HephaGarminElectrobikeGiant
Sivu 10 / 173 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 8 9 10 11 12 20 60 110 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 271 - 300 / 5183

Aihe: harjoitusvastus??!!

Omaakin kysymystä...tällä hetkellä on joku nimetön rumilus käytössä (magneetti, oletan), ja ääni on aika hermojaraastava.

Tuota Satoria katselin vähän, mutta markkinoinnin perusteella en ole varma soveltuuko se myös kohtalaisen korkeakadenssiseen ajoon tuolla 200-250W hujakoilla, vai onko vastusta liikaa?

Miten muuten ehdotuksia? Kriteerit:

1. Hiljainen (kerrostaloon)
    2. Suht laaja vastuksen skaala, mutta mieluummin kompromissi sitten yläpäästä: sprinttitehoja ei niin välttämättä tarvita.

Wattimittari löytyy jo, joten esmes tuossa Flow:ssa on turhaa krääsää nostamassa hintaa. Toi Rock 'n' Roll ei ehkä niinkään kiinnosta, mutta Road Machine saattaisi, jos siitä on hyviä kokemuksia. Saako niitä mistään?

Käytin trainerissani vanhaa maantierengasta jotain 150 h ja vielä sillä olisi ajanut hyvän aikaa. Tuli sitten tilattua muun romppeen mukana Contin trainerirengas, joka on kyllä huomattavasti hiljaisempi kuin tuollainen normi maantiekumi. Oleellista kulumisen kannalta on, ettei säädä trainerin rullaa puristamaan takarengasta liian kovaa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti rhubarb Katso viesti
    Omaakin kysymystä...tällä hetkellä on joku nimetön rumilus käytössä (magneetti, oletan), ja ääni on aika hermojaraastava.

Tuota Satoria katselin vähän, mutta markkinoinnin perusteella en ole varma soveltuuko se myös kohtalaisen korkeakadenssiseen ajoon tuolla 200-250W hujakoilla, vai onko vastusta liikaa?

2. Suht laaja vastuksen skaala, mutta mieluummin kompromissi sitten yläpäästä: sprinttitehoja ei niin välttämättä tarvita.

Wattimittari löytyy jo, joten esmes tuossa Flow:ssa on turhaa krääsää nostamassa hintaa. Toi Rock 'n' Roll ei ehkä niinkään kiinnosta, mutta Road Machine saattaisi, jos siitä on hyviä kokemuksia. Saako niitä mistään?
    Testaan Satoriani lähipäivinä hieman tarkemmin tuon mainitsemasi korkean kadenssin/tehojen osalta, raportoin sitten tänne.
    Mitä tarkoitat korkealla kadenssilla? 100-120? Vai yli?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti PHI Katso viesti
    Testaan Satoriani lähipäivinä hieman tarkemmin tuon mainitsemasi korkean kadenssin/tehojen osalta, raportoin sitten tänne.
    Mitä tarkoitat korkealla kadenssilla? 100-120? Vai yli?
    Ihan normaali ajokadenssi, eli 90-120. Markkinointicopyssä puhutaan "matalista kadensseista", mutta ehkä tämä on (minua) harhaanjohtavaa ja viittaa vain siihen ettei tarvitse 150RPM painaa? Eli periaatteessa kunhan ei tarvitse 70RPM jurnuuttaa alhaisilla tehoilla pysyäkseen...

Ihan normaali ajokadenssi, eli 90-120. Markkinointicopyssä puhutaan "matalista kadensseista", mutta ehkä tämä on (minua) harhaanjohtavaa ja viittaa vain siihen ettei tarvitse 150RPM painaa? Eli periaatteessa kunhan ei tarvitse 70RPM jurnuuttaa alhaisilla tehoilla pysyäkseen...
    Ok,kokeillaan. Tosin mulla ei ole tehomittaus mahdollisuutta Satorissa, eikä kyllä kadenssiakaan. Osaan kyllä arvioida tehot aika tarkasti kynnystehoistani/sykkeistäni ja kadenssin myös. Sanotaan että +-10% virhemarginaali.

Sidi2 Guest
    Tottakai se toimii myös "normaaleilla" ja "korkeilla" kadensseilla. Satorin ja edeltäjän Swingin magneettivastuksessa vain riitti tehot MYÖS matalan kadenssin voimatreeniin.

Eli kun laittaa vastuksen tappiin ja ison tuuman, niin ei jalat jaksa suuresta vastuksesta johtuen kovin kovalla kadenssilla pyöriäkään...

Vastus löysällä, ja pieni tuuma, ei paljoa vastusta jaloissa.

Ja kaikkea siltä väliltä.

Ja tämä vanhasta muistista. Vanhoilla kynnyksillä, sykkeet tapissa kahvinjuonnista.

Vaikka Sidi2 vastasikin jo, niin vastaan minäkin, koska omistan ko. trainerin.

Satorissa on 10 pykäläinen vastuksensäätö. Eilen simuloin tuollaisen vaihtelevapiirteisen lenkin eli vuoronperään ylä- ja alamäkeä. Sitten taas tasaista väliin. Tehon pyrin pitämään tasaisena ja vaihtelin siis kadenssia. Välillä pienemmällä vastuksella ja suuremmalla kadenssilla ja välillä suurempi vastus ja alhaisempi kadenssi.

Siis samaan tehoon voi päästä eri vastuksensäädöllä ja toisaalta eri nopeudella (joka siis riippuvaista valitusta välityksestä ja poljinnopeudesta).

Alla olevassa kuvassa Tacxin joskus julkisuuteen päästämä epävirallinen Satorin tehokäppyrästö, joka oman kohtuullisen vähän aikaa kestäneen watti-mittari-ajojen perusteella on aika luotettavakin. Tämä avannee ko. harjoitusvastuksen käyttömahdollisuudet.

http://www2.bike-discount.de/pictures/xxl/7235.jpg

Hyvä perusvehje.

Kysymys: hankkiako harjoitusvastus vai ajorullat?

Ajatuksena se että saisin pidettyä tuntumaa maantiepyörään pitkän talven aikana ja samalla parannettua ajotekniikkaa joka on orastavalla alulla kaikkinensa. Tuntuu että muutoin keväällä on taas ihan kuutamolla kun hyppää maantiefilon selkään...?

Taustaa:
    Hankin ensimmäinen maantiepyörän viime heinäkuun lopussa ja ehdin ajella reilun 1000km ennen talven tuloa. Eli hyvä että sain haettua säädöt kohdilleen. Muuta lenkkiajoa ajaoin kesän aikana n. 1100km.

Tulevaisuuden tavoitteena mulla on osallistua pitkiin harraste/retkityyppisiin maantieajoihin, joissa ajetaan päivä-pari ja kilsoja n.150-200 päivään. Viimekesänä sain ajettua 4h lähes yhtäjaksoisena ajona, muutamalla tauolla höystettynä, matkaa vajaa satanen.

Mun talviajan liikuntakattaus on osapuilleen tämä:
    - pari kertaa viikossa pyöräilyä, 1h-3h lenkkinä
    - pari kertaa viikossa spinninkiä, 1h per kerta
    - kerta-pari viikossa hiihtoa vapaalla tyylillä, 1h-2h lenkkinä

Tähän lisänä sitten muu hyötyliikunta (koiran lenkitys, lumityöt yms. yms.)
    *Ketjut ovat sotkemista varten*

Lainaus Alkujaan tämän lähetti J T K Katso viesti
    Kysymys: hankkiako harjoitusvastus vai ajorullat?

Ajatuksena se että saisin pidettyä tuntumaa maantiepyörään pitkän talven aikana ja samalla parannettua ajotekniikkaa joka on orastavalla alulla kaikkinensa. Tuntuu että muutoin keväällä on taas ihan kuutamolla kun hyppää maantiefilon selkään...?

Taustaa:
    Hankin ensimmäinen maantiepyörän viime heinäkuun lopussa ja ehdin ajella reilun 1000km ennen talven tuloa. Eli hyvä että sain haettua säädöt kohdilleen. Muuta lenkkiajoa ajaoin kesän aikana n. 1100km.

Tulevaisuuden tavoitteena mulla on osallistua pitkiin harraste/retkityyppisiin maantieajoihin, joissa ajetaan päivä-pari ja kilsoja n.150-200 päivään. Viimekesänä sain ajettua 4h lähes yhtäjaksoisena ajona, muutamalla tauolla höystettynä, matkaa vajaa satanen.

Mun talviajan liikuntakattaus on osapuilleen tämä:
    - pari kertaa viikossa pyöräilyä, 1h-3h lenkkinä
    - pari kertaa viikossa spinninkiä, 1h per kerta
    - kerta-pari viikossa hiihtoa vapaalla tyylillä, 1h-2h lenkkinä

Tähän lisänä sitten muu hyötyliikunta (koiran lenkitys, lumityöt yms. yms.)
    Jokainenhan tekee päätöksensä itse. Melkein olisin ehdottamassa rullia, kun kattoo tota sun muuta harjoittelua. Oletuksena, että rullat vs. harjoitusvastus -treeni tulee vielä tohon päälle. Jos siis haet vain tekniikkatreeniä. Tuossapa on jo noin muutenkin pyörittelyä tuossa liikuntakattauksessa.

Jos taas meinaat kattausta muuttaa noin periaatteellisesti, niin sitten asia voi olla toisinkin. Mä en pyöräile talvella ulkona lainkaan, spinning on max kerta viikossa ja hiihtäminen harvinaista herkkua, niin siksi mulla on harjoitusvastus. Sillä sitten 5-7 krt/vko ja 5-12 h/ vko.

J.O Guest
    kiitos. täältä saa kyllä hyviä vinkkejä reeneihin! ite oon hurahtanu täysin tähän pyöräilyhommaan. viime toukokuussa laitoin maantiefillarin ja km tuli vähän vajaa 4000, ei ihan sitä mitä tavottelin. mut lisäs vaan intoa! nyt sitten talven aikana monipuolista reenailua ja parit massahiihot ja ens kesänä pyöräilyä uusin tavottein.

itehän asun muuten kerrostalossa ja naapurit VARMAAN ihastuu samallalailla mun reenailuun sisällä entä sitten, huutavathan niilläki pesukoneet.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti PatilZ Katso viesti
    Melkein olisin ehdottamassa rullia, kun kattoo tota sun muuta harjoittelua. Oletuksena, että rullat vs. harjoitusvastus -treeni tulee vielä tohon päälle. Jos siis haet vain tekniikkatreeniä.

Jep, tarkoitus olisi hakea tuon kattauksen ekstrana jompaa kumpaa. Pyöräily talvella on toki kiinni keleistä (lähinnä kait pakkasesta > -10 ja lumisateesta). Joten takuulla tulee eteen niitä jaksoja, jolloin tuo ulkopyöräily jää kokonaan pois. Jolloinka olisikin kätevää reenata sisällä jommalla kummalla tavalla.

Spinningistä saan jo voimaharjoitusta ja nopeaa pyöritystä, mikä sinänsä puoltaisi rullien suuntaan. Mutta sitten taas vastuksella saisi sitä monipuolisuutta silloin kun ulkona ajaminen jää vähiin...ääh, vaikeaa
    *Ketjut ovat sotkemista varten*

Vaikka Sidi2 vastasikin jo, niin vastaan minäkin, koska omistan ko. trainerin.

Satorissa on 10 pykäläinen vastuksensäätö. Eilen simuloin tuollaisen vaihtelevapiirteisen lenkin eli vuoronperään ylä- ja alamäkeä. Sitten taas tasaista väliin. Tehon pyrin pitämään tasaisena ja vaihtelin siis kadenssia. Välillä pienemmällä vastuksella ja suuremmalla kadenssilla ja välillä suurempi vastus ja alhaisempi kadenssi.

Siis samaan tehoon voi päästä eri vastuksensäädöllä ja toisaalta eri nopeudella (joka siis riippuvaista valitusta välityksestä ja poljinnopeudesta).

Alla olevassa kuvassa Tacxin joskus julkisuuteen päästämä epävirallinen Satorin tehokäppyrästö, joka oman kohtuullisen vähän aikaa kestäneen watti-mittari-ajojen perusteella on aika luotettavakin. Tämä avannee ko. harjoitusvastuksen käyttömahdollisuudet.

http://www2.bike-discount.de/pictures/xxl/7235.jpg

Hyvä perusvehje.
    Jahas, kaverit vastailivatkin jo aiheeseen. Mikä on muuten tuossa Satorin tehokäppyrässä tuo x-akselin asteikko? Kadenssi vai? Y-akselilla varmaan watit?

Jahas, kaverit vastailivatkin jo aiheeseen. Mikä on muuten tuossa Satorin tehokäppyrässä tuo x-akselin asteikko? Kadenssi vai? Y-akselilla varmaan watit?

Nopeus. Joka sitten pitää laskea välityksestä ja kadenssista. Eli vastus asetukseen 10 ja nopeus 25km/h (jonka voi tuottaa erilaisilla välitys-kadenssi-kombinaatioilla), niin teho on se karvan auki 450W.

Nopeus. Joka sitten pitää laskea välityksestä ja kadenssista. Eli vastus asetukseen 10 ja nopeus 25km/h (jonka voi tuottaa erilaisilla välitys-kadenssi-kombinaatioilla), niin teho on se karvan auki 450W.
    Ok,selkis

Mulla on trainerirenkaana Contin Super Sonic ja se ei näytä kuluvan ollenkaan. On hiljainen ja pitävä. Oikeaa trainerirengasta en ole kokeillut.
    Sudenpentukenraali M.I.K.K.O. - Murheellisen Itsekäs ja Kovin Kiivasluonteinen Onnenmyyrä

[linkki /]
    No, siitähän selvisi! Yllekirjoittaneelle oli vain jäänyt väärä mielikuva mainoksista. Kiitokset PatilZ:lle, Sidi2:lle ja PHI:lle.

Muoks: Satori + rengas tilaukseen, siihen asti vanhalla jyrsijällä.
    rhubarb muokkasi tätä : 22.10.2009 at 21.54 Syy: Uutisia.

Satorin laitoin eilen kiinni pyörään ja menihän siinä kokoamisessa aikansa. Tuosta melusta toteaisin, että ainakin alakertaan kuului. Mutta en tiedä sitten oliko telkkaria sen takia pitänyt laittaa lujemmalle. Siis laite omakotitalon ullakolla.
    Ei se matka tapa, vaan liian kova vauhti ylämäessä.

Käytin trainerissani vanhaa maantierengasta jotain 150 h ja vielä sillä olisi ajanut hyvän aikaa. Tuli sitten tilattua muun romppeen mukana Contin trainerirengas, joka on kyllä huomattavasti hiljaisempi kuin tuollainen normi maantiekumi. Oleellista kulumisen kannalta on, ettei säädä trainerin rullaa puristamaan takarengasta liian kovaa.
    Mietin myös sitä, kuinka kovat paineet pumppaan takarenkaaseen?!

Lainaus Alkujaan tämän lähetti nakamura Katso viesti
    Mietin myös sitä, kuinka kovat paineet pumppaan takarenkaaseen?!
    No tuohan riippuu täysin renkaasta, mutta jos hommaat sen Contin trainerikumin, ääni melkoisella varmuudella laskee ja pito on sikahyvä.
    Painetta minä laitan sen 8-8,5 bar mikä tossa renkaassa on sallittu.
    Koko viimetalven ajoin samalla renkaalla eikä kulumista juuri näkynyt.
    Kannattaa muistaa myös että jos sitä kumijauhoa ja silppua pääsee trainerin rullan laakerointiin melutaso nousee varmasti ja lopulta seuraa kiinni leikkautuminen.
    Contin trainerirenkaasta irtoaa ainesta todella vähän, esim. Tacx vastaava suorastaan sylkee sinistä kumipölyä.
    Out off the shadows, in to the light.

Sidi2 Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Lasse Katso viesti
    Tacx vastaava suorastaan sylkee sinistä kumipölyä.

Sidi2 Guest
    Vielä oleellisempaa on että säätää trainerin rullan puristamaan takarengasta riittävän kovaa.

Nimim: Uudella trainerilla testejä tehnyt ja kumirouhetta seinästä siivonnut. Oli säätö kevyellä...

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Sidi2 Katso viesti
    No sulla varmaan on sit kestänyt pitkään?
    Mulla meni talvikauden aikana kaksi Tacx:in kumii roskiin ja lopulta trainerin moottori takuuremppaan kun kumi teki tehtävänsä.
    Tunteja ihan semmonen reipas määrä, voit käydä tuolla miljoonassa minuutissa laskemassa toissa talven tunnit, mä en nyt sun takii jaksa..

Deve Guest
    Mun omasta tacxin trainerikumista ei oo lentäny mitään sinistä pölyä. Hyvin on kestäny kumi vielä. Kuukauden verran ajellu sillä.

Mulla meni talvikauden aikana kaksi Tacx:in kumii roskiin ja lopulta trainerin moottori takuuremppaan kun kumi teki tehtävänsä.
    Tunteja ihan semmonen reipas määrä, voit käydä tuolla miljoonassa minuutissa laskemassa toissa talven tunnit, mä en nyt sun takii jaksa..
    Trainerikumit Lassen kestotestissä!

Lasse taisi viime talvena vetää lähes saman verran tunteja kuin mä minuutteja, joten ainakin kyytiä renkaat saivat.

Eli nyt siis sulla käytössä Contin oranssi? Asensin eilen pojan filoon moisen ja ainakin käsituntumalta aivan erilainen (olisko sana muovinen hyvä tässä?) rengas. Itse sitä vaan ajelen Tacxilla vielä, kun sen verran vähän mä tota noin niinku ajelen.

Mä olisin ostanut tuon Contin myös kun on tullut molempia sormeiltua. Siinä on selvästi parempi fiilis - tosin on Tacx huom. parempi kuin tavallinen rengas - mutta missään kaupassa ei ollut hyvää pakettihintaa Satorin kanssa (bike24.de:ssä muuten halpaa jos joku etsii) joten nappasin nyt vain sen Tacx:in.

Jos joku tarvitsee muuten MTB-vanteeseen trainerirengasta, niin Velosportissa oli varmaan kaksi hyllyllistä

Sidi2 Guest
    Näyttää olleen 47,5h/1500km. Aivan kuin uusi, pinta tummunut.

Ennen käytin loppuun vanhoja maantiekumeja, ainoan kerran oli ongelmaa, kun kokeeksi laiton sen Tacxin rullan löysemmin vasten rengasta. Tunnissa rengas loppu, ja seinä täynnä kumijauhoa.

Mutta ei noi Tacxin renkaat mitenkään ihmeelliset ole, jos ne joskus saan ajettua loppuun, siirryn takaisin vanhoihin maantiellä loppuunajettuihin renkaisiin.

Ainoastaan Michelinin Carboneja (Krylion) ei trainerille enään, ne luistaa.

Ei tarvi jaksaakaan, ihan sama mulle millä ajat, ja mihin uskot.

No jos vielä kerran..
    Tacx suosittelee renkailleen trainereissaan 1-3 kierroksen kiritystä.
    Mä olen käyttänyt kahta kierrosta, kiristyshän tehdään niin että rengas koskettaa rullaa ja siitä sitten pyöräytämään.
    Kyllähän Tacx kestää varmaan tollasta 100w junnausta maailman tappiin, mutta ei ainakaan noita omia RLV videoiden kovia nousuja, yli 10% nousuissa luistaa kaikilla säädöillä vähän, mikä aihettaa renkaan kuumenemista, muodon menetystä ja muovipölyn irtoamista.
    Flanders ohjelmassa muuten pääsee kokeilemaan miltä 20% nousu tuntuu.
    Mutta tuo on mukavasti ajettavissa vain Contin renkaalla koska se ei lipsu tässäkään n.+ 400w tahkoamisessa.
    Ja noi sun 47 h on mun vajaa 3 viikkoa talviaikaan kun ei CC:llä enään viitti.
    Mutta niinkuin sanoit uskoa saa mihin haluaa, kaikki on aina käyttäjästä ja trainerista kiinni joten mitään yleispätevää säätö ohjetta ei ole.
    Mutta Conti on silti paras traineri käyttöön tehty rengas, vrt. tavalliseen maantiekumiin ja tähän Tacx:in sinipiikaan.

Vittorialtakin näkyy löytyvän trainer-rengas:
    http://www.probikekit.com/display.php?code=Y0004
    Rule #1: Obey The Rules

Mietin noita watteja, miksi ne on niin tärkeitä? Mun mielestä yks ja sama. Kyllähän reidet tietää mitä on tehnyt.

Watti-noviisina itselleni on ollut hyötyä lähinnä FTP:n selvittämisestä ja siitä että mittarin avulla pystyy pitämään itsensä oikealla tasolla. Muuten menee helposti liian löysästi tai rajusti - enemmän harrastaneet saattavat tosin pystyä samaan ihan perstuntumalta?

Tulipa testattua uutta odotellessa että mun surkealla trainerilla - luulen että se on BBB, vaikka mitään merkintöjä ei olekaan - pääsee ihan maksimissaan n. 470W suurimmalla vastuksella, suurimmalla vaihteella ja 140RPM kun ei jalat sen rivakammin kiepu

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •