Pitkästä aikaa piti palailla foorumille, kun tuo velipojan Verlicchi-projekti innosti kovin. Ajattelin kysellä neuvoa, mitä tekisin tuon oman Ibiksen kanssa. Kuvaa ei nyt reissun päältä ole laittaa, mutta eiköhän sellianen järjesty viikonloppuna.
Elikkä, kyseessä on Ibis Mojo, jostain -90 luvun puolivälistä. Pyörän historiasta sen verran, että Ransu on sen tehnyt vissiin ensimmäisten nettisivujensa tekijälle ja pyörä päätyi erinäisten vaiheiden jälkeen Helsingin Aggioon myytäväksi ja sieltä se sitten ostettiin talteen. Pyörässä oli ostohetkellä kiinni varsinainen sekamelska osia, mutta ajokuntoinen se oli ihan täysin. Pahaksi onneksi hävitin jotain alkuperäisiä osia heti ostohetkeä seuranneessa kunnostuksessa, mutta onnistuin haalimaan joitakin takaisin.
Osalista taisi olla seuraava:
Runko: Ibis Mojo, tiilenoranssi
Haarukka: Marsu Z2, ensimmäistä vuosikertaa
Ohjainlaakeri: Chris King kirkas alumiini, ilman logoa pinnassa
Stemmi: Salsa Cromo
Tanko: Bontrager Alu
Satulatolppa: Post Moderne
Satula: WTB
Keskiö: Sycros
Kammet: Cook Brothers
Vaihdevivut: Taisi olla Gripparit
Etuvaihtaja: STX
Takavaihtaja: Paul Components
Etunapa: WTB (vanha versio rasvaporteilla, ei sellanen paksu)
Takanapa: DT Hügi (varmaan ensimmäistä vuosikertaa, armoton räikkä)
Vanteet oli jotain sekavaa, kuten WTB, ei nyt muista
Jarrut: Paul cantileverit, täydellinen setti
Pyörässä kävi kiinni Race Facen riseria ja Shimanon liipasimia, mutta jossain vaiheessa tulin järkiini.
Nykyään keulana on Marzocchi XC 600(muistaakseni) ja tässä tein niin, että kyseiseen vuosimalliin tuli se jarrukaari sillä jarrulinkulla ja siihen ei normaaleja cantilevereitä saanut kovin helposti säätämällä. No, pienen selailun jälkeen löysin MTB Actionista kuvia kyseisellä keulalla ajaneista ja siellä keulaan oli vaihdettu edellisen vuoden jarrukaari, joilla cantileverit saatiin toimimaan normaalisti. No, metsästin kyseisen jarrukaaren ja vaihdoin sen keulaan. Keulassa on lisäksi R-techin jousisarja ja keulahan oli ihan pakasta otettu ja löytyi Kälviältä suoraan kaupasta .
Vaihtajat ovat pyörässä tällä hetkellä mattaharmaat XTR:t, ei se ihan ensimmäinen, olikohan seuraava malli. Paul on puhdistettuna vitriinissä(rasta väriltään). Tähän kaipaisinkin vinkkiä, mikä olisi oikea aikakauden valinta?
Kiekot tein uusiksi vähän erilaisillä pinnoituksilla ja vanteiksi tulivat Mavicin 517CD:t, jotka muistuttavat aiempia Maviceita melko lailla. Edessä on suora puolaus ja takana vasemmalla suora ja oikealla 3 ristiin.
Vaihdevivut on nyt Gripparin X-rayt, tosin sillä tummemmalla kirkkaalla muovilla. Se aivan kirkas kun ei tahtonut kestää millään halkeilematta.
Keskiölehdetkin meni uusiksi, pitää käydä katsomassa, mitä sinne tuli laitettua.
Satulatolpaksi etsin Rooxin tolpan, koska Ransulla oli niitä silloin myynnissä ja Rooxin ulkonäkö ei ole juuri muuttunut aikojen kuluessa.
Mutta kunhan saan se kuvan linkitettyä, niin se kertoo varmasti aika paljon enemmän, kuin tämä höpötys. Koitetaan saada viimeistään viikonloppuna laitettua, perjantai menee vielä talonrakennuspuuhissa.
Matti
edit... ja näköjään ei tuo allekirjoituskaan enää toimi, koitetaan korjailla jossain vaiheessa.
Kirjanmerkit