Ilmeisesti johtuen siitä, että olen Hammerstar III kohdalla puhunut sarjatuotannosta, tuotantosarjasta ja protoista, olen vastaanottanut joitain kyselyjä myyntihaluista. Toivottavasti vastauksiani ei ole tulkittu liian omahyväisiksi. Homman nimi on se, ettei DIY ole ilmaista. Usein on halvempaa tilata se riistotesla, kuin rakentaa oma DIY-lamppu. Täälläkin näkee ihmisten laskevan kokonaiskuluiksi jotain ~20€ toista tuhatta lumenia antaville lampuille, jotka palavat sillä teholla monta tuntia. Laskelmat on kuintenkin suurella todennäköisyydellä huijausta; ehkä jopa itsensä huijaamista.
DIY-projekteissa ei tietenkään omalle ajalle lasketa mitään arvoa. Ainakin itse olen pitänyt näitä projekteja viihteenä. Osille, joita ei juuri kyseistä projektia varten ole joutunut ostamaan, ei yleensä lasketa mitään arvoa. Johdot, liittmet, vastukset ja tavalliset kondensaattorit tyypillisesti kuuluu tähän joukkoon. Metallirakenteetkin tehdään ilmaiseksi jostain löytyneistä palasista. Ruuvejakin meillä kaikilla on ainakin pieni valikoima. Kuluiksi tulee täten LED:ien, linssien ja akkukennojen hinta.
Sitten kun lamppuja alkaatekemään isompaa sarjaa, tilanne muuttuu. Osat joutuu tilaamaan sarjaa varten. Toisaalta, voi tilata vain tarvitsemia osia, eikä esim vastuslajitelmaa. Mekaniikan työstöjäljeksi ei enään kelpaa se rautasahalla leikattu kappale, jota vähän viilalla tasoitellaan. Liittimien pitää olla kunnollisia. Mahdollisilta väärinkäytöksiltä pitää suojautua. Akkujen latureille tarvitsee hankkia virtalähteet, kun kaikilla ei kuitenkaan ole sopivia valmiiksi. Ja säädettävä labrapoweri saa laturista savut kuitenkin pihalle. Näin osakustannukset alkaa vähitellen karata käsistä.
Jotta isompaan sarjaan päästäisiin järkevästi, joutuu tekemään proton tai pari. Meneekö proto tekijän piikistä, vai jyvitetäänkö protoilun kulut tuotantosarjalle? Lisäksi, jos työpaikalla ei voi rakennella omia projekteja, tarvitaan työkaluja. Osa työkaluista kuluu, osa ei.
Sosiaaliset suhteet on kolmas tekijä tässä yhtelössä. Ajokavereille kannattaa myydä lamppuja lähellä osakustannuksia. Näin saa tilata osia tukkuerissä ja voi ajaa yhteislenkkejä talvellakin. Oma napa hyötyy. Jos projektissa on mukana useita henkilöitä, kuten Hammerstar III:ssa (Hammer on yllättäen remmissä muutenkin, kuin tuotemerkkiä lainaamassa), jokaisella projektin jäsenellä on tietenkin oikeus saada lamppu osakustannuksella. Mutta entäs kun joku muu kuin oman ajoporukan jäsen haluaa ostaa lampun? Siitä täytyy saada reaalinen kustannus; ei välttämättä voittoa tai tuntipalkkaa.
Mielelläni jäisin pois palkkatyöstä, perustaisin firman ja myisin teille lamppuja. Projektin jäsenetkin varmaan antaisivat minun niin tehdä korkeintaan minimaalisilla rojalteilla. Laskelmieni mukaan hinta tuotteella nousee niin korkeaksi, etten usko ostajia olevan jonossa. Jonon pitäisi kuitenkin olla niin pitkä, että kassavirrasta voi ohivirtauttaa palkkaa viiden hengen keskiluokkaisen perheen kulujen kattamiseen.
Tämä ei ole peitelty myynti-ilmo. Ken on yrittänyt ostaa, ymmärtää pointin.
Kirjanmerkit