^ Mikäs se semmoinen roskalava on?
^ Mikäs se semmoinen roskalava on?
If Jens Voigt was a country, his principle exports would be Pain, Suffering, and Agony.
Minuakin alkaa kiinnostamaan roskalavat ihan todenteolla. Toisista löytyy kuulemma rihtauspukkeja ja toisista XO grippareita.![]()
XT-vaihtajia vuodesta -95, ja välillä vähän foorumitauolla.
eikun suurentaa hiilarijalanjälkeä![]()
Vanha mutta lihava.
joo täytyy koko ajan käydä katsoo mitä sieltä löytyy... äskön löytyi vanha hetekka lavalta
ja jotenkin oon sitä mieltä että ei oo tullut täältä tehtaan sisältä...
kesällä tuli tongittua metallikeräyslavaa ja löytyi lasipulloja ja ruokajätettä jokka ei kuullu
lavalle... samalla löytyi kirjekuoria ja laskuja jossa oli Birkalalaisen kahvilan osoite...
no tuli soitettua kahvilaan ja annoin aikaa tunnin tulla tyhjentää jätteet lavalta![]()
Kuriiri toi lähes massattomia vaijereita (Powercordz), kepeitä kuoria (Alligator I-link mini) ja kuitupannan maantie-etuvaihtajaa varten. Taitaa mennä viikonloppuun, ennen kuin kerkiää asentaa. Kiitos kauppavinkistä, p-olkisin!
![]()
Paljonko putoaa paino noilla?
En tiedä, mutta arvaus on vaijereiden ja kuorien osalta muutamakymmenen grammaa. Ja jos saan D-A-etuvaihtajan toimimaan, sillä ropisee ehkä 50 g.
Joulun jälkeen mulla on ylimääräinen XX pakka, siis se isompi, osta pois!
Tuliko noi kaikki rojut tuolta DuLightista?
edit: voi olla ettei kannata aloittaa noilla muovinaruilla asentaa heti. monet ainakin suositteli eka säätää vaihteiston toimimaan normi vaijereilla ja i-linkeillä ja vasta sitten PC:t sisään.
www.hypy.fi
--> p-olkisin
Katellaan tuota pakkaa, kunhan saan ensin asenneltua etuvaihtajan paikoilleen. Jos se toimii ongelmitta kolmella eturattaalla, pitäytynen 12-25-takapakassa...
Kaikki rojut tulivat tuosta samasta kaupasta, ja toiminta oli miellyttävän ripeää. Saa nähdä, miten noiden Alligatoreiden kanssa käy. Yritin vuosia sitten asentaa Nokonit Strikeen, jossa oli takavaihtajan vaijeri kuoren sisällä koko matkan vivulta vaihtajalle asti. En saanut silloin takavaihtajaa toimimaan täsmällisesti, vaikka yritin säätää sen kanssa aika pitkään... Voi olla, että vika oli asentajassa, mutta toinen ongelma taisi olla siinä, että Nokon-paloista koostuvaan kuoreen tuli mutkia takajousituksen toimiessa, mistä edelleen seurasi se, ettei vaihtaja pysynyt säädöissään. Melko pletkulta vaikuttaa myös tuo Alligator, mutta katotaan...
En mä ees huomannu että noi myy mini i-linkkejä. (taisit tilata vikat mustat)
Kyseisessä kaupassa on kyllä vaikka mitä kivaa.
Ainakin nimim. Nino MTBR:n WW foorumilla on kehunut että täysimittaisena toimii hyvin Scalessa. Tosin sillä on perus i-linkit. Se sisusletkun grippareille tuleva pää pitää laajentaa eli työntää ruuvarin kärkeä tai vastaavaa sinne sisään, jolloin letku pysynee paikoillaan eikä lähde kulkemaan vaijerin mukana. Tosin sen letkun toinen pää pitäisi olla valmiiksi käsitelty tuolla tavalla, mutta ainakin mulla oli yhtenä letkuna eli piti poikkaista keskeltä.
Innolla odottelen miten saat sen pelittämään, koska sama projekti saattaa olla edessä![]()
www.hypy.fi
Käsittääkseni Nokonin kuoret Powercordzin omilla linereillä olis ollut kevein mahdollinen kombinaatio vaijereiksi? Vai onko nykytietämykseni väärä ja joutuu alkaa vaihtaa hylsyjä Pinaan...
Vissiin ainakin vielä on Akin AX-tanko/stemmicombo kestänyt kun tänne kirjoittelet?![]()
Tavalliset alligatorin i-linkit on muistaakseni kevyemmät kuin nokonit. eikä ne kuituiset nokonitkaan taida olla sen kevyempiä. mini i-linkit on kevyimmät. tunella on ollut joskus jotain kevyttä muovikuorta, mutta sen ongelma oli ettei sillä voinnut tehdä kovinkaan jyrkkiä kurveja kun ei kestänyt taivutusta.
www.hypy.fi
Päätin antaa KMC:n kevytketjulle vielä uuden mahdollisuuden. Pari vuotta sitten kymppiketju (X10 SL) katkeili ja kulutti voimansiirron ennätysnopeasti, mutta käyttäjien kommenttien perusteella tää ysiversio on paree... Tarttee vaihdella kahta ketjua ahkeraan. Ja viikonloppuna vois yrittää sovitella myös tuota maantievaihtajaa paikoilleen.
Tunen pulloteline pulloineen, joka ikävästi tietenkin kasvattaa fillarin massaa, tuli hankittua siksi, että ulkopuolinen paine selkärepusta luopumiseen alkoi kasvaa sietämättömäksi.Jospa nyt sitten ainakin lyhyemmissä kisoissa tuota kokeilisi. Monet ovat valitelleet pullon juuttumista mutakisoissa, mutta lähinnä Samuli S:n rohkaisemana tuli tää Tune hankittua.
![]()
Mulla on tollaset kanssa ollut pari-kolme vuotta. Sanotaanko että viime kesä King Cage Ti:illa ja ei Tunea kaipaa. Jos maantielläkin vaatii pientä rannenäppäryyttä saada pullo ulos, ja pystyputkesta pulloa ei parin tunnin ajon jälkeen saakaa pois pysähtymättä, niin on hieman kypsää. Ainoa syy että paan sellaset omaan Cerveloon, on että 5kg alitus on just noita kiinni...ja kaikki pullot on paree olla samaa mallia ja hyvässä kunnossa pinnaltaan. Kuluneet tarraa paremmin...
No toivotaan että AX kestää ja kukkuu vuosia vallan mainiosti!
Btw, tuohon alligaattori vs nokoni keveyteen... Mitataan? Mulla on kämpillä valkoisia nokoneita pari laatikkoa odottamassa uutta cc runkoa. Voin mitata paljonko painaa vaikka 50 cm pätkä pelkkiä nokonin helmiä. Tietysti pitäs mitata sit sen muoviputkenkin paino mikä tulee helmien sisälle jotta saisi kokonaispainon. En viitti pätkäistä Powercordzin lainerista 50cm palaa vartavasten testiä varten... Mutta noiden helmien paino voitas testata, eiks joo?
Eikös olisi järkevämpää puhua g/m-asteikolla?
Normimaantiepyörään menee noin 1,1m kumpaakin, jarru- ja sifterikuorta. Maastureihin mitä sattuu taas.
Normaali 5mm jarrukuori painaa 54g/m ja sifterikuori 31,5g/m.
Nokonin laineri painaa 6,06g/m
Nokonin helmet painaa 36,6g/m
Nokonin laineri+helmet painaa siis n. 43g/m
Eli normaali sifterinkuori on ~27% kevyempää mutta Nokon taas jarrukuorena ~20% kevyempää. Eli esim. maantiepyörä ei siin kevene yhtään jos molemmat vaihtaa Nokoneihin. Pelkkiä kuoria on siis yleensä ~100g. Keskimäärin maantiepyörässä on 35g jarru- ja 25g vaihdevaijeita lyhennettynä. Eli laskurissa kannattaa siis käyttää n. 160g jos laskee teoreettista kevennysfiloa. Maasturiin sit tarpeen mukaan. Paljon noin Powercordsit painaa, kun ne on asennettuna? Joihinkin jarruihin joutuu vaihtaa jotain osiakin...
Nokonin paraspuoli on kuitenkin kyky toimia jyrkillä kulmilla joka on eetwarttia varsinkin TT-pyörissä ja, toki, keventää kun kuorta menee vähempi. Myös minusta toiminta ihan normaalien kuorten tapaan asennettuna on oivaa.
Nokoniltahan muuten tuli just uusi vaihdevaijerinkuori joka on ohuempaa ja terästä? Mutta sitä mulla ei ole viä lapasessa. Ajattelin sitä ensikesän TT-pirsseihin laittaa. Ilmanvastus laskee...
Lopputulos on että noi kevennyskuoret ei kevennä levarimaasturia oikeasti siis. Aligaattorit on kyllä aika pellisiä joten ne on varmaan inan keposempia mutta en usko suureen saavutettuua antigravitaatioon. Numeroita odotellessa...
Samu Ilonen muokkasi tätä : 22.10.2009 at 11.21
Alligatorin (I-link mini) pelkkä kuori on kai 16 g/m. Aika hyvin tuo pitää paikkansa, sillä kun laitoin 180-senttisen kuoren puntariin, lukema taisi olla jotain kakkosella alkavaa... Tarttee palata asiaan, kunhan ehtii punnita noita.
Pelkkä kuori= tarviiko muuta toimiakseen kuorena, lineriä yms?
TOSI kevyt jos noin on.
Tarvii linerin, toi lukema on pelkille "helmille". Palataan asiaan.
Silti neljänneksen-kolmanneksen kevyempi kuin tavallinen? Siis joku 15g säästö Sparks/Scale fillareissa. No, mää laitan ensivuoden demopyöriin Nokonit kuitenkin. Olkoo sit sen verran läskimpiä.![]()
Nuissa Tunen telineissä voi käyttää myös Zefal Magnum litran pulloja jotka ei tarraa niin tiukasti kiinni. Pysyvät silti mainiosti paikallaan.
Mites ketjuosastolle Campan Record 10-ketju? Maasturimitassa taisi painaa 236g. Kuluminen on kyllä huomattavasti ripeämpää kuin Campan 9-ketjulla. Mietin että mites mahtaa pelittää ysiketju tuon 7900-etuvaihtajan kapean häkin kans? Hankaako ketju häkkiin? Kerrohan kokemuksia kun niitä tulee...
--> Juide
Kiitos tiedosta. Litran pullo oliskin hyvä, jos vaan Sparkkiin mahtuu.
Samukin on suositellut tuota Campan 10-ketjua. Teoriassa 10-ketju kai kuluttaa rattaita ripeämmin kuin 9-ketju, joten siksi päädyin tuohon KMC:hen. Tosin KMC saattaa sitten taas venähtää niin nopeasti, ettei ketjun leveys ehdi juurikaan vaikuttaa kulumiseen.Mutta katotaan, miten käy.
Miten se 10s kuluttaa nopeammin rattaita?
Sisäleveys on sama ja kun KMC venyy kuitenkin ns. silmissä vaikka vertaisi 9s KMC vs. Campan 10s.
Se mun Tunen kampisetti rattainen muuten tulee paimaan alle 650g mikä on minusta melko oiva paino/hintasuhde mutta jää ne siltä sen ~70g THM:stä. 29/40 rattaat as usual. Ajattelin kokeilla Super-Recordin 11s ketjua siinä kun tossa semmoset on. Näkeepähän sit. Jos ei pelaa, niin laitan Record 10s kuten viimeksikin.
helmet 12g/m (punnitsin metrin)
liner 2,6g/m (punnitsin 39cm=10g)
yht. 14,6g/m
I-link vs nokon = 15g/43g erotus 28g/m
I-link vs normikuori =15g/32g erotus 17g/m
vaihdevivuille tulevat tulpat n.1g/kpl
frame stopperit n.0,5g/kpl
toivottavasti kenwoodissa ei ole paljon heittoa.
painoa ei ehkä näillä putoa julmetusti, mutta ainakin nokoniin verattuna painoero suhteessa on suuri! Melkoisia verkonpainoja se samukin meinaa pyöriinsä laittaa
Paljonkos Sparkkiin menee kuorta, ei taida kaks metriä riittää? -40g![]()
p-olkisin muokkasi tätä : 22.10.2009 at 16.03
www.hypy.fi
Kirjanmerkit