä tämä voi olla näin vaikeaa?
    Mittalaatikko oli mukanani ja mittasin ne valot. Pitääkö seraavalla kerralla ottaa video tapahtumasta? Että se tulee ymmärretyksi. Ja pari todistajaa.
    En kai edes minä ole niin tyhmä että heitän hatusta mittaustulokset?
    Nyt sinä kyllä vedät mua nokasta. niinkuin sikaa narusta.
    No niin eiköhän tämä jo riitä tästä aiheesta. Eikö?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti vee Katso viesti
    Miten ihmeessä tämä voi olla näin vaikeaa?
    Mittalaatikko oli mukanani ja mittasin ne valot. Pitääkö seraavalla kerralla ottaa video tapahtumasta? Että se tulee ymmärretyksi. Ja pari todistajaa.
    En kai edes minä ole niin tyhmä että heitän hatusta mittaustulokset?
    Nyt sinä kyllä vedät mua nokasta. niinkuin sikaa narusta.
    No niin eiköhän tämä jo riitä tästä aiheesta. Eikö?

Riittää ainaki minun osalta.

Kuvissasi olevalla käytävällä ei siis ole mitään tekemistä mittausten kanssa -oorait. Kuten aiemin kerroin en ole lukenut kaikkia viestejäsi.

Hyvää Joulua!

Joo hyvää joulua
    Muuten tuolla rankingsivulla on kuva missä on käytävä omissa valoissaan ja jossa kerron kameran asetukset. Selitän siinä kuvatekstissä myös nämä samat asiat joita tässä puitiin
    Siellä on myös video mittasysteemistä ym..
    Joten sieltäki nämä asiat olisi selvinnyt.

Ihan mielenkiintoista juttua ja vee on selkeästi asialleen omistautunut, mutta. Sana "sekava" on äärimmäisen lievä ilmaus kuvaamaan tuota rankingsivua. Kun noin kovan vaivan on nähnyt niin sivusto kyllä ansaitsisi myös vähän enemmän panostusta. En tiedä oletko vaan sokea sille kun itse tiedät mistä mikin asia löytyy? Vai onko asia tiedossa?
    Kaar ittelles vaa

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pekka L Katso viesti
    Ihan mielenkiintoista juttua ja vee on selkeästi asialleen omistautunut, mutta. Sana "sekava" on äärimmäisen lievä ilmaus kuvaamaan tuota rankingsivua. Kun noin kovan vaivan on nähnyt niin sivusto kyllä ansaitsisi myös vähän enemmän panostusta. En tiedä oletko vaan sokea sille kun itse tiedät mistä mikin asia löytyy? Vai onko asia tiedossa?

Olet ehdottomasti oikeassa.
    Mutta kun tätä testaamista aloitin, aloitin helpoimman kautta. Tietokoneet ei ole mun juttu. En voinut mitenkään arvata että mopo lähtee näin rankasti käsistä. Kuvaboxi oli niin yksinkertainen paikka vain pläjäytellä kuvia.
    Jälkiviisaana voin helposti sanoa että olisi pitänyt tehdä kaikki toisin.
    Kaikki.
    Nyt tuntuu että kaiken tiedon sirtäminen toisaalle vie ihan liikaa voimavaroja ja aikaa.
    Olen kyllä miettinyt sitäkin jatkuvasti.
    Mutta en ole keksinyt millainen sen järjestelmän tulisi kokonaisuudessaan olla, että se olisi todella hyvä. Ettei mennä ojasta allikkoon ja huomataan sekin vasta jälkeenpäin.
    Mutta esim kesäaika olisi oivaa aikaa tehdä siirtymä, kun silloin testaamista on vähemmän.

Mielessäni olen miettinyt että millainen koko systeemin tulisi olla että se olisi todella hyvä. Mutta kuka minulle tekee sellaiset sivut ilmaiseksi joita sitten osaan itsekkin päivittää?
    Tämä testaaminen kun maksaa minulle jo nyt liikaa. Toki harrastus se on joka maksaa, mutta silti.
    Olen yrittänyt tehdä koko ajan parannuksia tuonne boxiin, kuten hinnat kaikista esiin listalle ja viimeisimpänä ostopaikkoja. Joten sellainenkin joka ei ole perillä kaikista lamppuaisoista voi päästä edes jonkinlaiselle jyvälle.

Jos katsoo sitä pelkkää listaa ja löytää mielenkiintoisen lampun. Parhaiten kuva löytyy etsimällä se tehoilmoituksen perusteella.
    Täytyypä laittaa sinne vinkki.
    Olen avoin kaikille uudistusehdotuksille. Mietin sitten itse toteutetaanko se.
    Mutta tosiaa tämä homma vie jo nyt aikaa aivan hirveesti, joten jos koko homman uudistamisella pääsisi vähemmällä, olisi se kova sana.
    Loputtomiin tämä ei voi näin jatkua. Joko homma täytyy lopettaa/rajoittaa tai tehdä uudistuksia jossain vaiheessa.

Itse asiassa monet uudistukset ovat lähteneet juuri ulkopuolisen vinkeistä.
    Sitä kun niin helposti sokeutuu siihen itse tekemäänsä.
    Mutta tosiaan tuota materiaalia on jo aika runsaasti, ja on ikävää jos ja kun sitä jää käyttämättä jonkun typerän sekavuuden takia.

Tekase jotku blogipohjaset ilmaset kotisivut, vaikka tuota googlen blogspottia käyttäen.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti simojoki Katso viesti
    Tekase jotku blogipohjaset ilmaset kotisivut, vaikka tuota googlen blogspottia käyttäen.
    Olen jo alustavasti kokeillut, mutta huonolla menestyksellä.
    Ja mä haluaisin että ne olis sitten todella hyvät ja kätevät.
    Niin että jokainen hoksaa systeemin.
    Ja kaikkia lamppuja olis helppo selata ja verrata keskenään ja lisätä uutta materiaalia mihin väliin tahansa ja silti koko homma pysyy "juoksevana".
    Nuo blogit ei ymmärtääkseni ole sellaisia.
    Pitäis repäistä ja teettää jollain sellainen sivusto.
    Enkä mä mä myöskään haluaisi että sivustolla olis yhtään mainosta.

Tuosta kuvaboxihässäkästä mä saan vaan kauhean päänsäryn, eli joudun myöntämään etten ole ihan vaan sen takai viitsinyt veen testejä sen paremmin tutkia.
    Nykäise jotku selkeän yksinkertaiset nettisivut pystyyn, niin lupaan lukea kokonaan läpi

Sen verran tuossa nyt jaksoin selailla (ikinä ennen näin pitkälle päässyt) että raja lampuista millä urheilukäytössä tekee yhtään mitään menee suunnillee led lenserin H7 kohdalla.kun keskittyy, sillä näkee juosta polulla mutta ei juuri muuta. tosikätevä lenkkilamppu kuitenkin.

yllättävän huono muuten tuo MTE:n SSC P7 tulos, en ole livenä nähnyt mutta P7 ledin väärinkäyttöä tuommoinen alikellottaminen
    edit_ hmm. mietitäänpäs nyt hieman. nopea googletus paljasti että onhan se ihan pätevän näköinen pyöränvaloksikin, tai sitten kaikki kuvat on ylivalotuksella ihan huolella. tuntuu vaan että 1x P7 ja tuon ledlenser H7 (ainakin omissa tekeleissäni) ero on luonnossa aika paljon isompi kuin 2000 vs 4000 lux ja nuo testikuvat antais ymmärtää. hmm. mielenkiintoista. no ei edes ole kun kyseessä on kaupasta saatavat valot mutta kuitenkin
    kontio muokkasi tätä : 22.12.2009 at 13.38

Älä viitsi muistuttaa minua siitä hässäkkyydestä
    Tulee paha mieli
    No aika näyttää.. Mutta ehkä suurin ongelma on etten todellakaan ole mikään nörtti. Ennen näitä testijuttuja en ymmärtänyt mitään tietokoneista enkä digi tai mistään järjestelmäkamerasta.
    Eli koko ajan mennään siltä osin osaamisen äärirajoilla Kaikki on opeteltu sitä mukaa kun nuppi antaa myöden

Lainaus Alkujaan tämän lähetti kontio Katso viesti
    yllättävän huono muuten tuo MTE:n SSC P7 tulos ... tuntuu vaan että 1x P7 ja tuon ledlenser H7 (ainakin omissa tekeleissäni) ero on luonnossa aika paljon isompi kuin..
    Huomaa MTE lampun paloaika vs. akun kapasiteetti, siitä voi laskea tehon millä sitä about ajetaan. veen mittaus osuu siihen arvioon ihan ok. Mutta ei kannata mollata MTE lamppua, valoa tulee silti ihan kivasti, alikellotuksen ansiosta ledi käy hyvällä hyötysuhteella ja ei tarvii olla vaihtamassa akkua reilun puolen tunnin välein. Jos sitä käyttää erilisellä akkupaketilla niin sitten voi harkita ajuriremppaa. Nuo veen mittaukset muutenkin tuntuisi minusta olevan ihan linjassa. Kosmetiikasta (sivut & käytäväkuvat) voi olla montaa mieltä.

Ookei. sitä, mitä tuo MTE P7 on akuiksi syönyt, mulla ei ole hajuakaan. 18650 kennoja kai jokunen.
    edit_ onhan tuolla tuo modattu Triple P7 Maglite 17000lux, eli yli 4x tuon MTE:n määrä eikä se valoteho ainakaan silmälle kolminkertaistu vaikka sähkönkulutus kolmikertaistuukin 1 vs 3 P7 lediä.kaipa tuo testimenetelmä sitten osaa sen huomioida kaiken lisätehon mitä silmä ei osaa?
    eli jokatapauksessa selkeästi alikellotettu vaan tuo MTE. jollekin alikellotus voi olla hyvä, mutta akkuja saa kaupasta.
    kontio muokkasi tätä : 22.12.2009 at 16.56

Tässä modatussa Maglitessä tullaan siihen ongelmaan mihin kaikilla tehokkailla jotka palaa kuvassa.
    Se ei näytä niin tehokkaalta kuin pitäisi. Jos kuva palaa, niin siinä voi olla tehoa vaikka kuinka paljon enemmän ja silti näyttää samalta. Tosin sitten palaa isompi alue. Mutta ei välttämättä.
    Eli paljon on ongelmia systeemissä, mutta on vaikea löytää paikkaa joka on aina pimeä ja näyttää ympäri vuoden samalta.
    Ja leveyttä sekä matkaakin pitäisi olla enemmän.

Mutta noista mittaustuloksista.. Suurimmassa osassa lamppuja näyttäis olevan niin että nolla pois tuosta mun luvusta ja ollaan suunnilleen oikeissa Lumen määrissä. Tarkoitan suunnilleen.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti kontio Katso viesti
    jollekin alikellotus voi olla hyvä, mutta akkuja saa kaupasta.
    niin saa ledejäkin. Akut painaa, ledit ei. Eli jos halutaan x lumenia on tyhmää tehdä se vähimmällä mahdollisella ledimäärällä, jolloin hyötysuhde on huonoin mahdollinen ja valosta tulee painava ja kömpelö verrattuna alikellotusvaloon. Alikellotus on aina hyvä jos se on suunniteltua. Et kontio sinäkään laita autoosi mahdollisimman pientä konetta jolla se just kulkee sallitun max 120 kun kaikki ottaa siitä irti

moto Guest
    Ajattelin tehdä seuraavanlaisen kytkennän lappuihini. Huomaako joku jotain virheitä =). Käytössä on 2kpl AMC7135 1400mA diveria joten yhteisteho on 2800mA. 2-napaisella kytkimellä sammutetaan toinen driveri käytöstä ja tällöin virta laskee 1400mA.

3-napaisella kytkimellä sammutetaan ledeiltä kokonaan virta pois tai vähennetään vastuksella virran määrää tai käytetään täysitehoa.

niin saa ledejäkin. Akut painaa, ledit ei. Eli jos halutaan x lumenia on tyhmää tehdä se vähimmällä mahdollisella ledimäärällä, jolloin hyötysuhde on huonoin mahdollinen ja valosta tulee painava ja kömpelö verrattuna alikellotusvaloon. Alikellotus on aina hyvä jos se on suunniteltua. Et kontio sinäkään laita autoosi mahdollisimman pientä konetta jolla se just kulkee sallitun max 120 kun kaikki ottaa siitä irti
    En, siks mulla onkin vanha kunnon (tosin "hieman" päivitetty) jakapumpullinen 1.9Tdi joka kuluttaa maantiellä 5 litraa ja kiihtyy 0-100 ~9s No joo, se siitä. Ja kyllähän niistä formuloista kai aika paljon irti otetaan kun tavoite on olla mahdollisimman nopia nykyään ne ei enää edes laukeile kun pitää kestää monta kisaa.

Mutta tässä nyt on hieman eri tarkastelunäkökulmia tuohon lamppuasiaan. Suunnistaessa funktiona on saada päästä kaikki mahdollinen paino ja fyysinen koko minimoitua päästä roikkumasta, selässä ei huomaa onko siellä 300g vai 500g akku. oikeasti ei.
    Varmaan kilon NimH akkua kun on vuosikaudet aikanaan selässään raahannut niin ei paljoa litiumit paina

Päässä sen sijaa jokainen ledi kasvattaa alumiinimötikän kokoa hieman, ja piuhaakin tarvitaan enemmän ellei sitten vetäise jotain "kaikki yhden piuhan taakse" tyyppistä hässäkkää.
    4-ledinen P7 on kyllä varmaan tulossa jossain vaiheessa, mutta se pitää testata paljonko meidän sorvaus jaksaa jäähdyttää kesäkelissä.Eli Pirkkahalliin juoksemaan rataa ympäri lamppu päässä
    edit_ pitäis tutkia (tai löytää jostain tutkimus luettavaksi) korrelaatiota paljonko kuinka paljon 4 ledille voi syöttää virtaa että lämpiävät yhteensä saman verran kuin 3 ledi 2,8 ampeerilla. Jos se olis vaikka 2,2A =hyötysuhde nousee esim 7% ja teho tippuu suhteessa virran laskuun niin sehän olis vielä hyvä diili. Viittä P7:aa sitten ei oikein saa mahtumaan mitenkään fiksusti, kun kapeat heijastimet tahtovat olla aika isoja= esim halk 30mm ja pituus 28mm ja siinä vaiheessa ei ole mitään järkeä laittaa kaikkia heijastimia jollain 15* kulmalla enää (mikä on kolmella aika hyvä), vaan pitäis saada oikeasti näkymään kauaksi että olis iloa. Mutta pyörässähän se on aika yksi ja sama missä se paino killuu, joten joku vois nykäistä 10x P7 tyyliin jokui tämmöinen moottoripyöräviritelmä http://i480.photobucket.com/albums/r...0/DSC_1310.jpg
    kontio muokkasi tätä : 23.12.2009 at 17.46

Lainaus Alkujaan tämän lähetti moto Katso viesti
    Ajattelin tehdä seuraavanlaisen kytkennän lappuihini. Huomaako joku jotain virheitä =). Käytössä on 2kpl AMC7135 1400mA diveria joten yhteisteho on 2800mA. 2-napaisella kytkimellä sammutetaan toinen driveri käytöstä ja tällöin virta laskee 1400mA.

3-napaisella kytkimellä sammutetaan ledeiltä kokonaan virta pois tai vähennetään vastuksella virran määrää tai käytetään täysitehoa.
    Löydän tuosta ainakin pari virhettä.

Ensiksi: 2-asentoinen kytkimesi katkaisee virtapiirin akkujen ja ledien välistä kokonaan. Kun kytkin on auki, ei virta kulje ja valo ei pala.

Toiseksi: AMC7135:t reguloi piirin läpi kulkevaa virtaa. Joten vastus 3-asentoisen kytkimesi takana kuumenee, mutta ei periaatteessa rajoita ledeille tulevaa virtaa lainkaan. Periaatteessa siksi, että se luultavasti alentaa jännitettä niin, että AMC:t menevät suoralle ajolle ja sitten virta rajoittuu.

Kolmanneksi: Ledisi on kytketty rinnan. Se aiheuttaa helposti virtaeroja ledien välillä ja saattaakin käydä niin, että toinen ledeistä haukkaa pääosan virrasta. 2,8A reguloidulla virralla se ei sinänsä ole ongelma kun yksikin led kestää sen.

Oliko kuitenkin tarkoitus yrittää saada täysi teho molemmista ledeistä irti? Haluaisitko siis 2,8A virran kulkevan molemmista ledeistä? Vai onko tarkoitus käyttää ledejä noin puoliteholla ja nauttia paremmasta hyötysuhteesta?
    Fixed-gear bikes are a gateway drug to all forms of cycling

Vinkkiä Moton lampunrakennukseen.

Käyttäisin lampussasi tälläistä kytkentää:

Kolmen sijaan 2 lediä ja akkua (tai siis 2 sarjassa, 2 rinnan, 4 kennoa yhteensä).
    Kytkimen paikan voi siirtää vaikka tuonne miinuspuolelle, jolloin voit laittaa kolmiasentoisen kytkimen. Kumpaakin kahdesta valotehosta kannattaa ajaa omalla driverilllään. 2x1400mA täydelle teholle ja vaikkapa 350mA pienemmälle teholle. Sillä kolmiasentoisella kytkimellä valitaan kumman driverin kautta virta kulkee. Noi AMC-driverit on niin pieniä levyjä, että kai niitä kolme projektiisi mahtuu? 1400mA-versioista juottaa helposti ylimääräiset palikat pois, ei tarvitse erikseen ostella pienempiä.

E: Piirtelinpä ajankuluksi kuvankin millaista kytkentää tarkoitan. Ei se tuosta sanallisesta selityksesta varmaan aukene.

8xAMC7135 on siis kaksi driveriä rinnan. Tuossa on nyt vain 2 tehoa, mutta käytännön perusteella niillä pärjää aivan hyvin. Oma valoni on tuollainen, mutta yhdellä ledillä ja 1S2P akulla.
    kaveri muokkasi tätä : 23.12.2009 at 18.24 Syy: piirroksen lisäys.
    Fixed-gear bikes are a gateway drug to all forms of cycling

moto Guest
    Joo nyt alkaa selkee. Siirrän 3-asentoisen kytkimen minuspuolelle vielä eivät ole driverit saapuneet postiin niin en pääse tarkemmin tutkimaan. Hyvät joulut!

Täällähän on väännetty..

Valaisinpiireissä (esim. CPF foorumilla) on yleisesti tiedossa että luotettavaa vertailukelpoista mittastulosta saa kun on laatikko jossa vaalea sisusta.
    Onko sulla minkälainen "laatikko"? Itellä olisi pallomainen samanlaiseen käyttöön haussa, mutta ei ole vielä löytynyt mieleistä. Pitää kattoa jos ehtis alkukesästä tekeen itse lasikuidusta jos ei muuten..

Itse ulkoilin eilen (kävellen) kahden himmennetyn XP-G:n kans, akusta lähti tehoa 3W, ja silti näki..

Jaa notta ihan laatikko.. Itellä olis 50-100cm halkasijalla oleva pallo hakusessa. Joitain lamppujen kupuja kattellu, mutta ei oikein yli ~30 senttisiä ole tullu vastaan. Ja mittauksessaki oli hieman erilaista anturaa tarkotus käyttää. Kattoo ny ku tulee palikkaa, että saako jotain järkevää dataa ulos.

Joo tuo on ihan simppeli poksi. Helppo toteuttaa.
    Jonkun pitäis ruveta tekemään sarjatuotantona hyvää ja kohtuullisen hintaista sellaista palloa jota sitten alettais käyttämään oikein laajemmaltikin.
    Siten saisi maailmanlaajuisesti harrastajat vertailukelpoista mittausta aikaan.

Kuinka toteutat aukon erikokoisille lampuille?
    Millaista mittaria suunnittelit?
    Edit: Entä millainen heijastuspinta olisi? Ettei tule piikkiheijastuksia anturille.
    Kiinnostaa

Joo tuo on ihan simppeli poksi. Helppo toteuttaa.
    Jonkun pitäis ruveta tekemään sarjatuotantona hyvää ja kohtuullisen hintaista sellaista palloa jota sitten alettais käyttämään oikein laajemmaltikin.
    Siten saisi maailmanlaajuisesti harrastajat vertailukelpoista mittausta aikaan.

Kuinka toteutat aukon erikokoisille lampuille?
    Millaista mittaria suunnittelit?
    Edit: Entä millainen heijastuspinta olisi? Ettei tule piikkiheijastuksia anturille.
    Kiinnostaa
    Oikeita lumeneitahan tuollasella on todella hankala saada mitattua.. Heijastuspinnaksi pelkkää valkoista maalia, jos ei BaSO4:sta satu järkevällä hinnalla löytymään, tuolla vähän vertailua noista: http://www.usu.edu/cpl/PDF/Barium_Sulfate.pdf

Noi oikeat maalit on vähän turhan suolasia. Ja hyöty vähän kyseenalainen jos ei pääse kalibroimaan missään laitetta noin muuten.

Anturiksi mahdollisesti tollanen: http://docs-europe.electrocomponents...6b808d0670.pdf

RS:ltä löytyypi ilmeisesti tota ±5% TSL230BR−LF versiota, nimi tosin TSL230RP-LF, joten liekkö ihan sama, datasheet linkki menee kuitenkin tuohon ylempään. 6.60€ (+ alv?) hintaa, voisi laittaa vaikka useamman. Löytyy silti kivemmasti speksiä mitä tuollaisesta DX:n luksimittarista, en tosin ole tarkemmin tutkinu onko niitä joku aukonu ja kattonu mimmonen antura. Kauheana ei oo noihin vielä tullu perehdyttyä, ku ei sitä pallukkaa ole. Aukkoki lie pienin murheista..

EDIT: ihan mielenkiintonen ois tuoki: http://docs-europe.electrocomponents...6b80988efa.pdf (hinta vain pompsahtaa yli 40e:n)
    Ekke muokkasi tätä : 25.12.2009 at 22.35

Tuollainen systeemi olis kova sana myös minulla. Mutta sitten tulis "ongelma" kun on kahta erilaista mittatietoa. Pitäis jotenkin tehdä siirtymä uuteen tapaan. Noo.. ei se nyt ongelma
    Etkö ole löytänyt jotakin ulkovalaisimen kupua? Äkkiä ajateltuna niitä on monen kokoisia.
    Tämä asia nyt alkaa kiinnostamaan myös minua siinä määrin että pitää olla silmät auki. Jos sellaisen bongais.
    Mitäs jos näitä tekis heti kaksin kappalein?

Tuossa ylempänä jo totesin, että en ole juuri yli 30 senttisiä nähny, tahtoisin isomman. Isompi parempi, tässäkin asiassa..

Hesasta löytyis ainaki yks halvahko kupu, mutta ei lie tuokaan kummosesti yli 30cm. Kyllä kai niitä isompiaki löytyy, mutta taitaa hinta uutena karata jo käsistä. Halpa ja hyvä siis hakusessa. Ykkösvaihtoehto toistaseksi on joku sopiva jumppapallo (kokoja löytyy vissiin 50-75cm väliltä) ja lasikuitu, mutta oma hommansa tuollasessaki askartelussa ja iteltä ei löydy tiloja kuiduttaa joten saa kesää odotella.

Pantteri Guest

Yksinkertaisen ihmisen yksinkertainen viritys

Luettuani tätä foorumia riittävän pitkään, totesin että parempi näillä taidoilla yrittää jotain yksinkertaisempaa. Oma käyttö on käytännössä syksy/talviajoa enduropoluilla, joten se on hieman vaikuttanut lopputulokseen. Pyörästä saa kuitenkin osan valosta (xenon), joten tämän tarkoitus on auttaa näkemistä ylhäältäpäin ja mutkaan.
    Kokemukset ovat olleet positiivisia vaikkakin tämä antaa aika tiukan valokuvion keskelle, mutta kahdella lampulla sitä "hot spot" osaa saa levennettyä tai kuten itse olen tehnyt, pidennettyä. Hajavaloa tulee mukavasti ja tähän mennessä tälläkin on pärjännyt hyvin ilman sitä pyörän xenonvaloa alkuperäisen lyhdyn kanssa (35 w halogeeni = himmeä, keltainen jota oikeasti ei edes huomaa).
    Tällainen siitä sitten tuli. Tässä vielä päältä päin.

Kokoonpano:
    - Cree P4 moduuli (sku.26127)
    - Kojetaulun päälle kiinnitettävä mittarikotelo (Biltemasta)
    - Katkaisijat lampun johtoon (Biltema)
    - 18650 akut rinnan kytkettynä 2 + 2 (~7,4 V, 2,5 Ah)
    - Akkukotelo Turboferretiltä
    - "lasi" tehty pleksistä leikkaamalla

Muovikotelo teoriassa pitää lämmön sisällä, mutta kenttäkokeet olohuoneen pöydällä (20 min jaksoissa) osoittivat että kuumeneminen ei ole kovin voimakasta ja oletuksena on se että ajoviima viilentää. Endurossa harvoin ajetaan yli 20 minuuttia kerralla, joten jaksojen välilläkin moduulit ehtivät jäähtyä, jos ovat lämmenneet. Tuota pystyy säätämäänkin pystysuunnassa helposti ja säätö pysyy paikallaan, joten siinäkin mielessä sopii hyviin. Toisen puolen kiinnitystä porasin hieman isommaksi, jotta hienosäätö sivusuunnassa onnistuisi. Jokunen reikä tuli porattua perussäätöjen hakuvaiheessa...
    -Testasin myös vastaavaa P7 moduulia, mutta se ei ollut läheskään yhtä kirkas, mutta antoi kyllä tasaisemman valokuvion. Jostain syystä se myöskään tykännyt samasta jännitteestä kuin nämä moduulit vaan alkoi värisemään (pätkimään?). Moduuli on nyt vaimolle menossa ja toimii hyvin ~6 v:n jännitteellä (4 AA-akkua).
    Pantteri muokkasi tätä : 27.12.2009 at 10.40 Syy: Linkkiä korjattu

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pantteri Katso viesti
    Tällainen siitä sitten tuli
    Niin millanen? Ei toimi linkki

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •