HephaFillariElectrobikeGiant
Sivu 83 / 140 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 33 73 81 82 83 84 85 93 133 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 2.461 - 2.490 / 4198

Aihe: Tee-Se-Itse valot

Punasta teippiä pintaan ja takavaloksi vaan
    Loppukiri alkaa sadan kilometrin jälkeen.

Onkos noi teetetty tuossa ammattikoululla? Ihan kuin olisin nähnyt siellä moisia aihioita kun kävin omia kuvia viemässä?

On se vattu ...

Ettei aikuinen mies osaa yhtä jatkokaapelia oikein tehdä ...

Nyt savun hälvettyä ei kai auta muu kuin tutkia vauriot ja varaosia kerjäämään .. kele

Dramaattisen kytkentähäiriön seurauksena aiottuja valokuvio kuvia ei tänä iltana syntynytkään ..

Johto on nyt korjattu mutta vahinko ehti jo tapahtua .. tämä on tätä tee se itse säätöä pahimmillaan. Toisten tuntien työ sadasosa sekunnissa taivaan tuuliin ..

Säätämisiin .. tai jotain .. nyt ei kyl huvita juur mikään.
    Meille jotka kulkevat omia polkujaan

-- mtbSeikkailu 2016 --

Hammer, ei syytä huoleen. Kolme lampunrunkoa odottaa LED:ejä ja yksi niistä oli sinun quotassa. Sen kun toimitat loppukokoonpanoon puuttuvat osat...

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Hammer Katso viesti
    Tehonsäädön avulla on helppo valita kuhunkin tilanteeseen sopiva kirkkaus. Testien perusteella esim 25-75% tehoalue on optimi normaali ajeluissa 25% kun lumi maassa ja 50% tai 75% syksyn pimeydessä.. 100% teho on varattu sitten niihin kokoontumis ajoihin jossa kamat on tärkeemmät kun itse ajelu.
    Voi teitä rakentaja velhot Ei voi kuin ihmetellä tuota osaamistanne tuossa super-valojen rakentamisessa. Itse ei voi muuta, kuin kateellisena lukea ja katsoa. Minkä takia kukaan ei ole laittanut kustannuksia mitä lamppu on tullut maksamaan(ennen mahdollista savun nousua), jos menetetylle vapaa-ajalle ei laske hintaa? Vai onko tuo niin salaista tietoa?

edit_ velhoksi en itseäni koe vaikka lamppu ihan pätevä onkin

Noo.. P7 ledithän maksaa sen $20 kipale, MCE:t vissiin samaa luokkaa. Heijastimet vitosen, akut ~$5/kpl joita tarvitaan 4-10 ja AMC:n ajurit $1,5/kpl.

Eihän niitä kustannuksia pahemmin kerry enää seuraaville kappaleille, mutta kun ensin on tuhonnut jokusen, todennut että mitkä eivät istu ja minkä antama valokuvio on liian leveä, kapea, sininen, keltainen ja että mikä painaa liikaa, mikä ei paina liikaa, mikä kuumenee, mikä ei,mihin ajurit kannattaa sijoittaa,lasi vai pleksi, kuinka paksu ja miten kiinnitys,vedonpoistot, kosteuseristykset jne... ja miten katkaisimet ja kuinka paksu piuha on riittävän paksua... 2,5mm2 kertaa 6 ledeille on ainakin liian paksua

Mulla alkaa aika hyvin oleen hommat hanskassa, nyt on pähkäilyn alla seuraavan version anodisointi mustaksi tai sähkönsiniseksi.

Noilla edelle luetuille tutkimuksille ei paljoa kannata hintaa laskea. tulisi kalliiksi jo euron/tunti palkallakin... t nimimerkillä parikymmentä cad-kuvaa piirrelleenä.
    kontio muokkasi tätä : 19.10.2009 at 17.26

Lainaus Alkujaan tämän lähetti pontus Katso viesti
    Minkä takia kukaan ei ole laittanut kustannuksia mitä lamppu on tullut maksamaan(ennen mahdollista savun nousua), jos menetetylle vapaa-ajalle ei laske hintaa? Vai onko tuo niin salaista tietoa?
    No eihän se tosiaan halpaa ole. Minun 2 x P7 otsalamppu tuli lopulta maksamaan noin 85 euroa. Siis ilman akkua ja laturia. Akku oli 35 euroa, laturi oli ennestään (bilteman 18 euron nimh akkupakettien laturi). Eli 140 euroako siitä tulee? Mutta ei näitä säästämisen takia tehdä vaan sen takia että pieni nikkarointi tutkitusti lykkää dementiaa tuonnemmaksi.

FlibuFin Guest
    Morjesta kaikille
    Aloittelen lampun rakennus uraani ja ajattelin rakentaa ekaksi lediksi kyseisen

http://personal.inet.fi/koti/elinajajukka/led/led.htm

Mitä mieltä olette?Vai saisiko samalla kustannuksilla tehokkaamman lampun(käyttökohde olis suunnistus ja pyöräily).Pointti olis että osat sais Suomesta koska en haldaa paypal juttuja.

Ei helekatti. Tuosta se idea sitten lähti. Mitenhän mää oon missannu kyseisen linkin? Mulla on tuollanen kypärävalasin (5 vuotta vanha malli). Taidan puukottaan sen ja rakentaa ite tuo linkin tyylisen ledivalon. Voisko joku ystävällinen sielu laittaa mulle esim. dealextremen sivuilta ostoslistan? Haluan, että se valo palaa täydellä teholla 3-4 tuntia. Ihan nuin jumalatonta valaistua aluetta en tartte. Onko sellasia systeemejä, joilla saa vaikka puolitehon/täystehon. Kolvata osaan, mutta muuten nää sähköhommat ei oo menny ihan perille asti. Mulla on siinä Mican lampussa 3-asentoinen vipukytkin (10W - 0 - 20W). Pitää laittaa vaikka illalla kuva siitä lampusta, niin viisaammat osaa sanoa, tuleeko siitä mitään.
    Freude am Fahren.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti FlibuFin Katso viesti
    Morjesta kaikille
    Aloittelen lampun rakennus uraani ja ajattelin rakentaa ekaksi lediksi kyseisen

http://personal.inet.fi/koti/elinajajukka/led/led.htm

Mitä mieltä olette?Vai saisiko samalla kustannuksilla tehokkaamman lampun(käyttökohde olis suunnistus ja pyöräily).Pointti olis että osat sais Suomesta koska en haldaa paypal juttuja.
    Hyvä linkki! Varmaan tuo on jossain muussa yhteydessä jo tullutkin mutta muistinvirkistys on aina hyväksi. Mä saattaisin suosia jotain creen ledejä noiden edisonien sijasta, mutta muuten tuo on oikein pätevä ohje.

Tuossa on Liranen vaan se ongelma, että jäähyä ei oikein taida saada enää tuohon pantaan mahtumaan? Vai miten ajattelit sen hoitaa?
    Mä en tiedä mistään muista kun P7 ledeistä, että jätän listat laittamatta mutta tuo vaan kuulosti siltä että pitää härnätä ja kysyä

FlibuFin, kustannuksia jos tässä alkaa laskemaan niin se kiinateslakopio on ihan pätevä vaihtoehto. Tätä näpertelyä tehdään täydellisyyttä tavoitellessa ja mielenvirkeyden ylläpitämiseksi.
    Ja jotenkin tuo kuva tuntuu epärealistiselta kun ei ole edes täyttä virtaa käytössä... kamerassa on varmaan sitten ollut suht pitkä valotus. En vaan jaksa uskoa, että moinen olis mahdollista. Onhan se todella komea kuva, siitä ei pääse mihinkään mutta kiinnostais tietää millä kamera-asetuksilla.

Mitä ledejä tuossa on muuten käytetty? Jos rakentaja tätä lukee, voisi kommentoida... kiitos
    edit_ ai, edisoneja.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti kontio Katso viesti
    Tuossa on Liranen vaan se ongelma, että jäähyä ei oikein taida saada enää tuohon pantaan mahtumaan? Vai miten ajattelit sen hoitaa?
    Emmää tiiä. Sen takia laitankin kuvan illemmalla siitä mun lampusta, etät joku voi kommentoida, onko se rakentaminen järkevää. Mun lampussa ei oo tuota oantaa, vaan siinä on ihan erilainen systeemi kypärään kiinnitystä varten. Valo-osakin on paljon karumpi.
    Freude am Fahren.

Ja jotenkin tuo kuva tuntuu epärealistiselta kun ei ole edes täyttä virtaa käytössä... kamerassa on varmaan sitten ollut suht pitkä valotus
    Tähdet näkyy taivaalla eli valotuksen täytyy olla vähän yli. Toki kyllähän tuossa virityksessä on tehoa ihan kauhea määrä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti mantis Katso viesti
    Hyvä linkki! Varmaan tuo on jossain muussa yhteydessä jo tullutkin mutta muistinvirkistys on aina hyväksi.
    Samalta saitilta löytyy hieman pätevämpää elektroniikkaa LED:ien ohjaukseen: http://www.kolumbus.fi/hietala2/jukk...led/Driver.pdf Tässä ohjeessa komponenttivalinnat näyttää paikoitellen hyvinkin tutuilta. Piirilevyn layout ei sentään ole sama Miksikäs siitä datalehden mallikytkennästä mihinkään lähtisi, kun ei niitä komponenttejakaan paljoa ole. Jos Rsense kohdalle juottaa kolme 0.22ohm vastusta pinoon (rinnan), tulee ulos varsin sopiva virta P7:lle. Kelan induktanssiksi riittää 14µH, mikä saattaa helpottaa komponenttien ostoa. Muuten ohjetta voi noudattaa suoraan.

Nyt meni heti sitte yli ja korkealta. Vissiin sama jättää tuo rakentelu muille.
    Freude am Fahren.

etkä jätä
    ei noita ajureita itse kannata kolvata, valmiitkin palikat ovat ihan päteviä ja AMC7135:t todella päteviä edit_ niitä siis joutuu hieman modaamaan.
    tuo ohje on tehty ihan rakettitieteeksi.

FlibuFin Guest
    kontio,oliko linkkiä "teslakopiosta",koitan tässä kerätä mahdollisimman paljon tietoo ledi jutuista mutta näpräämisen ilosta tässä liikutaan.

tosiaan aikaisemmassa linkissä oli rakennusohjeet toisesta lampusta mutta käsitin sen vähän liian "järeäksi ja painavaksi" yösuunnistukseen.
    Soittelin PARTCO:miin ja sen verran risuja heiteltiin polulle että näitä(EDEW-KLC8)ledejä ei saa sieltä mutta vähän vastaava olisi(EDEW-KLC8-B3).
    En tiedä mitä se meinaa käytännössä.

Lueskelin tätä foorumia ja paljon tulee tekstiä P7:sta ja creenistä.Saako näitä Suomesta ja olisiko tälle helppoa kokoamisohjetta saatavilla osaluettelon kera.

etkä jätä
    ei noita ajureita itse kannata kolvata, valmiitkin palikat ovat ihan päteviä ja AMC7135:t todella päteviä edit_ niitä siis joutuu hieman modaamaan.
    tuo ohje on tehty ihan rakettitieteeksi.
    Mikä tuon ajurin tehtävä on loppujen lopuksi? Ku tuossa aiemmassa linkissä meni suoraan johto lediltä akkuihin.

Edit: tiedän, että vastaus lötyisi tästä ketjusta mutta... kun ymmärrry ei silti näissä hommissa aina riitä, niin valmis ostoslista olisi siksi nannaa.
    Freude am Fahren.

Eipä noita kamoja pahemmin suomesta saa. Led-tech.de:hen voi maksaa pankkisiirrolla jossei paypal nappaa.
    Mutanaamalla taitaapi aikamoinen varasto osia olla, häneltä voit kysyä MCE-ledejä.

DX teslakopio edit_ mikä helvetti on CREE SSC P7?? huhhuh...

kuulostaa yhtä hyvältä kuin: nyt halvalla melkein aito Audi E500 RS6

mutanaama Guest
    suomesta ledien saanti järkevään hintaan on hieman heikkoa. Diy henkilölle taskled.com:sta voi tilata aika hyviä ajureita, jos itse ei elektroniikasta mitään ymmärrä.

Mulle on aivan sama mistä päin maailmaa ne kamat tulee, jos tässä rakentaan rupiaa. Luottokortti on, Paypal natsaa...
    Freude am Fahren.

Se olikin lähinnä FlibuFinille tarkoitettu vinkki...

Kaidomainia mä suosin "perusromussa" eli AMC:n ajureissa, "tähtilevyissä" ledien alle jne, ja sitten muutamaa CPF marketin diileriä (edit_ toinen jenkeissä, toinen hongkongissa) heijastimissa ja ledeissä. Ja nyt olen 18650 kennoja eräältä taiwanilaiselta ebay-kauppiaalta hankkinut.

Paypal on tosi kätevä.

Se on tämä kun pitää pyrkiä täydellisyyteen, ettei voi romuja samasta paikasta tilata

Taskledistä ajuri, sitten koteloa suunnittelmaan ja teetät sen sopivassa paikassa. Ledit dealextremestä. Akku rc kaupasta laturin kanssa.

Ei ehkä halvin resepti mutta siitä saa itse tekemisen riemua. Vastaa lähinnä fillarin kasausta niin että ostaa rungon ja osat erikseen, ja teettää samulla oman persuksen mukaan mitotetun penkin.
    Meille jotka kulkevat omia polkujaan

-- mtbSeikkailu 2016 --

FlibuFin Guest
    Täällä taas,perhana kun työt häiritsee harrastusta...öö toisaalta työstä saa palkkaa että pystyy harrastamaan vai miten se meni.

Kiitti kontiolle ja mutanaamalle vastauksesta,täytyypä syventyä tuohon ulkomailta tilaamiseen...jos ei onnaa niin palataan kyselemään ylimääräisiä osia(ledejä,ajureita).

Mulla on tämä tämänhetkinen akku tässä halogeenilampussa sellainen 5 kpl 1,2 V Ni-MH 9000 mAh -satsi. Laturi on Smart Charger for 2.4-14.4V Ni-MH/Ni-Cd Battery Pack.

Akusta kysymys: Voiko se lakata ottamasta virtaa, jos se on lataamatta 9 kuukautta? Se ei nimittäin lataannu. Laturin valot vilkkuu oikeen, kun sen kytkee pistorasiaan, mutta latauksen valo ei syty, kun akun liittää laturiin.
    Laturista kysymys: Teenkö tuolla mitään, jos rakennan LED-valaisimen?

Illemmalla siitä lampusta kuvia.
    Freude am Fahren.

mutanaama Guest
    Akku saattaa tosiaan k*rvähtää noin pitkän ajan jälkeen. Laturi kelpaa hyvin edelleen, jos vaan NICad paino ei haittaa.

Sorvaako täällä joku noi lampun kuoretkin itse alumiinista? Mites kun mulla on tommonen metallisorvi, mutta ei mitään kokemusta sorvaamisesta, nii onko alumiini kallista ja mistä sitä saa, jos alkais harjoitteleen. Olis kiva tehdä meinaan kuoretkin itse.
    Pää edellä risteykseen, jalat edellä pois.

Paino ei haittaa, koska mulla on ollu tuo akku juomarepussa ja siellä se ei ole haitannut yhtään. Millanen akku mun sitte pitäs hommata, että se käy tolle laturille?

Tässä lampun kuvia. Heijastimen halkaisija lasilla 10 cm ja pohjaympyrä ~2 cm.

Niin voiko tästä tulla mitään vai unohanko koko jutun?
    Freude am Fahren.

mutanaama Guest
    @OmsiL
    Alumiinin sorvaus on lapsellisen helppoa, jos vaan osaa käyttää sorvia. Pyöreetä kankea saa ostaa pienissäkin pätkissä, ongelmana on vaan hinta. Ammattikouluista, protopajoista ja sorvaamoista kannattaa kysellä.

@Liraren
    Onhan toi melkosen hyvä heijastin, mutta miten sopii ledin kanssa on toinen juttu. Toisaalta, kun se on alumiinia, niin lämmön saa ainakin osittain johdettua siihen, niin vois toimiakin. Laturisi imee melkeen mitä vaan nicd akkuja, kuten jännitealue kertoo.

Tiiättekö mitä, mikkää ei uituta niin paljo ku se, että on hirveä halu tehdä jotaki mutta ku ei tiiä, tajua eikä osaa tarpeeksi siihen liittyvää. Ärkele. Käsillä kyllä osais tehä, ku tietäs mitä tekis.
    Freude am Fahren.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •