Haluaisin kysyä Cervelot paremmin tuntevilta, mitkä ovat päällimmäiset erot R3/R3SL:n ja S2/S3:n ominaisuuksissa.
Ajamiseni suuntautuu pääsääntöisesti pitkäkestoisiin lenkkeihin. Toisaalta pyörällä hyvä päästä revittelemään kilpailuhenkisesti. Eli pohdiskeluni perusasetelma on, kumpi runkotyyppi olisi ominaisuuksiltaan käyttööni parempi.
Merkittävin ero joka ajoon vaikuttaa on R-sarjan suurempi etukolmion kiertojäykkyys. Se kun on "mäkipyörä". Tosin minusta ero ei ole kovin suuri, kummatkin ovat keskiöltää erittäin tukevia esim kireissä ja alamäissä erittäin helppoja laskea koska kaikenmaailman väpinät puuttuvat.
S-sarja on yleiseen lenkkeilyyn minusta ehkä kivempi. S-sarjan rungot ovat n. 100g painavampia kuin vastaava R. Kaikki Cervelon mallit kyllä tuppaavat olemaan 800-1060g keskikoossa (R3SL kevein, S2 painavin) eli kokonaispainoon merkitys on vähäinen. Eli jos haluat keveimmän/tukevimman, ota R. Mutta S-on hyvä normaali lenkki/kisatouhuun. Tietty pieni koeajo ei haittaa.
Taas R3SL ja R3 erot ovat:
-R3 on ~50g painavampi
-R3SL on jäykempi. Enemmän HM- hiilaria (30g yhteensä että terveisiä vaan Pinarellon markinointiosastolle....)
-R3SL:ss tulee kevyempi haarukka, n.-20g.
S3 ja S2:
-suurin ero on takahaarukassa, S3 on täysin erilainen, Aerompi ja mukavampi ajaa
-S3 takahaarukka on erittäin jäykkä sivuttain. Jäykempi kuin S2.
-S3 on ~110g kevyempi
2010 S-malleissa on uutta viksummat vaijeroinnit. Kevenee ja on helpompi asentaa. Ei nykyinenkään paha ole laittaa jos ei ole ihan käsi. En ole ihan kaikkeen kerinnyt perehtymään vielä mutta kun käyn kokeilemassa noita Portugalissa Cervelo Test Teamin leirin nurkilla niin eikähän tule uutta dataa reilusti.
Suoritan pika-ennustuksen Fazerin Jumbo Mättö-karkkipussista: Cervelon P4/S3 takahaarukan rakenne/muoto tulee olemaan kopioiduin juttu seuraavan 5v sisään muille merkeille. Koovin helppoa.![]()
Samu Ilonen muokkasi tätä : 10.09.2009 at 20.38
Mulla on maastopyörissä Rotorin Agilis 2x9 kammet ja niissä Rotorin 27/40 "soikeat" rattaat. Tällä kokemuksella vastaan, että:
- Agiliksen kammet ovat ihan "suorat" eli tässä mielessä täysin samanlaiset kuin kaikki muutkin kammet. Ainakin maantieversiossa (http://www.rotorbike.com/nueva/ingle...lis_130bcd.htm) on ihan normi 130 mm pulttijako joten siihen saa kiinni Shimanon (?) kampiin sopivat pyöreätkin rattaat. Viittaamasi kampien "eri kulma" löytyy eri kampimallista (http://www.rotorbike.com/nueva/ingle...rotor_rs4x.htm).
- Rotorin "soikeat rattaat" (eli Qring) on ainakin suunniteltu niin, että niiden "efektiivinen halkaisija" on pienin, kun kammet ovat noin pystysuorassa (voimantuotto pienin) ja suurin kun kammet ovat noin vaakasuorassa (voimantuotto suurin). Kuten joku jo vastasikin, tällä yritetään poistaa ala- ja yläkuolokohtaa pyörityksestä. Ulkomuistista heitettynä suhde on sellainen, että 52 piikkisen rattaan pienin halkaisija vastaa 50 piikkistä ratasta ja suurin 54 piikkistä. Ja on näitä muuten ainakin pari vuotta ollut markkinoilla...
Summasummarum: Rotorin Agilis-(maasto)kammet ovat ainakin mun mielestä hienon näköiset. Lisäksi ne ovat kevyet ja ainakin mulle (75 - 80 kg) harrastelija riittävän jämäkät. Qring-rattaat (ne soikeat) tuntuivat ensimmäiset 5 minuuttia hassuilta, mutta sen jälkeen ei mitään ongelmia. Tykkään. Rotorin sivuilla taidetaan jossain kirjoittaa, että Qring:llä kadenssi olisi helpompi pitää korkealla mutta itse en tätä ole huomannut. Mun mielestä ylämäkiin pienillä kierroksilla runttaaminen tuntuu tuottavan enemmän voimaa kuin pyöreillä rattailla. Mitään faktaa tästä ei kyllä ole.
Nyt kun Rotor saisi vielä kauppoihin asti 36/46 kompakti Qring-rattaat niin saisi cyclocrossiinkin kunnon rattaat. Kampia (Truvativ Rouleur Carbon) en taida vielä raaskia vaihtaa.
[QUOTE=Samu Ilonen;1229614]3T julkaisi muuten messuilla kaikkea kivaa kuten... 25mm laid back tolpan... jne.
Milloinka tämä 3T Dorico laid back -tolppa on myynnissä ja onkohan hinnoista tietoa esim. Team versiosta?
Pyöräily pelastaa !
[QUOTE=KSi;1230441] Niiden entinen yritys set-back tolpasta olikin hieman susi... Palladio roikkui nettisivuilla vaikka kuinka pitkään, maahantuojat eivät sanoneet mitään ja hirveän metsästyksen ja suoran "eikö tolppaa siis valmisteta?" -kysymyksen jälkeen 3T sanoi että tolpan design menee uusiksi eikä ole saatavilla.
Näyttää siltä että luovuttivat kokonaan hienojen keksintöjen edistämisen, ja valitsivat turvallisen, ja jokaisen valmistajan valikoimasta löytyvän mallin.
Taitaa Spessun satulatolppa olla ainoa joka on toimiva sivuilta satulan kiskoja puristavalla kiinnityksellä.
Se on Doric:ia halvempi ja inan painavampi. En tiä päivää viä, Mistral TT-tankoja tuli tänään...
Se toinen malli on edelleen tulossa. "joskus". En tiännyt kyllä itkeä vai nauraa kun "nettikaupat" mainosti sitäkin myynnissä ja kun mulla on "lyhyet piuhat" 3T tehtaalle niin tiesin että yhtään ei tehty myyntiin.
Samu Ilonen muokkasi tätä : 11.09.2009 at 20.36
Luultavasti sata metriä ohi aiheen, mutta mä ajelin soikeilla biopace - rattailla jo joskus 80-luvulla...![]()
- Heroes are ordinary people in extraordinary situations doing the right thing -
Ensimmäisessä hybridissäni (Marin Sausalito) oli soikeat eturattaat. Yksi vaihdettu ratas on vieläkin tallessa; itse pyörä kähvellettiin pihalta v. -96. Ostin ko. Marinin toukokuussa 1991. Noina aikoina alko Suomessa maastopyörävillitys levitä ja olin silloin hybridilläni lähes harvinaisuus (?), kun koko sanaa ei vissiin ollut keksitty tässä yhteydessä (kait olen väärässä...)
Koin, että onpas tuossa järkevä peli, kun maastopyörä olis ollut toinen vaihtoehto ja en mene metsään (maantieharrastajat tietysti erikseen, mihin tää homma mulla sittemmin kuitenkin kallistui).
SORRY: Aihe oli CERVELO !!!!!!!
KSi muokkasi tätä : 27.09.2009 at 00.00 Syy: Sain postausta, että CERVELO ei tullut esille tekstissäni.. huh..
Pyöräily pelastaa !
Eli tuolla soikealla rattaalla pienennetään dead spottia entisestään? Sen kyllä tiedän että Rotorin kammissa on jo pitkään ollut kampien eri kulma.
Siis tämä http://www.bentrideronline.com/2004F...lecrmo_big.jpg
Juu, en tiedä. Tätä animaatiota olen miettinyt http://www.velotechservices.co.uk/rotors.htm
Tuossahan ei ole siis soikeita rattaita vain "eri kulma"
Cervelo on nyt julkaissut T1 alumiinisen ratarungon. Tota tuli hiplattua jo messuilla mutta se ei ollut julkaistu viä silloin.
![]()
Nistit on koukussa:
Results Are In – 2009 Kona Bike Count Presented By Triathlete Magazine
Features
* October 10 2009
* Comments
After five hours of counting at the Ford Ironman World Championship Bike Check In, the results are in and Cervelo dominates the count once again.
Bike Count (last year’s totals in parentheses)
Cervelo – 462 (415)
Scott – 109 (103)
Specialized – 93 (66)
Felt – 92 (89)
Trek – 90 (103)
Kuota – 85 (117)
Cannondale – 68 (68)
Orbea – 56 (68)
Kestrel – 54 (35)
QR – 52 (79)
Argon 18 – 43 (less than 10)
Giant – 40 (51)
Look – 39 (48)
Guru- 28 (27)
Pinarello – 26 (19)
Ceepo – 24 (less than 10)
Isaac – 18 (26)
Litespeed – 18 (35)
Stevens – 15 (less than 10)
Elite – 15 (less than 10)
Cube – 12 (13)
Beyond Fabrications – 12 (less than 10)
Ridley – 12 (less than 10)
Colnago – 12 (less than 10)
Serotta – 11 (less than 10)
Storck – 10 (less than 10)
Canyon – 8 (less than 10)
Blue – 8 (less than 10)
Planet X – 8 (less than 10)
Griffen – 7 (less than 10)
Jamis – 7 (less than 10)
Aegis – 7 (less than 10)
Fuji – 6 (less than 10)
Softride – 6 (less than 10)
BMC – 6 (13)
Calfee – 5 (less than 10)
BH – 5 (less than 10)
Principia – 4 (13)
Parlee – 4 (less than 10)
Willier – 4 (less than 10)
Time – 3 (less than 10)
Cheetah – 3 (less than 10)
Merlin – 3 (less than 10)
Teschner – 2 (less than 10)
Titan Flex – 2 (less than 10)
DeRosa – 2 (less than 10)
Toi tulos oli jo viime vuonna tuon kaltainen.En tiedä miten noi cervelot tuolla hawaii`n tuulessa kulkee , mutta itse totesin P3:n olevan erittäin vakaa ajettava sivutuulessakin täällä kotomaassa.Kesällä kävin Sveitsin ironman kilpailussa ja siellä myös cerveloita näkyi runsaasti.
Siinähän ne suluissa olikin edellisvuoden määrät , enpä heti huomannut ,kun tota unihiekkaa on vielä silmissä.
2010 mallit on jo esillä Cervelon omillakin sivuilla. S3 on jotenkin hiano vaikka melkein kokomusta...
http://www.cervelo.com/
Erittäin hieno.
Liityin Cervelo jengiin ..
Hienot viteot Cervelon sivuilla .... hyvää pr-osaamista-
olikos tämä kanukkifirma originaalisti ?
JT
Tuo Soloist ei mielestäni sivutuulessa mikään mukavin peli ole ainakaan "ohueen" ja raskaampaan teräspyörään verrattuna... Muuten kyllä kiva pyörä.
Liitytään mukaan köyhän miehen Cervelolla. Ens kesänä mennään lujaa
![]()
Veikkaan että kyse on enempi painosta. Muutaman kilon kevennys herkistää pyörää kummasti. Varsikin sellaista vähemmän notkuvaa.
Kirjanmerkit