Velosportissa on tainnut ainakin ennen olla pistosuojanauhaa.
Velosportissa on tainnut ainakin ennen olla pistosuojanauhaa.
Marathon Winter kyllä imuroi hyvin tota sepeliä. Kannattaa aina parin sadan jälkeen tarkistaa tilanne ja poimia kivet pois. Ja pistosuojaksesta huolehtii vaan se ohut kevlar? kerros.
Nopean testin tuloksena suunniillen samoilla kilsoilla Winter 30 kiveä, Plus 2 kiveä.
Hi5Bikessa on tuota Hakka 300 2.2 tuumaisena.
Hakka300 2.1 tuumasena en oo bongannu mistään pääkaupunkiseudulta - noh, en oo tosin kaikkiin putiikkeihin soittanutkaan.
Mutta Ice Spikeriä sitten löytyisi kyllä 2.1 tuumasena.
Ja nyt pitäisi päättää tuumien välillä --- luulisi tuolla 2.2:lla olevan maksimaalinen pito verrattuna kaposempaan... ja jos on raskaampi, niin kuntohan siinä vaan nouse, eh... ääh, vaikeeta päättä, auttakaa!
-E
Got to have Nerve in forest!
Onko niiden leveydet oikeasti vertailukelpoisia. 2.1 Schwalbe voi olla oikeasti leveämpi kuin Nokian/Gazza/whatever 2.2
Valitse nyt vaan jompikumpi ja ajele pari kolme talvea ja ensi kerralla sitten mietit olitko tyytyväinen vai haluatko jotain muuta. Ei niiden ominaisuuksissa niin radikaaleja eroja ole![]()
Ei se niin haittaa vaikka sepeliä olisikin jos on lunta maassa. Renkaat ovat eilisen lenkin jäljiltä ihan putipuhtaat. Sen sijaan märkä lumeton asfaltti ja sepeli ovat huono yhdistelmä, silloin se tuppaa tarttumaan renkaaseen vaikka mitä tekisi. Samoinhan se on kesällä - sateella puhkeaa rengas varmemmin.
Velosportissa tosiaan oli, mutta en itse ollut kovin tyytyväinen tuotteen käytettävyyteen. Minähän en kuitenkaan mitään osaa, joten käyttäjässä on voinut olla enemmän vikaa. Nyt on kuitenkin mennyt kolmisen viikkoa ilman nauhaa ja ilman ongelmia kun olen muistanut tarkistaa renkaat ennen lähtöä.Pistosuojausnauhaa harkitsin ja kävin kysäseen sitä eilen parista putiikista Annankadulta ja ei oota löytyi. Mistä pääkaupunkiseudun liikkeestä nauhaa löytyy? Onko nauhoissa suuria eroja?
Onkos kukaan kokeillut Ice Spiker Proita litkuilla? Tiedä sitten onko siinä mitään järkeä, mutta itse pyöräytin useampi viikko sitten kumit vanteille ilman sisuria. Yhden lenkin ehdin ajaa, kunnes kelit muuttuivat siten, että kiekot ovat kumeineen vieläkin seinällä.
Scwalbe Ice Spiker...neljäs talvi noilla renkuloilla jo hyvässä vauhdissa, ja pientä tilannekatsausta kehiin.
Pari-kolme vuotta sitten näköjään olin hehkutellut noita renkaita, ja kyllähän ne silloin uutena mahtavilta tuntuivatkin. Ikä alkaa kuitenkin painaa jo noitakin renkaita...Takarenkaasta lähtenyt noin 30 nastaa ja edestä reilut 10. Mutta vielä isompi vaikutus on sillä, että keskimmäisten nastarivien nastat on kaikki painuneet osittain kumin sisään tai taipuneet sivulle. Tuo vaikuttaa jo selvästi pito ominaisuuksiin ylämäessä ja suorissa jarrutuksissa. Toisaalta rullaavuus ehkä hieman parempi, kuin uusilla?? Kaarrepito edelleen ihan riittävä, vaikka tuntuukin ettei kuskilla ole enää niin paljon luottoa renkaisiin. Kyllä noilla vielä pari talvea mettäteitä ja polkuja sahailee...sitten saavat siirtyä eläkepäiville käyttösinkulaan, jossa nykyisin edessä Nokian W120-perusnasta. Hyvin toimii koulumatkoilla ja perä huilaa tarvittaessa nätisti sivulla.
Eka 10km alla Schwalben Marathon Wintereillä. Mukavasti rullaavat ja pitoa on kiitettävästi. Aika näyttää että miten toimivat ns "pitkässä juoksussa".
kenaattori muokkasi tätä : 16.12.2009 at 19.57 Syy: lisäläppä
Tässä on nyt toista viikkoa Ice Spiker Prot alla, ja olen ollut tyytyväinen!
Olen suorastaan yllättynyt näiden rullaavuudesta, pienilläkin paineilla.
Varmaan pari-kolme sataa kilometriä on tullut täyteen jo, luultavastikkin olisi aika nostaa jo paineita sinne normaaleihin lukemiin. Sitähän saattaa koulumatkatkin alkaa taas menemään liitäen.![]()
Itse ilmeisesti ajan melko lumisilla poluilla, koska kolmas talvi lähtee Ice Spiker Proilla ja vasta yksi nasta irronnut. Sisäänajosta en tiennyt mitään kun uutuuttaan alle asensin.
Kun ei muuten ole liukasta niin piti yhden juuri jäädytetyn puiston läpi oikaista, jotta vähän sai selvyyttä Schwalben Ice spiker pron pidosta. Ei pahemmin lipsunut, vapaasti sai runtata jarrun/jarrut pohjaan eikä pelkoa, että rengas luistaisi alta. Voimakkaassa kiihdytyksessä pitoa löytyi myös runsaasti. Jyrkästi kun kääntyi niin alkoi pitokin loppua, mutta ei mitenkään yllättäen. Nyt kaipaisi hieman jäätä, jolla noilla voisi päästellä menemään.
Noiden kanssa on takana nyt ehkä 50km maastoajoa ja hieman reilut 100km pyörätiellä huristelua sekä paljaalla että lumipeitteisellä asfaltilla. Tämän päivän maastolenkin jälkeen oli 3 nastaa jäänyt takarenkaan ulkoreunalta maastoon. 50km sisäänajo tuli ajettua, mutta sen verran taisi silloin olla painetta, että nuo ulkoreunan nastat ei paljoa asfalttiin koskenut. Nyt ne sitten irtoilee, kun hieman kiviä rapsuttelee. Mutta on niitä nyt vielä 358 jäljellä, että ehkä niillä pärjää.
Kerronpa sitten vähän omista rengaskokemuksistani: mulla on nyt jonkun aikaa ollut Ice Spiker Prot alla. Entiset kumit oli Hakkapeliitta W240:t. Ja onhan ne vieläkin osittain käytössä...
ISP voittaa pidossa mennen tullen. Mutta käyttäytymisessä häviää reilusti! Ehkä kyse on siitä, että W240:iin tuli syvempi suhde kahden talven aikana, ja ISP on näinkin uusi tuttavuus. Kun W240 alkaa menettää otettansa, se alkaa varoitella, ja kuskilla on aikaa reagoida. ISP lähtee samantien alta - harmaata aluetta ei juuri ole. Lisäksi työmatka-ajossa ISP venkoilee siten, että kevyen liikenteen väylällä on todella vaikea ajaa suoraan - piti ihan kokeilla W240:llä, ja niillä venkoilua ei esiintynyt. Voi myös olla nappulan muodosta ja joustavasta kumiseoksesta kiinni.
ISP:llä olin sitten kieputtamassa läheisen koulun luistinradalla, ja niillä tosiaan pystyy nostamaan pyörän eturenkaalle! Kanta voi todella syvään, kunhanmuistaa, että sitten kun lähtö tulee, niin se tulee. Järkyttävän hyvä jääpito!
Pikainen verailu näiden kahden välille olisi, että jos ajaisin ihan pelkkää työmatka-ajoa, niin Ice Spiker Pro ei ehkä olisikaan se paras valinta. Metsässä se kyllä pyyhkii W240:llä polunpohjia.
Jari-Matti
Elämä on kuin golfpallo - ensin saa paljon iskuja ja sitten päätyy kuoppaan.
Joo, meinas itku tulla äskettäin kun kaivoin kellarista Hakka wxc300:set, 4 vuotta vanhat. Olin niitä kovasti säästellyt ja käyttänyt vaan semmosilla keleillä kun oikeasti tarttee, ei hiekalla eikä asfaltilla, ja säilyttänytkin pimeässä ja viileässä. Kas, olikin molemmista pykinyt kumpikin kylki koko matkalta täyteen halkeamia, jännästi vaan keskellä kylkeä kulkee se pykimä-vyöhyke. Nappulat ja kulutuspinta on erinomaisessa kunnossa ja nastojakaan ei oo irronnu ku pari hassua. Kyllä kyrsii, ne ei oo ihan halvat kuitenkaan. Pitää vissiin mennä rempomaan ne loppuun kunnes kylki ratkeaa.
Sinänsä tuo ei minusta ole normaalia (l. paskahko kumiseos) - mulla on W240siä mitkä on 6-8 vuotta vanhoja, ja niiden kumissa ei oo pykimiä vielä, kovettuneet ovat toki. Samoin kuin Nokian Hakkapeliitta 1 nastarenkaat autoon, jostain vuodelta 1970. Ne on kyllä kivikovat ja kaikki nastat on irronnu mutta ei oo kumi pykiny![]()
Anyone can do any amount of work provided it isn't the work she is supposed to be doing at the moment.
Olen ymmärtänyt, että renkaat kestävät ajan hammasta paremmin, kun niitä käyttää. Sekä otsoni että uv-säteily syö kumia, mutta niihin seoksiin on laitettu jonkun verran vahaa mukaan. Kun renkaalla ajetaan, vaha lämpenee ja nousee pintaan, jossa se suojaa kumia pahalta ilmalta. En nyt muista selittikö tätä Jobst Brandt vai Sheldon Brown, mutta jotain vastaavan tason lähdettä tälle oli. Itsehän en näistä ymmärrä mitään. Olen kuitenkin yrittänyt ajaa säännöllisesti kaikilla renkailla jotka on käytössä.
Riding straight ahead in a forward fashion.
Toki niillä ajettu on, mutta ei aivan valtavasti.
Ja pimeässä viileässä kellarissa säilytys juuri siksi ettei UV-säteily pääse kesällä puremaan
Aika valtavia eroja tuntuu olevan eri valmistajien, ja saman valmistajan eri renkaiden kesken. Toiset hapertuu parissa vuodessa käyttökelvottomaksi, jotkut on ajokelposia vielä vuosikymmenenkin jälkeen...
Anyone can do any amount of work provided it isn't the work she is supposed to be doing at the moment.
Mitä nastagummeja suosittelette seuraaviin tarpeisiin:
-maastolenkeistä about puolet siirtymää, puolet maastoa
-pimeällä iltalenkit pelkästään "siirtymää" kunnon ajovalojen puuttuessa
-kuskina maastossa melko kokematon
Keskustelujen & netin pohjalta haarukoitu vaihtoehdoiksi Schwalben Ice Spikerit tai Marathonit. Myös Hakkan W240 voisivat tulla kyseeseen mutta suurhehkon vierintävastus pudottaa pisteitä. Ajo tapahtuu Lounais-Suomessa ts. pääkallokelikin on normi talvikeli.
Muita rengassuosituksia? Koko 26 tuumaa.
Eiköhän ne ISP:t ole parhaimmasta päästä rullaavuuden ja pidon suhteen. Paino ja rullaavuus vs. Extreme 296 on jotain uskomatonta.
Downside: Väittävät että kuivalla pinnalla nasta syö itsensä kumista läpi.
Peikkomainen flaksi
Ice Spikerit kävin tänään ostamassa, huomenna varovainen sisäänajolenkki. Oikein mahtava nastakeli tuloillaan, tänään satanut vettä koko päivän ja huomenna aamulla lämpötila laskee pakkasen puolelle.![]()
Pakko oli käydä lyhyt lenkki heittämässä uusilla nastagummeilla vielä illalla. Koko päivä jatkunut vesisade oli kiillottanut pyörätiet ja sivutiet peilikirkkaiksi ja siellä missä ei ollut jäätä, oli sohjoa.
Summa summarum, hienosti toimi ice spikerit. Ensimmäinen ajokerta nastarenkailla pääkallokelillä oli paikoin hämmentävä. Kesägummeilla aina ajaneena selkäytimeen on juurtunut kesärenkaan pitämättömyys pääkallokelillä ja varovainen, rauhallinen ajotyyli. Nyt pitoa taas riitti ja riitti ja riitti. Kestänee hetken ennen kuin renkaista saa kaiken ilon irto, nyt ei vaan pystynyt luottamaan pitokykyyn. Kerrankin hyvät fiilikset pääkallokelistä!![]()
Kokeilin laittaa 2 talvea vanhat ISP:t alle ilman sisureita Stanin litkuilla ja hyvin tuntuisi toimivan. Hieman joutui suostuttelemaan, että sain kumit nousemaan vanteille. En tiedä onko litkuista hyötyä pakkasella, mutta ainakin tiivistymään ne saa. Hyvin tuntuisi rullaavan ja toimivan muutaman lenkin kokemuksella.
Siis kyseessä standardi IS, eikä Pro-malli -otaksun...?
Samoihin olen päätymässä minäkin, vaikka tuota uutta Hakka300:sta saakin nyt Hi5Bikesilta hintaan 59/kpl... mutta kun porukka kertoilee nastojen irtoilevan... Ja kaippa se niin on, että valinta tehdään ennen kaikkea jäisten olosuhteiden vuoksi, eikä lumessa etenemis ominaisuuksien vuoksi - ainakin täällä Etelässä näin - tosin - nyt on lumitalvi tulossa ... kaikki maastopolut lumirännejä... hmm...
-E
Got to have Nerve in forest!
Nyt ei mielikuvitus riitä hahmottamaan, miten kuormaliinalla saisi kumit vanteille? Laitoin ensin sisuskumin kanssa vanteelle ja sitten sisuskumi pois niin että toinen puole jää paikoilleen ja litkut tilalle ja kompuralla ilmaa. Ihan perus kompuralla, tuotto on mitä on. Hieman silti joutui kumia asettelemaan, että lähti nousemaan. Vanteena Bontragerin Race Lite.
Kirjanmerkit